Uredništvo je v Mariboru, Ruška cesta, poštni predal 22. Rokopisi se ne vračajo. Nefrankirana pisma se ne sprejemajo. Uprava: Maribor, Ruška cesta 5, poštni predal 22. Ljubljana VII, Zadružni dom. Izhaja vsako sredo in soboto. Naročnina za državo SHS znaša mesečno 10 Din, za inozemstvo mesečno 15 Din. Malih oglasov, J{i služijo v posredovanje in socijalne namene delavstva ter nameščencev, stane vsaka beseda 50 para. Debelo tiskana beseda stane 1.— Din. Malih oglasov trgovskega značaja, stane beseda 1.— Din. V oglasnem delu stane pe-titna enostotpna vrsta 1.50 D. Pri večjem številu objav popust. Čekovni račun: 14.335. — Reklamacije se ne frankirajo.
Štev. 43. Sobota 25. maja 1929* - • - Leto IV.
Tal pa:
Verouk.
Vi prosvetnem ministrstvu se vrše že dalje časa posv etovanja o osnovno-šolskem in srednješolskem zakonu, ki bi naj s prihodnjim šolski mletem stopil v veljavo. O perd-logih zai zakoni so prodlrie v javnost le redke vesti, ki pa so spravile ves slovenski klerikalni Izrael na noge. Gre res za eno najvitalnejših vprašanj, namreč: ali bo vzgoja v naši
državi zgrajena nai modernih ali re-akcijonarnih temeljih. Dvojega se hoje klerikalci: boje se, da se ne bo več poučeval v šolah verouk, { da ne bodo potemtakem imeli učitelj-sk iim profesorski zbori v svoji sredi zastopnika cerkve, ki je doslej dive un na teden v vsakem razredu prepariral mladino po svoje in vršil ob enem tiho kontrolo nad' učitelji. Poleg tega pa se boje za obstoj fclo-šterskih šol, ki ®o doslej brez prave kontrole javnosti delale z mladino, kar so hotele.
Ob prvih vesteh, ki so prodrle v javnost, so bila pozabljena stoletjia trajajoča nasprotja med »pravovernimi« in »razkolniki«, ki so se na mah zedinili in poslali svoje dostojanstvenike v Beograd pritiskat na kljuke. Priznati jim moramo, da to sriar opravljajo naravnost z judovsko vsiljivostjo, kajti neprestano oblegajo s prošnjami in moledovanji razna ministrstva.
Depiutacije same pa še ne zadoščajo. Treba je bilo pokazati, da stoji za njimi tudi jugoslovansko ljudstvo, predvsem pa verni slovenski narod. In prav tu se je pokazalo, kako dobro funkcijonira slovenska klerikalna organizacija — vkljub razpustu stranke. Sfabricirali so v nekem ljubljanskem! lokalu1, ki ga ni1 težko določiti, »Spomenico« in jo poslali vsemi klerikalnim županom v podpis, nato pa z njo naravnost v Beograd '(»Spomenica« je priobčena v »Slovencu« štev. 114 z dne 23. maja), češ: 1000 slovenskih občin stoji za nami. Da bi zabrisali sled organizacije, lepo napovedujejo v »Slovencu«: »Posrečilo (!?) se nam je dobiti v roke »Spomenico« . . .«
Koliko je bilo pri vsem tem pritiskanja, o tem anali molče.
S »[Spomenico« se nočemo obširneje pečati, ker priznavamo vsakemu pravico do boja. Omenimo naj samo, dla je ona tipičen produkt slovenskega klerikalnega duha, ki ne more živeti brez denuocijacije in ne brez prikrite grožnje: »prav ta dvojna obremenitev (cerkev in starišev za verski pouk) mora slej ali prej roditi nerazpoloženje naroda proti državi.« — »Spomenica« govori Obširno tudi o slavni tradiciji našega naroda ,ki je tesno zvezan z materjo cerkvijo. Pri tem je treba že enkrat odločno povedati, da je bila vsa slovenska preteklost prav radi te tesne zveze s cerkvijo — suženska, temna m žalostna. Slovenski narod se je najvišje povzpel takrat, ko je stopil v odkrito borbo s katoliško cerkvijo (16, stoletja (. Takrat so bili položeni temelji naše kulture, v vseh drugih časih pa so se nas mogočna gibanja le rahlo dotikala: pomen francoskega medvladja za slovensko kulturo je razumel eden edini Slovenec — Valentin Vodnik, leta 1848. pa nismo imeli niti enega moža, ki bi razumel duha časa. Vse to je bilo tako radi tega, ker baziramo namesto na samozavestni tradicije 16. stoletja — na suženskii, cbskurantski, samozavestnega duha ubijajoči tradiciji pro-tireformacijskega 17. stoletja1, ki predstavlja radi svoje suženske morale za naše klerikalce — najvišji vzpon slovenskega duha.
