DRUŽINA?, MESEČNIK ZA ZABAVO IN POUK. LETNIK I. MAJ 1929. ŠTEVILKA 2. Jožo Lovrenčič: CESTA IN NJEN VOZEL Povest iz XIV. stoletja.1 LETO Gospodnje 1331. Henrik, po božji milosti kralj češki in poljski, vojvoda koroški, grof Tirol* ske in Goriške in zaščitnik oglejske, triden* tinske in hriksenške cerkve, in patrijarh Pa* gano skrbita za nadižko s predilsko cesto, ki je žila, po kateri se pretaka zlata kri kupčije med severom in juj prelepo pesem škofa Franzena, ki je zelo priljubljena pri Švedih in Fincih: 1 1 Tcci, ren moj, hitrih noj«! Dolžil jc pred tubo pot, krutek pu jo dan. Glej, volkovi tulijo in ljudi mipndiijo — blizu je njih stan. Lepo pravi pregovor: »Ne kliči volka iz gozda!« Še ni Sampo končal pesmi, ko so pri* drveli volkovi za sankami in se skušali vreči na rena. Sampo se ni bal, ker je dobro vedel, da se ne more noben volk meriti z renom v hitrosti. Šla sta kot vihar. Meseca ni bilo na nebu, gore pa so kar bežale mimo. Sampo je bil odločen. Na nekem ovinku pa so se sani preobrnile, da je Sampo odletel v stran. Ker je imel usta polna snegu, ni mogel zaklicati »prrt« na rena, ki je drvil naprej s prevrnjenimi sankami. Ostal je sam sredi neskončne in puste ravni in od nikoder ni mogel pričakovati pomoči. Kaj naj zdaj začne? Naokoli sam sneg in gorski vrhovi, izmed katerih je eden preraste! vse druge. To je bila gora Rastekais. Takoj se je Sampo spomnil, da biva tam kralj gora, ki požre naenkrat celega rena, otroke pa kakor muhe. Ta misel ga je pretresla. Kad bi bil zdaj z materjo in očetom v toplem šotoru. A kako sc vrniti k njim? Kralj gora ga požre z obleko in rokavicami vred kakor revno mušico. Sam je stal v noči v podnožju visoke Ra* stekais in sc razjokal Mrzle solze so drsele po licih in prirastle kot grah na ustnice. Pre* stal je z jokom, se ojunačil in rekel samemu sebi: »Če ostanem tu, zmrznem. Bolje, da grem do kralja gora. Ako me požre. ha. to bi ne bilo dobro. Prepričam ga, da bo bolje, ako po* goltnc volka; bo imel vsaj boljšo pečenko.« In sc jc začel pomikati na goro. Kmalu je zaslišal na snegu nek šum in zagledal prav ob sebi ogromnega volka. Srce mu je začelo biti hitreje, vendar jc kazal, da se prav ničesar ne boji. »S poti!« je kriknil. »Grem do kralja gora. Če ti je kai za kožo, se kar umakni na stran, ti svetujem.« »Ne bodi tako hud!« je odvrnil volk. (Ra« stekais je začarana gora in tam tudi živali go« vore.) »Kdo si, mladec, ki capljaš v snegu?« »Pravijo mi Sampo Lappelil. Kdo si pa ti?« »Jaz spremljam z drugimi volkovi kralja gora in kličem zdaj tovariše na praznovanje solnca. Pojdiva po ti strani! Sedi na moj hrbet in jaz tc popeljem do kralja gora.« Sampo mu je splezal na hrbet. Volk pa je stekel sikozi temine ob prepadih. »Kaj je to praznovanje solnca?« je ugibal Sampo. »Tega ne veš? Ko se solnce po dolgi zim* ski noči prvikrat prikaže, praznujemo prav slovesno njegov povratek. Vsi lepoglaivčki in vse živali se zber6 na Rastekaisu in toga dne ni mogoče nikomur storiti kaj žalega. Srečen si, Sampo Lappelil, sicer bi bil že davno požrt.« »Ali je tudi sam kralj pod tem pravilom?« »Seveda,« je odvrnil volk. »Eno uro prod povratkom solnca in eno uro za tem ti ne pa* de las z glave. Ko pa mine ta čas, bo tisoč vol* kov in medvedov renčalo z ostrimi zobmi v te. Če padeš v roke kralju gora, boš končan.« »Morda boš tako dober in me rešiš iz ne* sreče,« je rekel deček in srce mu je tolklo ka* kor kladivo. Volk se je zasmejal. (Na gori Rastekais se znajo tudi živali smejati.) »O, tega pa ne, dragi moj! Ravno prvi te požrem. Lepo debel in tolst si in se pozna, da so te hranili z mlekom in Tenovim sirom. Iz* borno kosilo bom imel.« Sampu je že prišla misel, da bi zdrknil z volkovegai hrbta na tla, pa je bilo že prepozno: prišla sta do palače kralja gora. Sedel je na prestolu oblakov in z grozepolnimi očmi zrl v temne doline. Gilava mu je bila ovenčana s slano, njegova brada, pa je bila iz samih lede* nih sveč. Ogrnjen je bil v plašč iz debelih snežnih plasti. Okoli kralja so stali milijoni lepoglavčkov in palčkov, ki so prišli iz Islanda, Grenlanda, Spitzbergov,. Nove Zemlje in še od severnega tečaja. Vsi so prihiteli, da bi se solncu po* klonili. Za njimi je bilo na tisoče živali, bivajočih v Laponiji, začenši od medveda in volka in tja do ponižnih renov in še do malih žuželk, ki žive na njih. Le komarjev ni bilo, ker so gotovo poginili pozimi. Sampo je skočil s kosmatega jahanca in se skril za skalo, da bi tako mogel videti vse, kar bi se zgodilo. Kralj gora je dvignil mogočno glavo. Nje* govo čelo je žarelo v polnočnem svitu, ki je s treskom hitel na nebo. najprej bled, potem pa vedno jasnejši. Jezno je kralj gora tlesknil z ledenimi rokami. Njih pok je bil podoben gromu, ki se je še povečal z vsemi gorskimi odmevi v veliko radost lepoglavčkov in v strah živali. »Ljubim večni sneg in večno noč!« je rekel kralj z mogočnim glasom. »Da, da! Tudi mi ljubimo noč, večno noč, ki je lepša od poletnega solnca,« so potrdili lepoglavčki v zboru. Med živalmi je nastal razdor. Najljutejše so hotele noč,, drugim je bilo poletje ljubše, seveda brez laponskih komarjev, ki so jih strašno zbadali ob vročih dneh. Žuželke, ki so živcile na renih, so bile za poletje in zato so kričale na vse grlo: »Milostivi kralj! Me čakamo solnca!« »Tiho bodite,« jih je ozmerjal beli med* ved. »Solnce se ne vrne, ker je umrlo.« »Solnce je umrlo!« so ponovile živali in grom jc pretresel vso naravo. Lepoglavčki od severnega tečaja pa so se tako smejali in pri* tr jev ali, da. so še rdeče čepice zgubili. Kralj je spet zaklical z gromečim glasom: »Solnce je umrlo. Jaz sem kralj večne noči in večnega mrazu.