Družbeno upravljanje v zdravstvenih ustanovah BiH Vse zdravstvene ustanove s samostoj-nim finansiranjem tmajo upravne odbore kot organe družb&nega upravljanja. Izje-ma so nekatere novoustauovljene usta-nove, kjer bodo te orgajie šele foimiiali. Število člaaov npravnah odborov se gib-lje od trj do devet (izjemoma enajst), kar je odvisno od velikosti in pomena ustanove. V upravne od^ljore zdravstve-nih ustanov v Bosni in Hercegovkii je bilo izvoljenih 24O0 članov. Znaeikio je, da je v U'h upravnih odtacirih zelo ma-lo žensk in miadiine in le 213 delavcev. Naj-večji od.stotek jih je iz vrst uslužbeneev, kj jih. je 70 odstotkov. V oclborih so ra-zen upravnika zdravstvene usta državljanov, temTeč tudi Ijubezoin člo- veka, ki je osebuo i/.kusil vso nevarnost bolezini, proti kateri se bojuje ustanova, katere član upravntga otlbora je. Clane upravndr<>bneje načina uji-hovega imeiiova.nja ali izvolitve kakor pri orjfanMi cfružbeneffa upravljanja Y So-lah itd., se t praksi u.pošleva saino sesta-va po obveznem zastopništvu. I.raenovani zastopnikj pa se ne čutijo otljfovoriie, da bi p<>ročali o delu organu ali orgaTiiza-oiji. ki jo zaslopajo. , V nekaterih krajih ne posveoajo dovoJj pozornosti sestavi upravnega odix>ra, Po-nekod se pojavlja težnja, du bi v uprav-nih odlx>rih zaposlili le strokovnjake. še bolj pogo^ta in škodljiva pa je praksa, da1 so stiokovnjaki izkl jučerni iz dola lipruvnega odibora. V večini us(an<)v iinujo upravni odbori seje enkrat na mesec. So pa tudi usta-nove, ki sklicujej« seje zelo neredno in v precej dolgih časovnih razmakih. Niso osamilje.nl primeri. r, predsfxlnik ra ali »pravnik ustanove, o femer kasneje obvesčata npravni odbor. Dogaja se celo, da rešuje nekaifere osebne in materialno finanone zadeve, za katere je izključno pristojen upravni odbftr, upravmk sam. Način pripravljanja sej Skoraj splošina je praksa, da članov upraviuh odiburov ob vabilu na sejo ne obveščajo o dnevnem redu. še manj pa je v praksi. da bi hkrati z*vabiloin po-slali tudi gradjvo ali dokumentacijo o posameznih vprašanjili. ki so uu dnev-nem redu. Tega ne dclajo nlti v prijne-rih, ko gre za zelo zaplclena vprašanja, za katera je nujna resnejša priiprava. Upravi adbori se najpogosteje ukvar-jajo z vprašanji s področja gospodarsko finančnesra poslovanja in personalne slut-be v zdravstvenih ustanovah. Na dnev-nem redu so najpogosteje predračun d<>-hodikov in izdatkov. uporaba in razdeli-tev skladov. probiemi investicij. določa-nje cen zdravstvenim uslugam. poveča-nje zmogljivosti, reševanje lače in driigi prejemki. Po predipisih traja roandat <"lanov upravnega odbora v (eh ustanovah ieto dni. NTi pa redek prirner. da niso bili u.pravni oor.i izmenjani po tri im tudi več let. kakor se je zgocliio v inestni polikliinikr v Sarajevu. v splošni bolni-šnici v Mostarju. v lekarni v Foči i.td. Upravičeni so pomisleki, da je enolelni mandat preveč kralek. tcnia da kakšen upravni r opravlja svoje funkcije več kakor dve leti. ri. kljub po-^nanjkanju veljavnili predpisov. določili upravnim odiborom ustanov. ki jih ustar navljajo. dvoletni mandat. V delu zdravstvpnih usianov je veliko problpmov. katorih rešMev pogosto pre-sega možinosti ne samo upravnih dl>u-jaji> ljudskih odborov in drugili org^a-uov, da bi se resneje ukvarjali g temi problemi, kar bi koučuo imelo za posle-clico, da bi zagtnovtli pravilnejšo in bolj-šo zdravstv«no varstvo ter uspešnejše delo zdravstvene službe. . Čeprav določajo veljavni predpisi, da morajo strokovjii koiegiji v zdravstve-nib. ustenovali obvezno obstajati, srečujemo v praksi ta organ zelo redko, kaj" opruvičujcjo s ]x>inanjkaiijeui strokovnih kadrov, čoprav bi lahko kot cfejanski raz-]og prpj navedli pivjinovanje yotlij teb. •ustanov. ki niso ra^ix>lo/eiii in ne /elijo strokovnega ^) organizaciji jin sisiemaiizaciji, za-iem določila o izvolifvi in odpoklicu čla-nov upravnih otfborov, o razmerju do drugih organov in organizacij itd. Upravljanje skladov Način obli.kovanja sklav *e »talno pflvpčuie. Zdravstvfna služba se čedalje VkAj širi in čedalie 1k>1 i ^prejema sploš-no dnižbeno funkcijo. Zato je naloga npravnili odl>orov, da z'me(fselx>)nim sti-kom zagntoviio w>delovanje nied preven-tivnimi in kurativnimi zdravstvenimi ustanovami. tam pa. kjer je vfH- usta-iiov, bi bilo p^otrp^bno formirati strokovne svete. ki bi jih sestavljali upraviuki in drugi vidni strokovn in-ki. Vsakdan jistiki npravnih od'lx>rov zdraTsivpTiih ustanov s sveM za v.dravstvo 'judskib odborov, zatem z organi socialnpsa zavarovanja in posobno z odbori političnih orgnniza-cij nostajajo nnini. ker so ep tndi d<-v>lej ouitile porriiinjkliivosti v -Sibkpm sodplo-vanhi med temi organi in zdravstveno iliižbo. ki je v tei refHiblik! klinb vsem pomanjkljivostim dosPgla rlobrn reznl-ta-te. I. Bodnaruk