Mi nimamo ljudi, ki bi hodili trkat na ministrska vrata. Zavedamo se pa, da je tisoče in tisoče Slovencev, ki so zmožni še tolikega poguma, da se javno priznavajo k Svobodni Misli. Ti hočejo in zahtevajo, a se njih otroci vzgajajo v svobodnem duhu. Naše stališče je zato prej ko slej sledeče: Kdor hoče imeti za svoje otroke verski pouk, naj ga plača iz svojega žepa, druge pa naj pusti pri miru, To naše stališče se bo gotovo tudi krilo s stališčem državnikov, ki gotovo ne bodo pripustili, da bi imele n. pr. boanske šole versko zmedo v treh izdajah.
Konferenca male antante.
Mala antanta je zveza Jugoslavije, Čehoslovaške in Romunije. Te tri državice imajo pogosto konference in ob binkoštih je bila taka konferenca v Belgradu. Doslej so imele te država vs'aka zase pogodbe z .zaveznicami. Na tej konferenci so pa hotele skleniti skupno pogodbo, ki naj H kakor pravijo, zasigurala mir in njih pridobljene pravice.
Te pogoste konference so znak, da politične razmere v vzhodni Evropi niso normalizirane, marveč da se pojavljajo vedlno nova zanje aktualna vprašanja, ki utegnejo vsak hip izzvati večje konflikte. Mala antanta je hotela pritegniti tudi Poljsko v svojo zvezo, aili Poljska igra dvojno vlogo. Prav te dni se mudi v Budimpešti' poljski zunanji minister, kateremu prirejajo Madžari enako velikanske ovacije, kakor so jih prirejali nekaj prej italijanskemu Grandi-ju, ko je obiskal Budimpešto Poljski .zunanji minister odide iz Budimpešte v Romunijo, očividno z namenom, da posreduje prijateljstvo med Madžarsko in Romunsko, ikar najhr-že ne bo storil v interesu male antante. Vrhutega pa obišče Grandi v
kratkem Poljsko, kjer si bo dal ka'r diti enako kakor ha Madžarskem.
Če premotrivamo ves razvoj dogodkov, vidimo, dla na vzhodu EVro-pe politične razmere niso nič kaj jasne. V inozemskih listih smo tu
začelo takoj. Kopališče .pa bo letos le deloma izgrajeno in bo končano šele prihodnje leto.
Ptuj.
Tukajšnja »Svolboda« je priredila v nedeljo, dne 1.2. maja v-eelioo v Ljudskem vrtu, ki je uspela prav po-voljno ter ,je 'bil ©delavstvo in vse občinstvo s potekom in postrožba prav zadovoljno. — Ker. je ipa en slučaj s -to veselico ,v -zvezi, ga mio-ramo v informacijo našemu delavstvu tem potom priobčiti. Kakor običajno, je tudi pri tej .priliki šib nekaj sodrugov po trgovinah nialbirait prostovoljne darove za dobitke na kegljišču. Trgovci, dasi nevajeni takih iboskov, se niso tudi tokrat pro-tivili in je vsa-k rade volje prispevat. Ali ravno vinski trgovec Orel, ki ima dalmatinsko klet v veliki vojašnici, kojo poseča v 'velikem- številu ptujsko in 'Okoliško delavstvo, ki mu je sigurno pustilo že marsikateri dinarček zaslužiti, se je čutil užaljenega, ko ga je delavec prosil za majhen prispevek. V sveti jeza je pograbil delavca za sulknjo ter ga' lastnoročno postavil pred vrata. — To dalmatinsko točilnico priporočamo vsem delavcem, dia 'jo pridno .posečajio, ker g. Orel ima delavski denar tako rad, da se ne more od njega ločiti.
A.:
Spoznanje, ki — ruši!
Rodil sem se v vasi H,, v bližini nekega znamenitega trga v Sloveniji. V istem sem obiskal domačo ljudisko šolo. Vendar kljub moji 'zaposlenosti kot ipastir pri' raznih kmetih, katera mi na! dopuščala! priti domov in vzeti knjigo v roke in se učiti za prihodnji dan, sem bil vedno med prvimi učenci. V tem oziru sem bil torej dobro vpisan pri vseh mojih učiteljih.
Ali eno napako sem imel, jo imam še danes in jo naijbrže nikdar ne bom izgubil. To je radovedno opažanje drugih ljudi. Tako sem najiprvo opazil, da med katehetom in mo(jim razrednim učiteljem ni pravega prijateljskega razmerja. Dolgo sem premišljeval, 'kaj je 'temu vzrok? Pa po-grunta! sem jo! V oči mi je namreč padlo to, da kadar je imel katehet učno uro, ije molil on naprej, pri učitelju pa je moral eden izmed! nas naprej moliti. Pa še eno je, kar sem opazil, namreč, dla učitelji niso redno v cerkev hodili in eni še celo nič.