« Razjarjeni Sam po Lappelil ni mofid več poslušati tega. Pritekel je izza skale in zakli* cal s tenkim glasom: »Lažeš, mogočni kralj! Včeraj že sem vi* del prvi svit zore, ki je napovedal solne a. Ni res, da je umrlo. Prav kmalu se vrne in raz« topi tvojo brado.« Kralju gora se je čelo grozno pomračilo in brez ozira na svoje večno pravo, je stegnil mogočno roko, da bi zdrobil malega zasme* hovalca, pa je v tem trenutku rdečica oblila nebo in kralja gora. Prebledel je in spustil ro* ko. Solnce se je v celi obli prikazalo na ob* zorju. Hitelo je vedno višje in razsvetlilo go* re, ravnine, lepoglavčike, živali in malega pre* drzneža Sampo Lappelila. Predramilo ie vsa srca in v njegovih žarkih je zacvelo na snegu na milijone rož. Celo ti, ki so se veselil nje* gove smrti, so bili zdaj srečni, da ga spet vi* dijo. Kralju gora se je brada začela topiti in tekla v vodopadih po lepi sneženi odeji. Sredi splošne radosti in zamaknjenja v solnce niso opazili, da mine kmalu čas in ura splošnega miru. Sampo je slišal, kako je rekla rena rcnčku: »Pojva odtod, ljubi otrok, sicer nais vol* kovi požro!« Sampo se je spomnil, da čaka njega enaka usoda, ako se še dalje mudi. Ko je zagledal rena z zlatimi rogovi, je skočil nanj. Ren je zbežal kot strela čez vse zapreke. »Kaj pomeni ta grom?« je prašal Sampo. »Vsi gorski medvedje lete za nama, da bi naju požrli,« je odvrnil ren. »Pa ne boj sc! Jaz sem začaran ren kralja goril in noben medved me ne v jame.« »Spet slišim bobnenje. Kaj more to biti?« je ponovil Sampo. »Sto tisoč volkov drvi za nama, da bi naju požrlo,« je odgvoril ren. »Pa bodi miren! No* ben volk se ne more v hitrosti meriti z menoj.« NekaJ pozneje je Sampo spet vprašal: »Kaj pa to treskanje, ki se razlega od skalnatih pečin?« »To pa je kralj gora, ki beži s hitrimi ko* raki za nama,« je povedal ren, trepetajoč po vsem telesu. »Izgubljeni smo, nikdo mu ne uide.« »Ali ni prav nikake možnosti več, da se rešiva?« »Samo ena je: ko se zatečeva v župnišče nad jezerom Enar. Kralj gora nima namreč nikakih oblasti čez kristjane.« »Hiti torej, moj dragi ren!« je zaklical Sam* no. »Ako me rešiš, ti dam zlatega ovsa v sre'' brnem koritku.« Ren je hitel z vsemi močmi. Kmalu sta doc segla zidove župnišča. Trenutek potem, ko sta bila že na varnem in brez skrbi, je kralj gora potrkal na vrata, da se je vsa hiša v te* mel j ih stresla. »Kdo je zunaj?« je vprašal župnik. »Jaz sem,« je odvrnil gromeč glas. »Odpri kralju gora! Pri tebi je otrok, ki ni še krščen. Veš pa, da so vsi pogani mojd.« »Počakaj, da vzamem suknjo in ovratnik in tc lepo sprejmem,« je rekel župnik od* znotraj. '»Pohiti, sicer ti razvalini vse zidove,« jc zahropel kralj gora. »Takoj, takoj,« je hitel župnik Vzel je vodo in hitro krstil Sampa v imenu Očeta in Sina in Svetega Duha. »Odpri takoj,« je kriknil razjarjeni kralj gora in je s takšno silo pretresel zidove, da so skoraj popokali. Župnik pa je odprl vrata in rekel: »Pojdi odtod, vladar zime in noči! Ne takni se tega otroka! Solnce božje ljubezni sveti nad njegovo glavo in dedič božjega kra* ljcstva je, zato mu ni treba trepetati pred teboj.« Kralj gora se je silno razsrdil in cel dom obmetaval s snegom. Vsi so sc že pripravljali na smrt, samo župnik je bral sv. pismo in ča* kal dne. Jutranje solnce je stopilo sneg, kralj gora pa je izginil. Sampo Lappelil se je zahvalil župniku in se vrnil v Aimio na saneh, v katere je vpregel rena z zlatimi rogovi. Nepričakovani povratek je razveselil celo družino. Od tega časa skrb e Laponci, v bojazni pred kraljem gora. da so njih novorojenčki kmalu po rojstvu krščeni. Gotovo ste radovedni, ali je Sampo držal besedo in dal renu zlatega ovsa v srebrnem koritku. Pa nimam časa, vam pripovedovati o tem. Pustimo to za drugikrat! Sieno: KAJ SEM? Ule j, ne poznam več svojega obraza in luštne misli so mi tuje. Kdo je v meni, ki jih kuje? Ne vem mu imenu, ne znam mu izrazil. Rad bi te vprašal, a ti si predaleč, to vem. Med nama so gore, na njih je sne g. Ko bo skopnel in bo go/ ves ta breg, tedaj bom prišel in / v hipu nemogoče, potem stavim deset proti enemu, da se mu končno vendarle posreči. Kdo more doseči kaj proti Človeku, ki nosi v sebi neomajen sklep? Ki ::e ne zaveda, da je premagan in ki sc bori po kolenih naprej, ako so mu odstrelili obe nogi? Tcžkoče in od* por takega ne strašijo; preganjanje mu le koristi, ker ga vzpodbuja le šc k večjemu napenjanju vseli sil. Dajte človeku lc abecedo in železno voljo, in kdo bi rekel, kako visoko se more še dvigniti?« Imej zaprtega (ialilca radi kakega njegovih matematičnih odkritij in on ti bo napravil v svoji celici poskuse s slamo. Vzemi Kulerju vid, in on bo razmišljal le globlje, da razvije svojo prečudežno nadarjenost za matematične prera« čune. Quentin Metsvs jc že obupal, da bi postal slikar, ko so mu rekli, da se bo mogel poročiti z vrlo ljubljeno hčerko svojega mojstra le, ako more ustvariti imenitno sliko. Lotil se je dela s tisto silo volje, ki je nepre* magljiva ter je ustvaril eno izmed mojstrskih del v sli« karstvu: »Skopuhi«. Njegova odločnost je porazila »ne« možno«, HISA IMEJ SVOJ VRT. S trnjem, osatom in pelinom jo prepleteno in prc« pojeno naše življenje, cvetje in veselje nam je le rcd> kokedaj in zelo pičlo odmerjeno. In vendar je naša duša tako potrebna, da se odpočije in umiri od trudapolnega dnevnega dela, trpljenja, žalosti in skrbi. In kje naj se odpočijemo in umirimo? Ali v