Muzikološki zbornik Musicologica! Annual XVI1/2, Ljubljana 81 UDK 78.087.61 Ravnik Manica špendal SAMOSPEVI JANKA RAVNIKA Maribor Ustvarjalni začetki Janka Ravnika^ segajo na začetek drugega desetletja 20. stoletja, to je v čas, ko je nastopila prva, mlajša generacija sodobnejše usmerjenih slovenskih skladateljev: Anton Lajovic, Emil Adamič, Gojmir Krek idr. Medtem, ko sta Lajovic in Adamič komponirala tudi večja instrumentalna in vokalno instrumentalna dela, se je Ravnik omejil malone v celoti na male oblike: klavirske skladbe, zbore in samospeve. Slovenski glasbeni javnosti se je predstavil v zadnjih štirih letnikih Novih akordov (X-XIII),2 Podobno kot Lajovic je Ravnik že s svojimi začetnimi deli zbudil pozornost pri takratnih vodilnih slovenskih glasbenikih. Posebno je z njimi impresioniral G. Kreka, ki je videl v njem obetavnega slovenskega ustvarjalca, "čigar prva dela so na nas učinkovala kakor svetovna obljuba, obetajoča naši mladi umetnosti lepših dni, morda sijajnih dni svetovnega priznanja". Navdušila ga je že prva Ravnikova skladba: mešani zbor "Poljska pesem" (NA 1911, X, 68), Bil je mnenja, da "kdor začenja s takimi proizvodi, kakoršen je mešan zbor 'Poljska pesem', ta je poklican za izpolnitev najglobljih želja svojega naroda in za dosego najvišjih ciljev umetnosti". Obenem ga je pozval, da se popolnoma "zave svojega visokega poklica, da dela in dela vedno strmeč po višjih in višjih ciljih. Naj si bode svest, da gleda narod nanj z navdušenostjo in hvaležnostjo, pa tudi mnogimi pričakovanji za bodočnost umetnika in narodne umetnosti". Ob sklepu je Krek dodal: "Torej vse dobro na trnjevo pot! To kličemo Ravniku in vsem onim mladim umetnikom, ki se uče sedaj na konservatorijih v tujini. Delajte, rešite najvišje probleme naše umetnosti, a ostanite zvesti svojemu narodu ne le z duhom, temveč tudi z delovno roko!"3 Pozitivno so se o Ravniku izrekli še drugi slovenski glasbeni strokovnjaki.4 1 Biografske podatke glej SBL III, 43, 44. 2 Skladbe sodijo v das skladateljevega studija na praškem konzervatoriju (1911-1915). 3 Prim. Krek G., NA 1912, XI, 11. 4 Kritik v Slovencu npr. piše v recenziji 1. in 2. št. XI. letnika NA "... vse skozi modern, radikalen je mladi Ravnik, ki je ze z dosedanjimi kvantitativno ne obilnimi, ali zato kvalitativno tem boljšimi deli stopil v ospredje. Meni se vidi poleg Lajovica najbolj 191 Ravnikove skladbe prvega ustvarjalnega obdobja kažejo v osnovi naslonitev na romantično tradicijo, hkrati pa vsebujejo še izrazito impresionistične značilnosti. Te se kažejo v barvno bogatih akordičnih zvezah, ki so najznačilnejša prvina njegovena kompozicijskega stavka. 5 m6(j tistimis ki so izšle v Novih akordih, sta tudi dva samospeva: "Vasovalec" na besedilo S, Gregorčiča in "Pozdrav iz daljave" na besedilo K, Meška.6 Posebno prva skladba, ki jo je avtor posvetil tenoristu J. Rijavcu»? je imela izreden odmev v slovenskem tisku. G. Krek je o njej zapisal: "Samospev Janka Ravnika *Vasovalec*se je že opetovano prezentiral izza koncertnega odra. Josip Rijavec ga je pel in vedno z najlepšim notranjim uspehom. Kako tudi ne! Glasba je globoko občutena, s svojim harmonično tako zanimivim spremijevanjem naravnost omamljivega, skrajno nežnega čara." Samospev, s katerim se je - po njegovem mnenju - posrečilo Ravniku ustvariti kongenialno nglasbitev Gregorčičeve pesmi, je označil kot doslej "najglobokejši stvor nadebudnega Ravnika"B 0 "Vasovalcu" se ie pohvalno izrazila še vrsta drugih takratnih in poznejših glasbenih kritikov.9 M. Lipovšek upravi ceno meni, da ima "Vasovalec" v svoji "enkratnosti" poseben pomen in se še danes - po toliko odličnih skladbah te vrste - uvršča med najlepše slovenske samospeve, čeprav je to njegova zgodnja skladba, je vendar "toliku zrelosti v njej, kakor da je delo dozorelega človeka",10 Samospev je oblikovno jasen (A B A).11 Odi i kuje ga preprosta, a logično izpeljana melodična linija, ki se vzorno sklada z otožnim značajem Gregorčičevega besedila. Zanimiv je klavirski part, ki kljub zraščenosti v pevsko melodijo učinkuje kot