mali in veliki odmev Šolska knjižnica, Ljubljana, 23 (2013) 1, 61-63 61 Posvetovanje »Uporaba IKT v šolskih knji`nicah 3« > Andreja Nagode, Maja Miklič V soboto, 1. decembra 2012, je Društvo šolskih knjižničarjev Slovenije (DŠKS) orga- niziralo posvetovanje »Uporaba IKT v šolskih knjižnicah 3« (krajše IKT v ŠK3), ki je potekalo na Osnovni šoli Ivana Cankarja na Vrhniki. Udeležilo se ga je okoli 80 šolskih knjižničarjev in knjižničark ter drugih udeležencev iz cele Slovenije. Na posvetovanju je sodelovalo 17 predavateljev oz. izvajalcev delav- nic, ki so svoja znanja delili z udeleženci. Sodelovali so zunanji sodelavci z Arnesa, visokošolski in srednješolski predavatelji, osnovnošolski učitelji in knjižničarji, ki so kolegom predstavili svoja praktična in teoretična znanja. Udeleženci so prisluhnili plenarnim predstavitvam v predavalnici, udeležili pa so se lahko tudi delavnic v računalniški učilnici, ki so potekale vzporedno s plenarnimi predavanji. Obiskali so lahko tudi predstavitve sponzorjev, ki so se predstavljali v prostoru pred predavalnicami. Program posvetovanja je potekal po objavljenem vrstnem redu. Vzporedno so se odvijala predavanja in delavnice. Predavanja so potekala po naslednjem vrstnem redu: – Nevenka Mandelj: Šolske knjižnice – vez med preteklostjo, sedanjostjo in prihodnostjo: od načrtovanja projekta do evalvacije Šolska knjižničarka, zaposlena na Osnovni šoli Litija, je s svojim prispevkom skušala odgovoriti na več vprašanj (Kako se lotiti projektnega dela? Katere sodelavce pritegniti? Kaj početi? Katero literaturo izbrati za posamezne starostne skupine? S katerimi nalogami izzvati starše in učitelje? Kako predstaviti izdelke? Kako ovredno- titi enomesečno delo? …). Odgovore je ponudila preko uporabe spletne strani šolske knjižnice in uporabljenih spletnih orodjih, predstavila je tudi na novo nastajajoče okolje svoje šolske knjižnice v luči izziva. – Mitja Iskrić: Družbena omrežja – pridobivanje pozornosti uporabnikov Visokošolski knjižničar, zaposlen v knjižnici Pedagoške fakultete v Ljubljani, je pri- kazal pregled trenutnega stanja v slovenskih knjižnicah in nekatere dejavnike za učinkovito pojavnost knjižnice na družbenih omrežjih. Predstavil je tudi nekaj najbolj aktualnih družbenih omrežij ter njihov potencial za knjižnice. – Sabina Usenik: Obvezne izbirne vsebine v spletni učilnici Moodle Šolska knjižničarka, zaposlena na Gimnaziji Bežigrad, je spregovorila o izvedbi obveznih izbirnih vsebin s pomočjo spletne učilnice Moodle. Predstavila je praktične vidike uporabe spletne učilnice, kot npr. zaporedje pravil za dijake in učitelje, mož- nost odpiranja posameznih nalog šele, ko so prejšnje končane, in težave, s katerimi so se na gimnaziji srečevali pri izvajanju tovrstnega projektnega dela. – Nataša Vršič: Samostojno iskanje podatkov v sistemu COBISS v 9. razredu osnovne šole Šolska knjižničarka, zaposlena na Osnovni šoli Milana Šušteršiča v Ljubljani, je prikazala primer samostojnega osnovnega iskanja v vzajemnem katalogu COBISS/ 62 Andreja Nagode, Maja Miklič, Nataša Kuštrin Tušek: Posvetovanje »Uporaba IKT v šolskih knjižnicah 3« mali in veliki odmev OPAC. Učenci rezultate v obliki Wordovega dokumenta pošljejo na knjižničarkin e-naslov, da jih pregleda in ovrednoti. Pri predstavljeni uri gre za medpredmetno povezavo med predmeti slovenščina, računalništvo, multimedija … – Matjaž Batič Finžgar: Arnesove multimedijske storitve za knjižnice Predavatelj je zaposlen na Arnesu na oddelku za multimedijo. Predstavil nam je teoretična dejstva in izhodišča za izvedbo video komunikacije, na primeru pokazal postopek prijave v storitev, izdelavo in uporabo spletne konference, ki jo lahko vsi zainteresirani brezplačno uporabljamo znotraj storitev Arnesa (www.arnes.si). – Martina Hribernik: Spletna stran knjižnice – spodbujanje branja med učenci Šolska knjižničarka, zaposlena na Osnovni šoli Križe, je predstavila informativno in redno osveženo spletno stran šolske knjižnice (http://www.knjiznicakrize.blogspot. com/), ki jo sama ureja. Predstavila je načrt, oblikovanje in urejanje spletne strani knjižnice s pomočjo spletnega bloga. Uporablja jo za spodbujanje in promoviranje domačega branja in branja v prostem času. – Jurij Senegačnik: Predstavitev novosti založbe Modrijan - knjiga Slovenija in njene pokrajine Avtor nove čudovite publikacije o Sloveniji, ki je izšla pri založbi Modrijan, nam je izredno lepo predstavil ta obsežni projekt. – Simon Gerdina, Špela Petrovič, Andreja Nagode: Dobimo se na videokonfe- renci! Šolski knjižničarki in računalničar, ki so zaposleni na OŠ Ivana Cankarja na Vrhniki, so predstavili praktično izvedbo videokonference. Udeleženci so tako med samo videokonferenco izvedeli, kaj vse zanjo potrebujejo (programska in