go» stilni? Malo razvedrila da gostilna, tam kvečjemu vto* pimo za malo časa skrbi, ki pa potem s toliko večjo silo pritisnejo na možgane. Tudi pri drugih zabavah navadno zastonj iščemo razvedrila in umirjenja svojih živcev, večkrat odpove svojo pomoč celo razvedrilna knjiga. V takih slučajih išči razvedrila v cvetju in zelenju, sredi božje narave. Takrat je srečen, kdor ima svoj vrt in sredi njega miren kotiček, ('c se mu hoče, dela okoli zelenjave in cvetic, opravilo dobi pri sadnem drevju, če pa tega ne more, .sede v mirni kotiček, gleda in prede svojo misel, okolica, cvetje in zelenje pa vpliva blago* dejno na njegovo kiti učeno dušo, oči mu počivajo na lepi gartroži, leteči metuljček odnese na svojih krilih tegobo srca. Zato pa imej vsaka hiša v bližini svoj vrt. Sadno drevje v vrtu nam lepša okolico hiše in nam nosi dobiček. Seveda mora biti drevje dobro in pravilno nogovano. Vrt pa ni le za sadno drevje. Predvsem mora biti vrt živa zaloga za kuhinjo, »kambrica« naše pridne go« spodinje. Tam naj ji raste čebula in Česnik, špinača in ohrovt, solata in radič, paradižniki in kumarice, pc» tršilj in zelena, hren in majaron in še mnogo takih zelišč. Zelišča so potrebna /.a našo hrano. Njih pomen ne tiči samo v tem, da delajo hrano bolj raznovrstno in radi tega prijetnejšo, temveč vplivajo tudi zdravilno na prebavo in celo človeško telo. Ker hoče naš rod ostati čil in zdrav, zato naj vživa mnogo zelenjave. Najcenejša in najbolj Okusna pa je zelenjava, katero smo si sami vzgojili na domačem vrtu. In cvetke! Znana je naša dežela in naš narod, da ljubi cvetice, ki tako lepo krase okna naših domov in s prijetnim duhom napolnjujejo okolico naših hiš. V vrtu je vedno prostora za cvetice, ljubljenke naših de* klet. Cvetice krasc naš dom, delajo prijetno naše bi* vališče, vplivajo blagodejno pa tudi na naše srce. Kas teri človek bo ostal trd v bližini lepe cvetice, katero dekle bo slabo, ki ljubi in goji cvetlice, ta božji dar. In vrt nam služi za bodrilo k pridnosti. Otrok rad rije po zemlji. Odmeri mu v vrtu kotiček, gredico, ka» tero naj otrok sam obdela, zaliva in sploh oskrbuje. Le tako boš vzgojil iz otroka pridnega delavca. Zato pa spada v bližino naših hiš vrt, četudi ne velik. Blažil nam bo našo dušo, vplival vzgojno in zdra* vil nas duševno in telesno ter vseboval zalogo za naš želodec. In naš želodec je sila važna stvar, saj pravijo celo, tla gre ljubezen skozi želodec. Četudi imenovani rek ne bi bil vedno na mestu, vendar je zelo dobro, če si ga naše gospodinje prav dobro zapomnijo. POSODA ZA CVETLIČNE RASTLINE. Naši ljudje vsade cvetlično rastlino v prvo posodo, ki jim pride pod roko. Nagclji se morajo večkrat za« dovdjiti s škatlo od paradižnične mezge, oleander mora hote ali nehote hirati v pločevinasti posodi, ki je pr» votno služila za bencin ali petrolej. 1 aka posoda je res poceni, a ne odgovarja namenu. Mi hočemo, da se cvetlična rastlina razvija, da je zdrava in da s svojo svežostjo blagodejno vpliva na naše oči in srce. V pločevinasti posodi pa se cvetlica ne more dobro razvijati, ker ne propušča pločevina zraku h ko» reninam, ki istega nujno potrebujejo. Pločevinaste in sploh kovinaste posode imajo poleg tega še to slabo lastnost, da se na solncu zelo segrejejo, na hladu pa Omrazijo, kar potem kvarno vpliva na korenine rast* line in taka rastlina mora potem hirati. Najprimernejša posoda za evetlične rastline so žgani glinasti lonci, leseni zabojčki in čebriči, najlepši so se* veda lonci. Pri loncih moramo predvsem paziti, da niso cmaj* lirani, ne od znotraj in ne od zunaj, ker zapira emajl zraku pot. Preden vsadimo rastlino v lonec, ga moramo s ščetko dobro očistiti morebitne zemlje, plesni, pajče* vine in druge umazanije. Nato moramo lonec oprati v vreli vodi, nakar ga šc oplaknemo z mrzlo. Umazanija zapira pot zraku, poleg tega pa prenaša bolezni na rastlino. Lonec mora imeti na dnu luknjo, skozi katero naj se odceja odvišna voda. Preobilna vlaga v loncu škoduje rastlini, ker korenine ne morejo dihati. Vsled preobile vlage se skisa zemlja in cvetlična rastlina počne hirati. Sobne cvetlične lonce <:lepšaš z belo barvo, s katero pobeliš zgornji rob lonca: ostali lonec ostane rumen* kaste ali rujavkaste barve, zgornji rob pa je čisto bel, kar zelo poveča lepoto prostora. Zabojčke rabimo za cvetlične rastline na oknih, hodnikih, balkonih itd. Tudi zabojčki, ki naj bodo le* šeni, naj imajo na dnu svoje odeejalne luknje ped narazen. Čebrički so najprimernejša oblika za večje olepše* valne rastline, kot so oleandri, gartrože, limonovi grmi* či itd., katere držimo navadno za olepšavo pred vhodom v hišo ali pred kakimi drugimi vrati. Odeejcvalnc luknje ne smejo manjkati tudi pri čebričih. Ker rastejo v čebričih navadno dolgotrajne cvetlične rastline, zato naj bodo čebriči napravljeni iz močnega, najbolje iz hrastovega lesa. čebrič bo več časa trajal, če ga od znotraj nekoliko ožgemo: plesen se ne razvija tako rada na ožgani kot na neožgani površini. Lepo je, če čebriče in zabojčke pobarvamo z barvo okolice, recimo hiše. Tako pobarvana posoda napravi takoj lepši vtis na gledalca. Seveda morajo biti cvetlične posode primerne ob* like in velikosti. Moški klobuk ne spada na otroško gla* vo in ne narobe, tako tudi ne spada majhna cvetlična rastlina v veliko posodo. Inž. J. K. GOSPODINJSKI MIGLJAJI. Madeže od črnila spraviš iz obleke in perila, če jih opereš v toplem mleku. I udi limonov sok spravi madeže od črnila. Seveda je najbolje očistiti še sveže madeže in ne zastarelih. Kokoi nosi jajca brei lupine. Lahko sta dva razloga, in sicer: 1. Kokoš prejema s krm,, premalo apna, zato naj sc taka kokoš mnogo giblje na prostem. Ce pa so kokoši zaprte in dobivajo za krmo mnog,, krompirja, posebno kuhanega, potem dodaj vsaki dan krmi nekoliko klaj. nega apna, in sicer na 5 kokoši eno malo žličico. Poleg tega vrži vsaj vsaki teden med zaprte kokoši pest peska. 