2. DECEMBER 2003 2 DECEMBER 2003 20 TRGOVINA DISTRIBUTIVE TRADE št./No 26 št./No 318 Statistične informacije, št. 318/2003 2 Rapid Reports No 318/2003 Statistične informacije, št. 318/2003 Rapid Reports No 318/2003 3 Statistične informacije, št. 318/2003 4 Rapid Reports No 318/2003 Statistične informacije, št. 318/2003 Rapid Reports No 318/2003 5 Statistične informacije, št. 318/2003 6 Rapid Reports No 318/2003 Statistične informacije, št. 318/2003 Rapid Reports No 318/2003 7 Statistične informacije, št. 318/2003 8 Rapid Reports No 318/2003 Statistične informacije, št. 318/2003 Rapid Reports No 318/2003 9 Statistične informacije, št. 318/2003 10 Rapid Reports No 318/2003 Statistične informacije, št. 318/2003 Rapid Reports No 318/2003 11 METODOLOŠKA POJASNILA METHODOLOGICAL EXPLANATIONS NAMEN STATISTIČNEGA RAZISKOVANJA PURPOSE OF THE STATISTICAL SURVEY Namen kvalitativne Ankete o poslovnih tendencah v trgovini na drobno (vprašalnik PA-TRG) je mesečno pridobivanje informacij o trenutnih stanjih glavnih ekonomskih kazalcev ter ocenitev njihovega gibanja v naslednjih mesecih. Rezultati anket so osnova za izračun kazalca zaupanja v trgovini na drobno. The purpose of the qualitative Survey on Business Tendency (questionnaire PA-TRG) is to get monthly information about current situations of major economic indicators and to evalute their movement in the following months. The results of the survey are the basis for evaluation of the confidence indicator in retail trade. Panelno anketo o poslovnih tendencah v trgovini na drobno izvajamo v Sloveniji od januarja 1999 s poenotenim vprašalnikom, na podlagi poenotene metodologije in z enako periodiko, kakor jo izvajajo v državah članicah Evropske unije že več desetletij, kar omogoča neposredno primerljivost podatkov. We have been carrying out the Panel Survey on Business Tendency in Retail Trade in Slovenia since January 1999 with the harmonised questionnaire, methodology and periodicity, which have been used in EU Member States for several decades. Therefore, all data are directly comparable. ENOTA OPAZOVANJA OBSERVATION UNITS Opazujemo podjetja, ki so po Standardni klasifikaciji dejavnosti razvrščena v trgovino na drobno, in sicer v naslednja oddelka: We are monitoring units that are registered in retail trade or sale of motor vehicles in the following divisions: • 50 - Prodaja, vzdrževanje in popravila motornih vozil; trgovina na drobno z motornimi gorivi, • 50 - Sale, maintenance and repair of motor vehicles, retail sale of fuels • 52 - Trgovina na drobno, razen z motornimi vozili; popravila izdelkov široke porabe. • 52 - Retail trade, except of motor vehicles, repair of personal and household goods Vzorec podjetij je oblikovan na podlagi dveh meril: They were selected into the panel by two criteria: • razvrstitve trgovskega podjetja po SKD in • the classification of the enterprise according to the Standard Classification of Activities (SCA) and • velikosti trgovskega podjetja (prihodek, skladno z zakonom o gospodarskih družbah). • the size of the enterprises (turnover in accordance with the Law on Business Companies). VIRI SOURCES Na vprašalnik PA - TRG odgovarjajo direktorji podjetij ali drugi vodilni delavci med 1. in 10. v mesecu. Persons responding to the monthly PA-TRG questionaire are managers of enterprises or other executives. They respond between the 1st and the 10th of the month. ZAJETJE COVERAGE V panelni vzorec smo zajeli 94 % velikih (97 % prihodka velikih podjetij) in 90 % srednje velikih (90 % prihodka srednje velikih podjetij) ter 31 % malih podjetij (ali 37 % prihodka malih podjetij), ki so razvrščena v