ostala oprema), kdaj in zakaj jo je smiselno pripraviti in kdo vse lahko pri tem sodeluje. Vključili so posnetek že izvedene videokonference, na kateri so sodelovali tudi učenci, predstavili pa so tudi različne možnosti video komunikacije (Skype, Google hanging, Vox videokonferenca). – Maša Tramte in Eva Oblak: Slovenski učni krogi Učiteljica fizike in učenka 8. razreda z OŠ Ivana Cankarja na Vrhniki sta predstavili projekt Slovenski učni krogi (SUK), v katerem njuna šola sodeluje že drugo leto. Cilji projekta so sodelovanje s šolami po Sloveniji, spoznavanje učiteljev in učencev, izmenjava mnenj in izkušenj na izbrano temo (trenutna tema so Izzivi 21. stoletja) in pridobivanje znanja ob uporabi IKT pripomočkov. Vsaka šola, ki sodeluje v tem projektu, je dobila na izposojo tablico Playbook podjejta BlackBerry. Uporabljali so jo predvsem učenci, saj so z njo lažje dokumentirali svoje delo v projektu, ki na koncu zahteva tudi predstavitev opravljenega vsem sodelujočim šolam. – Urša Bajda in Tinka Fric: Široke možnosti delovanja šolskega knjižničarja V prispevku sta osnovnošolski knjižničarki predstavili različne možnosti delovanja šolskega knjižničarja, ki so podprte z uporabo IKT. Poleg svojega dela lahko šolski knjižničar opravlja tudi delo v razširjenem programu osnovne šole ali koordinira različne projekte. Predstavili sta rezultate ankete, ki sta jo izvedli med šolskimi knjiž- ničarji in primer dobre prakse mednarodnega sodelovanja. Vzporedno s predavanji so v računalniški učilnici potekale delavnice, na katerih so udeleženci aktivno sodelovali. – Andreja Nagode: Kako lahko naše osnovnošolce usposobimo za kritično pre- sojanje internetnih virov? (delavnica) Šolska knjižnica, Ljubljana, 23 (2013) 1, 61-63 63 mali in veliki odmev Šolska knjižničarka je udeležence vodila skozi učno uro, izpeljano v okviru varne rabe interneta. Predstavila jim je kriterije za kritično presojanje informacij na splet- nih straneh. Svoje znanje so preverili na konkretnih spletnih straneh (Priloga.si). Ugotovili so, da se učitelji premalo zavedamo dejstva, da naši učenci verjamejo, da so za računalniškimi ekrani popolnoma varni in nedotakljivi, prav tako se jim ne zdi potrebno kritično presojati informacij, objavljenih na spletnih straneh. Saj so vendar na internetu! – Mitja Iskrič: Družbena omrežja (delavnica) V delavnici je predavatelj nadgradil vsebine s predavanja ter predstavil izkušnje in primere dobre prakse. Praktično je prikazal postavitev strani na Facebooku. – Nevenka Mandelj: Quizlet (delavnica) Šolska knjižničarka je predstavila programsko opremo, ki omogoča izdelavo spominskih kartic, testov z različnimi tipi vprašanj in igranje igric na določeno temo. Uporaba je preprosta in brezplačna, končne izdelke se lahko vključi v blog ali spletno stran. Udeleženci so skupaj izdelali spominske kartice, test z različnimi tipi vprašanj in odigrali igro na določeno temo. – Maja Božič: Wink - programček za snemanje dela na zaslonu in izdelava inte- raktivnega priročnika (delavnica) Predavateljica je zaposlena v Gozdarski knjižnici, predstavila pa je brezplačni program Wink (http://www.debugmode.com/wink/), ki ga uporablja za izdelavo vodnikov po različnih spletnih storitvah (npr. za razlago, kako brskamo po COBISS/ OPAC-u), saj nam omogoča snemanje našega dela z računalnikom in urejanje teh posnetkov v izobraževalni film, ki ga lahko objavimo npr. na spletni strani. – Polona Vilar: Uporaba orodij Spleta 2.0 za sodelovalno delo pri Knjižničnem informacijskem znanju (delavnica) Visokošolska predavateljica, zaposlena na Filozofski fakulteti na Oddelku za bibliote- karstvo, informacijsko znanost in knjigarstvo Univerze v Ljubljani, nam je predstavila IKT orodja pod skupnim imenom Splet 2.0. Nekatere njihove značilnosti so v šolski knjižnici in šoli nasploh še posebej relevantne, saj podpirajo načela kakovostnega poučevanja in učenja – učenčevo aktivno udeležbo in sodelovanje. Na delavnici so udeleženci preizkusili orodja za sodelovalno delo (Google dokumenti) in se pogovorili o možnostih za uporabo teh orodij pri poučevanju. Posvetovanje smo zaključili z občnim zborom Društva šolskih knjižničarjev Slovenije, na katerem smo izvolili organe društva, slišali povzetek celoletnega dela društva in spregovorili o nadaljnjih načrtih. Zvečer smo se polni novih znanj, primerov dobre prakse in izkušenj odpravili domov. Nekaj prispevkov predavateljev in izvajalcev delavnic je v aktualni številki revije Šolska knjižnica tudi predstavljeno v obliki samostoj- nih prispevkov. Naslednje posvetovanje z naslovom »Uporaba IKT v šolskih knjižnicah 4« bo spomladi 2013. Vse potrebne informacije bodo objavljene na spletni strani DŠKS (http://193.2.13.65/ joomla/). Slika 1: Poslušalci plenarnega dela predavanj.