2. Brezlupinastim jacem je lahko kriva bolezen. V tem slučaju ne išči pomoči, marveč kokoš opitaj, jo zakolji ali prodaj. Sedaj so jajca poceni, v zimskem času pa zelo draga; sedaj so po 30 in 40 sto* t'nk, decembra pa po liri. Zato stori pametno vsaka go* spi dinja ki si v poletnih meseeih oskrbi zalogo jajce za zimo. Kdor hoče ohraniti poletna jajca za zimski čas, mora jajca konservirati, za kar je najeenejše sredstvo navadno apno. Iz gašenega apna napravimo z dodatkom v, de apneno mleko, s katerim zalijemo v primerni po* sodi vložena jajca. Primerna posoda so stekleni, veliki vrči, veliki, navadni, četudi glinasti lonci, zadostuje tu* di navadna golida ali druga posoda. Paziti moramo, da so jajca vedno pokrita z apnenim mlekom. ZA KUHINJO. FRANCOSKA JUHA. Očisti in zreži na rezanec nekoliko krompirja, ohrovta (vrzote), zelene (šelne), korcnjčka, čebule, pc* teršilja in nekoliko zelenega graha. Duši vse to na su* rovem maslu, da se nekoliko zarumeni. Nato potrosi z žlico moke in ko se zarumeni, zalij z vodo ali kostno juho. Na juhi zakuhaj peščico riža. MESNI HLEBČKI. Vzemi 'h kg govejega mesa, 2 žemlji 3 dkg čebule, zeleni peteršilj, sol, poper, 2 jajci, S dkg moke, 20 dkg militi. Sesekljaj prav na drobno surovo goveje meso (lahko uporabiš tudi ostanke kuhanega mesa); temu pri* ir e:’a j v vroči masti opraženo, sesekljano čebulo in pc* teršilja ter sekljan Česnik, jajca, sol, poper in dve v mleku namočeni ter ožeti žemlji; vse skupaj dobro premešaj. Iz tega napravi lepe hlebčke, povaljaj jih v moki ali drobtinah in speci v vroči masti. Hlebčke daj na mizo s kako solato. Opomba: Okus hlebčkov je bol ji, če uporabiš pol govejega in pol prešičjega mesa. PEČENI KROMPIRJEVI SVALK1. Vzemi 1 kg krompirja, 5 dkg surovega masla, 3 jajca, sol, 15 dkg mi ke, 10 dkg drobtin, '/« masti. Operi krompir in ga skuhaj, potem ga olupi, pretlači in ko se nekoliko ohladi, mu primešaj surovo maslo, I jajce, sol in moko ter zgneti vse to na deski v gladko testo. Iz tega testa napravi za palec debelo klobaso, ki jo zreži na 5 cm dolge svalke, katere potem povaljaš v jajcih in drobtinah ter spečeš v vroči masti. ŠPINAČA. Otrehi špinačo, deni jo v vrelo vodo, katero si prej osolila in jo skuhaj. Nato jo očedi, preplakni z mrzlo vodo in jo pretlači ali prav dr;;hno sesekljaj. Opraži nato na surovem maslu nekoliko kruhovih drobtin, pri* mešaj jih špinači, prideni šc nekoliko popra ter jo zalij z juho ali mlekom. Nato jo šc nekaj časa kuhaj. ŠPINAČA V SOLATI. Skuhaj špinačo kot zgoraj, nato jo očedi ter zabeli z oljem in okisaj z limonovim sokom. Po okusu lahko nekoliko popraš. ŠPINAČNI CMOKI. Vzemi a/i kj» špinače, :'U kg krompirja, 2 jajci, 5 dkg slanine, moko. Skuhaj špinačo, jo očedi in pretlači. Nato ji primešaj kuhanega in pretlačenega krompirja, ohe jajci, drobno zrezano in ocvrto slanino, moke po po« trebi in zgneti v gladko testo. Iz testa napravi cmoke, ki jih skuhaš v slani vodi. Opomba: Cmoke lahko zabeliš s surovim maslom in daš na mizo kot jed zase ali pa s kakim mesom. Hiškotni /.vitek. Vzemi: 6 jajce, 17 dkg sladkorja, 9 dkg moke, 3 dkg surovega masla, 20 dkg marmelade in 4 dkg sladkorja v prahu. Mešaj skozi pol ure rumenjake s sladkorjem, potem pridevaj počasi trdi sneg iz beljakov, moko in stopljeno maslo. To tvarino razmaži na z maslom pomazano in z moko potreseno pločo eden do poldrug cm na debelo ter speci pri srednji vročini v pečici. Se toplo pecivo namaži z marmelado, tesno zvij in potrosi s sladkorjem; preden neseš na mizo, zreži v prst debele rezine. ZDRAVSTVO. (jizelu Majeva: LJUBO ZDRAVJE. Nauke, kako je treba negovati telo in kako si ohra* niti zdravje, so poznali že stari (Irki in Egipčani. Zlasti (Irki so imeli mnogo razumevanja za ohranitev narav* ne telesne lepote. Skrbeli so za zdravje vsega naroda, zato so uvedli splošno telovadbo, športne igre in javna kopališča. Egipčani so bolj cenili umetno lepoto, zato so bili mojstri v sestavi mazil in lepotičnih sredstev. Izkopane mumije raznih egipčanskih kraljičin nam pri* ču jo o tem. Tudi Rimljani so zelo vpoštevali .gojitev te* lesa, a bogataši so zašli predaleč, obdajali so se z luk* susom in zapadli pomehkuženju. V prastarih časih je duhovništvo nosilo skrb za duševni in telesni blagor ljudstva. Že Mojzes, vodja Izraelcev, je vpeljal nego telesa; izdal je gotove za* kone o prihranitvi in vpeljal sabat, to je dan počitka. 