Kp smo pa imeli spomladi šolske maše, ali na praznik Telovo, posebno pa na cesarjev rojstni dan, takrat so vsi učitelji šli z nami v cerkev. Pri zadnjem prazniku so nas celo pogostili s tem, da smo dobili vsak po eno hrenovko in za dva (krajcarja kruha. Čudno se mi je pri tem zdelo, kako da so tudi učitelji v teh dnevih tako pobožni. No, pozneje sem izvedel, da so bili učitelji narodno navdahnjeni, medtem ko je bil katehet strogo verski. S tem prepričanjem in spoznanjem sem zapustil ljudsko šolo.
Kakor je navadla pri siromašnih ljudeh, ki nimajo sredstev, da bi dali svoje otroke učit v višje šole ali pa preživljali iste na svojih posestvih, sem moral tudi jaz v svet s trebuhom za kruhom.
Prišel sem k mojstru K. na P. Ta mojster sam na sebi ni bil prenapa-čen kar se oskrbe vajencev in pomočnikov tiče; samo pri dtelu ni pioznal nikdar meje. Poleg tega pa je še bil strasten nemčur. Zgodilo se je, da je prišel k njemu kot pomočnik pristen Nemec. Na mah sta postala dobra prijatelja. Govorila sta vedno nemški. Jaz sem se za nemščino zanimal' in se ji kmalu privadil.
Enkrat, ko nas ije mojster zopet predolgo držal pri delu, pa mu ta pomočnik reče: Gospod mojster, dajte no tem iantom več počitka; če ne, ne zmoremo vsega dela mi, pa naj-mšte še koga. Kaj hujšega. Mojster je' zarentačil, da smo zato tukaj, da
delamo. Tri dini nista potem nič govorila. Medtem mi pa pomočnik pravi, da bi bilo dobro za mene, če bi se začel zanimati, zakaj je na svetu tako, dla eni zmiraj delajo, a nikoli nič nimajo, a drugi, ki nič ne delajo, pa imajo vsega. Večkrat sva o tem govorila; z veseljem sem ga poslušal. Mnogokrat, ko je videl, da, sem utrujen, mi je rekel: Pojdi spat, oddahni si; bom pa jaz namesto tebe to napravil! Zopet se mi je čudtno zdelo, odkod1 in zakaj ta prijaznost?
Ko sva oba utrujena sedela ob robu najinih bornih postelj, mi je povedal, kako da misli. Kdor si hoče izboljšati svoj položaj, mora biti zaveden delavec, Nato je segel v svoj kovčeg, izvlekel iz njega neko 'brošuro z naslovom: »Was will die So-zialdemokratie?« (Kaj hoče socijalna demokracija.) Dal mi jo je, da jb v prostem času proučim. In res, z zanimanjem sem' to knjigo čital; ne toliko radi vsebine, ker jo še nisem- razumel, kakor radi tega, da se 'privadim' nemščine.
Neko nedeljo popoldne sedim na klopi za mojstrovo hišo, čitajoč iz te knjige. V! tem prikolovrati mojster pijan domlov. Vpraša me, kaj delam? Citam, je bil moj odgovor. On! prisede k meni'. — No, pa čitaj glasno, da bom videl, kako znaš nemško črtati, mi reče. 'Bil sem ravno pri poglavju, ki govori o izkoriščanju delovnega človeka od pridobitnih krogov. Pre-čital sem mu kar ta odstavek. Nekaj časa čl tam, naenkrat me pa vpraša: Kdo ti je dlal to knjigo? — Naš pomočnik, rečem. — Ta knjiga ni za tebe. — Vzel mi jo je in šel. Čudil sem se njegovemu obnašanju. Ko pride pomočnik domov, mu vse povem. Je že dobro, mi' odgovori.
Drugi dlan je prišel v delavnico tudi mojster ter v nemškem jeziku napovedal pomočniku 14dnevno odpoved. Pomočnik ga vpraša, zakalj? — Mojih vajencev ne pustim pohujševati, je bil njegov odgovor. Pomočnik ni na to nič odgovoril. Silno žal mi je bilo. Kakor hitro pa sva bila sama, ga vprašam, zakaj je bil pravzaprav odpuščen? Zato, ker sem ti dal tisto (knjigo, je odgovoril. Kakor bi mi bil' nož zasadil v moje srce, tako mi je Mo težko, ker sem se zavedal, da sem bil jaz povod 'temu.
