Darja Zaviršek PSIHIATRIČNI ODDELEK MED BOLEZNIJO IN NJENO KULTURNO MANIFESTACIJO ŠTUDIJA PRIMERA (II) PROSTOR, ČAS IÎV SIMBOLNA ORGANIZACIJA Psihiatrična bolnica Polje je bila prva bol- nišnica za duševne bolezni pri nas. Locirana je bila na robu mesta, obkrožena s polji, fužin- skim gradom in z obzidjem. Zid so leta 1970 podrli, da bi s tem tudi pri nas zaznamovali konec velikega zapiranja. Zato se psihiatrične bolnice Polje držijo številne stigme, ki s svojimi palimpsestnimi nanosi pripovedujejo dolgo zgodovino institucije. Še danes je mogoče sli- šati zmerljivko: "Tale je samo še za na Stude- nec!" Na Štajerskem, ki gravitira k Ilrastovcu, je mogoče slišati starejše ljudi, kako pravijo: "Tale je bil pri papeževi gardi." To pomeni, da je prišel iz Hrastovca ali pa iz ene od psihia- tričnih bolnic v tisti regiji. Ljudje v bolnici pripovedujejo, da se odnos drugih ljudi do njih spremeni, ko izvedo, kje so bili. Ženska ni stigmatizirana, ker bi bila pod- vržena določeni obravnavi, temveč zaradi pro- stora, v katerem se je nahajala. Ljudi ne zani- ma, kaj se s človekom dogaja, saj je tisto, kar nosi stigmo, ustanova sama. Tudi danes je Psi- hiatrična klinika Poije prostor stigme par excel- lence, deloma zaradi ljudi, ki prihajajo vanj, in deloma zaradi statusa, ki ga je pridobila v zgo- dovini. Socialni status institucije stigmatizira paciente, nekdanje paciente, pa tudi osebje, ki dela v njej, in celo raziskovalke, kakršna sem sama. Taka stigma se mi je pripela na začetku ra- ziskovanja v Polju jeseni 1992. Na šoli sem svojo tritedensko odsotnost poimenovala "ho- spitalizacija", kar je prišlo na uho starejšim socialnim delavkam, ki so začele znova obisko- vati predavanja na novi visokošolski ustanovi. Ko sem po treh tednih imela pred temi ljudmi prvo predavanje iz antropologije zdravja, sem v odmoru prestregla dolge in pomenljive po- glede, ki so me opazovali drugače kot sicer. Začela sem se spraševati, kaj pomenijo. Med drugim odmorom je stopila k meni stara znan- ka in me kar naravnost vprašala, "Če sem bila res v bolnici". Takoj sem si razložila govorico pogledov, in ko sem spet začela predavati, sem to zgodbo uporabila za prikaz procesa stig- matizacije v starem grškem pomenu žiga, ki so ga vtisnili na telo sužnja. Odrasle socialne de- lavke z večinoma dolgoletno delovno prakso so iskale pečat, ki mora biti viden, če sem bila v psihiatriji. Če se ničesar ne najde, se stigma lahko prilepi na najbolj arbitrarne stvari, ki so povsem "normalne" za ljudi, ki so brez nje: na to, da mi iz rok pade kreda, da se ustavim sredi stavka in ne vem več, kaj sem hotela povedati, da pozabim, kdaj smo se zmenili, da bo odmor, ipd. Vse tisto, kar je za človeka brez stigme "normalno", postane za tistega, ki je zaznamovan, le dokaz stigme same. Če bi bila v bolnici brez tolikšne pomenske moči, bi me ljudje gledali drugače. Tisto, kar je socialne delavke vendarle razlikovalo od drugih, je bila njihova socialna inteфretacija dogodka, saj je bila večina prepričana, da sem doživela "psi- hični zlom", ker sem "preveč delala". Drugi del zgodbe govori o tem, kako dolgo se čoveka stigma drži in koliko je treba, da se je znebi. Čeprav sem na predavanju javno povedala nekaj zgodb, ki so bile del akcijskega 99 DARJA ZAVIRŠEK raziskovanja v Polju in naj bi tudi pojasnile razloge za "psihiatrično hospitalizacijo", in če- prav je Vito Flaker na predavanjih o zgodovini dezinstitucionalizacije uporabil mojo zgodbo za uvod v Goffmanovo kritično analizo totalne ustanove, mi je referentka za študijske zadeve Terezija Rešek čez kakšen mesec prišla pove- dat, da "nekatere študentke še vedno spra- šujejo, ali sem že prišla iz bolnice". To ugotavlja tudi Christine Perring (1990), ki je v svoji raziskavi o prehodu ljudi z dolgo- letno hospitalizacijo iz bolnice v skupnost ugo- tovila, da se je socialna stigma, ki so jo ljudje dobili zato, ker so dolga leta prebili v stigmati- zirani instituciji, obdržala. Prav gotovo je psihiatrična bolnica polna negativnih etiket tudi zato, ker opravlja naj- različnejše socialne funkcije: je bolnica, dom za ostarele, socialna ustanova, krizni