Oznaka poročila: ARRS-RPROJ-ZP-2015/40 r ZAKLJUČNO POROČILO RAZISKOVALNEGA PROJEKTA A. PODATKI O RAZISKOVALNEM PROJEKTU 1.Osnovni podatki o raziskovalnem projektu ^tili; Šifra projekta J6-4127 Naslov projekta Problem aisthesis v filozofiji, psihoanalizi in politiki Vodja projekta 6589 Aleš Erjavec Tip projekta J Temeljni projekt Obseg raziskovalnih ur 9630 Cenovni razred Trajanje projekta 07.2011 - 06.2014 Nosilna raziskovalna organizacija 618 Znanstvenoraziskovalni center Slovenske akademije znanosti in umetnosti Raziskovalne organizacije -soizvajalke 581 Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta Raziskovalno področje po šifrantu ARRS 6 HUMANISTIKA 6.10 Filozofija Družbenoekonomski cilj .„ nr Humanistične vede - RiR financiran iz drugih virov (ne iz 13.°6 SUF) Raziskovalno področje po šifrantu FOS 6 Humanistične vede 6.03 Filozofija, religija in etika B. REZULTATI IN DOSEŽKI RAZISKOVALNEGA PROJEKTA 2.Povzetek raziskovalnega projekta1 SLO V raziskovalnem projektu smo izhajali iz teze, da je za razumevanje različnih poskusov rehabilitacije pojma aisthesis, ki smo jim danes priča v filozofiji, a tudi zunaj nje, nujna predhodna pojasnitev tistih pojmovnih transformacij, s katerimi je Kantova »revolucija v načinu mišljenja« prelomila s tedaj prevladujočima paradigmama pojmovanja čutnosti in čutnega: racionalizmom in empirizmom. Pri Kantu aisthesis na eni strani napotuje na estetiko kot kritiko okusa, ki omogoča konstitucijo sensus communis na terenu partikularnega, na drugi pa na teorijo dvojnosti spoznanja kot aistheta kai noeta, ki omogoča preseženje kognitivističnega razumevanja postulata, da je namreč subjekt organizacijsko in enotujoče načelo izkustva. V projektu smo izčrpno analizirali tako vsakega od dveh sestavnih delov Kantovega pojma, kakor tudi pomen in implikacije njune medsebojne povezanosti na različnih področjih mišljenja in delovanja zunaj filozofije. Analiza je bila razvita v okviru dveh med seboj vsebinsko povezanih sklopov: I. Transcendentalna estetika in njene sodobne radikalizacije. V tem problemsko-tematskem sklopu je raziskava pokazala, da je mogoče s pomočjo historizacije Kantovih apriornih form čutnosti razširiti pojmovanja estetike kot režima vidnosti in inteligibilnosti in tako zarisati novo ontološko perspektivo, ki zamaje tradicionalno ločnico med bitjo in pojavljanjem. To pa omogoča tudi ustreznejšo artikulacijo vrste temeljnih problemov filozofije: razmerje med čutnim in pojmovnim, mišljenjem in telesom, subjektom in objektom, reprezentacijo in reprezentiranim, materijo in formo, reprezentacijo in pomenom itn. II. Aisthesis med politiko in umetnostjo. Drugi problemsko-tematski sklop je izhajal iz teze, da umetniške prakse prek pojma aisthesis stopajo v filozofijo na točki njene politične senzibilnosti. V tem kontekstu je bila posebna pozornost posvečena Rancierovi zamenjavi reprezentacijskega režima z estetskim, ki suspendira in nevtralizira hierarhične dihotomije reprezentacijskega sistema. Hkrati smo kritično presojali upravičenost in posledice zamenjave pojmov modernizma in postmodernizma s pojmom estetskega režima umetnosti. V projektu smo konceptualizirali pojem aisthesis kot kompleksno vozlišče filozofije, politike in umetnosti. Specifičnost projekta je bila v tem, da smo temu vozlišču dodali še psihoanalizo S. Freuda in J. Lacana. Ugotovili smo, da lahko prav koncepti psihoanalize prispevajo k tisti prenovi temeljnih filozofskih pojmov, na katero opozarja med drugim tudi napetost dveh heterogenih pojmovnih sestavin pojma aisthesis na njegovem modernem izvoru. Vključitev psihoanalize je bila tudi točka, na kateri sta bila dva problemsko-tematska sklopa projekta povezana v enotno raziskovalno problematiko. ANG The initial hypothesis of the research project was that for the understanding of different attempts at rehabilitation of the notion of aisthesis that we witness today within as well as outside the realm of philosophy, what is necessary is a preliminary analysis of those conceptual transformations with which Kant's "revolution in the way of thinking," broke with the then dominant paradigms of the understanding of the sensible, i.e. rationalism and empiricism. In Kant aisthesis relates, on the one hand, to aesthetics as a critique of taste, that makes possible the constitution of sensus communis on the terrain of the particular. On the other hand, the