Etnolog 16 (2006) NOVE PRIDOBITVE NEW ACQUISITIONS OBLEKA V SLU@BI PROTOKOLA 311 V spremenljivosti obla~ilnih oblik opazujemo (ne)spremenljivost funkcij obla~enja; evidentiramo in dokumentiramo naloge, ki jih ima obla~ilni videz v komunikaciji med posameznikom in dru`beno okolico. Vse to pa zahteva nenehno dopolnjevanje muzejskih zbirk, neizbe`no tudi vrzeli v znanju. Upo{tevajo~ sestavo obstoje~e tekstilne zbirke SEM in kriterije zbiranja (@agar 2003). Niz medsebojno povezanih podatkov o predmetih in njihovih uporabnikih, organiziranih in dokumentiranih v nesnovno informacijsko strukturo, lahko namre~ skupaj s predmetom relevantno pri~a o predmetu, ljudeh, zgodovinskih dogodkih in dru`benih procesih. Pri izbiri gradiva, ki naj pri~a o dru`benih, ~asovnih in prostorskih spremenljivostih obla~ilne kulture, se v osnovi opiramo na kriterije splo{nosti, (skupinskih) specifi ~nosti in individualnih izraznosti (Ker{i~ et al. 2001: 89). Vsi ti kriteriji {ele skupaj zmorejo ovrednotiti dogodke, pojave ali zakonitosti. Z enakimi kriteriji je mogo~e vrednotiti tudi predmete, ki so se ohranili, ker so bili last neke javne osebnosti1 ali/in bili obenem del nekega splo{no pomembnega ali izjemnega dogodka. Pri~evalnost takega muzejskega predmeta presega informacijo o individualnem, saj hkrati vsebuje vrsto informacij o skupinskem in splo{nem; vklju~iti ga je mo~ v {tevilne kontekste razstavnih zgodb. Najbolj splo{no prepoznavna osebnost v nacionalnem okviru je nedvomno (vsakokratni) predsednik dr`ave. Svoje pro{nje pri pridobivanju gradiva, ki naj bi ustrezno pri~alo o izbiri in uporabi obla~il tak{ne javne osebnosti, smo zato v Slovenskem etnografskem muzeju naslovili na gospoda Milana Ku~ana, prvega predsednika samostojne dr`ave Slovenije. In na prvo damo, gospo [tefko Ku~an. Gospod in gospa Ku~an sta se na na{o pobudo odzvala z razumevanjem, ljubeznivostjo in potrpe`ljivostjo. Skozi pogovore, ogledovanje obla~il, spominov in zapisanih informacij o dogodkih se je oblikoval izbor obla~il in obla~ilnih dodatkov, ki so bili sestavni del meddr`avnega ali dr`avnega protokola in prelomnih dogodkov v ~asu osamosvajanja Slovenije ter prvih let suverene dr`ave Republike Slovenije. Tak{ni omogo~ajo `ivo pri~evanje tematsko 1 Pod izrazom javna osebnost razumem osebnost, ki je znana {ir{i javnosti – skupaj z imenom, obrazom in javno funkcijo, ki jo opravlja. Gre torej za pripadnike politi~nih, gospodarskih, kulturnih idr. dru`benih elit, z vidika javne prepoznavnosti pa sodijo med javne osebnosti tudi razli~ne medijske in estradne osebnosti. Etnolog 16 - 21.indd 311 11/26/06 11:20:33 PM Janja @agar 312 Frak, slovesno in protokolarno obla~ilo Milana Ku~ana, predsednika Republike Slovenije, prvi~ v rabi l. 1993; predstavljeno na stalni razstavi SEM. Foto: J. @agar, 2006 Etnolog 16 - 21.indd 312 11/26/06 11:20:34 PM Obleka v slu`bi protokola naravnanih muzejskih raziskav in razstav, za zgodovino Slovenije pa pomenijo histori~ne dokumente prve vrste. Donacija obla~il Milana in [tefke Ku~an obsega nekaj deset kosov. Na tem mestu velja omeniti vsaj nekatera obla~ila in nanje vezane zgodovinske dogodke, dokumentirane tudi skozi fotografsko oko. Tako vsebuje donacija obleko, ki jo je gospod Ku~an namenjal nekaterim sve~anim dnevnim dogodkom, proslavam in sre~anjem; konkretni histori~ni podatki jo ve`ejo na spravno proslavo v Ko~evskem Rogu 8. julija 1990 (gl. @nidar{i~ 2001: sl. 26, 27), pa tudi na pogajanja o vojni in miru, ki so potekala na Brionih med 7. in 10. avgustom 1991 (gl. @nidar{i~ 2001: sl. 114). Nadalje je donirana obleka za potovanje in delovne sestanke; ta je histori~no vezana npr. na pogajanja slovenskega vodstva z zveznim premierjem Antejem Markovi}em in drugimi predstavniki jugoslovanskega predsedstva ter voja{kim vrhom leta 1991 (gl. @nidar{i~ 2001: sl. 105, 106). Sve~ana 313 obleka, ki je gospoda Ku~ana spremljala na ve~jih sve~anostih, je dokumentirana tudi v njeni prvi rabi za sve~ano zaprisego prvega predsednika Slovenije 23. decembra 1992 (gl. @nidar{i~ 2001: sl. 173). Prav tako tudi obleka, ki jo je gospod Ku~an nosil na proslavi ob slovesni razglasitvi samostojnosti Slovenije 26. junija 1991 (gl. @nidar{i~ 2001: sl. 78, 79); na tem mestu donacijo dopolnjuje tudi obla~ilna sestava, ki jo je ob istem dogodku nosila gospa Ku~an. Izpostaviti pa nenazadnje velja tudi tradicionalno sve~ano mo{ko obleko, ki jo je mednarodni protokol predvideval za najpomembnej{e dr`avni{ke sprejeme in proslave, tj. frak. Gospoda Ku~ana je ta frak spremljal na ve~ slovesnih mednarodnih prireditvah ob petdesetletnici konca druge svetovne vojne, ki so potekale leta 1995 v Londonu, Parizu in Moskvi. Prva raba tega fraka je bila vezana na prvi uradni obisk Vatikana 19. februarja 1993 (gl. @nidar{i~ 2001: sl. 190). Tudi na tem mestu donacijo bogatijo ustrezna obla~ila prve dame, ki so praviloma obleke dolgih krojev in barvitih finih materialov; izjema v meddr`avnih protokolarnih zahtevah je strogi vatikanski protokol, ki predvideva za sprejeme pri pape`u ob mo{kem fraku dolgo `ensko ~rno obla~ilo z obveznim pokrivalom ali tan~ico na glavi (gl. @nidar{i~ 2001: sl. 190). Vsakokratni dogodek je mogo~e obravnavati kot enkratno zgodovinsko dejstvo, lahko pa ga pogojno razvrstimo v {ir{e kategorije dogodkov. Informacijska struktura predmeta je tako {ir{a od konkretne zgodovinske informacije. To pomeni, da je muzejski predmet z bogato podatkovno bazo isto~asno dokument o konkretnem nosilcu in zgodovinskem dogodku, a je lahko hkrati tudi ilustrativno gradivo {ir{ih kontekstov, ~etudi dosledno opremljen z dokumentarnimi podatki. Tako je neka konkretna obla~ilna sestava opazovana tudi kot tipska kategorija in z njeno pomo~jo lahko v muzejski govorici ilustriramo tudi {ir{e pojme ali okoli{~ine, npr. izraz individualnega polo`aja in skupinske pripadnosti – skladno s tem pa izbiro materiala, kroja, izdelovalca, modnega stila v okviru vsakokratne ponudbe. Obla~ila, namenjena protokolarnim okoli{~inam, pove~ini niso strogo uniformirana. So pa do neke mere predpisana oziroma normirana v smislu primernosti, podobno kot sta dvorni ceremonial in me{~anski bonton predpisovala ustaljene obla~ilne oblike za to~no dolo~ene prilike; predvsem mo{ke obla~ilne oblike, `enske pa v razmerju do mo{kih, ki jih spremljajo. V diplomatskem protokolu je mogo~e na{teti vrsto Etnolog 16 - 21.indd 313 11/26/06 11:20:35 PM Janja @agar 314 Slovesno obla~ilo [tefke Ku~an, prve dame Republike Slovenije, iz l. 1993, za sprejem pri pape`u Janezu Pavlu II; predstavljeno je na stalni razstavi SEM. Foto: J. @agar, 2006 Etnolog 16 - 21.indd 314 11/26/06 11:20:35 PM Obleka v slu`bi protokola protokolarnih manifestacij, od katerih ima vsaka svoj ceremonial in tudi bolj ali manj predpisane obla~ilne oblike: sprejemi in pospremljanje gostov, uradni obiski, pogovori in pogajanja, podpisovanje pogodb in sporazumov, slavnostne seje, zbori in sre~anja, kongresi, otvoritve, slovesni sprejemi, kosila, ve~erje in nekatere druge vrste formalnih in manj formalnih dru`abnih stikov (Zelmanovi} 1990: 260 ss). Dejstvo je, da je pred letom 1991 jugoslovanski dr`avni protokol pokrival {tevilne diplomatske obveznosti, ki jih je morala Slovenija kot samostojna dr`ava po 25. juniju 1991 opravljati sama. In to pospe{eno opravljati, saj je {lo za obdobje pridobivanja mednarodnega priznanja in nato mednarodnega ugleda novo nastale suverene dr`ave. Pri tem je neizbe`no dejstvo, da predstavnik neke dr`ave ne predstavlja zgolj svoje osebe, pa~ pa vse ljudi, ki jih zastopa. S svojo dejavnostjo posredno vpliva na odnos “zunanjega sveta” do nas in posreduje na{ odnos do drugih. 