Boris Kragelj Ovrednotenje spletnih predstavitev Vlade Republike Slovenije UVOD Z internetom so se odprle nove možnosti za komuniciranje, ki so v nasprotju s tradicionalnimi mediji vsaj teoretično dostopne vsem. Podjetja, organizacije in tudi posamezniki so dobili možnost, da se prek spletnih predstavitev predstavijo v globalnem svetu - svetovnem spletu. V začetnem obdobju svetovnega spleta je pomembno vlogo igrala že sama prisotnost na njem. Trud za pozornost tedaj se maloštevilnega občinstva je temeljil zgolj na kreativnosti oblikovnih rešitev spletnih predstavitev. Kasneje, z zavedanjem širšega potenciala interneta (možnosti dvosmerne komunikacije in interakcije), pa se je pozornost spletnih predstavitev s področja kreativno-oblikovnih rešitev preusmerila k načrtovanim komunikacijskim akcijam z jasnim ciljem. S tem je prišlo do resnejše obravnave spletnih predstavitev in z razvojem elektronskih trgovin in drugih e-storitev je postajalo čedalje pomembnejše vprašanje ustreznosti spletnih predstavitev za doseganje natančno določenih ciljev. Kakovost spletnih predstavitev tako ni več opredeljena v smislu, katera od njih je bolj obiskana, temveč predvsem v smislu, ali izpolnjuje zadane komunikacijske cilje. t Ključna vloga spletnih predstavitev s tem postaja opravljanje določenih funkcij « za uporabnika in hkrati uresničevanje ciljev lastnika te spletne predstavitve. f S premikom od nastopa k načrtovani komunikacijski akciji se je torej spremenilo J merilo kakovosti spletnih predstavitev, hkrati pa je nastopila potreba po primer-| nejšem načinu njihovega vrednotenja (obiskanost je izgubila svojo relevantnost). f V naslednjem prispevku je prikazan poskus sodobnim smernicam na področju f novega medija primernega vrednotenja spletnih predstavitev za oceno kakovosti | spletnih predstavitev Vlade RS. Pri tem nas vodijo naslednja vprašanja: Ali slo-f venske vladne spletne predstavitve izpolnjujejo svoje zastavljene cilje? V kolikšni meri izkoriščajo širok potencial novega medija? Ali je vladna politika vodenja | spletnih predstavitev ustrezna? Ali imajo vlada in državljani od njih korist in kakšna je ta korist? Pri iskanju odgovorov na slednja vprašanja izhajamo iz analize stanja celotnega sistema slovenskih vladnih spletnih predstavitev, ki je bil opravljen konec leta 20011. KONTEKST NOVEGA MEDIJA IN SODOBNA OBRAVNAVA SPLETNIH PREDSTAVITEV "Nastal je nov medij za medosebno komunikacijo, ki bi lahko v svojem vplivu na gospodarsko in družbeno življenje presegel vse predhodne medijske revolucije (tisk, radio in televizijo)" (Davis, 1999, str. 9). Davis (1999) z novim medijem v širšem pomenu misli na internet, v ožjem pa na svetovni splet, čeprav oba pojma uporablja enakovredno, izmenično. Pod nov medij se pogosto uvrščajo tudi nove medijske oblike, ki še vedno temeljijo na tradicionalni tehnologiji (televizijski tabloidi, televizijska in radijska soočanja, MTV ...) (Davis in Owen, 1998, str. 3-28) in pa tudi nove informacijsko-komunikacijske tehnologije oziroma njihove aplikacije (WAP, UMTS, SMS, WebTV). V pričujočem prispevku pa se pojem nov medij nanaša izključno in samo na medij, ki temelji na tehnologiji računalniškega omrežja internet in je edini množični