samostojna klavirska kompozicija. Kaže izrazit skladateljev smisel za, klavirski zvok: zanj so značilne domiselne, povsem nove akordične zveze, ki so navidezno svobodno grajene, vendar utemeljene zaradi logično ostro pogojene zvočnosti. Te se še zlasti kažejo v harmonsko specifično grajenih in zvočno učinkovitih modulacijskih stopnjevanjih.'2 Široka, zvočno polna markantna prikazen v teh dveh zvezkih", (Prim. Slovenec 1910, št. 175, 6.) - P. Kozina meni: "Ravnik se nam je predstavil v prvi vrsti kot komponist s svojimi globoko občutenimi skladbami, katere so vzbudile povsod priznanje. Pri nas se le redko kdo posveti študiju glasbe, ali nihče še ni v tako zgodnji mladosti kazal toliko dobrih sadov kot ravno Ravnik." (Prim. Kozina P., NA 1913, XII, 11.). M. Lipovšek je mnenja, da je Ravnik postal "zgodnji glasnik slovenskega impresionizma", čeprav sodi, da po svojem bistvu "ni mogel postati impresionist", ker je "v sebi nosil preveo izrazne moči", da bi se mogel omejiti in nuditi samo one pasivne slikovite vtise in barve, ki so značilne za impresionizem. " Vendar neka.j akordičnih zvez, nehaj barv, ki jih je uporabil v prvih kompozicijah - po njegovem mnenju -"napoveduje" zvoke, ki so se razlikovali "od dotakratnih pa tudi Lajovdevih". (Prim. Lipovšek M., Sedamdesetgodišnjica Janka Ravnika, Zvuk 1961, 49, 50, 524, 525). Prvi samospev (napisan l. 1910) je izšel l. 1912 (NA, XI, 55), drugi (komponiran l. 1912) pa l. 1913 (NA, XII, 35); obe skladbi sta bili natisnjeni še v zbirki "Lirični spevi za glas in klavir", ki jo je l. 1957 izdalo DSS. Drugi samospev nosi v tej zbirki naslov "Pozdrav iz daljine". Omenjeni pevec je izvedel "Vasovalec" v letih 1912-1914 petkrat. (Prim. NA 1912, XI, 19, 52; NA 1913, XII,, 11, 56; NA 1914, XIII, 13). Prim. Krek G., NA 1912, 11, 52. 6 7 8 192 Tempo giusto ft- t »Fir pPr pJ'ir j i iPir ppr pp Si - no - či sem pos- tel -jo pus-til. Ob 20-ru domov sem pri- tUUI wwm wm fpff jpp W« j J j J ^^ ^b j J J J 1 *»^* poco accei. *r ž i rj>i f gffr PPir r ž ?cif r,gf pci^^ šel. O - či odbeden-ja ru - de-če. Na p'r-sihsemšopeki - meh legato akordika v spremljavi pa tu in tam spominja prej na orgelski zvok. Kot dober poznavalec tega instrumenta je znal avtor prenesti te zvok v svoj klavirski stavek. "Vasovalec" kaže Ravnikovo izvrstno kompozicijsko znanje in sodi, poleg Lajovčevih in morda še nekaterih, med najboljše samospeve, ki so izšli v Novih akordih.13 Zanimiv je tudi drugi samospev "Pozdrav iz daljave". Po svoji zasnovi učinkuje kot impresija, ki kaže tipične značilnosti Ravnikovega bogato koloriranega kompozicijskega 9 P. Kozina piše v svoji kritiki 2. št» NA l. 1912 med drugim; ".,. Rijavec je pel njegov prav čeden samospev * Vasovalec* ". Pri tem meni: "... v drzni, moderni harmoniki gre Ravnik za Lajovoem dalje". (Prim. Kozina P., UT 1912, Lil, 1). - Tudi S. Premrl omenja "Ravnikov globoko občuten s Vasovalec9 ". (Prim. Premrl S., Dis 1913, XXVT, 114.) 10 Prim. Lipovšek M., Ob 60-letnici Janka Ravnika, SGR 1951, I, 12; isti, Jubilej slovenskega umetnika, SPor 1951, XII, št. 107, 2. 11 A dal (sega do 9. takta) je grajen na ostinata. Skladatelj ga začenja harmonsko razvijati šele v 4. taktu. B del (od 10. do 27. takta) ima recitativni značaj; odlično ga podaja klavirska spremljava. Celotni del daje vtis sonatne izpeljave. V 28. taktu sledi nekoliko variirana ponovitev A d,ela. 12 V 5. taktu si npr. akordi sledijo takole: tercsekstakordu As-dura (ob sklepu 4. takta) sledi zvečan trozvok ges-b-d, terckvartakord septakorda his-dis-f-a z dvojno alteracijo, kvartsekstakord A-dura, sekundakord septakorda f-a~c-es, ki je obenem dominanta B-dura in se razveze v tercsekstakord toničnega trozvoka (v 6. taktu). 