TRGOVSKI LIST Časopis za trgrovlno, Industrlfo in obrt. Naročnina za Jugoslavijo: celoletno 180 Din, za ‘/z leta 90 Din, za V« leta 45 Din, mesečno 15 Din; za inozemstvo: 210 Din. — Plača in toži se v Ljubljani. Uredništvo ln upravništvo je v Ljubljani v Gregorčičevi ulici št. 23. — Dopisi se ne vračajo.. — Račun pri pošt. hranilnici v Ljubljani št. 11.953. — Telefon št. 30-69. Leto XVII. V Ljubljani, v četrtek, dne 26. aprila 1934. štev. 48. Dd M> &Ad Italijanski inženjer in senator Purioelli je izdelal velik načrt avtomobilskega cestnega omrežja za vso Evropo. Po tem načrtu bi vodila velika avtomobilska cesta tudi skozi Jugoslavijo in sicer iz Reke naravnost na Beograd in od tam čez Sofijo v Carigrad. Ljubljana, a tudi Zagreb, bi ostala čisto stran od te ceste in bi bila torej od velikega mednarodnega avtomobilskega prometa odrezana. Toda načrt italijanskega senatorja vsebuje še drugo nevarnost za Ljubljano. Iz Dunaja in Gradca ne vodi k morju avtomobilska cesta . skozi slovensko ozemlje, temveč gre skozi Celovec v Italijo na Trst in od tam na Reko. Tudi iz Jesenic na jug ni projektirana nobena avtomobilska cesta, da bi bil torej ves tujski promet s severa k morju absolutno dirigiran le skozi Italijo. Kdor je bil le enkrat v Italiji, ta se je na široko izvedenih avtomobilskih cestah z lahkoto prepričal, da načrt italijanskega inženjer j a ne visi le v zraku, temveč da je podprt z zelo konkretnimi dejstvi. Široka in krasna avtomobilska cesta iz Gornje Italije na Reko je že resnica in ozko sodelovanje, ki obstoji v zadnjem času med Avstrijo in Italijo ne le na političnem, temveč tudi na gospodarskem polju, bo pripomoglo, da bodo tudi vse avtomobilske ceste Avstrije vodile v Italijo. Jasno pa je, da je v tistem* hipu, ko so v Avstriji in Italiji že zgrajene avtomobilske ceste v smislu načrta inženjerja Puricellija, tudi njegov celotni načrt novega evropskega cestnega omrežja že blizu uresničenja. To pa se pravi, da bosta Slovenija in velik del Hrvatske čisto odrezana od velikega mednarodnega tujskega prometa, a tudi edina avtomobilska cesta skozi Jugoslavijo bo tako skrajšana, da bo tujec le v silovitem • tempu predirjal Jugoslavijo, a se pri nas le malo ustavil. Ves tujski promet bo s tem za nas izgubil znatno na donosnosti. Vidimo nadalje, da se v vseh državah z velikansko naglico grade velike avtomobilske ceste. Tako je samo v Nemčiji v gradnji 1500 km avtomobilske ceste in do konca leta morajo biti dokončane priprave za nadaljnjih 1000 km avtomobilskih cest. V nekaj letih hoče Nemčija zgraditi 6000 do 7000 km veliko omrežje avtomobilskih cest. Pripomniti treba, da bodo te ceste služile samo avtomobilskemu prometu, da bodo torej mogli avtomobilisti dirjati z največjo hitrostjo, da bodo polagoma tudi vsi avtomobili zgrajeni za te oeste in da torej v dežele, kjer ni takšnih cest, sploh ne bo tujih avtomobilistov. A v tujskem prometu zavzemajo ti vedno večje mesto. Celo v Orientu že začenjajo gradnjo avtomobilskih cest in tako v Iraku, ko v Egiptu so že sklenjene gradbe takšnih cest. V kratkem bo prišlo do tega, da se bo kulturna stopnja držav merila po dolgosti avtomobilskih cest, ki jih imajo posamezne države. Vsa ta dejstva nujno silijo nas, da tudi pri nas začnemo misliti na gradnjo avtomobilskih cest. Zlasti je neobhodno potrebna odlična avtomobilska cesta, ki vodi iz severne meje k morju, da privabimo s takšno cesto tujski promet