F. FERJANČIČ Tradicionalna psalraodija E □ a u 2- TRADICIONALNA % H PSALMODIJA. s —•« oc t^- iSpisal Fran Ferjančič. tud u V Ljubljani 101-4. Založilo Cecilijino društvo. — Tiskala Zadružna tiskarna v Ljubljani. a E9 n li)= Tradicijonalna psalniodija. Ko sem pred več leti šel z nekaterimi gospodi tovariši v Sekovo k vrlim benediktincem učit se tradicionalnega korala, sem se v dobi onega koralnega tečaja vsak dan posebno veselil popoldanskih petih vesper, kjer sem imel priliko občudovati vso krasoto tradicionalne psalmodije. Kako gladko in lahko je šlo gospodom patrom psaliranje izpod rok! Tu ni bilo nobenega prehitevanja, pa tudi nobenega nepotrebnega zategovanja, nobenega spotikljaja; enako mirno žuborečemu potoku hitel je psalm za psalmom mimo nas. Da, takrat sem še le jasno spoznal lepoto in prednost tradicionalne psalmodije. Obenem sem pa začutil, kako pomanjkljivo je vobče pri nas še psaliranje. Čas je že, da se vendar enkrat vzdramimo ter se tudi pri pevanju .psalmov oprimemo tradicionalnega načina, kakor je to volja sv. Očeta. Duhovnik in organist morata pogosto peti psalme, tako zlasti na sv. večer, veliki teden in vernih duš dan; pa tudi sicer med letom kolikokrat pride na vrsto „officium defunctorum“! Razen tega imajo ponekod o velikih praznikih tudi slovesne pete vespere. Razume se torej, da morata duhovnik in organist biti v psalmodiji dobro izurjena. Zato sem se namenil podati v našem listu kolikor mogoče praktično navodilo, kako pravilno pevati psalme po tradicionalnem načinu. Želeti je, da bi vsi oni, ki imajo opraviti s psaliranjem, to razpravo ne le v naglici prebrali, temveč jo tudi temeljito proučili ter se nadalje po njej ravnali. Rečem pa takoj, da bi se zelo motil, kdor bi mislil, da je psaliranje lahka reč. Treba je k temu temeljitega študija, skrbne priprave in velike vaje, kajti pogreškov pri psaliranju je toliko, da se jih brez resnega prizadevanja ne odpravi zlahka. Kakor v prejšnjem medicejskein koralu, razločujemo tudi v sedaj na novo vpeljanem tradicionalnem koralu osem psalmovih tonov in tako imenovani „tonus peregrinus“. Poleg tega imamo sedaj še en „tonus in directum“ in en psalmovi ton za velikonočni teden, ki pa je dan samo na prosto voljo („ad libitum“). Toda o tem pozneje. Izmed osem psalmovih tonov imajo 1., 3., 4., 7. in 8. po več različnih sklepnih kadenc, ki se imenujejo „diferencije“; v medicejski izdaji so jih navadno imenovali „finale“. Teh diferencij je sedaj nekoliko več nego v 2 medicejski psalmodiji; nekaterih doslej pri nas še nismo slišali, nekaj pa jih je tudi samo „ad libitum“. Glede zaznamovanja psalmovih tonov in raznih diferenci] je sedaj tudi mala razlika. V medicejski izdaji so se psalmovi toni zaznamovali z rimskimi, diferencije ali finale pa z arabskimi številkami; sedaj pa se samo psalmovi toni zaznamujejo s številkami, navadno rimskimi, včasih tudi arabskimi, diferencije pa se zaznamujejo s črkami, ki značijo zadnji ton sklepne kadence, n. pr. I. f. (ali tudi 1. f.), t. j. prvi psalmovi ton z dife-rencijo, ki se končuje s tonom f. Te črke so včasih velike, včasih male. Ako se zadnja nota diferencije ujema s finalo dotičnega cerkvenega tona, stoji velika črka, sicer pa mala. N. pr. Vlil. G., t. j. osmi psalmovi ton z diferencijo, katere zadnji ton se glasi g; g pa je obenem tudi finala osmega {hipomiksolidiškega) cerkvenega tona, zato velika črka. Nasprotno pa VIII. c, torej mala črka, ker se v tem slučaju zadnja nota sklepne kadence ne ujema' s finalo. osmega cerkvenega tona. Ako se diferencija končuje s tonom h, stoji poleg številke ne črka h, ampak b (n. pr. III. b.),:< to pa z ozirom na stari „b quadratum“, ki pomenja naš h. Nekateri psalmovi toni imajo po več diferencij, ki se končujejo z istim tonom. Tako n. pr. ima prvi psalmovi ton tri diferencije, ki se vse končujejo s tonom a. Tedaj pa se poleg črke a postavi še mala arabska