Justin Bateman EVALVACIJSKO POROČILO 0 ŠTUDIJU DUŠEVNEGA ZDRAVJA V SKUPNOSTI V LJUBLJANI UVOD V štirih dneh maja 1994 sem imel kon- zultacije z osemnajstimi študenti, ki so končali tečaj o duševnem zdravju v skup- nosti v Ljubljani. Tečaj, znan kot »Tem- pus«, je potekal že tretje leto in se je v tistem času končeval. Prosili so me, da s temi konzultacija- mi pomagam pri evalvaciji tečaja, kar naj bi bil del celostne evalvacijske metode. Moji sklepi in priporočila temeljijo na gradivu, ki sem ga zbral med temi konzul- tacijami in iz drugih stikov z nekdanjimi študenti Tempusa in s projekti v zvezi z duševnim zdravjem v Ljubljani. Čeprav je metoda nekoliko impresionistična, sem vendarle izkoristil priložnost, da z tam- kajšnjimi delavci na področju duševnega zdravja in študenti Tempusa preskusim svoje delovne hipoteze, in prepričan sem, da je to poročilo relevantno. Upam, da bo poročilo koristilo or- ganizatorjem tečaja in študentom, pa tudi drugim, ki so prosili za izvod. Morda nisem vedno povsem razumel določenih vidikov tečaja in slovenske ureditve na področju duševnega zdravja. Struktura skrbstva in kultura sta v Sloveniji drugač- ni kakor v moji deželi. Jezik, v katerem so študenti govorili z menoj in v katerem pišem o tem, ni bil njihov materni jezik. Vnaprej se opravičujem, če je zaradi tega prišlo do kakšnih napak, vendar sem pre- pričan, da se ljudje, ki v Sloveniji delujejo na področju duševnega zdravja, zavedajo teh razlik ter bodo lahko temu prilagodili in si v skladu s tem interpretirali moj ko- mentar. Prvi del tega poročila, ki naj bi bÜ v pomoč pri evalvaciji tečaja, temelji na po- vratni informaciji, ki sem jo dobil od štu- dentov. Drugi del, razumevanje sedanjih po- treb slovenskih delavcev na področju du- ševnega zdravja v skupnosti, temelji na gradivu, ki sem ga zbral pri študentih, pa tudi na mojih lastnih opažanjih in na moji poklicni oceni situacije, kakor sem jo videl. PRVI DEL K EVALVACIJI TEČAJA TEMPUS TEČAJ JE IMEL MOČAN VPLIV NA ŠTUDENTE Vedno znova so me med konzultacijami presenetile trditve študentov, da je imel Tempus nanje močan in izrazit vpliv. Večina študentov je želela poudariti, da je tečaj zanje zelo pomemben. Rečeno je bilo, da je: Nekaj velikega, izjemna izkušnja. Brez kakšne moje spodbude so mi pripo- vedovali, da je povzročil velike in izrazite spremembe v njihovem življenju, tako zasebnem kakor poklicnem. Nekdo je po- ročal: Odprle so se mi oči. Lahko rečem, da se le dvema od vseh štu- dentov in študentk ni zdelo, da je Tem- pus kdovekako vplival nanju, in sploh ne dvomim, da je ta tečaj temeljito in ver- jetno trajno vplival na večino. 383 JUSTIN BATEMAN VPLIV JE BIL POZITIVEN Študentje so se v splošnem strinjali, da so njihovi celostni vtisi o tečaju pozitivni. Nekateri so kratko malo rekli, da so »zelo zadovoljni« z njim, ali pa so bili »zelo ve- seli«, da sodelujejo v njem. Nekdo ga je opisal kot »zelo dober študij«, nekdo drug kot »fantastično idejo«. Zavedal sem se ne- navadnih občutkov lojalnosti tečaju, tako da tudi omembe pomanjkljivosti in kriti- ka niso prizadele pozitivnih občutkov. Organizatorji tečaja so lahko na to po pravici ponosni. To gotovo niso pri- pombe, ki bi jih normalno pričakoval od ljudi, ki so končali kakšen program uspo- sabljanja. Verjamem, da bi bil za veliko sodelavcev in organizatorjev vrhunec ka- riere, če bi se vsaj nekaj študentov odz- valo na tak način. Zavedal sem se, da študenti mislijo veliko več kot le program usposabljanja, ko govorijo o »Tempusu«. Pojem »Tem- pus« se nanaša tudi na dejansko skupino študentov in mentorjev, na ideologijo, ki je za programom, in celo na poznejše projekte, ki so se jih lotili študentje. Ko govorim o »tečaju«, mislim torej tudi ta širši pojem. TEČAJ JE POZITIVNO VPLIVAL NA ŠTUDENTE NA VEČ NAČINOV Učinke, o katerih so študentje prepričani, da jih je pri njih povzročil tečaj, lahko razvrstim na več tipov. Opišem jih lahko tako: 1. Vlil je moč. To se je pojavilo tako na osebni kakor na poklicni ravni. Kar zadeva osebno raven, je nekaj študentov poročalo, da so se med tečajem ovedli lastne rasti. Ko je neka študentka poja- snjevala, kako močno je vplival nanjo, je povedala, da se mu je pridružila v času, ko je v življenju »iskala nekaj«; ko se je vključila, se je imela za »dolgočasno«, med tečajem pa se je »pomladila«. Pogosteje je bilo izraženo vlivanje moči na policni ravni. Neka študentka je menila, da ji je tečaj obnovil ljubezen do izbranega poklica socialne delavke. Dru- ga se je po osmih letih dela v vzdušju poklicne osamljenosti in frustracij zaradi svojih naprednih idej počutila okreplje- no, ker je tečaj podpiral enake ideje. 