dejavnost trgovine na drobno ali trgovine z motornimi vozili. Opisani panelni vzorec pokriva 41 % podjetij vzorčnega okvira ali 89 % prihodka v trgovini na drobno in trgovine z motornimi vozili. The panel includes 94% of large enterprises (or 97% of their turnover), 90% of medium-sized enterprises (or 90% of their turnover) and 31% of small enterprises (or 37% of their turnover), the principal activity of which is classified into retail trade and sale of motor vehicles. The panel covers 41% of enterprises of the studied population or 89% of turnover in retail trade and sale of motor vehicles. NAČIN ZBIRANJA PODATKOV METHOD OF DATA COLLECTING Anketo izvajamo mesečno po pošti. The survey is carried out monthly by mail. UTEŽEVANJE ODGOVOROV WEIGHTS FOR RESPONSES Odgovori so uteženi tako, da odražajo relativno pomembnost posameznega podjetja v vzorcu. Znotraj razredov SKD so odgovori uteženi s prihodkom. Responses to individual questions are weighted so that they reflect relative importance of an individual enterprise in the panel. Inside the SKD classes responses are weighted with the turnover. NEODGOVORI NON-RESPONSES Neodgovore vsak mesec obdelamo skladno s poenoteno metodologijo. Non-responses are processed every month in accordance with the harmonized methodology. DEFINICIJE IN POJASNILA DEFINITIONS AND EXPLANATIONS Ravnotežje je razlika med pozitivnimi in negativnimi odgovori, izraženimi v odstotkih. Ravnotežja prikazujejo gibanje opazovanih ekonomskih kazalcev (stanj in pričakovanj), ne pa dejanskih velikosti ekonomskih kazalcev. Grafikoni prikazujejo ravnotežja po posameznih vprašanjih. The balance is the difference between positive and negative answers, expressed in percent. The balance shows the movement of observed economic indicators (present situation and future expectations), and not the real size of economic indicators. The charts show the balance by individual questions. Statistične informacije, št. 318/2003 12 Rapid Reports No 318/2003 Kazalec zaupanja je povprečje odgovorov (ravnotežij) na vprašanja o sedanjem in pričakovanem poslovnem položaju in sedanjem obsegu zalog (obrnjen predznak). The confidence indicator shows an average of responses (balances) to questions on present and expected business trend and present stock (the latter with inverted sign). OBJAVLJANJE REZULTATOV PUBLISHING Sodelujoči v anketi prejmejo informacijo o dejavnosti, v katero so uvrščeni. Persons participating in the survey get the information on the activity of their enterprises. Drugim uporabnikom so ti podatki dostopni na ravni trgovine na drobno in po velikostnih razredih podjetij. Objavljamo jih mesečno v Statističnih informacijah. Other users can get data for retail trade and data for large, medium-sized and small enterprises published monthly in Rapid Reports. VPRAŠANJA : QUESTIONS: ⇒ Ocene stanj: ⇒ Appreciation of situation: • Ocena poslovnega položaja v zadnjih 3 mesecih: dober, zadovoljiv - normalen glede na sezono, slab? • Assessment of the present business situation over the past 3 months: good, satisfactory (normal for the season), bad? • Prodajne cene so v primerjavi s preteklim mesecem: višje, enake, nižje? • Selling prices compared to the last month: up, unchanged, down? • Ocena finančnega položaja v primerjavi s preteklim mesecem: boljši, enak, slabši? • Assessment of financial situation compared to the last month: better, same, worse? • Ocena obsega zalog: premajhne, ustrezne - normalne glede na sezono, prevelike? • Assessment of stocks: too small, adequate (normal for the season), too large? • Ocena prodaje glede na isti mesec lanskega leta: na višji