13 M. Lipovšek meni, da se skladba s svojo akordiko "zlaga" z naslednjimi 193 stavka.14 V tej skladbi zasledimo nekaj duhovito grajenih, oovsem novih akordičnih zvez. Predvsem gre za pogostno in raznoliko uporabo septakordov in obratov, ki si kljub precejšnjim alteracijam sledijo v jasnih tonalnih odnosih. Značilno za samospev je, da v njem klavirski del ni le enakovreden pevskemu, temveč ima malone vodilno vlogo. Melodija pa s svojo prisotnostjo samo poglablja vtis besedila. V njej so zanimiva intervalna sosledja, kot npr. dis-c (v E-duru - v 6. oz. 17. taktu), ki se dobro prilegajo značaju besedila. Tudi Počasi, nežno Glas r—-* r—* r—* sko-zi stvar — sivo božje to-pio hre-pe-ne-nje gre. oblikovno je skladba zanimiva: je trodelna, pri čemer je B del (od 10. do 17. takta) po tehtnosti enakovreden A delu in ne pomeni morda le klavirske medigre, kar je skladatelj tudi sam Ravnikovimi pesmimis saj jih s svojo polnostjo in modulacijsko posebnostjo že "oznanja". (Prim. Lipovšek M.3 Uvod k zbirki "Lirični 194 nakazal z oznako "ben mercato la melodia". Značilno za A del je, da so spodnji glasovi grajeni v ostinatnem ritmu. Prvi del skladatelj prvič sklene na dominanti E-dura (v 10. taktu), drugič pa na toniki (v 20. taktu), toda le v melodiji, pri čemer je akordična podlaga v jasni dominanti A-dura. Tako v tonalnem pogledu skladba niha med A-durom in E-durom. Kljub temu pa gre v bistvu za jasno, skoraj klasično fakturo v smislu vprašanja in odgovora (T - D, D - T). Sklepu pevske linije sledi zelo domiselna poigra, ki pripelje v E-durovo tonaliteto (v 23. taktu). Tudi "Pozdrav iz daljave" je ugodno ocenila vrsta glasbenih strokovnjakov:15 g. Krek je npr. zapisal, da si bo "globoko čisto moderno harmonizirani samospev "moral" ljubiteljev pridobiti šele polagoma" in da ga bodo morali pevci kakor Rijavec "upe!jati v popolni lepoti", da "zagleda" občinstvo vse njegove "zagrnjene lepote".»6 Po mnenju M. Lipovška je citirani Ravnikov samospev "kakor malokatera skladba" v Novih akordih "zajet v ubranost daljne pesmi, ki plove čez polje". Pri tem pravilno ugotavlja, da je skladatelj "znal dati" vsebini pesmi tako močno osebno obliko, tako "novo" in tako "daleč od vsake plehke sentimentalnosti izraženo občutje".17 Leta 1912 je Ravnik napisal še samospev "Hrepenenje"18 na besedilo 0. Župančiča, ki kaže sorodne stilne značilnosti kot obe omenjeni pesmi iz tega ustvarjalnega obdobja. Tudi za to skladbo je značilno dobro poznavanje klavirskega zvoKa in tehnike, obenem pa smisel za logičen razvoj kromatičnega harmonskega stavka. V poznejših samospevih je Ravnik obogatil svoj kompozicijski slog poleg impresionističnih še z nekaterimi prvinami, podobnimi ekspresionističnemu stilnemu oblikovanju, dasi se v ta stilno oblikovalni način ni nikoli povsem usmeril. V drugem skladateljskem obdobju (do leta 1940) je bil sicer ustvarjalno manj aktiven, vendar je zložil nekaj izvrstnih kompozciij, med temi tudi nekaj tehnično dovršenih in umetniško kvalitetnih samospevov: "Prišla si" na besedilo 0. Župančiča, "V razkošni sreči" na besedilo V. Moleta in "Temna, lepa noč" na besedilo 0.J. Bierbauma v prevodu I. Peruzzija.*9 îz istega obdobja datira tudi ciklus pesmi za tenor in klavir "Seguidille". na pesmi 0. Župančiča.20 Za vse skladbe v tem ciklusu je spevi za glas in klavir"), 14 M. Lipovšek primerja način Ravnikovega komponiranja z onim pri drugih slovanskih sodobnikih, zlasti poljskih in čeških: "»». predvsem vodilni Poljaki in Čehi so svoje nagnjenje k impresionizmu poglobili z dovolj močno izrazno izpovedjo» Ta je kazala veliko zunanjih impresionističnih potez (akordika), vendar je melodični vzpon bil v njihovih delih izrazno močan» Tako je komponirah tudi Ravnik» Njegov * Pozdrav iz daljine* je za to tipičen primer, kot kažejo le prvi takti"» (Prim» Lipovšek M», Kompoziöioni stav Janka Ravnika, Zvuk 1971, 117, 118, 365). 15 S. Premrl ga je označil kot "kratko, sila moderno, a gorko občuteno skladbo". (Prim» Premrl S», DiS 1914, XXVII, 130). 16 Prim. Krek G», NÂ 1913, XII, 56. Viri kaMejo, da je skladbo Rijaveo izvajal l. 1914 (Prim. NÂ 1914, XIII, 23)i l» 1936 pa jo je pela M» Polajnar jeva (prim., CG 1936, LIX, 186). 17 Prim» Lipovšek M», Ob 70-letnici Janka Ravnika, SGR 1961, I, 12. 18 Skladba je bila natisnjena v zbirki "Lirični spevi za glas in klavir" l. 1957. 