mm mm (TODOS UNO) 19 5 8 ŠTEV. 5 v5l\ GLABTLO SLOVENSKIH DUHOVNIKOV V ZAMEJSTVU KAZALO Ivan Ahčin: Nepozabna osebnost svetega očeta Pija XII....................... 129 Pavel Slapar: Delo za molčečo Cerkev ....................................... 133 Ivan Ahčin: Zlatomašnik o. Anton Prešeren S. J......................... .... 139 Filip Žakelj: Ob jubilejih Marijinih družb ................................. 141 Vladimir Kos: Amoris nox ................................................... 144 Pomorjeni duhovniki in bogoslovci ljubljanske škofije ...................... 150 Novice od povsod ........................................................... 155 Glede vseh upr.-r .iih zadev in poravnave naročnine se obračajte naravnost na upravo: Rev. Stanko škrbe, Ramon Falcon 4158, Buenos Aires, Argentina, ali pa na sledeče sobrate poverjenike: Kanada: Rev. Anton Vukšinič, 146 Bell Street, Port Co1 borne. Ontario. U. S. A.: Rev. Karel Pečovnik, St. Petr’s Church, Dumont, Minn. Čile: Rev. dr. Anton Trdar Capellan^ Hacienda Aculeo, Est. Hospital, Chile Italija: Rev. Tone Iskra, *3hiesa del S. Nome di Maria, Foro Tra-iano 89. Roma Trat: Rev. Jože Jamnik, Via Nazionale 89, Marianum, Opčine Trieste. x Gorica: Mons. dr. Franc Močnik, Via Don Bosco 3, Gorizia. Avstrija: Rev. Vinko Zaletel, Viktringer Ring 26, Klagenfurt. Ostala Evropa: Rev. Zdravko Reven, Grand' Rue, 37, Charleroi, Belgique. Naročnina: Za Argentino In Čile 40 argentinskih pesov. Za U. S. A. 2.50 dolarja. Za vse ostale dežele vrednost zamenjave 2.50 dolarja. Kdor želi, more poravnati naročnino z mašnimi štipendiji. To velja zlasti za Evropo. Opraviti je treba tri sv. maše. Naj nihče ne opravi maš prej, dokler mu ni sporočeno, da so nameni zanj že določeni. Maše, za katere nam ni sporočeno, da so sprejete oz. opravljene, smatramo za neopravljene in naročnino za neporavnano. Uprava sssressvossMsacNt,«, OHNES UNUN GLASILO SLOVENSKIH DUHOVNIKOV V ZAMEJSTVU LETO V 1958 ŠTEV. 5 NEPOZABNA OSEBNOST SV. OČETA PIJ A XII. Ivan Ahčin, Argentina „Z globoko žalostjo sporočamo, da je umrl sv. oče Pij XII. Pij XII., ki je Ml eden najbolj cenjenih in spoštovanih mož na svetu, eden od velikih papežev našega veka, je umrl danes ob 3.52 kot svetnik." S to žalostno novico je vatikanski radio uradno sporočil svetu smrt 261. naslednika na Petrovem prestolu, katerega zemsko življenje je po kratki bolezni ugasnilo v papeški letni rezidenci Castel Gandolfo v jutranjih urah 9. oktobra. Že pred štirimi leti je Pij XII. nevarno zbolel. Njegova bolezen je tedaj globoko vznemirila ves katoliški svet, ki je pomnožil molitve k Bogu, da v težavnih časih, ki jih preživlja Cerkev, ohrani poglavarja, ki je tako vredno pradstavljal kot glava Cerkve Kristusa na zemlji. Neizmerno je bilo veselje, da je skrbna pomoč, ki jo je bolniku nudila moderna zdravniška veda, bila uspešna in je sv. oče v kratkem mogel ves prenovljen zopet nadaljevati s svojo občudovanja vredno delavnostjo. Zato je tokrat v vsem kulturnem svetu sporočilo o smrti Pija XII. Mio resnično sprejeto kot izguba za vse človeštvo, ki se je zavedlo, kakor je lepo izrazil predsednik Ameriških združenih držav D. Eisenhovver, „da je s smrtjo tako velikega papeža postalo ubožnejše". Ob smrti velikega papeža Pija XI., ki je umrl na predvečer druge svetovne v°jne, so se premnoga pričakovanja obrnila h kardinalu Evgenu Pacelliju, ki je bil dižavni tajnik umrlega papeža, v prepričanju, da bo on Cerkvi in človeštvu mogel dati to, kar v težavni dobi potrebuje: svetnika in junaka. Res radostno je bilo zato oznanilo, s katerim je kardinalski konklave že prvi dan 2. marca 1939 končal svojo nalogo: »Annuntiamus vobis gaudium magnum: habemus Papam... Emi-nentissimum et reverendissimum Dominum Eugenium Pacelli, qui šibi nomen imposuit Pium XII." Novo izvoljeni papež je prav tega dne izpolnil 63 let in je Po več ko 200 letih, za Inoconcijem XIII. (1721—1724) bil prvi papež po rodu timijan. Pravijo, da sta v pokojnem papežu bila poosebljena dva Pija: eden, ki so ga videli na Sedia gestatoria kot pravega vladarja, ki je blagoslavljal klečeče množice, in pa kot očeta, ki je v vatikanskih dvoranah sprejemal teden za tednom odposlanstva iz vsega sveta, jih poslušal in nagovarjal v njihovem lastnem jeziku — obvladal je devet jezikov —; a drugi Pij je bil tisti, ki je klečal potopljen v molitev, v premišljevanje, ko je v zbrani tihoti oblikoval notranjega človeka in v tesni povezanosti z Bogom črpal moči za svojo orjaško delavnost. Iz te nadnaravnosti je rasti a njegova grandiozna osebnost, ki je s svojo subtilno duhovnostjo, dostojanstvom, srčno dobroto in plemenitim razumevanjem na vsakogar napravila neizbrisne vtise. Iz iste nadnaravnosti je potekala prav tako njegova izredna delavnost, ki jo je razvijal kot poglavar Cerkve in vodnik človeštva v eni najbolj nemirnih dob moderne zgodovine. V službi Cerkve med prvo svetovno vojno Po svoji novi maši, ki jo je daroval na velikonočno nedeljo 3. aprila 1899 v stranski kapeli veličastne bazilike Marije Snežne v Rimu, je bil E. Pacelli nekaj časa profesor za cerkveno pravo, a kardinal Gasparri ga je skoraj poklical v državno tajništvo. Tu ga je