ravni, na isti ravni, na nižji ravni? • Assessment of sales compared to the same month of the previous year: at a higer level, unchanged, at a lower level? ⇒ Pričakovanja v naslednjih mesecih: ⇒ Expectation in the next months: • Pričakovani poslovni položaj čez 6 mesecev: boljši, enak, slabši? • Expected business situation 6 months ahead: better, same, worse? • Pričakovane prodajne cene v naslednjih mesecih: višje, enake, nižje? • Selling price expectations for the next months: up, unchanged, down? • Pričakovano zaposlovanje v naslednjih 3 mesecih: povečalo, ostalo enako, zmanjšalo? • Employment expectations for the next 3 months: up, unchanged, down? • Pričakovani obseg skupne nabave (tuji in domači dobavitelji) v naslednjih 3 meseci: večji, enak, manjši? • Expectations on orders to place with total suppliers (domestic and foreign) in the next 3 months: up, unchanged, down? • Pričakovano povpraševanje v naslednjih 3 mesecih: povečalo, ostalo enako, zmanjšalo? • Expected demand for the next 3 months: up, unchanged, down? • Ocena konkurence na vašem področju glede na pretekli mesec: večja, enaka, manjša? • Assessment of competition in own sector compared to the last month: up, unchanged, down? • Ocena gibanja prodaje za to obdobje leta: dobro, zadovoljivo, slabo? • Assessment of sales for this period of year: good, satisfactory, bad? • Dejavniki, ki ovirajo izboljšanje sedanjega položaja: ni omejitev, nizko povpraševanje, slaba ponudba, visoki stroški dela, visoka cena denarja, težka dostopnost do bančnih kreditov, premajhna prodajna površina, premajhni skladiščni prostori, konkurenca v sektorju, ostalo? • Factors limiting the improvement of the present business situation: none, low demand, bad supply, high labour costs , high costs of finance, problems with access to bank credits, small sales surface, small storage capacity, competition in own sector, other? • Pričakovani obseg nabave pri domačih dobaviteljih v naslednjih 3 mesecih: večji, enak, manjši, nimamo domačih dobaviteljev? • Expectations on orders to place with domestic suppliers in the next 3 months: up, unchanged, down, no domestic suppliers? • Pričakovani obseg nabave pri tujih dobaviteljih v naslednjih 3 mesecih: večji, enak, manjši, nimamo tujih dobaviteljev? • Expectations on orders to place with foreign suppliers in the next 3 months: up, unchanged, down, no foreign suppliers? Statistične informacije, št. 318/2003 Rapid Reports No 318/2003 13 KOMENTAR: Tendence v trgovini na drobno so se v primerjavi s preteklim mesecem poslabšale – kazalnik je bil za 4 točke nižji, hkrati pa enak lanskemu povprečju. Na gibanje kazalnika zaupanja je vplivala predvsem ocena sedanjega in pričakovanega poslovnega položaja. Kazalnik zaupanja je bil v srednjevelikih podjetjih enak kot pretekli mesec, v velikih in malih podjetjih pa je bilo stanje za 5 oz.1 točko slabše. Pričakovanja so se večinoma poslabšala, razen pričakovanega zaposlovanja. Izmed kazalnikov stanja so se poslabšali kazalniki poslovnega položaja, prodajnih cen in gibanja prodaje, drugi pa so se izboljšali. PRIČAKOVANJA PRIČAKOVANI POSLOVNI POLOŽAJ Poslovni položaj se bo poslabšal v naslednjih mesecih; kazalec je nižji za 6 točk. Kazalec je bil glede na isti mesec lanskega leta in lansko povprečje nižji za 3 točke oz 6 točk. V malih podjetjih pričakujejo izboljšanje poslovnega položaja (za 1 točko), medtem ko v velikih in srednjevelikih pričakujejo poslabšanje (za 7 točk oz. 1 točko). PRIČAKOVANE PRODAJNE CENE Prodajne cene se bodo v prihodnje znižale; kazalec je nižji za 5 točk. Kazalec je glede na isti mesec lani 12 točk nižji in 20 točk pod lanskim