195 značilen recitativni značaj, vse imajo fragmentarne sklepe. Podobno kot Lejovic v leto poprej nastali "Begunki pri zibeli" uvaja Ravnik v njih celotonske postope, ki so še bolj izraziti **f con amore pi 'ir V r ir p.rHT r y lr M j Daj, ti - ho brez be-sed j'gt !f; -TJ se po - lju - bi — va /T j ^j ÉHÉI llfll Ullg E5 r S dfr,-. nflfr- delce- FlCrJ^ i(rU(^s ^^ rprp rflMil ff^tß jßfß" kot v citirani Lajovčevi skladbi.21 Poleg tega gre v njih za zvočno barvito, funkcionalno nevezano akordiko, ki jo je skladateli znal zelo učinkovito uporabi jati. S tem prehaja pravzaprav iz okvira tonalnosti. V zvezi s harmonsko sprostitvijo Da prehaja tudi v gradnji iz konvencionalne stroge formp v svobodnejšo. Značaj skladb je skratka tak, da pomenijo nekaj novega v literaturi slovenskega samospeva. V tretjem ustvarjalnem obdobju (od leta 1940 dalje) Ravnik opušča imoresionistične stilne prijeme. Prvi skladbi iz te dobe sta samospeva "Materi" in "Melanholija" na besedili F. Zbašnika.22 V drugi pesmi srečujemo nekaj značilnosti "Vasovalca" in drugih stvaritev iz prye ustvarjalne dobe. y obeh ore predvsem za nizanje kromatično obarvanih akordov (trozvoki, sekstakordi )» ki pa v "Melanholiji" niso več vodilno izrazno sredstvo, temveč imajo podrejeno vlogo in rabijo le za figurativno koloriranje. Z melodijo ustvarjajo celoto, ki kljub sorodnosti s prvimi Ravnikovimi samospevi prinašajo nekaj zvočno novega, drugačnega od prvotnega izražanja. V samospevu "Melanholija" na A. Gradnikovo besedilo in še zlasti v Župančičevih "Verzih"23 uvaja Ravnik še bolj zapletene in komplicirane tonske zveze,24 čeprav ostaja v osnovi še vedno funkcionalen.25 Prav t© kaže, da se je Ravnik prebijal iz 19 20 21 22 27> Samospevi so izšli v zbirki "Lirični spevi za glas in klavir" l. 1957, Prvo pesem je skladatelj napisal l. 1917. drugo l, 1920, tretjo pa l. 1926. Nastale so l. 1919s izšle pa v samostojni izdaji l. 1920 v ediciji GM. Samospevi si v omenjeni izdaji sledijo takole: Na Tvoje zdravje; Ljubezen, njena deca; Ljubezen mojo mlado; Ne, tam ni vsega konec; Iz vseh grobov ta večnost; K šatorom jasno belim, in Ti si prva cvetka. Glej o tem tudi Lipovšek M., Kompozicioni stav Janka Ravnika, Zvuk 1971, 117, 118, 366. Prvi samospev je bil komponiran l. 1940, drugi pa l. 1941. Izšla sta v "Liričnih spevih za glas in klavir" l. 1957. "Melanholijo" je napisal l. 1947, "Verze" pa l. 1949 (predelano po prvi uglasbitvi l. 1912). Obe skladbi sta izšli v zbirki "Lirični spevi za glas in klavir "IJ957. M. Lipovšek sodi o samospevu "Verzi" takole: "popolnoma nova pa je zadnja pzsem, ki tvori skupino zase 'Verzi9, ob 196 24 ov stil intuitivno. Njegov močni temperament, kot vl-H liDovSek, ni nikdar ostal v nekih zgolj oblemih nove zvočnosti".26 je delo na področju samospeva je Ravnik napisal ske narodne za glas in klavir".27 Posvetil jo je. i samospevi so izrazno in tehnično dognane in bene kompozicije. S Savinom, Lajovčem, Krekom in Ravnik med vodilne osebnosti prve polovice 20. aterih je v veliki meri odvisno tudi sedanje lo na področju slovenske glasbene umetnosti. S e uvršča med tiste slovenske ustvarjalce, ki so rehod od prve k drugi generaciji slovenskih ovejše orientacije. katerih je skladatelj ponosno pripisal svoje ime k pesnikovemu. Oba, Župančič in Ravnik, sta povedala svoje gg. filistrom. Župančič z vezano besedo, Ravnik pa ne samo z navadno uglasbitvijo teksta, temveč tudi realno, s tonskim materialom, ki ga drzno uporablja: sekunde, atonalne zveze, iz katerih tu in tam sredi ostrega, hitrega ritma res zazveni ee etara celotonska skala, pa ji je vendarle v opoziciji postavljen popolnoma prost tonski stavek, svoboden, kakor je svobodna misel v pesnitvi, ki se roga vsemu boječemu in omejenemu v umetnosti"» (Prim, L-ipovëek M., Uvod k zbirki "Lirični spevi za glas in klavir"*) Te so vselej zvočno zelo utemeljene in učinkovite, pri čemer pa je tonalnosti v n pravilno ugota "tuhtajoči h nr Kot,zäun zbirko "Sloven Antonu Dermoti Ravnikov samonikle glas Adamičem sodi stoletja, od k ustvarjal no de svojimi del i s pripravljali p skladateljev n 197 Berg, Alban 30, 33, 38, 44 , 45, 46, 49, 173 Berio, Luciano 46 