ZNANSTVENI PRISPEVKI B Uporaba družbenih medijev v slovenskih podjetjih Marjeta Marolt, Gregor Lenart, Andreja Pucihar Univerza v Mariboru, Fakulteta za organizacijske vede, Kidričeva cesta 55a, 4000 Kranj Marjeta.Marolt@fov.uni-mb.si; Gregor.Lenart@fov.uni-mb.si; Andreja.Pucihar@fov.uni-mb.si Izvleček Družbeni mediji prinašajo podjetjem številne priložnosti, saj omogočajo učinkovito podporo komunikaciji med različnimi deležniki. Zaradi hitrega razvoja in vsakodnevnega pojavljanja novih družbenih medijev se podjetja soočajo s številnimi izzivi pri izboru in uporabi najbolj primernih družbenih medijev za poslovne namene. Kljub temu da so slovenska podjetja prisotna na najbolj priljubljenih družbenih medijih (npr. Facebook, Twitter, Linke-dln), se poslužujejo mikroblogov (npr. Twitter), multimedijskih skupnosti (npr. YouTube, Flickr) in wikijev za pridobivanje in deljenje znanja, se mnoga še vedno ne zavedajo vseh priložnosti, ki jih ponujajo družbeni mediji. V prispevku najprej predstavljamo pregled družbenih medijev in priložnosti njihove uporabe v poslovne namene. Nato na podlagi podatkov, ki so dostopni na spletni strani Statističnega urada Republike Slovenije predstavljamo uporabo družbenih medijev v slovenskih podjetjih. Nadalje analiziramo uporabo najpopularnejših družbenih medijev med dvanajstimi izbranimi podjetji različnih velikosti. Na podlagi ugotovitev podajamo slovenskim podjetjem priporočila za učinkovitejšo uporabo družbenih medijev v poslovne namene. Ključne besede: družbeni mediji, poslovna uporaba, Slovenija, podjetja. Abstract Use of social media in Slovenian enterprises Social media offers numerous opportunities to enterprises by providing an effective method to support communication between the parties involved. The rapid evolution of social media and the emergence of innovations makes it difficult for enterprises to select the most appropriate social media for a certain purpose. Although certain companies in Slovenia are present in the most popular social networks (e.g. Facebook and Linkedin) while some even use microblogs (e.g. Twitter), content sharing websites (like YouTube, Flickr), and wikis for the generation of knowledge and sharing, many still are not aware of the potential of social media. This paper contains an overview of the application of social media for commercial purposes. Based on data by the Statistical office of the Republic of Slovenia, we have outlined the situation regarding the use of social media among Slovenian enterprises. In addition, we have analysed the use of the most popular social media sites among 12 enterprises of different sizes. Based on the findings, we have provided recommendations for a more efficient use of social media for commercial purposes. Keywords: social media, use, business purpose, Slovenia, enterprises. 