doletela velika vojska leta 1914 in ga zapletla v delo, ki mu ni pustilo niti enega dne počitka. Celo sredi morečega rimskega poletja je vztrajal pri svoji delovni mizi. Kajti treba je bilo prepričati vladarje in oblastnike, da osvobode in izmenjajo bolne in težko ranjene ujetnike; da dosežejo pisma ujetnikov in njihovih svojcev tudi zasedene dežele; da se ujetnikom vsaj ob nedeljah in ob praznikih dovoli počitek; da se na smrt obsojenim spremeni kazen; osvoboditev talcev; materialna pomoč po vojski opustošeni Poljski, Belgiji in Franciji; ureditev dostojnih pokopališč za v vojni padle žrtve... Vsa ta človekoljubna delavnost, ki je tako odgovarjala plemenitemu srcu msgr. Pacellija, pa je bila le priprava na še pomemnejše naloge, že preje je bil v pomembnih misijah izven Italije, zlasti 1908 kot papeški legat na evharističnem kongresu v Londonu. Papež Benedikt XV. pa ga je 13. maja 1917 posvetil in imenoval za sardskega nadškofa ter ga poslal kot apostolskega nuncija v Monakovo. Rečeno mu je bilo, da gre v Nemčijo „največ za tri mesece", toda iz treh mesecev je nastalo 12 let. Pacelijeva misija v Monakovem naj bi po zamisli Benedikta XV. okrajšala vojno in utrla pot do miru. Ob trmoglavosti nemških vodilnih politikov s cesarjem vred, ki so upali na končno zmago, papeževo mirovno posredovanje ni uspelo, pač pa se je naslednje leto, po nemškem porazu, Pacellijeva diplomatska misija spremenila v karitativno poslanstvo. Nemci niso nikoli mogli pozabiti, koliko ie msgr. Pacelli v tistih trdih mesecih po vojni storil za omiljenje povojnih grozot, posebno še za časa komunističnega puča v Monakovem leta 1919. S človekoljubnim in taktnim nastopom si je osvojil splošno naklonjenost monakov-čanov. V kasnejših letih se je tudi sam rad spominjal burne dobe, v katero je vpadla njegova prva diplomatska misija. Po nastopu weimarske ustave 1920. leta, je msgr. Pacelli še obdržal svoj sedež v Monakovem, kjer je njegovo delovanje bilo kronano s podpisom konkordata z Bavarsko leta 1924. Po osmih letih bivanja v bavarski prestolici se je naslednje leto kot apostolski nuncij preselil v Berlin, kjer je dosegel, da je po dolgih pogajanjih bil podpisan konkordat med sv. stolico in Prusijo 13. avgusta 1929. Bilo je istega leta v decembru, ko je msgr. Pacelli od svojega prednika, Pija XI., sprejel kardinalski klobuk, na to pa imenovanje za državnega tajnika, ki šteje med najbolj odgovorna in najtežja mesta v vodstvu Cerkve. Državni tajnik Kardinal Pacelli je postal hitro ena najvidnejših osebnosti v tedanjem diplomatskem svetu. In kako težke naloge so ga čakale! V Franciji je bila na oblasti levičarska ljudska fronta z Leon Blumom na čelu, a francoski katoličani močno razdvojeni med seboj zaradi Action francaise. V Rusiji so bile cerkve oropane, škofje in duhovniki pa v ječah ali v izgnanstvu. V Mehiki je divjala prava verska vojna. V Nemčiji je narodni socializem prihajal na oblast z izrazito protikatoliško in brezversko tendenco. Tudi v Španiji je levičarska ljudska fronta pripravljala revolucijo in ni trajalo dolgo, da je izbruhnila ena najbolj krvavih državljanjskih vojn, kar jih pozna zgodovina. In celo v sami Italiji so se kljub sklenjenemu konkordatu (1929) začele javljati trenja med Cerkvijo in fašizmom. Pij XI. si je določil za svoje papeško geslo: Pax Christi in regno Christi. A njegov državni tajnik kardinal Pacelli je mogel le to videti, da je vroča želja po miru daleč od uresničenja v božjem kraljestvu na zemlji. Vendar pa so njegove misije, ki jih je opravljal kot papeški legat v Ameriki in Evropi, nedvomno dvignile ugled papeštva v sodobnem svetu. Obiskal je Združene države Sev. Amerike, da je zastopal papeža na evharističnem kongresu v Chicagi. Argentinci ne morejo pozabiti navzočnosti kardinala Pacellija na XXXII. mednarodnem evharističnem kongresu v Buenos Airesu 1934. leta. Dvakrat je bil v Franciji: ko je posvetil v Lisieuxu novo baziliko sv. Terezije Deteta Jezusa ob navzočnosti 400.000 glave množice in v Lurdu, ko so obhajali 75-letnico Marijinih prikazovanj. Leta 1938 je zastopal sv. očeta na evharističnem kongresu v Budimpešti, kamor je potoval preko Slovenije. To je bila zadnja pot kardinala Pacellija izven Rima. Naslednje leto, 10. februarja je umrl Pij XI., nakar je bil 2. marca že po, 'enodnevnem koniciavu izvoljen kardinal Pacelli za papeža. Apostol mine Mislimo, da še ni bilo papeža v vsej cerkveni zgodovini, ki bi zapustil toliko spisov, enciklik in govorov, kakor umrli Pij XII. Njegova orjaška delavnost je za človeške moči bila skoraj nepojmljiva. Prav do zadnjih dni življenja se je neprestano posluževal vseh mogočih načinov: od slovesnih enciklik do nagovorov Po radiu, od neštetih adres na najrazličnejše cerkvene in svetne ustanove do nagovorov na neštevilna odposlanstva, ki so prihajala v Vatikan, da je na ta načil ostal v stalnem živem stiku z vsemi socialnimi plastmi in poklici in z vsen_ nktualnimi problemi in duhovnimi tokovi našega časa. Ostaja prava skrivnost, kako je mogel rajni sv. oče posvečati istočasno takšno pozornost in tako dovršeno obvladati tako različna in povsem ločena socialna in duhovna področja in govoriti