center, svetovalnica in pribežališče. Večina funkcij, ki jih opravlja, je povezanih z ljudmi, ki imajo v življenju manj priložnosti, ki so revni, imajo šibko socialno mrežo ali so odvisni od različnih državnih ustanov. Zato je tudi stigma toliko večja. Če pogledamo bolnico od znotraj, vidimo, da gre za zamejen prostor, sestavljen iz eno- ličnih stavb. V njih so enolični hodniki, sobe za paciente in pacientke, dnevne sobe na oddel- kih, ordinacije, čakalnice, bolniške sobe in je- dilnice. Oddelki so razdeljeni na "zaprte" ali sprejemne in "odprte", na ženske in moške. Vse ima svoj realni in simbolni pomen. Zlasti od starosti uporabnic in od njihove kronifikacije je odvisno, v katerih prostorih se bodo gibale in koliko prostora si bodo vzele zase. Ženske, ki pridejo na oddelek prvič, praviloma malo raziskujejo in najbolj negotovo drsajo sem in tja po hodniku oddelka, se vračajo v svojo sobo in spet pridejo na hodnik. Le malokatera se zadržuje v dnevni sobi. Mlajše ženske in ženske srednjih let, ki so pogoste uporabnice psihiatrije, se pogosteje zadržujejo v dnevni sobi, odhajajo na obisk na sosednje oddelke, poznajo skrite prostore svo- bode in mesta, kjer se kaj "dogaja". Te se naj- bolj samozavestno gibljejo po bolnici. Starejše ženske, ki so dolgoletne uporab- nice, pogosto le s težavo pridejo po stopnicah navzdol, zato ostajajo na oddelku. Večina od njih ima "svoje prostore", svoj del sobe, svoje okno, ob katerem se najpogosteje zadržuje, svojo posteljo in sobo. Za nekatere je njihov prostor v bolnici omejen na stol, ki stoji na hodniku. Nekoč se je zgodilo, da sem sedla na enega od njih, ne da bi prepoznala njegov po- seben pomen. Bil je stol kot vsi drugi. K meni je prišla ženska, ki je nikoh, niti prej niti poz- neje, nisem videla, da bi se s kom pogovarjala. Postavila se je pred mano, gledala v prazno in čakala. MisUla sem, da se hoče z mano pogo- varjati, in zato sem jo ogovorila. Ostala sem brez odgovora in zdelo se mi je, da je ženska zatopljena popolnoma vase in me niti ne sliši. Zato sem se obrnila nazaj k tisti, s katero sem bila prej v pogovoru. Čez nekaj minut sem za- slišala povzdignjeni glas: "To je moj stol, pejte dol!" Ženska je stala pred mano zato, da bi se umaknila z "njenega" stola, jaz pa nisem pre- poznala neverbalnega sporočila. Naslednje dni sem videla, da se je še nekajkrat postavila za "svoj prostor" na hodniku in druga uporabnica jije tudi takoj prepustila stol. To je bila ena od dolgotrajnih uporabnic, ki ni govorila z ni- komer, tudi meni se je umaknila, ko sem jo pozneje še poskusila ogovoriti. Poseben pomen ima tudi ordinacija ali soba psihiatrinje, kot jo imenujejo uporabnice. To je bil prostor, ki je bil popoldne najpogo- steje prazen, zato sem mislila, da bi lahko tam v miru potekal intervju. Nekajkrat se je zgodi- lo, da mi je ženska, ki sem ji predlagala, da bi se umaknili v sobo zdravnice, negotovo rekla, da tam ne želi govoriti z mano, katerikoli drugi prostor bi ji bil ljubši. Nobena mi ni znala po- jasniti, zakaj, po njihovih reakcijah pa se mi je zdelo, da gre za prostor, ki je uporabnicam najbolj tuj in povezan z negotovostjo, ki jo sproža "ekspertna situacija". To je prostor po- govorov, pa tudi prostor neprijetnih vprašanj in postavljanja diagnoz. To je prostor, kjer nekdo drug odloča o duševnem zdravju člove- ka, ki pride v bolnico. Kot je pokazal David Armstrong (1985), je ordinacija več kot le prostor, ki omogoča so- cialno interakcijo: je tudi prostor, ki ima no- tranje in zunanje meje, povezane z dogodki, ki se odvijajo v teh dveh sferah. Če je do druge svetovne vojne potekalo zdravljenje v glavnem doma, se je danes sfera zdravljenja povsem 100 PSIHIATRIČNI ODDELEK MED BOLEZNIJO IN NJENO KULTURNO MANIFESTACIJO (II) premestila v bolnico, ki je postala nevtralen, nikogaršnji prostor. Pacient prestopi iz svojega naravnega okolja v prostor, ki je, kot poudarja Armstrong, "nekontaminiran z nepomembni- mi domačimi vplivi" (1985: 660). Tako so nas- tale ostre meje med zunaj in znotraj, pa tudi znotraj bolnice same. Prostor za čakanje je postal ostro ločen od prostora za