Bernik, France 124 Besarović, Risto 64, 65 Betetto, Julij 140 Bettscheider (Rittscheider) » Janez 7, L 1, 10, 16 Bezecny, Emil 147 Bierbaum, Otto J. 195 Bizet, Georges 38 Blaukopf, Kurt 77, 170 Blažek, Dragutin 103, 104, 108, 109 Bock. Emil 146 Boetticher, Wolfgang 160, 164 Bojić, Milutin 86, 87, 88, 89 , 90, 99 Bonomi, Giuseppe Clemente 164 Borovski, Aleksander 139 Bortnjanski, Dmitrij Štefanović 111 Bosanac, Franjo 62, 63, 67 Bošnjaković, Ljubomir 108 Boulez, Pierre 46 Bowles, Edmund A. 59 Božič, Darijan 129, 130, 131, 175 Božić, I. 114 Brahms, Johannes 31, 43, 44 Brandstätter, Janez 17 Braun, Werner 160 Bravničar, Matija 130, 140, 176 Breitenbacher, Antonin 162 Brjanceva, V. 95 Brnobić, Josif 103 Brook, Barry S. 184, 185 Brož, J. 106 Bruckner, Anton 126 Brzak, Dragomir 106 Bucher 64 Bucko, Jurij 95 Bučar, Danilo 128, 130, 131 Bučar, V. 138 Budkovič, Cvetko 170, 171, 176, 177 Bulovec, Štefka 123, 154 Bums, Robert 126 Busch, Hermann J. 160 Busoni, Ferruccio 30, - 45, 46 Cara, Marchetto 63 Cankar, Ivan 123, 129, 130, 133, 176 Cankar, Izidor 150, 154 Cassadó, Gaspar 139 Ceo, Josif 104 Cernivano, Bartolo 165 Cernivano, Petro 165 Chopin, Frédéric 155, 169, 170 Cigan, France 130 Ciril in Metod 116 Cortot, Alfred 139 Coster, Michel De 186 200 Cuderman, Mirko Curiel, C. L. Cutter, F. Cvetko, Ciril Cvetko, Dragotin čangalović, Miroslav čerepnin, Aleksander N. čerin, Josip 171 9 160 154, 157, 178 7, 11, 13, 15, 16, 17, 69, 75, 77, 78, 79, 110, 113, 125, 145, 146, 148, 150, 151, 152, 153, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 168, 169, 170, 171, 172, 173, 176, 177, 178, 179, 180, 181 87, 92 139 139, 147, 148, 149 ćirković, S. 114 čurčin, M. 112, 113 Damaskin, Jeromonah 106 Danilo, 86, 87, 88, 89, 90 Dargomižski, Aleksander Sergejevič 86 DMubler, Theodor 30 De Sarno-San Djordjo, Dionisijo 103, Î06 Debussy, Claude 33, 47, 48 Dedijer, Vladimir 114 Delak, Franjo 128, 131 Del i bes, Leo 64 Denić, čedomir 112 Dermota, Anton 140, 197 Dev, Janez Damascen 123, 133 Dević, Dragoslav 59 Disertori, Benvenuto 63 Djordjević, Vladimir 103, 104, 105, 108, 109 Diurić-Klajn, Stana 109, 110, 152 Djurković, Nikola 113, 114 Dolar, Janez Krstnik 155, 156, 162, 163, 179, 181 Dolar, Nicolaus 162 Dolinar, Anton 128, 131, 149 Donizetti, Gaetano 168 Dragić 93 Dragutinović, Branko 109 Duc, Philipp 160 Dukas, Paul 33 Dussik (Dussek, Dusik), Franc Jožef Benedikt 7, 8 Dvorak, Antonfn 138, 155 Dvorak, Maks 154 Finstein, Alfred 29 Ekmečić, M. 114 Esterhäzy, grof 185 Federhofer, Hellmut 164, 165, 167 Feilerer, Karl Gustav 174 Ferdinand VII., španski kralj 95 Ferguson, Donald N, 136 Firkusny, Rudolf 139 201 Fischer, Vence!j 17, 18 Flotow, Friedrich von 66 Foerster, Anton 138, 139, 172 Franci scus de Pavoni bus 158, 159 Freud, Sigmund 30 Frîbec, Krešimir 130 Gabrijelčič, Marijan 130 Gallenberg, grof 10 Gallus Carniolus, Jacobus 62, 145, 147, 148, 153, 155, 156, 158, 159, 160, 163, 179, 180, 181 Gerbič, Fran 126, 156, 170, 171 Geiringer, Kari 164, 165 George, Stefan 35, 45 Gerasimova-Persidska, N. 111 Gerlanc, Bogomil 123, 124 Gestrin, Ferdo 158, 159 Glisser 10 Globočnik, Jakob 165 Globokar, Vinko 176 Gnezda, Filip 8, 10 Gobec, Radovan 178, 179 Gogh, Vincent van 30, 31 Gogol j, Nikolaj 95, 97, 98, 99 Golar, Cvetko 127 Gorzanis, Giacomo 160 Gotovac, Jakov 109 Gottron, Adam 163 Gradnik, Anton 142, 196, 198 Gramolič (Gramo! its), Jožef 13 Greco, El 31 Gregorčič, Simon 124, 126, 192, 198 Grilc, Janko 155 Grunewald, Matthis 31 Grünfeld, Alfred 65 Ha*ba, Alois 41, 43, 45, 109 Hagenauer, Kari 15 Halevy, Jacques François 64 Hartmann, Karl Amadeus 174 Hassmann 81 Hauer, Joseph Matthias 45 Hauptman, Majda 124 Havlas, Gvido 103 Haydn, Joseph 138, 139, 185 Heckel, Erich 19, 30 Hegel, Georg Wilhelm Friedrich 34 Herberstein, žiga 7 Hindemith, Paul 34, 41, 45, 46, 47, 49, 173 Hirsch, Avguštin 8, 15, 17 Hockej, Ludvik 8 Höfler, Janez 7, 15, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 161, Hofmann, Will Holemšnik, Janez Holländer, Hans Hol 1er, Anton 162, 163, 164, 165, 166, 167, 171, 172, 173 31, 33, 36, 43, 44 18 