medij, ki združuje značilnosti ter premaguje ovire množične in medosebne komunikacije - t.j. svetovni splet. Novi medij oziroma svetovni splet v največji meri determinira komunikacija, ki je posredovana prek računalniškega omrežja. Računalniško posredovanje, ki omogoča komunikacijo med dvema posameznikoma prek storitev računalniškega omrežja (npr. elektronske konference, elektronska pošta, elektronski forumi ...), je prav posebnost novega medija v primerjavi s tradicionalnimi mediji (Rada, 1995, str. 215). Računalniško posredovana komunikacija ali CMC (angl. Computer Mediated Communication) je proces, v katerem ljudje ustvarjajo, si izmenjujejo in razumevajo informacije s pomočjo računalniškega sistema, ki omogoča kodiranje, prenos in dekodiranje sporočil. Nanaša se na postopek izvajanja nalog na računalniku in medosebno komunikacijo, ki je vodeno prek računalnika, ter kot tak vključuje tako komunikacijo z računalnikom kot tudi skozi njega (Ferris, 1997). f CMC v okviru novega medija bi lahko definirali kot proces medčloveške « komunikacije prek računalnikov, vključujoč posameznike, ki se nahajajo v poseb- J nem kontekstu in se vključujejo v procese oblikovanja medija z različnimi cilji J 1 Konec leta 2001 je bila po naročilu Urada vlade za informiranje in Ministrstva za informacijsko družbo | izvedena natančna analiza stanja 53 vladnih spletnih predstavitev, med njimi so bile spletne predstavitve i. ministrstev, vladnih služb, uradov, upravnih enot in predsednika vlade. Analizo spletnih strani vladnih služb in | ministrstev RS, kot se je uradno imenovala raziskava, sta po javnem razpisu skupaj izvedla raziskovalna 8- družba CATI in podjetje za interaktivno komuniciranje Profano, sodelovali pa so še: podjetje Dotični.net = (spletne meritve), Studio Maligoj (uporabniški vmesniki) in Fakulteta za družbene vede v Ljubljani. Raziskava _§ je javna, njeni rezultati v obliki poročila pa so dostopni na spletni predstavitvi Ministrstva za informacijsko J družbo RS (www.gov.si/mid/Analiza_spletisc/Analiza_spletisc.zip, 25.6.2002) Ob tem je pomembno opozoriti, = da se rezultati nanašajo na obdobje izvedbe raziskave in je zato stanje spletnih strani Vlade RS v tem s' trenutku lahko že drugačno. ä tr 137 oziroma nameni (December, 1996; 1997). Slednja definicija je dovolj široka, da zajame vse različne oblike komunikacije in interakcije na svetovnem spletu: asinhrono komunikacijo prek elektronske pošte in forumov, sinhrono komunikacijo v obliki klepeta (angl. chat), igranje mrežnih iger, kot tudi upravljanje informacij (vodenje, dostopanje in skladiščenje elektronskih baz podatkov prek računalniškega omrežja) (Ferris, 1997). Svetovni splet je torej spretna združitev večjega števila različnih funkcij (različni načini prenosa informacij, obravnavanje in prikazovanje različnih tipov podatkov, komunikacija med posamezniki ...), ki jih omogoča internet v enem samem programskem paketu (Kalin, 1998, str. 10-17). Sestavljen je iz množice vseh spletnih predstavitev na internetu skupaj. Spletna predstavitev (angl. web site) kot vsebinsko zaključena enota svetovnega spleta pa je sestavljena iz posameznih spletnih strani (angl. web page), dokumentov v posebnem standardiziranem