povprečjem. V vseh treh velikostnih razredih podjetij napovedujejo znižanje prodajnih cen ( v velikih za 6 točk, v srednjevelikih za 5 točk in malih za 2 točki). PRIČAKOVANO ZAPOSLOVANJE V novembru se je kazalec pričakovanega zaposlovanja glede na pretekli mesec zvišal za 4 točke, glede na isti mesec lanskega leta je bil višji za 14 točk in 10 točk nad lanskim povprečjem. V prihodnje se bo zaposlovanje zmanjšalo v malih podjetjih (za 1 točko), medtem ko v velikih in srednjevelikih pričakujejo izboljšanje (za 3 točke). PRIČAKOVANA SKUPNA NABAVA Trgovci pričakujejo zmanjšanje obsega nabav; kazalec je namreč nižji za 6 točk. Glede na isti mesec lani je nižji za 2 točki in 7 točk nižji od lanskega povprečja. Skupna nabava se bo zmanjšala v vseh treh velikostnih razredih; v velikih podjetjih za 5 točk, v srednjevelikih za 6 točk in malih za 8 točk. PRIČAKOVANO POVPRAŠEVANJE V naslednjih 3 mesecih se bo povpraševanje po blagu zmanjšalo; kazalec je namreč nižji za 4 točke. V primerjavi z istim mesecem lanskega leta in lanskim povprečjem je kazalec višji za 11 točk oz. 4 točke. V vseh treh velikostnih razredih podjetij pričakujejo zmanjšanje povpraševanja ( v velikih za 4 točke, v srednjevelikih za 7 točk in malih za 5 točk). STANJA POSLOVNI POLOŽAJ Glede na pretekli mesec se je poslovni položaj poslabšal; kazalec je namreč nižji za 3 točke. V primerjavi z istim mesecem lanskega leta je kazalec višji za 9 točk in je 8 točk nad lanskim povprečjem. V velikih podjetjih beležijo poslabšanje poslovnega položaja (za 4 točke). V srednjevelikih in malih podjetjih ostaja stanje nespremenjeno. PRODAJNE CENE V novembru so se prodajne cene znižale za 4 točke. V primerjavi z istim mesecem lani je kazalec 16 točk nižji in 19 točk pod lanskim povprečjem. V vseh treh velikostnih razredih so se prodajne cene znižale (v velikih za 3 točke, v srednjevelikih za 2 točki in malih za 5 točk). Statistične informacije, št. 318/2003 14 Rapid Reports No 318/2003 FINANČNI POLOŽAJ Tudi tokrat se je finančni položaj izboljšal; kazalec je višji za 6 točk. Glede na isti mesec lanskega leta in lansko povprečje je višji za 6 oz. 12 točk. V velikih in srednjevelikih podjetjih se je finančni položaj izboljšal za 8 točk, medtem ko se je v malih kazalec znižal za 3 točke. OBSEG ZALOG Trgovci ocenjujejo, da je prevelik obseg zalog; kazalec je namreč za 4 točke višji. Glede na lanski november in lansko povprečje je kazalec višji za 2 točki oz. 4 točke. Obseg zalog se je povečal v velikih in malih podjetjih za 4 oz. 3 točke, medtem ko se je v srednjevelikih nekoliko zmanjšal (za 1 točko). RAVEN PRODAJE V zadnjih treh mesecih se raven prodaje povečuje; kazalec je namreč višji za 18 točk. V primerjavi z istim mesecem lani je kazalec višji za 26 točk in 23 točk nad lanskim povprečjem. V vseh treh velikostnih razredih se je raven prodaje dvignila (v velikih za 23 točk, v srednjevelikih za 4 točke in malih za 1 točko). KONKURENČNOST Konkurenčnost je na področju trgovinske dejavnosti, glede na pretekli mesec enaka. Glede na isti mesec lanskega leta in lansko povprečje je 4 točke višja. Zmanjšanje konkurenčnosti beležijo v velikih in malih podjetjih (za 1 točko), medtem ko beležijo v srednjevelikih zvišanje za 7 točk. GIBANJE PRODAJE ZA TO OBDOBJE LETA Glede na prejšnji mesec je gibanje prodaje slabše; kazalec nižji za 2 točki. Glede na isti mesec lanskega leta in glede na lansko povprečje pa je višji za 1 točko oz 5 točk. Gibanje prodaje je slabše v velikih in malih podjetjih (za 3 točke), v srednjevelikih pa je boljše (za 2 točki). OMEJITVENI DEJAVNIKI V TRGOVINI NA DROBNO V novembru se 35 % podjetij (oz. 25 % prihodka) v trgovini na drobno srečuje z dejavniki iz skupine "hude omejitve". V primerjavi s preteklim mesecem je delež enak, glede na isti mesec lanskega leta pa je delež za 1 točko nižji. Od vprašanih se 33 % podjetij (oz. 30 % prihodka) srečuje s skupino dejavnikov "težave s ponudbo". Delež teh podjetij je glede na pretekli mesec 2 točki višji in enak lanskemu novembru. 