v deželo. Že takoj letos bi se moralo pričeti s pripravami ln tudi prvimi deli za zgraditev avtomobilskih cest iz Jesenic in Maribora skozi Ljubljano na Sušak ter iz Maribora do zasavske ceste in po njej v Zagreb in naprej v Beograd. Prav tako pa je tudi zasavska cesta vedno večja nujnost. Pri vsej naši finančni mizeriji vendarle ni res, da ne bi imeli sredstev za zgrad-njo teh cest. Imamo delavcev v izobilju, imamo dovolj živil, da jih prehranimo z rodbinami vred, imamo dovolj lesa, da jim zgradimo lične stanovanjske hiše, dati jim moremo za priboljšek tobak in vino in tudi z obleko bi jim mogli postreči. Imamo nadalje inženjerje, ki nam jamčijo, da bodo naše ceste enakovredne tujim. Imamo pa tudi doma skoraj ves material, ki je potreben za gradnjo in tlakovanje cest. Skratka, vse potrebno je tu, manjka le še krepka volja, ki spravi vse delo v tok, ki organizira gradnjo cest in poskrbi tudi za njih izvršitev. Ne moremo si misliti, da te volje v našem mladem narodu ne bi bilo in zato Kakor smo že poročali, je Italija povišala uvozne carine na les za 6 do 12krat. Istočasno pa je dovolila za uvoz avstrijskega lesa znatne preference, da je čisto izključeno, da bi mogel naš les konkurirati z avstrijskim. Ker pa je šel naš les, zlasti slovenski, v pretežni meri v Italijo, pomeni povišanje italijanskih carin dejansko popolno ustavitev našega lesnega izvoza in s tem tudi popoln zastoj vse naše lesne proizvodnje in trgovine. Les pa je v Sloveniji eden glavnih predmetov vse proizvodnje in če zastane lesna proizvodnja, potem so celi okraji brez vsakega zaslužka. Dejansko že tudi prihajajo poročila iz nekaterih okrajev, da so ljudje brez kruha, ker jim je vsled popolnega zastoja lesne trgovine vzeta vsaka možnost zaslužka. Treba zato, da v vsej naši javnosti, zlasti pa v odločujočih krogih že enkrat prodre zavest, da ni lesni izvoz samo stvar nekaterih lesnih trgovcev, temveč eno glavnih vprašanj vsega našega gospodarstva, naravnost eksistenčno vprašanje našega naroda. Iz tega vidika je zato treba tudi presojati naš lesni izvoz in zato se mora najti našemu lesu odjem na tujih trgih. Takoj, ko se je zvedelo za povišanje italijanske carine na les, je sklicala Zveza industrijcev konferenco lesnih producentov, katere so se udeležili tudi zastopniki lesne sekcije Zveze trgovskih združenj. Na konferenci se je konstatiralo, da je po zvišanju italijanske carine na les vsak izvoz lesa v Italijo nemogoč in zato so se tudi takoj ustavile vse pošiljke lesa v Italijo. Po konferenci je odšla posebna depu-tacija lesnih producentov in trgovcev k banu dr. Marušiču in mu naslikala obupen položaj, ki je nastal za vso lesno proizvodnjo ter trgovino vsled koraka italijanske vlade. Ban dr. Marušič je zagotovil depu-taciji, da bo vse storil, kar je v njegovi Bal'a f£ »Ves čevljarski stan v državi je le še kup razvalin,« je zapisala beograjska »Politika« pred dnevi in na to konstatacijo je napisal »Obrtnički vestnik«, glasilo obrtnih zbornic v Zagrebu in Osjeku članek, v katerem pravi med drugim: Gire za 17.000 čevljarskih mojstrov, pomočnikov in vajencev in z njih rodbinami za 120.000 ljudi, ki so prizadeti vsled propada čevljarskega obrfa. Mnogi čevljarji so gospodarsko že uničeni, mnogi so šli tudi v prostovoljno smrt, največji del pa čaka, da jim bo razprodano še njih orodje in da se zruši vse nad njimi. Proces propadanja čevljarjev se je izvršil v glavnem v treh