industrije se je skoncentriral ob Visli severno od mesta. Na levem bregu (MIociny) proizvajajo plemenita jekla, na desni strani reke (Zeran) pa se je razvila avtomobilska industrija, industrija gradbenega materiala, farmacevtska industrija, nova elektrarna in druga. Zgraditi nameravajo tudi novo rečno pristanišče na Visli. Promet po njej naj bi se sploh aktiviral, reka pa naj bi se s kanalom povezala z Bugom, ki naj bi tudi po - stal pomembna plovna pot. Lahka industrija se je osredotočila južno (Sluzevviec) in vzhodno od mesta (Targowek). V stari industrijski četrti Wbla na zahodu so našle svoj prostor predvsem tiste panoge, ki zahtevajo bolj kvalificirano delovno silo: elektrotehniška, kovinska, precizna mehani- ka, grafična. Na desni strani Visle vzhodno od Prage (Kamionek) pa dela oblačilna, živilska, elektrotehnična in avtomobilska industrija. Varšava je kot prestolnica Poljske in središče varšavskega vojvodstva tudi pomembno politično- npravno in kultumo-znanstveno središče (32 o/o aktivnega prebivalstva leta 1962). Zanimivo je pri tem poudariti, da je Varšava dobila svoje prve visoke šole šele ob kolnou 18. stoletja (Jage- lonska univerza v Krakovu je bila osnovana leta 1364) in da je v tem pogledu prekosila dotlej pomembnejši Krakov šele v dobi med obema vojnama. Svoje kulturno poslanstvo posreduje Varšava predvsem osrednji in severovzhodni Polj- ski medtem ko na jugu in zahodu to funkcijo opravljajo Krakov, Wroclaw in Poznan. V Varšavi so leta 1962 našteli 18 o/o vseh visokih šol v de- želi, 27 o/o vseh študetntov, 20o/0 gledališč, pa tudi 70 do 80o/o vseh knjig, časopisov in časnikov izide v prestolnici. Varšavi pripada tudi pomembna prometna funkcija (80/0 aktivnega prebivalstva), saj je kri- žišče velikih mednarodnih železniških in letalskih linij. Poleg tega sprejmejo varšavske postaje vsak dan tudi okoli 150.000 delavcev in uslužbencev, ki se vozijo v mesto na delo. Ta visoki odstotek vozačev nam pove še nekaj več o Varšavi. Ze v prvih povojnih letih se je zaradi pomanjkanja stanovanj v mestu samem trunogo ljudi naselilo v bližnjih krajih, ki so imela prvottno pogosto le letoviški značaj, ¿>a so ge sčasoma razvila v stalna naselja. Njihov raz- voj sta se pospešila omejitev dotoka novih prebi- valcev v prestolnico in elektrifikacija železnic, ki omogoča hiter prihod na delovno mesto. Zato s6 se mnoga teh naselij že močno razvila in imajo nekatera tudi že svojo industrijo. Ta „obmestna zona", ki jo nekako omejuje izohrona 45 minutne oddaljenosti od središča mesta, ima poleg svoje stanovanjske funkcije tudi zelo razvito speciali- zirano kmetijstvo, ki oskrbuje Varšavo s sadjem, zelenjavo in mlekom. Zelenjava in sadje priha- jata predvsem iz jugozahodnega dela te zone, ki je znana po rodovitni prsti, medtem ko se je mlečna živinoreja razvila na mokrotnih travnikih severovzhodno od mesta. V celoti pokriva ob- mestje 2250 km2 in kaže veliko razvojno dina- miko. Leta 1960 je Varšava štela 1,136.000, ob - mestje pa 491.000 prebivalcev . Indeks rasti pre- bivalstva v letih 1921—1960 (leia 1921 — 100) pa je v Varšavi znašal le 116, v „obmestni zoni" pa kar 238, kar potrjuje močan razvojni tempo teh predelov. Urbanistične načrte za celotno Veliko Varšavo (vključno obmestje), ki so po svojem konceptu različni, združuje vendarle skupna tendenca: ome- jiti rast glavnega