Prosvetni režim na Hrvaškem. Fo nesreči ali po nepoučenosti nekaterih gosnodov v sedanii vladi mora vse zavedno in v UJU organizirano hrvaško učiteljstvo trpeti šikane. premeščanja, upokojitve itd.. kakor jih morda nismo bili vajeni niti pod Šusteršičevo vlado pred vojno. Živimo na višku volilne borbe! Strankarski vrtinec obkroža tudi naše sianovske vrste. Do letos nismo bili vajeni takiii načinov, vzrokov in posledic volilnih borb, kajti Slovenci smo imeli do razsula oravzaprav le dve iPravi politični fronti. danes pa ie kaos tak, aa se že malokdo spozna v njem. V tem kaosu je dobil prosvetno krmilo na lirvaškem v roke prof. dr. Bosanac, ki si je izbral za svetovalce zagrizene Frankovce, Radičevce itd. Že leta 1920. je bil on med ustanovitelji počitniškega učiteljskega tečaja, ki je bil sicer sam na sebi zelo nedolžen, a ie imel prikrit namen pridobiti čimveč učiteljstva. za boj ,proti Beogradu. za samostojno Hrvaško in proti takrat.se snujočem UJU ter ustavni borbi. Potom učiteljstva so si hoteli gospodje pridobiti tudi narod. Da se jim je to posrečilo. smo videli pri zadniih državnih volitvah ha Hrvaškem, na tudi pri snujočem se UJU. Zaradi kratkovidnosti ministrov je prišel za poverjenika prosvete v Zagreb dr. Bosanac. Prišedši na toli odgovorno mesto je takoj začel, zvest svojim principom. boj ptroti orcemu učiteljstvu, ki ni misli njegovih svetovalcev i-n ki je prepričano. da bo Hrvaška močna samo v ujedinjeni domovini. sama bo pa prepuščena vedno le volji in izkoriščanju sovražnih sosedov. Pod njegovim režimom nrihajajo do veljave in v prve vrste vsi narodni nasprotniki. obsojeni od naroda, kaznovani celo sodnijsko. Sedaj se pa vračaio na svoia stara mesta. Bivši julijanski madžarski učitelji. celo pravi Madžari, vsi Frankovci, Radičevci blokaši in zajedničari. ki so bili že pred davnim časom na podlagi preiskav premeščeni, odstavljeni in vpokojeni, se sedaj vračaio na svoja stara mesta. Vsi oni pa. kl stoje že desetletja v snrcdnjih vrstah neprestane borbe s Frair kovci; vsi oni. ki so bili že leta 1908. od Zemuna do Reke v. času aneksijske krize, \- času Rauchovega režima in veleizdaj- skega procesa preganiani: vsi ani. ki so se valjali v začetku vojne n>o madžarskih icčali. in ki so kasneje morali brez voja- ške izobrazbe oditi takoj kot »p. v.« na fronto, vsi ti morajo svoja mesta odsto- pati elementom, ki so leta 1908. ustanav- ljali legije za obrambo avstro-ogrskih mej proti Srbiji. To so oni. ki danes. favorizi- rani od dr. Bosanca obiskujejo vas za vasjo in agitirajo in organizirajo Radičeve tolne za dosego »čudotvorne, človeške, miroljubne. satmostojne. hrvaške kmečke Radičeve rep^iblike«. Vsem onim učiteljem. ki so že itak uživali pred vojno no milosti Madžarov najboljša mesta, da je bil ž njimi prenanolnjen Zagreb in na katerih m&stih sede še dandanes — medtem ko je državotvoriio učiteljstvo organizirano v U.IU. kot bfctriiici uje^dinjenja. še dandanes zametano po slabih luknjah. oddaljenih vaseh itd. — je obljubil dr. Bosanac: »Krivci če biti kažnieni!« Šef prosvetnega oddelka dr. Bosanac jih je vzel v zaščito. on favorizira in protežira vse one. ki bi po odloku glavnega prosvetnega sveta ne mogli dalje biti niti v državni službi in se jirn ne bi smelo poveriti izobrazbe narodne mladine, kjer jim je protidržavno delo načelo. Danes. v svobodni in lastni državi. daje državni funkcijonar zadoščenje vsem avstrijskim, ogrskim, Rauchovim in drugim petolizcem a mozeg jugoslovanskih borcev je preganjan in razpršen po slavonskih in liških vaseh in izročen na milo voljo vsem divjim strastem Radičevih republikanskih zaslepljencev. Z imenovanjem dr. Bosanca za prosvetnega šefa je vlada neodpustljivo grešila, kajti posledica takega Imenovanja se ne bo pokazala samo 18. marca. ampak se bo niega posledica občutila med učiteljstvom in narodom še dolgo vrsto let Neraogoče je, da bi delo dr. Bosanaca koristilo radikalom, zato tako imenovaJije ne more biti v radikalskem smislu, zato bi ta .urch nioral biti takoj odpravJjen. Protcžiraiije Frankovcev in izročitev prosvetne oblasti v roke onemu, ki dela proti našhn državnim interesom. je izdajstvo nad oravico za katero so odgovorni oni, ki so storili to izdajstvo. Nadaljno toleriranje dr. Bosanca in njegovega režima znači podpirati protidržavne ideje in namene. Glavni odbor UJU v Beogradu je 20. Dr. m. radi tega zaprosil za avdijcnco pri ministru pros\cte g. Miši Trlfunoviču, ki je deputacijo tirdi sprejel. Člani Glavnega odbora UJU so ministru objasnili podrobnosti o šikanah in trr^Ijenju, kateremu Je iznostavljeno lirvaško učiteljstvo. ki se je navdušeno jugoslovanske misli in ideje borilo že desetletja za jugoslovansko ujedinjeno državo. Minister Miša Triiunovič ie pazljivo m.vslušal izvajanja. na kancu pa je izjavil, da se od njegove strani ni ničesar ukre- nilo. kar bi dalo povod takemu postopanju na Hrvaškem, še mani pa, da bi se ir>rega- njalo državi vdano učiteljstvo. Obljubil je zahtevati od dr. Bosanca takoj natančno poročilo o vseh preTnestitvah in preganja- njih. Omenil je. da je z imenovanjem dr. Bosanca za poverjenika prosvete hotel edino ublažiti kolikor mogoče sovraštvo Hrvatov proti Beogradu. ¦ Dr. Bosanac ie bil pozvan od mmistra prosvete na odgovor. Toda vkljub temu je nrav v zadnjem času napravil novo nasilje nad člani našega Udruženja: z uradnim aktom preganja in zaslišuje naše člane. ker hoče izslediti pisca »Narodne Prosvete« o hrvatskih razmerah. Kako slaba sredstva si je izbral dr. Bosanac, bi mu lahko povedalo slovensko učiteljstvo, ki ima v zgodovini za. sabo nodobno celo dobo nasilja. ki ga pa le ni zlomilo. Tudi v tem slučaju nai bo prepričan dr. Bosanac da bo konečna zmagovalka ideja našega Udruženja, ki jo nosimo na čelu našega programa, katere zmaga bo tudi zmaira hrvatskega učiteljstva. ki bije danes boj proti režimu dr. Bosanca in na katerega strani so tudi polne naše simpatije.