etapah. Prva etapa se je začela z uvažanjem tujih čevljev v državo, zlasti z Bafinimi izdelki. Druga etapa je nastala, ko je Bafa odprl svoje popravljal-nice, tretja etapa pa je nastala z ustanovitvijo Batine tvornice v Borovem. Takoj po vojni se je pojavil v Jugoslaviji Bata, ki se je obogatil kot dobavitelj av-stro-ogrske armade. Jugoslavija ga je bratsko sprejela in v kratkem je odprl Bata na stotine svojih prodajaln. Čim več je bilo Batinih prodajaln, tem bolj se je večal uvoz Batinih čevljev. L. 1928 je bilo uvoženih 1555 metrskih stotov čevljev, 1. 1930 1873 in 1. 1931 že 2396 metrskih stotov čevljev. Uvoz vseh drugih predmetov je sicer v teh letih nazadoval, le uvoz čevljev je stalno rastel. Na tisoče čevljarskih mojstrov je bilo vsled tega brez posla, a tudi domače tvornice čevljev so morale zmanj- znova apeliramo, da se prične z gradnjo avtomobilskih cest, da ne bomo prišli prepozno, ko bo nova karta avtomobilskih cest srednje Evrope potisnila Jugoslavijo proč od velikega mednarodnega avtomobilskega prometa. Uefa tešili moči, da se pomaga lesni industriji ter trgovini. Poročal bo vladi, kakšne težke gospodarske posledice zadenejo banovino, če preneha lesni izvoz. Potrebno pa je, da lesni interesenti opozore na te težke posledice tudi druge faktorje. V sredo je bila nato sklicana v Zagreb konferenca lesnih producentov in trgovcev iz vse države. Na tej konferenci zastopata slovenske lesne interesente inž, Milan Lenarčič in tajnik Zveze industrijcev Danilo Gorjup. Nobenega dvoma ni, da bo konferenca vestno in tehtno preudarila, kaj je treba storiti, da se prepreči katastrofa, ki grozi vsemu našemu lesnemu gospodarstvu. Sklepi konference bodo zato pomenili to, kar je pri sedanjem položaju sploh mogoče ukreniti. Zato 'treba te sklepe tudi takoj in brez obotavljanja izvesti in mi apeliramo zlasti na vlado, da s svoje strani stori vse potrebno, da postanejo ti sklepi tudi resnica. Izvedbo teh sklepov ne zahteva le naše gospodarstvo, temveč tudi obstoj vseh 140.000 kmetskih gospodarstev Slovenije ter stotisočev drugih kmetskih gospodarstev v državi je odvisen od dosledne izvedbe teli sklepov. Zlasti nujno pa je, da se že enkrat izvede organizacija jugoslovanskega lesnega izvoza. Kratkomalo lesno gospodarstvo ne more več pogrešati te enotne organizacije, ker moramo pred tujino nastopati enotno, če si hočemo osvojit novih trgov. In na to bo treba misliti, ker ne gre, da j© naša lesna proizvodnja vsled političnih računov Italije nakrat postavljena pred novo dejstvo in da je v vedni nevarnosti, da se iz političnih razlogov njeno poslovanje ovira. Naš lesni izvoz moramo rešiti in prizadevanje vsega naroda mora iti v to smer, ker je od te rešitve tudi odvisno blagostanje vsega naroda. šati produkcijo, če niso sploh ustavile dela. Ker smo bili pasivni v zunanji trgovini s Češkoslovaško, se nam ne bi moglo zameriti, če bi sledili primeru Francije, Belgije in drugih držav, ki so kontingentrrale uvoz čevljev. Toda mi temu primeru nismo sledili. Ni se pa Bafa zadovoljil le z uvozom čevljev, temveč je pričel odpirati s stroji opremljene popravljalnice in šel v svojem »altruizmu« celo tako daleč, da je popravljal čevlje tudi brezplačno. Bil je sicer kaznovan za nelojalno konkurenco in nedovoljeno delo, toda to njegovega pohoda ni moglo ustaviti. Ker je vsled znanih protekcionističnih odredb izgubil Bafa svoj trg v Nemčiji, Italiji, Franciji in