KINESIS Socialno vključevanje ranljivih skupin s pomočjo šol in športa - priročnik za učitelje športne vzgoje Februar 2022 Kolofon KINESIS, Socialno vključevanje ranljivih skupin s pomočjo šol in športa; priročnik za usposabljanje učiteljev športne vzgoje Erasmus+ sport, 2019, Ref. No: 613266-EPP-1-2019-1-EL-SPO-SCP Avtorji: Zavod APGA, Slovenija: Viktor Sušec, Katarina Praznik, Vanja Zallatel, Action Synergy, IRODOROS, Grčija: Kostas Diamantis Balaskas, Michalis Schinoplokakis, Joanna Renieri, Lithuanian Sport University, Litva: Irena Cikotiene, Aida Gaizauskiene, Vida Ostaseviciene VIDC, Avstrija: Bahrami Ali Reza; Markus Pinter, Kurt Wachter, David Hudelist, Corporate Games, Romunija: Dan Boboc, Radu Radulescu, Eurosucces Ciper: Giorgos Giorgakis Izdajatelj: Zavod APGA, agencija za promocijo gibalnih aktivnosti, Mislinja, Slovenija Izdano: Slovenj Gradec, 2022 Publikacija: elektronska Nelektorirano besedilo KINESIS, Socialno vključevanje ranljivih skupin s pomočjo šol in športa; priročnik za usposabljanje učiteljev športne vzgoje, je nastal v okviru projekta KINESIS katerega partnerji so: Irodoros, Grčija, Action Synergy (Grčija), Litvanska univerza za šport, Litva, Eurosuccess Consulting, Ciper, Corporate Games, Romunija, APGA, Slovenija in VIDC-Fairplay Initiative, Avstrija. Zapis CIP Kataložni zapis o publikaciji (CIP) pripravili v Narodni in univerzitetni knjižnici v Ljubljani COBISS.SI-ID 109233667 ISBN 978-961-95066-4-6 (PDF) 3 O projektu KINESIS Predstavitev Šport se je izkazal kot odlično orodje za spodbujanje socialnega vključevanja ranljivih ciljnih skupin. Vendar pa je v športnih klubih in na splošno v športnih aktivnostih njihova vključenost praviloma nizka. Zaradi okoliščin je komunikacija z otroki iz ranljivih skupin največkrat možna in učinkovita skozi šolski sistem. Zato je treba okrepiti stike in sodelovanje med šolami in deležniki lokalne skupnosti, vključno s športnimi klubi ter drugimi (kot so lokalne oblasti, športna združenja, nevladne organizacije) ter na ta način trajnostno poskrbeti za vključevanja otrok iz ranljivih skupin v športne aktivnosti in programe društev. KINESIS je projekt Erasmus+, katerega cilj je spodbujati udeležbo otrok iz ranljivih ciljnih skupin v športnih dejavnostih in življenju njihove skupnosti s krepitvijo sodelovanja med učitelji športne vzgoje v šoli na eni strani ter športnimi društvi ter drugimi organizacijami v skupnosti na drugi strani. Tako bodo lahko učenci iz ranljivih skupin: (1) vzpostavili prvi stik s športnimi društvi in drugimi športnimi organizacijami, ki obstajajo v njihovi skupnosti; (2) povečali motivacijo za udeležbo v športnih dejavnostih, (3) povečali svojo udeležbo v življenju skupnosti. Za doseganje ciljev projekta, bomo v okviru projekta organizirali tečaje usposabljanja tako za učitelje športne vzgoje kot tudi za predstavnike drugih organizacij v skupnosti, ki lahko nudijo podporo našim ciljem. Ta priročnik je namenjen učiteljem športne vzgoje v šolah. Učiteljem želimo zagotoviti potrebna znanja in spretnosti, da bodo lahko nudili podporo večjemu sodelovanju s podpornimi