notion of aisthesis directs us to the theory of the duality of knowledge as aistheta kai noeta, where it denotes knowledge of the sensible, thus overcoming understanding of the cognitivist postulate, namely that the subject is the organisational and unifying principle of experience. The research project carried out a thorough rethinking of these two constitutive aspects of Kant's notion of aisthesis as well as the meaning and implications of their mutual interconnection in different realms of thought and action outside of philosophy. The analysis was developed in the framework of two, in content interconnected parts: I. Transcendental aesthetics and its contemporary radicalisations. In this part of the research project we showed that with the aid of historicization of Kant's a priori forms of sense experience, a broadening of the understanding of aesthetics as a regime of visibility and intelligibility, i.e. as an always specific distribution of the sensible, is possible. Thereby a new ontological perspective can be drawn, one that vacillates the traditional dividing line between being and appearance. In this way a more apropriate articulation of a set of philosophical problems is made possible: the relationship between the sensible and the conceptual, mind and body, subject and object, representation and the represented, matter and form, representation and meaning, etc. II. Aisthesis between politics and art. The second part of the research project took as its point of departure the thesis that via the notion of aisthesis artistic practices enter philosophy at the entry point of its political sensibility. In this context, special attention was devoted to Ranciere's replacement of the representational regime with the aesthetic one that suspends and neutralizes hierarchical dichotomies of the representational system. In the project aisthesis was conceptualized as a complex knot of philosophy, politics and art. Its specificity was that to this knot S. Freud's and J. Lacan's psychoanalysis was added. One of the results of the project was the conclusion that concepts of psychoanalysis contribute to transformation of fundamental philosophical notions to which points the tension of two heterogenous conceptual ingredients of the notion of aisthesis at its modern source. The incorporation of psychoanalysis was also the point where two parts of the research project were connected into a single research endeavor. 3.Poročilo o realizaciji predloženega programa dela na raziskovalnem projektu2 V prvem letu raziskovanja smo v okviru problemskega sklopa »Transcendentalna estetika in njene sodobne radikalizacije« analizirali Kantovo zastavitev transcendentalne estetike kot znanosti vseh načel čutnosti a priori v Kritiki čistega uma. V okviru te opredelitve zanima prvo Kritiko čutnost samo kot enega od dveh »debel človeškega spoznanja«. Čutnost je obravnavana zgolj kot funkcija in element spoznanja, odkritje čutnosti občutja spoštovanja do moralnega zakona v Kritiki praktičnega uma pa je nato za nazaj pokazalo, da prva Kritika s svojo izključno spoznavno usmeritvijo ravno ni opredelila vseh načel čutnosti apriori. V okviru raziskovanja aisthesis v ontološki perspektivi so bile analizirane postheideggerjanske, poststrukturalistične in postmarksistične kritike koncepta reprezentacije v njeni kantovski zastavitvi, in so bile kritično ovrednotene posledice teh kritik za raziskovanje različnih modusov manifestacije mišljenja v materiji, heteronomije mišljenja, subverzije hierarhičnih razmerij med zunanjostjo in notranjostjo, materijo in formo, mišljenjem in telesom. Raziskava je bila zastavljena kot podlaga za preučevanje zgodovinskega premika iz reprezentacijskega v estetski režim. Na podlagi analize temeljnih potez Deleuzovega koncepta virtualnega so bile izpostavljene vzporednice z Lacanovim pojmovanjem realnega kot nemožnega, ki izstopajo zlasti ob nalogi in vlogi, ki jo ima za Deleuza filozofija, ter poudarku, da virtualno kot tako ni možno. Produktivnost tega pristopa je, da omogoča novo produktivno razdelavo Deleuzovih ključnih pojmov tako znotraj njegove estetike (»podobe-kristal«) kot tudi osrednjega pojma »dogodka« kot virtualnega-dogodka, ki predstavlja prelom z determinizmom, prelom s kavzalnostmi, nastop Novega. Začela se je tudi analiza ključnih točk psihoanalitične problematizacije ontologije v razmerju do sodobnih