Ameriki, da je moral znižati proizvodnjo čevljev v Zlini od 180.000 na 120.000 parov dnevno, je začel po zgledu industrialcev velikega kalibra ustanavljati svoje tvornice v deželah, ki so onemo-gočavale uvoz njegovih čevljev. Tako je ustanovil tudi v Jugoslaviji svojo tvomico v Borovem pri Vukovaru. Z ustanovitvijo Batine tvornice v Borovem se je začela za čevljarje tretja etapa propadanja, doba postopne likvidacije. Leta in leta so vodili obrtniki in domači industrialci s čevlji odločen boj proti razširjenju Bafinih podjetij v Jugoslaviji in v ta namen priredili celo vrsto uspelih in velikih zborov. Tako se je udeležilo velikega zborovanja v Beogradu v dvorani beograjske univerze nad 3000 ljudi, enako impo- zanten je bil protestni shod v Mariboru in nič manj veliki tudi shodi v drugih krajih. Na teh zborovanjih so čevljarji s številkami dokazali, da je kapaciteta domač1h čevljarjev in domače čevljarske industrije tako velika, da morejo popolnoma kriti vso domačo potrebo v miru in v vojni, toda vse to ni nič pomagalo. Bafa se je širil vseeno. In prav tako tudi niso pomagale številne interpelacije poslancev v Narodni skupščini in dne 31. maja 1932 je dobil Bafa kljub vsem protestom dovoljenje, da zgradi v Jugoslaviji svojo tvomico. Danes dela ta tvornica s polno paro im izdeluje dnevno od 20 do 30 tisoč parov čevljev ter zaposluje 1500 delavcev. A ne samo čevljarji, tudi država ima od tega škodo. Kajti dočim je leta 1931 plačal Bafai državi na carini 47 milijonov dinarjev, je plačal v 1. 1932 samo še 12 milijonov. Država je torej na carini izgubila v enem letu 34 milijonov, to je natančno toliko, kolikor je potreboval Bafa denarja, da j« zgradil svojo tvomRjo v Borovem. Vsekakor dober račun Bafe v državi, ki nima svojega gospodarskega programa. V tej borbi pa je po vseh neuspehih prevzelo čevljarje malodušje in njih borba proti Bafi je prenehala. Danes je zmaga Bafe že očitna in likvidacija samostojnih čevljarskih obrtnikov se pričenja. Da pa je Bafina zmaga vidna tudi na zunaj, so prišli v upravni svet Bafine tvornice v Vukovaru tudi nekateri naši ljudje, ki so pomagali, da je zmagal Bafa kljub vsem protestom naših domačih obrtnikov. Beograjski indeks cen na drobno Po podatkih Narodne banke kaže indeks cen na drobno za Beograd v marcu v primeri s februarjem te spremembe: za kmetijske proizvode se je dvignil od 67’8 na 68*5%, za obrtno-industrijske izdelke je padel od 69.0 na 68*5, za živila pa od 73-5 na 73-4, za obleko je padel od 78*0 na 77-3, za kurivo in razsvetljavo je nazadoval od 74-1 na 73-6 in za razne predmete od 78-4 na 78*1. Celotni indeks na drobno je znašal za marec 71*9, za 0'1 odstotka manj ko za februar. Cene so ostale torej v glavnem iste, le obleka, kurivo in razsvetljava so se nekoliko pocenili in še bolj neznatno živila, povečal pa se je indeks za poljedelske pridelke in obrtno industrijske izdelke, dočim je za kolonialno blago ostal ne-izpremenjen na 83*4. Komercializacija državnih gozdov in rudnikov Po § 55 finančnega zakona je minister za gozdove in rudnike pooblaščen, da izda dalekosežne naredbe o komercializaciji državnih rudnikov in gozdov. Predvsem gre za to, da se racionalizira uprava državnih gozdov in rudnikov in da se ji ni treba ravnati po predpisih o državnem računovodstvu, ki komplicirajo poslovanje v tej meri, da je vsako donosno gospodarstvo nemogoče. Nadalje se namerava izvesti reorganizacija »Šipada«, ki naj izgubi obliko delniške družbe. Kakor se poroča iz Beograda je novi minister za gozdove in rudnike že sestavil komisijo strokovnjakov, ki naj prične izdelovati načrt za reorganizacijo Šipada, nadalje načrt o sanaciji imo-vinskih občin in zakonski načrt o narodnih parkih. Več ladij se gradi Po statistiki »Lloyds Registra« je bilo v letošnjem 1. četrtletju v gradnji ‘269 ladij (v lanskem 232), in sicer 123 parnikov, 141 motornih ladij in 5 jadrnic. V 4. četrtletju 1933 je bilo v gradnji le 206 ladij in je s tem doseglo ladjedelstvo najnižjo točko. Po tonaži ladij v gradnji je na prvem mestu Vel. Britanija, ker je začela zopet graditi orjaški parnik Cunard družbe, ki bo največji parnik na svetu. Sorazmerno pa se je najbolj zboljšal položaj v Nemčiji, kjer je število ladij v gradnji naraslo od 17 na 35, od 23.000 na 82.650 registrskih ton. V celoti se je tonaža ladij v gradnji povečala od 922.000 na 1,079.170 registrskih ton. £estti i 3 £ £ O TJ > Ph t- a s s B •& c3 E' ■8« Gradnja železnic in vodnih zgradb 2450 + 629 + 525 Tekstilna industrija 12110 +2411 + 301 Občinski obrati 1739 + 343 + 160 Kemična industrija 1677 + 177 + 41 Gradnja prevoznih sredstev 282 + 26 + 2 Industrija tobaka 953 + 83 — 6 Grafična industrija 1119 + 94 — 13 Poljedelstvo 579 + 48 + 4 Gozdno-žagarska in- dustrija 6171 + 484 + 543 Papirna industrija 1904 + 127 + 69 Industrija kamenja in zemlje 2647 + 165 + 356 Denar, in zavar. za- vodi in samost, pis. 390 + 29 + 6 Industrija hrane in pijače 3605 + 144 + 40 Industrija kože in gume 1532 + 59 + 17 Higijena 1648 + 44 + 48 Kovinska industrija 6065 + 118 + 72 Hižna služinčad 8412 + 142 — 1 Oblačilna Industrija in čiščenje 4064 — 25 + 194 Gostilne, kavarne in krčme 2834 — 58 + 4 Zasebna prometna podjetja 788 — 23 + 1 Predelovanje kože in njenih surogatov 2712 — 191 + 127 Gledališča, svob. po- klici in razno 1125 — 95 - 8 Centrale za proizv. sile in presk. z vodo 478 — 41 + 5 Javni promet 505 — 56 + 24 Industr. za predel. lesa in rezbarstvo 3137 — 478 + 60 Gradnje nad zemljo (visoke gradnje) 1762 — 283 + 732 Trgovina 3216 - 562 — 33 der za vodo, 50 m8 hrastovega lesa, 6 m2 gumijastih plošč in raznega elektroinstala-cijskega materijala; do 9. maja pa o dobavi 20 pozitivnih akumulatorskih plošč. (Predmetni oglasi z natančnejšimi podatki so v pisarni Zbornice za TOI v Ljubljani interesentom na vpogled.) Dne 30. aprila bo pri Komandi mesta v Slov. Bistrici licitacija za dobavo drv. — (Oglas je na vpogled v pisarni Zbornice za TOI v Ljubljani, pogoji pa pri isti komandi.) Dne 2. maja bo pri inženjerskem oddelku Komande Dravske divizijske oblasti v Ljubljani licitacija za dobavo gasilske črpalke. Instalacija vodovoda se odda z licitacijo dne 3. maja pri inženjerskem oddelku Komande Dravske divizijske oblasti v Ljubljani. (Oglas je na vpogled v pisarni Zbornice za TOI v Ljubljani, pogoji pa pri istem oddelku.) Komanda pomorskega arzenala Tivat sprejema do 8. maja ponudbe o idobavi ca 16.000 m katraniranega motvoza, 550 m Žalostna kronika Društvo industrijcev in veletrgovcev v Ljubljani je izdalo to okrožnico o otvorje-nih in končanih konkurzih in prisilnih poravnavah izven konkurza za čas od 11. aprila do 20. aprila t. 1. A. Otvorjeni konkurzi:* Savska banovina: Lončar Gjuro, opan-kar, Gospič. Drinska banovina: Neškovič Petar, trg., Brčko; Pavlovič Krsto, trg. Šabac. Zetska banovina: Ragjenovič Mila pok. Petra