11igijena, skrb za zdravje, je torej prastara znanost, ki so jo poznali že prvotni narodi, a se je le polagoma širila med širfe mase. V Nemčiji so upeljali javna ko« pališča Sele v 12. in 1.1. stoletju, v IS. stoletju so začeli pometati in čistiti ceste in odstranjevati nakopičena smetišča. Tudi stanovanjem so posvečale oblasti večjo pozornost in skrbele, da preprečijo ponarejanje živil. V ll). stoletju so postavila oblastva tudi javne zdravnike, ki so pazili na javno zdravje in skrbeli, da se prepre* čijo kužne bi lezni, A šele v novejšem času so izumili zdravniki razna sredstva, to so razni serumi, ki uniču* jejo bakcile kužnih bolezni. Vendar so še razni bakcili, ki jih ne zmaguje niti zdravniška veda; žilavo je njih življenje, ne dajo sc uničiti, a upati je, da se ho zdrav* niška iznajdljivost še izkazala. Žalostno je pa dejstvo, da se dobijo še v današnji dobi ljudje, ki se izpodtikajo nad »modernjaki«, ki iz* postavljajo svoje telo solnčnim žarkom in zraku ter se kopljejo v javnih kopališčih. Oni vidijo V tem le po* hujšanje in ne stremljenje po idealu zdravja. Dolžnost slehernega človeka je, da skrbno čuva svoje zdravje, ker to je božji zakon, to je zakon na* rave. Zdrav človek lažje premaga življenjske borbe, v zdravem človeku je sila, ki prenaša zlo in stremi po dobrem in koristnem. A kako naj si človek ohrani zdravje, kako naj na* pove boj zdravje uničujočim bakeilom, ako ne pozna nauka higijenc? Večina ljudi zapravlja svoje zdravje ali iz neved* nosti ali iz lahkomiselnosti. Žalostno, a resnično. Ljudje, ki ne znajo ceniti svojega zdravja, ki jim je higijena deveta briga, pridejo šele takrat do spoznanja, da so grešili nad lastnim organizmom, ko zbolijo resno, ko morajo prestati fizične bolečine ter zapraviti obilo časa in denarja, da si zopet pridobijo zdravje. Žalostne slike nam kažejo življenje. Lepo bi bilo, če bi bil sleherni človek tako poučen, da bi se izogibal vsega, kar prinaša zle posledice. Vendar se zgodi, da ne moremo preprečiti raznih nesreč in bolezni z vsem znanjem, z vso previdnostjo. Tedaj se moramo zateči k vestnemu zdravniku, da nam pomaga in svetuje. Predvsem pa bodi človek samemu sebi telesni in du* vevni zdravnik, da se prepreči marsikatero gorje! KAJ NAJ V SLUČAJU BOŽJASTNEGA NAPADA NAPRAVIM? (Piše zdravnik dr. Lojze S.) /. Imam bratu, ki je podvržen božjastnim napadom. Pri božjastnem napadu lahko ločimo dva dela, to sta: pravi napad in predhodni znaki, ki ta napad ta* korekoč naznanjajo. l)o danes medicinska veda ni še dobila sredstva, ki naj hi že začeti božjastni napad ustavila. Zato je potrebno, da pri vsakem takem na* padu skušamo preprečiti one poškodbe in nevarnosti, katerim je izpostavljen bolnik. Torej, položili bomo bolnika na blazino ali na bolj mehko podlago, tako, da se ne bo ranil z glavo za časa napada. Med čeljusti mu bomo dali brisačo, rjuho ali kakoršnosibodi cunjo, da si ne bo ranil jezika. Treba je odpeti srajco, naramnice, hlače in sploh vse obveze, ki bi utegnile preprečevati redno pretakanje krvi. 'I reba je zadrževati ude pri krčih, tako, da bolnik ne bo poškodoval niti sebe niti drugih. Ko sc bolnik pomiri, je treba nanj vedno paziti, ker se napadi pogosto in zelo radi ponavljajo. Zdravniška znanost je žalibog še do danes brez pravega sredstva za ozdravljenje te grozne bolezni. Naredi in pomaga pa se že precej z vztrajnim zdravljenjem. PISANO POLJE Grivški: BiNČKOVA PRVA IZPOVED. BINČEK jc bil majhna krota, pa velik kas jon. Pričujoč je bil povsod: v cerkvi in šoli od zadaj, pri lumparijah pa na pr* vem mestu. Pri molitvi je spal, pri delu ga je zeblo, pri skledi se je pa potil. Godilo se mu ni slabo. Imel je cvetoča, napeta lica, kot jih imajo navihanci sploh. Na debeli glavi so mu rastli celi šopi črnih las. Uspevali so zelo bos hotno na mastni, rodovitni podlagi ter se kos šatili na vse strani sveta. Ni čuda, da je uči* telja vkljub njegovi močni volji večkrat ob* šla skušnjava, da jc s prsti segel med to bujno grmičevje in izdatno poškodoval kras* ne nasade. Petek po Križevi nedelji je bil za Binčka pomemben dan: treba mu je bilo iti prvič k spovedi. Gospod Janez, ki je že 42 let pasel po suhih in močvirnih pašnikih izročene mu ov.ce. jn kozle, je v nedeljo ostro zabičeval na pridižnici materam, naj do dobra pomagajo izprašati koštrunčkom kosmato vest. Binčkova mati Marjeta je zato kupila pri trgovcu Spehaču že zjutraj polo papirja in svinčnik št. 1. »hinče,« je dejala, vrnivša sc od jutranje mase, »v izbo se mi spravi, da si izprašaš ve^t! j. .nuz.1 » 'n ^csno premisli, kakšne kome* dlje si ze uganjal. Potem vzemi svinčnik in lepo napisi velike in male »kozle« da boš \se lepo imel pred očmi, ko pojdeš popoldne k spovednici. 1 ustila te bom samega, da boš nemoten!« Mati Marjeta jc šla v kuhinjo in vse bolj previdno ravnala z lonci, da ne bi motila Binčka, ki je vršil važno opravilo v zaprti sobi. Fant je imel 10 let. Nerodno mu je bilo to opravilo. Grizel je svinčnik, se vrtel na stolici in od dolgega časa začel — muhe loviti. Danes jim jc mečkal le glave, dočim drugekrati niso bile varne pred njim niti noge niti peruti. Drugekrati — a danes je bilo treba več usmis ljenja, ker se je fant pripravljal za izpoved! Pred Binčkovimi očmi so drsela v divjem teku štiri leta, polna pogreškov in hudobij. Vroče mu je postajalo, ko je registriral mastne »kozle« poleg manjših kozličev. Cela rešta jih je bila. V sobi je bilo tiho ko v grobu, le stara stenska ura je zločesto karala: »Čak’, čak’, čak’!« Prva je skočila malemu grešniku pred oči črna farovška mačka. Pred pol letom jo je po najkrajšem procesu zadavil in obesil na vrv v drvarnici. »Bot za bot!« jc takrat miril vpis jočo vest. »Ti si zadavila meni kanarčka, jaz bom zadavil tebe!« Vsa črna, z navzgor zavihanim repom, zes vajočim gobcem in bliskajočimi očmi je stula sedaj pred njim uboga črna žrtev. Za njo pa je še grozneje buljil vanj kafetasto bledi obraz kuharice Neže. škrbasta usta je odpirala, kot bi ga hotela požreti. Z Nežo sta bila vedno v bojnem stanju, a na tako grozen spopad Binče ni bil pripravljen. V divji bolesti in groznem strahu je zapisal svoj veliki greh: »farovško mačko obesil!« Grešna procesija se jc vlekla naprej. Kas kor bi vstal iz črnih tal se je prikazal pred njim sosed Primož z bičem v roki: »Kje je moj bičevnik,« je rjul. »Ti capin capinasti, kdo ga je zlomil?