recenzi/a David, Althea & Toby Brт6оп\Advocacy: Power to People with Disabilities. London: Venture, 1995. 138 strani V profesionalni podobi socialnega de- lavca in delavke sta prevladovali dve močni paradigmi. Prva je tista o sve- tovalcu in svetovalki, ki sta usposobljena, pazljiva, učinkovito empatična in spreje- mata klientovo individualnost. Druga je tista o zagovorniku ali zagovornici, ki hvali tiste, ki so zatirani, in napada tiste, ki izkoriščajo in izključujejo kliente. Obe aktivnosti sta nevsakdanji v vsakdanjem socialnem delu. (Bili Jordan v op. cit. : 29). Že več kot desetletje — zahvaljujoč Johnu Southgateu, ki je v začetku 80. let prinesel k nam znanje o zagovorništvu osebi, ki je preživela emocionalne trav- me, in o samozagovorništvu otroka v sebi — uporabljamo nekateri na psihosocial- nem področju pojem zagovornik/zago- vornica. Na področju duševnega zdravja v Sloveniji pa je pojem zagovorništvo vezan na obdobje od konca 80. let, ko smo začeli govoriti o tem, da se morajo upo- rabniki seznaniti s svojimi pravicami. Tisti, ki vstopajo v psihiatrično institu- cijo, morajo dobro poznati svoje pravice, saj se borijo, kot dokazuje knjiga, o kateri bo tekla beseda, proti izrazito zatiralskim silam. To je še zlasti pomembno takrat, ko oseba trpi večkratno diskriminacijo (brezposelnost, brezdomstvo, etnična dis- kriminacija, ženska s prizadetostmi itn.). Pojem »ljudje s poškodovanostmi« ustreza pojmu people with disabilities, ki se nanaša tako na ljudi, ki imajo težave z duševnim zdravjem, kot na tiste, ki potre- bujejo pomoč za samostojno življenje, pa na tiste, ki trpijo zaradi fizičnih poškodo- vanosti. Poškodovanost se lahko nanaša na primarni ali sekundarni hendikep, ki je posledica primarne prizadetosti (gl. Za- viršek: Ljudje, ki potrebujejo pomoč za samostojno življenje, Socialno delo 34: 5). Pozneje sta v Sloveniji izšli dve deli, ki najizčrpneje posegata na področje, ki sem ga naznačila. Gre za zbornik Zago- vorništvo (Socialno delo 32: 3-4) in za knjigo Tanje Lamovec Ko rešitev postane problem in zdravilo postane strup (gl. re- cenzijo v Socialnem delu 34: 3). V slednji je aplikacija zagovorništva kot teoretske- ga modela na praktično delovanje najbolj izrazita in se naslanja na izkušnje Zago- vorniške službe, ki je nastala leta 1993 in izšla iz gibanja za demokratizacijo sloven- ske psihiatrije (ODZN), pozneje Društvo ALTRA. Najnovejša knjiga angleških avtorjev — družinski projekt — ima naslov Zago- vorništvo. Moč ljudem s poškodovanost- mi. V uvodu so David, Althea in Toby Brandon zapisali, da je knjiga namenjena vsem zagovornikom/zagovornicam, torej tako strokovnjakom kot uporabnikom, posvečena pa je »ceni«, ki jo vsakdo kot zagovornik/zagovornica plača pri svojem delu. Avtorji definirajo zagovorništvo kot dejavnost, ki »vključuje eno, več oseb ali skupino ljudi s poškodovanostmi, lahko tudi njihove predstavnike, ki se zavze- majo za njihovo stvar pri vplivnih drugih, obravnavajo položaj, ki zadeva njih oseb- no, ali pa (kar je pogosteje) poskušajo onemogočiti predlagane spremembe, ki bi poslabšale njihov položaj. Oboje, na- men in rezultat takega zagovorništva je, da poveča občutek moči posameznice in posameznika; pomaga jima, da občutita večje samozaupanje, postaneta asertivnej- ša in