78 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 202 167 Hol1er, Blanda 65, 68 Homer, Ulrich 136 Honegger, Arthur 37, 45 Hortschansky, Klaus 189 Hristlć, Stevan 85, 108 Hrovatin, Radoslav 155, 157, 178, 179 Huberman, Brani slav 65, 68 Huschen, Heinrich 160 Ilić, D. P. 105 d* Indy, Vincent 23 Ingeqneri, Marc Antonio 159 Ipavec, Benjamin 125, 126, 129, 131, 170 Ivančič, Amandus 166, 167 Ives, Charles 45, 175, 176 Jakšič, Djura 85 Janäcek, Leos 69, 74, 75, 178 Janković, Dušan 102 Jenko, Davorin 113, 148, 149, 171, 172 Jenko, Simon 123 Jeraj, Karel 128, 132, 140 Jeraj, Vida 127 Jereb, Peter 128, 132 Jezovšek, Janko 129, 132 Jež, Jakob 128, 129, 130, 132, 156 Jobst, Anton 130 Joksimović, Božidar 103, 105 Jorga, N. 62 Jorgović, Aleksandar 104 Josquin des Prés 31 Jovan, episkop 114, 116 Jovanović, Evgenije 116, 117, 121, 122 Jovanović, Petar 114, 115, 118, 119 Jovanović, Zivojin 113 Jung, Karl Gustav 36 Juvanec, ml., Ferdo 128, 132 Kalaj, Benjamin 66 Kal i k, Spira 106, 107 Kandinski, Vassilij 30, 35 Karnovšek, Darja 172 Kartin-Duh, Monika 170, 176, 177 Kasteiic, Jože 60 Keesbacher, Friedrich 137, 138, 145, 146 Kenda, Josip 128, 132 Kette, Dragotin 123, 126, 129, 133 Kibler 113 Kimovec, Franc 148, 177 Kir6hner, Ernst Ludwig 30 Klee, Paul 30 Klemenčič, Ivan 39, 40, 154, 155, 167, 174, 175 Klemenčič, Josip 128, 132 Knez, Jurij 161 Kobi er, Dana 140, 141 Kocién, Jaroslav 138 Koczalski, Raul 139 203 Kog! 7 Kogoj, Marij 33, 35, 39, 40, 127, 128, 130, 132, 140, 141, 172, 174, 175, 179 Kojima, Shin A. 167 Kokoschka, Oskar 30 Kolicov, Äleksej 127 Komarčić, M. 106 Koniček (Konitschek), Jožef 17, 18 Kon jović, Petar 85, 108, 109 Koporc, Srečko 141, 176 Korun-Koželjski, Franc 125, 132 Korunović, S. P. 105 Kos, Janko 38, 124 Kos, Koral jka 59 Kosovel, Srečko 123 Kostić, Gliša 106 Kostić, J. M. 105 Kostić, Petar 106 Kozina, Marjan 130, 154, 157, 176, 177 Kozina, Pavel 192, 193 Kral, Janez Ludvik 17 Krame1 10 Kreisler, Fritz 65, 68 Krek, Gojmir 125, 126, 127, 132, 139, 148, 149, 177, 191, 195, 197, 198 Krek, Uroš 175 Kfenek, Ernst 45 Kretschmer, Ernest 35 Krisnanig 10 Krisper, Anton 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83 Krisper, Jože 79 Križman, František Ksaver 149 Križnar, Franc 178 Krompholz (Krombholz), Karel Ignac 18 Krstev. Vangelij 152 Krstić, Petar 106 Kryzanowsky, Heinrich 78, 82 Kryzanowsky, Rudolf 78, 82 Kubeli k, Jan 139 Kubik, Franc 167 Kučukalić, Zijo 62, 65 Kuhar, Janez 130 Kulundžić, Josip 86, 87 Kuret, Primož 59, 139, 157, 158, 165, 176, 177, 178 Kurold, Jurij 164 Lagkhner, Daniel 161 Lajovic, Anton 126, 127, 132, 138, 170, 171, 172, 191, 193, 196, 197, 198 Lanzke, Heinz Walter 159, 160 Lasso, Orlando di 159 Laszky, Adalbert 66 Lebič, Lojze 156 Lechner, Valentin 13, 14 Lei binger, Janez 11 Leibowitz, René 46 Leichtentritt, Hugo 147 204 Leskovic, Roman 176, 177 Lessiak, Primus 69, 75 Levldov, A. M. 95 Levstik, Fran 172 Licht, Jurij 14 Ličar, Ciril 140 Lietner (Liederer) 10 Linhart, Anton Tomaž 154, 156 Lipovšek, Harijan 128, 132, 140, 154, 176, 192, 193, 194, 195, 196, 197, 198 Lissa, Zofia 173 Liszt, Franz 79 Logar, Mihovil 130, 176 Lopami k, Borut 140, 155, 156, 174, 175, 176 Lovše, Pavla 138, 140 Ludvik, Dušan 168 Maćejovski, Franjo 65, 66, 67, 68 Maderna, Bruno 46 Magalov, Ni kita 139 Mahler, Alma 78 Mahler, Gustav 38, 44, 48, 49, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 169, 170 Mahnič, Jože 124 Mahowski, Alfred 130, 176 Maksimiljan I. 147 Maksimovič, Aksentije 102, 103, 104 Maksimovič, Desanka 85 Malic, Stane 130 Mannzen, Walter 32, 35, 40 Manojlovič, Košta 105, 107, 110 Mantuani, Josip 77, 180 78, 79, 146, 147, 148, 149, 154, 164, 179, Marco 30 Marinkovič, Josif 105, 108 Marolt-špik, Sveto 176 Marx, Joseph 23 Mast, D, 32 Mašek, Kamilo 145, 170 Medved, Cirila 140 Meier, Bernhard 161 Mendel, Arthur 33 Mendelssohn, Felix 64 Merkti, Pavel 174, 175 Mersmann, Hans 32 Messiaen, Olivier 46 Mesko, Ksaver 192, 198 Meyer, Carl 168, 169 Meze, Anita 140 Mi haj1 ovič, Petar 113, 114 Mihelčič, Alojzij 177 Mihelčič, Slavko 128, 132 Mihevec, Jurij 149, 