2. Poklicno zaupanje. Več študen- tov je na novo doživelo poklicno zaupa- nje, občutek, da so zaradi tečaja »trdnejši« pri svojem delu. Med tistimi, ki so poročali o takem učinku, jih je veliko delalo v šolah — kot učitelji, socialni delavci ali svetovalci. Ta skupina študentov iz šolstva je poročala, da je bil neposreden učinek sodelovanja pri tečaju tudi ta, da se jim je izboljšal poklicni status in da so bili kolegi in vodilni pripravljeni sprejeti inovacije in spremembe, ki so jim jih predlagali. Neka študentka je poročala, da la- hko zdaj pozitivno vpliva na prakso; dru- ga, da je zdaj bolj kritična do sistema in spreobrača kolege k svojim pogledom; naslednja je povedala, kako kolegi, ki opa- žajo, da je mirnejša in bolj obvladana, sprejemajo njen novi delovni stil. Številne pomembne spremembe in inovacije, ki so jih te študentke dosegle v svojih šolah, trdno podkrepljujejo njihovo mnenje, da se jim je poklicni status resnično spre- menil. Če se jim status ne bi izboljšal, dvomim, da bi bili kolegi in vodstva tako pripravljeni sprejeti spremembe. 3. Več znanja. Študentje, s katerimi sem imel konzultacije, so jasno nakazali, da je bila bistvena korist od tečaja znanje, ki jim ga je dal. Nekateri, ki jim je bilo po- dročje duševnega zdravja na začetku po- polnoma novo, so izjavili, da so dobili vse znanje od Tempusa. Drugi, ki so imeli kakšne predhodne izkušnje, so pridobili še več znanja in so tudi menili, da jim je bil tečaj v pomoč tako pri konceptuali- zaciji novüi teoretskih okvirov kakor pri tem, da so jih vpeljali v prakso. 4. Spremenjen odnos. Študenti so menili, da je tečaj podprl spremembe v njihovem mišljenju in delu. Spremembe v odnosih so se nanašale v glavnem na k uporabniku usmerjeno perspektivo. Ka- že, da je tečaj dobro obdelal to temo in s tem močno vplival na način mišljenja pri študentih. Rekli so, da so zaradi tečaja spremenili odnos do uporabnikov in postali pozorni na njihove potrebe. To so 384 EVALVACIJSKO POROČILO O ŠTUDIJU DUŠEVNEGA ZDRAVJA V SKUPNOSTI V LJUBLJANI imeli za nekaj posebno novega; nekateri so poudarili, da je bil v končni fazi naj- pomembnejši prispevek Tempusa to, da je razvijal vrednosti in koncepte dobre prakse. 5. Vzajemna podpora in poklicne zveze. Tečaj je omogočil podobno misle- čim delavcem, da se povežejo in si izme- njujejo izkušnje. To je bila skupna tema v vseh konzultacijah. Neka profesionalka z dolgoletnimi izkušnjami je to na kratko povzela tako: Bila sem čisto sama, dokler nisem prišla k Tempusu. Zaradi povezav, ki jih je ustvaril Tempus, lahko študentje zdaj uporabljajo drug drugega veščine, znanje in energijo v skupnih projektih. Zanimivo je, da pri tem ne gre zgolj za tradicionalna znanja skrbstvenih poklicev — slišal sem, da so študenti, ki se spoznajo na računalništvo in izdajateljstvo, pomagali drugim pri projektih, ki so zahtevali taka znanja. Dobil sem občutek, da gre za močno in trajno mrežo delavcev nove vrste, ki se znajo zateči drug k drugemu, kadar kaj potrebujejo. UDELEŽENCI TEČAJA SO BILI Z VSEH VETROV Prihajam iz poklicne kulture, kjer so viri duševnega zdravja namenjeni ljudem, ki imajo resne težave v duševnem zdravju, zato sem bil presenečen, iz kako razno- vrstnih delovnih okolij so prihajali štu- dentje. Čeprav naj bi šlo za pobudo na področju duševnega zdravja v skupnosti, je bilo očitno, da so bili tu tudi študentje, katerih poklicne zveze s področjem du- ševnega zdravja, kakor sem razumel, so bile šibke. Resda so bili zraven predstav- niki psihiatrije, prostovoljnih organizacij s področja duševnega zdravja in sveto- valnih organizacij, a bili so tudi ljudje iz služb za mlade, delavci, ki so se želeli spe- cializirati za aids, ljudje, ki so želeli razviti službe za ženske, in znatno število učitel- jev iz šol. Neka študentka je zagotavljala, da je delo z duševno motenimi sploh ne zanima. Nedvomno se je na tem tečaju zbrala zelo mešana družba. Vendar so mi študentje rekli, da je tako široka definicija področja duševnega zdravja zanje ko- ristna. Tečaj mi je dal veliko prostora za razis- kovanje tega, kaj hočem, ker ni šlo za ozko definicijo duševnega zdravja. To mnenje so ponavljali tudi drugi; »svo- boda« in »odprtost« Tempusa je po nji- hovo dovoljevala študentom izbrati tisto, kar so sami želeli. S tako široko osnovo je tečaj omogočil študentom z različnimi poklicnimi interesi razviti in raziskati te interese, celo če zveza med temi interesi in delom na področju duševnega zdravja ni bila kdovekako trdna. Študentje so bili za to hvaležni. Študentje, ki so bili šibko povezani s področjem duševnega zdravja, so na splo- šno poročali, da so doživeli stopnjo v tečaju, ko so začeli dvomiti o tem, da bi bil relevanten za njihovo lastno področje. Kako je nekdo poročal, je bilo včasih težno najti podobnosti. Nekdo drug: najprej sem mislia, da to ni zame, po- zneje pa sem poskušala najti kaj za svoje delo. Tisti, ki so poročali o tem, so menili, da tako doživljajo tudi nekateri drugi štu- denti. Vendar kaže, da so ti študenti sča- soma konceptualno povezali tečaj in svo- je delo. Tisti, ki so si prizadevali odkriti, kako je tečaj relevanten zanje osebno, v splošnem poročajo, da je bil končni izid uspešen in so se težave počasi razrešile. VREDNOSTI TEČAJA SO PRENOSLJIVE NA DRUGA DELOVNA PODROČJA Ključni dejavnik, zaradi katerega je tečaj