«ft :_ Ivan Macun. Njegovo življenje in delovanje. — Sestavil dr. Karol Glaser. Že na drugem mestu sem poudarjal, kolike važnosti je za slovensko književno zgodovino, ako more preiskovavec porabiti tudi liste in pisma, ki so si jih doposiljali pisatelji, kajti samo po tistih se more natančno pogledati v delavnico rodoljubnih mož; po takih listih se šele more nadrobno naslikati stremljenje dotičnih pisateljev, se morejo ceniti njihovi napori in presoditi zapreke, ki so jih zavirale pri delovanju. Tako bo mogoče na podlagi bogate korespondence, ki se nahaja v zapuščini po pokojnem dr. Jožefu Muršcu, izdelati tako natančno sliko tega skromnega rodoljuba, kakršne še doslej nimamo o nobenem slovenskem pisatelju. Dasi je Muršec živel v Gradcu, je stal v središču slovenskega gibanja zlasti v letih 1848 do 1849; eden izmed njegovih najožjih prijateljev je bil Macun. Ivan Macun se je porodil 1.1821. v Trnov-cih blizu Ptuja ter je prišel 1. 1831. v Maribor na gimnazijo, na kateri je dobil v prvem tečaju prvega razreda dobre rede, a v drugem tečaju je imel odlični red iz matematike in prirodoslovja; v prvem tečaju drugega razreda je imel prvi red samo še iz verozakona, v drugem tečaju pa iz'v»^h predmetov. Vidi se, da je marljivi deček v dveh „Dom in Svet" 1901, št 11 letih premagal vse težkoče učnega jezika. V tretjem tečaju mu je nedostajal odličen red iz verozakona (I. tečaj), v četrtem pa iz matematike. Ko je pa pohajal v humanitetna razreda (5. in 6. gimn. razred), je imel v „moribus" vedno samo prvi red; tudi iz matematike je včasih omahoval; bržkone se je gibal bolj svobodno, mogoče tudi, da je poučeval dijake in se nekoliko zanemaril, ker je iz večine predmetov dobil samo prvi red. Zanimivo je zasledovati uspehe srednješolskega dijaka, in izkušati takim skokom priti do dna. Letos sem imel priložnost govoriti z očetom pokojnega dr. Oblaka in sem ga vprašal, kaj da je po njegovem mnenju vzrok, da je njegov sin v nižjih gimnazijskih razredih napredoval tako slabo. Odgovoril mi je (oče), da je hotel on iz sina napraviti dobrega risarja in da se ni brigal za njegov napredek v šoli; torej tudi sinu ni bilo mnogo za šolske predmete. Ne zaradi imenitnosti osebe, ali zaradi velikega vpliva, ki bi ga bil imel Macun na slovanske razmere, ampak zaradi tega, da se spozna učni način na višjih zavodih onega časa, navedemo tukaj po njegovih izpričalih predmete, katere je poslušal, in red, v katerem jih je obiskoval mladenič, ki je pozneje 42