Slovenski Pravnik Leto L1IJ. Ljubljana, oktobra 1939. Štev. 9 —10. Prva knjiga novega italijanskega državljanskega zakonika. Dr. Josip Agneletto. S kr. odlokom 12. decembra 1938 je kralj in cesar Viktor Emanuel odobril na predlog ministra-čuvarja državnih pečatov Solmija prvo knjigo novega italijanskega državljanskega zakonika, ki je stopil v moč 1. julija 1939 namesto prve knjige sedanjega zakonika iz leta 1865. Minister Solmi je zaključil svoje poročilo na kralja z besedami: „Nov zakon, na katerega Vas prosim, da stavite svoj visoki podpis, predstavlja drugi1 temeljni kamen zakonodajnega dela, ki ga vrši fašistična vlada dosledno, skrbno in vztrajno, zato da bo mogla Italija z večjo sigurnostjo hodi/ti po poteh imperija, ki so ji začrtane od njenega slavnega poslanstva." Za razumevanje vodilnih misli, na katere se opira nova fašistična zakonodaja, ne bi bilo odveč, poznati ideologijo fašistične države, kakor jo je zamislil, kakor jo pojmuje in kakor jo hoče sam Benito Mussolini; kot predgovor k statutu narodne fašistične stranke, ki je bil odobren s kr. dekretom 28. aprila 1959 št. 515, je napisal Mussolini v osnovnih potezah politično in socialno doktrino fašizma in je dejal o fašistični državi: — Glavni temelj fašistične doktrine je zamisel o državi, o njenem bistvu, njenih nalogah in njenem končnem namenu. Za fašizem je država a b s o -1 u t, nasproti kateremu so poedinci in skupina r e 1 a t i v. Poedince in skupine je „možno zamišljati" le, kolikor spadajo v okvir države. Liberalna država ne vravnava materialnega in duhovnega razigravanja in razvoja skupin, ampak se omejuje na registracijo rezultatov; fašistična država pa ima svojo poisebno zavest, svojo posebno voljo; zato se imenuje »etična" država. Fašizmu ni država nočni čuvaj, ki se briga samo za osebno varnost državljanov; ravno tako ni organizacija v zgolj materialne svrhe, ki naj bi zajamčila 1 Novi kazenski zakon in novi zakon o kazenskem postopanju sta stopila v moč 1. julija 1931. 214 Pivu knjiga novega italijanskega državljanskega zakonika. neko blagostanje in neko relativno miroljubno sožitje, za kar bi bil nazadnje dovolj tudi kak upravni svet; ona ni niti tvorba srole politike, ki bi bila brez stikov z materialno in kompleksno življenjsko stvarnostjo poediricev in narodov. Država, kakor jo fašizem pojmuje in uresničuje, je duhovna in moralna tvorba, ker konkretizira in uresničuje politično, pravno in gospodarsko organizacijo nacije. In taka organizacija je v svojem postanku in razvoju izraz duha. Država jamči za notranjo in zunanjo varnost, ali ona je tudi čuvar in prenašalec narodovega duha iz roda v rod, kakor je bil v vekovih izoblikovan po jeziku, po šegah in navadah in po svoji veri. Država ni le sedanjost, ampak je tudi preteklost in zlasti bodočnost. Dužava, katera živi preko kratkili mej individualnega življenja, predstavlja imanentno (prirojeno) zavest nacije. Liki, v katerih se države odražavajo, se spreminjajo, neobhodna potreba po državi pa ostane. Država vzgaja državljane k naravnim krepostim, jim vceplja zavest njih poslanstva, jih vzpodbuja k skupnosti; spravlja v skladnost s pravico njih koristi, ki posreduje miselne pridobitve na polju znanosti, umetnosti, prava in človeške solidarnosti: dviga človeka od elementarnega življenja divjih plemen k najvišjemu izrazu človeške moči, ki se odraža v imperiju; ona izroča vekovom imena mož, ki so padli za njeno nedotakljivost ali zato, ker so se odzvali njenim zakonom; ona stavlja bodočim rodovom, ki bodo prišli, za vzgled vojvode, ki so razširili njeno ozemlje, in genije, ki so ga razsvetlili s svojo slavo. Fašistična država je volja moči in oblasti (imperija). Rimljanska tradicija je tu istovetna z zamislijo moči. V fašistični doktrini ni imperij samo teritorialni ali vojaški ali merkantilni pojem, ampak tudi duhovni in moralni pojem. Mogoče je namreč