sčasoma postal relevanten za tako razno- vrstne udeležence, je bila njegova preno- sljivost. Ker je bil fokus tečaja delo z ljudmi, so študentje menili, da je to prenosljivo 385 JUSTIN BATEMAN na druga področja, kjer gre za na ljudi os- redotočeno delo. Pomembna tema tečaja je zadevala vrednosti, ki so nujno rele- vantne za vsa skrbstvena področja. Mogoče je tudi, da široka definicija področja duševnega zdravja, kakršno so vpeljali organizatorji tečaja, pelje k manj stigmatizirajočim in bolj kulturno speci- fičnim konceptom. Skrbi me, ali niso pri tako širokem konceptu duševnega zdravja zanemarje- ne potrebe ljudi z resnimi kroničnimi in dolgotrajnimi težavami. Izkušnje v drugih deželah, kjer se skupnostno delo na po- dročju duševnega zdravja razvija že dalj časa, nedvoumno pokažejo, da obstaja ne- varnost prerazporeditve virov, namenje- nih duševno resno prizadetim, med ljudi v bolj začasni življenjski krizi. Iz tega, kar so poročali študentje, vem, da je tečaj pokril tudi »težji« del duševnega zdravja. Kljub temu, da je veliko inovacij, ki izvi- rajo iz tečaja, vrednih vse pohvale, neko- liko obžalujem, da ne bodo vse izboljšale življenjske ravni najresneje prizadetih. V bran odločitve, da tečaj razvije ze- lo širok koncept duševnega zdravja, lah- ko rečem, da je odprl povsem novo temo v slovenskem skrbstvu — temo duševnega zdravja v skupnosti — in da bi bil mo čno omejen, če bi sprejel samo ljudi, ki delu- jejo ali želijo delovati na področju dušev- nega zdravja. Nekje je treba začeti. USPOSABLJANJE SE PRENAŠA V PRAKSO Študentje so bili na splošno trdno pre- pričani, da jim veščine, znanje in vred- nosti, ki so jih pridobili s tečajem, kori- stijo pri njihovem sedanjem delu. Zgled, kako je tečaj vplival na prakso študentov: študentka, ki je bila prej pri svetovalnem delu z otroki »živčna« in je občutila mo- čan pritisk, da jih mora spremeniti na bolje, je postala bolj sproščena in je spre- jela izhodišče, da morajo spremembe, če že, priti od samih otrok. Vse govori za to, da je tečaj povzročil realne spremembe v delovni praksi študentov. Neki učinek je segel precej dalj od osebne poklicne prakse študentov. Neka- teri so poročali, da so vpeljali pomembne spremembe v svoje ustanove. Študentka, na primer, ki dela v šolstvu, je očitno do- segla znaten napredek pri delu. Vplivala je na ključne osebe na šoli, vključno s tem, da jih je seznanila z relevantno litera- turo. Priporočila je nekatere spremembe v šolskih pravilih, ki jih ni sprejela samo njena šola, temveč še sedem šol z istega administrativnega okrožja. Na šolo je vpe- ljala timsko delo in pravilo, da so socialni delavci in psihologi vključeni v problem- ske konference. Drugi študenti so pripo- vedovali podobne zgodbe. Najopaznejši pa je razvoj za Slove- nijo popolnoma novih projektov. Tu ne moremo razpravljati o tem, koliko in ka- ko ga je povzročil Tempus, koliko pa kaj drugega. Stroga evalvacija bi zahtevala veliko več raziskovanja, kakor je bilo mogoče z mojimi konzultacijami. Zaradi velikega vpliva na študente, o katerem so poročali, lahko dovolj zanesljivo domne- vamo, da je bil vpliv tečaja pomemben pri tistih projektih, ki so jih vpeljali štu- dentje. Sami študentje menijo, da je bil tečaj pri teh inovacijah zelo koristen: Posledica tečaja je, da so se stvari začele dogajati. Vsi najboljši slovenski projekti izhajajo iz Tempusa. Med novimi projekti, ki so jih razvili štu- dentje programa Temus, so tudi ti: • Projekt zagovorništva za ljudi s težavami v duševnem zdravju, ki je očitno neposreden rezultat tečaja. Trenutno v njem dela več študentov Tempusa. • Nova duševnozdravstvena organi- zacija z imenom Šent, ki jo je izoblikovala druga skupina študentov, daje ključne du- ševnozdravstvene usluge. Ta organizacija je vzpostavila dnevni center, varno delav- nico, stanovanjsko skupnost, svetovanje in možnost samopomoči. • Projekt, da bi omogočili šolarjem s posebnimi potrebami ostati v navadnih šolah, je skupinska akcija več študentov iz šolstva. • Cela vrsta dejavnosti, namenjenih potrebam žensk — pomoč po telefonu. 386 EVALVACIJSKO POROČILO O ŠTUDIJU DUŠEVNEGA ZDRAVJA V SKUPNOSTI V LJUBLJANI projekt svetovalnice, ženski center. Orga- niziran je bil tudi teden usposabljanja za pomoč spolno izrabljenim. Seznam projektov, na katere je vpli- val Tempus, se bo še daljšal. Nekateri so za zdaj na stopnji načrtovanja, in če se jim bo posrečilo dobiti sredstva, bodo precej prispevali k razvoju skupnostnih služb v Sloveniji. Tempusov študent je napisal os- nutek projekta v zvezi z aidsom, študen- tka nov program za ljudi z učnimi teža- vami, spet druga vzpostavlja klub gluhih. Tudi drugi študenti so skicirali projekte, ki jih želijo vzpostaviti v prihodnosti, ko bodo imeli za to dovolj časa. TEČAJ JE IMEL NEKATERE POMANJKLJIVOSTI Organizacijske zadeve Večina negativne kritike, ki so jo podali študentje, se nanaša na pomanjkljivosti v splošni organizaciji. Študentje so na to zlahka navezali občutke frustriranosti iz preteklosti, kar