dobita več izbire« (p. 1). Knjiga torej ne govori o različnih skupinah klientov in ne deli ljudi v sku- pine glede na njihove prizadetosti, tem- več govori o različnih vrstah zagovorni- štva, za zvečanje pravic ljudi in ne le za 469 RECENZIJA izboljšanje njihove »oskrbe«. Obstajajo različni načini, kako razvrstiti vrste zago- vorništva. Po enem se razlikuje samo- zagovorništvo osebe, ki je neposredno prizadeta, od plačanega/profesionalnega zagovorništva in neplačanega/laičnega zagovorništva. Prva, najbolj temeljna obli- ka zagovorništva je samozagovorništvo ljudi s poškodovanostmi, cilj učenja ka- terekoli vrste zagovorništva pa je, da opo- gumi ljudi s prizadetostmi, da postanejo samozagovorniki. Ker pa vsi ljudje ne morejo govoriti sami zase, morajo obstajati tudi druge oblike zagovorništva. Lahko gre za zago- vorništvo, ki izhaja iz sorodne izkušnje, kjer oseba, ki je bila v podobni situaciji, reprezentira drugo osebo, ki doživlja diskriminacijo. Lahko gre za kolektivno zagovorništvo, kjer še povezujejo ljudje s podobnimi zahtevami, zato da izvajajo pritiske za spremembe zakonodaje in zvečanje državnih sredstev. Lahko pa gre za laično zagovorništvo, kjer se posa- mezniki in posameznice zavestno od- ločijo, da bodo prostovoljno podpirali devalvirane osebe. Kot primer profesionalnega zago- vorništva si oglejmo primer Nizozemske, ki je ena številnih zahodnoevropskih držav z dolgoletno tradicijo plačanega zagovorništva. Na Nizozemskem je danes 33 oseb, ki opravljajo delo zagovornikov pacientom. Povezani so s psihiatričnimi bolnišnicami in plačani prek neodvisne Nacionalne fondacije zagovornikov za pa- ciente. Pokrivajo 42 psihiatričnih bolnic z okoli 20.000 pacienti. Imenujejo se pa- cientova zaupna oseba /patientenver- strouivenspersoon/ (p.20). Vse bolnišni- ce so dolžne plačati določeno vsoto de- narja za plačilo zagovornikov. V prvih šes- tih mesecih leta 1991 je prišlo v stik z zagovorniki več kot 300 pacientov, najpo- gostejše pritožbe pa so se nanašale na psi- hiatrične obravnave. 50 odstotkov pogo- vorov je potekalo med zagovornikom in pacientom, ostala polovica pa je vključe- vala tudi pogajanja s člani osebja bol- nišnic. Kljub naprednemu sistemu avtorji knjige opozarjajo, da se zagovorništvo, ki je del državnega aparata, osredotoča le na individualne manifestacije sistemskega zatiranja in ne kritizira celotne zatiralske strukture institucij (p. 25). Tudi socialne delavke, medicinske sestre in zdravnice so lahko zagovornice, vsekakor pa je naloga težka, saj morajo nenehno iskati ravnotežje med zahtevami institucije in pravicami uporabnikov. Po- gosto je potrebna »trdovratna interven- cija za posameznega klienta ali skupino, da se zagotovijo službe in sredstva, ki jih ti potrebujejo« (p. 29). Strokovnjaki torej so in morajo biti zagovorniki, saj je cilj dobre obravnave ta, da po najboljših mo- čeh varuje interese uporabnikov. Vseeno pa mora imeti prizadeta oseba pravico in možnost, da dobi še neodvisnega zago- vornika, takoj ko v določeni situaciji pride do konfliktnih interesov med pri- zadeto osebo in institucijo. Problematične so lahko tako držav- ne kot prostovoljne službe, ki ne upošte- vajo pravic uporabnikov. Nekatere so os- redotočene na terapevtski model, ki ga mnogi strokovnjaki vidijo kot del