številka, ki diferencijo natančneje določuje, n. pr. I. a2, I. a3. Ako stoji poleg črke še zvezdica, n. pr. VIII. G*, pomenja to posebno diferencijo, ki pa je dana samo na prosto voljo („ad libitum“) ter se v navedenem slučaju lahko zamenja z navadno diferencijo G. Oglejmo si sedaj posamezne glavne dele psahnodije, namreč pričetek ali „initium“, dominanto ali „tenor“, ter srednjo in sklepno kadenco. „I n i t i u m“ ali intonacija se imenuje oni melodični nastavek, s katerim se psalm pričenja. Kakšna je ta intonacija, bomo videli pri posameznih psalmovih tonih. „Initium“ ima v obče samo prva psalmova vrstica; pri nadaljnih vrsticah pa se takoj prične z dominanto. Le pri treh evangeljskih 1m- j-j- r j pestilenti - ae 11011 se - dit. pestilenti - ae non se - dit. non com-mo - vč - bi - tur. non com-mo - ve - bi - tur. 6 a 2 1 1 JL , . h h M l-gVM- —J—J——J J—^ [/Lt“, • h h /f yw- J J ^3 ! /L • h ' I J‘/.f r ri~l l^|5S| J J : J<>(J ' - • . 1 pestilenti - ae non se - dit. non com-mo - ve - bi - tur. Diferencija g2 se lahko vselej „ad libitum“ zamenja z diferencijo g, kakor tudi diferencija a3 z diferencijo a2. V medicejskem koralu smo razločevali slovesni in priprosti način prvega psalmovega tona; sedaj pa imamo en sam način, ki je sicer pri-prostejši, a za psaliranje mnogo prikladnejši, kajti brez dvoma se po sedanjem načinu poje mnogo lažje in gladkeje. Diferencij pa ima prvi psalmovi ton sedaj ravno še enkrat toliko, kot preje. Initium se pri prvem tonu vselej postavi tako, da pride na prvi zlog » ena nota, na drugi zlog pa skupina dveh not, tako imenovani ^podatus“. Srednja kadenca obsega dva akcenta brez kake pripravljalne note, sklepna kadenca pa en akcent in dve pripravljalni noti, ki sta v zgoraj navedenih zgledih zaznamovani s številkami. Kdor si hoče torej pravilno zaznamovati kadence prvega tona, naj v vsaki vrstici pred zvezdico poišče predzadnji poudarjeni zlog ter ga podčrta, ker na tem zlogu se prične srednja kadenca; ob koncu vsake vrstice pa naj poišče zadnji poudarjeni zlog, potem pa naj vzame še dva zloga prej zaradi dveh pripravljalnih not ter naj prvega izmed teh dveh zlogov, ki je zgoraj zaznamovan š številko 2, podčrta; tamkaj namreč se prične sklepna kadenca. Po tem pravilu si lahko vsakdo sam zaznamuje kadence s popolno gotovostjo. Prezreti se kajpada pri tem ne sme tudi postrankih akcentov, ki imajo — kakor sem že omenil — v psalmodiji isto veljavo, kakor glavni. N. pr. pri srednji kadenci: Altissi - mi vo - cä - be-ris. cäpi - tä dra - cö - nis. in Dömi-nö gau - de - bo. Ali pri sklepni kadenci: / /L - , -N- h ^ • J # -41 ante luciferum gd-nu-i te. loquebar pa-cem dč te. vi-vi - fi - cä me. 7 Ako je kaka psalmova vrstica zelo kratka, se — kakor sem že omenil — tudi melodija okrajša, n. pr. pri srednji kadenci: Ho - nus es tu. Besedilo „qui facit haec“ se proizvaja tako: Ali okrajšana melodija pri sklepni kadenci: qui fa - cit haec. i et ti - mu - i. et säl - va me. Sedaj pa nekaj praktičnih opazk, ki po večini ne veljajo le za prvi psalmovi ton, temveč za vse tone. Greši se mnogokrat že takoj pri intonaciji („initium“) na ta način, da se prva nota preveč vleče. Pozor na to, da so vse tri note intonacije enako kratke osminke. Torej ne pričeti tako: § : II temveč tako: | (^ * ^ «T || Be - & - tus vir, Be - d - tus vir, Še več pa se greši na dominanti s tem, da se čez nekatere zloge preveč hiti, druge pa preveč podaljša. Pozor na to, da stoje nad posameznimi zlogi enake osminke, ki se morajo približno tudi enako dolgo držati. Le tamkaj, kjer so četrtinke, naj se nekoliko zategne, pa nikar preveč, komaj še enkrat tako dolgo, kakor se na dominanti recitativno pojo posamezne osminke. V tem oziru se pevec lahko samega sebe nad- zoruje na ta način, da pri pevanju posameznih osmink na dominanti s prstom tolče po klopi ali mizi, ter pri četrtinki zategne približno za dva taka