1 UVOD V zadnjih dveh desetletjih so družbeni mediji korenito preoblikovali način komuniciranja med ljudmi in ponujajo podjetjem priložnost za boljše poslovanje (McAfee, 2006). Družbeni mediji pomenijo za zaposlene, dobavitelje, partnerje, stranke in druge deležnike nov način sporočanja, sodelovanja, deljenja znanja in kreiranja idej (McNamee, Schoch, Oelschlaeger, & Huskey, 2010). Največji družbeni medij Facebook ima danes že več kot 1,55 milijarde uporabnikov, Twitter 316 milijonov (Statista, 2015) in YouTube približno milijardo uporabnikov (Youtube, 2015). Tudi v Sloveniji je razširjenost uporabe družbenih medijev velika, ocenjujejo, da ima 60 odstotkov vseh internetnih uporabnikov svoj profil na družbenih medijih (Vehovar idr., 2011). Veliko število 64 uporabna INFORMATIKA uporabnikov privablja na družbene medije tudi vedno več podjetij, ki želijo uporabiti družbene medije za trženje svojih izdelkov in storitev (Kane, 2015). Hiter razvoj tega področja in stalno pojavljanje novih družbenih medijev otežujeta podjetjem izbor najbolj primernih družbenih medijev za določen poslovni namen. Le prava izbira in uporaba družbenih medijev, osnovana na strategiji, namreč lahko privede do konkurenčne prednosti in ustvari nove poslovne priložnosti (Kaplan & Haenlein, 2010; McAfee, 2006). Obstajajo številne opredelitve družbenih medijev, od tehnoloških do bolj vsebinsko osredinjenih definicij. V tem prispevku družbene medije razumemo kot »skupek internetnih aplikacij, ki temeljijo na konceptih spleta 2.0 in omogočajo ustvarjanje ter izmenjavo 2016 - številka 2 - letnik XXIV Marjeta Marolt, Gregor Lenart, Andreja Pucihar: Uporaba družbenih medijev v slovenskih podjetjih vsebin med uporabniki« (Kaplan & Haenlein, 2010). Avtorji družbene medije različno razvrščajo. Najbolj znano razvrstitev družbenih medijev sta predlagala Kaplan in Haenlein (2010). Avtorja sicer zagovarjata, da ne obstaja neki sistematičen način, po katerem bi lahko razvrstili družbene medije, kljub temu pa sta družbene medije razvrstila v šest skupin: blogi (angl. blogs), strani za družbena omrežja (angl. social networking sites), virtualni družbeni svetovi (angl. virtual social words), skupinski projekti (angl. collaborative projects), vsebinske skupnosti (angl. content communities) in svetovi virtualnih iger (angl. virtual game worlds). Poleg tega lahko ločimo tudi dve vrsti družbenih medijev, in sicer javne družbene medije in družbene medije, namenjene podjetjem. Javni družbeni mediji običajno niso plačljivi, namenjeni so širši javnosti in dostopni prek interneta, medtem ko družbene medije, namenjene podjetjem, uporabljajo zaposleni in so običajno dostopni prek intraneta (Wang & Kobsa, 2009). Družbeni mediji so bili v prvi vrsti namenjeni posameznikom. Podjetja so šele v zadnjem desetletju začela izkoriščati družbene medije za različne poslovne namene. Številni družbeni mediji so namenjeni sporočanju in sodelovanju (Lai & Turban, 2008). Družbeni mediji omogočajo tudi vzpostavljanje spletnih skupnosti in preprost dostop do strokovnjakov (McAfee, 2009). Nadalje družbeni mediji podpirajo sporočanje med zaposlenimi, kar po mnenju Molina-Morales & Martínez-Fernández (2010) spodbuja inovacije v podjetjih. Poleg tega uporaba družbenih medijev poenostavlja skupno gradnjo znanja in omogoča učinkovit prenos znanja (Kim, Jeong, & Lee, 2010; McNamee idr., 2010). Ne smemo pozabiti, da družbeni mediji podjetjem zagotavljajo dodatne kanale za trženje in menedžment odnosov s strankami (Wilson, 2009), so dodaten vir informacij pri zaposlovanju ter olajšajo uvajanje novih zaposlenih (Kim