« In spet je pisal svinčnik kruto obsodbo: »Stricu Primožu zlomil bi* čevnik!« Polajnarjev Drejče je pred meseci nesel moko iz mlina. Ustavil se je pred gostilno in pustil vrečo na klopi. Z Drejčetom sta si bila gorka, odkar mu je Binček hruške pokradel. »Resk!« je naredil z nožem in v vreči je za* zevala luknja. Ko je- Drejče oprtal vrečo in jo veselo prepevaje nosil domov, je sipala iz luknje moka in zaznamovala pot od gostilne do konca vasi, kjer je vreča postala lahka. Binče je gledal ta prizor. Moka se mu je zdela krvava. Kot kri je brizgala iz prerezane vreče in močila srčna tla. Vzel je svinčnik in skesan napisal: »Drejčetu prerezal vrečo!« Grešnik se je oddahnil. Hude so bile ob* sodbe in ni jih hotelo biti konec. »Materi sem izpil mleko in mački namazal gobček.« Petnajstkrat jc mačka trpela muče* ništvo radi njega. To je bil vnebovpijoči greh. Šele ko je prišel do zaporedne številke 30, se jc število ustavilo. Petkrat, šestkrat je pre* čital obsežni register, da se mu ne bi ustav* ljalo pri izpovedi. Gospod Janez je bil namreč nestrpen in kdo ve, kaj bi se vse utegnilo Binčku prigoditi. Slovesno je podpisal pod protokol svoje polno ime in datum. Nato jc skrbno zvil polo in v umazani robček zavezal še bolj umazane pregrehe. Svoj grešni zaklad je skril v hlačni žep. Ta dan Binčku kosilo ni dišalo. Ni si upal pogledati materi v oči, ko je v hlačnem žepu nosil svojo smrtno obsodbo. »Imaš velike kozic?« jc poizvedovala mati. »O, ne prav velike« jc kratko odvrnil Binček. Zdelo sc mu je pa, kot bi v žepu meketali grešni jarci: »Lažeš, lažeš!« Po stari navadi jo je mahnil na vas. Kdo sc bo pretepal, če Binčka ni zraven? In dobro so se tepli! Rute so zavezali v vozle in si jih dajali po rokah, glavi — kamorkoli j'c padlo! čičkarjev Tonče, ki nikoli ni nosil smrkavca, si jc ob tej priliki izposodil mučilno orodje pri Binčku. Da hi mu ga Binček nc bil dal! Po šoli je peljala učiteljica celo vrsto malih spokornikov v cerkev. Gospod Janez jc že »sedel«. Drug za drugim so stopali mali greš* niki k spovednici. Marsikdo ni bil prav v no« beni zadregi. Grehe so nekateri enostavno či* tali kar iz molitvenika, čičkarjev Tonče sc je na glas izpovedoval sledečih grehov iz mo* litvenika: »Sem odpadel od vere, sem čital protiverske časopise (pa še iz abecednika ni poznal vseh črk!) sem poželel svojega bliž* njega ženo, sem obhajal ženitev ob prepo* vedanih časih!« Učiteljica se je v klopi sme* jala v pest, gospod Janez je pa brundal in renčal, da so očitnemu grešniku vstajali lasje po koncu. In vendar je šlo vse lepo po vrsti, dokler ni stopil v temno predkamrico Binček. Ve* liko posvetnih misli se mu je podilo po glavi. Večkrat so ga te misli zanesle na farovško dvorišče, kjer je v solncu smrčal rjavi muc, žalujoči soprog obešene mucke. »Še tega bom udušil, tudi ta je kriv!« Tako je delal pre* grešne sklepe in kesanje ni hotelo vstati v njegovem srcu. Že je gospod Janez odprl zamreženo okence. Binček bi moral začeti. Križ božji! Iskal je robca v žepu, zdaj desnem, zdaj le* vem — a listka ni bilo. Nesrečni čičkarjev ga je imel! Huda je predla ubogemu Binčku. »Grehe sem izgubil!« je jecljal. Pa je priskočil na po* moč gospod Janez. Pred Binčkom so vstajale zopet strašne prikazni: Črna obešena mačka, prerezana vreča zlomljen bičevnik, prazne latvice mleka ... Ničesar ni pozabil, ker so bili vsi ti slučaji tipični in jih pozabiti ni bilo mogoče. Ko je končal, je potrpežljivo in udano ča* kal. Drugega mu pač ni kazalo! Kaj mu neki more gospod Janez? Nič! Kričati nc sme, sicer bi izdal spovedno skrivnost, za ušesa ga ne more prijeti, ker je bila med njima mreža. Ta naprava se je zdela Binčku po* sebno hvalevredna. Premišljena in praktična je bila, da se mu ni bilo bati presenečenj v laseh ali celo na uhljih. Zato je bil gospod Janez takorekoč brez moči. Niti kričal ni nanj. Glede mačka jc zahteval le pojasnila: »Ali si žival mučil?« »Naa-,« jc dejal Binček, »samo malo obesil sem jo!« Na skrivaj je pa že vstajal v njegovi duši zlobni načrt, ki mu jc veleval kruto osveto nad sivim farovškim mačkom * udov* ccm. Pravi trdni sklep in kesanje mu je vzbu* dila šele kuharica Neža, ki je čakala nanj pred drvarnico. Zagrabila ga je za vrat in omahala s tolkačem, da so kokoši preplašeno begale semtertja. »Ti si torej zadavil mačko! Ti lump nesramni, ti seme negodno!« Tedaj se je kar naenkrat v fantu pojavil trdni sklep in globoko kesanje, mu je privrelo na dan v pretresljivih klicih: »Ne bom nikoli več,-Neža, nikoli več!« Izpustila ga je. Trdno se je prijemal za hrbet in niti mijavkanje sivega muca mu ni bilo več v bližnjo priložnost. Do doma so bolečine ponehale. Na pragu ga je čakala mati Marjeta z rokama od zadaj, kot bi skrivala nekaj, kar ni treba videti vsa* kemu človeku. Brez uvodnih besed ga je pri* jela za vrat in vlekla v sobo. Tu se je začela nova operacija. »Ti si pil mleko negodnež, lažnjivec, pogoltnež! Pa si mačko obdolžil! Le čakaj, falot!« Začela je padati toča, a ta je segla ob tej priliki še nižje kot pri Nežini nevihti — par centimetrov pod hrbet, kjer je zlasti izpostavljen najvabljivejši del za podobno rokodelstvo. Solznih oči je premišljeval Binček, kako more priti na beli dan spovedna molčečnost in kako more gospod Janez trditi, da občuti grešnik po skesani obtožbi prijeten notranji mir. Tiho re je splazil na travnik in legel v naj; skrivnejši kot prav k ograji soseda Primoža, da bi mu mati zemlja vzela iz grešnega telesa pekoče bolečine. Tu se je umiril in zaspal. Medtem pa je nalahno prikrevsal do ograje stric Primož. »Aha,«- je brundal, »tukaj si! Le čakaj me!