zamišljati si imperij, to je nacijo. ki naravnost ali posredno vodi druge narode, ne da bi si bila priborila niti kvadratnega kilometra zemlje. Za fašizem je stremljenje po imperiju, to je po ekspanzivnosti nacije, izžarevanje vitalnosti; njegov kontrast, to je politika odrekanja, je znak propadanja: narodi, ki se prebujajo in vstajajo, so imperialistični, narodi, ki izumirajo, so o d p o v e d n i k i. Ko klone državna misel in ko prevladajo razkrajajoča in sredobežna stremljenja poedincev ali skupin, tedaj se bližajo tudi državne tvorbe narodov k zatonu. Tako je zamišljena fašistična država. Tn ker bi morali biti zakoni verno zrcalo države, zlasti ko urejajo na civilnem polju sožitje državljanov in posegajo v najglobokejše skrivnosti človekovega dejanja in ne- Prva knjiga novega italijanskega državljanskega zakonika. 215 luinja, od rojstva tja do smrti, oglejmo si določbe o osebah in rodbinskem pravu v fašistični zakonodaji. Namen teh vrst je. seznaniti jugoslovanske pravnike z novimi pravnimi določbami, ki so bile sankcionirane z novim zakonom, ne le ker gre za civilni zakonik korporativno ustrojene države, ampak tudi za zakon, ki je plod nove dobe in nove ideologije, ki stoji v diametralnem nasprotju z nekaterimi osnovnimi idejami Napoleonovega kodeksa, na katerega se je naslanjal drž. zakonik iz leta 1865. Dočim je bila zamišljena Napoleonova zakonodaja na individualističnih principih gospodarsko neomejene prostosti poedin-'•ev v skladu s pridobitvami francoske revolucije, kolikor ni recipirala rezultatov rimskega in občega prava, podreja v fašistični zakonodaji stremljenje po socialni solidarnosti interese poedincev prevladujočemu interesu skupine, to je nacionalne države. Ta osredotočil je in potencira politično, juridično in gospodarsko organizacijo cele nacije. Zato ne varuje nova zakonodaja predvsem individua. ampak vedno in povsod višje in trajne interese narodne skupnosti, ki gredo preko kratkega življenja poedinca. Tako tudi prva knjiga novega državljanskega zakona o osebah in rodbinskem pravu. I. Splošne določbe o uporabi zakonov. Novi zakon obsega v prvih 21 členih splošne določbe o uporabi zakonov. Njim sledi prva knjiga drž. zakonika: O osebah. Pri vsej piikrojitvi tega zakona novemu duhu in novemu pojmovanju pravic in dolžnosti, je zakonodavec splošno ohranil tehnično strukturo in tudi besedilo starega civilnega zakonika, ki se je delil v tri knjige: O osebah, o stvareh, o lastnini in njenih spremembah in o pridobitvi in prenosu lastnine in drugih pravic na stvareh. Splošne določbe in one o uporabi zakonov so ostale bistveno nespremenjene. So to določbe o ireti oaktivnosti zakonov (čl. 2), o neraztegljivosti kazenskih in izjemnih zakonov na primer in čas, ki niso v njih izrecno določeni (čl. 4), o preklicu zakonov le s poznejšimi zakoni (čl. 5). Na novo je formulirana določba o inozemcih (čl. 6), ki določa: .,lnozemec uživa iste civilne pravice kot državljan pri dani reciproeiteti, ako specialni zakoni drugače ne določajo. Ta določba velja tudi za inozemske jurisiične osebe." Enakopravnost tedaj ni absolutna, kakor se je domnevalo na podlagi čl. 5 starega civ. zakonika iz 1865. te* 216 Prva knjiga novega italijanskega državljanskega zakonika. Ostala je nespremenjena določba čl. 6, sedaj čl. 7: „Stan in pravna sposobnost oseb ter njih družinski odnošaji se ravnajo po zakonih države, kateri pripadajo." Drugi odstavek čl. 7 vsebuje deloma modificirano določbo starega čl. S. ki se glasi: „ Vendar se inozemec, ki napravi v kraljevini pravni čin, za katerega bi bil nesposoben po svojem državnem zakonu, smatra sposobnega, ako bi bil kot državljan po ital. zakonu za to sposoben, izvzemši družinske, zapuščinske in darilne zadeve ter razpolaganje z nepremičninami v inozemstvu." V teh zadevah je inozemec v kraljevini dolžan spoštovati zakone svoje države. Osebni odnošaji med