formatu (HTML), ki imajo na svetovnem spletu svoj enoličen (URL) naslov in so elementarni del, katerega je mogoče pregledovati, iskati in razvrščati. Posamezna spletna stran je torej ponavadi le ena od strani v okviru celotne spletne predstavitve, s katero označujemo večji in kompleksnejši prikaz podjetja, organizacije ali projekta na svetovnem spletu (RIS 2000, str. 5-9). Nielsen (2000, str. 11) ločuje dva temeljna pristopa izdelave spletnih predstavitev: skozi iskanje umetniškega izraza in skozi iskanje ustreznih rešitev za uporabnika spletne predstavitve. Lahko bi trdili, da je za začetno obdobje izdelave spletnih predstavitev, ko je bila s konkurenčnega vidika dovolj že sama prisotnost na spletu, bolj značilen prvi pristop. Z začetkom izkoriščanja glavnih prednosti novega medija v primerjavi s tradicionalnimi (dvosmerna komunikacija in interakcija) pa se čedalje bolj uveljavlja drugi pristop. Skrajnost prvega pristopa se je končala v spletni umetnosti, skrajnost drugega pa v preprostih uporabniških spletnih servisih. Spoznanje, da novi medij ponuja nove možnosti poslovanja (npr. elektronska prodaja, elektronsko bančništvo ...), kjer bi bilo neupoštevanje samih uporabnikov t avtomatično povezano z izgubo, je dodatno pospešilo ločitev in razkol obeh izdelo-« valskih pristopov, med katerima je začel prevladovati slednji, v prid uporabnikom. S f tem se je začelo obdobje resnejšega obravnavanja spletnih predstavitev kot potenciala J za doseganje strateških komunikacijskih ciljev, ki presegajo zgolj predstavljanje. U C B 13 ft >3 E " Jg t5 Ö ö - B H3 s 1 ^ ft ^H jy 1 -/- tU -a ira 1> J3 a o tí -a re 3 >N re re > tu T3 re tu tu >u o — ^ B¿ tu — vJS C Ö ss ^ ft '—1 S B= E •ß 3 M >N Kj re S B N -é HS tí B¿ tO c S JE o. u ^r >U H ö rt ^ ) 1 £ ■ tu re C 1 y « E ä E « E 1= tu rt M r b S T3 ^ O B¿ r re —j to o > s « S q o <3 ft E > c tU „C •Ü tu ^ to 5 R ^ .2 ä IS ft^ -Û ire 5 - jy 'iS 6 g to c —, ft ^ J3 LO to H3 ^ tU ^ 0 ö J3 ß ft B to S E >o g T3 (U I I C > >U C S C ft c c B¿ tí >U tí u rt > 'ff Xi 3 -M 3 3 C ^ 3 Öto 0 s ft y 3 C - tu 1 1 a ^ B (U B -C c -a c S re 3 S u Ö tU -C c Ö re C or jO Irë C 13 ft ö v -C c 'i> rt B B & 3 2 S 'S c > rt C ro "JÖ c c œO '—' 3ö ft ° ^ (Utí c (U (U (U ft c K ts j> 'i> ^ u B ft 'S3 Ift !» -a (U ft 3 cö C ^ J2 •JË ^ (X .iä M ^ o 3 ,Lc >o u U œ B > ft ^ tí v o ft ^ tu rt -ä re (ü o J2 tu B o tu ^ 1 ^ V V ^ tí ^ s » C > -C 2 S O C M ft 3 3 o rt M '> re C re Ö T3 B rt T3 Ö irt ^ tu Ö « ^ K Ba U S (I) Ö > > re B 1 B^ g t^J 13 Ift > to t- -C !- rt >U c 3 ft B n r re tu >u to ^ a) C ft !> ts B^ re to !> m tU tU B • —< ft ti j > rt B= > to ¡a 'i-13 T3 tU B tU Ift c^ ft to != re ¡a > 11) tí re > tU rt ^ to T3 aj re nr C ts ft aj CU C ¡a d 3 ¡a lu JU 13 u ft to (U p ¡^ c s . «J 3 •3 M B C .12 T3 ft . _ rt c T3 , , re "y tu 2 ^ B > B rt .c tu ^ Jb o ;3 T^ rt jä Ö ^ re > C « Ö >u o ¿a ft O tU B^^ Ö "N'A T3 — rt re C ft Ö C^ > O £ (U > T3 trt ire ' ^ "> m - rt tu re C re > C T3 tU B ^ 13 ft re C bS tU ' tu ^ ^ mi 'Z is 'iS S¿ ö 'P 'gSv ft o tu ¿X -iS u 2 g o S ft 3 to œ (U JË c Ö c Ö J ra < C : re - >o •jö C ž tu re > > jy - - 1 . ^ ^ ^B^C «ture Ü to ^ o * rt T3 « Otí O -Mtu O ¡gíg Btí ^ > M O re -c rt B C O tu & M 'C c < ö ¿ T3 'i? re > tu M ft ffl > tu ib '¡> trt to T3 ft ë > tU H O '¡3.42 o ^ P"1 Öc O Q ^^ H m O Z CQ < Po Pu P rt ^ .JE jy ¡a Sa « M _ > y-ürt Jaisí^ tu --1 B o>ft re > O M T3 C C J> 15 > C T3 re N -C 3 JZ iE t č U O S ^ O ^ ft re rt C M re J> ni T3 C OJ Ö OJ re v p C lu > I C s re d ö c ft & 13 ft œ re C iu -C C Ö C Ö -C (U C s (U Ö -C (U rt -- ^ o iu 'i- 13 C^ J^ Is P i— IU > re i— ft IU >u > C C Ö Há irt T3 TS C ft C ft iE 'iu -C -C IU IU ^ ^ C 13 3 ft o c ö — H a re . _ > IU ft re > -S o -'a T3 re rt £ N Ö rt u S o c Ö 13 ^ ft v (U o ^ rt ^ -a re JZ .iS 13 > c T3 re jz jz Ift -iS rt ft S "> ft rt 3 £ — T3 g, ä ift p. ^ .E ■ - iS S ■u rt ,—i s Ift (U u ft re _._< > Irt -r M > irt irt « ^ tu C o — gji gj •S 3 W Ö 8 IS á ~> ts S -u ö rt y m re O T* » ö rt 3 t G ^ c 13 ^ g rt m C -M í- ö Ö irt C T3 iu ft fe " r-i O > > IU ö c o ^ rp re • ^ Í- irt r ¡2 .E o Ö IU -C Ö T3 re -d > C E C i ^ o -M J3 IU (U ift'13 i" % J2 ° iS ^ iu c o „D ^ IU > re C > C o > (U â »S O ft IU iu Í ê ^ c ^ is -d M IU JU ti lu ^ (U _ }- o ^ JB ^ > O rt fe rt ft > T3 IU i— ft, jg JU "ift is T3 jrt !> HI !- C 'i-ft c > C Há Irt T3 C ft 'iE -C IU 'is iu Ift 'is T3 ire 1> rt i— C T3 ire 1> iu 'i? irt C ft ^ re ,T > -S C lu iE O g ft C IU Ö 3 M -c ^ re O n > iu 'iS c rt ft ^ i" Ä -M 1> '¡> irt in r13 O (U S fe m ft ft iu IU Ift IU J2 g > 1> re > >12 O -a -M . _ S rt ~ > £ O S ^ IU ^ o O „M œ re >u re re < S „ iu ft ^ i? S > rt T3 iu (U i? Ift > IU > rt r ^ H T3 œ v CD ^ : jz i 'is o ^ > IU o Ö • ^ -C ^ J2 J3 3 " r .jS -S c "> is jz 'is T3 re ö H — œ ¡_ H O m >7 > n ^ c y « J2 > N o > ^ „< H ¡U O > O jz 'is (U > > re JZ 'is O iu -s-ö ^ Uj^lD N œ ">ft - Pri vsebini izstopa zelo slaba ažurnost: neredno osveževanje strani in pomanjkanje najbolj ažurne vsebine (redni zapisniki sej in sklepi vlade). - Spletne predstavitve niso preprosto uporabne, saj brez večjih težav skorajda ni mogoče izkoriščati njihove vsebine. - Celoten sistem vladnih spletnih predstavitev skupaj ima kar nekaj uporabnikov (več kot 10 odstotkov vseh slovenskih uporabnikov interneta), kar pa ne velja za posamezne spletne predstavitve znotraj njega (1 odstotek). - Za uporabnike s posebnimi potrebami je dostopnih samo četrtina vseh vladnih spletnih predstavitev. - Samo polovica (48 odstotkov) vladnih predstavitev se ustrezno odziva na svoje kontaktne naslove, ki so na voljo za komunikacijo z uporabniki, državljani. - Ker je eden ključnih dejavnikov zadovoljstva prav komunikacija z vladnimi službami, ni čudno, da je le manj kot pol (delež 44 odstotkov je skoraj enak deležu vladnih služb, ki se ustrezno odzivajo) uporabnikov popolnoma zadovoljna s vladnimi predstavitvami. Drugi razlogi nizkega zadovoljstva pa so (ne)razumljivost vsebin (povezano s preveč kompleksno strukturo spletnih predstavitev) in pa (ne)zanesljivost informacij (povezano s slabo ažurnostjo). - Najslabše je na področju varnosti in zasebnosti, kjer bi prav vlada morala biti zgled preostalim spletnim predstavitvam in postaviti splošne standarde, saj je poslovanje državljanov z oblastjo skrajno občutljivo področje za varnost osebnih podatkov in zasebnost mnenj. c) Ovrednotenje spletnih predstavitev Vlade RS Ovrednotenje spletnih predstavitev Vlade RS (aplikacija meril evalvacijske študije na zgornje ocene upoštevajoč njihove cilje) je v nadaljevanju razdeljeno na tri dele: 1. celostna ocena kakovosti slovenskih vladnih spletnih predstavitev, 2. problemi in rešitve slovenskih vladnih spletnih predstavitev, f 3. priporočila in smernice za nadaljnji razvoj slovenskih vladnih spletnih | predstavitev. 