v njim razumljivem jeziku delavcem in podjetnikom, kmetom in obrtnikom, pravnikom in zdravnikom, pedagogom in zvczdoslovccm, staršem in otrokom, porodnim in zaročenim. Prav posebna skrb pa mu je bila ohranitev in utrditev božjega miru v svetu, lci ga je nosil že v svojem imenu (Pax coeli) in čigar glasnik je bilo vse njegovo življenjsko delo, zlasti še devetnajst let njegovega papeževanja, za katerega si je izbral za geslo: Opus iustitiae pax. Sredi vojne vihre je Pij XII. obsodil vojno kot sredstvo obračunavanja med narodi. Zavrgel in obsodil je vsako tiranijo, pa naj prihaja od desnice ali levice. Ob vsaki mednarodni napetosti je svet zaslišal njegovo modro, očetovsko besedo, ki je pozivala k strpnosti, zmernosti, pravičnosti in ljubezni. Mir je božji dar, a treba je, da ga ljudje sprejmejo s pravičnostjo in ljubeznijo. Že med drugo svetovno vojno, za katere preprečitev se je silno prizadeval, je pričel objavljati znamenite božične poslanice, v katrih je pogumno in s pravo krščansko širino podajal osnove za mednarodno sožitje, da bo vladal resnični mir na svetu. V teh božičnih poslanicah kakor tudi v mnogih od svojih štiridesetih enciklik, od katerih so nekatere izrecno posvečene socialnemu in mednarodnemu miru, pa se Pij XII. vedno vrača k osnovni misli, da brez krščanske obnove ni pričakovati miru ne v družbi ne v svetu. Materializma ni treba iskati le v komunističnem sistemu, ki vodi politiko in gospodarstvo v velikem delu človeštva. Praktični materializem in tehnično mišljenje sta razširjena tudi v zapadnem svetu. Javljata se pa v hlepenju po denarju, v čezmernem kultu telesa, v iskanju udobja in v uživanjaželjnosti ter na sploh v pozabi pravega človekovega namena. Pri vsem tem pa ni spoštovano človeško življenje, ki ga uničujejo, še predno je zagledalo luč sveta. Goli egoizem koplje prepade med posamezniki in med družbenimi razredi. Tehnični napredek, ako ni združen z verskim in nravnim življenjem, se more spremeniti v strašen bič za človeštvo. Potrebna je vrnitev h krščanskim zapovedim, ako hočemo, da se bo izoblikovala družba, ki bo trdna, pravična in enakopravna. Skrb za vse Cerkve Pij XII. je politiko Vatikana vodil osebno, posebno po smrti državnega tajnika Maglionija. Pač pa mu je bil več let v pomoč msgr. J. B. Montini, sedanji milanski nadškof. Pijeva modra in daljnovidna presoja mednarodnega življenja ga je svetu razodevala kot diplomata in državnika prvega reda. Ugled, ki si ga je na tem izredno delikatnem področju pridobil v mednarodnem svetu, ga bo vedno dvigal v vrsto največjih papežev vse cerkvene zgodovine. Navzlic temu pa je Pijeva poglavitna skrb veljala vedno katoliškemu svetu in njegovi edinosti. Nekega dne je izjavil kardinalskemu kolegiju: „vladamo v pišu viharja in pod udarci orkana". Vendar sredi neprestanih napadov in velikih skrbi za vso Cerkev njegov močni duh ni klonil, čeprav so izza železne zavese in iz Daljnega vzhoda prihajala le žalostna poročila, je Pij XII. posvečal svojo neprestano skrb notranjemu življenju Cerkve, njeni svetosti in slavi. Ob nobenem pomembnejšem dogodku, ob nobeni radosti ali bridkosti, ki je zadela kako pokrajino ali narod, papež ni ostal brezbrižen. Ob vsaki priložnosti, ki se mu je nudila, je naslovil na vernike „molčeče Cerkve" besede spodbude in tolažbe, istočasno pa je pozival katoličane vsega sveta k molitvi za preganjano Cerkev pod komunizmom. Mladi afriški Cerkvi je z imenovanjem mnogih domačih škofov dal v nekem smislu samoupravnost. Sklenil je celo vrsto konkordatov v korist Cerkve in prizadetih narodov. Za časa svojega papeževanja je proglasil več ko sedemdeset svetih in blaženih. S svojimi veliki deli je Pij XII. resnično duhovno obogatil naš čas. Poleg mnogega drugega omenimo le še proslavo jubilejnega in pa Marijinega leta ter razglasitev dogme o telesnem Marijinem vnebovzetju. Spremenil je liturgična pravila, da bolj ustrezajo sedanjim časom, omilil je evharistično postno postavo, dovolil večerne maše. Olajšal je molitev brevirja. Tudi obhajanje velikega tedna je toliko predrugačil, da more verno ljudstvo v večjem skladju z evangeljskim poročilom doživljati svete dogodke našega Odrešenja. Ni mogoče v kratkih potezah obnoviti prebogato in mnogovrstno apostolsko delo pokojnega svetega očeta. Slovensko bogoslovno semenišče v zamejstvu šteje Pija XII. med svoje ustanovitelje in največje dobrotnike, ki je tudi z materialno podporo v knjigah in v denarju v prvih letih omogočil njegov obstanek. A vsi slovenski duhovniki, ki smo živeli Pijevo dobo, mu bomo ohranili posvečen spomin in vdano zahvalo za neizmerno delo porojeno iz krščanske pravičnosti in ljubezni, s katerim je kot pravi Pastor Angelicus usmerjal človeštvo k tostranskemu in onstranskemu miru. Delo za molčečo cerkev Pavel Slapar, Avstrija V Evropi govorimo o svobodni Cerkvi na zapadu in o molčeči na vzhodu. Med obema je visoka pregraja, da oni, ki so tam, redno ne morejo sem; in tisti, ki so tu, redno ne morejo tja. Pogosto se ta pregraja imenuje železna zavesa. Trenje med vzhodom in zapadom ali med komunizmom in nekomunizmom pomeni za mnogo kristjanov vrsto težkih odločitev, ki imajo za posledico različne