Uvodna beseda inž. Andreja Marinca • Sekretar sekretariata CK ZK Slovenije inž. Andrej Marinc je govoril o dokumentu, ki ga je sprejelo predsedstvo ZKJ julija le-tos o boju proti nacionalizmu. V zvezi s tem je poudaril, da eskalacija nacionalizma ogroža svobodo in temelje NOB, to pa sta bratstvo in enotnost jugoslovanskih narodov in narodnosti. Zato je nujen konkreten boj proti nacionalizmu. V tem boju ima seve-da tudi Slovenija svoj delež, ki mora po-stati sestavni del njenega trajnega boja. Drugače povedano, ZKS mora biti na tem področju aktivna in konkretna. • Nacionalizem se poraja pri nas v različ-nih pojavnih oblikah. Te niso povsem zna-ne. Zato je potrebno, da jih odkrivamo in identificiramo. Vendar sta prevladujoči ob-liki unitarizem in separatizem. • Unitarizem poznamo bolj ali manj dob-ro. Znan nam je tudi njegov zgodovinski po-men. Program unitarizma je ustvaritev ene-ga centra v državi. Kaj zdaj to pomeni, je povsem jasno, vemo pa tudi, da je po voj-ni unitarizem odigral zgodovinsko vlogo. Nadalje je znano, kaj je storil potem, ko je izginila njegova zgodovinska oportunost. Unitarizem vedno pripelje do nadvlade ene-ga naroda, in to navadno največjega, nad drugimi narodi. Z ustavnimi spremembami mu spodrezujemo korenine. Njegova ideo-logija je navadno jugoslovanstvo oziroma etnocentrizetn, torej zbiranje enega naro-da pod eno streho, kot so to gesla »Srbi na okupu«, »Hrvati na okupu«. • Separatizem se pojavlja v več oblikah. Tako imenovani klasični separatizem je y manjšini, to pa je tista oblika, ki propagi-ra idejo o odcepitvi. S takšnim separatiz-mom smo v nekaterih primerih imeli po Marinčevi sodbi opravka tudi y Sloveniji ob znani cestni aferi. Najnevarnejša in s tem tudi najsodobnejša njegova oblika je tako imenovani nacionalistični partikularizem, ki se najbolj manifestira na ekonomskem po-dročju, v ekonomskih odnosih in ki teži, da se narodi (oziroma republike) zapirajo v svoje meje, v izolacionizem. Razen te ob-like obstaja tudi tehnokratizem. Temelji na lastniških odnosih (državnih ali grupnih) in na monopolski eliti, ki goni kolektive in de-lovne Ijudi v mezdno razmerje. Raste in re-producira se na tezi: tehnični napredek je neodvisen od družbenih odnosov. To je nje-govo protirazredno bistvo. Potrjujejo ga naše in mednarodne izkušnje. Skuša uve-sti nadvlado. Zato je treba o njem govoriti konkretno, ga identificirati, saj ustvarja vsako posploševanje nejasnosti in demora-lizira napredno tehnično inteligenco.