42 Didakta | december – januar 2012/13 Šolska praksa Interaktivni medpredmetni pouk – mini mundus Eneja Baloh, Jezerka Beškovnik, Maja Gržina Cergolj, Andreja Klančar, Nina Grabljevec, Katja Arzenšek Konjajeva Osnovna šola Lucija Prenova učnih načrtov, ki se je pričela izvajati v šolskem letu 2011/2012, temelji predvsem na drugačnem izvajanju pouka. Poudarek je na povezovanju in sodelovanju med učitelji ter na aktivni vlogi učencev. Za dosego ciljev posameznega predmeta skoraj vedno potrebujemo pomoč ali nasvet kolega, ki z istimi učenci predeluje iste ali podobne vsebine, seveda z drugačnimi poudarki in v različnem časovnem obsegu. Povezovanje je koristno zaradi povratnih informacij in izboljšav pri samem pouku. Tako je nastala ideja o medpredmetnem sodelovanju na OŠ Lucija. Uvod Šola 21. stoletja mora usposobiti učenca za vseživljenjsko učenje, da se bo znal učiti, znal misliti in da bo postal socialno sprejet član družbe, ki bo pripravljen sprejemati člane iz drugih kulturnih ali religioznih svetov. Vygotskij (1974) pravi, da je sleher- no znanje človekov konstrukt v njegovem času in prostoru in ni odsev materialne re- sničnosti. Znanje ni pomnjenje podatkov, ampak njihova interpretacija (Reich, 2008: 178). To je osnovna ideja konstruktivizma, ki daje celosten pogled na učenje in tako vključuje poleg kognitivnega delovanja tudi čustveno-motivacijsko-socialno raz- sežnost (Vygotskij, 1974: 172). Zelo pomembna je učenčeva predho- dna izkušnja, njegova miselna dejavnost, sodelovanje in soočanje z življenjskimi problemi ter reševanje novih problemov. Predvsem je pri konstruktivističnemu pri- stopu pomembno, da učitelj preusmeri pozornost s tega, kaj bo on počel pri po- uku, na to, kar bodo počeli učenci. Pouk, ki je zasnovan problemsko in je usmerjen v vseživljenjsko učenje, mora biti med- predmetno naravnan. Z uporabo moderne tehnologije, in- teraktivnih tabel, video in avdio konfe- renc, spletnih učilnic postaja naš pouk predvsem celostno naravnan, za učence pa zanimivejši, prijetnejši, bolj interakti- ven. Z gotovostjo lahko trdimo, da smo zrasli in postali bolj odprti za sprejemanje novih poti, ki nas vodijo do drugačnega podajanja učne snovi, primernejšega in bolj prilagojenega potrebam trenutne po- pulacije učencev, ki že dolgo ne pristaja več na frontalni pouk in linearno učenje. Odločili smo se, da jim ponudimo nekaj novega, vanje usmerjenega, kjer lahko aktivno izkoristijo vse svoje potenciale. S pomočjo informacijsko komunikacij- ske tehnologije (v nadaljevanju IKT) smo skušali ti dve oviri preseči. Uporabili smo možnost videokonferenčne povezave in tako zagotovili dejansko sodelovanje, po- vezanost in medgeneracijsko reševanje problemov, ki smo jih zastavili učencem v šestem razredu pri pouku geografije. Vsebinske korelacije – svet v malem Učenci se v 6. razredu prvič srečajo s predmetom geografija. Za šestošolce je usvajanje nekaterih geografskih vsebin težje, saj številne abstraktne pojme in po- jave ter matematično logiko (grafi, stopi- nje, matematični predznaki) pri ostalih predmetih natančneje obravnavajo šele v višjih razredih. V šestem razredu je za pouk geografije predvidenih le 35 ur zato je za zagotavljanje celostnega razvoja ge- ografskega mišljenja in usvajanja osnov geografskega znanja nujno povezovanje z ostalimi predmeti. Pri uresničevanju medpredmetnih povezav smo upoštevati več dejavnikov. Med najpomembnejšimi so bili interesi in sposobnosti učencev ter predmetnik in učni cilji, ki omogočajo takšne povezave. Geografske vsebine 6. ra- zreda znotraj tematskega sklopa toplotni pasovi smo povezali z vsebinami spodaj navedenih predmetov: • slovenščino, ki temelji na ustnem spo- ročanju, razločku med opisi pokrajin in potopisih, ljudskem izročilu, prego- vorih o vremenu, javnem nastopu in priprav na govorne vaje; • tujim jezikom (angleščina) in jezikom okolja (italijanščina), ki se povezujeta pri zapisu in izgovoru zemljepisnih imen, dvojezičnih napisih, opisih vre- mena in vremenskih pojavov, napove- dovanju vremena; • matematiko, ki se povezuje pri obliki geometrijskih