ZORA Glasilo katoliško-n.aro&nega dijaštva. '¡■t •¿l > :.■ >"■ ;;»; a • i . ?, Ü ' b„', L.i'j ¿i». v.^.^ iLjnnM ... . ©ääf«*' SßÜ AihätAifcQnmn ■ "»S^SB.V : jI i .3 ijil Uil , ijiii Z Bogom za domovino! Slovenski' dijaki, združimo se! iU\. : . ,'r;o: -kft.vie j -¿aii/s = a? Jifi ira; o, .¿i-;.'. .-'• -i," ■ ).:;'/>,j Obseg: Str. Narod in dijaštvo II. (dalje) . .117 F. K. Mati.......■ ... 122 Jason Saviljev: Obrazi resni hodijo z menoj . . 124 A. B. Slovensko gledišče.....125 J. B. Neču, da hudem „strogi" katolik. 128 Glasnik: f inr. Karol Ojstriž. — „Danica" in »Ilirija". — Slov. kat. akad. društvo „Zarja". — Shod slovenskih graških akademikov. Listek: Predavanje hrvatskega politika. — Akadem. liga proti dvoboju. — Schiilerjevo slavlje. — „Živijo" — prepovedan. — Število slušateljev na graškem vseučilišču. Na platnicah: Listnica uredništva. — Dijaška dopisnica. — Poziv. Ali ste plačali naročnino? - i"'-.*-• V* i ■>'■ ' ■ . •'■■viJi-s Pozor! Spise in naznanila je pošiljati na uredništvo „Zore": V. Marinko, Dnnaj, XVIII. okr. Währingergürtel 63, II., 13. Veliki traven 1905. Letnik XI. Štev. VIII. Listnica uredništva. nemu dopisniku iz Ljubljane, ki nam je poslal odgovor na Omladinin članek o „klerikalni propagandi med gimnazijci": Vašega spisa nismo priobčili, ker principijelno ne bomo več polemizirali z Omladino. Trezni dijaki tako vedo, pri čem da so s spisi, v kterih srednješolec toži, da profesor ne izprašuje po knjigi (mož je morebiti dvojkar), v kterem toži dalje, da se profesor poslužuje materinega (!) jezika pri pouku, da baje pravi (o groza!), da smo Slovenci preveč od Nemcev odvisni itd. Vidite, kaj vse naše „narodnoradikalne" gimnazijce boli. O taka mladina. Če bi se nam mladenič ne smilil, bi se po vsej pravici nekoliko ponorčevali da bi mu pa resno odgovarjali, no, toliko ponižali se pa ne bomo. Narodnim radikalcem pa čestitamo na takem naraščaju. G. Rad o v a n (Celovec). Prosimo Vas naznanite nam svoj naslov, da Vam moremo pisati. Gdč. P al mir a. Kar ste nam poslali, je jako dobro. Pošljite še kaj. G. Jason Saviljev: Pošljite nam svoj točen naslov. TJredniStvo. Slovenski dijaki, spominjajte se družbe sv. Cirila in Metoda! Širite in uporabljajte narodni kolek! Dijaška dopisnica, 6. Jason Saviljev (Gorica). Torej naše besede so dobile rodovitna tla g. Saviljev. Povspeli ste se celo v list, seveda smo morali malo mi sami pomagati. Iz tega razvidite torej, da nas je resna volja vzgajati in ne očitati in strogo kritikovati, kakor mislijo taki mladi možje. Celotno pa lahko rečemo, da je zadnja Vaša pošiljatev slabejsa od predzadnje. Iste napake, ktere smo Vam tam očitali, morali bi v tej zadnji pošiljatvi še strožje obsoditi. Ker se pa ravnamo po reku — in Vas brani celo licentia poetica — „in če je grešil 77 krat tvoj brat i. t. d.u, odpustimo Vam in nočemo starih naukov vlačiti na dan. Opozoriti pa Vas moramo na nekaj nedostat-kov, kterih dozdaj nismo omenili. Kaj opevate Vi ? Povejte, odkod zajemate snov svojim pesmim? So li res naslovi kot, „Pesem od lilij bi rad zapel", „Prebiral sem pisma. . „Z mislimi črnimi. . ." duševni fakti, ki ste jihdoževeli v dejanskem življenju? Niso li samo fazblinjene fraze, kterih je Vaše uho polno? Zakaj tako daleč? Kaj Vam je bližje? Zdaj je pomlad in rajskolep je kraj, kjer se Vam ob južnomehkih zefirjih porajajo pesmi. In kaj Vam je tam bližje? Morda mračnost dekadentov ali globoko čustvo, ki seva iz Sardenkovih popevk ali Zupančičevih kipov? Nikakor, nikdar! Tako daleč menda, tako visoko še niste in ne boste gotovo nikdar, ako ne začnete tam, kjer so bili oni! Kaj je pesnil Zupančič, Sardenko? Le odprite „Vrtce", našli boste naravo, dete, otročjo dušo, brez „misli črnih". Torej zajemajte