kratka udarca. Paziti je treba tudi na to, da se posamezni zlogi jasno in določno izgovarjajo. Napačno bi bilo n. pr. ako bi kdo v zgoraj navedenem zgledu pel: in con-sf-lio; temveč peti mora: in con-si-li-o; ravno tako: in ju-di-ci-o, Fi-li-o i. t. d. Naj je vrstica dolga ali kratka, peti moramo enakomerno v istem „tempone da bi sedaj prehitevali, sedaj zopet brez potrebe zategovali. Zoper tradicionalno psalmodijo se greši veliko tudi pri srednji in sklepni kadenci na ta način, da mnogi zategujejo že v začetku kadence, namesto da bi zategnili le zadnji motiv, ki je označen s četrtinkanii. Torej nikar ne peti tako: temveč tako pecca-to-rum non ste-tit, pecca-to-rum non ste-tit, 8 Glede zategovanja velja sploh pravilo, da ako je spev silabičen, t. j. ako pridejo na posamezne zloge posamezne note, se začne zategovati na zadnjem poudarku. Ako je pa na zadnjem zlogu kaka nevma alj skupina not, ne smemo ritardirati že na zadnjem poudarku, temveč se zategne samo ona skupina na zadnjem zlogu. V zgledih, kii jih bom tu navajal, bodo vsa ona mesta, ki jih je treba zategniti, zaznamovana s četrtinkami. Kjer vidiš torej osminke, poj enakomerno in brez vsakega zategovanja. Sploh je treba psalirati precej živahno in se varovati vsake dolgočasne počasnosti. Kakšne so pa pavze v psalmodiji? Pri flexi se napravi le kratek oddihljaj; pri zvezdici sredi psalmove vrstice pa mora pavza trajati tako dolgo, kolikor časa je trajal motiv od zadnjega poudarjenega zloga dalje. N. pr.: pavza a. pec-ca-tö-rum non ste-tit (ste-tit1,* et in cä-thedra Benediktinci se ravnajo po pravilu, da se pri zvezdici gavzira toliko časa, kolikor bi' ga bilo treba, da bi se v istem „tempo“, kakor se na dominanti recitativno pojo posamezni zlogi, zapelo lahko besedici „Ave Maria“. To pa da! približno enako pavzo, kakor jo vdobimo tudi po gorenjem načinu. Ob koncu posameznih vrstic pa je pavza lahko krajša; ni treba namreč tako dolgega oddihljaja, kakor na sredi vrstice, ker poje naslednjo vrstico nasprotni kor in med njega pevanjem ima prvi kor dovolj časa za oddihljaj. Ako traja torej pavza sredi vrstice dve četrtinki, zadostuje ob koncu vrstice, kakor tudi med antifono in psalmom, pavza ene četrtinke. Po naših krajih se v tem oziru ne ravna pravilno; zlasti pavza sredi vrstice je vobče mnogo prekratka. „Magnificat“ po prvem psalmovem tonu ima isto intonacijo, kakor sicer psalm. V prvi vrstici odpade srednja kadenca zaradi prekratkega besedila; nadaljne vrstice imajo vse „initium“ ter običajne pravilne kadence. N. pr. I. f: Ma-gni - fi - cat a - ni-ma me-a Do - mi-nutn. Nadaljne vrstice se pojo po navadnem načinu, kakor tudi „Benedictus“, ki ima ravno tako v vsaki vrstici „initium“. J J3 -4-H Et ex - sul - tä - vit spi-ri-tus me-us* Be-ne - di-ctus Do-mi-nus De-us 1 - sra-el,* i. t. d. Tudi Magnificat in Benedictus imata razne diferencije, kakor psalmi. 9 Ta dva kantika sama pa imata še slovesnejši napev z bogatejšo srednjo kadenco za večje praznike. Intonacija prve vrstice v kantiku Magnificat je običajna. Nadaljne vrstice v tem kantiku, kakor tudi vse vrstice v Benedictus-u, imajo pa to-le srednjo kadenco: #=£^3^ J) fl J' J' ^ Et ex - sul - tä - yit spi - ri - tus me - us* Ke - ne - di - ctus Do-mi - nus De - us I - sra - el,* i. t. d. Druga polovica vsake vrstice se poje tako, kakor sicer v psalmih. M Drugi p sal m o vi ton. Be - ä - tus vir, qui non ä - bi - it in con-si - li - o im - pi - o - rum, f Ju-cün-dus ho-nio qui mi-se-rč-tur et cöm-mo-dat, f $ ;;>> „• rrnrj; et in vi - a pec-ca- tö-rum non ste-tit:* et in ca-the-dra di-spö-net ser-mö-nes su-os in ju-di - ci-o:* qui - a in ae-ter- l| .■J?=^Q=?