organizacijami, ki so dejavne v skupnosti (nevladne organizacije, javne institucije, lokalna oblast itd.) in s tem izboljšanje vključevanja ranljivih otrok s športom. To je podlaga za dejavnosti usposabljanja, ki so organizirane v okviru projekta. Priročnik je razdeljen na 7 modulov: Koncept in vedenjske značilnosti otrok iz ranljivih skupin (modul 1); Psihološke in pedagoške učne strategije v razredih ŠV za delo z ranljivimi skupinami (modul 2); Motivacijske teorije (modul 3); Načini spodbujanja otrok iz različnih ranljivih skupin k gibalni aktivnosti in športu (modul 4); Strategije reševanja konfliktov (modul 5); Psihološka in socialna podpora v okviru šole (modul 6); Glavni koraki za začetek sodelovanja med šolami in športnimi organizacijami (modul 7). Priročnik je rezultat dela 7 različnih partnerjev, 6 različnih državah po Evropi. Očitno je, da imajo različni partnerji različna stališča, uporabo izrazov, standardov, strokovnega znanja in znanja na temo socialnega vključevanja ranljivih skupin, kar se odraža v priročniku. Vendar je to nekaj, kar odraža skupno idejo in raznolikost Evrope ter kaže na živahno izmenjavo različnih deležnikov in organizacij v projektih, kot je KINESIS. Koordinator projekt KINESIS je Irodoros, organizacija, zadolžena za solidarnost in šport v Občini Megara, Grčija, sodelujoči partnerji pa so Action Synergy (Grčija), Litvanska univerza za šport, Eurosuccess Consulting (Ciper), Corporate Games (Romunija), APGA (Slovenija) in VIDC-Fairplay Initiative (Avstrija). 4 5 Kazalo vsebine 1 M1. KONCEPT IN VEDENJSKE ZNAČILNOSTI OTROK IZ RANLJIVIH SKUPIN 8 1.1 Uvod 9 1.2 Koncept ranljivosti 10 1.3 Vrste ranljivosti 11 1.4 Glavni vzroki za ranljivost mladostnikih 3 1.5 Delo z mladostniki iz ranljivih skupin 6 1.6 Aktivnosti - Primeri praktičnega dela z ranljivimi skupinami 9 1.7 Sklep 12 1.8 Literatura 15 2 M2. PSIHOLOŠKE IN PEDAGOŠKE UČNE STRATEGIJE ZA DELO Z RANLJIVIMI SKUPINAMI PRI ŠPORTNI VZGOJI 17 2.1 Uvod 18 2.2 Socialni cilji pri delu z otroki iz ranljivih skupin pri športni vzgoji 19 2.3 Teorija samoodločanja (selfdetermination theory - SDT) Perspektive športne vzgoje: notranja motivacija, zunanja motivacija, avtonomija, amotivacija. 20 2.4 Veščine učitelja športne vzgoje 26 2.5 Nasveti za učitelje športne vzgoje, ki učijo ranljive otroke 27 2.6 Praktični nasveti za učitelje ŠV, kako motivirati učence za telesno aktivnost, glede na njihove potrebe? 30 2.7 Povzetek: 32 2.8 Literatura 35 3 M3 MOTIVACIJSKE TEORIJE 39 3.1 Uvod 40 3.2 Različne motivacijske teorije in kako jih uporabljati v športu 41 3.3 Pomen športnih dejavnosti za socialno ranljivo mladino 44 3.4 Vloga učiteljev telesne vzgoje pri motiviranju športne udeležbe 44 3.5 Primeri športnih iger v šolah 46 3.6 Sklep 47 3.7 Literatura 50 4 M3 NAČINI SPODBUJANJA OTROK IZ RAZLIČNIH RANLJIVIH SKUPIN K TELESNI DEJAVNOSTI IN ŠPORTU 51 4.1 Uvod 52 4.2 Delo z ranljivimi skupinami 53 4.3 Praktični načini za vključevanje ranljivih skupin pri ŠV 55 4.4 Sklepi & priporočila 56 4.5 Literatura 60 5 M5. REŠEVANJE KONFLIKTOV 63 5.1 Uvod 64 5.2 Strategije reševanja konfliktov 65 5.3 Strategije