filozofskih poskusov utemeljitve novih ontologij. Raziskovalno delo je pri tem izhajalo iz specifičnega razmerja med bitjo in realnim, kot ga postavlja Lacanova psihoanaliza, ki vztraja na razločitvi teh dveh pojmov. Začrtali smo osnovno paradigmo navezave te razprave na širši problem aisthesis. Realno pri Lacanu ni objekt čutnosti, vendar pa na specifični način diktira logiko njegovega pojavljanja. V okviru drugega problemskega sklopa »Aisthesis kot križišče politike in umetnosti« smo v začetnem obdobju izvajanja projekta proučili glavne avtorje 20. stoletja, ki so konceptualizirali različne hegemonske pomene modernizma (zlasti Adorno in Greenberg) in postmodernizma, vključno s pojmi kot so sodobnost in estetski režim umetnosti. Poleg tega smo za ameriškega založnika pripravljali kolektivno knjigo Estetske revolucije. Začelo se je tudi raziskovanje odnosa modernizma in postmodernizma v luči družbenega obrata, ki ga doživlja sodobna umetnost. Šlo je za analizo estetike v relaciji do družbeno angažiranih in na skupnostih utemeljenih umetniških praks, od katerih so določene nastale na osnovi samoorganizacije. V tem okviru smo analizirali kritike, ki letijo na takšna umetniška dela, ker naj bi se preveč osredotočala na etiko v škodo estetiki. K temu na samem začetku ugotavljamo, da danes ni možno obravnavati ločeno ne estetike ne politike, tako kot ni možno obravnavati ločeno forme in vsebine. V drugem letu raziskovanja je bil v okviru problemskega sklopa »Transcendentalna estetika in njene sodobne radikalizacije« opravljen prvi del analize Kantove razširitve transcendentalne estetike v Kritiki razsodne moči. Analiza je ugotovila, da je v jedru dovršitve nauka o transcendentalni estetiki kot znanosti vseh načel čutnosti problem določitve ontološkega statusa primera Ideje kot »videza, ki ne vara«, sama dovršitev pojma estetskega pa ima obliko sklopa treh med seboj povezanih problematik: a) problematike občutja ugodja/neugodja kot modusa apriorno utemeljene čutnosti, ki pa ostaja v domeni zgolj subjektivnega; b) problematike spoznavnega dojetja posebnosti v njeni ireduktibilni posebnosti; c) problematike razsodne moči kot samostojne spoznavne zmožnosti. Nadalje smo obravnavali Kantovo teorijo apriornega čuta v razmerju do kategoričnega imperativa. Kant namreč v Kritiki praktičnega uma vpelje občutek spoštovanja, ki ga definira kot edini apriorni občutek in kot afekt, ki spremlja in nakazuje prisotnost moralnega zakona. V razmerju do slednjega smo analizirali zlasti vidik imperativnosti ter njene ontološke temelje. Obravnavali smo Lacanovo kritiko filozofskih teorij aisthesis, zlasti v navezavi na njegov koncept realnega in njegovo razmerje do biti. Konceptualna razlika med bitjo in realnim narekuje tudi specifično razmerje do teorije percepcije in njenega negativnega roba. Nadalje smo analizirali subverzivne učinke psihoanalitičnega odkritja nezavednega in konstitucije druge realnosti na tradicionalne filozofske teorije percepcije. V tem kontekstu smo izpostavili kot ključno razliko med fenomenološko in psihoanalitično teorijo halucinacije preobrnitev razmerja med percipiens in perceptum. Novost, ki jo vpelje psihoanaliza v teorijo perpecije, je v tem, da v nasprotju s fenomenološko teorijo percepcije, kjer je subjekt instanca strukturiranja polja vidnega, vztraja na odvisnosti subjekta nezavednega od perceptum, ki je že strukturiran kot govorica. Na koncu smo pokazali, kako je mogoče Lacanovo opozicijo videnja in pogleda uporabiti kot orodje za razumevanje artikulacije razmerja med vidnim in nevidnim na področju politike. Delni rezultati raziskovalnega dela so bili objavljeni v tematski številki revije Filozofski vestnik »Aisthesis« (XXXV, št. 2012/1, ur. Jelica Šumič Riha in Rok Benčin). V okviru drugega problemskega sklopa je bila osrednja referenčna točka filozofija Jacquesa Ranciera. Obravnavali smo Benjaminovo tezo o »estetizaciji politike« ter postmodernistično »politizacijo umetnosti« Nicolasa Bourriauda. Kritično smo proučili Rancierovo kritiko modernizma in postmodernizma v luči njegove vpeljave estetskega režima umetnosti. Nadaljevali smo s pripravo rokopisa knjige Aesthetic Revolutions (ur. Aleš Erjavec), ki se navezuje na Ranciera in Schillerja. Nadalje smo se posvetili tematiki aisthesis v razmerju med Rancierovo in Deleuzovo filozofijo. Pokazali smo, da gre pri Rancierovi retematizaciji aisthesis