PREDSEDSTVO OK SZDL IN OK ZSMS O USMERJENEM IZOBRAŽEVANJU Predsedstvi OK SZDL in OK ZSMS Ljubljana Center sta kot osrednjo točko na skupnem zasedanju posvetiti obrav-navi problematike ob izvajanju in uresničevanju srednjega usmerjenega izobraževanja v Ljubljani in občini Center. Ena temeljnih pripomb, ki še posebej velja za občino Ljub-Ijana Center, je, da bo potrebno z vsemi močmi nadaljevati z dograditvijo šoiske mreže. V nekatere regijske šolske centre zunaj Ljubljane, ki so več ali manj nezasedeni, naj bi preu-smerili tiste republiške programe, ki sedaj najbolj bremenijo najožji center Ljubljane. Razpravljalci so razen tega tudi menili, da se je treba čimprej lotiti oblikovanja centrov sred-njega usmerjenega izobraževanja istih ali sorodnih usmeritev ter inštitucij v Ljubljani. Hkrati pa tudi reorganizacije in racionalizacije posebnih izobraževalnih skupnosti. Obliko-vati in usklajevati moramo programe in to na podlagi oprede-Ijenih prioritet gospodarstva in razvoja širše Ijubljanske re-gije. Poseben problem je materialni in ekonomski položaj sred-njega usmerjenega izobraževanja. Neustrezno in neenako so nagrajevani učitelji, sanitarno tehnična opremljenost šol in domov za učence je slaba. Razen tega je nevzdržno, da pred vpisom tretje generacije še vedno nimamo učbenikov za II. letnik srednjega usmerjenega izobraževanja. Ostra kritika je namenjena predvsem strokovnim službam Zavoda za šolstvo, izobraževalnih skupnosti ter šol. Všolah srednjega usmerje-nega izobraževanja bi veljalo razmisliti o izposojanju učbeni-kov, kar pa prav gotovo ni izhod iz nezavidljivega položaja, saj učenci še vedno pridobivajo znanje na podlagi starih metod in neustreznega načina podajanja učne snovi. Obe predsedstvi sta bili rfinenja, da je potrebno kar najhitreje Brez združenega dela ni programov pristopiti k reorganizaciji Zavoda za šolstvo v skladu z zako-nom o usmerjenem izobraževanju in k usklajevanju funkcij strokovnih in upravnih služb, ki delujejo na področju sred-njega usmerjenega izobraževanja. V najkrajšem času moramo pričeti z bolj načrtnim in bolj doslednim usposabljanjem, izpopolnjevanjem in vodenjem učiteljev ter predvsem odgovornih in vodilnih kadrov v šolah srednjega usmerjenega izobraževanja. Zaradi začetnih veli-kih preobremenjenosti učnovzgojnega kadra je bila povsem zanemarjena vzgojna in idejna komponenta pri učnovzgoj-nem delu. Organizacije združenega dela tako v posebnih izobraževal-nih skupnostih kot v celotnem usmerjenem izobraževanju še vedno nimajo ustreznega, t. i. nosilnega položaja, ki jim ga narekuje zakon. V usmerjenem izobraževanju ne more biti nobenega oblikovanja programa brez združenega dela. Poleg tega bo potrebno kar najhitreje razrešiti tudi vpraša-nje organiziranosti in vsebine deiovne prakse, ki je na različ-nih kvalitetnih nivojih, odpraviti pa bo potrebno tudi nee-notno nagrajevanje učencev na delovni praksi. Ob tem velja omeniti tudi izobraževanje iz dela in ob delu, ki ga tako informacija kot tudi celotno usmerjeno izobraževanje še ve-dno mačehovsko obravnava. Položaj na področju domov za učence ponekod še vedno ne ustreza najbolj preprostim kriterijem življenjskega stan-darda. Še najbolj pa je problematično stanje v domovih učencev v gospodarstvu, kjer poleg materialnih težav opa-žamo tudi popolno odsotnost pedagoške službe. Potrebno bo takoj razrešiti problem prehranjevanja učencev. Ta pro-blem predstavlja politično vprašanje, na katerega predvsem opozarjajo mladinci, učenci ter starši. Bolj smelo se bo treba v naši občini lotiti tudi postopkov združevanja domov za učence. ~ Kljub številnim opozorilom in intervencijam še vedno ni-mamo skrajšanih grilagojenih programov za učence z mot-njami v telesnem in duševnem razvoju, ki se izobražujejo in usposabljajo na Zavodu za usposabljanje Janez Levec. Pro-blematika zaposlovanja in nadaljnjega usposabljanja teh učencev pa je v Ljubljani iz dneva v dan večja. Predsedstvi OK SZDL in OK ZSMS sta ugotovili, da se je potrebno jeseni ponovno lotiti široke obravnave ter poročila strokovnih služb, izoblikovati akcijski program z natančno opredeljenimi nosilci in roki. Vsekakor pa pred začetkom vpisa v naslednje šolsko leto» pri čemer pa bo potrebno vse strokovne tfištitucije, upravne organe \n družbenopolitične organizacije kar najbolj aktivirati, da se težave in problemi ne bi iz leta v Jeto ponavljali.