25 z s^ 0 CZ x 1 c) Celostna ocena kakovosti > | Ocene vladnih spletnih predstavitev, upoštevajoč merila evalvacije, posre- f dujejo naslednjo oceno njihove ustreznosti: f Ker spletne predstavitve niso dostopne vsem državljanom, pravica enakosti do | obveščenosti iz Ustave RS ni zagotovljena. Vladne spletne predstavitve ne ustrezajo f dovolj potrebam in interesom končnih uporabnikov (preprosta uporaba, komunikacija §. z vladno službo ...), kar verjetno izhaja iz pomanjkanja jasnega načrta za uresničevanje | ciljev vladne politike prek spletnih predstavitev. Obstoječa vladna politika na področju novega medija je preveč splošna in neustrezna, saj premalo upošteva (demokratični) potencial novega medija. Preveč je usmerjena v informiranje in premalo v interaktivnost in izkoriščanje možnosti spletnih predstavitev za zbliževanje in sodelovanje med vladnimi službami in državljani. Tako rekoč edina prava možnost komunikacije državljanov z vlado je neučinkovita, saj se na elektronsko pošto ustrezno odziva samo polovica vladnih služb. Ce pogledamo ekonomičnost (način porabe sredstev), ugotovimo, da decentraliziran sistem vladnih spletnih predstavitev za Slovenijo ni primeren, saj so stroški za posamezne predstavitve v vsakem primeru nesorazmerni z njihovo majhno obiskanostjo. Informiranje ni pravočasno, pomembne vsebine na predstavitvah manjkajo, njihova uporaba pa je težavna in ne pripomore k zmanjševanju digitalne razlike. K majhni uspešnosti in učinkovitosti slovenskih vladnih spletnih predstavitev pa zagotovo pripomore tudi slaba skrb za zasebnost podatkov in varnost pri prenosu zaupnih podatkov. Sele ob upoštevanju vseh kriterijev lahko dokončno ovrednotimo kakovost spletnih predstavitev Vlade RS: celoten sistem vladnih spletnih predstavitev torej ni uspešen, saj v veliki meri ne uresničuje vladne politike za vodenje spletnih predstavitev in ne izpolnjuje svoje primarne funkcije. Vladne spletne predstavitve ne dosegajo kakšnih večjih učinkov, vsaj ne v smeri uresničevanja načrtovanih ciljev, kar kaže na njihovo slabo kakovost. Zato je naslednji korak v okviru ovrednotenja ugotoviti, zakaj načrtovani cilji niso doseženi in kako jih je mogoče doseči. Kakšne spremembe so potrebne na vladnih spletnih predstavitvah, da se bodo cilji slovenskih vladnih spletnih predstavitev bolje uresničevali in da bodo spletne predstavitve bolj kakovostne? d) Problemi in rešitve Iz celostne ocene kakovosti lahko identificiramo naslednje ključne probleme spletnih predstavitev Vlade RS, za katere podajamo tudi ustrezne rešitve. Ob odpravi zgornjih napak se bo delovanje slovenskih vladnih spletnih pred- „ stavitev izboljšalo v okviru zastavljenih ciljev. S priporočili in smernicami za J razvoj v zadnjem delu ovrednotenja spletnih predstavitev Vlade RS pa se osre- J dotočamo na dolgoročne rešitve, ki so bolj kot na posamezne probleme spletnih