kaže, da gre za močne občutke. Kakor se je izrazil nekdo: Takrat je bilo to zelo pomembno. Nedvoumno je bilo izraženo nezadovolj- stvo zaradi netočnosti. Nekateri študentje so to opisali kot »verižno reakcijo«: če so zamujali na srečanja vodje tečaja, so sča- soma začeli opuščati točnost tudi študen- tje. Posledica je bila pogosto ta, da so štu- dentje in celo vabljeni predavatelji dolgo čakali, preden so lahko začeli. Študentje so našteli še druge prime- re neustrezne organizacije: preveč nejas- nosti o tem, kaj natanko se pričakuje od njih, prelomljeni dogovori o financiranju študentov na študentski praksi, neustre- zen prenos informacij med organizatorji tečaja. Zlasti o tistem delu tečaja, ki je bil namenjen temu, da študenti predstavijo projekte, s katerimi se ukvarjajo, so štu- dentje menili, da bi lahko bil precej bolje strukturiran in da je bilo za predstavitve namenjenega daleč premalo časa. Poleg tega pri doslejšnji evalvaciji nikoli niso imeli dovolj časa za to, da bi izrazili svoje občutke. Z zanimanjem sem spraševal študen- te, ali se jim zdi pomanjkljiva organizacija kulturen pojav ali bolj nekaj, kar je pove- zano z organizacijo tega tečaja. Očitno je bilo, da se je o tem med študenti veliko razpravljalo, in prevladovalo je mnenje, da pri tem ne gre za kulturo. Študentje so priznavali organizatorjem tečaja marsika- tere veščine in kakovosti, toda smisla za strukturirano organizacijo niso šteli med- nje. Čeprav so študentje izrazili precej- šno frustriranost zaradi organizacije, so büi odnosi med organizatorji in študenti na splošno odkriti in vzajemno koristni. Prepričan sem, da so o teh problemih od- krito razpravljali in da se vsaka stran do- bro zaveda pogledov druge strani. Mislim, da je bil stil vodenja, ki so ga ponudili organizatorji tečaja, mestoma močno drugačen od tistega, ki so si ga želeli študentje. Obdobja nestrukturira- nosti v učnem procesu so lahko resda ko- ristna, vendar je to v tem tečaju postalo neobvladano. Žal kaže, da v mešani sku- pini mentorjev, članov tima, ki je organi- ziral tečaj, ni bilo nikogar s posebnimi organizacijskimi veščinami, ki so jih očit- no zahtevali študentje. Vizijo, karizmo in politično sposobnost, pognati tak pro- gram usposabljanja v tek, morajo spre- mljati pritlehne organizacijske veščine. Čeprav bi bilo pretirano pričakovati, da bo imela vse te kvalitete ena sama oseba, bi bilo to mogoče v timu. O dinamiki v skupini mentorjev ne vem ničesar, je pa neka študentka opazila, da so tudi tam s težavo obvladovali notranje konflikte. Posledica vsega tega je bila, z bese- dami neke študentke: Tečaj ni razvil vseh svojih potencialov. Druge izražene pomanjkljivosti Poleg kritik, ki so letele na organizacijo, sta le še dve študentki izrazili kritiko, in sicer vsaka svojo. Ena je menila, da se je tečaj preveč usmeril k »načelom in pra- ksi« in da je bilo premalo teoretske per- spektive. Druga je menila, da je, gledano 387 JUSTIN BATEMAN za nazaj, tečaj zamudil redko priložnost, da bi podprl spremembe tako, da bi v proces vključil ključno osebje. Če hočeš kaj spremeniti, moraš kontak- tirati in pripeljati ljudi, ki imajo moč — politike, oblast, psihiatre —, iz Slovenije in ne le iz tujine. KLJUČNI ELEMENTI TEMPUSOVEGA USPEHA Med konzultacijami sem raziskoval, zakaj je imel tečaj na splošno tako dobre u- činke, kakor so jih opisovali študentje. Opazni so bili štirje bistveni elementi: 1. Praksa. Govoreč o svojem doživ- ljanju tečaja, so študentje pogosto menili, da je bila za njihov učni proces veliko vredna izkušnja s študentske prakse. Za nekoga je bila to čisto posebna izkušnja. Za marsikoga je bila študentska praksa neposredno uporabna pri delu doma. Celo če praksa ni izpolnila pričakovanj, so jo imeli študentje v splošnem za ko- ristno. Nekdo je rekel: bilo je strašno, a veliko vredno. Med koristmi od prakse je bila pogosto omenjena priložnost, da se študentje u- čijo iz primerjave. Kaže, da so študentje spremenili poglede na potrebe svojih služb tako, da so analizirali komparativne prednosti in pomanjkljivosti službe, v kateri so bili na praksi. Izogibali pa so se golemu posnemanju službe. Očitno je bila izkušnja s prakse za nekatere študente tudi stresna, in neka študentka je menila, da ni bilo od nje no- bene koristi. Imam premalo informacij, da bi ana- liziral faktorje, ki so vplivali na to, kako je bila kakšna praksa ocenjena, toda tisti, ki so bili skupaj v Londonu, so očitno zlasti cenili izkušnjo, da so odmaknjeni od var- nega vsakdanjega okolja in postavljeni v situacijo, v kateri so lahko vzpostavili te- sne odnose s praktiki različnih poklicev. 2. Multidisciplinama narava teča- ja. Nekateri študentje so rekli, da je bila to tista »velika stvar«, ki je zaznamovala ves tečaj in njegov uspeh. To je bilo zelo pomembno ne le zaradi tega, ker so raz- lične perspektive poglabljale tečaj, tem- več tudi zato, ker je omogočilo, da se mul- tidisciplinarno sodelovanje nadaljuje tudi po tečaju. 