tudi za »polemiko« z Deleuzom in da je teorija slednjega zgledni primer tega, kar Ranciere imenuje estetski režim umetnosti. Izpostavili smo filozofske razsežnosti vpeljave koncepta estetskega režima, prek tega pa tudi odprte dileme Rancierove lastne filozofske pozicije. Pokazali smo, da so filozofske vzporednice med obema avtorjema najbolj vidne ob Deleuzovem kopernikanskem obratu v filozofiji, tu pa smo tudi izpostavili temeljno slabost obeh projektov, ki se kaže v neizdelanosti koncepta kontingence, kar ima pomembne posledice za tematiko aisthesis. V okviru analize Rancierovega estetskega režima smo se ukvarjali z elaboracijo tistega procesa, ki ogroža ta režim, to pa je stroga oblika formalizacije sodobne umetnosti danes, ki vodi slednjo v vse bolj vidno razmejitev umetnosti od ne-umetnosti, kar pa je v zadnji instanci življenje samo. Zanimalo nas je kako ta oblika strogega formalizma napada estetski režim. Z druge strani smo se posvečali tudi vse bolj razširjeni obliki relacionalne estetike in umetnosti, ki naj bi to delitev poskušala prekriti ali omehčati. V tretjem letu izvajanja raziskovalnega projekta smo v okviru prvega problemskega polja proučevali koncepte »estetskega režima umetnosti« (v odnosu do sodobne in modernistične umetnosti) ter zlasti koncept estetske revolucije. V večini primerov smo sicer izhajali iz Rancierjevega konceptualnega aparata, a smo ga tudi nekoliko preoblikovali. Te koncepte smo proučevali v njihovi aplikaciji na avantgardna gibanja preteklega stoletja, kjer najbolj izrazito pridejo na dan lastnosti novejše umetnosti ter njena avtonomnost in heteronomnost. Problematiko sedanjega statusa modernizma smo predstavili v mednarodni številki Filozofskega vestnika z naslovom »Modernism Revisited« (XXXV, št. 2014/2, urednika Aleš Erjavec in Tyrus Miller). Zaključili smo delo na redakciji knjige Aesthetic Revolutions and the Twentieth-Century AvantGarde Movements (ur. Aleš Erjavec, avtorji Aleš Erjavec, Sascha Bru (Leuven), John Bowlt (Los Angeles), Tyrus Miller (Santa Cruz), Raymond Spiteri (Wellington, N.Z.) in Miško Šuvaković (Beograd); Durham: Duke University Press, izide 29. maja 2015). Spomladi 2016 izide ista knjiga v kitajščini (Beijing, Peking University Press). Obravnavali smo problematiko in potencialnosti dogodka, ki se pojavi v vrzeli med estetskim in čutnim, in ki se zgodi kot premik na področju teoretičnega v sodobnih analizah kapitalističnega izkoriščanja in^ razlaščanja: kolonializem, suženjstvo v odnosu do kolonializma ter holokavst. Čutno (v Rancierjevi terminologiji) je v tako vzpostavljenem premiku bilo obravnavano prek statusa telesa, kot tistega, ki se znajde na meji, ali celo je meja »dekolonialne« analize čutnega v sodobnih razpravah o režimih estetskega. Sintetizirani so bili rezultati raziskovanja Kantove pojmovanja estetike kot »znanosti o vseh načelih čutnosti«. Raziskovanje je pokazalo, da najde notranja napetost dveh pomenov Kantovega pojma čutnosti svojo razrešitev v obliki povezave dveh temeljnih zastavitev njegove filozofije, ontološke in logične, v enotno, onto-logično zastavitev. Čutnost deluje tako v tretji Kritiki kot prezentacija tega, kar je v predstavi ireduktibilno singularno. Hkrati razvije Kant operacije reflektirajoče moči kot logične protokole, ki urejajo načine, na katere lahko ireduktibilna singularnost nastopa na ravni konstitutirane realnosti z zahtevo po svoji univerzalni veljavnosti. Tako razvit pojem aisthesis ima pomembne implikacije tako za Rancierovo teorijo estetskega reda, kakor za Badioujev koncept razmerja med bitjo in njeno pojavitvijo. V okviru drugega problemskega sklopa je raziskava pri obravnavi prelomov, ki imajo za posledico reorganizacijo skupnega sveta čutnega izkustva, izhajala iz Lacanovega pojma fantazme. Pokazala je, da ima ta pojem dvojno funkcijo. Je tisti okvir, ki nam omogoča dostop do realnosti, vendar realnost strukturira na tak način, da nam onemogoča soočenje z nekonsistentnostjo simbolnega Drugega. Dvojnost fantazme je bila podrobneje obravnavana na področju politike, pri čemer smo vzpostavili strukturno homologijo med subjektom nezavednega in subjektom človekovih pravic. V ontološki perspektivi smo problematiko aisthesis raziskovali med drugim preko vprašanja reprezentacije, ki ga odpira register t.i. »sublimnega«, ki naj bi čutno predstavljal tisto, kar je čutom nedostopno. Predikat »sublimnega« naj bi opredeljevalo podobo tistega, kar nima podobe. V zvezi s tem smo raziskovali tudi, kako Kantovo razlikovanje med lepim in sublimnim v sodobni umetnosti in filozofiji postaja vse manj ostro, v ospredje pa prihaja poudarek na kreaciji -ustvarjanju/stvarjenju, ki prinaša specifično moderno teorijo sublimnega in sublimacije. 