315 Pri obravnavani donaciji gre za stalne obla~ilne sestave, kar pomeni, da se sestavine niso prosto kombinirale med seboj. Kljub temu, da gre pove~ini za konfekcijska obla~ila (zakonca Ku~an sta zavestno promovirala doma~e konfekcijsko podjetje Mura z izbiro njihovih kreacij, saj sta `elela opraviti svoje poslanstvo predstavitve in promocije Slovenije ~im bolj celovito in ve~plastno), je mogo~e evidentirati {tevilne na~ine “individualiziranja” mno`i~nih industrijskih produktov, kakr{ne lahko pripi{emo dru`benim (v konkretnem primeru politi~nim) elitam.2 Izogibanje ekstravaganci, izbira zmerno modnih klasi~no-elegantnih enostavnih krojev, ki jih je ob kakovostni izdelavi in materialu ter nevpadljivih standardnih barvah in vzorcih, doslednih in temeljitih na~inih vzdr`evanja in ne prepogosti uporabi mogo~e ohranjati v izvrstni formi. Konfekcijska obla~ila standardnih mer in razmerij so prirejena individualnemu telesnemu ustroju, kar omogo~a optimizacijo videza in lege na telesu; krasilni elementi ({ivi, ob{ivi, robovi, gube, gumbi, ~ipke, vezenine, monogrami …) so po `elji dodani, odstranjeni ali zamenjani z dragocenej{imi, kvalitetnej{imi itd. Vsa obla~ila, bodisi da gre za konfekcijsko ali unikatno izdelavo, dopolnjujejo pokrivala, obuvala, nakit in drugi dodatki. Vsi dodatki so praviloma kakovostni in dragoceni `e sami po sebi, poleg tega pa morajo tvoriti skupaj z obla~ili skladno celoto. Za izjemne slavnostne dogodke pa je (vsaj za `enske) garderoba za eno samo prilo`nost bolj ali manj pravilo. Omenjeni na~ini “individualiziranja” obla~ilnega videza so lahko druga~ni pri drugih javnih osebnostih (npr. estradnih umetnikih), nedvomno pa odstopajo od na~inov, ki smo jih evidentirali pri posameznikih, ki so {ir{i javnosti neznani, pa seveda kljub temu oblikujejo svoj obla~ilni in telesni videz povsem individualno. Kar ne pomeni, da eni in drugi ne izra`ajo z videzom (isto~asno) tudi skupinskih pripadnosti, ampak da individualno noto zmorejo in ho~ejo narediti vidno in spoznavno tudi okolici. Razlike so v na~inih in mo`nostih, izraznih sredstvih in uporabi.3 2 S primernim in lepim obna{anjem in obla~enjem ljudi, ki so veljali ali so vsaj `eleli veljati za dru`beno elito, so se ukvarjali tiskani bontoni; norme primernega in lepega, ki jih evidentiramo pri sodobni eliti – posebej, ~e gre za dr`avni{ke in meddr`avne dogodke – zlahka primerjamo z me{~anskim bontonom 19. in prve polovice 20. stoletja (gl. @agar 2006). 3 Razli~ni na~ini individualne, unikatne dodelave konfekcije (prekrojevanje, napisi, risbe, na{itki, obrobe, barvanje, okrasno trganje, netanje ipd.), ki pomenijo ustvarjalno nadgradnjo enostavne izbire v okviru mnogovrstne konfekcijske ponudbe, izra`ajo ve~jo mero hotene pozunanjene individualnosti. O tovrstnih novih pridobitvah smo `e pisali (@agar 1998). Etnolog 16 - 21.indd 315 11/26/06 11:20:36 PM Janja @agar LITERATURA IN VIRI KER[I^, Irena et. al. 2001 Izbiranje, zbiranje in interpretiranje : o kriterijih in strategijah zbiranja materialne kulturne dedi{~ine in njenih etnolo{kih interpretacijah. Glasnik Slovenskega etnolo{kega dru{tva 41, {t. 1–2, str. 88–92, 172. ZELMANOVI], .or| e 1990 Ilustrirani bonton & protokol. Maribor : Obzorja. @NIDAR[I^, Joco 2001 Deset let je Slovenija dr`ava : fotomonografi ja. Ljubljana : Veduta A@. @AGAR, Janja 1998 O “anarhiji” tudi tako. Etnolog 8, str. 477–480. 2003 Tekstilna zbirka Slovenskega etnografskega muzeja : kaj je, kaj ni in kaj naj bi (p)ostala. Etnolog 13, str. 165–179. 2006 Primerno in lepo skozi bonton. Etnolog 16, str. 53–74. 316 Janja @agar Pokrivalo, unikatni izdelek po zamisli gospe Ku~an, zadovoljuje zahteve vatikanskega protokola o pokritih `enskih laseh. Foto: J. @agar, 2006 Etnolog 16 - 21.indd 316 11/26/06 11:20:36 PM