obravnavo, sam prostor pa določa tudi odnose med pa- cientom, zdravnikom in drugim zdravstvenim osebjem. Na hodniku ali v čakalnici pacient navadno ni deležen pogleda ne zdravnika ne medicinskih sester, ki se kar se da hitro premi- kajo po hodnikih, ko pa človek vstopi v sobo za medicinske sestre in v sobo zdravnika, se začne osebje obnašati čisto drugače. Tako pro- stor kodira komunikacijo. Institucionalni pro- stor določa tudi meje komunikacije, pravila in red. Na hodniku se praviloma sme ogovoriti sestro, ne pa zdravnika; v ordinaciji pa se člo- vek naslavlja na zdravnika in ne na sestro. Moč medicinske sestre je vezana na čakalnico in hodnik, moč zdravnika pa na ordinacijo. Že simbolna analiza vloge medicinskih sester v si- stemu bolnice dokazuje, da je sestra nekje vmes, je mediatorka med različnimi sferami: zunaj/znotraj, okuženo/neokuženo, svet vsak- danjega življenja/svet bolnice. Tako je tudi soba medicinske sestre nekje na meji med sve- tom čakanja in svetom obravnave. V čakalnici je človek tisti, ki se odloča, kakšne postopke in dejanja bo naredil; lahko si tudi premisli in iz bolnice odide; lahko se pogovarja z ljudmi in ohranja vlogo kompetentnega subjekta. V sobi medicinske sestre, ki je preddverje pred vsto- pom v svet obravnave, je situacija "nekje vmes"; človek je manj subjekt in težje odide. Oseba se začne včasih vesti drugače, kot se je vedla v čakalnici; ljudje umolknejo, ne pogo- varjajo se več med seboj in čakajo na ukaz, da lahko vstopijo v svet obravnave, kjer se bo zgo- dilo tisto ključno. Čakanje ima torej specifično ritualno funkcijo, ki se navadno zaključi z ra- zočaranjem osebe, da je čakala veliko dlje, kot je trajala obravnava. Medicina je potrebovala določitev prosto- ra, če je hotela vzpostaviti učinkovit klasifika- cijski sistem diagnosticiranja in proizvodnje novih bolezni. Nastanek novih bolezni in nastanek prostora psihiatrije in bolnice sta vzajemna procesa, s katerima je medicina po- stala, kot poudarja Arthur Kleinman (1978), nov "kulturni sistem". Z leti se je prostor psihiatrične bolnice spremenil. Podrl se je zid, ljudje pripoveduje- jo, da je bilo prej več zaklenjenih vrat. Bilo je torej več zapiranja. V stavbi, kjer sem razisko- vala, so zgradili jedilnico, ki je omogočila, da osebju in nekaterim uporabnicam ni bilo treba več nositi težkih posod s hrano v prvo nad- stropje in trikrat na dan po stopnicah. Pomemben prostor v psihiatriji je prostor za osamitve, ki je lociran na zaprtih oddelkih. To je soba z dvema zamreženima posteljama. Gre za prostor, ki umetno naredi notranji zid med socialno realnostjo in totalno izolacijo, prostorom "za sebe". Je prostor v prostoru. Je prostor, kjer vladajo drugačna pravila, še več, ves prostor je pravilo zase, je osamitev. Zna- čilen je za totalne ustanove, je prostor ka- znovanja in terapevtske intervencije hkrati. Praznina dobi ponekod tudi ime. V Bolnici za živčno in duševno prizadete Hrastovec poime- nujejo tak prostor brez postelje "izolirnica". Čas osamitve je arbitraren in bolj odvisen od urnika ustanove in njene dinamike kot od pri- zadete osebe. Odvisen je od tega, ali se za- menjajo izmene, ali je dan ali noč, in od števila oseb na oddelku. Osamitev pomeni prav po- sebno degradacijo, saj človek ne izgubi le svo- bode gibanja, temveč tudi pravico do izražanja najelementarnejših potreb, o čemer bo še tekla beseda. Juha Brown in Sharon Tooke (1992) poudarjata, da pomeni ta prostor tudi novo obnašanje, ki je najpogosteje avtistično. Pro- stor za osamitve je v tem smislu paradoks, saj pomeni duševna stiska tako ali tako umik vase ali preplavljenost s samim s seboj. Osamitev pa tako stanje le še okrepi. Tudi vprašanje zasebnosti razdeli pacientke in osebje na dve skupini. Skupini se med seboj ne mešata, ločita pa se tudi po tem, kateri pro- stor uporablja osebje in katerega pacientke. Osebje ima svojo zasebnost, ki jim jo dajejo razne pisarne, soba zdravnice in prostor za po- govore. Kot ugotavljajo številne raziskave psi- hiatričnih ustanov in velja tudi za Polje, osebje preživi večino časa v različnih pisarnah in se ne meša s pacienti. Poleg stranišč, ki