zapuščina, Budva. Dunavska banovina: Faukel Stevan, Kovin (konkurz se ne otvori vsled pomanjkanja imovine); Kačanski Slavko, sodni izvršitelj, Bela Cerkev (konkurz se ne otvori vsled pomanjkanja imovine). Vardarska banovina: Djordjevič Taso in sin Djordje, trg., Gnjilane. B. Razglašene prisilne poravnave: Savska banovina: Bruck Iso, Osijek; Gajser Franjo, trg., Križovljanska Dubrava; »Spona«, trg. z gradbenim materialom ing. Zlatko Rosenberg, Zagreb, Strossma-jerjev trg 8; Turk Matija, Gerovo. Vrbaska banovina: Džonlagič Uzeir, Jelah; Litrič Kasim, trg., Banja Luka. Drinska banovina: Kovač Jakob, hotelir, Sremska Mitroviča; Onjavič Osman, trg., Tuzla; Ponjavič Osman, Tuzla. Skupaj 74106 +3312 +3284 verig za sidra, 1250 kg železnih verig in ca 2000 šamotnih opek; do 10. maja o dobavi 1000 m žice, 1200 m kokosovih preprog in raznih predmetov iz medenine; do 11. maja o dobavi 710 kg klingerita, ca 430 kg transmisijskih jermenj ter o dobavi 1 stroja (Gewindeschneidmaschine); do 13. maja o dobavi 1500 kg azbesta v ploščah, 15 kg azbestnih pletenic, 455 kg azbestnih vrvi ter o dobavi raznega orodja; do 15. maja o dobavi 4 kompletnih ročnih električnih vrtalk, 1250 kg azbestnih pokrival, 1456 kg bakrenih cevi; do 17. maja o dobavi 3000 kg bakra, 5 dinamo-metrov ter raznega orodja; do 18. maja o dobavi 600 kg linoleja in 300 kg lepila za linolej, 2000 kg bele kovine in večje množine medeninastih vijakov in medeninastih matic; do 21. maja o dobavi 9200 m jeklenega motvoza, razne medenine in žice iz medenine; do 22. maja o dobavi 5825 kg medenine, 3900 m katraniranega motvoza, 200 kg merlina ter o dobavi raznega kav-čuk-materiala; do 24. maja pa o dobavi večje množine spiralnih svedrov. Dunavska banovina: Katanič Živan, trg., Erdevik. Beograd, Zemun, Pančevo: Mitrovič D. Hela, trg. z opeko, Beograd, Varšavska ulica 2. C. Končana konkurzna postopanja: Savska banovina: Keršek Mirko, Zagreb. Drinska banovina: Pavloviča Arsenija pok. masa, Berkovci; Radovanovič Mihajlo, trg., Valjevo. Zetska banovina: Andreis Leo pok. Leopolda hotelirja, Korčula. Dunavska banovina: Bata Pal, Stara Ka-njiža; Fuchs Ernest, trg., Vršac; Jovanovič Vasa, trg. Požarevac; Jovanovič Vladimir, Leštane; Šošič Dragoljub, M. Moštanica. Moravska banovina: Aleksič Dragomir, Kraljevo; Milojevič Milan, mesar, Soko Banja; Simič Stojan, Voljčinac. Vardarska banovina: Vasič H. Svetozar, trg., Gnjilane. Beograd, Zemun, Pančevo: Srpsko d. d. za izdelavo strojev in vagonov, Beograd-Kruševac. D. Potrjene prisilne poravnave: Dunavska banovina: Lovrekovič Joca, lastnik firme »Danubius«, tvornica testa in keksov, Novi Sad. * Podatke za Dravsko banovino smo izpustili, ker jih objavljamo sproti. Vsi podrobnejši podatki v tajni&tvu društva. Mariborsko mestno načelstvo razpisuje za dobavo in montažo ckshaustorja v zgradbi carinsko pošto v Mariboru I. javno pismeno ponudbeno licitacijo na dan 3. maja ob 11. v prostorih mostnega gradbenega urada, Frančiškanska ulica soba 1. Uprava bolnišnice za duševno bolne Ljubljana-Studenec razpisuje v skrajšanem roku 3 pismeno ponudbene licitacijo in sicer, dno 2. maja za dobavo kruha, dne 3. maja za dobavo mleka in dno 4. maja za dobavo špecerijskega blaga. Licitacije so vodno ob 11. Ravnateljstvo ljubljanskega mestnega vodovoda ljubljanskega razpisuje dobavo litoželeznih fasonskih kosov za vodovodno omrežje. Ponudbe je poslati najkasneje do 10. maja na ravnateljstvo