URN_NBN_SI_doc-GEQN38XL

157 UDK 373.5(497.434)(091) 1.02 Pregledni znanstveni članek Prejeto: 25. 8. 2015 Andrej Vovko* Pregled srednjega šolstva na Dolenjskem 1 An overview of secondary education in Dolenjska Izvleček Prispevek prinaša pregled srednjih šol na Do- lenjskem. V uvodnem delu članka je podana pregledna razvojna predstavitev srednjega šolstva na slovenskem ozemlju od 16. stoletja do obdobja osamosvojitve Slovenije (1991). Prikazano je srednje šolstvo katoliške ver- ske obnove oziroma protireformacije, razvoj različnih oblik in tipov srednjega šolstva vse do ponovne oživitve gimnazij ob propadu us- merjenega izobraževanja. V nadaljevanju so predstavljene srednje šole na Dolenjskem. Predstavitev je izdelana po vrstah šol ter po krajih, kjer so delovale v preteklosti do obdobja sredi devetdesetih let 20. stoletja. Predvsem šole iz obdobja pred letom 1945 so predstavljene tudi z osnovnimi zgodovinski- mi podatki, razvoj srednjega šolstva po tem obdobju pa predvsem s prikazom srednješol- ske mreže v šolskih letih 1961/62, 1971/72, 1984/85 in 1992/93. (Ur.) * Andrej Vovko (*22. 3. 1947, †5. 9. 2015), dr. zgodovinskih znanosti, znanstveni in muzejski svetnik, izr. profesor, dolgoletni sodelavec in direktor Slovenskega šolskega muzeja, dolgoletni član uredništva Šolske kronike, Inštitut za kulturno zgodovino ZRC SAZU Ljubljana in PF Univerze v Mariboru, v p. 1 Dr. Andrej Vovko je članek napisal leta 1996 ob praznovanju 250-letnice novomeške gimnazije, a nato ni bil objavljen. Gre za sintetično delo, ki je rezultat njegovega raziskovanja oz. ukvarjanja s šolsko zgodovino. Z objavo članka v Šolski kroniki uresničujemo željo Andreja Vovka, da bi članek objavili v tej reviji, in se tako simbolno zahvaljujemo za vse njegovo delo, ki ga je opravil pri ohra- njanju zgodovine šolstva – Uredništvo Šolske kronike. Abstract The article offers an overview of second- ary schools in Dolenjska. There is a short introductory presentation of the develop- ment of secondary education in Slovenia between the 16 th century and Slovenia’s in- dependence (1991). This is followed by a description of secondary education connect- ed with the Catholic religious reform, i.e. the Counter-Reformation, the development of various forms and types of secondary schools and the revival of the grammar school (gim- nazija) after the dissolution of career-oriented education. There is then a presentation of the secondary schools in Dolenjska by school type and location until the mid-Nineties. In particular pre-1945 schools are presented, including their basic historical data, while the development of secondary education after that period is shown through a presenta- tion of the secondary school network in the school years 1961/62, 1971/72, 1984/85 and 1992/93. (Ed.)

RkJQdWJsaXNoZXIy