4.Ocena stopnje realizacije programa dela na raziskovalnem projektu in zastavljenih raziskovalnih ciljev3 V prvem letu raziskovanja je bila v prvem sklopu »Transcendentalna estetika in njene sodobne radikalizacije« analizirana Kantova zastavitev transcendentalne estetike v prvi Kritiki, pregledane so bile osrednje kritike koncepta reprezentacije v njeni kantovski zastavitvi in analizirali smo specifično razmerje med bitjo in realnim, kot ga postavlja Lacanova psihoanaliza. V drugem problemskem sklopu »Aisthesis kot križišče politike in umetnosti« smo analizirali glavne konceptualizacije različnih hegemonskih pomenov modernizma in postmodernizma ter nato njun odnos raziskovali v luči družbenega obrata, ki ga doživlja sodobna umetnost, pri čemer je bila estetika postavljena v razmerje do družbeno angažiranih umetniških praks. V drugem letu izvajanja raziskovalnega projekta je bil v prvem sklopu raziskave opravljen prvi del analize Kantove razširitve transcendentalne estetike v tretji Kritiki. Analizirali smo tudi učinke, ki jih je imelo psihoanalitično odkritje nezavednega na tradicionalne filozofske teorije percepcije. Obravnavali smo Lacanovo kritiko filozofskih teorij aisthesis in pokazali na produktivnost Lacanove opozicije videnja in pogleda za razumevanje razmerja med vidnim in nevidnim na področju politike. Obravnavali smo problematiko aisthesis v razmerju med Rancierovo in Deleuzovo filozofijo. V drugem sklopu smo obravnavali koncepta »estetizacije politike« in »politizacije umetnosti« (W. Benjamin, N. Bourriaud) v luči Rancierove vpeljave estetskega režima umetnosti ter z njo povezane kritike modernizma in postmodernizma. Analizirali smo Rancierov "estetski režim" ter strogo obliko formalizacije sodobne umetnosti, ki ogroža ta režim. Za objavo smo pripravili tematsko številko Filozofskega vestnika »Aisthesis« (XXXV, št. 2012/1, ur. Jelica Šumič Riha in Rok Benčin). V tretjem letu smo v prvem sklopu sintetizirali rezultate raziskovanja Kantove celovite teorije čutnosti ter pri tem podrobno elaborirali razsežnost dveh heterogenih pojmovnih sestavin v Kantovem pojmu aisthesis ter analizirali implikacije Kantovega pojma čutnosti za Rancierovo teorijo estetskega reda in Badioujevo logiko pojavitve biti. Pri raziskovanju aisthesis v ontološki perspektivi smo se posvetili tudi »nedostopnemu čutnemu« ter pojmovanju dogodka kot zloma danega estetskega režima pri J. Rancieru, A. Badiouju in G. Deleuzu. V okviru drugega sklopa smo analizirali upravičenost Rancierove vpeljave »estetskega reda« in njegove zahteve po zavrženju pojma modernizma, prav tako pa smo obravnavali vprašanje, kaj omogoča ali zavira instanco estetskega v boju za egalitarno družbo. Za objavo smo pripravili mednarodno številko Filozofskega vestnika »Modernism Revisited« (ur. A. Erjavec in T. Miller, zv. XXXV, št. 2014/2). Zaključena je bila priprava besedila knjige Aesthetic Revolutions (urednik in soavtor Aleš Erjavec; izide pri založbi Duke University Press (Durham, nC) maja 2015, spomladi 2016 pa v kitajščini pri Peking University Press, (Beijing). Ocenjujemo, da so bili zastavljeni raziskovalni cilji v triletnem trajanju raziskovalnega projekta doseženi v celoti. 5.Utemeljitev morebitnih sprememb programa raziskovalnega projekta oziroma sprememb, povečanja ali zmanjšanja sestave projektne skupine4 Ni bilo sprememb programa raziskovalnega projekta oziroma sprememb, povečanja ali zmanjšanja sestave projektne skupine. 