154, 171, 172 Mirk, Vasilij 139 Mirković, Jovan 103 Milojevič, Mi loje 86, 103, 105, 107, 108, 109, 173 Milosevic, Predrag 110 Milovuk, Milan 102 205 Milutin, srbski kralj 86, 87, 88, 89, 90, 91 Mitić, Nikola 92, 95 Mladenović, D. 106 Moderne, Jacques 186 Mokranjac, Stevan 105, 107, 108, 109 Mole, Vojislav 195 Mondi, Jožef 13, 14, 15 Monn, Mathias Georg 167 Monteverdi, Claudio 31 Moos, Ana Madonin 10, 11, 16 Moos, Marija 10, 11, 16 Morack, Franc 10 Moritz, Jožef 8, 9, 15, 18 Mosolov, Äleksandr Vasiliievič 37 Motte, Diether de la 95 Mozart, Wolfgang Amadeus 31, 64, 166, 168, 185 Müller 137 Mueller, Otto 30 Munch, Edvard 31 Murn-Äleksandrov, Josip 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 132, 133, 134 Musorgski, Modest 38, 86, 87, 89 Nastasijević, Momčilo 85 Naum 93 Nawradil, Xaveri 10 Nedvëd, Anton 137 Nejediy, Zdenëk 69, 75 Netti, Paul 162 Nietzsche, Friedrich 30, 34 Niklic, Anton 8 Niklic, Jožef 8 Nikolić, Sr. J. 104 Nikolić, Stanoje 103 Nikolić-Vučković, J.R. 105 Nilević, B. 62, 63 Noč, Ivan • 140 Noide, Emil 30 Nono, Luigi 46 Novak, Grebostrek 88, 89 Novak, Janez Krstni k 166 Obrenović, Mi hai lo 114, 115, 119 Obrenović, Miloš 91, 92, 93, 94, 116 Ondriček, František 65, 68 Orlov, Nikolaj 139 Osterc, Slavko 127, 132, 140, 141, 142, 172, 173, 174, 175, 179 Osterc-Valjalo, Marta 140 Ostojić, T. 109 Ota, Ignacij 130 Paču, Jovan 108, 109 Pahor, Karoi 127, 130, 132, 142 Pašćan-Kojanov, Svetoli k 103 Pavčlč, Josip 170 Pavlović, Mirka 118 206 Pavlovič, Petar 62, 63 Pechstein, Max 30 Pečman, Rudolf 167 Pejovič, Roksanda 59 Peričič, Vlastimir 87, 93, 110 Perini, Annibale de 160 Peruzzi, Ivo 195 Petrarca, Francesco 46 Petrič, Ivo 130, 155, 175, 176 Petrovič, Jefta 106 Petković, Vujica 103 Petrov i č-Ka radjordje, Djordje 91, 92, 93, 94 Petrucci, Ottavio 63 Phinot, Dominique 156, 157, 162 Pirjevec, Dušan 124 Pisk, Paul 147, 155 Plamenac, Dragan 165 Planck, Max 29 Plaveč (Plautzius), Gabriel 155, 162, 163, 179, 181 Pohanka, Jaroslav 162 Pokorn, Danilo 154, 155, 166, 173, 174 Polajnar, Milica 195 Polič, Mirko 128, 132 Pommer, Josef 69, 75 Popovič, Mihai lo 115 Popovič, S. 106 Popriščin, Aksentij Ivanovič 95, 96, 97, 98, 99 Poš (Posch), Izak 164, 165 Potočnik, Milan 129, 132 Pregei, R. 138 Pregelj, Ciril 128, 132 Prek, Stanko 140 Prelovec, Zorko 128, 132 Premrl, Stanko 129, 140, 148, 157, 176, 177, 193, 195 Prenner, Jurij 161 Prešeren, France 123, 138, 155 Pribigno 62 Prijatelj, Ivan 124 Prokofjev, Sergej 45, 46, 49, 155 Protič, M.M. 104 Puccini, Giacomo 33 Raček, Jan 162 Radeka, M. 116 Radies, Peter 145, 146 Radičevič, Branko 85 Radivojevič, Pavle 112, 113, 114, 115 Radole, G. 165 Rajačič, Josif 115, 116, 117, 121, 122 Rajičič, Stanojlo 85, 86, 87, 88, 90, 99, 100 91, 92, 93, 94, 95, 97, 98, Rakuša, Fran 146 Ramovš, Primož 174 Ravnik, Janko 127, 138, 140, 191, 197, 198 192, 193, 194, 195, 196, Rend ić-Miočevič, Duje 59 207 Rešetar, Milan 69, 75 Riemann, Hugo 78, 83 Rihar, Gregor 149 Rijavec, Andrej 27, 153, 154, 160, 161, 162, 163, 167, 168, 172, 173, 174, 175, 176, ¦ 177 Rijavec, Josip 138, 192, 193, 195 Ripphaus (Rippaus), Franc 16, 17 Roje, Janez 8, 16, 18, 19 Rore, Cypriano de 161 Rossini, Gioachino 168 Rott, Hans 78 Roussel, Albert 23 Rubinstein, Arthur 139 Ruffatti, Anton 8, 9, 15, 17 Ruffatti, Franc 17 Ruf fatti, Klara 18, 19 Rukavina, Fran 178 Rupel, Karlo 140 Rutheford, Ernest 29 Sales, Franz 161 Sal ieri, Antonio 16 Salmen, Walter 136, 189 Sancin, Karel 140 Sanein, Mira 140 Sandbichler 19 Sandrini, Paolo 9, 15, 16, 17 Santonine Paolo 157 Sattner, Hugolin 136, 172 Savić, žarko 65, 68 Savin, Risto 125, 126, 133, 139, 171, 172, 197, 198 Scandell 160 Schanda, Marija 16 Schantroch, Georg 8 Schedwy, Janez 8, 9, 15, 18 Scheibl, Johann Adam 167 Schemer! 