tragične učinke. Težko je določiti letnico, kdaj so se te bridkosti začele. Cerkev je v zadnjih desetletjih zašla med dva ogromna mlinska kamna: narodni socializem in komunizem. Najprej jo je tri prvi, za njim nič manj drugi. V Evropi po končanem preseljevanju narodov na začetku srednjega veka takega valovanja in pehanja množic iz kraja v kraj ni bilo več. Po drugi svetovni "vojski smo ga bili pa najbrž v povečani izmeri spet deležni, število beguncev in izgnancev gre v milijone. Za vse te se je bilo treba z občečloveškega in krščanskega stališča zavzeti. Osnovale so se mednarodne in narodne organizacije, da bi lajšale bedo brezdomcev in nemaničev. Tudi katoličani morejo v tem pogledu na marsikaj pokazati. Morda smem celo reči, da se jim tudi nekdaj pred božjo sodbo verjetno ne bo treba sramovati, ker so za bližnjega v stiski nemalo storili. Ko se bo pisala zgodovina tega dela, bodo posamezni dobrotniki, ki so s svojimi darovi prispevali v skupen sklad, utonili v morju pozabljenja. Dve imeni bosta pa gotovo ostali. Dva moža sta s svojo iniciativnostjo in organizatorično spretnostjo razgibala in plodonosno usmerila darežljivost posameznih dobrotnikov do take mere, da ju zgodovina ne bo mogla prezreti. Prvi je pater VVerenfried Straaten. Po poklicu je premostratenec ter kot tak po obleki še najbolj podoben našim očetom cistercijanom. Spada v opatijo Ton-gerlo v Belgiji. Pater VVerenfried van Straaten ima izredne sposobnosti, da zna denar dobiti in ga smotrno za časovne potrebe naložiti. Prepotoval je sam že mnogo dežel in držav, kjer je predaval in pridigal in prosil prispevkov. Izkazal se je takega mojstra, da so mu ljudje in podjetja zaupali milijonska sredstva. Ne morem naštevati vseh posameznih zaslug, a nekatere naj omenim: 1. Denarna pomoč. Množice beguncev in izgnancev, ki se nahajajo na poti, da najdejo novo deželo in si ustvarijo nov dom, sprva nič ne zaslužijo. Dokler ne pridejo do kakega rednega dela in zaslužka, jih je treba podpirati. Pater Werenfried je tisočem in tisočem pomagal s podporo. Pri delitvi denarja ni bil malenkosten. Njegove podpore so bile izdatne. 2. Pomoč v živilih in obleki. Ta akcija je imela posebno v prvih letih po vojski velik obseg. Takrat smo radi govorili o kalorijah. Tudi živilske karte so jih upoštevale, a s to pripombo, da so nam bile prepičlo odmerjene. Pater Weren-fried jih je pošiljal v taborišča beguncem in izgnancem, stradajočim v vzhodno cono Nemčije in dežele onstran železne zavese. Najbolj zaželena je bila mast in zabela. Pater Werenfried je prispeval toliko, da se ga je oprijel hudomušni priimek „Speckpater". Isto je bilo z obleko. Dokler ni bilo kaj obleči in obuti, smo bili za vsako obrabljeno perilo in ponošeno obleko hvaležni. Pozneje smo seveda postali spet izbirčni. 3. Pomoč duhovnikom. Begunci in izgnanci so nasilno iztrgani iz rednega dušnega pastirstva. Ako vrzel in presledek trajata predolgo, je nevarnost, da se večina veri odtuji. Take pozneje nazaj pridobivati je pa tako težko! Pater Weren-fried je imel pred očmi troje: V vzhodni coni Nemčije je bilo zaradi vojne vihre mnogo cerkva porušenih. Za zidanje ni bilo denarja in ne gradbenega materiala. Mnogi katoličani so prišli v povsem protestantske kraje. Nastalo je vprašanje bogoslužnega prostora. Po nekod so si protestantje in katoličani delili cerkve. Povsod pa to ni bilo izvedljivo. Mnogi begunci in izgnanci so bili nastanjeni po ogromnih taboriščih, ki so bila od župne cerkve tako oddaljena, da jih tudi po cerkveni zapovedi ne bi bilo mogoče siliti k nedeljski službi božji. Pater Werenfried je iznajdljiv. Izmislil si je potujoče kapele. Od angleških in amerikanskih zasedbenih oblasti je kupil več težkih avtomobilov, ki imajo zelo močne motorje. Fe avtomobile je dal predelati, da izgledajo kot nekdanji dolgi vozovi za prevažanje pohitšva. Le nekoliko bolj okretni so. Avto ima znotraj tri dele. Spredaj je vhod v sobo duhovnika in vozača. V tem prostoru sta dve postelji, umivalnik, mizica in omara za najpotrebnejšo prtljago. Drug vhod je na sredi. Tu je vse, kar se potrebuje za mašo in delitev zakramentov. Vhod ima dvokrilna vrata, ki jih odpreš na stežaj na obe strani. Notranja stran vrat je poslikana s svetniki in predstavlja na ta način oltarni nastavek. V sredo se postavi zložljiva oltarna miza in pred njo dve stopnici. Ljudje se zbero v polkrogu pred oltarjem na prostem, če dežuje, mašuje duhovnik globlje v avtu. Ob lepem vremenu ob avtu. Tretji vhod je zadaj. Tu je prtljažni prostor za živila in obleko. Potujoče kapele gredo skozi kraje, kjer se darovi nabirajo in skozi kraje, kjer se dele. Duhovniku ni treba skrbeti za stanovanje in bogoslužni prostor. Oboje vozi s seboj. Prtljažni prostor je pa itak vedno v akciji bodisi, da se prispevki nabirajo ali razdeljujejo. Posebno vprašanje je vzdrževanje duhovnikov. V Nemčiji in Avstriji so vpeljani cerkveni davki. Iz teh davkov plačuje škofija svoje duhovnike. Počasi in precej pozno so celo škofije uvidele, da bi bilo prav, če bi poleg rednih dušnih pastirjev vzdrževale še tega ali onega, ki se vozi v potujoči kapeli ali opravlja službo božjo v kakem taborišču, kjer so