6.Najpomembnejši znanstveni rezultati projektne skupine5 Znanstveni dosežek 1. COBISS ID 35942957 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Ljubezen na zadnji pogled ANG Ljubav na poslednji pogled Opis SLO V knjigi avtor obravnava zgodovinski zaton modernizma. Nadalje obravnava (1) avantgardno umetnost, (2) estetiko in (3) tezo o koncu umetnosti. V prvem delu interpretira avantgarde kot osrednjo in ekstremno obliko modernizma in postavi tezo o treh generacijah avantgard, ki tako segajo od klasičnih do avantgard tretje generacije. V drugem delu knjige obravnava konceptualna vprašanja estetike, ki segajo od njenih transformacij v dobi globalizma do estetike kot filozofije umetnosti. V tretjem delu piše o zatonu modernistične umetnosti. ANG In the book the author discusses historical demise of modernism. He analyzes (1) avant-garde art, (2) aesthetics, and (3) thesis about the end of art. In part one he interprets avant-gardes as the extreme form of modernism and proposes the idea about three generations of avant-gardes that stretch from classical to the third-generation avant-gardes. In part two the author discusses conceptual issues of aesthetics that range from its transformations in the age of globalism to aesthetics as philosophy of art. In part three the author writes about the decline of modernist art. Objavljeno v Orion art; 2013; 204 str.; A': 1; Avtorji / Authors: Erjavec Aleš Tipologija 2.01 Znanstvena monografija 2. COBISS ID 36897837 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Vzhodna Evropa, umetnost in politika reprezentacije ANG Eastern Europe, art, and the politics of representation Opis SLO Avtor najprej opozori na odsotnost skupne točke identifikacije ter na cepitev na pogled od zunaj in na pogled znotraj regije. Vpeljana sta Rancierova pojma »glasu« in »govorice«, pri čemer je »govorica« predlagana kot predpogoj za subjektivizacijo in politično reprezentiranost. Avtor se osredotoči na pomen vzhodnoevropske umetnosti v nedavnih procesih subjektivizacije, identifikacije in reprezentiranja konstitutivnih delov regije. Ta posebni položaj umetnosti v regiji se je zmanjšal z zgodovinskih razvojem, ki ni več zahteval in podpiral takšno izjemno mesto umetnosti v bivši Vzhodni Evropi. ANG The author first points to an absence of a common point of identification of Eastern Europe. Ranciere's notions of "voice" and "speech" are introduced, with "speech" being proposed as a precondition for subjectivization and political representation. The author then focusses on the import of Eastern European art in recent processes of subjectivization and representation of the region's constitutive parts. This special position of art in the region diminished with the historical development which no longer necessitated such an extraordinary place of art in the former East Europe. Objavljeno v Duke University; Boundary 2; 2014; Vol. 41, no. 1; str. 51-77; Impact Factor: 0.067;Srednja vrednost revije / Medium Category Impact Factor: 0.342; A'': 1;A': 1; WoS: EN; Avtorji / Authors: Erjavec Aleš Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek 3. COBISS ID 264539904 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Kant in drugi kopernikanski obrat v filozofiji ANG Kant and the Second Copernican Turn in Philosophy Opis SLO Delo raziskuje tezo, da sta v Kantovi filozofiji na delu dve revoluciji v načinu mišljenja. Rezultat dvojnega »kopernikanskega obrata«, ki ga izvrši Kritika razsodne moči, sta ne eni strani novi figuri subjekta in objeta, ki razveljavljata tezo o korelaciji subjekta in objekta kot temeljni značilnosti Kantove filozofije. Hkrati prinaša drugi »kopernikanski obrat« radikalno nov koncept razmerja med singularnim in univerzalnim. ARRS je delo uvrstila med izjemne dosežke slovenske znanosti leta 2012. ANG The aim of the book is to draw some implications from the thesis according to which there are two revolutions in the way of thinking at work in Kant's philosophy. The result of the twofold "Copernican turn" in the Critique of Judgment is a new figure of the subject and the object that puts into question the correlation between the subject and the object as the crucial feature of Kant's philosophy. At the same time, it introduces a radically novel concept of the relationship between the singular and the universal. ARRS recognised the book as an exceptional achievement of Slovenian science in 2012. Objavljeno v Založba ZRC, ZRC SAZU; 2012; Rado 422 str.; A': 1; Avtorji / Authors: Riha Tipologija 2.01 Znanstvena monografija 4. COBISS ID 35881517 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Veličastnost kreacije ANG The splendor of creation Opis SLO Študija izhaja iz Kantove četvorne definicije lepega, ki jo razvije v Kritiki razsodne moči. Vsaka od štirih definicij je strukturirana tako, da določenemu pojmu izvzame tisto, kar naj bi bilo zanj bistveno (npr. lepo je »smotrnost brez smotra«). Na podlagi tega izrišemo topologijo »odštetja bistvenega« ter raziskujemo