10 Scherchen, Hermann 174 Schering, Arnold 150 Scherzer, Andrej 18 Schielt, Urban 9, 15 Schiffrer, Franc 140 Schmidt-Rotluff 30 Schmutzer, Vence!j 8 Schönberq, Arnold 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 49, 173 Schopenhauer, Arthur 34 Schreiber, Emeri k 18 Schreker, Franz 33 . Schubert, Franz 64, 125, 126, 149 Schuster, Bernhard 78 Schwerdt, Leopold Ferdinand 14, 15, 17, 18, 19, 21, 167 Schwertner, Jožef 8, 15, 18 Searle, Humphrey 95 Sevček (Seutschek), Anton 17, 18 Shakespeare, William 85 Simeonović", Evgenije 115 208 Simonida 86, 87, 90, 91 Simoniti, Rado 130 Sivec, Jože 145, 153, 154, 159, 171, 177 160, 161, 162, 167, 168, 170, Skarnizel, Franc 8, 15, 17 Skei, Allen B. 156, 159, 160 Skrjabin, Aleksander 31, 32, 35, 39, 40, 44, 45, 46, 47, 48, 49 Slabe, Franc 133 Slatkonja, Jurij 147, 148, 161 Slavenski, Josip 174 Smetana, Bedrich 108, 109, 155 Smol i k, Marijan 164 Snfžkovl, Jitka 160 Snoj, Jože 124 Spira, Heinrich 66 Spring, Mori z 9, 2Î Stäblein, Bruno 159 Stamitz, Jan 167 Stančić, Sveti slav 140 Stanković, Aleksandar 103, 105 Stanković, Kornelije 106, 108, 114, 115, 117, 120, 122 Stanković, Stefan 116, 117, 120, 122 Stanojević, St. 114, 116, 117 Stefan 86, 89, 90 Štefanović, Dimitrije 112 Stefanović-Ravasija, SI avo!jüb 92, 95 Steqer, Hugo 60 Stele, Fran 146 Steska, Viktor 147, 149 Stibilj, Milan 175 Stipčević, Aleksandar 59 Stockhausen, Karlheinz 46 Stojanović, Petar 104 Stojčić, M. 105 Strakové, Theodora 167 Stramm 30 Stransky 64 Stratimirović, Stefan 117 Strauss, Richard 30, 35, 40, 44, 49 Stravinski, Igor 35, 41, 45, 46, 49, 173 Stri ceius, Wolfgang 161 Stuckenschmidt, Hans Heinz 30, 31, 32, 33, 38, 39, 43, 46 Studen, Ivan 91, 92, 93, 99 Suppan, Wolfgang 9 Susato, Tielman 186 Svetek, Anton 126, 133 Svetel, Heribert 133 Svetina, Anton 162 Svoboda, Josif 103, 104 šapčanin, M. 106 šarčević, Kat. P. 105 segui a, Tomaž 174 šestov, L. 95 ševčik, Otakar 138 šivic, Pavel 123, 124, 140, 174 škabar, Mile 133 209 škerjanc, Lucijan Marija 23, 26, 27, 28, 125, 127, 130, 141, 149, 153, 159, 171, 172, 176 Skerlj, Stanko 168 škrbine, Janez 171 škulj, Edo 156, 171, 176, 177 šlais, Jan 139 šlezinger, Josif 108 šostakovič, Dmitri 45, 95 spenda1, Manica 167, 168, 170 špendov, Vendei in 177 Strekelj, Karel 69, 75 štuhec, Igor 130, 176 šturm, Franc 142, 176 švara, Danilo 130, 131, 142 Svare, Rikardo 110 Tal ich, Véclav 138, 178 Tarsia, Antonio 165 Teodora 90 Teplov 95 Teuber, Oskar 79 Thalimainer, Franciscus Josephus 164 Thurn-Taxis 9 Tolinger, Robert 104, 106, 107, 108 Tomandl, Mihovil 107, 112, 114 Tone, Matija 128, 133, 157, 177 Tomić, Josip Eugen 131 Topalović, Mita 104, 105, 109 Trak!, Georg 30 Trček, Franc ( 8 Trdina, Silva '124 Trobina, Stanko 154 Trolda, E. 162 Tromboncino, Bartolomeo 63 Trost, Anton 138 Trstenjak, Anton 146 Turel, Mirjana 167, 172 Turšič, Ivan 140 Tyson, Alan 167 Ukntar, Kristijan 123, 150, 176, 177 Ukmar, Vilko 128, 130, 133, 142, 149, 153, 154, 155 Unger, Maks 128, 133 Uspenskij, N. D. 111 Vasiljević, Miodrag 103 Vasilijević, Olga 106 Veber, Franc 150 Venosa, Gesualdo da 31 Verdi, Giuseppe 155, 168, 169 Vezilić, Aleksije 112 Vicentino, Nicola 136 Vidaković, Albe 63 Vilhar, Fran Serafin 169 Vilhar, Miroslav 172 VI atenovich, luanis 62 Vodnik, Anton 124 210 Vodopivec* Aleksander 130 Vodopivec, Vinko 128, 133 Voje, Ignacij 158, 159 Vremšak, Samo 129, 130, 133 Vučević, S. 106 Vučković, Vojislav 109, 110 Vuličević, Vujica 91, 92, 94 Vurnik, Stanko 141, 149 Wagenseil, Georg Christoph 167 Wagner, Jožef 8, 9, 15, 17 Wagner, Peter 147 Wagner, Richard 31, 38, 44, 47, 58 Weber, Karl Maria von 155 Weber, William 184, 186, 187, 188 Webern, Anton 30, 42, 44, 45, 46, 49 Webers, Florijan 12, 14, 20 Weinnuber 10 Weiss 19 Wellesz, Eqon 164 Went, Jožef 15, 16, 21 Wenzel, Vencelj 14, 15 Werfl, Franz 30 Wessling, Berndt W. 77 Willhelm, Friedrich 7, 8, 10 Wiora, Walter 163 Wolf, Anton Alojzij 136 Wolf, Karl 7, 8, 16 Wôrner, Karl H. 32, 35, 40 Wratni, Venčeslav 9, 167 Zadravec, Franc 47, 124 Zaje, Ivan 169 Zamara, Teresina 65 Zazula, Jožefa 7, 8, 10, 16, 18 Zbašnik, France 127, 196 Zepič, Ludvik 155 Zlatic, Slavko 183 Zupan, Jakob Franc 123, 133, 164, 165, 167 Zuzorić, Cvijeta 105 zebre, Demetrij 142, 176, 177 Zidanik, Milena 176, 177 živko, Vinko 128, 133 živković, Milenko 109, 110 Župančič, Oton 123, 124, 126, 129, 130, 131, 133, 195, 196, 197, 198 županovič, Lovro 63, 167 211