3. Stiki z drugimi študenti. Kakor je omenjeno zgoraj, je udeležba na tečaju omogočila delavcem različnih profilov izoblikovati trdne, učinkovite in trajne odnose. Ta pojav se kaže v zgoraj omenje- nih projektih, od katerih jih veliko vklju- čuje Tempusove študente v sodelovanju z drugimi. Več študentov je poudarüo, da je pomembno vedeti, da pred tečajem niso poznali nobenega drugega študenta, vendar so med tečajem postali prijatelji, tako da jih večina zdaj sestavlja delovno in podporno mrežo. Tempusovi študen- tje v glavnem še naprej pomagajo drug drugemu in med tistimi, s katerimi sem se sreča, sem dobil vtis, da v skupini vlada solidarnost. 4. Način dela na tečaju. Nekateri študentje so dejali, da je bil bistven pri tečaju način dela. Rekli so mi, da je delo v skupinah in »delavnicah« (v nasprotju s tradicionalnimi predavanji) spodbujalo kreativnost in da je bilo zanje nova iz- kušnja učenja. Nekateri so menili, da so take učne tehnike z udeležbo sprva te- žavne za ljudi, ki so navajeni na tradici- onalnejši stil, ker jih silijo misliti s svojo glavo in uporabljati svoje lastne resurse. Rekli so mi tudi, da je imela pri tem načinu dela pomembno vlogo vključitev britanskih mentorjev. SKLEP Program Tempus je v Slovenijo vnesel novo obliko usposabljanja. Po besedah udeležencev je imela dramatičen in ugo- den vpliv nanje, vlila jim je novo energijo, jim prinesla novo trdnost pri delu in spremenila njihove poglede in vrednosti; zdaj so se osredotočili na potrebe tistih, ki uporabljajo njihove storitve. Kon- kretne znake Tempusove vrednosti lahko 388 EVALVACIJSKO POROČILO O ŠTUDIJU DUŠEVNEGA ZDRAVJA V SKUPNOSTI V LJUBLJANI opazimo v spremembah, ki so jih vnesli študentje na svoja delovna mesta, in v novih projektih na področju skrbstva v Sloveniji. Tempusu se je posrečilo, da je omogočil ljudem iz različnih skrbstvenih poklicev sestaviti mrežo, v kateri lahko sodelujejo pri celi vrsti novih pobud. Te- čaj je trpel zaradi nekoliko pomanjkljive organizacije, vendar je bila za njegov us- peh bistvena temeljna struktura progra- ma — multidisciplinama udeležba, nove' metode usposabljanja in študentska pra- ksa — in to očitno potrjuje, da je bil tečaj dobro zastavljen. Čeprav je bÜ najsploš- nejši okvir tečaja duševno zdravje v skup- nosti, se veliko udeležencev ni posebej zanimalo za potrebe duševno motenih. Vendar pa so nauki tečaja prenosljivi na druga področja, ker se je tečaj usmeril na potrebe uporabnikov in dobro prakso v razmerju med službami in njihovimi upo- rabniki. DRUGI DEL TRENUTNE POTREBE TEMP U SO VIH ŠTUDENTO V IN PROJEKTO V (OPOMBE K RAZVOJU SKUPNOSTNIH SLUŽB ZA DUŠEVNO ZDRAVJE V SLOVENIJI) Programu Tempus se je posrečilo, da je razvil celo vrsto novih socialnih projek- tov in omogočil študentom vpeljati spre- membe v domača delovna okolja. Zdaj je treba zagotoviti, da se bo doseženi na- predek ohranil. Zato sem na konzultaci- jah spraševal študente tudi o problemih in rešitvah v zvezi z njihovim sedanjim delom. V nadaljevanju so orisani pogla- vitni problemi in nekatere potencialne rešitve. POMANJKANJE DENARJA ZA PROJEKTE Ni presenetljivo, da je bilo to v študent- skih odgovorih najpogosteje omenjeno. Glede na to, da veliko projektov obstaja samo zaradi prostovoljnega dela osebja, so močno podpirali načelo »ustrezno pla- čilo za ustrezno delo«. Tu ne gre zgolj za izboljšanje dohodka delavcev, ki so že an- gažirani pri kakšnem projektu; če bi la- hko ponudili plačo, bi lahko pridobili k projektu več osebja, kar bi zmanjšalo pritisk na obstoječe delavce. Za nekatere projekte je bil poglavitni finančni prob- lem v tem, da niso vedeli, kaj napraviti, da bi prišli do sredstev; ljudje niso vedeli, kako odpreti potencialne kanale financi- ranja in kako zbirati sredstva na splošno. Za nekatere je bila bistvena tudi traj- nost financiranja. V splošnem poteka fi- nanciranje od leta do leta. To projektom ne daje nobene varnosti in zaradi tega je učinkovito upravljanje projekta izjemno težavno. Če bi država sprejela politiko triletnega financiranja (vsaj za projekte, ki so dokazali svojo vrednost), bi bila situacija veliko boljša. POMANJKANJE VLADNE POLITIKE ALI ZAKONA Delavci so se pogosto pritožili, da morajo delovati v političnem vakuumu, saj drža- va ne daje nobenih jasnih smernic. To je bilo najmočneje izraženo v zvezi z zako- nodajo o duševnem zdravju, ki je prak- tično ni, toda tudi delavci v šolstvu so si želeli jasnejše politike. Študentje so ugo- tovili, da je posamezniku izjemno težko kaj dosti vplivati na politiko zunaj nepos- redne delovne situacije in da je potrebno širše gibanje. Prav gotovo je potrebna bolj jasna vladna politika o prioritetah v financira- nju socialnega skrbstva. Trenutno veliko različnih projektov tekmuje za sredstva in ni vedno jasno, na kakšnih osnovah se sprejemajo odločitve. Če financerji ne določijo racionalno in objektivno, kakšne vrste razvoj bi bilo treba po njihovo fi- nancirati, bodo že tako skromna sredstva še naprej dobivali tisti, ki najglasneje vpi- jejo