jih uporabljajo pacientke, 101 DARJA ZAVIRŠEK ima osebje svoje stranišče, ki je zaklenjeno. Uporabljeno je zelo redko, še zlasti popoldan, ko je osebja manj in se pogosteje zadržuje v pritličju, v pisarnah za sestre. Stranišča pa- cientk niso zaklenjena. Tisto, kar je ločevalo stranišče prvih od stranišča drugih, ni bila či- stoča in umazanija, temveč toaletni papir in ključavnica. V straniščih za pacientke ni bilo nikoli toaletnega papirja, in ker jih ni bilo mo- goče zakleniti, se je včasih zgodilo, da je kakšna od pacientk vdrla skozi vrata stranišča, kjer je bila druga oseba. Za 26 pacientk sta na oddelku le dve stranišči. Tudi stranišče poudarja ločnico med obe- ma skupinama in na simbolni ravni kaže na strah osebja pred kontaminacijo. Skupaj s prostorom organizira institucija tudi kulturo časa. Vstop v psihiatrično institu- cijo je vstop v novo kulturo časa. Organizacija časa v instituciji nima praviloma nič s potreba- mi ljudi, ki prihajajo po pomoč, temveč s kon- strukcijo časa, ki ga določa institucija, in z obrambnimi mehanizmi zanikanja, ki so eden od razlogov, da časa v bolnišnični ustanovi ni. Bolnica je po eni strani negacija časa, saj v njej nikoli nihče od osebja nima časa, po drugi strani pa se v njej producira čakajoča kultura. Že Goffman (1987) je v svojem klasičnem delu o azilih govoril o dveh skupinah, osebju in oskrbovancih, ki se med seboj razlikujeta po dojemanju časa in po strukturi časa, ki ga živi- jo. Čas prvih teče prehitro, zato v totalnih us- tanovah osebje za nikogar nima časa. Čas drugih pa je čakajoči čas, ki ima prav tako kot druge značilnosti institucionalnega vsakdanje- ga življenja vlogo discipliniranja in nadzora. Ronald Frankenberg (1992) govori o "ča- kajočem procesu", v katerem človek ne ve, kaj se dogaja, kdo odloča in koliko časa bo hospi- talizacija trajala. S tem se je človek spremenil v pacienta, v objekt biomedicinske prakse. Indi- vidualni čas se z vstopom v institucijo spreme- ni v čakajoči, institucionalni čas. Oseba je po eni strani podvržena zakonu čakanja in po drugi strani institucionalnemu dnevnemu redu, ki ga določa ustanova. Čas osebe, ki je v vlogi pacienta, je anti-čas in hkrati strogo struk- turiran čas določenih dejavnosti, postopkov in ritualov (bujenje, zajtrk, vizita itn.). Čas pacientov je vreden manj kot čas osebja. Razloga sta dva: prvi je povezan s ce- lotnim devalviranim položajem uporabnika ali uporabnice psihiatrične bolnice; drugi razlog pa izhaja prav iz "čakajočega časa", ki ga začne živeti oseba, ko vstopi v institucijo. Ne- strukturiran čas v zahodni kulturi ni vrednota. Sprejemljiv je le, če je čas (odmor) med dvema časovnima strukturama, naj bo sekvenca daljša ali krajša (počitnice, praznik, nedeljsko po- poldne). V "čakajočem procesu" čas pacientov nima nobene vrednosti. Kdo lahko na primer po nepotrebnem ostane na zaprtem oddelku zato, ker ga še ni prišel pogledat sodni izvede- nec, ali pa zato, ker ga je osebje pozabilo pre- mestiti na odprti oddelek. Lahko se zgodi, da ostane oseba v bolnici dlje zato, ker je zdravni- ca, preden je v petek opoldne odšla, pozabila podpisati odpustnico. Človek lahko Čaka nekaj dni na pogovor z zdravnico ipd. Pacienti so torej razpoložljiva skupina ljudi, ki čaka. To jih naredi ranljivejše, zmanjšuje občutek samoza- vesti in zmanjšuje občutek nadzora nad svojim življenjem. Tako se vzpostavlja neenakost in poglablja prepad med svetom uporabnikov in svetom osebja. Nekaterim uporabnicam je tako stanje zbu- jalo jezo, drugim se je zdelo samoumevno, tretje pa so se vdale v usodo čakanja, kamor jih je potisnila institucionalna kultura. Organizacija časa vzpostavlja torej neena- kost, poglablja prepad med osebjem in pri- zadetimi in vzpostavlja hierarhična razmerja. Večina ljudi je le redko v življenju tako bolnih, da ne morejo opravljati nobenega vsakdanjega opravila. Vseeno mora ostati človek v bolnici ves dan, pa čeprav je dejanske medicinske ob- ravnave deležen le nekaj minut. Preostali čas bi lahko opravljal vsakdanja opravila, zlasti, če gre za dolgotrajne paciente. Fleksibilna orga- nizacija bolnice, ki jo ponekod