mesta, ki ne sme preseči 1,700.000 prebivalcev (pri višjem stanovanjskem standardu bi smelo imeti celo le 1,400.000 ljudi) in zgraditi v bližnji okolici tako imenovane „raz- bremenilne centre" z lastno industrijo ter z okoli 100.000 stanovalci. Ta nova središča bi ležala vzdolž Visle na primer Gora Kalvvaria južno od Varšave in Nowy Dvvor severno od nje na so- točju Visle z Bugom. Po drugem načrtu naj bi mesto povezovali z zaledjem radialno potekajoči pasovi, katerih prometne linije bi bile sposobne posredovati hitro zvezo s središčem mesta. Ne- odvisno od tega naj bi se v manj razvitih pod- ročjih Mazovske, ki ekonomsko še vsa teži k Varšavi, razvili lokalni industrijski centri (Oslro- leka, Siedloe, Plock) in tako doma zaposlili od - večno delovno silo. LITERATURA 1. I^eszek Kosinki: Warschau — Geographisehe Rundschau 1965: 7. 2. Dzievvonski Kazimierz: Varšava — Voprosi geografii sb. 38. 3. Kogič Vel j ko: Promjene u strukturi poljske urbane mreže — Geogr. horizont 1963: 4. I v a n G a m s T E R M O K R A S Termin termokras je v tuji geomorfološki lite- raturi znan komaj nekaj desetletij in o njem pri nas le malo vemo. Človek je celo v dvomu, kako bi ga zapisal. V tuji literaturi se je uveljavilo ime termokarst. Narodi, ki imajo opravka s tem pojavom, poznajo namreč termin karst (Rusi, Angloameričani, Skandinavci). Zato so po njem naredili izpeljanko termokarst. Ker prav imo Slo- venci kras, zato termokras. Čeprav nam je pri- jetno, da je naš (Tržaški) Kras izvor dveh med- narodnih geomorfoloških terminov, moramo ven- dar priznati, da imata oba pojava le malo skup- nega in da bi termokraške pojave lahko imenovali tudi kako drugače. Skupno jima je le neravno, z depresijami posejano zemeljsko površje. Povsem pa se razlikujeta po nastanku. Kras nastaja zaradi 24 kemičnega razkrajanja kamenine in navpičnega vodnega odtekanja, termokras pa zaradi talnih toplotnih (termičnih) sprememb. Poznavanje termokrasa nam ni potrebno samo zaradi zanimivega termina, temveč tudi zaradi razumevanja narave subpolarnih pokrajin. Ter- mokras se javlja na 48o/o ozemlja Sovjetske zve- ze, v večjem delu Kanade, na severu Aljaske, oazmo pa tudi v- Skandinaviji, na Ognjeni zemlji in na višjih masivnih gorah. Ce poznamo termo- kraške procese, laže razumemo talne pojave na naših tleh, ki jih imenujemo krioturbatne. kot so zvijugane ilovnate plasti, zemeljski klini, žepi ipd. Termokras je omejen na ozemlje, kjer so v globini tla stalno zmrznjena* (rusko mer z lotil, skandinavsko tjiile, anglosaško permafrost), in kjer se vrhnji sloji sezonsko odtajajo. Ker zavza- me voda za 9~o/o manjšo prostornino kot led, ki se stali v odtajanih tleh. pride do premikanja kla- stičnih sed imen tov, ki so med ledom ali nad ¡njim. Ta premikanja imenujemo termokraški proces. Krajevne razlike različnega izvora povzročajo, da tajanje in zmrzovanje tal ne potekata enako hitro in Ar enakem obsegu. Vse to se kaže na površju, ki se nad mesti hitrejšega in intenzivnejšega od- tajanja poseda. Pomembno vlogo imata tudi ka- kovost in oblika talnega ledu. ki je lahko v obliki klinov, leč, žil ali je disperzen. Oblika ledu vpli- va na obliko posedanja. Nastale vdolbine so po- dobne našim kraškim ugrezom, kotličem, kota- njam, vrtačam, širokim in plitvim ulegninam itd. Kjer so sedimenti oziroma talni led razvrščeni v pasovih, so v črtah