Marta Vodeb Bonač SUPERVIZIJA V PRAKSI STUDENTOV 1. LETNIKA VISOKE ŠOLE ZA SOCIALNO DELO OPIS MODELA UVOD Za uvod v prispevek o superviziji kot meto- di poučevanja in učenja v praksi sem si sposo- dila Heideggerjevo misel, ki lepo izraža bistvo tega procesa: „Pustiti drugemu, da se uči. Re- snični učitelj dejansko ne pusti, da bi se učili česarkoli drugega — razen učenja." Misel me je nagovorila z dveh vidikov: • Za učenca pomeni, da lahko v procesu učenja razvije tiste zmožnosti, ki mu pozneje v poklicu in osebnem življenju zagotavljajo zado- voljstvo in uspeh (vedoželjnost, odprtost za novo, zmožnost tveganja, iskanja, preskušanja, postavljanja ciljev in delovanja v skladu z njimi itn.). • Za učitelja, ki poskuša slediti tej misli, pa nemalokrat pomeni radikalen preobrat v nje- govih predstavah o ciljih in metodah pouče- vanja in preobrat v delovanju — v samem poučevanju. V čem so osnovne značilnosti tega preobrata? Kakor smo v socialnem delu v zadnjih letih prešli od pojmovanja stranke kot pasivnega prejemnika uslug različnih ustanov za psihoso- cialno pomoč k pojmovanju stranke kot neko- ga, ki sodefinira svoj položaj in je aktiven pri iskanju izhodov iz stiske, tako je podoben pre- mik potreben tudi v izobraževanju. Učitelj ni več tisti, ki vse ve in daje svoje znanje drugim (implicitno nevednim), temveč je (zlasti v su- perviziji) tisti, ki omogoča, podpira, spodbuja supervizante v procesu njihovega lastnega uče- nja. Gre torej za vzajemen, aktiven, participa- tiven odnos med supervizanti in supervizor- jem, katerega učinek — kadar ga lahko oceni- mo kot uspešnega — je okrepitev poklicne in osebne identitete pri udeležencih. V praksi študentov Visoke šole za socialno delo sodelujem že nekaj let. V nadaljevanju bom na kratko predstavila cilje in vsebinski in organizacijski okvir supervizije. Visoka šola za socialno delo v Ljubljani že od leta 1980 sodeluje s Svetovalnim centrom za otroke, starše in mladostnike v Ljubljani, ki je učna baza za študente prvega letnika. Ti si v okviru akcije „Prostovoljno delo z otroki s težavami" pridobivajo prve praktične izkušnje. CILJI ŠOLE V USPOSABLJANJU ŠTUDENTOV IN SUPERVIZIJA Cilji šole v tem usposabljanju so naslednji: • omogočiti študentom, da se v okviru študija v prvem letniku postopoma seznanijo z institucijami, ki izvajajo pomoč ljudem v stiski; • omogočiti jim, da lahko v teh institucijah v procesu izvajanja pomoči prevzamejo vlogo, v okviru katere si pridobijo prve izkušnje za delo z ljudmi. Ker študentje prvega letnika še nimajo do- volj strokovnih znanj za pomoč ljudem v stiski, lahko to vlogo uresničujejo kot prostovoljni sodelavci različnih ustanov, npr. centrov za so- cialno delo, osnovnih šol, domov za ostarele, invalidskih organizacij ipd. V Svetovalnem centru v Ljubljani se štu- dentje-prostovoljci vključujejo v pomoč otro- kom in družinam s posebnimi potrebami. Njihova pomoč po vsebini in načinu dopol- njuje delo strokovnjakov (psihologov, special- nih pedagogov, psihiatrov, socialnih delavcev). Študentje obiskujejo otroke enkrat tedensko na njihovih domovih vse šolsko leto. Cilj nji- hovega dela je osebna in učna pomoč otrokom ter podpora staršem pri iskanju kreativnejših odgovorov pri izhodu iz težav. 