=jrj-j j- JÜ pe — sti - Ičn - ti - ae non se - dit. nuni non com-mo-ve - bi-tur. Drugi ton ima eno samo diferencijo, zato bi zadostovalo zaznamovati ga samo z rimsko številko; vendar v tradicionalnem koralu se kljub temu zaznamuje tudi še zadnji ton sklepne kadence s črko „D“. Initium se pri tem tonu postavi na prve tri zloge v psalmu brez kake vezave. Srednja kadenca obsega en akcent brez vsake pripravljalne note, sklepna kadenca pa en akcent in eno pripravljalno noto, ki je zgoraj označena s številko 1. Ko si torej zaznamuješ v psalmu kadence drugega tona, poišči in podčrtaj pred zvezdico zadnji poudarjeni zlog, ob koncu vsake vrstice pa en zlog pred zadnjim akcentom. Ako je zadnja beseda pred zvezdico enozložna ali kaka hebrejska beseda, ki sc ne sklanja, tedaj se navadno uporablja „mediatio correpta“ n. pr.: De - us I - sra - el,* ex Si - on,* vo - lu - i - sti me,* lo - cii-tus sum.* Pri sklepni kadenci ne prezreti postranskih akcentov, n. pr.: 1 ' Nekateri zgledi za- p-fl ----—p. Nekateri zgledi za- j-j) ' , .$> . * 0 j' . j lil radi kratkega be- > s =jš j || de-cli-nä-te a me. sedila okiajšane ti-mu-i. ti-mčn-ti-biis se. sklepne kadence: et sal - va me. gč - nu - 1 te. laus I - sra - el. fi - ni - čs me. 10 Pri tem tonu je slišati pogosto to napako, da začno pevci vleči takoj v začetku sklepne kadence, nekako tako-le: Pravilno se poje tako: pe-sti-len-ti-ae non se-dit. Magnificat ima ta-le poseben initium pe sti-len-ti-ae non se-dit ifllp§|iiil Ma - gni' - fi - cat* Nadaljne vrstice tega kantika, kakor tudi vse vrstice v kantiku „Be- nedictus“ ima’jo navadni initium: 9 n :§>_zh=^E5Z- & Et ex - sul - ta - vit Be - ne - di - ctus itd. Ako se pa Magnificat in Benedictus pojeta na slovesen način, imajo vse vrstice zgorenji slovesni initium ter to-le bogatejšo srednjo kadenco: -Z- 11 Et ex - sul - tä - vit spi - ri - tus me - us :* Be-ne - di - ctus Do-mi-nus De - us I - sra - el:* i. t. d. Nadalje se poje kakor navadno. Tretji psalmovi ton. III. b i m Be - ä - tus vir, qui non a - bi - it in con-si - li - o im-pi - 6 - rum, + Ju-ctin-dus ho-mo qui mi - se - re - tur et cöm-mo-dat, f et in vi - a pec-ca - tö-runi non ste-tit:* di-spö-net ser-mö-nes su- os in ju - di - ci - o:* et in cA-the-qui - a in ae- 1 c c c c c dra pe - sti - len - ti - ae non se - dit. ter-num non com-mo-vč- bi-tur. Nadaljne diferencije tretjega tona so: i a2 pestilčntiae non se - dit. non com-mo - vč - bi - tur. f?2 pestilenti-ae non se - dit. non coni - mo - vč - bi - tur. 3 2 1 |jgL S S m II i^ * pestilenti-ae non se - dit. non com - mo - ve - bi-tur. pestilen - ti - ae non se - dit. in aetčrnum non com-mo-vč - bi-tur. 11 Diferencija „gz“, ki pride le poredkoma na vrsto v ferialnih vesperah, se lahko vselej „ad libitum“ zamenja z diferencijo „g“. Initium ima na prvem zlogu eno noto, na drugem pa skupino dveh not, podatus; loči se torej od drugega in osmega tona le po tem, da se ton „a“ veže s tonom „c“. Srednja kadenca obsega dva poudarjena zloga brez kake pripravljalne note; sklepna kadenca pa obsega en akcent in pri diferencijah „a“ in „b“ eno pripravljalno noto, pri diferencijah „a2“ in „g“ dve pripravljalni skupini („clivis“ in „podatus“), pri diferenciji „g2“ pa tri pripravljalne note, kakor je zgoraj zaznamovano s številkami. Po tem pravilu ne bo težko, zaznamovati si kadence. Pri srednji kadenci tega psalmovega tona je treba dobro paziti, ali stoji zadnji poudarek pred zvezdico na predzadnjem ali pa na tretpred-zadnjem zlogu. Ako stoji na predzadnjem zlogu, pride zadnji poudarjeni zlog na ton „h“; n. pr.: a-bun-dan-ti - a pa-cis:* re-qui-em ae - ter-nam,* et nune et sem-per:* Ako pa stoji zadnji akcent pred zvezdico na t.etpredzadnjem zlogu, ostane dotični poudarjeni zlog še na tonu „c“, kakor n. pr.: Gloria Pa - tri et Fi - li - o,* et lux per - pe - tu - a,* judicium tu-um re - gi da,* insulae mu-ne-ra of - fe-rent:* Pri srednji kadenci pozor na postranske akcente, kakor n. pr.: mf S’i äni - mäs e - ö - rum,* pliivi - ä in vel - lus,* prčci-dčnt Ae-thi - o - pes,* paupe-ri et 1' - no - pi :* Zaradi kratkega besedila včasih tudi pri tem tonu kaka kadenca ni popolna, dasi se to redkoma primeri, n. pr. pri srednji kadenci: fern e ^ r n. lf. ^ ll Qui fa - cit haec:* et sal-va me. Magnificat in Benedictus imata initium in kadence, kakor navadno; slovesnejši napev o višjih praznikih pa se glasi tako: Et ex - sul- ta - vit spi - ri - tns me - us:* Be-ne - di-ctus Dö-mi-nus De-us I - sra- el:* i. t. d. Druga polovica se poje kakor običajno. 