103 Arheoportal in naša podoba v javnosti © Uredništvo* Arheoportala Uvod Slovenski arheološki portal ali na kratko Arheoportal (http://arheoportal.si/) je v svoji izvorni različici nastal iz želje po urejenem celostnem spletnem prikazovanju arheoloških informacij. Vizija, ki nas vodi pri njego- vem ustvarjanju, je s časom rasla in Arheoportal, portal vseh arheologov, v naših očeh že dolgo ni več le medij za predstavljanje določenih arheoloških vsebin, temveč platforma za združevanje slovenske arheološke srenje ter predstavitev vede širši javnosti. Poskusna doba Obdobje med letoma 2009 in 2011 bi lahko poimenovali kot poskusno dobo, ko smo se z omejenimi finančnimi in človeškimi viri posvečali predvsem pridobivanju in- formacij o potencialnih uporabnikih in vrstah vsebin, ki najbolj pritegnejo bralce, ter ne nazadnje o tem ali ima takšna oblika medijske prisotnosti potencial (Jerončič 2010). Že prvi odzivi so bili pozitivni, vse odtlej pa se število uporabnikov na mesečni ravni povečuje. Ob več kot 500 obiskih na mesec je postalo evidentno, da je to- vrstna spletna predstavitev postala nepogrešljivo orodje pri posredovanju arheoloških informacij. Arheoportal je po prvi javni predstavitvi in precejšnjem številu stalnih uporabnikov prerasel domet osebnega angažmaja enega človeka. Tako je leta 2011 ob soglasju avtorja in idejne- ga vodje, po sklepu skupščine Slovenskega arheološkega društva, prišel portal pod njegovo okrilje. Sočasno se je razširilo jedro ekipe, danes oblikovano kot uredniški odbor, ki bdi nad zbiranjem in izbiranjem in- formacij ter skrbi za njihovo kar se da ažurno vnašanje na portal. Organizacijske spremembe so potekale z roko v roki s tehnično nadgradnjo oz. prenosom na nov uporab- niški vmesnik, ki je bila potrebna za pravilno delovanje portala in njegovo varnost. Obenem je omogočila, da je postalo dodajanje in osveževanje vsebin lažje in hitrejše, s čimer sta se občutno povečali količina in ažurnost do- stopnih informacij. Arheoportal danes Na portalu objavljamo novice s široke palete področij, ki so povezane z našo vedo. Ključen del, s katerim k obisku portala nagovorimo največ bralcev, prestavljajo Aktualne novice. Sklop v precejšni meri zapolnjuje pestra muzejska dejavnost z razstavami in delavnicami, pa tudi raziskave oz. nova odkritja in publikacije. Pomembno mesto ima- jo tudi informacije o kulturni dediščini, tj. o področnih zakonih, in o pravilnikih ter drugih sorodnih vsebinah, ki so zanimive za vse, ki se pri opravljanju svojih dejav- nosti ali pa le kot zainteresirana javnost srečujejo z va- rovanjem, varstvom ali ohranjanjem kulturne dediščine. Poleg tega portal dopolnjujejo dodatne vsebine, zaobjete pod kategorijo Arheoutrip, ki jo sestavljajo rubrike Na današnji dan, Intervju in Reporter. S pregledno navigacijo, povezavami, iskalnimi orodji, pestrimi aplikacijskimi dodatki (npr. koledar, časovnica razstav, zemljevid preteklih arheoloških izkopavanj) in grafičnimi elementi omogoča Arheoportal urejen pregled nad številnimi raznovrstnimi vsebinami. Obseg delovanja se je razširil tudi na področje socialnih omrežij. Trenutno sta aktivni strani Facebook in Twitter, na katerih so sproti objavljene povezave z aktualnimi vse- binami portala in drugimi novicami, predvsem iz raznih svetovnih spletnih medijev. Socialna omrežja delujejo kot neke vrste razširjena mreža uporabnikov portala, na katerem sicer objavljamo predvsem arheološke informa- cije iz Slovenije, poleg tega pa predstavljajo tudi sodoben način pridobivanja novih spletnih obiskovalcev. Vizija A portal je ponovno na prelomni točk. Že v svoji zasnovi je prerasel funkcijo statične spletne predstavitve infor- macij in je tako ves čas soočen z izzivi prihodnosti. Kljub temu pa še zdaleč ni zaživel v svoji polnosti. Po mnenju uredništva naj bi Arheoportal postal portal v pravem po- menu besede, tj. vstopna točka v spletni svet arheologije na Slovenskem, povezovalec različnih delov stroke, ki smo vsi ustvarjalci novih arheoloških informacij, v eno- tno centralizirano spletno predstavitev. Počasi, a vztrajno si utrjuje svoje mesto predvsem med arheologi, vendar je bil opažen tudi širše. Prav zato njegovo poslanstvo posta- ja vse pomembnejše. Predvidena širitev ekipe v letu 2014 bo prinesla še doda- tno nadgradnjo tako z vsebinskega (mailing lista, forum, seznam usposobljenih izvajalcev itd.) kot tudi s tehnič- nega vidika. Uporabniška izkušnja naj bi tako postala še bogatejša, saj naj bi ob ažurnem podajanju kakovostnih * Matija Črešnar, Januš Jerončič, Barbara Nadbath, Gašper Rutar, Nives Spudič, Manca Vinazza (gl. urednica) in Bernarda Županek. Arheo 30, 2013, 103–104 104 informacij zadostil tudi vsem najsodobnejšim spletnim kriterijem v smislu prikazovanja, delovanja, varnosti in uporabnosti. A ekipa, ki ga oblikuje, je še zmeraj maloštevilna in le redko najdemo možnost, da ustvarjamo lastne informa- cije. In prav v tej smeri vidimo naše naslednje korake. Ustvarjanje kakovostnih informacij o dogodkih, raziska- vah, objavah in drugem, nas lahko premakne s pozicije uporabnika drugje pridobljenih informacij v njihovega ustvarjalca. Z ustvarjanjem lastnih informacij o lastni stroki in njenih dosežkih pa lahko postanemo tudi krea- torji svoje podobe v javnosti, saj ne gre dvomiti, da bi na ta način in le na ta način kaj hitro postali zanimivi za širši domači medijski prostor. Takšne želje se morda v tem trenutku zdijo utopične. A po drugi strani se moramo ozavestiti, da je vsak izmed nas, članov Slovenskega arheološkega društva, ki ima v listnici člansko izkaznico z napisom PRESS, pa tudi ti- stih, ki to še niso, a so poljudno-znanstveno ali poljudno- strokovno pismeni in pišoči, lahko dopisnik in poročeva- lec Arheoportala. Zato te, dragi bralec teh vrstic, vabimo k sodelovanju. Pa naj še kdo poreče, da nimamo podobe lastne stroke v javnosti v svojih rokah. Literatura JERONČIČ, J. 2010, Arheološki spletni portal. – Arheo 27, 133–138. Arheoportal in naša podoba v javnosti