499 MARTA VODEB BONAČ Supervizija, ki smo jo razvili v Svetovalnem centru, vsebuje: • možnosti za pridobivanje teoretičnih znanj (skupaj s študenti izberemo teme preda- vanj, ki so za študente posebej zanimive), • možnosti za pridobivanje praktičnih iz- kušenj v druženju z otrokom in družino, • možnosti za refleksivno učenje v okviru rednih supervizijskih srečanj in po potrebi individualnih pogovorov. Tako poskušamo v superviziji dela s štu- denti vplivati na vse tri vidike učenja: 1. spoznavnega (razvijanje sposobnosti raz- mišljanja, analiziranja, konceptualiziranja gle- de na problem in rešitve), 2. emocionalnega (razvijanje zmožnosti doživljanja, vrednotenja, empatije v odnosih z drugimi in v odnosu do sebe), 3. vedenjskega (razvijanje zmožnosti delo- vanja v smeri sklepov, ki so bili izpeljani iz analize izkušnje). ORGANIZACIJSKI OKVIR SUPERVIZIJE Supervizija s študenti poteka v Svetoval- nem centru v Ljubljani. V skupini je v lanskem študijskem letu sodelovalo deset študentov. Supervizijska srečanja smo imeli vsakih 14 dni, vedno ob istem času, ki smo ga uskladili z drugimi obveznostmi. Druge dodatne vsebine (predavanja, videokaseto o terapevtskem delu z otroki, razgovore na določeno temo) smo imeli ob posebej za to dogovorjenem času in so se jih udeležili tudi študentje iz drugih supervizijskih skupin. V supervizijskem procesu, od priprave do evalvacije, smo imeli petnajst srečanj, pet srečanj pa je bilo, kot sem že omenila, organi- ziranih za drugo, komplementarno vsebino. Študentje so svoje delo evidentirali v dnev- nikih prakse, ki so jih ob koncu študijskega leta oddali učitelju šole, supervizijski material pa so predstavili ustno ali pisno na skupini. Ob koncu supervizije je vsak študent napisal še sklepni esej z refleksijo o celotnem delu in učenju. Supervizijska srečanja s študenti sem kot supervizorka vodila sama, pri drugih vsebinah programa pa so kot eksperti za določena znan- ja sodelovali sodelavci Svetovalnega centra in učitelj Visoke šole za socialno delo. UČNI MATERIAL V SUPERVIZIJI Učni material v superviziji so bila vprašanja študentov-supervizantov, ki so se spreminjala glede na to, kako se je v procesu (skozi čas) razvijal njihov odnos z otrokom, povezana pa so bila tudi z učnimi stili supervizantov. V skrajšani obliki predstavljam nekatera vprašanja supervizantov, ki sem jih v zadnjem letu razvrstila v naslednje sklope: 1. Vprašanja, ki so se nanašala na vzpostavi- tev odnosa z otrokom in družino, npr.: • Kaj pa. Če me otrok ne bo maral? Ali se je kdaj zgodilo kaj takega? • Kako naj se predstavim? Kot inštruktor, prijatelj...? • Ali je otrok doslej že imel izkušnjo s pro- stovoljcem? Kakšna je bila? 2. Vprašanja, ki so se nanašala na to, kako so študentje v nekem danem trenutku videli otro- kovo družinsko situacijo, npr.: • Imam občutek, da bodo starši uničili otroka. Čisto preobremenjen je. Povedala sem jim, da mislim, da se preveč uči. Niso me vzeli resno. To me jezi. • V tej družini otrok nima pogojev za uče- nje. Nima miru. Nisem še prišla, da ne bi imeli obiskov. Noben dogovor ne zaleže. Premišlju- jem, kaj naj storim. 3. Vprašanja, ki so se nanašala na to, kako so študentje videli svojo vlogo v procesu izvajan- ja pomoči otroku: • Nisem pripravljena biti samo inštruktori- ca. Danes me je čakal pri otroku doma seznam nalog, ki naj bi jih predelala skupaj. Nalog je bilo za nekaj ur, otrok pa se zmore koncentri- rati le za kratek čas. • Saj razumem, da je v puberteti. Vendar ne vem, kaj naj delava, če se ni pripravljena čisto nič učiti z mano. Sama si vzamem čas, ona pa ima vedno neke izgovore. 4. Vprašanja, ki so se nanašala na odnos med otrokom in prostovoljcem: • Otrok je veliko sam. Večino časa preživi pred televizorjem. Ne išče družbe vrstnikov. Starši prihajajo domov pozno zvečer. Zadnje čase mi vse pogosteje telefonira. Najprej se mi je to zdelo flno, zdaj pa me je začelo obre- menjevati. Občutek imam, da se lepi name. • Ko pridem, imam občutek, da je vesela, potem pa kar ne najdeva stika. Če kaj predla- gam, prikima. Sama ne da nobene pobude. Ne 500 SUPERVIZIJA V PRAKSI ŠTUDENTOV 1. LETNIKA VISOKE ŠOLE ZA SOCIALNO DELO vem, zakaj je tako mirna. Prizadevam si, da bi jo vsaj malo razživela. 