12 Č e t rt i p s a 1 m o v i t o n. IV. g ^ Be - a - tus vir, qui non ä - bi - it in con - si - li - o im - pi - ö - rum, -j-Ju - citn- dus ho -mo qui mi-se-rč-tur et cöm-mo-dat,j- J' J J 'JU J' J J et in vi - a pec-ca-tö - rum non ste-tit:* et in ca - the - d ra di-spö-net ser-mö-nes su-os in ju - di-ci-o:* qui-a in ae-ter- -j rr^-rrtr^ pe - sti - len - ti - ae non se - dit. num non com-mo - vd-bi-tur. de ma-nu tu - a re - put - sl sunt. in - du - xi - sti sü - per me. con-tur - ba - ve-runt me. et no - cte co - ram te. Nadaljna diferencija: pestilen - ti - ae non se - dit. in aeternum non com-mo-ve - bi - tur. ( Najbolj znana diferencija četrtega tona je pa transponirana v to lego: r Efrr ff Be-a - tus vir, qui non d - bi - it in con-si - li - o im - pi - 6 - rum, f Ju - cim - dus ho- mo qui mi - se - re - tur et cöm-mo-dat,f l|rr c re rr r e fTffi r I n 1 nrri=£ et in vi - a pec-ca-tö - rum non ste-tit:* et in cä-the-dra di-spö-net ser-mö-nes su-os in ju - di-ci-o:* qui-a in ae - tčr- D6 - mi- Fir-I • r r *—I • ' * j s J EE m 7=\ 2=3 1 1 pe-sti-len - ti - ae non se - dit. num non com - 1110 - vč-bi-tur. ne ex-äu-di vo - cem me - am. tii - te tu - a jii - di - cä me. ö-mni-a quae in e-is sunt. Ako stoji poleg črke A zvezdica, tedaj se sme peti ali navadna di-ferencija A, ali pa ta-le diferencija „ad libitum“: A* 3 2 1, * f T - 3 »■ U =*=1 ' i 1 m — H pestilen - ti - ae non se - dit. in aetčrnum non com - mo - vč — bi — tur, 13 V isto lego je večkrat transponirana tudi zgoraj navedena prva diferencija: r-T-p^f pestilentiae non se - dlt. in aeternum non commove - bl - tur. Initium se pri četrtem tonu postavi vselej tako, da pride na prvi zlog ena nota, na drugi zlog pa skupina dveh not, podatus. Srednja kadenca obsega en akcent in dve pripravljalni noti; pred zvezdico je treba torej poiskati zadnji poudarjeni zlog in še dva zloga prej, izmed katerih se prvega podčrta. Ako je pa zadnja beseda pred zvezdico enozložna ali hebrejska beseda, ki se ne sklanja, pride zopet „mediatio correpta“ na vrsto. N. pr.: |£ .N J S J > .h JV Ž »V ^ j | ser-mö-nes su-os in ju-di - ci - o:* ser-mo-nessu-os in ju-di-ci-o:* Ali pri sklepni kadenci: namesto: ztn pe-sti-len-ti-ae non sodit, ~ pe-sti-len-ti-ae 11011 se-dit. Nekateri zgledi nepopolne sklepne kadence: 14 .» . II l£ .s i se-dem tu-am. et ti' - mu - i. fi - at, fi - at. laus I - sra-el. Napačno bi bilo, ako bi kdo zadnja dva zgleda proizvajal tako: If ?• * 1 se - dem tu - am. et ti - mu - i. Magnificat nam ne nudi nič novega: zS.T-r-v*<\ j' j' j-t f]. .Ll n Ef Ma - gni -fi - cat* d - ni - ma me - a Do - mi-num. Ravno tako tudi Benedictus ne dela nobene izjeme: tJ Be - ne-di-ctus Dö-mi-nus De-us I - sra-el:* i. t. d. Ako se pa Magnificat in Benedictus pojeta na slovesen način, imata ravno tako srednjo kadenco, kakor pri prvem tonu: Et ex-sul-ta - vit spi-ri-tus me - us:* Be - ne-di-ctus Dö-mi-nus De-us I - sra - el:* i. t. d. VII a Se d m i p s a I m o v i t o n. ^£3'—t—C—£— Be - a - tus vir, qui 11011 - bi - it in con-si - Ii - o im -pi - o - rum, + Ju-cün-dus ho-mo qui mi - se - re - tur et com-nio-dat, f 3 18 et in vi - a pec-ca - tö-rum non ste - tit:* di-spö-net ser-mo-nes su - os in ju - di - ci-o:* ma-gna ö - pe - ra Dö-mi-ni:* fe - cit mi - hi ma-gna qui po-tensest:* et in cä-tlie-dra qui-a in ae- ter- : ?