po svetu že poznajo, je med osebjem pogosto nezaželjena. Institucionalni čas je prilagojen interesom, ki jih ima osebje (sistem izmen, natačnost ur- nika, razpoložljivost pacientk). Dnevne aktiv- nosti so koncentrirane v dopoldanskem času, popoldan, zvečer, ob sobotah, nedeljah in praznikih pa je oddelek skoraj brez osebja. Ronald Frankenberg (1992: 6) poudarja, da je v splošnih somatskih bolnicah videti zvezo med uporabo postopkov za zdravljenje in časovno 102 PSIHIATRIČNI ODDELEK MED BOLEZNIJO IN NJENO KULTURNO MANIFESTACIJO (II) sekvenco, ki je del institucionalnega časa. V porodnišnici je pospešitev konca porodnega procesa z različnimi napravami in kirurškimi postopki povezana s koncem izmene. V neka- terih bolnicah se opravljanje carskega reza in uporaba naprav za umetne porodne popadke močno povečata proti koncu izmene, še zlasti na koncu druge izmene zvečer. Ker pacientka "nasilno vdre" v zdravnikov prosti čas, je, kot poudarja Frankenberg, tudi on lahko nasilen do njenega telesa. Sama sem imela torej po eni strani privile- gije osebja, saj sem prihajala in odhajala, ka- dar sem hotela, po drugi strani pa me je moj lastni notranji urnik razlikoval od osebja. Ker sem vse pogosteje ostajala na oddelku pozno popoldan, prihajala tudi ob sobotah in nede- ljah, sem se v očeh uporabnic vse bolj oddalje- vala od skupine osebja. Postala sem nekaj posebnega. Druga razlika med svetom osebja in svetom pacientov je v tem, da lahko le osebje ohranja mejo med osebnim časom in javnim časom. Trenutka, ko pridejo na delovno mesto in ko z njega oddidejo, sta demarkacijski črti teh dveh časov. Posledica tega je, da postane za dosti ljudi v bolnici zunanji čas nekaj željenega, za marsikoga pa tudi neznan in prehiter in zato nevaren. Neka nekdanja uporabnica mi je pri- povedovala, da je bil eden njenih najbolj ža- lostnih trenutkov v bolnici, ko sta se dva člana osebja popoldne ob koncu izmene pogovarjala: "Tole še opraviva, potem pa greva ven na pivo." Pravica, oditi ven na pivo, je postala simbol željene svobode, postala je nekaj nedo- segljivega, neizmerno daleč od pravic, ki jih je imela pacientka. Ženska je takrat najmočneje občutila razliko med seboj in osebjem, po glavi pa ji je rojil le stavek: "Jaz pa bom ostala notri in preden bodo šli, me bodo zaklenili." Ronald Frankenberg (1992) govori o tem, da je manifestacija bolezni epizoda, ki ni eno- vita v svoji časovnosti, temveč je sestavljena iz različnih sekvenc, ki sestavljajo celotno pred- stavo bolezni. Te sekvence so za različne ak- terje različne glede na čas, ki ga sekvenca zavzema v osebnem času osebe. Sprejem nove- ga človeka na oddelke je lahko za medicinsko sestro prva sekvenca delovnega časa, ko pride v bolnico; lahko je del ponavljajočih dogodkov v dnevu, tednu, letu; lahko je del njene delov- ne kariere. Za pacientko pa je vstop v bolnico pretrganje vsakdanjega časa; lahko je eden najpomembnejših dogodkov v njenem življe- nju; lahko je dogodek, ki postane ciklično po- navljajoča se sekvenca časa, ki zaznamuje njeno življenje in različne dele leta. Za pa- cientko pomeni ta časovna sekvenca vstopiti v prostor, kjer vlada drugačna organizacija časa in kjer mora biti njen individualni časa po- drejen institucionalnemu. Eno najpomembnejših študij o času v medi- cinski ustanovi je leta 1979 napisal Eviatar Zerubavel, učenec E. Goffmana. Ob prouče- vanju socialnega življenja velikanske bolnice na Vzhodni obali, ki jo je zaradi anonimnosti imenoval University Hospital, je ugotovil, da je bolnica strukturirana temporalno. Njegov cilj je bil odkriti delovanje te temporalne stru- kture v določeni socialni organizaciji, saj je bil čas zanj eden glavnih paramentrov socialnega reda. Čas v bolnišnici in njegova zgodovina po- tekata po Zerubavelu linearno, hkrati pa pote- ka notranja organizacija po cikličnem vzorcu, ki ga zaznamujejo ciklusi leta, tedna, rotacij- skega sistema, dneva in dnevnih dolžnosti. Znotraj teh petih socialnih ciklusov se v bolni- ci odvijajo vse aktivnosti. Ciklus leta je mogo- če opazovati v procesu kariere Člana ah članice osebja; ciklus rotacije je pomemben za