mestnega vodovoda. Gradbeni oddelek Direkcije drž. železnic v Ljubljani sprejema do 30. aprila ponudbe o dobavi 400 m3 lesa. (Pogoji so na vpogled pri istem oddelku.) Direkcija drž. rudnika Velenje sprejema do 2. maja ponudbe o dobavi 6 emaj liranih umivalnikov in 6 emajliranih ve Novi bani. Za bana Vardarske banovine je imenovan dir. Aleksa Stanišič, bivši ban Zetske banovino, za bana Zetske banovine je imenovan senator Mujo Sočič, in za bana Vrbasko banovine senator in bivši pomočnik prosvetnega ministra dr. Dragoslav Djordjevi. Zakonski načrt o mestnih občinah bo v kratkem predložen Narodni skupščini. Mednarodna železniška konferenca bo letos v dneh od 5. do 13. oktobra v Dubrovniku. Konference se udeleži okoli 250 delegatov. Po naročilu predsednika vlade je uvedena stroga preiskava o vzrokih kakanjske nesreče. Ker so še pol ure pred katastrofo preiskali inženjerji rudniški rov, v katerem se je zgodila katastrofa, je skoraj gotovo, da je bila eksplozija elementarna in da ne zadene nikogar krivda. Doslej so spravili na dan 121 trupel in pogrešajo še 7 rudarjev, ki pa so gotovo mrtvi. Eksplozija v Kaknju je nastala vsled velikih količin metana, ki so izbruhnile iz premogovnih skladov. Katastrofe ni bilo mogoče ne predvideti, še manj preprečiti, kakor je ugotovila uradna preiskava. Sožalne brzojavke zaradi težke nesreče v Kaknju so poslale naši vladi skoraj vse vlade. Štev. 3935/11. N A B AVA Direkcija drž. rudnika Vellenje razpisuje za dan 2. maja 1934. nabavo električnega instalacijskega materiala. Pogoji pri podpisani. Direkcija drž. rudnika Velenje, dne 23. aprila 1934. Papež Pij XI je daroval za poplavljence v Sisku 30.000 Din. Skladišče tvornice tanina in parne žage Našička, d. d. v Brodu je pogorelo do tal. Škoda znaša nad 4 milijone. — V Oštarijah pri Ogulinu pa je pogorelo 16 poslopij. Zgorelo je tudi mnogo živine. Škoda je velika. Vsa vas Donja Kraljeviča pri Čakovcu je pogorela. Nad sto hiš je upepeljenih. Škoda znaša več milijonov. Obrtniški teden se letos prvič proslavi v naši državi. Zveza hrvatskih obrtnikov ima svojo 26. redno letno skupščino o binkoštih v Karlovcu. Vsled povišane trošarine na cement so so se regulacijska dela v Ljubljanici podražila za 100.000. Regulacijo mora izvesti terenska sekcija v lastni režiji. 0 novi aferi zaradi begluških obveznic pišejo listi. Tako je dobil vakuf za gozd, ki ga upravlja sarajevski župan in ki je vreden po sodbi strokovnjakov le 2—3 milijone, celih 28 milijonov in sicer 18 milijonov v gotovini, 10 pa v begluških obveznicah. Madjarska letos ne podaljša turistične konvencije z nami jn sploh dela težave potnikom, ki hočejo v jugoslovanska leto-vališča. Narednik Tannu, ki je odkril zaroto polkovnika Preeupa, je avanziral za poročnika. Pogajanja med ameriškimi železniškimi družbami in njih nameščenci so se razbila in bo najbrže vsled silno agitacije komunistov prihodnji teden proglašena generalna stavka. Posledice stavke bi bile tudi za druge industrijo pogubno in bi mogle postati nevarno vsej obnovitveni politiki Roosevelta. Tudi Italija je protestirala proti nekaterim razstavljenim karikaturam v praški razstavi, zlasti proti karikaturam ital. kralja in papeža. Evropski dolžniki so ultimativno zahtevali od U. S. A., kakor poroča »New York American«, da znižajo vojne dolgove, ali pa ne bodo dovolili Združenim drž. SeMERKUR< kot izdajatelja in tiskarja: O. MIHALEK, Ljubljana.