razmeščelni tudi termokraški pojavi. Nekateri so pravilnih oblik. Termokraška literatura deli termokraške pojave v razne kate- gorije. Ker je v klimi, v kateri nastopajo termo- kraški pojavi, letnih padavin navadno več kot Znaša izhlapevanje, se nastale depresije navadno napolnijo z vodo. Ker pa voda akumulira 15 do 20-krat več sončne energije kot mineralna tla, termokraška jezerca, ki so tako značilna za jezer- ske tundre, pospešujejo odtajanje merzlote in s tem posedanje. Javljajo se navadno množično. V nižinah ob Itndigirki zavzema vodna površina ter- mokraških jezerc 20—50o/0 površine. Na letalskih posnetkih jezerske tundre v severni Kanadi je videti ponekod poleti več vode kot mineralnih tal. Jezerca imajo navadno le nekaj metrov pre- mera in so zelo plitva. Poročajo pa tudi o takih, ki so do 9 milj dolga, 4 milje široka in od 0,6 do 6 metrov globoka. Glede na stabilnost klimatskih razmer moremo termokras deliti na tri pasove: a) južni pas, kjer povzroča otoplitev zadnjih desetletij degradacijo merzlote. Njegova južna meja se ujemia z južno mejo merzlote. Ob njegovi severni meji znašajo pedotemperature v globini letnega kolebanja okoli — 1° C; * Pas stalno zmrznjenih tal — tako imenovana geo- kriocona — zavzema okoli 26 o/o vse kopne zemlje. Globina mrzlote narašča proti poloma. V severovzhodni Sibiriji do 600 m, v Kfliiadi do 400 m globoko. b) severni pas, ki sega na severu do Severnega ledenega morja, na jugu pa do srednje letne pe- dotemperature — 3° C v coni letnega kolebanja. Termokras ne kaže degradacije permafrosta; * * c) vmesni pas. Termokras delijo tudi na cono, kjer izvirajo krajevne razlike v sezonskem odtajanju iz povr- šinske vode (to je cona jezerske tundre), in na južnejšo cono, kjer povzroča razlike sončna ra- dia cija neposredno. Nekdaj so nekateri geomorfologi menili, da je ves termokras posledica sodobne klimatske oto- plitve. Čeprav so to mnenje zavrgli, se večina strinja s tem, da obstaja ob južnem kraju geo- kriocone (na severni poluti) cona fosilnega termo- krasa, ki je ostanek iz zadnje ledene dobe. Vendar je klima samo okvir, v katerem nasto- pajo termokraški pojavi. Da pa v tem okviru resnično pride do termokrasa. so potrebni prav posebni pogoji, ki so največkrat petrografskega značaja. Na skalnih tleli se termokras ne javlja. Na Kredarici (2515 metrov) znaša letna tempera- tura okoli —1,7° C, v Breznih na Triglavskih podih sega led do 200 metrov globoko (Brezno pri totalizatorju) ali pa celo do 280 metrov globoko. (Triglavsko brezno). Tu skalnati kras izključuje termokras. Jezerca na Pokljuki in na vrhovih Pohorja so sicer zelo podobna termokraškim. vendar so barjanskega tipa in ni nobenega doka- za, da bi bila fosilne termokraške tvorbe. Termo- kraški pojavi se v pretežni meri javljajo na kvar- tarnih klastičnih sedimentih in na ravninah, ki so tako pogost pojav na obrežjih Severnega ledenega oceana. Pogosti s« na rečnih in jezerskih terasah in na mladih jezerskih in morskih sedimentih, pri katerih prevladujejo gline, ilovice in peski. Na evropskem severu je največ termokrasa na lede- niških kvartarnih sedimentih in to tako na more- nah kot tudi na organogenih barjanskih tleh. Ugotovili so, da je termokras bolj razvit na drob- nozmatih sedimentih, ki morejo hraniti več talne vode. Ciim hitreje se tla v navpični in vodoravni smeri spreminjajo, tem