Katolški cerkveni list. .H a. V (Vtertik 17 Prosenca. \cMrn iia vernost. (I/, nemškiga i Ah ! obcrni doli »kn. Človek! v pekla strašno ječo. Kamor duše njih gredo . Ki prišli so oh verno srečo. \i miru. pokoja ni. Vsakdar! nikdar! Noe i not sc tam glasi. Kol ko vonder ura je? Ta z brit kostjo poprašujc; Ah, kaj! večnost bilo je, Cni žalostno zdihujc; Daje iz ure glas strašan: Vsakdar ! nikdar! Pa ne pokoj veno van. Vsakdar sred noči temne 8 težkim dolgam tam ječati, Nikdar od sodbe ojstrč Ne rešenja dočakvati: Dolg je brez vse mere čas, Vsakdar! nikdar! Silno zaboli že glas. Silno zaboli že glas: Vsakdar reva. nikdar sreče; Dolg je brez vse mere čas. Ni s:a konca nikdar ječe. Večnost dolffa in strašna! Vsakdar! nikdar! Ah ! prenesti iii tega. i 'as je milosti še zdaj, Sc stoji nebo odperto; Kadar noč prišla bo kdaj. Takrat vse ti bo zaperto. Zdaj k pokori. človek moj! Vsakdar! nikdar ! V glasu tem proč čas bo tvoj. H. Zbudimo se S V dcželskim ali politiškim slostvu vse kliče : dalje, dalje! — pa tudi vse dela in se giblje; ne bilo l«i lepo. ko bi mi poleg tega v cerkvceih rrčeb spali. \ slovenskim cerkvenim slovstvu imamo razne molitev le še redko kej posebuiga. bo treba glodati, de ne poostanemo. ljudje /daj že zlo znajo brati: šole se naprav Ijajo. toraj bodo sčasama še bolj sploh znali. Slovensko ljudstvo, hodi Itogu hvala! ima veselje nad svetim branjem: skerhimo .»raj, de mu te duhovne jedi ne /manka. I:: !.t~ ne vemo, kaj ho novo posvetno slovensko slovstvo kej rodilo, moramo vedno bedeti, iu gledali, dc se dohri, verni okus ljudstva v slabo ne zvcr/.e. in do prepovedaniga branja ne dobi veselja. Ako vse v neniar pustimo, med tem. ko se posvetno slovstvo vedno bolj in bolj vzmaga . kam bo s tem prišlo? Svetnih dnevnikov je že na število in le poglejmo, s koliko gorečnostjo se v njih govori in piše: cerkveni slovenski edini -- komaj dc se jc še ohranil! Naša dolžnost jc, ga med ljudstvo, zlasti med mladost, razširjati, in z dopisi času in ljudstv u primernimi podpirati. To mi moramo, to jc naša dolžnost, to smo mi dolžni svojim ljubim slovenskim hratam. Želeti bi bilo zlo zlo. de bi imeli saj dva cerkvena dnevnika, eniga za občinstvo sploh, druziga za bolj zobražene. Izgovor, de zobraženi imajo nemške bukve in dnevnike, je prazin; zakaj čas tako do-naša, de duhovni živež v domači besedi bolj do-padc, in mi smo dolžni zanj skerbeti, ker velika in težka naloga je na naših ramah, ne le prostim, ampak tudi zohraženim skerbeti za naravno (moralno) rejo, in temu vsled tudi za primerin duhovni živež, po besedah: ..Omnihus omiiia factus sum;- • tudi zohraženim: ne pozabiti! Gotova resnica je. kar skušnja poterdi: Kar človek prebira, po tem sc zohrazi in izlika. Ako ho slov cnska mladost. žejna slovenskiga slovstva (in kdo ji ho to zameril?), le svetne novosti, bukve, dnevnike itd. pred seboj imela, bo tudi le svetne brala: in sama bolj in bolj posvetna prihajala. Kam hi to prišlo! Cerkveno slovstvo našiga naroda mora s svetnim slovstvam saj vštric iti. ako ze ne naprej: ako tega ne bo. bo slabo. Poglejmo na Celic in Poljake, koliko imajo cerkvenih dnevnikov, in koliko duhov škili bukev pišejo. Pri nas a ravno tolika sila za cerkvene dnevnike, posihinal pa bode čem 05263636 dalji* viti. Mori je pri nas za lake reei obilno, de malokje toliko, le delavnosti priniankuje. Toraj zbudimo se! To veleva nam Ijubezin do na šib bratov, to njih ncuiiicrjocc duše: -Kaj pomaga človeku, ako ves s\et pridobi, svojo dušo pa pogubi?