idr., 2010). Družbeni mediji prinašajo številne prednosti za podjetja, kot so npr. boljša prepoznavnost blagovne znamke, dostopnost do informacij, dialog z strankami in zaposlenimi (Postman, 2009). Številna podjetja zato aktivno uvajajo družbene medije (Kiron, Palmer, Nguyen Phillips, & Berkman, 2013), vendar večji delež teh podjetij šele odkriva možnosti uporabe družabnih medijev in se ne zaveda pomembnosti strateškega pristopa pri njihovi uporabi. Poleg tega obstajajo številni in raznoliki družbeni mediji, ki se 2016 - številka 2 - letnik XXIV med seboj razlikujejo predvsem glede na svoj domet in funkcionalnost (Kietzmann, Hermkens, McCarthy, & Silvestre, 2011). Izbrati najbolj ustrezen družbeni medij za določen namen pomeni za številna podjetja svojevrsten izziv. Namen tega prispevka je na sistematično predstaviti družbene medije in različne poslovne namene, za katere jih lahko uporabljajo podjetja. Poleg tega želimo predstaviti trenutno uporabo družbenih medijev v slovenskih podjetjih ter podati smernice za uspešno sprejetje in uporabo družbenih medijev v poslovne namene. 2 DRUŽBENI MEDIJI Pomembno je, da imajo podjetja pregled nad številnimi in raznolikimi družbenimi mediji in vedo, kateri družbeni mediji so primerni za določene poslovne namene. Le tako bodo v podjetjih lahko izbrali najbolj primeren družbeni medij. V nadaljevanju bo najprej sistematično predstavljena razvrstitev družbenih medijev, sledila bo predstavitev uporabe družbenih medijev v podjetjih, ki jih navaja strokovna in znanstvena literatura. 3 RAZDELITEV DRUŽBENIH MEDIJEV Poleg razdelitve družbenih medijev, ki sta jo predlagala Kaplan in Haenlein (2010), obstajajo še številne druge. Med bolj znanimi sta še razdelitvi, ki so ju predlagali Kietzmann idr. (2011) in Solis (2010). Po Kietzmann idr. (2011) razdelitev temelji na satastem okviru (angl. Honeycomb fremework), ki ga sestavlja sedem funkcionalnih gradnikov družbenih medijev: identiteta, pogovor, deljenje, prisotnost, odnos, ugled in skupine. Razdelitev, ki jo predlaga Solis (2010), pa je bolj strukturirana in podrobna, saj želi prikazati celovit pogled na družbene medije. Poimenuje jo pogovorna prizma (angl. Conversation prism). Ta razdelitev razlikuje osemindvajset vrst družbenih medijev. Pri razdelitvi družbenih medijev, ki jo predlagamo v nadaljevanju, smo izhajali iz zgoraj omenjenih razdelitev. ■ Družbena, strokovna in lokacijska omrežja so zelo popularna vrsta spletnih strani, ki omogočajo uporabnikom deljenje informacij, izražati mnenja in stališča na obstoječe objave, ocenjevanje (npr. Facebook, LinedIn), prijavo v priljubljene lokacije, iskanje ljudi in krajev ali branje ocen uporabnikov in njihovih predlogov (npr. Foursquare). ■ Blogi so posebna vrsta spletnih strani, ki jo lahko primerjamo z osebno spletno stranjo. Običajno so uporabna INFORMATIKA 65 Marjeta Marolt, Gregor Lenart, Andreja Pucihar: Uporaba družbenih medijev v slovenskih podjetjih na blogu objavljeni prispevki in mnenja neke osebe, bralcem pa je omogočeno izražanje mnenj v komentarjih. ■ Mikroblogi so strani, ki podpirajo izmenjavo kratkih sporočil (npr. Twiter) ali multimedijskih vsebin (video, slika, zvok). ■ Vsebinske skupnosti so vrsta spletnih