vendar iz lastnega življenja — da ne upliva na Vas narava, tega si ne moremo misliti, saj smo vendar tako ozko združeni ž njo, ki rodi toliko niansiranih čustev v nas, da bi človek napisal sto, ne ene peBmi. Torej ne čez meje arene — gladiator s peresom — ne tja, kjer smejo sedeti cezarji, osmešil bi se tam, ako bi sploh mogel do tja! Peli bi radi, prav. In od lilij bi peli radi. tudi prav, a da zapojete tako, kot ste jo nam zapeli, to pa ni prav! Sicer imate retoričen stil, krepek stil — toda saj veste: cep je tudi trd, a iz prazne slame ne iztolče zma. Tudi kratkomalo ne razumemo Vaših „lilij". „Porili" so jih Vam, in vi jih boste zopet „posejal". In teh Vam ne bode nihče „pokončal". Ali Vas imamo! No zdaj pa kar povejte, kdaj ste Vi to pesem čutil, kdaj se je rodila v Vaši duši. Poznamo celo literaturo pesmi od „lilij", in še oni, ki Vam to piše jih je pel, raditega pa ni treba, da bi jih tudi Vi, zlasti v taki obliki ne! Porečete morda, da smo pedanti, toda, da bi videli, kako potrpljenje imamo z Vami, bi gotovo sodili drugače. Kar smo povedali o prvi, to velja tudi o drugi: „Prebiral sem pisma". Nič novega, ne oblika, ne vsebina, samo da nam skoro javno v obraz — lažete. Vi, ki ste jedva začel spoznavati čustva, ki ste še daleč pred onim, kar pride človeku, ki je star recimo 28 let, Vi ne verujete več v ideale? Kdaj pa je bil tisti srečni čas, k*> ste se tako ljubili, goreli za vzore, ideale, za vse lepo i t. d., kakor pravi Stritar nekje? Kdaj pa je bilo to ? Oprostite, ali zdite se nam smešen, kakor oni paglavec, ki se je odrezal: To sem znal že tedaj, ko smo bili v Bosni pred Banjaluko! „Z zlatimi sanjami, z radostjo v srcu, kaj mi pač treba še drugega je?" Hočete da povemo ? Torej: a) pridnosti, učenja, boljših rim in b) potrpežljivosti, sicer „iz dalj sem let priplujejo megle Vam nad veselo srce." In zapeli ste celo — čujte, sonet! No ni ravno napčen po obliki, dasi ni brez slovničnih hib. „Sanjah, — nekdanjah", se sicer rima, nikakor pa se ne „štima" z Janežičem ali Sketom! Bil verz nam je pa ugajal in ta je: Povem Vam, Jurčiča poznajo, a Prešerna samo „Ko več ne bodeš s^fta trepitHkef, ■to po imeBji in vendar je bil Prešeren vzvišen vidite je lepa primera, pa kaj ko ena kap- naa druge in- je pel iz naroda za narod, ljica medu ne osladi čaše pelina!. ;> ... Sicer pa Vam nikakor ne branimo vaditi Š nekaj, Vam in Vašim tov., ki se za- se v verzih, saj to bi .«ploh pomenilo obračati nimajo za leposlovje. Kaj pa v prozi? Ali zemljo, ker ni ga skoro študenta, ki bi ne mislite, da lepa črtica, novela, roman ni poezija? M napravil oziroma skoval v svojem dijaškem Čemu samo liriko in samo v vezani besedi? življenju nobenega verza. To je potrdil in Imamo Prešerne, Gregorčiče, Jerice, Ketteje, lastnouštno «rekel eelo prof; na dunajskem Zupančiče, Sardenke i t. d. i t. d. Koliko vseučilišču in da ta ni kar tako, si lahko mi- imamo pa romanopiscev? In če jih tudi imamo, slite. Zato zdravi, prihodnjič še kaj boljega! kje je širje polje, kaj ljudstvo bolj umeje? I. M. Poziv. Od letošnjih osmošolcev smo od različnih strani dobili prošnje, naj bi nekoliko pojasnili v zadnji številki razmere slov. dijaka v tujini, glede življenja, študij itd. Pripravljeni smo tej želji ustreči. Zato prosimo vse one gg. dijake, ki žele kakega pojasnila, bodisi že v tej ali oni zadevi, da nam pošljejo svoja ev. vprašanja na uredništvo zadnji čas do 12. junija 1905, da bomo v zadnji številki v prilogi mogli na vsa njih vprašanja dati obenem zaželjenih pojasnil. ■ Uredništvo. ■ V Stanovanja naših društev. „Danica", Dunaj, VIII. Langegasse 16 (v pritličju). „Zarja", Gradec, Leeohgasse 30 (v pritličju). Hrv. kat. akad. društvo „Hrvatska" stanuje skupaj z , Danico". Glasilo katoliško-narodnega dijaštva. vi Z Bogom za domovino! Slovenski dijaKi, združimo se! Narod in dijaštvo.1 ii. času, ko se v naši Avstriji vedno bolj bliža čas, da se državno-pravne razmere popolnoma izpremene, je gotovo za vsak narod, ki hoče, da od te izpremembe ne bode imel občutljive škode, prva in najvažnejša dolžnost, da zbere vse sile v boju za pridobitev novih oziroma saj za ohranitev starih pravic. Sveta dolžnost onih, ki poznajo resnobo časa, je, da opozore na to svoj narod in opuste vse, kar bi narodovo pozornost obračalo na kako drugo zadevo; zlasti pa morajo še posebej opustiti vsak preoster boj proti onim, ki ž njimi glede pota, po kterem hočejo isti narod privesti do sreče, niso enih in istih nazorov. Da je čas resen, posebej še za bodočnost našega slovenskega naroda sedai, ko so Nemci vseh strank združeni s svojim državnopravnim programom, ki nas hoče odtrgati od druzih Jugoslovanov in nas prepustiti brez prijateljev nemški premoči, nam pač ni treba dokazovati. Ozrimo se rajše nekoliko na delovanje slovenskega dijaštva, da spoznamo, jeli ono primerno sedanjim časovnim potrebam, ali ne! Med slovenskim dijaštvom imamo sedaj tri nasprotne struje. Vendar se nam zdi, da med dvema od teh ni pravega načelnega nasprotstva, saj je tudi pred kratkim zastopnik ene omenjenih struj izrekel besede: „Mi Savani se od Slovenijanov razlikujemo le vtem, da imamo politično stranko." K tej razliki bi dodali še nekaj manjših nasprotij, ki pa ev. edinega postopanja obeh struj nikakor ne izključujejo. Radikalna Slovenija m posebej njena ferijalna organizacija je proglasila agitacijo za dobro, • Nazorov, ki jih v tem članku zastopa g. pisatelj, nikakor ne gre smatrati za oficijelno mnenje med katoliško-narodnim dijaštvom, kar se tiče narodnoradikalnega dijaštva, o kterem ima g. pisatelj pač previsoke misli, ampak le bolj za osebno mueuje pisatelja. Toliko, da ne bo napačnih interpretacij. Uredništvo. kar smatra Sava za nespodobno in nečastno za akademika. Tudi delavnost radikalcev je neprimerno večja kakor ona naših liberalcev, ki pa bodo morali začeti, in so deloma tudi že začeli drugače delati kakor do sedaj, ako bodo hoteli zagotoviti si obstanek. Ideja, ki se ne bori z vsemi silami za zmago, ima v sebi kal pogina. Če pridenemo k tej razliki še imensko razlikovanje: radikalec in liberalec, smo povedali vse. O kaki razliki glede svetovnega naziranja in glede pota, po kterem hočejo pri svojem bodočem delovanju hoditi, med zastopniki teh dveh struj ni mogoče opaziti, kakor nam dokazuje dosedanja izkušnja. Kolikor nam je znano, je tudi v Savi, kakor v Sloveniji, vera zasebna stvar, kar pa se na že znani način razlaga tako, da je dovoljeno v prvem trenutku osmešiti onega, ki se kaže res vernega, in drugič tudi javno kot celota nastopati proti postavam vere. Tako nam ostane kot nasprotnik omenjenih struj le še katoliško-narodna struja med slovenskim dijaštvom. Sedanje razmere nam kažejo da obstoja pravzaprav boj edinole med katoliško strujo in brezversko strujo. Katoliška struja med slovenskim dijaštvom kot numerično slabejša vidi edino pomoč proti numerično mnogo močnejšemu nasprotniku v tesni organizaciji. Brezverska. struja pa izkuša nasprotnika uničiti s tem, da se je razdelila in na dva načina deluje proti njemu. Ko so se te razmere še le razvijale, je sedaj najmočnejša struja narodnoradikalnega dijaštva stala v navidezno ostrem nasprotju z liberalno strujo. Kazalo se je, kakor da resno hoče edino le delati za narod in pri tem delu izogibati se vsega, kar bi boj, ki se danes bije med dvema svetovnima nazoroma, še bolj moglo razvneti in mu dati novih bojnih klicev. Radi pripoznamo, da so oni, ki so si izmislili idealni na