njeno vlogo v postopkih kreacije. Vprašanje kreacije nato preko Lacanove teorije navežemo na vprašanje sublimacije in na matrico treh velikih sublimacij - religije, umetnosti, znanosti. ANG The study begins with Kant's four definitions of the beautiful from the Critique of Judgement. Kant's basic operation in these definitions consists in what one might call essential subtraction: in each of the definitions Kant deprives the first notion exactly of that which is considered to be its essential characterization (e.g. beauty is "purposiveness without purpose"). Pursuing this topology of essential subtraction the study explores its role in the process of creation, relating the latter to Lacan's theory of sublimation and the matrix of the three great sublimations - religion, art, science. Objavljeno v Re.press; Penumbra; 2013; Str. 51-60; Avtorji / Authors: Zupančič Žerdin Alenka Tipologija 1.16 Samostojni znanstveni sestavek ali poglavje v monografski publikaciji 5. COBISS ID 263020800 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Aisthesis ANG Aisthesis Opis SLO Obravnavana je osrednja tema projekta »Aisthesis kot sečišče filozofije, umetnosti, estetike in politike«. V 13 prispevkih so obravnavani estetski režim umetnosti; metafora kot konstituensa diskurzivnega univerzuma; estetski učinki politike in politični učinki estetike; soočanje rancierovske in deleuzovske koncepcije politike umetnosti; estetska revolucija pri Schleglu, Malrauxu in Rancieru; estetski režim umetnosti; krivica brez žrtev kot politična razsežnost aisthesis pri Rancieru ter pojem estetskega v Kantovi kritiki razsodne moči. ANG Discussed is the central theme of the research project "Aisthesis as the point of intersection of philosophy, art, aesthetics, and politics." In 13 contributions are discussed the aesthetic regime of art, metaphor as constituent of discursive universe; aesthetic effects of politics and political effects of aesthetics; confrontation of Rancieran and Deleuzian conceptions of politics of art; aesthetic revolution in Schlegel, Malraux, Ranciere; the concept of the aesthetic in Kant's critique of judgment. Objavljeno v Založba ZRC; 2012; 248 str.; A Benčin Rok : 1; Avtorji / Authors: Šumič-Riha Jelica, Tipologija 2.01 Znanstvena monografija 7.Najpomembnejši družbeno-ekonomski rezultati projektne skupine6 Družbeno-ekonomski dosežek 1. COBISS ID Vir: vpis v poročilo Naslov SLO Pedagoško delo ANG Educational activities Opis SLO Vsi člani projektne skupine sodelujejo pri Podiplomski šoli ZRC SAZU, program Študij idej in kultur, Filozofski modul. Jelica Šumič Riha je direktorica študijskega programa. V svojih predavanjih seznanjajo študente z rezultati lastnega raziskovalnega dela, kot tudi s tujimi filozofskimi tokovi in dognanji s področja filozofije. Raziskovalno in pedagoško delo se tako povezujeta v smiselno celoto. ANG All members of the project group teach in the Graduate School of the Scientific Research Centre of the Slovenian Academy of Sciences and Arts, in the Comparative Studies of Ideas and Cultures programme, module philosophy. Jelica Šumič Riha is head of the programme. In their lectures, they present the results of their own research work and discuss other philosophical currents and findings. Their research and pedagogical work are thus connected into a sensible whole. Šifra D.10 Pedagoško delo Objavljeno v https://www.facebook.com/transformacije Tipologija 3.25 Druga izvedena dela 2. COBISS ID 36147501 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Filozofija in teorija umetnosti ANG Philosophy and theory of art Opis SLO Aleš Erjavec je izvedel ciklus predavanj »Kritična teorija in filozofija umetnosti« podiplomskim študentom Oddelka za humanistiko Univerze Jiao Tong, Šanghai 24. 3.-14. 4. 2013 in ciklus predavanj »Filozofija in teorija umetnosti« podiplomskim študentom Oddelka za humanistiko in komunikacije Shanghai Normal University, Šanghai, Kitajska, 23.-27. 9. 