soprogoma različnih državljanstev (čl. 8) se ravnajo po zakonih one države, ki jima je bila skupna po poroki: drugače pa po soprogovem državnem zakonu ob času poroke. Tale zakon je merodajen tudi za imovinske odnosa je med poročenci (čl. 9). Nasledstva pri premičninah ali nepremičninah se ravnajo po zakonih države, kateri je zapustnik pripadal (čl. 15); ravno tako tudi daritve (čl. 14). Za pogodbene obveznosti (čl. 15) so merodajni zakoni Eogodnikov, ako so jim skupni: drugače pa krajevni zakon, jer je bila pogodba sklenjena, ako niso stranke drugače določile. Oblika pravnih poslov med živimi in oblika poslednje volje se ravna po krajevnem zakonu, kjer je bil čin izvršen (čl. 16); ali po zakonu, ki je merodajen za vsebino čina, kakor tudi po zapustnikovem zakonu ali po zakonu strank, ako je obema skupen. Za objavno obliko pravnih poslov so merodajni krajevni zakoni, kjer se nahajajo stvari, na katere se posli nanašajo. Kazenski in policijski zakoni ter zakoni javne varnosti so obvezni za vsakogar, ki se nahaja na državnem ozemlju (čl. 18). Zakonodavec je hotel izključiti zveriženje zakonov in onemogočiti njih tako zvani „circulus inextricabilis" s tem. da je v čl. 20 določil, da se imajo uporabljati določbe le inozemskega zakona, kadar se italijanski zakon nanj sklicuje, ne da bi se upoštevalo njegovo sklicevanje na kak drugi zakon; niti ne tedaj, ako bi se nanj skliceval sam italijanski zakon. Nespremenjen je ostal končno (čl. 21) stari princip čl. 12, da ne morejo nikakor imeti veljave v kraljevini zakoni, določbe ali ukrepi inozemske države, ali privatne določbe ali pogodbe, ki so v nasprotju z javnim redom in z dobrimi šegami. Prva knjiga novega italijanskega državljanskega zakonika. 217 Gre tu za smisel, ki se odteguje precizni zakonodajni definiciji, ker se pojmi časovno spreminjajo. Bodi n. pr. omenjeno, da spadajo pod pojem javnega reda (ordine pub-blico) tudi novi rasistični zakoni v obrambo italijanske rase. 11. Fizične osebe. Prva knjiga novega zakona je rezultat dolgega in napornega dela. začetega s preliminarnim načrtom, izdelanim od kraljeve komisije za reformo zakonov in predloženim ministru-čuvarju pečatov septembra 1930. Ta načrt je bil razposlan v oceno vrhovnemu sodišču, državnemu svetu, prizivnim dvonom, univerzam in odvetniškim sindikatom. Na podlagi opazk in opomb je izdal odbor pravnikov pod ministrovim predsedstvom končni osnutek, ki je bil predložen julija 1936 parlamentarni komisiji. Ta je delo pregledala ter ga popolnila: nazadnje je izšel končni načrt, ki mu je ministrstvo, preden je postal zakon, dalo sedanjo obliko. Zakon se odlikuje v primeri s prejšnjo zakonodajo po svoji jedrnatosti in točnosti v izražanju, za kar gre zasluga Dosebno ministru Solmiju, ki ni le opravil zadnje redakcije besedila, ampak cesto posegel v bistvo poedinih od parlamentarne komisije sprejetih določb. Prva knjiga civ. zakona se deli v 14 poglavij (nadpisov) in obsega 449 členov. Pričenja se s poglavjem o fizičnih osebah, ki vsebuje mnogo določb, katerih dosedanji zakon ni poznal. Zakonodavec je pri tem sledil principom moderne zakonodaje, ki so jih akceptirale tudi druge države (Nemčija, Švica, Brazilija, Mehika, Kitajska in Poljska). Pravna sposobnost osebe je podana z rojstvom (čl. 1) in pravice, ki jih zakon priznava spočetemu bitju, zavise od njegovega rojstva. Kraljeva komisija je črtala postulat. da mora biti novorojenec tudi za življenje sposoben, kakor je to zahteval stari zakon; ministrstvo je pa bilo v končnem osnutku ta postulat vzpostavilo, češ da je treba, da novo bitje pokaže, pa bilo tudi v najmanjši meri, sposobnost za življenje, ako hoče postati pravni subjekt. Temu nasproti se je parlamentarna komisija postavila na stališče, da je človek subjekt zakonov že od trenutka svojega rojstva; kar se pa dedne sposobnosti tiče, je pridržala dednemu pravu, da odloči, ali