nastanjeni begunci in izgnanci. Sprva so si škofije to enostavno predstavljale. Bile so pripravljene nastaviti begunskega ali izseljenskega duhovnika na kaki župniji kot kaplana. Kot tak lahko opravlja vse delo na župniji, ki mu kot kaplanu gre. In kar mu še šaša „ostaja“, naj se briga tudi za taborišče. Ta način se ni obnesel. Nekateri duhovniki so ostali v taborišču. Taboriščne uprave na splošno niso nasprotovale taboriščnim kapelam. A k opremi kapel niso prispevale. Vsaj naravnost ne. Dokler so bili vsi taboriščniki oskrbovani, je prejemal oskrbovanje tudi duhovnik. Pozneje so morali taboriščniki na delo. Kdor ni bil za delo, je moral biti od zdravnika kot tak priznan. Kdor pa je dobil delo in zaslužek, je izgubil oskrbovanje v taborišču. Ostala je samo pravica do barake. Stanovanje, hrano, vodo in luč ter prispevek za čistočo v in okrog barake je bilo treba plačati. Taboriščne uprave so duhovnika pustile v taborišču, a vzele so mu oskrbovanje. Pri tem je prišla pomoč iz škofije, škofije so ga nastavile z najmanjšo plačo kaplana. To je bila minimalna eksistenca. Tukaj je pater Werenfried veliko pomagal. Ustanovil je tako imenovano Ostpriesterhilfe (pomoč za vzhodne duhovnike). Pošiljal je posameznim mesečne prispevke v denarju in živilih ali obleki. Tiste, ki so imeli veliko ali dolga službena pota, je tudi motoriziral. Najprej je delil motorje. Zadnje čase pa bolj avte. Tako se tudi že marsikak slovenski izseljenski ali taboriščni duhovnik vozi v speck-patrovem avtomobilčku in marsikdo se nadeja, da se bo še, če ga do danes še ni dobil. Danes je vse to lažje in bolj urejeno, škofije so plače precej zvišale. Taboriščniki so zaposleni in zaslužijo. Kot taki plačujejo tudi cerkven davek. Ako škofija tega ali onega duhovnika nastavi z mesečno plačo, ni s tem storila nobene posebne dobrote. V Avstriji, n. pr. v Spittalu, krška škofija vzdržuje enega duhovnika za Slovence, enega za Hrvate in enega za Madžare. Sekovska škofija v Gradcu skrbi za enega duhovnika za Slovence. Linška škofija prav tako. V doglednem času bo najbrž tudi salzburška kaj podobnega ukrenila. 4. Gradbena akcija. Pater Werenfried meni, da ljudje v barakah niso sposobni, da bi držali deset božjih zapovedi. Kdor je prisiljen bivati v baraki, počasi versko in moralno propade. Ljudje ne potrebujejo samo živila in denar. Treba jim je pomagati iz barak, da bodo prišli do svojih domov in stanovanj. Pri nas v Spittalu je organizacija žena iz Holandije investirala toliko denarja, da je bilo mogoče zgraditi deset enonadstropnih hišic z dvajset družinskimi stanovanji. Interesenti plačujejo mesečno najemnino, s katero se investirani denar amortizira. Najemnina je preračunana na 70 let. Po tej dobi postane najemnik lastnik. Toda kaj je dvajset stanovanj, če je v taborišču 1200 prebivalcev! ? Za holandsko pomočjo je začela graditi tudi občina. Te hišice so mnogo bolj preproste in siromašne, a imajo to prednost, da najemnina ne bo tako visoka. Vendar tudi v te hišice marsikdo ne bo mogel. Prosilcev je več kot stanovanj.. Mnogi pa potrebnih dohodkov nimajo, da bi plačevali najemnino. Pater Werenfried je prišel na izvirno misel. Organiziral je tako imenovani gradbeni red, ki pa ni red v cerkvenem smislu. Mladi fantje in možje se za čas svojega letnega dopusta obvežejo, da bodo prišli kot stavbeni delavci gradit hišice za taboriščnike in tiste, ki ne morejo priti do svojega stanovanja. V poletju 1958 je delalo na ta način 19.000 delavcev. Tudi ta akcija ne bo pripomogla vsem do lastnega stanovanja. A vendar je razlika, če je na enkrat na razpolago' nekaj stotin stanovanj, ko če jih je samo nekaj desetin. Drugi mož, ki patra Werenfrieda dopolnjuje, je prelat dr. A. Kindermann. Prej je bil profesor bogoslovja na Čehoslovaškem. Po letu .1945 je bi! kot Nemec izgnan. Zaneslo ga je v Nemčijo. Z njim v zvezi moram omeniti mesto Konig-stein. To je kakih 22 km od Frankfurta am Main. Po prvi svetovni vojski so bili kot zasedbena oblast nekaj časa Francozi v teh krajih. V Konigsteinu so zgradili tudi dve precej veliki vojašnici. Ko so Francozi odšli, sta vojašnici pripadli deželi. Ne mesto in ne dežela nista vedeli z vojašnicami kaj ukreniti. Po drugi svetovni vojski je priliko porabil dr. Kindermann in je vprašal, če bi bili vojašnici z vsem prostorom naokrog naprodaj. Dežela je bila kar brž pripravljena. Mesto tudi ni oporekalo. Dr. Kindermann je napravil pogodbo z odplačevanjem na deset let. Ko je za to zvedel pater Werenfried, se je za misel takoj navdušil. Obljubil je tudi svojo pomoč. Ves dolg je bil v poldrugem letu odplačan. Dr. Kindermann se je lotil prezidave. Spodnje poslopje je preuredil tako, da je v njem namestil dijake srednješolce. To je nekako deško semenišče za vse tiste begunce izza železne zavese, ki bi utegnili imeti poklic za duhovnika. V tem poslopju je prostora za 150 do 200 dijakov. Zgornje poslopje je oddaljeno kakih 200 metrov. Vmes je lepo izpeljana pot s terasami. Poleti je vse v rožah. Pogled je prav lep. Dr. Kindermann je zgornje poslopje preuredil za bogoslovce. Obenem so v njem stanovanja za profesorje, knjižice, seminarji in kar pač spada k bogoslovju. Vsako