mlade ljudi, ki se vpeljujejo v medicinski poklic; te- den se kaže zlasti kot konflikt med časom osebja in časom pacientov, saj začne osebje v petek živeti svoj zasebni čas; dan in dnevne dolžnosti pa se kažejo v sistemu izmen in na- tančno določenih časovnih sekvenc za določe- na opravila. Taka temporalna struktura prinaša v line- arno strukturo veliko motenj. Opisala sem že motnje, ki nastanejo v obdobjih praznine, ko osebja na oddelkih ni. Zerubavel (1979: 37) navaja, da je osebje bolnice, ki jo je raziskoval, govorilo o tem, da se je število smrtnih primer- ov povečalo vsako leto takrat, ko je začela delo nova skupina zdravnikov. V večini bolnic se človek ne more hospitalizirati v soboto aU ne- deljo, ker v njej ni zadosti osebja. Ponekod velja prepričanje, da ostane konec tedna v bol- nici le najmanj sposobno osebje, zato je najne- varneje, če je človek operiran konec tedna. Za 103 DARJA ZAVIRŠEK psihiatrično bolnico je značilno, da poskuša osebje pred božičnimi in novoletnimi prazniki čimbolj izprazniti bolnico, saj bo tako osebje, ki bo še ostalo, imelo manj dela, pa tudi manj občutkov krivde zaradi ljudi, ki so ostali v ustanovi. Bolnica je torej po eni strani organizirana ciklično, kar prinaša poleg drugih motenj tudi diskontinuiteto osebnih odločitev (najbolj izo- braženo osebje je v bolnici zlasti dopoldan), hkrati pa prinaša tisto, čemur Zerubavel pravi "nepretrgano pokritje" (continuous coverage). Institucionalizacija nepretrganega pokritja se je v Evropi razširila zlasti od 19. st. naprej, ko je postala skrb moralno in znanstveno vpra- šanje. Prva izmena torej odide šele, ko pride druga; človek, ki ne najde zamenjave za svoje delovno mesto, ne gre na dopust. Zerubavel govori o tem, da je točnost popoldanske izme- ne moralni element institucije, ki nima ničesar skupnega s potrebami ljudi, torej s tem, koliko ljudi takrat potrebuje medicinsko sestro. Nepretrgano pokritje je zahtevalo tudi vse večjo depersonalizacijo, o kateri govori tudi Isabel Menzies Lyth (1988). Velike institucije, ki morajo vsak trenutek računati na to, da bo- do uporabile pravilo nepretrganega pokritja, morajo vzpostaviti sistem anonimizacije osebja in pacientov. Zerubavel govori tudi o fenome- nu "rutinizacije karizme", ki je značilna za bi- rokratske ustanove. Sistem depersonaliziranih odnosov standardizira formalna pričakovanja in tako omogoča zamenljivost oseb (1979: 43). Psihiatrična institucija torej institucionalizi- ra osebno zamenljivost, zato da ohranja cikli- čno socialno strukturo in v njej nepretrgano pokritje. Hkrati pa je depersonalizacija obram- bni mehanizem pred kopičenjem tesnobe. V taki instituciji postane vseeno, katera sestra je na oddelku, od vseh pričakujejo le rutinska op- ravila. Tako se izključi nepogrešljivost oseb. Psihiatrična ustanova ravna tako, da razbije si- stem osebne nepogrešljivosti, da torej vzposta- vi rutinizirano karizmo. Šele depersonalizacija pokritja omogoča kontinuiteto bolnice. Abso- lutno zamenljivost predpostavlja zlasti pri me- dicinskih sestrah, kar zmanjšuje odgovornost posamezne članice osebja (pacientka zdravnice N. N. ni nikoli tudi pacientka sestre A. A.). Z depersonalizirajočim pokritjem je povezano tudi depersonalizirajoče pisanje o pacientkah in pacientih. Bolnišnice imajo še eno skupno lastnost, ki jo je Zerubavel (1979: 90) opredelü kot "čas pacienta". Čas v bolnici se meri s številom pa- cientov in pacienti postanejo tako enote časa. Objekti dela postanejo enote časa in tudi sami merijo svoj čas v enotah drugih objektov. Ko medicinska sestra na vprašanje: "Kdaj bom na vrsti?" odgovori: "Še trije so pred vami," člo- vek ve, da je njegov čas "dolg" tri paciente. Če pridejo na oddelek "tri nove", človek ve, da bo skupinska vizita trajala dlje. Zato Zerubavel poudarja kognitivni kon- tekst pri merjenju časa, saj referenčni okvir velikokrat natančneje določi čas čakanja kot čas, ki ga meri ura. Zlasti za ljudi v instituciji sta koledarski čas in čas ure manj pomembna kot časovni referenčni okvir, ki ga dajejo redki dogodki, po katerih ljudje razpoznavajo oseb- na časovna obdobja. Večina