prob- lema in ne kot del rešitve. Terapevtski model namreč reproducira občutke ne- moči, neustreznosti, nekompetentnosti, zagovorniški model pa temelji na konte- kstualizaciji, opolnomočenju in kolektiv- nosti (p.4l). Avtorji poudarjajo pomen družin- skega zagovorništva. V državi Washing- ton deluje danes na pobudo nekaterih staršev telefonska služba za »starše v krizi«. Po tej telefonski liniji dobijo starši informacije o tem, kako lahko postanejo dobri zagovorniki svojim otrokom in kako naj se učijo razumeti birokratski sistem, saj velja motto: »Bog pomaga tis- tim, ki si pomagajo sami. Toda sistem po- maga tistim, ki ga poznajo« (p. 54). Pritiski staršev lahko pomagajo strokov- njakom, da se spreminjajo in se oddaljijo od pedagoških modelov moči in eksper- tiz. Starši imajo pravico odločati in selek- cionirati, kaj je najbolje za njihove otroke v specifičnih družinskih okoliščinah. Zaradi vsega tega se veliko strokovnjakov boji družinskega zagovorništva, saj lahko starši postavijo pod vprašaj njihove kom- petence. 470 D., A. & T. BRANDON: POWER TO PEOPLE WITH DISABILITIES Tretja vrsta zagovorništva je samo- zagovomištvo. Avtorji opisujejo dva naj- učinkovitejša primera te vrste, samopo- močni organizaciji Najprej ljudje /People First/ in mlajšo (iz leta 1993) Najprej mladi/Young People First/. Slednja vklju- čuje mlade ljudi v starosti 16 do 30 let. Gibanje Najprej ljudje se je začelo v ZDA v začetku 70. let in je v začetku pove- zovalo ljudi z resnimi duševnimi prizade- tostmi. Samozagovorništvo je najstarejša oblika zagovorništva, kjer se ljudje v vsak- danjih situacijah zavzemajo za svoje pravice. To je izjemno težko prav takrat, ko gre za osebo z različnimi poškodova- nostmi, ki doživlja vrsto diskriminacij. Primarnemu hendikepu se pridruži še sekundarni, katerega del sta nizka samo- zavest in pasivnost. Zato je za samozago- vorništvo nujno učenje asertivnosti in opogumljanja, da oseba prevzame nadzor nad svojim življenjem v svoje roke; uspeti v zahtevi, da imajo prizadeti ljudje pred- stavnike v socialnih službah; prositi za po- moč tako, da oseba s tem ne izgubi nad- zora nad svojim življenjem (p. 65). Tako moderno razumevanje samo- zagovorništva izhaja iz Švedske, kjer so se ljudje, ki potrebujejo pomoč za samosto- jno življenje (gl. razlago poimenovanja v prejšnji številki SD) v zgodnjih 60. letih začeli združevati v klubih. Od 70. let naprej, ko nastane organizacija Najprej ljudje, pa do danes se je na tem področju zgodila velikanska sprememba. Leta 1993 se je na Tretji mednarodni konferenci Najprej ljudje zbralo 1.400 samozago- vornikov in njihovih somišljenikov iz 32 držav (p. 66-67). Njihove zahteve so bile: integracija (živeti v navadnih domovih v skupnosti), produktivnost (delati na navadnih delovnih mestih z navadnim plačilom) in vključenost (pravica do usta- nov, ki jih uporabljajo vsi). Gibanje Na- jprej ljudje se je razširilo v Anglijo, kjer so imeli prvo srečanje leta 1984 in kjer je prišlo do spoznanja, da so stara poimeno- vanja boleča in ponižujoča in da je stigma duševne prizadetosti bolj temeljna kot katera koli druga, saj oseba, ki je etiketi- rana s to oznako, popolnoma izgubi kompetence na vseh področjih svojega življena. Na področju duševnega zdravja se je leta 1985 ustanovila