- y Ixla$anje LairelaiiNkili Iitanij. I Ouljr. t llevica modra, za nas lloga prosi! Y,a materinstvam presvete lložje matere Marije začne verno kardelo cerkve njeno devistvo hvaliti s rastivnim prilogam: .Devica modra", s kterim na znanje dati hoče . de je bila njena modrost so-sebna in visoka. Kaj je modrost? Modrost jo: pozemeljske reči zaničevati, in nebeške ljubiti. ..Po modrosti človek spozna. pravi s. Aii g u š t i n. de večne reči so višji, iu nižji so pozemeljske". rModrost je", pravi spet, kadar v časnih dobrotah nimamo svojiga upanja, v zlogih pa nc strahu*. Modrostjo: božje in človeške reci prav spoznali, ločiti dobro od hudiga. se hudiga varovati in dobro izvoliti: k dosegi namena pripravne pomoeke izvolili, učiti in kazati, odločen namen per \ sili svojih delih pred očmi imeti jezik krotiti. V vsili delih je Marija devica nar vikši modrost razodevala, zato se ji pravi devica modra, ja nar modrejši (\irgo priidentissima). Vso hlišobo časne časti, vso posvetno srečo je zaničevala: na nebesa in nebeške reči gledala per vsili svojih časnih opravilih, nanje je mislila, nje je ljubila, in iskala: pozemeljske reci je malo ob-rajtala. V znamnje trga piše s. Janez v skrivnim razodenji I.. de je imela tista žena mesec pod svojimi nogami: ..Al e s e e-. pravi. .. j e b i I p o d 11 j e-nimi nogami". Kaj je. de Marija mesec pod svojimi nogami ima ' To pomeni . de je vso čast sveta, ktera jc spreminljiva. kot mesce, in vso preobilnost pozemeljskih reei zaničevala. -Devica je bila po-..11 i ž na v sercu. v duhu modra, iu svojiga upanja ..ni stavila na negotovo bogastvo, ampak na proš-..njo reveža", pravi od nje s. Ambrož. -Zato se -Marija imenuje mati lepe ljubezni", ker nikoli z ljubeznijo do posvetnih reči ni bila omadežvana. Marija devica jc bila tudi modra . ker jc obilno '•poznanje božjih in človeških reci. dohriga in hudiga imela. Kar je bilo \ prerokih skritiga, kar je bilo v vsim s. pismu shranjeiiiga, je bilo presveti Devici znano in odperto. Zato jo s. Janez kakor ženo s soncam oblečeno popiše: ../ena je bila s sonca m obdana". Skr. raz. I Si. I. Zakaj je .Marija devica s >oncam obdana? Plajš je bil svoje dni znamnje modrosti, modroslovci so bili s plajšem ogernjeni. Marija jc bila s soncam, kakor s plajšem ogernjena . ker je brezno božje modrosti pregledovala. S. Hernard pravi: ..Po pravici bo Marija s soncam obdana popisana, ker je nar globo-kejši brezno božje modrosti, več kakor se verjeti zamore . spregledala-. Modra jc bila Devica, ker nikoli nobenigapoželenja mesa. nobeniga gibanja kake strasti v svojim sercu ni občutila: sv. Duh je nad njenim sercani cul. in ga vsilim hudimu branil. Skerbno jc varovala svoje počutke. de skoz nje nikoli tudi nar manjsiga semena hudobije ni sprejela. V premišljevanji življenja Kristusoviga. kteriga jc spiral s. K011 a ven t ura. Devica svoji teti Elizabeti tako govori: -Hči. povem ti. de nobene -milosti, daru . ali čednosti nisim od lloga prejela -brez veliciga truda, vedne molitve, gorečih želja, ..globoke pobožnosti, in veliciga mučenja — zunej -posvečujoče gnadc, s ktero sim posvečena bila v ..maternim telesu*. In precej pristavi: ..Za terdno L, ved i, de nobena gnada ne pride v dušo, kakor le .po molitvi iu trenji telesa". Xa Marijo oberne cerkev besede s. evangelija: „Marija je nar