obvladovanja konfliktov med otroki 66 6 5.4 Soočanje z ustrahovanjem, reševanje konfliktov 67 5.5 Strategije za obvladovanje konfliktov med otroki in učitelji 69 5.6 Strategije za obvladovanje konfliktov med starši in učitelji 69 5.7 Reševanje konfliktov: aktivnosti in igre za otroke 70 5.8 Literatura 75 6 M6. PSIHOLOŠKA IN SOCIALNA PODPORA V ŠOLI 77 6.1 Uvod 78 6.2 Opredelitev psihosocialne podpore 79 6.3 Odgovornost učitelja in izzivi 79 6.4 Učinki negativnih vplivov na adolescente in mlade 79 6.5 Kaj lahko storite v podporo učencem 80 6.6 Krepitev sistema psihosocialne podpore 83 6.7 Značilnosti programov za podporo mladostnikom iz ranljivih skupin 84 6.8 Pomen odpornosti 84 6.9 Pomen komunikacije 89 6.10 Zaključek 92 6.11 Literatura 96 7 M7. POTI K SODELOVANJU MED ŠOLAMI IN ŠPORTNIMI DRUŠTVI 97 7.1 Uvod 98 7.2 Teoretična izhodišča: 99 7.3 Možne oblike sodelovanja med šolami in športnimi društvi: 100 7.3.1 Prednosti in koristi sodelovanja 100 7.3.2 Skupni cilji šole in športnih društev: 101 7.4 Praktična izhodišča: 101 7.4.1 Primeri dobrega sodelovanja 101 7.4.2 Predlogi vadbenih aktivnosti 102 7.5 Sklep 103 7.6 Literatura 105 8 Priloga 1 – pravilni odgovori 106 9 Priloga 2 opis iger modul 5 113 7 1 M1. KONCEPT IN VEDENJSKE ZNAČILNOSTI OTROK IZ RANLJIVIH SKUPIN Pripravil Zavod APGA, SI 2021 8 1.1 Uvod Splošni cilji Namen tega modula je: modula ● seznaniti športne pedagoge s konceptom in raznolikostjo področja ranljivih socialnih skupin. Vsebina modula obravnava značilnosti mladih iz različnih ranljivih skupin. ● pridobiti splošno znanje o ranljivosti in njenih manifestacijah, da bi lahko prepoznali različne oblike, značilnosti in vedenja otrok in mladih iz ranljivih ciljnih skupin. Pričakovani Znanje: rezultati ● razumevanje definicij ranljivosti in učinkov na vedenje mladih ● večje razumevanje in ozaveščenost o družbenih dejavnostih, socialnih spretnostih in koristih socialnih interakcij za zmanjšanje ranljivosti mladih ● zmožnost prepoznavanja posameznikov v ranljivih skupinah. Sposobnosti: ● izboljšana sposobnost upravljanja raznolikosti ● razviti čustveno inteligenco za učinkovito komunikacijo ● Izboljšane osebne prednosti pri socialni interakciji o osebnostne veščine, o komunikacijske spretnosti, o motivacijske sposobnosti Kompetence: ● razvita in okrepljena strokovna usposobljenost z odprto komunikacijo in dialogom Sposobnost komuniciranja v različnih okoljih, izražanje in razumevanje različnih stališč, sposobnost dialoga in ustvarjanja zaupanja, občutka sočutja. Ključne besede ranljivost, socialna vključenost, komunikacija, kulturna raznolikost, ranljive ciljne skupine, telesna dejavnost Uvodne opombe Priročnik pripomore k razvijanju znanja, spretnosti in kompetenc učiteljev ŠV pri uporabi športa kot učinkovitega orodja pri zmanjševanju negativnih vplivov in učinkov na socialno vključevanje in razvoj otrok, ki prihajajo iz različnih socialno-ekonomskih in drugih ranljivih okolij. 