strani, ki omogočajo uporabnikom deljenje različnih vrst vsebin, kot so slike (Flickr), video posnetki (You-Tube) in predstavitve (Slideshare). ■ Skupinski projekti so vrsta družbenih medijev, ki omogočajo, da uporabniki soustvarjajo in združujejo vsebino na spletu (npr. wiki, družbeni zaznamki, združevalniki). ■ Virtualni družbeni svetovi in svetovi virtualnih iger so vrste medijev, ki omogočajo uporabnikom interakcijo v simuliranem tridimenzionalnem okolju (npr. Second Life, World of Warcraft, Mi-necraft). 4 UPORABA DRUŽBENIH MEDIJEV V POSLOVNE NAMENE Podjetja uporabljajo družbene medije za različne poslovne namene. Če želijo izkoristiti potenciale, ki jih ponujajo družbeni mediji, morajo razumeti, kako jih je mogoče uporabljati (Vuori, 2012). To poglavje ponuja pregled uporabe družbenih medijev v poslovne namene, izpostavljene v znanstveni in strokovni literaturi. Številna podjetja družbene medije izkoriščajo za učinkovitejše sporočanje in sodelovanje, tako med zaposlenimi, partnerji, strankami in dobavitelji (Kim idr., 2010). Kot primer lahko navedemo družbena omrežja, ki omogočajo deljenje informacij, znanja in idej med uporabniki neke skupnosti. Blogi pomenijo priložnosti za menedžment, saj lahko ta deli različne zgodbe in informacije z zaposlenimi, tudi strategijo in vizijo (Postman, 2009). Blogi namreč omogočajo bolj spontan kanal, prek katerega vzpostavi dialog med menedžerji in zaposlenimi (Wyld, 2008). Ne smemo pozabiti na nekatera wiki orodja in orodja za urejanje besedila, ki omogočajo sledenje različicam in nadzorovan dostop do vsebin, ki jo soustvarjajo zaposleni, stranke, partnerji, dobavitelji in zunanji strokovnjaki. Molina-Morales in Martinez-Fernandez (2010) navajata, da je sodelovanje med zaposlenimi pozitivno povezano z inovativnostjo podjetja. Enako velja tudi za vključevanje strank prek družbenih medijev, saj tak način lahko skrajša proces razvoja novega izdelka ali storitve. Nove kreativne ideje in rešitve lahko pridobijo tudi z vključevanjem drugih deležnikov. Ne nazadnje lahko podjetja prek mikroblogov, družbenih zaznamkov in pododdaj obveščajo uporabnike o spremembah vsebine na njihovih spletnih straneh. Družbeni mediji pogosto služijo tudi za vzpostavitev skupnosti in mreženje strokovnjakov na določenih področjih. Za ta namen se trenutno podjetja najbolj poslužujejo poslovnega omrežja LinkedIn. K vzpostavitvi skupnosti pripomore tudi skupna uporaba drugih družbenih medijev, kot so blogi, mikro-blogi in javna družbena omrežja, kot je npr. Facebook. Družbene medije lahko uporabimo tudi kot orodje za menedžment znanja (Levy, 2009). Družbeni mediji namreč omogočajo izkoriščanje družbenih povezav ter olajšajo zbiranje in posredovanje znanja (Kim idr., 2010; McNamee idr., 2010). Zelo uporabni so tudi wi-kiji, blogi in strani za družbena omrežja (Razmerita, Kirchner, & Sudzina, 2009). Formalno učenje v podjetju lahko izvajamo prek družbenih medijev. Ti namreč po mnenju Glowatz in Bofin (2014) spodbujajo učenje in večje vključevanje tako študentov kot zaposlenih. Najpogosteje družbene medije uporabljamo v trženju, prodaji in za menedžment odnosov s strankami (Kiron idr., 2013). V ta namen podjetja uporabljajo različne družbene