« Stegnil je dolge roke skozi špranje in zagrabil z roko za fantovo uho ter začel sistematično vleči. »Joj, moje uho! As!« Binček se je stresel in vpil. Presenečenje je bilo bridko in nenadno. »Joj, moj bičev; nik!« je zlohotno posnemal stric Primož in izpustil pripravne uhlje šele. ko so postali višnjevi kot češplje. Znova je začel Binček premišljevati nauk o tihi zadovoljnosti, ki jo prinese dobra iz* poved. Hvala lepa, je ponavljal v solzah, take nepopisne občutke prepuščam rad gos* podu Janezu. Še drugi dan, ko je po prazniškem razpo* loženju o priliki prvega sv. obhajila zagledal doma na mizi štruklje in dišeče klobase ga ni popolnoma minulo bridko občutenje pre* teklega dne. Stoje je nosil ,'obre jedi v usta. »Pa sc vsedi, Binček!« je prigovarjala mati. Sedi! Kako, ko je pa še vedno bolelo odzadaj! Šele ko so se odtajali udarci, splaknila ušesa in je materin »žegen« polagoma iz* gubil moč, jc Binček prišel k zavesti. Zvedel je, da je Čičkov Tonče njegov najzvestejši prijatelj, odvezal vozel pri njegovi rutici, vzel ven grešni protokol in tekel od hiše do hiše, da je sporočil Binčkove zločine na pristojne naslove. V dokaz resnice mu je kajpada služil Binčkov lastnoročni podpis. Binček pa je doberšen del svojih srečnih občutkov prve spovedi stresel že drugi dan na hrbet (tičkovega Tončka in dodobra po* plačal njegovo zvesto prijateljstvo. Od ta* krat Binček ne piše več grehov. DENAR. Denar, svet« vladar, pravi prisloviea. Kes je, vselit lahko kupiš /.a denar. Je pa tudi denar vse. Ko čuješ besedo »denar«, se navadno /misliš na kovani denar. V resnici pa rabijo narodi vse mogoče kot plačilno sred* stvo. Običajno kroži kot denar predmet, ki ga ima do« tično ljudstvo ali kraj v izobilju. Stari pastirski narodi so plačevali z govedom. Odtod tudi latinska beseda za denar »peeunia«, ki izvira od besede peeus, kar pomeni govedo. Stari Slovani so imeli dosti lanu za platno. Za« torej so oni plačevali; izraz pride od besede platno; platiti pravijo še danes Hrvatje. Kot denarna enota je v starih sredozemnih deželah veljal en suženj. V krajih ob Tsadskem jezeru, v Novi Gvineji in eelo v Abc« siniji plačujejo š<; danes s sužnji. Se bolj zanimiv slučaj plačevanja v naravi je znan iz zakonodaje stare rc« publike Ohile v južni Ameriki. Tam je določala po« stava, da mora vsakdo odrajtati davke v naravi.' Kaj pa brezposelni in nemaniči? Ti so pa vsako toliko mo« rali »nekaj« narediti v papir in poslati za davke. Tako so tudi ti zadostili postavi, naj se davki le v naravi odrajtajo. . . Sloviti srednjeveški potovalee Mareo Polo piše v svojih potopisih: »V' tej deželi Kaindu (najbrže Kitaj« ska) so slani vrelci, iz katerih dobivajo sol na ta način, da vodo v ponvi prekuhavajo. Ko je voda eno uro vrela, sc naredi slana kaša, ki jo sušijo na razbeljenih kamenih. Na to udarijo cesarski pečat in nihče razen cesarskih uradnikov ne sme izdelovati takega denarja.« V Abesiniji še danes strdijo sol v dolge paličice, ki slu« žijo kot denar. Podobno delajo na Kitajskem s čajem. Stisnejo ga v opeke in to jc žc velika svota. Rusi so svoje posadke ob rusko»kitajski meji plačevali s tem »čajnim denarjem«. Dežela faraonov, Kgipt. jc bila žitnica sveta. Egip«. čani so vse kupovali z žitom. Tudi v stari Babiloniji so posestva cenili najprej v žitu, potem šele v srebru. Vzhodno afriški narodi pa še danes računajo le v žitu. Tržni red z otoka Islanda iz 1. 1420. "določuje: /a 42 komolcev dobrega platna moraš (.lati 120 polenovk srednje velikosti; za mehur tobaka dve polenovki in pol. Tako so računali tudi na otoku Novi Fundland. Zelo v rabi so pri narodih na nizki kulturni stopnji kameniti izdelki. Nekateri papuanski rodovi na otočju Tihega oceana imajo pred kolibami par velikanskih mlinskih kamenov, To je njih denar. So sigurni, da jim ga nihče ne odnese. Znano je, da od Črnca vse kupiš za n'z. steklenih biserov. Arabski potopisec iz 10. sto> let ju Ibrahim Ibn Jakub sporoča, da imajo narodi na Češkem cele skrinje polne tenkega platna. Za platno, piavi Arabec, kupiš lahko tam gori celo srebro in zlato. Papirne bankovce so poznali na Kitajskem že pred 1000 leti. Svet računa danes zvečine le z zlato ali sre« brno podlago. Polagoma bodo pa zlati in srebrni kovani novci zginili v državne banke, za plačilno sredstvo pa bodo veljali kot žc v Ameriki le še čeki, t. j. nakazilo na tolikšno in tolikšno vrednost. Seveda, nakazal bo lahko le, kdor bo kaj imel, K. H. TAJNE IZ KRALJESTVA RASTLIN. i. HITRO ŽIVLJENJE. Precej naglo raste neke vrste drevo na Javi, Albic* eia, ki /raste v 9. letih 33 m visoko; to se pravi povpreč* no 1 cm na dan. Malo bolj hitro se pomikajo hmeljevi poganjki. V enem poletju napravijo do 12 ali povprečno 13 cm na dan. Neprimeroma hitrejšo so pa bambusove mladike. Te zrastejo že v eni minuti 0.6 mm. Pecelj, ki nosi pra>'» nike na naših žitaricah, raste z isto hitrostjo, kot jo ima veliki kazalec na uri, namreč 1.8 mm v minuti. V enem dnevu bi zrastcl 2'/a m. Bilo bi prav zanimivo gledati, kako se pomika naprej, toda tega ne vidimo, ker raste vsega skupaj samo par minut. Je že preskrbljeno, da ne raste nobena reč previsoko. Tudi bambus se ustavi pri osmem ali devetem metru. Sicer so vse te številke le povprečne, če bi se rast nadaljevala vedno v enaki meri. Toda rastlina raste čez dan, ponoči počiva; včasih raste hitreje, včasih po* časneje; pozimi počiva, na pomlad raste zelo