9 1.2 Koncept ranljivosti Pojem ranljivosti je zapleten in je odvisen od konteksta, v katerem se uporablja. Natančno opredelitev ranljivosti je izredno težko določiti. Opredelitev pojmov otrok in mladina Svetovna zdravstvena organizacija (WHO) in UNICEF opredeljujeta pojem "adolescent" kot posameznike v starostni skupini od 10 do 19 let, pojem "mladina" pa predstavlja posameznike med 15.-24. letom starosti. Termin "mladostnik" zajema starostni razpon od 10 do 24 let ( Oddelek Združenih narodov za ekonomske in socialne zadeve(UNDESA) (2013). Adolescenti n mladi skupaj tvorijo skupino, ki predstavlja približno 30 % svetovnega prebivalstva. Opredelitve pojma ranljivost Pojem ranljivosti je zapleten in je odvisen od konteksta, v katerem se uporablja. Ustrezna določitev je izredno težavna. Izraz in pojem ranljivosti, s katerim določamo potencial tveganja, nevarnosti in drugih negativnih rezultatov na posameznika, se uporablja v različnih področjih in okoliščinah. Tako lahko obstajajo različne opredelitve in pristopi glede na področje in vidike ter ciljno skupino, npr. razvitost in stopnja revščine, javno zdravje, klimatske razmere, varnostne razmere, geografsko področje, politične razmere, itd., ali kaj, kdo, zakaj. Definicije: ● Ranljivost je stanje dovzetnosti za škodo zaradi izpostavljenosti stresom, povezanim z okoljskimi in socialnimi spremembami, ter nezmožnostjo za prilagajanje (Adger,2006). ● Intrinzična in dinamična značilnost ogroženega elementa, ki določa pričakovano škodo, kot posledico določenega nevarnega dogodka ali tudi zaradi škodljivega dogodka samega. Ranljivost se s časom nenehno spreminja pri čemer jo določajo fizični, socialni, gospodarski in okoljski dejavniki (Birkmann, Joern & Wisner, Ben, 2006). ● Potencialna možnost, da bi utrpeli škodo ali izgubo, povezano z zmožnostjo predvideti nevarnost, se z njo soočiti, se ji upreti in si opomoči po njenem vplivu. Ranljivost in njegova nasprotje, odpornost, sta določeni s fizičnimi, okoljskimi, socialnimi, gospodarskimi, političnimi, kulturnimi in institucionalnimi dejavniki (Prevention Consortium, 2007). ● Ranljivost je povezana z značilnostmi in okoliščinami skupnosti ali sistema; zaradi teh značilnosti in okoliščin je skupnost ali sistem dovzetna za nevarnost in povzroči izgubo. Obstaja veliko vidikov ranljivosti, ki izhajajo iz različnih fizičnih, socialnih, gospodarskih in okoljskih dejavnikov. Primeri se lahko nanašajo na: slabo zasnovo in gradnjo stavb, neustrezno zaščito, pomanjkanje informacij in ozaveščenosti javnosti, nepoznavanje dejavnikov tveganja in ukrepov, neustrezno ravnanje z okoljem, idr. (UN-ISDR, 2009). Ranljivost se nanaša na nezmožnost (sistema ali posameznika), premagovanja negativnih učinkov okolja (Wikipedija, https://en.wikipedia.org/wiki/Vulnerability). ● Ranljivost = (izpostavljenost) + (ukrepanje) + (okrevanje) ▪ izpostavljenost: ogrožena lastnina in prebivalstvo ▪ ukrepanje: ukrepi, sprejeti za preprečevanje, izogibanje ali zmanjšanje izgube 10 ▪ okrevanje: sposobnost vzpostavitve predhodnega stanja ali doseganja želenega stanja po nesreči Splošna deklaracija o človekovih pravicah (UDHR) predstavlja mejnik v zgodovini človekovih pravic. Generalna skupščina Združenih narodov, ki jo sestavljajo predstavniki iz različnih pravnih