23 % podjetij (oz. 26 % prihodka) se je srečevalo s skupino dejavnikov "težave s povpraševanjem", to je za 1 točko manj kot pretekli mesec in enako kot isti mesec lanskega leta. Podjetij, ki ni imelo omejitev v poslovanju je 9 % (oz. 19 % prihodka). Delež teh podjetij je glede na pretekli mesec za 1 točko nižji in za 1 točki višji glede na isti mesec lanskega leta. Delež podjetij s posameznimi omejitvenimi dejavniki po velikostnih razredih podjetij VELIKOSTNI RAZRED PODJETIJ SKUPINA OMEJITVENIH DEJAVNIKOV Hude omejitve Težave s ponudbo Težave s povpraševanjem Ni omejitev VELIKA 33 18 35 14 SREDNJEVELIKA 39 28 25 8 MALA 35 34 22 9 Statistične informacije, št. 318/2003 Rapid Reports No 318/2003 15 Deleži prihodka s posameznimi omejitvenimi dejavniki po velikostnih razredih VELIKOSTNI RAZRED PODJETIJ SKUPINA OMEJITVENIH DEJAVNIKOV Hude omejitve Težave s ponudbo Težave s povpraševanjem Ni omejitev VELIKA 22 30 27 21 SREDNJEVELIKA 39 28 26 7 MALA 37 34 20 9 Podrobnejši pregled omejitvenih dejavnikov v trgovini na drobno1) : • 42 % podjetij (ali 40 % prihodka) je omejevala konkurenca v sektorju, • 38 % podjetij (ali 35 % prihodka) so omejevali visoki stroški dela, • 35 % podjetij (ali 27 % prihodka) je omejevalo nezadostno povpraševanje, • 31 % podjetij (ali 28 % prihodka) je omejevala visoka cena denarja, • 15 % podjetij (ali 4 % prihodka) je omejevala dostopnost do bančnih kreditov, • 14 % podjetij (ali 10 % prihodka) je omejevala premajhna prodajna površina, • 10 % podjetij (ali 9 % prihodka) so omejevali drugi dejavniki, kot so finančna nedisciplina, visoke najemnine, slaba lokacija itd., • 9 % podjetij (ali 19 % prihodka) ni imelo omejitev v poslovanju, • 9 % podjetij (ali 7 % prihodka) so omejevali premajhni skladiščni prostori, • 3 % podjetij (ali 1 % prihodka) je omejevala slaba ponudba. 1) Podjetja lahko označijo več dejavnikov, ki omejujejo njihovo poslovanje, zato vsota odstotkov ni 100. Sestavila / Prepared by: Barbara Mikulec Izdaja, založba in tisk Statistični urad Republike Slovenije, Ljubljana, Vožarski pot 12 - Uporaba in objava podatkov dovoljena le z navedbo vira - Odgovarja generalna direktorica mag. Irena Križman - Urednica zbirke Statistične informacije Avguština Kuhar de Domizio - Slovensko besedilo jezikovno uredila Ivanka Zobec - Angleško besedilo jezikovno uredil Boris Panič - Tehnični urednik Anton Rojc - Naklada 103 izvodov - ISSN zbirke Statistične informacije 1408-192X - ISSN podzbirke Trgovina 1408-9327 - Informacije daje Informacijsko središče, tel.: (01) 241 51 04 - El. pošta: info.stat@gov.si - http://www.stat.si. Edited, published and printed by the Statistical Office of the Republic of Slovenia, Ljubljana, Vožarski pot 12 - These data can be used provided the source is acknowledged - Director-General Irena Križman - Rapid Reports editor Avguština Kuhar de Domizio - Slovene language editor Ivanka Zobec - English language editor Boris Panič - Technical editor Anton Rojc - Total print run 103 copies - ISSN of collection Rapid reports 1408-192X - ISSN of subcollection Distributive trade 1408-9327 - Information is given by the Information Centre of the Statistical Office of the Republic of Slovenia, tel.: +386 1 241 51 04 - E-mail: info.stat@gov.si - http://www.stat.si.