Ne obsodba, ampak iskrena vzpodbuda bo dvignila delavnost učitelja Pred zaključkom prvega dela strokovnega kmetijskega tečaja za učitelje je tečajnike obiskal tudi načelnik kmetijskega oddelka banske uprave inž. g. Podgoniik. V svojem pozdravnem govoru je označil pereče probleme naših dni, ki otežkočajo večje uspehe v izboljšanju in dvigu podeželskega življenja. Tečajniki so mu s pozdravom izrazili tudi željo po čim iskrenejšem in intenzivnejšem sodelovanju med učiteljstvom kmečko nad. šol in oblastjo. Poudarili so, da ni učitelj edini in vsemogoči činitelj na vasi, ampak da je samo eden izmed činiteljev, ki soustvarjajo in tudi najgloblje sodoživljajo vse poskuse pri dvigu kmečkega stanu iz današnjih težav in bede. Vsak, ki ruši moralne vrednote učiteljskega poklica ruši še tiste drobce možnosti dviga naše vasi, ki jih učiteljstvo hrani v svojem idealizmu. Naloga oblasti, ki stremi za tem, da se vse dobre sile v narodovem življenju ohranjajo in plodonosno usmerjajo je, da učiteljstvo v njegovem težaškem in podrobnem podeželskemu gospodarskem in kulturnem delu podpre moralno in finančno čim bolj ter mu nudl vso potrebno zaščito proti vsem negativnim pojavom, ki mu namerno rušijo in onemogočajo mirno in vztrajno delavnost. Marsikatera naša dobra misel, pravilen nazor ali delovni načrt zamre, ker ni v nas dovolj doživeto dograjen, niti mnogokrat okrepljen s priznanjem okolice. Nerazumevanje, ki ga mnogi tovariš srečuje na vsak korak mu onemogoči še razvoj tistih sil, ki vkljub ostalim zaprekam silijo k aktivnosti. Napačno je, ako potem pasivnost ali delno neuspelost prvih začetkov dela tovarišev likvidiramo s kratko obsodbo: je nesposoben, !en, nima zanimanja itd. Vsak, ki hoče dati svojemu življenju in značaju tudi potezo iskrene pomoiSi in razumevanja, bo previden v svojih sodbah in še bolj obsodbah. Prednost bo dajal predvsem spoznanjem, ki omogočajo razumevanje in po tako ustvarjeni vezi bo tipal v duševni svet sodelavca do tja, kjer bo iskreni hočem in bom tudi v njem vzbudil voljo do dela. Skupno delo in bivanje mladih tovarišev na strokov. kmet. tečaju ruši mnogo predsodkov, ki sicer otežkočajo iskreno medsebojno zaupanje. V prostih medsebojnih razgovorih, kakor tudi v skupnih debatah dajemo drug dirugemu kar zmoremo in skušamo seči do jedra našim težavam in oviram pri predanem delu za dvig kmeta. Misli, ki se tu utrinjajo niso vse na salonski višini, a vse imajo to prednost, da so krik težavnih moralnih in gospodarskih razmer v katerih se duši današnje življenje. Bistvo učiteljevega dela ni v samem posredovanju strokovne snovi, ampak je v vzbujanju zanimanja in veselja do naprednega kmetijskega dela, pri čemer je snov samo eno izmed sredstev k temu. Učenec v ljudski šoU in kmečki fant naj bosta s spontanim javljanjem svojih sil vezana na probleme naprednega kmetijstva. Tega pa ne bomo dosezali z golim posredovanjem strokovne snovi, ampak so k temu potrebni predvsem še številni ostali činitelji, ki imajo čim večje obiležje prirodne neposrednosti v vzbujanju za- nimanja in volje. Bistvo dela učitelja kmečko nad. šole je v tem, da z mladino sočuti in sodoživlja kipenje njenih sil, jih v vsem njihovem zagonu priznava kot upravičene in razvoju življenja koristne in jih prirodno usmerja v tokove, ki ustvarjajo probujeno in za iskren napredek vneto vaško občestvo. Tako delo prinaša mnogo notranjega zadovoljstva odraslim, ki to delo potem tudi priznavajo in podpirajo, učitelju, ker je sam s svojimi silami vanj včlenjen, a največ mladini, ki v tem doživlja pirva ustvarjanja novih sil. Kakor nerazumevanje in obsojanje učiteljevega dela po mnogih činiteljih javnega življenja tudi v najidealnejšem vzgojitelju lahko zamre rast njegovih sil za čim boljše delo med ljudstvom, tako se tudi v kmečki mladini lahko iztrri pozitivna usmerjenost njenih sil v razorno delo, ako je deležna samega obsojanja in ne najde notranje opore v vzgojiteljevi osebnosti. Zato je tudi učitelj poklican, da vzdržuje delovne stike tudi s šoli odraslo mladino in ji daje pobud in smernic za njeno nadaljnje izobraževanje. To delo je bilo doslej več ali manj slučajnostno in zelo odvisno od naklonjenosti in tudi nenaklonjenosti številnih činiteljev, ki so ustvarjali javno mnenje kakor je to prijalo njihovim interesom, ne pa stvarnemu dvigu našega podeželja Kmetijske nadaljevalne šole po večjih *n kmetijski tečaji po manjših podeželskih krajih nudijo vsakemu dela voljnemu učitelju najlepšo možnost, da ob sodelovanju in podpori oblasti ustvari s pošolsko mladino plodne delovne stike, ki bodo prinašali sadove v notranje izgrajenem in gospodarsko - kulturno dvignjenem bodočem slovenskem kmetu. Tovariši, ki sodoživljate potrebo po dvigu naše vaške mladine, razmislite podrobneje o delu in ustroju kmečko nad. šol in iskrica idealizma, ki želi vsemu vašemu šolskemu okoIišu vse dobrote napredka, bo tudi vas vodila do prvih korakov dela za gospodarski in kultunii razvoj mladine v okviru kmečko nadaIjevalnega šolstva. Š. I.