medije, npr. prek blogov odgovarjajo strankam na vprašanja o posameznem izdelku oziroma storitvi. Tako lahko olajšajo popro-dajne aktivnosti, predvsem glede podpore strankam. Mikroblogi so zelo uporabni za ustvarjanje brenčanja (angl. Buzz), objavljanja ponudb in dogodkov, medtem ko družbena omrežja uporabljamo za vzpostavitev in krepitev podobe blagovne znamke (Agniho-tri, Kothandaraman, Kashyap, & Singh, 2012). Zelo priljubljene so tudi strani za lokacijska omrežja, ki omogočajo podjetjem ugotoviti, katere stranke se nahajajo na določenem območju, ter brati njihove ocene in predloge. Podjetja lahko uporabljajo tudi vsebinske skupnosti, saj jim omogočajo predstavitev njihovih proizvodov in storitev. Ne smemo pozabiti na svetove virtualnih iger, ki jih podjetja uporabljajo v trženjske namene. Družbene medije vse pogosteje uporabljamo za zaposlovanje, vključitev in zadrževanje delavcev. Strani za družbena omrežja uporabljamo za objave prostih delovnih mest, medtem ko strani za strokovna omrežja uporabljamo za iskanje dodatnih infor- 66 uporabna INFORMATIKA 2016 - številka 2 - letnik XXIV Marjeta Marolt, Gregor Lenart, Andreja Pucihar: Uporaba družbenih medijev v slovenskih podjetjih macij o kandidatih (Wilson, 2009). Uporaba blogov in wikijev lahko skrajša proces vključevanja novega delavca, predvsem v smislu omogočanja dostopa do uporabnih informacij, ki se vežejo na organizacijsko kulturo. Podjetje s spodbujanjem uporabe družbenih medijev, predvsem internih, lahko pripomorejo k temu, da delavce zadržijo v podjetju dlje časa (Koch, Gonzalez, & Leidner, 2012). 5 UPORABA DRUŽBENIH MEDIJEV V SLOVENSKIH PODJETJIH Uporabo družbenih medijev v slovenskih podjetjih smo analizirali s pomočjo podatkov o uporabi družbenih medijev v podjetjih, ki sta jih zbrala Statistični urad Republike Slovenije (SURS, 2015) in Eurostat (Eurostat, 2015). Podatki s spletne strani Statističnega urada Republike Slovenije (SURS, 2015) so bili pridobljeni za leto 2015. V raziskavi, ki jo izvedel Statistični urad RS, je sodelovalo 5.206 malih, 1.054 srednje velikih in 206 velikih podjetij. Tabela 1 prikazuje delež uporabe družbenih medijev glede na namen in število zaposlenih. Slovenska podjetja najpogosteje uporabljajo družbene medije za trženje izdelkov in storitev ali krepitev podobe podjetja (28-58 %), pridobivanje mnenj strank (18-48 %), zaposlovanje novih sodelavcev (8-23 %), sodelovanje s partnerji (7-10 %) in vključe- vanje strank v razvoj izdelkov (6-15 %) (SURS, 2015). Zanimiv je tudi podatek, da je leta 2013 od vseh podjetij, ki so uporabljali družbene medije, le 4 odstotke mikro, 7 odstotkov malih, 9 odstotkov srednje velikih in 24 odstotkov velikih podjetij imelo formalno določeno strategijo za uporabo družbenih medijev (SURS, 2015). Za primerjavo razširjenosti uporabe družbenih medijev v slovenskih podjetjih s podjetji v Evropi smo uporabili podatke Eurostata (Eurostat, 2015), ki zbira primerljive podatke iz vseh držav Evropske unije. Na sliki 1 je prikazana razširjenost uporabe družbenih medijev v podjetjih v državah Evropske unije. Iz grafa je razvidno, da je v povprečju razširjenost uporabe družbenih medijev v slovenskih podjetjih večja kot v osemindvajsetih državah Evropske