5. Vprašanja, ki so se nanašala na konče- vanje odnosa: • Kako naj mu povem, da ga ne bom več obiskovala? Bojim se, da ga bo prizadelo. • Sploh mu ne morem tega povedati. Kaj če bi se rajši pogovorila kar z mamo? • Najrajši bi mu samo pisala. METODE Ш TEHNIKE V DELU S SKUPINO Da bi med vsemi tremi aspekti učenja (spoznavnim, emocionalnim, vedenjskim) do- segli večjo koherentnost, sem pri delu s skupi- no uporabljala naslednje metode in tehnike: Metoda diskusije. Izbrala sem jo v skladu z drugimi pogoji učenja (velikostjo skupine, začetkom seznanjanja s supervizijo). Študentje so o svojih ustnih vprašanjih razpravljali veči- noma ustno, brez prejšnje pisne priprave. To je omogočalo, da smo v kratkem času v skupini obravnavali več učnih vprašanj. Ker pa štu- dentje o svojih vprašanjih večinoma niso raz- mišljali v pisni obliki, s tem tudi niso mogli razvijati bolj poglobljenega reflektivnega nači- na razmišljanja. Povratna informacija (feedback). S postop- nim uvajanjem pravil povratne informacije v komunikaciji sem želela doseči, da bi uspešno razreševali motnje. Povratna informacija je omogočala intenzivno učenje v smislu zmanjše- vanja „slepih peg". Prispevala je k večji trans- parentnosti v komunikaciji, večji odkritosti, odprtosti, jasnosti. Povratna informacija je bila študentom blizu, prav tako pa sem lahko skozi učne materiale prepoznavala, kako učinkovito in neposredno so jo uporabljali otroci, s kateri- mi so se študentje družili. Igranje vlog. Igranje vlog smo uporabljali za osvetljevanje doživljanja pri udeležencih v pro- blemski situaciji, pa tudi kot pripomoček za iskanje različnih pristopov k razreševanju pro- blema. Igranje vlog je v proces učenja v skupim vneslo tudi več dinamike. Socialne igre. Podobne učinke kot igranje vlog so imele v socialnem učenju tudi socialne igre. Kot pripomoček sem jih v delu s skupino uporabljala zlasti na začetku — različne igre za vzpostavljanje kontakta med študenti in otro- ki. Z njimi se je pri nekaterih študentih opaz- no povečala motivacija za delo. Za razvijanje spretnosti v komunikaciji pa smo v skupini izvajali tudi vaje v opazovanju, poslušanju, pozornosti ipd. PREDVIDENE IZBOLJŠAVE Ocenjujem, da so v prihodnje potrebne v superviziji študentov naslednje izboljšave: • Da bi lahko intenzivirali proces učenja v skupini, je treba zmanjšati število članov. To pa pomeni bolj jasno načrtovanje supervizije v predhodni fazi, skupaj s predstavniki institucij. Ta sprememba je pogoj za nekatere druge. • Pričakujem, da bo zmanjšanje števila čla- nov omogočilo bolj poglobljen pristop k obrav- navi supervizijskega materiala (pisne refle- ksije, intenzivnejši odnosi med člani skupine, bolj poglobljeno supervizorjevo spremljanje supervizantovega napredovanja ipd.). • Pričakujem tudi, da bo ta sprememba ugodno vplivala tudi na odnos supervizor-štu- denti. Zavedam se, da je treba v superviziji za- gotoviti vzdušje nedelj ene pozornosti, v kateri je prostor za vprašanja, izmenjavo informacij, razreševanje emocionalnih napetosti, presku- šanje spretnosti in tudi čisto navadno kram- ljanje ob koncu dela. • Načrtujem tudi jasnejši dogovor z učite- ljem šole o učnih nalogah študentov. V skup- nem pogovoru je treba opredeliti in razmejiti naloge za prakso študentov, da ne bi prišlo do nepotrebnega podvajanja. Literatura K. Ford & A. Jones (1987), Síuderaí Supervision. London: Macmillan Education. G. E)can (1975), Exercises in helping skills. Chicago: Loyola University, Brooks-Cole Publishing Company. P. Hawkins & R. Shohet (1989), Supervision in the helping professions. Philadelphia: Open University Press, Milton Keynes. 501