hitro. Mnogo počasneje pa raste rastlina na širino. Lipa se odebeli dnevno za 0.21 mm. Med najbolj nagle spada buča, ki se razširi za 14‘/a mm dnevno in pridobi na teži do 144 g dnevno. II. V SVATE VABIJO. Rastline imajo pisane ali barvane cvete tudi zato, du vabijo žuželke, ki jih potem oplodijo s prenašanje n cvetnega prahu (peloda). Bela barva cvetov prevladuje tem bolj, čim manjši je obisk žuželk. Proti severu je vedno manj žuželk; zato pa je več belih cvetov. Tako pride v Nemčiji na 10 pisanih (barvanih) cvetov 5 be« lih; na Laponskem S, na Gronlandu II, na Svalhardu (bivši otoki Spitzbergen) že 16. III. CUDO INDIJE. Pri Bombavu je v reki Ncrbudda otok, na katerem raste neke vrste smokva*banya, ki jo je za cel gozd. Že Neurchus, ki je spremljal Aleksandra Velike« ga, piše o tem drevesu zelo spoštljivo. Omenja, da se sestoji iz več tisoč manjših in večjih debel in da je ne* popisno čudo bajne indijske dežele. Drevo je I. 1783. orkan močno poškodoval; precej ga jc raztrgal in odnesel, vendar je še tako veliko, da lahko v njegovem zavetju opravlja 600 do 700 romarjev hkratu svoje pobožnosfi. IV. STRUPENE KAČE. Pri nas so koprive Se zelo nedolžne. Malo peče, pa je kmalu dobro in se ne pozna več. Ni pa tako v vročih tropičnih krajih. Imenujejo jih »kače med rastlinami«, ker pičijo kot kače. Na pamirski planoti in na Malajskem so koprive, s katerimi se ni šaliti. Že samo malo če se jih dotakneš z roko, pa ti ohromi ali otrpne za nekaj ali več časa. Včasih ne pomaga nič, nego da 'si daš odrezati roko, zakaj strup, ki ga imajo koprive v bodicah je tako mo* čan, da postane lahko tudi smrtnonevaren. Niso redki slučaji, da jc kopriva človeka umorila s tem strupom. Prav dobro poznajo te koprive indijski fakirji, ki jih uporabljajo velikokrat v zdravilstvu. V. VODOMET V SOBI. Priljubljena sobna rastlina, ki jo vrtnarji poznajo pod imenom Colocasia (prava domovina so tropični kraji), izloča čez noč do 100 cm" vode. Zanimivo je pri tem to, da izloča včasih vodo pod takim pritiskom, da meče vodne kapljice v loku v zrak in je podobna pra* vemu vodometu. A. Kn—p. JUDOVSKE SMEŠNICE. Levi: »Rebeka, preden odideš v Ameriko, spravi svojo zlatanino v skrinjo!« Rebeka: »Kako pač, mar ne veš, da jo bom oblekla, ko sc bom sprehajala po parniku.« Levi: »Neumnosti! — Pomisli, kaj bi bilo, ako bi so parnik potopil in bi se tvoje truplo ne našlo!« Brez strahu. kapitan: »Vse je izgubljeno, ladje ne moremo re* šiti!« M< jzes: »Slišiš, likov, kaj pravi kapitan, ladja se bo potopila!« Ikcv: »Le naj se, saj ni naša!« Varčnost. Rahela: »Povej mi, zakaj jemlješ vedno le Izaka s : ebo, kadar greš ribarit in nikdar Jakoba?« Abel: (njen) mož: »Zato ker je zdravnik rekel, da ima Izak gliste!« Prebrisanec. Neki mož gre k judu in kupi jopo. Medtem ko se Jud obrne, da bi mu ponudil še hlače, mož ubeži iz tr* govinc. Orožnik mu je hitro za petami z revolverjem. Jud pa kriči nanj: »Streljajte le na hlače, jopič je moj!« Bjasja UGANKE. tsMs® Urednik Peter But kovič—Domen. UGANKARJEM. Pričujoče uganke so ocenjene po točkah, katerih vsota znaša 50. Priobčili bomo samo rušilce z najmanj 25 točkami. Nagrade bomo razpisovali in žrebali vsake tri mesece. Sešteli bomo vse točke pravilno rešenih ugank in jih delili s 3. K vsaki rešeni uganki je treba pri* pisati tudi način rešitve, ne le končno rešitev, katero je morda rešilee zvedel pri svojem so* sedu. Rešitve pošljite v zaprti kuverti. V pi* smu mora biti rešitev samo enega reševavca, ki naj navede svoj natančen naslov. Dajali bomo 3 stalne nagrade: za prvo treba imeti 50—40 točk, za drugo 40—30 točk, za tretjo 30—25 točk. Poleg teh izžrebamo vsakemu de* setmu rešilcu še književni dar. Za prvo trimesečje razpišemo sledeče nas grade: 1. nagrada: usnjata torbica (aktovka). 2. nagrada: lep namizni prt. 3. nagrada: pisalno orodje. Vse ugankarsko gradivo: nove originalne uganke in vse rešitve pošljite samo na uredni* ka Petra Butkoviča, župnika v Zgoniku (Sgo* nico. P. Prosecco, prov. Trieste). Če želite od* govora, priložite znamko! Rešitve pošljite do 1. junija. VRAZA. (Rade. — Šteje 5 točk.) Če sem z / končano, ti koristim neprestano. Nazaj pa isto brano, ti zadam nevarno rano. POSETNICA. (Branko. — šteje 7 točk.) EV. DORNIK Kaj je ta mož po svojem stanu? SPREMENITEV. (France. Šteje 8 točk.) 1’ E T E K * 2. & X V Z ?- — * Ki * * — H E * * i’ A v E L Spreminjaj črke v besedi Peter tako^ da dobiS po šesti spremembi besedo Pavel. Spreminjajo se le črke z zvezdico. Pri vsaki spremembi dobiS novo besedo. BESEDNA UGANKA. (J. Ložar. — Šteje 9 točk.) * • — — — mazilo bolezen * — — — sorodnik * —■ — . - — mesto v sev. Evropi * — — — • • ptič Namesto pik in črt vstavi primerne črke, da dobiS besede poleg stoječega pomenu. f:rke namesto (rt dajo pregovor. KRIŽANIČA. (Branko. Šteje 10 točk.) m 2 /h-5 J\ ! |cs>| ■ ■ v /v 4 • v' !i1 i: ■ 5 14 Sj d/ a BS ■H m 18 6t r II F18 || ^Yv\ ■ a 'V' AS d H 10 c Besede pomenijo: u) vodoravno: 1. jed, 2. shramba za med, 3. glas, -1. orožje, 5. vrsta pesmi 6. orožje, 7. hitro premikanje, H. žensko krstno ime, 9, čas teme, 10. orožje. h) navpično: 1. začimba, 2. število, (>. izraz v glasbi, 7. kazalna beseda U. organ vida, 12. vodna žival, 13. vir toplote, 14. Število, 15. kraj, kjer stojimo, 16. bolezen. KONJIČEK. (Jože. Šteje 11 točk.) brod stre prod ob bin tre Go ščen čin bo v glo no mor so za več nih za no ob val 110 ne bes stal vzdi vdar va Odgovorni urednik Jr. Engelbert Besednjak. Tiskala Kotollika tiskarno v (Sorici. (Za tiskarno odgovoren l.udovlk Špacapan.)