stanovanje ima sveže tekočo vodo in centralno kurjavo, strani je kapela. Kapela je preprosta, a okusna in predvsem praktična, šlo je v Na zahodni strani je prizidano novo poslopje, v katerem je uprava, dvorana za družabne prireditve in dvorana za predavanja ter igre. Na vzhodni prvi vrsti za to, da bi moglo v njej maševati veliko duhovnikov in da bi drug drugega ne motili. Umetniško lep je kip Matere božje kot Mati izgnancev. Med letom je v zavodu od 70 do 100 bogoslovcev. Ko končajo, jih sprejme katerikoli škof v zapadni Nemčiji in jih obenem inkardinira. Če pozneje škof, ki ima skrb za izseljence, koga rabi, se z njim dogovori in mu pošlje dekret. Na podlagi tega dekreta ga prvotni škof takoj ekskardinira. Zdi se, da je ta dogovor zelo pameten. Doslej se je obnesel. Ko sem pred petimi leti govoril z dr. Kindermannom, mi je rekel: Povejte Vašim ljudem, da smo pripravljeni vsakega izštudirati, če bi hotel postati duhovnik. Predpogoj je le, da prihaja izza železne zavese. Seveda hočemo zraven šteti tudi Jugoslavijo. Med počitnicami dijaki in bogoslovci odidejo. V tem času se hiši imenujeta Haus der Begegnung (Hiša obiskov, sestankov in srečanj). Tako pridejo lahko različne narodnostne skupine in tukaj zborujejo, se posvetujejo ali imajo skupne duhovne vaje, tečaje in podobno. Ker je okolica lepa — obdajajo jo sadovnjaki, vrtovi, travniki in gozdovi — pripeljejo razne narodnostne skupine semkaj tudi otroke, da kot skavti ali pod kakšnim podobnim imenom tukaj tabore. Čez dan delajo izlete v okolici. Organizacijo imajo povsem skavtsko. Dr. Kindermann je bil mnenja, da je treba položaj in življenje Cerkve ter katoličanov za železno zaveso zasledovati, zbirati podatke, jih zapisovati ter o njih svetu, ki je še svoboden, poročati. V Konigsteinu izdajajo v ta namen več malih časopisov: Expulsus, Konigsteiner Rufe in Digest des Ostens. Prav posebno pa služijo temu namenu kongresi Kirche in Not (Cerkev v stiski). Teh je bilo do leta 1958 že osem. Prvi kongres je bil leta 1951 še v Hilversum v Holandiji. Obravnaval je versko stisko pregnancev. Drugi kongres je bil v Konigsteinu in za njim vsi ostali. Na drugem kongresu so obravnavali stisko vzhodnih kristjanov. Na tretjem stisko duhovnikov, na četrtem odgovornost laikov, na petem boljševizem, v kolikor naciomestujc religijo, na šestem boljševizem in koeksistenco, na sedmem nacionalni boljševizem in na osmem izglede za svetovni komunizem. Zelo všeč mi je bila organizacija kongresov. Vse teče tiho in brezhibno. Ko prideš, oddaš na upravi priglasnico. Plačaš prispevek ali se kot duhovnik obvežeš za šest intencij. S tem je vse urejeno. Obenem dobiš karto, kjer so za vsak dan bivanja določeni odrezki za trikratni obisk v obednici: zjutraj, opoldne in zvečer. Postrežba in hrana je prvovrstna. Potem se vpišeš na posebno polo, kdaj bi rad maševal. Kolikor je mogoče, si lahko izbereš kapelo in oltar. Zjutraj prideš in vse je pripravljeno. S seboj prineseš purifikatorij in humerale. Nikjer ni čakanja ali prerivanja. Vse gre v redu, brez godrnjanja in točno. Isto je pri predavanjih. Zadnji večer je vsako leto prireditev v dvorani. Ker prireditelji kongresa žele, da ne prihajajo samo duhovniki, marveč tudi laiki, imajo ti priložnost, da pri tej večerni prireditvi pokažejo, kaj imajo svojsko narodnega. Tu imaš priliko videti in slišati pesmi, narodne noše in plese. Leta 1958 smo občudovali Ukrajince, Ruse, Poljake in posebno Madžare. A nad vse so se postavili Hrvatje. Nastopilo jih je kakih dvajset od obojega spola. Imeli so pristni hrvaški tambu-raški zbor, krasne narodne noše in umetniško naštudirane narodne hrvaške plese. To je bil umetniški užitek posebne vrste. Seveda sem po prireditvi izvedel, kako je bilo kaj takega mogoče. Na turneji po Srednji Evropi so pred kratkim trije artisti odskočili in se niso marali več vrniti. Ti sedaj zbirajo Hrvate po Nemčiji, da bi z njimi osnovali umetniško skupino, s katero bi se dalo po vseh večjih mestih v Evropi nastopati. Slovenci nismo doslej še nikdar nastopili. Takega narodnega blaga, kot ga imajo drugi slovanski narodi, žal tudi ne bi mogli nikdar-pokazati. En večer je posvečen uri molitve, kateri je pridruženo češčenje sv. Rešnjego Telesa, ki traja do polnoči. Najprej zapoje zbor. Nato je molitev. Za tem posamezna narodnost zmoli v svojem jeziku očenaš in zdravomarijo. Molitev je posebej sestavljena, da je vsebina kolikor mogoče v zvezi s težavami in bridkostmi naroda, ki je molil očenaš. En večer je posvečen Mariji. Vsi zborovalci se zbero v dvorani. Vsaka narodnost nastopi s svojo Marijino pesmijo. Če je udeležencev veliko in so vmes dobri pevci, je tak nastop lahko nekaj zelo lepega. Slovenci se doslej nismo posebno postavili. Morda drugo leto. Sliši se pri tem večeru marsikaj zanimivega. Trije kitajski duhovniki so nam zapeli kitajski očenaš. En indijski škof pa kar solo pesem v čast Materi božji v svojem jeziku. Ta se nam je vsem zelo dopadla. Melodija me je zelo spominjala na tiste pesmi, ki jih prepevajo šerpe, kadar vodijo evropske ekspedicije na himalajske vrhove. Zadnji dan kongresa je zjutraj v kapeli maša v bizantinskem obredu. Zbor pa pride v ta