162 Šolske stvari. Učni jezik v goriških šolah. V šolskih in narodnih krogih je zbudil pozornost ta-le odpis visoke vlade, ki je došel nedavno goriškemu deželnemu glavarju: „Visokorodni grof! Pismo, ki ste ga Vi vis. gospod 3. julija 1868 št. 720 namest-ništvu poslali, meri na prenaredbe glede učnega jezika v ljudskih in srednjih šolah kronovine - gradi-škanske, in te z ozirom na določbe člena 19. osnovne državne postave od 21. decembra 1867. L, kterih nima namestništvo pravice iz lastne oblasti izvršiti, za česar voljo se mu je zdelo primerno, obrniti se na visoko ministerstvozauk, da bi ono o tem kaj razsodilo in določilo. Gospod minister za uk priznava v dopisu došlem 31. marca t. 1. št. 6058 popolnoma, daje, kar zahtevate, upravičeno, in ne more sploh drugače, ko želeti, da bi bilo mogoče zadostiti tirjatvam v navedenih postavnih določbah zagotovljenim. Toda, kar se v tem oziru gimnazije tiče, si ne more minister kaj, da ne bi opazil, da on ne more tega tako razumeti, da bi navedena določba pomenila, da je vlada dolžna, v vsakem kraji, kjer je kaka gimnazija, za toliko gimnazijev skrbeti, kolikor je tam narodnosti. Pa tudi, ko bi vlada to dolžnost imela, ne sledi še iz tega — pravi minister — da je treba nemški kot učni jezik iz tega uČilišča odpraviti, in tudi ne, da se morajo za napravo druge gimnazije z italijanskim učnim jezikom, s kterim bi bilo zahtevanju italijanskih prebivalcev pravično in prilično ustreženo, državni denarni pomočki porabiti. Pri tem vprašanji ne more, namreč, minister za nauk prezreti dolžnosti, ki jo ima, da se, kolikor more, ogiba stroškov iz državnega zaklada, in da gleda na to, ali je res nujno potrebno, da se italijanska gimnazija napravi; on ima pred očmi to, da sta med štirimi višimi gimnaziji na Primorskem, kteri niso daleč drugi od druzega, dva italijanski učilišči in da se toraj učencem italijanskega jezika dovolj priložnosti ponuja, gimnazijski poduk v tem jeziku poslušati. To ne bi se dalo opravičiti, ko bi se državnemu zakladu za namen, ki ni po nikakem nujna potreba, znamenit strošek naložil; marveč mora minister želeti, da bi, ko bi za izpolnjenje omenjene zaprošnje mestnemu starešinstvu ali deželnemu zboru goriškemu določno mar bilo, tudi k temu pripomogli imenovani zastopstvi. Slednjič bodi tudi še omenjeno to, da, kakor zdaj reči stoje, ne bode lahko mogoče, najti za italijansko gimnazijo dovolj postavno potrjenih (kvalificiranih) učiteljev za gimnazijo z italijanskim učnim jezikom. Dovolj bodi omeniti, kako težko je najti popolnoma sposobnih profesorjev za mestni gimnazij v Trstu in za državni gim- 163 nazij v Kopru, in pa to, da mora učiteljstvene kandidate za gimnazije z italijanskim učnim jezikom vlada na državne stroške izučevati. Kar se tiče ljudskih šol, ne gre za drugo, nego za to, da bi se na glavni šoli v Gradišči in na učiteljskem pripravništvu v Gorici kaj prenaredilo. Ker je glavna šola v Gradišči vsled ministerskega razpisa od 7. februarja 1867 št. 694 C. U. ena taka šola, ktero mora tamošnja občina vzdrževati, ne bi imel minister za uk, če občina tako želiy nič zoper to, ko bi se v tej glavni šoli začenši s prihodnjim šolskim letom nemški jezik le kot nezapovedan predmet vpeljal. Vprašal bom toraj občinsko zastopstvo v Gradišči, kaj ono za-stran tega misli, in — ako v to privoli — zaukazal, da se omenjena prenaredba, zadevajoča učni jezik, vpelje. — Drugače je pa treba ravnati in dobro to stvar premisliti pri učiteljski pripravljavnici v Gorici, ktera se stalno iz javnih zalogov vzdržuje, ktera je vsej deželi namenjena, in v kteri je nemški jezik do sedaj ne le učni predmet, temuč deloma tudi učni jezik. Ker je cel6 deželni zbor goriški s svojim sklepom od 22. decembra 1866. leta priznal, da je važno, da se z ozirom na politiške razmere nemški jezik uči, in ker se, kakor skušnja kaže, kak jezik v ljudski šoli, ako se samo kot učni predmet uči, cel6 ne ali prav težko nauči, in ker se mora pri uravnavi omenjenega učilišča gledati tudi na potrebe mladine, ktera ima prestopiti v srednje šole, ni hotel minister za uk v to privoliti, da bi se nemščina kot zapovedan predmet odpravila, ampak naročil mi je, da naj to zadevo o pravem času izročim deželnemu šolskemu svetovalstvu, ki se ima v kratkem v Gorici sestaviti, da jo ono natančno prevdari in ministerstvu dotično svoje sporočilo pošlje. Kar se tiče želj, razodetih zastran goriške c. kr. realke, ponudi se prilika o njih govoriti takrat, kedar se bode imela izvrševati nova realno-šolska postava". „Domov."