—i f—1 •— r—c •) i f ~ß—(i pri Ep J V—1 V—1 M Y-A □J non se - dit. - mo - ve - bi - tur. li con - fir - ma me. Ii-bus su-per me. ii - sque in sač - cu - lum. Nadaljne diferencije sedmega tona so: b num non cdm prin-ci - pä mi - ra - bi et —IOt— k C m moškim pestilčnti - äe non se - dit. non cöm - mo-vč - bi - tur. et u - sque in sač cu - lum. Initium obstoji iz dveli dvozložnih skupin, in sicer stoji na prvem zlogu „clivis“, na drugem pa „podatus“. Srednja in sklepna kadenca obsegati po dva akcenta brez vsake ddriravljalne note. Treba je torej pred zvezdico, kakor tudi pred sklepom vsake vrstice poiskati predzadnji poudarjeni zlog. Pri tem določevanju ne prezreti postranskih akcentov, n. pr. pri srednji kadenci: ■IOI" in splendöri -bus san 'fr f - ctö M: - rum: i . * steri lčm in do - mo: :* Dömi niis ex Si - on: * Isra 61 in Do - mino: :* propiti ü - • ti - 0 est: . * in tympa - I1Ö et cho - ro: ■ * Ali pri sklepni kadenci: H« 3E = ff m -(g) ,H os loqu^nti - fim V i - ni P 1 qua. exaltäbi tur in glö - ri - a. ut complaciti • - ör sit ad huc. ante luciferum g6 ■ ■ nu - i te. ti - mčn -ti - ■ büs se. filios Ja - cöb et Jo seph. in bi - nä in san cto. 19 Tudi pri sedmem psalmovem tonu se je treba varovati napačnega zategovanja ob začetku kadence, kar se tako pogosto sliši, n. pr. namesto i viy 1 sermones suos in ju-di-ci-o:* Pri sklepni kadenci pa pozor na to, da se ne zategne nič druzega, kot edino le skupino na zadnjem zlogu vsake vrstice, kar je v gorenjem zgledu označeno s četrtinkami. Zaradi kratkega besedila nahajamo včasih tudi pri tem psalmovem tonu okrajšane melodije, n. pr. pri srednji kadenci: Bo-nus es tu:* Ali pri sklepni kadenci: [frIr \ ..p Qui fa - cit liaec:* lu - ce - at e - is. et ti mu Magnificat in Benedictus, ako se pojeta na neslovesen način, kakor n. pr. v oficiju za rajne, imata initium in kadence ravno take, kakor sicer psalmi. V slovesnejšem napevu pa ima Magnificat ta-le poseben initium: I 9 p p • m • I ki se na isti način ponavlja v vsaki naslednji cr f F F 0= ^ EE3 vrstici, kakor tudi v celem kantiku „Benedictus“, Ma - gni - fi -cat,* ter nekoliko bogatejšo srednjo kadenco: - m—m—m- =5==Ec Et ex - sul - ta - vit spi - ri - tus me - us: Be - ne - di-ctus Do - mi - nus De - us I - sra - el:* i. t.d. Nadaljuje se kakor sicer pri psalmih. Osmi p s a 1 m o v i ton. Be - a-tus vir, qui non a - bi - it in con-si - li - o im - pi - 6 - rum, f Ju-cün -dus ho - mo qui mi-se-rč-tur et cöm-mo-dat, f VIII. G 1-4- 0 ' i 0 0 0 m i f±T; P-f— , 1 m a - a ; m s— 3 S b=i E=! 1 1 l t ■ H=P— et in vi - a pec-ca-tö-rum non ste - tit:* di-spo-net ser-mo-nes su- os in ju - di-ci-o:* pe - sti - len - ti - ae non se - dit. nuni non com-mo - ve-bi-tur. sed tu Do-mi-ne ii-sque-quo. et in ca-the-dra qui - a in ae - ter- 20 Nadaljni dve diferenciji osmega tona sta: 2 1 if G* 2 1 pestilenti - ae non se - dit. in aeternum non com-mo - ve-bi - tur. Poslednja diferencija G* je dana samo „ad libitum“, terse poljubno zamenja lahko z gorenjo diferencijo G. Initium osmega tona je enak onemu drugega tona; obstoji iz treh posameznih not, pod katere se postavijo prvi trije zlogi v psalmu. Srednja kadenca se glasi tako, kakor pri drugem tonu ter obsega en akcent brez vsake pripravljalne note. Ako je zadnja beseda pred zvezdico enozložna ali hebrejska beseda, ki se ne sklanja, sc tudi pri tem tonu uporablja „mediatio correpta“, n. pr. J Dri-mi-nusex Si-on:* re - di - met I - sra- el:* mul - ti - pli — ca - tae sunt: * e - du - cä- vit me:* Sklepna kadenca pa obsega en akcent in dve pripravljalni noti, ki sta zgoraj zaznamovani s številkami. Ob koncu vsake vrstice je treba torej poiskati zadnji poudarjeni zlog in še dva zloga prej zaradi pripravljalnih not. Tudi tu imajo postranski akcenti enako veljavo, kakor glavni, n. pr. c;;;;;; s 11 o - ra - ti - o me-a prae-ve-ni - et me. se-mi-tas tu - as e-do-ce me. po-pu - l(3-rum cir-cüm-da - bit te. e-os qui tri - bu-länt me. ne dis-ces - se - ris ä me. di - li - g6n - ti - büs te. Nekaj zgledov okrajšane sklepne kadence: ifjpŽggEj 14 ; 15 • II quem ti - me - bo. laus I - sra - el. et sal - va me. et sa-na - sti me. Tudi pri osmem tonu je pogosto slišati napačno zategovanje ob pričetku sklepne kadence, n. pr. If ° ' .