unije, vendar manjša kot v najbolj razvitih državah. Iz slike 1 lahko razberemo, da je uporaba družbenih medijev v podjetjih v Evropi bolj razširjena v velikih podjetjih v primerjavi s srednjimi in malimi podjetji. Primerjava razširjenosti uporabe družbenih medijev v slovenskih podjetjih je pokazala, da slovenska podjetja nekoliko zaostajajo v razširjenosti uporabi družbenih medijev v primerjavi z najbolj razvitimi državami, kot so Islandija, Norveška, Irska, Nizozemska, Švedska in Velika Britanija. Zaostanek ni velik in je primerljiv z nekaterimi nam bližjimi državami, kot so Avstrija, Hrvaška ali Nemčija. Tabela 1: Uporaba družbenih medijev v podjetjih v letu 2015 (SURS, 2015) Velikost podjetja 10-49 zaposlenih 50-249 zaposlenih 250 ali več zaposlenih Uporaba v % Podjetja uporabljajo družbene medije. 39,09 52,18 75,24 Podjetja imajo uporabniški profil na družabnih omrežjih. 37,84 49,62 70,39 Podjetja imajo svoj blog, uporabniški profil na mikroblogu. 7,97 13,00 30,10 Podjetja imajo profil na spletnih straneh za delitev multimedijskih vsebin. 11,70 21,06 47,09 Podjetja uporabljajo Wiki orodja za izmenjavo znanj. 2,31 2,47 8,25 Podjetja uporabljajo družbene medije za razvoj celostne podobe podjetja ali trženje izdelkov ali storitev. 28,54 40,51 58,25 Podjetja uporabljajo družbene medijev za pridobivanje mnenj ali za odgovarjanje na mnenja, ocene strank. 18,96 25,62 40,78 Podjetja uporabljajo družbene medije za vključitev strank v razvoj, inovacijo izdelkov ali storitev. 6,45 9,11 15,05 Podjetja uporabljajo družbene medije za sodelovanje s poslovnimi partnerji (npr. dobavitelji) ali z drugimi organizacijami (npr. javno upravo). 7,47 10,91 10,68 Podjetja uporabljajo družbene medije za novačenje, zaposlovanje. 8,93 14,04 23,79 Podjetja uporabljajo družbene medije za izmenjavo stališč, mnenj znotraj podjetja. 8,55 11,01 16,50 2016 - številka 2 - letnik XXIV uporabna INFORMATIKA 67 S 3 CO JB JB Ñ' JB CT* 3 — rt x JB 3 Ñ' 0 JB JB = ^ 3 > O ^ x O 2: ^D' ^rt- Jb' rt JB CT* fD — ^ z rt O TI 3 O ri< fD 33 31 H cl rt 3 T! N< CT* > fD y fD 3 t T 3? jb "TS' N < ? N en t 3 ä o ^ S o 3 CT* < H 3? 5T cn< .. ff ° S- * o 3 O 5 g fD Ci 3: § 0 cn< o m Cl < fD' O fD' 7S' < 3 O 3 in I 3 fD fD in rt n 3 O S TT ? < O 0 N 1—1 < 01 O • CL 3 O CL JD Jb' < 3 O in in O C in 3 fD f 3 jb o si O HQ 3. o jb , - TT T3 3. O 3 N ^ ^ fD CL ■JS- CT* £ o fD in fa 2 3 B* & 2 n 3 K ^ 3 OR S i- fD in 3 ^ g "TS fD O <1 1-1 Jb in £ 3 sa' O "o' 3 e-l 3 EL gi^D' o . CT* 3 2 fD ^ cw jb n ct* fD & ^D' TT jb "o" 3. o T3 3 o s 3 re' 2 r: fD' ^ 2. rt in O ft ^ 2 3 3.' JE ? S" ? ^ "a fD 3 O ? % jb O (rt Tl jb n fD 3 N< CT* fD 3 fD & ^D' ' in 2- ^ 3 o 3 Ä < Jr. rt sb SB • & H 5L 3. Ç 3* 3 I fD E $ ° 31 N n » jb JB < JB Ä 3* jb >5 ° JB' hq rt O p V N. S < 2-31 ri< p. 3. 3 3* O "a o in jb fD CL fD en in 3' tn' g 3 ~ sb TT CT. sb n< 3 3 JB 3' o 3 K EÓ' (rt f»' h2 8-1 rt O 3 ri< fD < rti sb "ts 3 2 fD CL >3. 3 31 fD » 3 H-3^ 3* 3 ? fD CL O fD jb < n CT* 3 O. O H S- S- ^ Ñ' O JB 3' 3 3 "o sb rt Cri Jb 3 ^ 3 fD 3 P* rt jb jb < fD' 3 - O 3 ff ^ N< 2 2 3 3 CT* jb P ^ I'd ^ 3. 3 jb in H ^ fD sa CL n ^ 2-? < 2-fD ' 3 O E CL ^ fD' g >3. 3 ju: 31 fD ^ CL ° 3 n sr sa fD rt- 3 sb - 3* CL jb rt 31 jb fD CL fD & ^D'