ali ki imajo skriven vpliv. Postalo mi je tudi jasno, kakor je bilo jasno številnim študentom, da je za resnično spremembo na področju dušev- nega zdravja v Sloveniji treba spremeniti obstoječe zakone in napisati nove, kjer jih še ni. Pri tem si je treba najprej razjasniti zakon, ki se nanaša na pravice uporab- nikov, zlasti glede sprejema v bolnišnico. Sedanje stanje, ko je po vsem sodeč mo- goče odvzeti ljudem državljanske pravice 389 JUSTIN BATEMAN brez ustrezne presoje, je problematično za vsakogar, ki se ukvarja s človekovimi pravicami v Sloveniji, in ima potencialno škodljive učinke na status te nove države v modernem svetu. Povedali so mi, da za sprejem v bolnišnico zadošča, da sorod- niki pokličejo policijo, ki odpelje osebo v bolnišnico, kar temelji zgolj na praksi in nima osnove v zakonu. Študentje so tudi močno poudarili, da bi moral obstajati zakonski okvir, ki bi dovoljeval obstoj neprofitnih organizacij. Trenutno so projekti, ki želijo preživeti zunaj državnih služb, prisiljeni biti »dru- štva« ali pa so pripojeni h kakšnemu dru- štvu. Ta vrsta registracije prinaša s seboj neprijetne zakonske zahteve, in plačeva- nje davkov je le ena izmed njih. POMANJKANJE JAVNE PODPORE Odsotnost duševnozdravstvene politike na vladni ravni se odraža v pomanjkljivi podpori konceptom duševnega zdravja v skupnosti na splošno. POMANJKANJE JASNE POLITIKE ZNOTRAJ ORGANIZACIJ Ni vedno država tista, ki jo je treba spod- buditi k oblikovanju jasne politike. Vsaj v eni nevladni organizaciji so delavci izra- zili potrebo po jasnih ciljih in prioritetah, da bi delali in se odločali v skladu z njimi. Kaže, da je razlog za sedanje pomanjkanje jasnosti deloma težava, da bi dosegli kon- senz znotraj organizacije. Neki delavec je dal predlog, ki ima po vsem sodeč prece- jšnjo težo, da bi si zastavili cilje, prioritete in politiko za eno leto, potem pa bi jih re- vidirali. To bi odvzelo procesu odločanja nekaj napetosti in odločitev ne bi bilo treba sprejemati enkrat za vselej. To bi olajšalo sklepanje kompromisov, hkrati pa bi omogočilo delavcem, da ravnajo v skladu s to politiko neko smiselno ob- dobje, tako da bi organizacija dobila bolj- ši vpogled, kako taka politika deluje v praksi, in bi jo lahko v tej luči revidirali in prilagodili. INFORMACIJE O DUŠEVNEM ZDRAVJU Študentje, ki so tesno, neposredno delali z ljudmi, ki imajo težave z duševnim zdravjem, so poudarjali, da za uporabnike služb ni nobenih informacij. Brez infor- macij o duševnih motnjah, možnih nači- nov obravnave ali dostopnih služb so uporabniki povsem onesposobljeni spre- jemati odločitve ali poiskati pomoč, pre- den se jim stanje poslabša. MREŽE 1. Trajni stiki med študenti Tempusa Veliko študentov je izrazilo željo, da bi ohranili mentorske skupine. Veliko se jih je povezalo v majhne skupine prijateljev ali sodelavcev pri projektih, vendar so nekateri izrazili potrebo tudi po stikih z ljudmi zunaj teh krogov. Sedanja postprojektna struktura vključuje mesečna srečanja, na katerega so vabljeni vsi mentorji in študenti tečaja. O koristnosti tega so imeli študentje različna mnenja. Na eni strani so bili štu- dentje, za katere je bilo to nadvse po- membno. Neka študentka je opisala, da je zanjo tako srečanje trajen vir »energije in entuziazma«. Ta študentka je menila, da so delavci na Tempusu »posebna skupina ljudi«, in nadaljevala: Dogaja se nekaj čudnega — ne delamo nič določenega, vendar je pomembno, da se srečamo. To nas dela močnejše. Na drugi strani pa so bili študentje, ki očitno niso enako gledali na to in so pri- hajali zgolj na »družabno zadevo«. Srečevanje ima trenutno različne funkcije za različne ljudi, in že to je bilo za nekatere problem, ki zahteva takojšnjo rešitev. Po njihovem mnenju srečevanja nimajo jasnega cilja in nihče zatrdno ne ve, ali gre za »poslovno ali družabno sre- čanje«. To očitno vnaša neko napetost, pri čemer tisti, ki mislijo, da bi morala imeti srečevanja bolj poudarjen »poslovni vidik« — se pravi, da bi tam predstavljali stvari, dobivali strukturirano podporo 390 EVALVACIJSKO POROČILO O ŠTUDIJU DUŠEVNEGA ZDRAVJA V SKUPNOSTI V LJUBLJANI itn. —, menijo, da ima vse ohlapnejšo fun- kcijo. Ni jim tudi jasno, koliko se želijo pri teh srečanjih angažirati mentorji. Če je namen sedanjih srečanj profe- sionalna podpora študentom, potem, kot kaže, tega ne dosegajo. Neka študentka je priznala, da se na srečanjih izogiba pred- stavitvi poklicnih problemov in da celo ni govorila o svojem aktualnem projektu, ker se boji razkriti svojo negotovost. Nekaterim študentom taka srečanja najverjetneje ne morejo koristiti, bodisi ker ne čutijo osebne potrebe, bodisi ker zaradi delovnih ali družinskih obveznosti kratko malo nimajo časa. Po moje so taka srečanja nedvomno pomembna za nekatere študente in bi jih bilo gotovo vredno ohraniti. Toda če nji- hova funkcija ni razjasnjena, lahko drugi zaradi nezadovoljstva nehajo prihajati. Seveda je čisto mogoče imeti »poslovno« srečanje in po njem še družabno, le da mora biti razlika jasno definirana. Prav nejasnost povzroča sedanje napetosti. Po- tencialno bi lahko tako srečanje prav go- tovo veliko ponudilo študentom, npr. podporo, medsebojne razprave in nadalj- nje usposabljanje. 