« •* i II Prapoje°: SG [f ° '.PiH pestilčnti - aenonse-dit. pestilenti - aenonse-dit, Magnificat ima — podobno kakor pri drugem psalmovem tonu — ta-lje initium: Ma - gnl - fi - cat * “21 : ...v iT W i • 9 Ki H "=P= Nadaljne vrsticc tega kantika in tudi vse vrstice v kantiku „Benedictus“ imajo običajni initium: Be - ne - di - ctus itd V slovesnejšem napevu pa imata Magnificat in Benedictus v vseh vrsticah gorenji slovesni initium ter podobno srednjo kadenco, kakor smo jo našli že pri drugem psalmovem tonu, namreč: s i ■— B M Z m ' • • 0 • ( 0 ) , c] 1 - ; 5 . • 2=1 y ! e u Kt ex - sni-tä-vit spi - ri - tus me - us:* Bc - ne - di-ctus Do - mi - nus De - us 1 - sra-el:* Druga polovica vsake vrstice se poje običajno. Razen navedenih osem psalmovih tonov je še nekaj drugih, ki se pa rabijo bolj poredkoma. Predvsem je treba tu omeniti tako imenovani '1' o n u s peregrinus. Prva vrstica z dvojnim inicijem se glasi tako: In ex - i - tu I - sra el de Ae-gy-pto,* do - nuis Ia-cob de pö - pu - lo bar - ba - ro. Nadaljne vrstice se pojo tako: |£ J* ■? / J* f .s ; k j } ; J I Fa-cta est Iu-dae-a san-cti - fi - cä - ti - o e - jus:* Mon-tes ex-sul-ta - vč-runt ut a - ri-e-tes:* GI6 - ri - a Pa-tri et Fi-li-o:* Si - cut e - rat in prin-cl-pi - o et nune et sem - per 1 I - sra - el po - te - - stas e - jus. et col - les si - cut a -■ gni ö - vi - um. et Spi - ri - tu - - i San - cto. et in sae-cu-la sae-cu-lo-rum. A - men. „Flexa“ se tudi pri tem tonu proizvaja po navadnem pravilu v veliki sekundi n. pr. Ma-nus habent, et non pal - pä - bunt, f pedes habent itd. 22 „Mediatio correpta“ pri hebrejskih in enozložnih besedah pred zvezdico se glasi tako: I Be - ne - di - xit dö-mu - i I - sra - el:* Ad - ji - ci - at Do - mi - nu su-per vos:* itd. Ta psalmovi ton se imenuje „peregrinus“, tuj ton, ter ima dve po- sebnosti, ki jih nima noben drug ton: 1. „initium“ se nahaja v obeh polovicah prve psalmove vrstice; pri nadaljnih vrsticah seveda odpade na obojnem mestu; in 2. dominanta ima v obeh polovicah psalmovih vrstic drugačno lego. „Initium“ obstoji v obeh polovicah iz skupine dveh not („podatus“) in iz ene posamezne note. Srednja kadenca obsega en akcent in dve pripravljalni noti, sklepna kadenca pa en akcent in eno pripravljalno noto, kakor je zgoraj zaznamovano s številkami. V tem tonu se poje samo psalem „ln exitu Israel“ ob nedeljskih vesperali in včasih poredkoma tudi kantik „Benedicite“ v hvalnicah in psalem „Laudate pueri Dominum“ v vesperah. Tonus in directu m. I k * . zp~ c * ß ß' ~ß ' ß —ir r " r *—I I Fi 1 FäEEcEäE 3=3 ✓ P t C C -C P [i C ;4 * J De-us in ad - ju - tö - ri - um me-um in - tčn - de:* Dö-mi-ne con - fi - de - re in prin - ci - pi-bus :* om-nes qui quae-runt te:* re - di - met I - sra - el:* l&t j 11 ad ad - ju-van-dum me fe - sti - na. su - sti - nu - i te Do - mi - ne. Ta priprosti psalmovi ton, ki nima inicija, se rabi za one psalme, ki so v oficiju predpisani v tako imenovanih „preces“ ter nimajo antifone. Taki psalmi so: 145. psalem v vesperah za rajne, 129. psalem v hvalnicah in 69. psalem v litanijah vseh svetnikov. Po tem načinu naj bi se torej pel psalem po litanijah o prošnjih dnevih. „Flexa“ sc vrši pravilno v mali terci, n. pr. l£ g g ; g : ad - jü-tor e - jus, f spes e - jus . . . ä - ni-ma me-a Dö - mi-num f tau-da-bo itd. Pri enozložnih in hebrejskih besedah se „flexa“ opusti, kakor sicer v psalmih, ter se na dotičnem mestu samo kratko pavzira. Konča pa se pri takih besedah psalmova vrstica tako-le: quae in e - is sunt. sae-cu-lö-rum. A-men. ^ Jz. rm 9 9 9 m w m t t zE J ... .m ‘23 Ako je pa pred zadnjo enozložno besedo kaka večzložna beseda s poudarkom na