likov in teles, velikostnih razmerjih, merskem sistemu, računa- nju kotov, tabelaričnih in grafičnih prikazih podatkov, branju in interpre- tiranju grafičnih prikazov. Medpredmetne povezave smo vzpostavlja- li po principu vpletene in nizane stopnje (Tabela 1). Slednje smo znotraj pouka, dni dejavnosti in ekskurzije izvedli na ravni vsebin, ciljev in dejavnosti. Oba principa medpredmetnega povezovanja smo izvedli ob podpori IKT (videokonferenčna poveza- nost interaktivnih tabel, priprava lastnih avtorskih interaktivnih prosojnic, sodelo- valno delo v spletnih učilnicah, uporaba računalnikov in spletnih virov). V nadalje- vanju bomo predstavili nekaj izsekov med- predmetnega sodelovanja, ki smo ga izvedli ob podpori IKT saj menimo, da je ravno ta omogočila nemoteno načrtovanje in izvedbo predvsem vertikalne korelacije. Način povezovanja Shematski prikaz Prednosti in slabosti vpletena stopnja Socialne in miselne sposobnosti so osredotočene znotraj predmeta in pozornost posvečajo več področjem naenkrat, kar olajšuje učenje, na drugi strani pa lahko pri učencih pride tudi do zmedenosti in nerazumevanja bistva aktivnosti. nizana stopnja Miselne, socialne in učne sposobnosti so nanizane v različnih disciplinah, pri čemer se učenci naučijo o tem, kako se učijo: s tem je olajšan bodoči prenos (transfer) znanja, vendar pa ostanejo discipline pri tem ločene. Tabela 1: Načini medpredmetnega povezovanja 43 Didakta | december – januar 2012/13 Šolska praksa Svet v malem Projekt medpredmetnega povezovanja v 6. razredu smo poimenovali Svet v malem, saj izhaja iz geografskih vsebin, pri kate- rih učenci spoznavajo različne toplotne pasove na Zemlji in s tem povezne spre- minjajoče se podnebne značilnosti, rastje in možnosti za življenje človeka. Projekt je potekal tako, da smo se med uro geografije povezovali z različnimi predmeti preko videokonferenčnega siste- ma, doma pa so učenci v spletni učilnici o vsebinah razpravljali na forumu in klepe- talnicah ter ustvarjali slovar novih pojmov. Projekt je obsegal 6 pedagoških ur, kolikor smo jih v letni pripravi za geografijo 6. razreda namenili obravnavi vsebinskega sklopa o toplotnih pasovih. Ure niso bile v celoti medpredmetno izvedene, tako da je bilo pri posamezni učni enoti možno doseči tudi cilje, ki niso medpredmetni, ampak izključno geografski, slovenistični ali matematični. Izvedba medpredmetnega povezova- nja je temeljila na učinkovitem timskem delu učiteljev. Znotraj tima, ki vključuje učiteljice izvajalke medpredmetnih pove- zav z geografijo, smo si razdelile vsebinske in organizacijske naloge. Pri načrtovanju delovnih sestankov v živo smo naletele predvsem na organizacijske ovire in se tako odločile za vključitev dela na dalja- vo, kjer smo poleg uporabe elektronske pošte in klepetalnic za skupno urejanje dokumentov uporabljale program Drop- box, ki omogoča sinhronizacijo datotek na internetu. Sledijo predstavitve izvedb posameznih učnih enot s poudarkom na medpredmetni povezavi in uporabi IKT. Medpredmetna povezava s poukom geografije. Učenci so ugotavljali in zapisa- li kako vreme vpliva na njihovo vsakdanje življenje. Sošolcem so predstavili prego- vore, ki so jih zapisali v forum spletne učilnice. Na spletni strani www.arso.si so si ogledali napoved vpliva vremena na počutje. Zemljevid Slovenije so dopolnili tako, da je prikazoval vremenske razmere v Slovenski Istri (ki jih vidijo skozi okno) (Slika 3, 4) ter ga primerjali z aktualnim na spletni strani http://www.rtv.slo.si. Medpredmetna povezava s poukom angleščine. Preko videokonferenčne po- vezave smo se povezali s poukom anglešči- ne, kjer so si učenci 8. razreda na spletni strani www.weatheronline.co.uk/europe ogledali vremensko poročilo za Slovenijo in Britanijo ter nato primerjali trenutno vreme v Britaniji in pri nas (Slika 1, 2). Za primerjavo so uporabljali pridevnike, primernike in presežnike ter vremenske simbole. Za utrjevanje glagolskega časa ‘Will Future’ pri napovedovanju priho- dnosti so učenci v manjših skupinah se- stavili vremensko napoved za naslednji dan v posameznih