uporabniška skupina Preživeli spregovorijo /Survivors Speak Out/. Postala je nacionalno združenje posameznikov in posameznic, ki se pove- zujejo v skupine za samopomoč po različnih delih Anglije, Walesa in Severne Irske. Cilj samozagovorniškega gibanja je, da s kolektivno akcijo pripelje do spre- membe. Ne gre več za izoliranega posa- meznika, ki prosi za pravice v pisarni medicinske sestre, temveč za skupinsko delo s prijatelji na lokalni, nacionalni in mednarodni ravni (p. 70). Samozagovorniško gibanje je torej način boja proti neučinkovitim in neflek- sibilnim socialnim službam in hkrati proti družbenim stereotipom, ki vidijo prizadete kot žrtve in ne kot ljudi z določeno močjo. Naslednji pomembni tip zagovor- ništva je laično zagovorništvo, kjer gre za neplačano in neodvisno predstavništvo za drugo osebo, ki ima težave z izražan- jem in uresničitvijo svojih poteb ali za- htev. Izvorni koncept, ki ga je zasnoval Wolf Wolfensberger proti koncu 60. in v začetku 70. let, temelji na ideji opolno- močenja osebe, ki je socialno izključena, s tem da se jo poveže z zagovornikom, ki je družbeno cenjena oseba (p. 84). Laični zagovornik — ugledna, cenjena oseba — daje človeku, katerega zastopa, občutek, da ga spoštuje kot enakovredno človeško bitje z značilnostmi, ki so del vseh ljudi in vsakdanjih življenjskih situacij. Laični za- govornik ne sprejema tistega, kar večina drugih sprejema kot nujno situacijo de- valvirane osebe v danih okoliščinah. Nasprotno, dokaže lahko, da slabe hrane, revne obleke ali slabe stanovanjske nas- tanitve ni mogoče opravičiti in razložiti z dejstvom, da je oseba prizadeta. Zato da laični zagovornik zares zagovarja potrebe človeka, ki ga zastopa, mora biti neo- dvisen tako glede na različne socialne službe kot glede na družinske člane pri- zadete osebe. Raziskave o laičnem zagovorništvu dokazujejo, da so uporabniki zadovoljni s 471 RECENZIJA tako obliko zagovorništva. Angleška štu- dija iz leta 1993, ki je vključevala 20 laičnih zagovornikov in 10 ljudi, ki potre- bujejo pomoč za samostojno življenje, je poudarila naslednja področja, kjer so za- govorniki pomagali ljudem pri doseganju njihovih pravic: • v situacijah neustreznega kazno- vanja, • v situacijah neustreznih in nesen- zibilnih poskusov nadzorovanja določe- nega vedenja, • v situacijah, ko je institucija nadzorovala denar poškodovane osebe, • v situacijah, ko prizadeti niso bili udeleženi pri sprejemanju odločitev, • ko so ugovarjali neustreznemu ravnanju osebja, • v situacijah, ko je šlo za vprašanja tablet, • ko so zagovorniki morali prepre- čevati, da bi se zgodile nezaželene stvari, • v situacijah zanemarjanja (p. 95). Ena od nevarnosti laičnega zago- vorništva je zmanjševanje pomena pravic prizadetih, s tem da se laično zago- vorništvo, ki ima obliko partnerstva, spremeni v prijateljsko druženje ¡be- friending scheme/ (p. 91). V sedmem poglavju knjige avtorji predstavljajo značilnosti zagovorništva, ki temelji na doživetju enake izkušnje /peer advocacy/. Lahko gre za izkušnjo iz preteklosti ali pa iz sedanjosti. Tako zago- vorništvo temelji na dajanju medsebojne podpore in na prepričanju, da je za upo- rabnike različnih psihosocialnih služb najbolje, da postanejo zastopniki drug za drugega. Tako se izkušnja prizadetosti in institucionalnega življenja spremeni v nekaj vrednega, v nekaj, kar lahko zares razume le tisti, ki je sam preživel podob- no izkušnjo. Nekateri, ki so desetletja preživeli v psihiatričnih institucijah, so danes zagovorniki za ljudi, ki hočejo zapustiti institucijo. Njihov osnovni moto je: »Mi smo strokovnjaki za svoje življe- nje!