2. Širše mreže Novi socialni projekti se razvijajo v Lju- bljani in drugje, vključujejo Tempusove študente in druge, se ukvarjajo z dušev- nozdravstvenim delom in tudi drugim. Nekatere potrebe, ki so jih izrazili študen- tje, bi bilo mogoče zadovoljiti s pomočjo učinkovite mreže, ki bi jih povezovala. Taka mreža bi lahko podpirala šir- jenje informacij o virih financiranja, tako za celostne projekte kakor za nadaljnje izobraževanje. Več študentov mi je reklo, da poskušajo v projektu, za katerega se jim posreči odkriti vir financiranja, to skriti pred drugimi, dokler si tega vira ne zagotovijo zase. Ne verjamem, da lahko taka situacija koristi razvoju novih projektov. Taka tek- movalnost sčasoma nujno načne najran- Ijivejše projekte in zavre razvoj socialnih služb, medtem ko bi imelo sodelovanje vsestransko ugodne učinke. Kakor razumem, so že bile pobude za neke vrste mrežo nevladnih organiza- cij, in študentje so v splošnem podpirali zamisel o mreži, ki jo je predlagal eden iz- med Tempusovih mentorjev. NEVARNA TEKMOVALNOST Za ilustracijo teh nevarnosti je več štu- dentov omenilo tekmovalnost med orga- nizacijama Šent in Altra. Obe sta aktivni na področju duševnega zdravja v skupno- sti, pri čemer je Šent ustanovilo nekaj od- padnikov iz Altre, ki je pred nekaj leti zaorala ledino v skrbi za ljudi z duševno- zdravstvenimi problemi. Razcep je bil precej boleč in je spet zadeval proble- matiko »ohlapnosti« in »strukturiranosti«. Kot zunanji opazovalec sem prisiljen skle- pati, da je razcep zelo pozitiven za upo- rabnike. Obstajata dve organizaciji, ki po- nujata različne usluge: ena se osredotoča na strukturirane programe, ki vključujejo varno delavnico in dnevni center ter ji psihiatrija še kar zaupa, druga pa ponuja bolj nestrukturirane usluge, npr. zagovor- ništvo, in glasneje kritizira tradicionalni medicinski model. Nekateri uporabniki so s pridom uporabili obe organizaciji. Ker nobena posamezna služba ne more zadovoljiti raznovrstnih potreb ljudi z duševnozdravstvenimi problemi, je treba pozdraviti razpon uslug, ki jih ponujata obe. Vsaj tu ima uporabnik priložnost izbirati. Kakor je rekla neka študentka: Potrebni sta obe organizaciji. Vendar imata od tega, da se vidita kot tek- mici, škodo obe strani. Razvije se mito- logija, ki onemogoča skupno delo. Neka študentka je na primer menila, da je Šent tako tesno povezan s psihiatrijo, da v res- nici ni nobena alternativa medicinskemu modelu. Ker sem se potrudil spoznati to organizacijo, ne verjamem, da je to res. V korist zametkom gibanja za du- ševno zdravje v skupnosti si morata obe organizaciji prizadevati, da skupaj podpi- rata ljudi s težavami v duševnem zdravju. 391 JUSTIN BATEMAN POTREBA PO NADALJNJI POKLICNI SUPERVIZIJI Nekateri študentje so izrazili potrebo po intenzivnejši superviziji. Razlogi za to so bili različni: da bi omogočila študentov potrebno čustveno odmaknjenost, da bi lahko ocenili svoje delo, da bi jim poma- gala predelati čustva, ki izvirajo iz nji- hovega dela, in za edukacijsko orodje, ki bi jim pomagalo v praksi sintetizirati ti- sto, kar so se naučili na tečaju. Vsi ti ele- menti so seveda znane funkcije poklicne supervizije. Študentje so tudi poudarili, da je ta oblika supervizije v Sloveniji raz- meroma nova in da njihovi sedanji »su- pervizorji«, vodje njihovih projektov, še nimajo potrebnih veščin zanjo. POTREBA PO UPRAVLJALSKIH VEŠČINAH Potreba po supervizorskih veščinah je element, ki ga vidim v povezavi z uprav- Ijalskimi veščinami. Sodim, da so študen- tje na tečaju pridobili celo vrsto veščin in znanja o uporabnikih, toda zdaj, ko se ukvarjajo z oblikovanjem in vodenjem novih projektov, potrebujejo druge ve- ščine in znanje. To, čemur so rekli »splo- šne upravljalske veščine«, je študentom dejansko pomenilo naslednje: • časovno načrtovanje, • veščine načrtovanja, • veščine dela z ljudmi (vključno z dajanjem povratne informacije, komuni- kacijo znotraj organizacije, obvladovanje timske dinamike), • veščine, ki se nanašajo na stike z javnostjo, promocijo in pritegovanje jav- ne pozornosti, • veščine za pridobivanje sredstev, • dobre voditeljske veščine (neka- tere projekte vodijo ljudje s tako močno osebnostjo in je projekt tako močno iden- tificiran z njimi, da drugi delavci nimajo občutka, da je projekt kakorkoli »njihov«), • veščine za timsko delo (nekateri študentje so menili, da njihov tim ne de- luje tako dobro, kakor bi lahko, in so obžalovali, da niti sami niti njihovi vodje nimajo znanja in veščin, da bi to uredili). Študentje so na splošno ugotavljali, da sami in njihovi vodje potrebujejo vse te veščine. Neka študentka mi je rekla, da v Sloveniji obstaja fundacija za razvoj ne- profitnih organizacij. Morda bi lahko ta vir poskrbel za potrebno nadaljnje uspo- sabljanje. NEVARNOST