boljši del izvolila, k t e r i j i ne bo o d v z e t". Lil k. 10, 4S>. K dosegi nadzemeljskiga, nebeškiga namena celiga svojiga življenja je tudi pripravne sredke ali pomočke izvolila, in ti so bili dobre dela. „Sveta Devica", govori s. Dionizi Kartuzijanski, ..je ..bila v sveto premišljevanje vedno zamišljena, in ..jc za zveličanje celiga človeškiga rodu vedno 1110--lila . pa vender tudi s svojimi rokami delala". Vse njene dela, tudi nar manjši, so bile llogu priporočene , in v božjo čast obernjene. ^Tisti je prav moder", pravi Salomon, .kteri je gospodar svojih ustnic". Prip. 10, 19. In: -K d o r s v o j e g o v o r j c n j e z a d e rž uj e, je učen in 111 od o ru. Prip. 17, 27. ..lic sede razumnih bodo navagi tehtane". Sir. Te čednosti je presv cta Devica obilno nad sabo imela. Ljubila je molčečnost, kar nam s. evangeli pričuje, ker je od sv. skrivnosti včlovečenja molčala, dokler je per Elizabeti, svoji teti, spoznala, de ji je po božjim razodenji že znana. Pa modrost ne terja vedniga molčanja, temuč razumno, ktero ni ne ljubezni, ne kaki višji dobroti nasproti. Molčanje naj bo pametno: tedej sc mora, kader potrebnost terja, v razumno zgovornost preoberniti. V štirih evangeliih se štirikrat bere, de je Marija devica spregovorila: pervič z velikim angelam (lahrielam: drugič z Elizabeto, svojo teto: tretjič v tempclnu. ko je bila zgiibljeniga Sina spet najdla: četertič na ženitnini v Kani Galilejski, pa vse te njene besede so bile modre, polne ljubezni in hvaležnosti do lloga. polne preserčne materne ljubezni do sina. in polne ljubezni do bližnjiga. O prečudna modrost liožje matere! tčimo se po zgledu Marije modrosti, po nebeških rečeh hrepenimo: prave učenosti išimo: ločimo svoje serce od pozemeljskih želj'«, zavarujmo svoje počutke. z dobrimi deli svoj poklic zmeraj bolj zagotovimo: nad svojim jezikam čiijmo, ter se priprosnji nar modrejši Device perporočimo. O Marija! prosim te po tvoji veliki modrosti, zadohi mi od svojiga preljubiga Sina milost. de bom zanaprej previdin v svojim govorjenji, previdin v svojim djauji in nehanji, in zlasti previdin v delu svojiga zveličanja. Devica modra za nas lloga prosi! (I).»ljc sletli. | Kaba zgledov pri *lio»u-«a 1^1'.* od hudobm-zev vzet in stoičen, 22 Grudna ra\no ti-liga leta pa od bratovšiuc za umirajoče spel narejen. — Vcapcl. ti 1. dan l.istopada so sv. Oče v Neapclnu več eerkev obickalr. \a poli k cerkvi della sani t a jc šel en duhoven s sv. Res nji m Te lesa m nazaj v farno cerkev. »Sv. Oec so stopili iz voza. in so šli z drugimi vernimi vred k nogam za ^v. He-njim Telesam do tiste cerkve, ktero so po prejetim žegim zapustili. V neki drugi cerkvi so razdelili oblačila, ki so bile v (a namen od on Iu-nje bratov s.ne perpravljenc. med uboge: ta ljudoljuhiiost Papeža je vse v serce ginila. Koliko sc angleški p r o t e s t a ii l j e perzadeva jo. seme krivovere na Laškim zasejati, se vidi iz tega. ker silo velike stroške izdajajo za časopise, kteri katolško vero in njene služabnike ohrekujejo in gerdijo. Kn časopis z inienam rKonkor«lia~ v T urinu jc v pospeli takima >atan>kiga 0 ;id. prerajtano. Cela soseska je obljubila to šuiiio plačevati m za kapital. 21MMMI gld.. ki na to vsakletno plačilo odpade, s celim soseskinim premoženjem dobra stoji. • laki soseski . ki ne samo za svoj last i časin piid. temu«- ludi za spodobne dohodke svojih dušnih pastirjev skerbi! - - Rogosl«»v