« (p. 104). Na temelju pripravljenosti spregovoriti o sebi je tako zagovorništvo opogumljanje prizadetih, da svoje izku- šnje delijo z drugimi, četudi gre za boleče procese. Zagovorniki v tem primeru niso ugledni meščani, temveč tisti, ki pre- življajo iste procese stigmatizacije kot ljudje, v prid katerih govorijo. Sporočilo takega zagovorništva osebju v institucijah je, da gre za ljudi, ki so vredni in zahte- vajo večje spoštovanje, njihove osebne iz- kušnje pa lahko bistveno prispevajo k izboljšanju psihosocialnih služb. Zadnja oblika zagovorništva, ki jo predstavljajo avtorji, je kolektivno zago- vorništvo, ki se pogosto prepleta s samo- zagovorništvom, kot na primer v organi- zacijah Najprej ljudje in Preživeli sprego- vorijo. Ko člani in članice teh organizacij izvajajo javne pritiske za kvalitetnejše službe, ko pomagajo pri usposabljanju strokovnjakov in nastopajo na televiziji, gre za obliko kolektivnega zagovorništva. Ko pa zahtevajo določene pravice sami zase, gre za samozagovorništvo. Člani in članice zagovorniške skupine, ki deluje na področju duševnega zdravja v Ljublja- ni (ALTRA), delujejo včasih kot samo- zagovorniki in drugič kot skupina, v kateri so posamezniki in posameznice, ki imajo sami izkušnje z zatiralskim siste- mom psihiatrične institucije, torej kot skupina kolektivnega zagovorništva, in nekateri od njih kot laični zagovorniki določene osebe. Zagovorništvo ostaja proces, v ka- terem se ljudje, ki so diskriminirani in ni- majo pravice odločanja in nadzorovanja svojega življenja, učijo, kako naj spet pri- dobijo odvzeto moč. To je mogoče s konkretnimi akcijami, z izobraževanjem, ki bo opolnomočalo uporabnike, in z raziskovanjem. Leta 1991 je regionalna zdravstvena uprava Severnozahodne Temze /North West Thames Regional Health Authority/ izbrala organizacijo Najprej ljudje, da izvede evalvacijo pro- gramov za ukinitev psihiatričnih bolnic in evalvira procese odhajanja ljudi iz bol- nice v skupnost. To je bilo v Angliji prvič, da so ljudje, ki potrebujejo pomoč za samostojno življenje, evaluirali državne službe, katerih uporabniki so (p. 134). Ta primer dokazuje, kako daleč je od anglosaksonskega sveta do Srednje Ev- rope. Morda nas lahko ta primer vodi kot vizija za kreiranje novih modelov 472 D., A. & T. BRANDON: ЛДГОСЛСГ. POWER TO PEOPLE WITH DISABILITIES zagovorništva, ki bodo opolnomočali uporabnike in uporabnice v prihodnjih, ljudem bolj naklonjenih psihosocialnih službah. Vse to velja tudi za knjigo v ce- loti. Zdi se, da je avtorje, ki jih v Sloveniji ne poznajo le bralci in bralke knjig, tem- več še veliko bolj strokovnjaki in strokov- njakinje, uporabniki in uporabnice in študentje in študentke z različnih skrbst- venih področij, pri pisanju vodila misel o zbiranju dobrih primerov partnerstev med uporabniki in uporabnicami, laiki in strokovnjaki in strokovnjakinjami, ki naj krepijo naše zaupanje v ljudi, če ga že v institucije nimamo več. Darja Zaviršek 473