namen iz Holandije. Za en avtobus jih je. Samo pevovodja je Ukrajinec. Pevci so vsi Holandci. A kako lepo in jasno izgovarjajo staroslovensko besedilo! Po maši je koncert ukrajinskih pesmi v dvorani. Zbor je na višini. Saj neprestano nastopa. Ko sem bil preči petimi leti na kongresu, sem Slovence zastopal sam. Leta 1958 se nas je pa že nekaj več nabralo. Morda bomo počasi tudi do kakšnih "laikov prišli. Na zadnjem kongresu sva bila iz Spittala dva, g. župnik Anton Miklavčič in podpisani. Iz Gradca so prišli trije, g. župnik Janez Hafner, g. Jožef Marija Pelan in g. Martin Belej. Iz Astena pri Linzu je prišel g. dr. .Ferdinand Kolednik. Iz Monakovega g. France šeškar, ki je nekako vodil organizacijo Slovencev na kongresu. Iz Nemčije je bil na kongresu tudi dr. Janez Zdešar. Iz Holandije se je pripeljal v avtu g. Vinko Flek. Ta dva sta zelo skrbela za dobro voljo na kongresu in bilo bi škoda, če bi ju ne bilo. Posebej moram omeniti svetovna potnika g. Vinkota Zaletela in g. Alojzija Luskarja. Brez teh dveh si kake večje prireditve kje daleč v inozemstvu ni lahko misliti. Iz Rima je prišel g. dr. Pavel Robič. Iz Švice g. prof. dr. Alojzij Šuštar. Na koncu se nam je prismejal še mons. Stanko Grims in gg. Vinko Žakelj ter Zdravko Reven. Zelo smo pričakovali tudi našega škofa dr. Gregorija Rožmana, pa mu Nemci niso hoteli dati vize. Tako ga je moral g. Ignacij Čretnik v avtu odpeljati iz Francije preko Švice v Avstrijo. Mi smo po končanem kongresu zborovali sami in premlevali skrbi izseljenskih duhovnikov. Na kongresu je bilo 800 udeležencev. Večinoma so bili duhovniki. Imeli smo vmes tudi dva kardinala. Bogoslovcev je bilo 170. Narodnosti je bilo trideset. Vsekakor res mednarodni kongres! Ko sem poslušal poročila posameznih narodnih zastopnikov, sem se spet uveril, kako komunizem Cerkev povsod na svoj način zatira. Čim bolj je dežela proti jugu, tem bolj eo metode surove. Kramp, lopata in puška, čim bolj je dežela na severu, tem bolj je preganjanje rafinirano. Ko sem pred petimi leti poslušal, kakšna miselnost preveva prireditelje in glavne predavatelje kongresa, sem mislil, da goje še vsi upanje, da se bo počasi vse uredilo, da se bodo begunci in izgnanci vrnili in da se bo življenje vrnilo v stare tire. leta 1958 te miselnosti nisem več našel. Mnogim Nemcem sem stavil vprašanje: Kako si predstavljate, da se bo vprašanje razdeljene Nemčije rešilo? — Na to vprašanje mi ni znal nihče odgovoriti. Drugo vprašanje: Ali mislite, da se bo ta mali košček zapada obranil pred vzhodno poplavo? — Splošno mnenje je bilo, da ne. Danes ne mislijo na zapadu več na to, da se bodo Rusi umaknili, marveč se vprašujejo, kaj bomo takrat storili, ko jih bomo imeli v svoji deželi. Pater Werenfried nam je lepo rekel: Evropa je vzhodu že veliko pomagala v materialu. A duševno najbrž ni zmožna pomagati, ker njej sami manjka duše. Ko so prišli Madžari, nismo bili zmožni, da bi jim prinesli Kristusa. Pa je bila le majhna peščica. Kaj bomo storili, ko pride ves vzhod nad nas? Kaj jim bomo dali? Kljub takim mislim smo vendarle odšli iz Konigsteina poživljeni. Spoznali smo mnogo dobrih ljudi. Občutili smo, kako je Cerkev res vesoljna in kako bi lahko bilo lepo, če bi se dali ljudje od Cerkve kaj več poučiti in voditi. Gotovo je vsak od nas napravil sklep, da bo k uresničitvi boljše bodočnosti po svojih močeh prispeval. ZLRTomflšniM o. nnion PRešenen Ivan Ahčin, Argentina Dne 28. oktobra stopi v glorijo zlatega mašnega jubileja prečastiti oče Anton Prešeren, generalni asistent jezuitskega reda, potem ko je 8. junija letošnjega leta obhajal 75-letnico Bogu, jezuitskemu redu in narodu darovanega živjlenja. Njegova domovina je naša Gorenjska, ponosna Breznica, ki je dala Slovencem velike može in mnogo kremenitih duhovniških značajev. Ker je po odlično dovršeni srednji šoli želel postati duhovnik, ga je škof Anton Bonaventura Jeglič, njegov rojak in ožji sorodnik poslal v Rim za nadaljno izobrazbo. V Germaniku je v letih 1902 do 1909 dovršil modroslovje in bogoslovne nauke z dvojnim doktoratom iz sholastične filozofije in teologije, še leto preje, 28. oktobra 1908 je v Rimu daroval svojo prvo sv. mašo. Po vrnitvi v domovino je bil nastavljen za kaplana v Borovnici. Prijaznega m pobožnega gospoda je ljudstvo takoj vzljubilo. Ni bilo dvoma, da bodo cerkveni predstojniki izobraženemu mlademu doktorju, ki je pokazal veliko gorečnost v pastirstvu, sčasoma zaupali bolj odgovorne službe. Srce mladega duhovnika pa je težilo drugam. Priljubilo se mu je življenje in delo očetov jezuitov, ki so oblikovali njegov svečeniški značaj. Verjetno se mu je tožilo tudi po tistih ■duhovnih globinah in širokih obzorjih, ki so lastna slavnemu jezuitskemu redu. Čutil je, da bo njegova vse drugo prevladujoča skrb za nadnaravnost našla v jezuitskem redu najbolj zagotovljen in ploden razvoj. Humana cuncta sic vana'. Tako je že naslednje leto 1910 stopil v bojno Kristusovo četo, ki nosi na svoj. zastavi napis: Ad majorem Dei gloriam! Redovno življenje in delo našega jubilanta se naravno odmika sleherni naši presoji že zato, ker je kot redovnik hotel živeti skrito. Pa tudi, ker je lastno resnično