pacientk se ni na- tančno spomnila, katerega leta je bila prvič hospitalizirana, šele spomin na referenčni ok- vir ji je pomagal, da se je spomnila letnice. Ne- katere so tedne bivanja na oddelku štele po referenčnem okviru obiskov ob nedeljah, ko so jih obiskali sorodniki. Zerubavel govori tudi o sociotemporalnem redu, po katerem je struk- turirano in regulirano socialno življenje (1979: 105). Eden od pomembnih obrambnih mehaniz- mov osebja je spodbujanje občutka, da nimajo časa. Najbolj razširjena taktika je hitenje po hodnikih. Če osebje v bolnišnicah za nujne primere še lahko prepriča antropologa, da se je pravkar pripeljal "nujni primer", pa to v psi- hiatrični bolnici ni več mogoče. Ta nezavedna taktika obrambe je značilna za vse velike in- stitucije. O njej je najizčфneje govorila Isabel Menzies Lyth (1988) v svojem klasičnem delu o kopičenju tesnobe v instituciji iz leta 1959. Njena študija se nanaša zlasti na vlogo me- dicinskih sester v eni londonskih bolnišnic, ki je izvajala medicinsko oskrbo ostarelih bolnih ljudi. Medicinske sestre so se neprestano so- očale s stresnimi emocionalnimi situacijami, povezanimi z izkušnjo bolečine, tфljenja, smr- ti, lastnega sovraštva, usmiljenja in krivde. Nji- hovo delo je bilo neprestano povezano z delom, ki ga večina ljudi ni bila pripravljena 104 PSIHIATRIČNI ODDELEK MED BOLEZNIJO IN NJENO KULTURNO MANIFESTACIJO (II) opravljati, saj se jim je zdelo gnusno in umaza- no. Izhajajoč iz psihoanalitične teorije infantil- nih fantazij, Isabel Menzies Lyth ugotavlja, da ima osebje v instituciji močno potrebo, da bi se zavarovaU pred tesnobo, ki jim jo povzroča vsakdanje delo. Ta boj proti tesnobi proizvede socialno strukturirane obrambne mehanizme v kulturi institucije. Socialno konstruirani ob- rambni mehanizmi postanejo del realnosti, postanejo postvareH elementi institucije. Avtorica govori o desetih glavnih struktur- nih obrambnih mehanizmih, ki jih uporablja osebje za premagovanje lastne tesnobe, krivde, dvomov in negotovosti {ibid.: 43-85): 1. Razcep odnosa medicinska sestra-pacient. Ker predstavlja za osebje bolnice jedro tesno- be prav odnos s pacientom, je sestrska služba organizirana tako, da jo varuje pred preveliko tesnobo. Medicinska sestra mora skrbeti za veliko število pacientov (praviloma okoli 30 ali več), za njih pa opravlja le določene dolžnosti in ne vseh, kar ji preprečuje, da bi prišla v to- talni stik s pacientom in njegovo boleznijo. 2. Depersonalizacija, kategorizacija in zani- kanje pomena individualnosti. Sistem dolžnosti (task-list system) onemogoča, da bi prišlo med pacientom in medicinsko sestro do osebnega odnosa. Gre za depersonalizacijo osebja in pacientov hkrati. To se kaže v poimenovanju pacientov s številko sobe ali z bolezensko diag- nozo. Depersonalizacija osebja se kaže v uni- formah, ki govorijo o njihovih dolžnostih. Vsaka medicinska sestra je zamenljiva z drugo, če je treba, saj je vsaka "aglomerat sestrskih veščin brez individualnosti" (ibid.: 52). 3. Odcepitev in zanikanje čustev. Zahteva profesionalnosti je, da se osebje nauči nadzo- rovati čustva in izogibati identifikaciji. Pogoj, da ne pride do navezanosti, je, da se medicin- ska sestra nauči odcepiti čustva od konkretnih delovnih nalog. Profesionalnost se meri po sposobnosti gibanja iz oddelka na oddelek. "Prestavljanje" medicinskih sester po oddelkih je ena od nezavednih strategij institucije, da zmanjša nezavedno tesnobo. Vodstvo bolnice uporablja taktiko "prestavljanje" z oddelka na oddelek zlasti pri mlajših sestrah. 4. Poskus odstranitve odločitev z ritualnim opravljanjem dolžnosti. Opravila medicinske sestre so organizirana tako, da s sprejemanjem minimalnih odločitev minimalizirajo tesnobo, ki nastopa pri odločitvi v zvezi s pacientovim zdravjem. Namesto tega se veČina delovnega časa vrti okoli ritualnih ponavljajočih opravil (pospravljanje postelj, hranjenje, dvigovanje), do katerih se zahteva skrajno resnost in odgo- vornost. Ta ritualna opravila prikrijejo dejstvo, da se zaradi nakopičene tesnobe osebje izogi- ba sprejemati fleksibilnejše in individualizi- rane odločitve. 