IZGOREVANJA Veliko študentov, s katerimi sem govoril, je očitno z velikim navdušenjem sodelo- valo pri projektih, nekateri pri dveh, treh ali štirih hkrati. Videl sem, kako natlačen urnik imajo, hiteč iz službe k prostovolj- nemu delu in nazaj. Razvijati nove soci- alne projekte je resda vznemirljiv, a tudi naporen proces, tako da me je začelo skr- beti, kako dolgo lahko majhna skupina, zapletena v toliko stvari, zdrži na tej ravni aktivnosti. Ko sem o tem povprašal študente, so mi potrdili sume. Strinjali so se, da imajo malo časa, pa veliko tekanja okoli, kar še zveča vznemirjenost. Glede na hi- tre spremembe v slovenski kulturi in or- ganizaciji je razumljivo, da je prišlo do tega. Toda spričo pomanjkanja strokovne supervizije in upravljalskih veščin in ob čustveno izčrpujočem delu z ljudmi, zla- sti tistih s težavami v duševnem zdravju, me zelo skrbi zaradi ravni stresa, ki ga doživljajo ti delavci. Na to me je opozo- rilo tudi nekaj anekdotskih zgodb, ki so potrdile, da študentje na splošno delajo pod močnim stresom. Če ta situacija ne bo obvladana, ob- staja resna nevarnost, da bodo slovenski skrbstveni delavci z največ znanja in na- vdušenja izgoreli (doživeli »bum-out«) in da njihove dragocene in potrebne ener- gije ne bo več. Nujno priporočam, da se v skrbstveni sistem čimprej vpelje trening obvladovanja stresa. MANJKAJOČI POKLIC Poseben stres izhaja iz tega, da v duševno- zdravstvenem sistemu, ki nastaja v Slove- niji, manjka ključen element. Ne obstaja noben duševnozdravstveni poklic za delo z ljudmi, ki ne živijo v bolnišnici. To ima resne posledice za nastajajoče skupno- stne službe, jih nevarno obremenjuje in 392 EVALVACIJSKO POROČILO O ŠTUDIJU DUŠEVNEGA ZDRAVJA V SKUPNOSTI V LJUBLJANI izkrivlja vlogo, ki bi jo morali igrati. Tako mora vsaka skupnostna služba še naprej skrbeti za ljudi, ki so jo zapustili, ali pa jih prepustiti njihovi usodi. To ilustrira primer stanovanjske skupnosti. Če se skupnosti posreči reha- bilitirati stanovalca, se ta preseli v bolj samostojno bivališče in stanovanjska sku- pnost sprejme novega stanovalca. Delavci morajo zdaj poskrbeti ne le za novega sta- novalca, temveč tudi za storitve na domu bivšega stanovalca. Čim bolj je stanovanj- ska skupnost uspešna, tem več je ljudi, za katere mora hkrati skrbeti. To bo očitno nevzdržno obremenilo sistem stanovanj- skih skupnosti. Če bi obstajal manjkajoči poklic, bi lahko ta izvajal skrb na domu pri bivšem stanovalcu, stanovanjska skup- nost pa bi se lahko osredotočila na sto- ritve, za katere je namenjena. Tudi Altrin program zagovorništva se sooča s težavami, ki izvirajo iz odsotno- sti ključnega poklica; delo, ki si ga zadaja ta projekt, gre po moje daleč čez zagovor- ništvo. Njihov način dela je pravzaprav podoben tistemu, kar se v drugih deželah imenuje profesionalno kazuistično delo iSMse work). Program zagovorništva spri- čo odsotnosti drugih služb privzema vlo- go, ki bi jo moral imeti manjkajoči poklic. Ta »manjkajoči poklic« je zlasti bist- ven za uporabniško skupino. Brez njega nihče ne bo sistematično spremljal upo- rabnikov, ki potrebujejo celostne usluge, ko zapustijo bolnišnični sistem. Medtem ko delavce v drugih sistemih skrbi, kaj bo z ljudmi, ki »padejo skoz mrežo«, tu sploh še ni nobene mreže. V drugih deželah obstajajo profesio- nalci, ki jih zaposlujejo državne ustanove; niso zdravniki, so pa usposobljeni za delo na področju duševnega zdravja in delajo z ljudmi pri njih doma. V Britaniji za isto uporabniško skupino tekmujejo trije raz- Hčni poklici: psihiatrična sestra, socialni delavec za področje duševnega zdravja in načrtovalec skrbi (care manager). Glede na to, da Slovenija začenja brez takega zgodovinskega ozadja, si je mogoče tu predstavljati nastanek poklica, ki bo kom- biniral vse tri vloge. Tudi to je problema- tika, ki bi jo lahko vključili v zakonodajo o duševnem zdravju. Mislim, da sem med konzultacijami naletel le na dva človeka, ki sta nekako pokrivala to področje. To sta bili edina socialna delavka s kakšnega centra za so- cialno delo, ki je specializirala duševno zdravje, in socialna delavka v zdravstvu, pripojena zdravniški praksi, ki si je iz- brala v glavnem delo na področju dušev- nega zdravja. Možen način, kako zapolniti praznino zaradi »manjkajočega poklica«, bi bil razviti duševnozdravstveno kompo- ' nento usposabljanja za socialno delo, in ne dvomim, da bi bilo to koristno. Vendar zgolj tradicionalno socialno delo ne more zapolniti te praznine, saj celostna skrb za duševno motene v dvajsetem stoletju ne- izogibno zahteva razumevanje učinkov medikacije, kar lahko pričakujemo npr. od medicinskih sester. Sam bi se tako od- ločil za nov duševnozdravstveni poklic, ki bi združeval veščine in znanje socialnih delavcev, medicinskih sester in drugih. Kakorkoli, brez neke oblike tega »manjkajočega poklica« Slovenija ne bo mogla kaj dosti napredovati na poti k dobri, humani in učinkoviti skupnostni skrbi za ljudi z resnimi problemi v dušev- nem zdravju. 393