notranjemu življenju, da se ne razkazuje, ampak se skriva v globine. Ars est celare artem. A če je notranje življenje skrito očem, so vidne kreposti, ki iz njega potekajo. In le-te niso ostale skrite njegovim redovnim predstojnikom. Spoznali so bogate zmožnosti mladega redovnika. Komaj je dobro dokončal novi-cijat, že so ga poslali kot docenta na teološko fakulteto v Innsbruck; 1919 postane rektor velikega bogoslovnega semenišča v Sarajevu, a že tri leta nato je pro-"vincial novo ustanovljene jugoslovanske viceprovince s sedežem v Zagrebu. Na tem visokem in odgovornem mestu je o. Prešeren deloval vse do leta 1931, ko je bil poklican v Rim v vodstvo jezuitskega reda kot asistent za slovansko asistenco in s tem na položaj najožjega svetovalca in sodelavca redovnega generala. Prepričljiv dokaz za avtoriteto, ki jo o. Prešeren uživa v jezuitskem redu, kjer je mogoča bogata izbira med dobrimi in najboljšimi, je dejstvo, da ima svoje mesto v najvišjem redovnem forumu neprekinjeno vse do danes. Najlepši okras zrelih let je avtoriteta. Življenje je nikomur ne nakloni rez truda, brez čednosti. Vendar časti prinašajo tudi bremena. Naš o. Prešeren Je iskal v redu skritosti, miru, kontemplacije, pa mu je volja redovnih predstojnikov odmerila težavno nalogo, da je moral kal1' naprej posegati v svet, kateremu se je odrekel. Pax multa in cella, floris autem plurima bella. Vedno je bil na tako izpostavljenih in odgovornih mestih, da ni bil le sodobnik dogajanj, zmed in prekucij v svetu, ampak je moral tudi sam bojevati „plurima bella". Pomislimo le na delikatno nalogo, ki je o. Prešernu bila po zlomu Avstro-Ogrske zaupana, da v docelo spremenjenih razmerah, v versko in narodnostno mešani državi organizira redovno provinco. Potrebno je bilo mnogo modrosti in previdnosti ter zlasti vztrajne potrpežljivosti spričo predsodkov in nezaupanja, s katerim je nova oblast spremljala organizacijo jezuitskega reda v državi. Ali če pomislimo na usodni zaključek 2. svetovne vojne, ki je ves slovanski svet od Soče in Odre prepustil komunistični zasedbi z nad 50 milijoni katoliških Slovanov, s čimer je tudi vsa slovanske jezuitska asistenca prišla pod komu nistično oblast. Onstran železne zavese je za Cerkev nastopila doba mnogih bojev in preganjanja, ki spominja na prvo krščansko dobo. Pa tudi Jezusova Družba se je ovenčala z novimi mučenci in pričevalci za Kristusa. Slovanski narodi, ki sta jih pokrstila sv. Ciril in Metod, so danes obsojeni na molk. Toda Rim misli nanje in jih ima neprestano vključene v svoje molitve. Rim misli tudi na bodočnost, kakor priča med drugimi ustanovami Russicum, pri katerem ima tudi naš o. Prešeren mnogo zaslug, da se tamkaj pripravljajo idealni duhovniki za misijonsko delo na vzhodu. In nekega dne so se pričeli slovenski begunci oglašati v Borgo Santo Špiritu 5, ki leži poleg Vatikana. Vsak je vprašal po patru Prešernu. Ker je o. Prešeren večina svojega življenja preživel izven Slovenije, ga mnogi niso nikdar preje videli. Vendar pa so vsi, ki so prihajali v Rim, vedeli, da tu bije toplo slovensko srce za brate v stiski. In niso se varali. Takrat smo spoznali, kaj je pravi prijatelj. Skusilo je njegovo dobroto in očetovsko skrb slovensko begunsko semenišče, ki je po njegovem vplivnem posredovanju našlo v zamejstvu svoj pravni, in v prvi dobi tudi materialni obstoj. Oglašali so se pri o. Prešernu slovenski duhovnuiki s svojimi težavami, proseč posredovanja in nasveta. Prihajali so izobraženci, dijaki, preprosti ljudje, ki jim je postal mentor in kažipot v novi svet. Uspešnost posredovanj o. Prešerna tudi na najvišjih cerkvenih mestih je bila presenetljiva. Vsa naša pota v Vatikan so šla preko patra Prešerna, ki je znal modro, a tudi pogumno, vedno o pravem času in na pravem mestu zastaviti svojo vplivno besedo. In kako je sprejemal svoje obiskovalce! Bil je ob vsakem času na razpolago, kakor da nima nobene večje skrbi, kakor ustreči željam in prošnjam svojih rojakov. Pa je res, da morajo pobožnost spremljati še druge čednosti, da je vabljiva. O. Prešeren zna s prijaznim, toplim nasmeškom, z ljubeznjivo gesto in celo z dovtipom osvojiti vsakogar, da mu z zaupanjem odkrije srce. Čutiš pa, kako prijaznost in odkritosrčna preprostost, ki sta mu lastni, dihata notranje dostojanstvo in plemenitost, ki imata svoj izvor v globokem notranjem življenju. Notranje življenje je vir tudi njegove zunanje delavnosti in žrtvovanja, ne da bi kdaj pričakoval drugega plačila kakor zavest, da z dejavne ljubeznijo izpolnjuje voljo božjo. Z leti se okrog človeka kopičijo neugodja. Tudi našemu jubilantu, ki zre na petdeset duhovskih let, težave življenja ne prizanašajo. A kljub zlatomaš-nim letom ne išče počitka, še vedno je ves v delu, vedno skrben in natančen v svojih neštetih opravilih. Tudi sedaj še ne pozna tožbe: časi so slabi, ampak je ves pomlajen, kadar je treba kje priskočiti na pomoč. Dosti se govori in piše o tem, da je današnja doba prežeta s tostranostjo in praktičnim materializmom, ko ljudje cenijo le še tehnični napredek, udobje, ,o. Bam6n Falcon 4158, Buenos Aires, Argentina. - Tiska tiskarna Salguero. -Mi* S*tgu«e 150fi. Buenos Aires. Argentina