boljši so pogoji za termo- kras. Granulacijske razmere vplivajo tudi na globino ¡sezonskega odjajanja. Ob severni Leni se je na raziskovalnem poligonu šota sezonsko odta- jala od 0,2 do 0,4 m, glina od 0,7 do 1,0 m in peščeni sedimenti od 1,2 do 1,6 m globoko. Na globino odtajanja vpliva tudi debelina snežne odeje, ker je pod debelejšo odejo pedotempera- tura višja. Ugodni za razvoj termokrasa so puh- ličmi in puhličasti (to je puhlici podobni) sedi- menti. Eolskih puhlic je v polarnih predelih sicer manj, več pa je takih puhličastih peskov, ki so nastali zaradi erozije in akumulacije v vodi in soliflukcije. Ugodno jie tudi, če so drobne frak- cije na vrhu in debelejše spodaj. Vse te zakonitosti lahko opazimo tudi pri študiju krioturbatnih pojavov na slovenskih tleh. Zal pri nas nismo sistematično zahirali podatkov o krioturbatnih žepih in klinih in zveriženih pla- steh, ki so se odkrili v glinokopih, gradnji cest, jarkov itd. Vtis pa je, da jih najdemo skoraj samo 2t s i 0 2 n o 3 v glinah in peskih in skoraj nič v kvartarnih prodih. Ni dvoma namreč, da so bili ob višku ledenih dob celinski predeli Slovenije v območju merzlote. Depresije na zemeljskem površju pa niso edini termokraški pojav. S premikanjem in rahljanjem talnih plasti pospešujejo termokraški procesi tudi erozijo, abrazijo, soliflukcijo, sufozijske pojave (nastale s kemičnimi spremembami v talni osnovi, največkrat z izluževanjem sob) in drugimi pre- oblikovalnimi procesi. Termokraška jezerca, reke in morja delujejo na obale in v Sibiriji govorijo o posebni termokraški eroziji in termokraški abraziji. Obrežja rek in morij pa se rada posipajo tudi samo zaradi termokraških procesov. V deželah, kjer vlada termokras, zlasti v Sibiriji, kjer zavzema merzlota večino ozemlja severno od transsibirske železnice, je poznavanje termokraških procesov in svojstva merzlote po- trebno ne le zaradi znanosti, temveč tudi zaradi gospodarstva. Termokras in merzlota sta namreč za gospodarstvo znatna ovira. V stalno zamrzlih tleh ni izvirkbv globinskih voda, in termokraška jezera so ponekod edini vir pitne vode. Termo- kras ogroža vse gradnje. Kurjenje stavb pospešuje globinsko odtajanje. Zato se stavbe ugreza jo. Tudi pri nekurjenih hišah zidovi radi razpoka jo. Vodne in plinske oevi morajo v merzloti vložiti V se 'ene večje. Ceste spreminjajo talni toplotni t režim. Zgodilo se je že. da je iz cestišča nastalo rečno korito. Ni čudno, da imajo Sibirci v Jakut- sku poseben inštitut za raziskovanje merzlote. Matični inštitut za raziskovanje merzlote pa je v Moskvi. 1 TEKST K ILUSTRACIJI A — Shematični presek sezonsko in trajno zamrznjenih (al oh poldnevniku od juga proti severu: 1 — Sloj sezonsko zmrznjenih tal. 2 — Sloj sezonskega odtajanja. 3 — Trajno zamrzli sloj. 4 — Globinski trajno nezamrzli sloji. 5 — Ledene žile in plasti. 6 — Temperatura tal. (Po knjigi S. P. Kačurin, Termokarst na territorii SSSR, Moskva, 1961.) B — Shema posedanja tal zaradi tajanja klinastega ledu na Alaski v treh fazah (po Hopkinsu, 1949): 1 — Sota. 2 — Drobnozrnata tla. 3 — Ledeni klini. C — Shema posedanja tal pri tajanjn ledenega klina v treh fazah (po S. P. Kačurinu, o. c.): 1 — Sloj sezonskega odtajanja. 2 — Trajno zamrzla tla. 3 — Leča žilnega ledu. 4 — Voda. 5 — Temperatura sloja, Z X < 0 ^ N UJ Ol Zcn < 1 M z O tf - s i I h -RECENTNI TERMOKRAS