14 dni je kmalo preteklo in pomočnik je dbbil svojo knjigo. Skrivoma se je poslovil od mene z besedami: Obdrži v srcu, kar sem te učil; koder b'oš hodil po svetu, pomagaj svojemu bližnjemu, človeku. Razjokal sem se. Naenkrat mi je prišla v
za perilo samo
Persil!
To je prava pomoč!
n o g l a s n o
doni hvala vseh, ki ga poznajo. S Persilom — polovico manj dela, poceni pranje in neoporečno perilo! — tako pravi vsaka
gospodinja, katera ga je enkrat poskusila.
i
spomin moja šolska doba. Živo sem imel pred očmi vse učitelje in kaplane; spomnil sem se Telovega in drugih praznikov. Ali vse skupaj se mi je zdelo nekam v temo zavito, koti nekaj, kar nisem mogel doumeti. Spomnil sem se zopet mojstra in njegove prepovedi. Naenkrat sem čutil v duši nek silen odpor. Zasovražil sem kateheta in učitelja, ki mi ni dal take knjige; zasovražil sem mojstra, ki je pomočnika odpustil menda radi mene. Zasovražil sem vse. V moji priprosti duši se je začelo rahlo svetlikati in v tej svetlobi sem videl pomočnika kot človeka vedno .lepšega. Njegove besede so mi donelo po ušesih. Spoznanje je 'prihajalo v mojo dušo, da ni bil moj pravi vzgojitelj ne katehet, ne učitelj in še manj pa' moj mojster. Moj pravi
vzgojitelj je bil delavec-pomočnik — in s tem spoznanjem sem šel v širni svet, v ;— življenje.
Dolga doba let je pretekla od takrat1; težka' je bila moja pot skozi življenje, ali moja vera v vstajenje delavca-človeka ®e ni omajala.
Na letošnji dan 1. maja, ko sem prečita! uvodnik »Slovenca« in »Jutra«, pa mi je v še silnejši meri stopil v spomin začetek spoznanja iz mojih mladih dni. In to spoznanje, upam, da so občutili vsi oni stotisoči in milijoni, katere vodi ista pot skozi življenje, kakor mene.
In to spoznanje — ruši!
Sirite naš iist!
Koulnnrll im Teznu m Mnritom.
Tajništvo posluje na Ruški cesti štev. 5 vsako nedeljo od 9. do 12. ure dopoldne in vsako sredo od 18. do 20. ure zvečer. Člani dobe istotam vse informacije.
Ali ste ie krili?
svoje potrebe v tiskovinah ■
Dobavljamo vse tiskovine v prvovrstni izpeljavi in po naj nižjih cenah za vsa društva, industrijo, trgovine, pisarne itd.
Ljudska tiskarna d. d.
Maribor, Sodna ulica št. 20
Eksportna hiša „LUNA“ Maribor, Aleksandrova cesta i t* Sodrugi! Vsled brezposelnosti sprejemam vsa popravila, ki spadajo v čevljarsko stroko ter jih bom izvrševal točno, solidno in po ceni.
Naj cenejši nakup galanterije, vezenine, otroških igrač ter pletenine domačega izdelka: Martin Kaplan, čevljarski pomočnik, Ljubljana, Poljanska cesta 49.
otroške nogavice od Din 5-— naprej damske „ „ „ T— , Išče tudi stanovanje.
moške nog. (sokni) „ „ 6*,— „ , vezenine „ „ lv-čipke , „ „1-— „ TuorniSi zmoto perilo
Pleteni telovniki t rokavi, puloverji, cele obleke, perilo za dame in gospode, opreme za novorojenčke lastnega izdelka. Nadalje nudim: kravate, samoveznice, svilene trake, gumbe, sploh vse potrebščine za šivilje in krojače po brezkonkurenčnih cenah zato izredno nizke cene pri največji izbiri. Samoveznice, nogavice, konfekcija, fevlji pri JOS. KARNIČNIK, Maribor Glavni trg štev. 11
mr
m ' w v-
v
:f§::§:
s##:
sgjttaj&s
Premem gostilne i
Dovoljujem si cenjenemu občinstvu vljudno naznaniti, da sem prevzel staroznamo gostilno
„Prl StosIrliT ® minski ulici 9.
Potrudil se bom, da bodejo cenj. gosti ob vsakem času s prvovrstnimi jedili in pijačo dobro in točno postreženi. Na razpolago bode tudi lep senčni vrt in prenovljeno prvovrstno kegljišče.
Za obilen obisk se priporoča
JOSip Gajšek, gostilničar.
Pridobivajte naročnike
za »Delavsko Politiko 1“
liska. Ljudska tiskarna d. d. v Mariboru, predstavite!} Josip Ošlak v Mariboru. — Za konzorcij izdaja in urejuje Viktor Eržen v Mariboru,