5. Zmanjševanje odgovornosti pri sprejema-' nju odločitev s preverjanji in ponovnimi prever- janji. Tudi pri sprejemanju manj pomembnih odločitev, ki nimajo odločilnega vpliva na člo- vekovo zdravje, osebje pri sprejemanju odloči- tev vplete v proces več ljudi, da zmanjša lastno odgovornost. Včasih medicinske sestre sezna- nijo z odločitvijo številno osebje, ki je tisti hip na voljo, prav zato pa je služba medicinske se- stre organizirana tako, da onemogoča spreje- manje hitrih in učinkovitih odločitev. 6. Prikrita socialna razporeditev odgovornosti in neodgovornosti. To, da ena skupina osebja obtožuje drugo, ima funkcijo zmanjševanja intrapsihične napetosti, ki se prenese na inter- psihični nivo. Pogosto starejše medicinske sestre ali sestre, ki so višje po rangu, opredeli- jo mlajše za neodgovorne. Ta obtožba se na- vadno ne nanaša na posameznico, temveč na vso skupino "mlajših sester". Pritožbe so pos- ledica prikritega sistema kulturno sprejemlji- vih zanikanj, razcepa in projekcij. Kot zapiše Menzies Lyth: "Vsaka sestra poskuša odcepiti določene aspekte svoje zavesti, s tem da jih projicira v druge medicinske sestre" {ibid.: 57). 7. Smiselna obskumost prì formalni porazde- litvi odgovornosti. Čeprav se na prvi pogled zdi, da so delovne naloge in odgovornosti med ose- bjem jasno določene, s podrobnejšim pogle- dom ugotovimo, da ni tako. Najbolj togo so določene delovne naloge in odgovornosti naj- mlajših medicinskih sester. Bolj ko se bližamo hierarhičnem vrhu, obskurnejše so odgovorno- sti. Pogosto pa medicinska sestra namesto predpisanih obveznosti opravlja kaj povsem drugega. 8. Zmanjševanje teže odgovornosti z delegi- ranjem na nadrejene. To je značilno prav za zdravstvene institucije, kjer je med nižjim osebjem močna potreba po zmanjšanju teže 105 DARJA ZAVIRŠEK odgovornosti. Posledica tega je, da medicinske sestre opravljajo danes bistveno manj kvalitet- na in odgovorna opravila, kot bi jih zaradi svoje izobrazbe lahko (v bolnišnici Polje, na primer, mora medicinska sestra vprašati zdrav- nico, ali sme osebi, ki je premeščena iz spre- jemnega na odprti oddelek, vrniti dokumente, čeprav gre za vprašanje ritualne narave, saj ima na odprtem oddelku vsakdo pravico do svojih osebnih predmetov). 9. Idealizacija in podcenjevanje osebnih raz- vojnih možnosti. Potreba po zmanjšanju tes- nobe med osebjem se kaže v zahtevi po "najboljšem osebju", ki mora priti na delovna mesta medicinske sestre. Pogosto velja pre- pričanje, da se mora človek "roditi kot medi- cinska sestra", da je ta poklic "vokacija", kar pomeni po eni strani ekstremno idealizacijo poklica in po drugi strani podcenjevanje procesa učenja za poklic. Sam proces učenja je sestavljen zlasti iz učenja formalnih postopkov in le malo iz učenja za osebno rast. 10. Izogibanje spremembi. Izogibanje spre- membam v medicinski ustanovi izhaja iz tega, da pomeni vsaka večja sprememba tudi spre- membo socialnega sistema obrambe. Močan sistem obrambe pred tesnobo bo zato deloval tudi kot močan sistem pred spremembo. Le na točkah krize vsega socialnega sistema institu- cije bo osebje dovoHlo spremembo. Nedvomno je v psihiatriji dejstvo, da osebje nima časa, posledica nezavednih mehanizmov obrambe pred tesnobo. Pomanjkanje poglo- bljenih pogovorov omogoča distanco med svetom osebja in svetom uporabnic. Osebje za- polni svoj delovni urnik z ritualnimi delovnimi obveznostmi, ki omogočajo čim manj poglo- bljen stik z uporabnicami na oddelku. Njihova razporeditev časa je odmerjena na kratke sek- vence vizit, skupin in sestankov, ki omogočajo minimaliziranje osebnega angažmaja za posa- mezno uporabnico in ohranjajo občutek oprav- ljenega delovnega urnika. Taka socialna orga- nizacija institucije med osebjem vsaj deloma ohranja občutke samozavesti in lastne vred- nosti. Število mehanizmov obrambe pred tes- nobo pa po drugi strani zmanjšuje zadovoljstvo in občutke kvalitetnega dela pri bolj kritičnem osebju, o čemer govorijo prav izjave nekaterih članic in članov osebja, ki s svojim delom in or- ganizacijo ustanove niso zadovoljni. (Se nadaljuje. Literatura ho navedena na koncu zadnjega dela.) 106