tretpredzadnjem zlogu, se privzame še vmesna sekunda ”h“> n- Pr- • ■ Q — ' n—1—n lg=Š--C=eMl De - us äd - ju - va me. Končno postavimo tu še nek Tonus a d libitum, ki se sme peti pri psalmih v kompletoriju velike sobote in v oficiju velikonočne nedelje in nje osmine do vesper pred belo nedeljo pri onih psalmih v urnih molitvah, ki se pojo brez antifone, kakor tudi v kantiku „Nune dimittis“: Ü Cum in-vo - cä-rem, ex - au - di - vit nie De-us ju-sti-ti-ae me-ae:* in nut-ni-bus por-tä-bunt te:* man-dä-vit de te:* 1 ✓ ~~a a * m— 0 0 a m J*1 —1 [ j t|p;E£= t '“P t t in tri - bu-la - ti - ö - ne di - Ia - tä - sti mi - hi. ac - ce - le - ra ut 6 - ru - as me. et quaö - ri - tis men - da - ci - um. mul - tl - pii - cä - ti sunt. Kakor rečeno, je ta psalmovi ton samo „ad libitum“, na prosto voljo, in peli ga bodo pač le v kakem samostanu, ker se drugje dotični psalmi navadno ne pojo. S tem smo si ogledali vse razne psalmove tone in diferencije, ki so v novi vatikanski izdaji v rabi. Ne bi bilo pa dovolj, ako bi kdo dobro poznal samo napeve psal-movih tonov; ne, še veliko večjo pozornost mora obračati na to, da tudi besedilo jasno in pravilno izgovarja, kajti če velja sploh izrek, da je cerkveno petje molitev, velja to še prav posebno o psaliranju. Zato naj se nihče ne loti peti kak psalem preje, dokler ne zna popolnoma gladko in brez spodtikljaja brati dotičnega besedila. Po mojem mnenju je najbolje, ako se najprvo psalmovo besedilo recitativno jasno in razločno bere na enem tonu in v istem ritmu, kakor pri psaliranju; pri pavzah in pri zvezdici naj se že pri tem recitativnem branju naredi tako dolg odmor, kakor sicer pri psaliranju. To branje naj se ponavlja tako dolgo, da se vrši popolnoma enakomerno in brez najmanjšega spodtikljaja, ker vsak tak spod-tikljaj bi bil — kakor sem že preje omenil — velik pogrešek zoper pravilno pevanje psalmov. Da pa bo mogel pevec res pravilno izgovarjati latinsko besedilo, mu morajo biti znana pravila latinske izgovarjave. Za one, ki se niso učili latinščine, ne bo odveč, ako jih tu opozorim na nekatere napake, kakor sem jih sam večkrat slišal. 24 Mnogi ne vedö, da se v latinščini ac bere kot e (a), n. pr. aedificentur; le tedaj, ako stojita nad e dve piki (ar), se morata oba samoglasnika ločeno izgovarjati, n. pr. aer. Ravno tako se mora oe brati kot nekoliko temnejši e (o). Soglasnik c se bere kot naš c le pred e in i (seveda tudi pred y, ce, oe in eu), sicer pa vedno kot naš k. Zlog ti se bere kot naš ci v sredi kake besede, če stoji takoj za ti kak samoglasnik, n. pr. gratias, gentium itd.; nasprotno pa se izgovarja kot naš ti, ako je ta zlog poudarjen, n. pr. totius (beri: totius), ali če stoji pred tem zlogom kak s, n. pr. östium. Soglasnik s se izgovarja kakor v slovenščini; le ako stoji s sredi dveh samoglasnikov, se izgovarja kot naš z, n. pr. rosa (beri roza). Qtt se izgovarja kot naš kv, n. pr. loquuntur (beri: Iokvuntur). Zelo pogostoma je slišati tudi napačne poudarke, toda brez vse potrebe, kajti poudarki so v koralnih knjigah natančno zaznamovani. Dvo-zložne besede res nimajo zaznamovanih poudarkov, a to tudi ni potrebno, kajti splošno pravilo je, da v latinskem jeziku imajo dvozložne besede poudarek vedno na prvem zlogu, in zato bi bilo vsako zaznamovanje odveč; pri večzložnih besedah pa je poudarek vseskozi zaznamovan. Kako je treba zloge jasno izgovarjati, kako dolge morajo biti pavze pri zvezdici in ob koncu vsake vrstice, o tem sem že preje govoril pri prvem psalmovem tonu in bilo bi odveč, isto še enkrat ponavljati. Sploh mislim, da sem v teku te razprave dovolj pojasnil vse glavne reči o tradicionalni psalmodiji. Upam, da kdor bo to razpravo temeljito predelal, bo lahko znal psalirati v duhu tradicionalnega korala. In ako se temu teoretičnemu znanju pridruži še praktično proizvajanje pri službi božji, bo dosežen namen, ki sem ga imel s tem spisom.