in kulturnih okolij sveta, je 10. decembra 1948 v Parizu razglasila deklaracijo kot skupni standard za vse ljudi in narode. Prvič je bilo določeno, da so temeljne človekove pravice univerzalno zaščitene. Nekateri najbolj izstopajoči primeri ranljivih skupin v današnjem svetu: ● ženske in dekleta ● avtohtona ljudstva ● otroci in mladina ● delavci migranti ● begunci ● invalidne osebe ● notranje razseljene osebe ● starejše osebe ● osebe brez države ● lezbijke, geji in transseksualci ● nacionalne manjšine Seznam je dejansko mnogo obsežnejši, saj zaradi diskriminacije in zatiranja trpijo mnoge druge skupine. 1.3 Vrste ranljivosti Na splošno lahko opredelimo štiri vrste ali osnovne vrste ranljivosti: ● Socialni/človeški potencialni vplivi stanja družbenih sistemov: zdravje, šolstvo, gospodarstvo, okolje, politični, kulturni ● Fizični Ekonomska fizični vpliv na okolje ● Ekonomski Okoljska Fizična vpliv ekonomskega okolja in procesov, ekonomske razmere in možnosti Socialna ● Okoljski vplivi sprememb v naravi na okolje (podnebne spremembe, biotska raznovrstnost, ekosistemi itd.) Slika SEQ Slika \* ARABIC 1 Slika 1 Vrste ranljivosti Vrste ranljivosti Skupne značilnosti različnih ranljivosti: ● večdimenzionalnost (ranljivost opredeljuje več dejavnikov, npr. fizični, socialni, gospodarski, okoljski, institucionalni in človeški dejavniki); ● dinamičnost (ranljivost se spreminja skozi čas); ● večnivojska (ranljivost se odraža na različnih nivojih od posameznika, ožje-širše družine, družbene skupnosti, svet. ● specifična (vsak pojav ranljivosti zahteva svoj pristop) Pri ranljivost ne gre le za vrste ali posameznike, ampak je vgrajena tudi v zapletene in družbene odnose in procese (Hardgrove, Boyden, Dornan, & Pells, 2014). 11 Šola Družina Vrstniki izostajanje ustrahovanje sirote slabe učne izolacija Družba kronične/mentalne bolezni zmožnosti deviantnost revščina nizka izobrazba staršev nepismenost bivanjske razmere kriminal družinsko nasilje migracije starši alkoholiki medijska izpostavljenost starši samohranilci politične razmere Individualni pomanjkanje dobrin biološka ranljivost spolna zloraba intelektualna ranljivost čustvene in psihološke težave telesna invalidnost duševna invalidnost zdravstvene težave Čustveni vidiki Materialni vidiki Socialni vidiki pomanjkanje ljubezni pomanjkanje pomanjkanje podpore pomanjkanje podpore sredstev (denar) vrstnikov ni osebnega prostora slaba prehrana pomanjkanje vzornikov pomanjkanje komunikacije slabe bivalne podpora v težavnih trenutkih slaba samopodoba razmere nevarno okolje depresija slaba zdravstvena oskrba Slika 2 Dejavniki, ki določajo in vplivajo na ranljivost (Arora, Shah, Chaturvedi & Gupta, 2015). Ranljivost v splošnem smislu je prisotna ne glede na geografsko lego, gospodarski položaj ali druge dejavnike, razlike so le v vrsti, intenzivnosti in medsebojnem odnosu dejavnikov ranljivosti. Povzetek: Ali lahko prepoznate katero koli ranljivost, ki ji je izpostavljena današnja družba ali posamezniki/skupine? Ali lahko prepoznate katero koli ranljivost mladine, ki ji je danes izpostavljena? Lahko določite kontekst? Gospod