državah Evrope in od- igrali vlogo vremenarjev v vremenskih poročilih. Slika 2: Zaslonska slika i-prosojnice (TJA) Slika 3: Zaslonska slika i-prosojnice (TJA) Medpredmetnapovezava s poukom ita- lijanščine. Učenci 6. razreda so s pomočjo italijanske spletne strani IlmeteoEuropa (http://www.ilmeteo.it/previsioni) ugoto- vili trenutno stanje vremena v Trstu (Ita- lija): padavine, druge vremenski pojavi, temperature (Slika 5, 6). Po vzorcu spletne strani »IlmeteoEuropa« so sestavili svojo spletno stran (v Wordu ali na plakatu) za poljubno slovensko mesto in izdelek predstavili v italijanščini v obliki govor- nega nastopa (delo v parih). Slednji so prisluhnili učenci šestega razreda, ki so bili pri pouku geografije. Slika 4: Vremenska napoved za Evropo (ITD) Slika 5: Vremenska napoved za Italijo (ITD) Medpredmetna povezava z matema- tiko. Povezali smo se z učenci 9. razreda, ki so na konkretnem primeru razložili, kako se s klimograma prebere podatke, ter kako se dane podatke v klimogramu prika- že. Ob tem so učence 6. razreda seznanili z negativnimi števili, njihovim prikazom ter pomenom. Za izdelavo klimograma (Slika 8) so uporabili program za izdelavo elektronskih preglednic. Slika 6: Zaslonska slika i-prosojnice (GEO) 44 Didakta | december – januar 2012/13 Šolska praksa Slika 7: Klimogram Medpredmetna povezava s sloven- ščino. Ob videokonferenčni povezavi so trije učenci 7. razreda v obliki govorne- ga nastopa opisovali države (Slika 9) v zmernotoplem pasu: Norveško, Nemčijo in Italijo. Učenci so igrali vloge. Eden od učencev je kot novinar povedal, v katerih državah se nahajajo trije novinarji, napo- vedal je, kaj bodo o državah izvedeli. Nato so se iz glavnih mest javljali novinarji, ki so raziskovali državo. Šestošolci so po nastopanju lahko klicali v oddajo in no- vinarje raziskovalce še kaj povprašali o državah. Učenci so na podlagi zbranih informacij izpolnili tabelo z imeni držav, mest, prebivalci in jezikom (Slika 10). Ob tem so razvijali pravopisno zmožnost in vadili zapisovanje zemljepisnih lastnih imen. Slika 8: Dopolnimo tabelo (SLO) Slika 9: Dejavnosti učencev (SLO) Za izvedbo konference smo uporabili program Hitachi Starboard ter poveza- vo računalnikov v omrežje (Slika 12). Pri vzpostavitvi konferenčne povezave smo določili, kateri računalnik naj bo strežnik oz. na katerem računalniku se delo de- monstrira. Ostali računalniki v konferenci so bili povezani s strežnikom z vpisom IP številke ter tako lahko sodelovali v sami konferenci. Pri vzpostavitvi konferenčne povezave smo uporabili tudi zvočno oz. video konferenco, saj so lahko udeleženci med seboj tudi komunicirali. Za postavi- tev konference smo uporabili Skype in Arnesovo storitev VOX. Slika 10: Konferenca na i-tablah Starboard Zaključek Za uresničitev tako zasnovanega pouka je nujno potrebno vzpostaviti medpred- metne korelacije, saj noben problem ni le enostranski. Medpredmetno povezo- vanje ter uporaba IKT nam zagotavljata avtentičnost problemske situacije, kar je pri pouku težje zagotoviti zaradi organi- zacijskih ovir. Slednje smo na Osnovni šoli Lucija premostili s prilagoditvami urnika (fleksibilni urnik), organizacijo medpred- metno naravnanih dni dejavnosti ter z uporabo avdio in video konferenčnih povezav. Učenci so učni sklop toplotnih pasov usvojili celostno, in sicer na nov in zabaven način, ki je bil didaktično in vsebinsko strokoven. Literatura Brečko, B. N. (2008): Informacijsko-komu- nikacijska tehnologija pri poučevanju in učenju v slovenskih šolah, Pedagoški inštitut, Ljubljana. Cotič, M. (2010): Razvijanje matematične pismenosti na razredni stopnji. Sodobna pedagogika No. 1. str. 264-282. Spletna stran: http://www.weatheronline. co.uk (10.11.2011) Spletna stran: http://www.ilmeteo.it/previsio- ni (10.11.2011) Spletna stran: http://www.ilmeteo.it/ previsioni?refresh_ce (10.11.2011) Spletna stran: http://www.arso.si (10.11.2011) Spletna stran: http://www.rtvslo.si (10.11.2011) Spletna stran: http://www.svarog.si/geografi- ja (10.11.2011) država Glavno mesto Prebivalec države Prebivalka glavnega mesta jezik