2013. ANG Aleš Erjavec executed a series of lectures "Critical Theory and Philosophy of Art" for postgraduate students of the Department for Humanities, Shanghai Jiao Tong University, March 24-April 14, 2013, and a series of lectures "Philosophy and Theory of Art" for postgraduate students of the Department for Humanities and Communications, Shanghai Normal University, Shanghai, China, September 23-27 2013. Šifra B.05 Gostujoči profesor na inštitutu/univerzi Objavljeno v 2013; Avtorji / Authors: Erjavec Aleš Tipologija 3.14 Predavanje na tuji univerzi 3. COBISS ID Vir: vpis v poročilo Naslov SLO Profesorica na Akademiji za likovno umetnost, Dunaj ANG Professor in the Academy of Fine Arts in Vienna Opis SLO Marina Gržinić Mauhler je redna profesorica za konceptualno umetnost na Akademiji za likovno umetnost na Dunaju (od 2003 do 2014). V svojih predavanjih povezuje obravnavo umetnosti in sodobne teorije v njihovem odnosu do biopolitike. Gržinićeva se posebej ukvarja s povezavami biopolitike in politike reprezentacije ter z analizo procesov učlovečenja v postopkih estetske abstrakcije in umetniške formalizacije kulture in teorije. ANG Marina Gržinić Mauhler is full professor in the Academy of Fine Arts in Vienna (2003-2014). In her lectures she combines the discussion of art with contemporary theory in their relation with biopolitics. Her special focus is on the connections between biopolitics and politics of representation, and on analysis of the processes of becoming human in the procedures of aesthetic abstraction and artistic formalization in culture and theory. Šifra B.05 Gostujoči profesor na inštitutu/univerzi Objavljeno v http://www.akbild.ac.at/portal_ searchterm = marina grzinic&set_ akbild_cardbox/5BEE9955673E9EEA/? language=de Tipologija 3.14 Predavanje na tuji univerzi 4. COBISS ID Vir: vpis v poročilo Naslov SLO Gostujoča predavateljica na European Graduate School, Švica ANG Visiting Professor in the European Graduate School, Saas Fee, Switzerland Opis SLO Od leta 2009 je Alenka Zupančič Žerdin gostujoča predavateljica na prestižni podiplomski instituciji European Graduate School. Med predavatelji so nekateri najbolj eminentni teoretiki današnjega časa, npr. Giorgio Agamben, Alain Badiou, Jean Baudrillard, Judith Butler, Boris Groys, Manuel De Landa in Jean-Luc Nancy. ANG Since 2009, Alenka Zupančič Žerdin has been a visiting professor at the prestigious European Graduate School based in Switzerland. The lecturers include some of the most distinguished theorists of our time, e.g. Giorgio Agamben, Alain Badiou, Jean Baudrillard, Judith Butler, Boris Groys, Manuel De Landa, and Jean-Luc Nancy. Šifra B.05 Gostujoči profesor na inštitutu/univerzi Objavljeno v http://www.egs.edu/faculty/alenkazupancic/biography/ Tipologija 3.14 Predavanje na tuji univerzi 5. COBISS ID Vir: vpis v poročilo Naslov SLO Vodja panela na mednarodnem kongresu ANG Chair of the panel in the international congress Opis SLO Organizator 19. mednarodnega kongresa za estetiko (Krakow, julij 2013) je Aleša Erjavca povabil, da na kongresu organizira in vodi panel »Estetika in politika«. V panel je povabil Gabrielo Switek (Varšava), Tyrusa Millerja (Santa Cruz) in Miška Šuvakovića (Beograd). Po predstavitvi referatov je prišlo do živahnega razgovora med povabljeni udeleženci ter publiko, v katerem je bilo govor zlasti o zastavitvah tematike naslova kot jih je oblikoval Jacques Ranciere. Udeleženci so pri Rancieru izpostavili zlasti spremenjeni status obeh nosilnih konceptov. ANG The organizer of the XIXth International Congress for Aesthetics (Krakow, July 2013) has invited Aleš Erjavec to organize and chair at the congress the panel "Aesthetics and Politics." He invited to the panel Gabriela Switek (Warsaw), Tyrus Miller (Santa Cruz), and Miško Šuvaković (Belgrade). The presentation of the papers was followed by a lively discussion among the invited speakers and the audience and concerned the interpretations of the theme of the panel as conceived by Jacques Ranciere, The participants highlighted the changed status of Ranciere's central concepts. Šifra B.01 Organizator znanstvenega srečanja Objavljeno v http://www.iaaesthetics.org/congresses/ica-19-krakow-1913 Tipologija 3.25 Druga izvedena dela 8.Drugi pomembni rezultati projetne skupine7 Philosophica Članica projektneskupine je urednica zbirke Philosophica v okviru Založbe ZRC SAZU (ur. Jelica Šumič Riha, Tomaž Mastnak), http://fi2.zrc-sazu.si/sl/publikacije#v, drugi člani projektne skupine sodelujejo kot avtorji, prevajalci in uredniki posameznih izdaj. Zbirka izhaja v treh serijah (Classica, Moderna, Prizma) in je namenjena objavam izvirnih in prevodnih del. V letih 2011-2014 so izšla naslednja dela: Moderna Rado Riha, Kant in drugi kopernikanski obrat v filozofiji Jelica Šumič Riha, Večnost in spreminjanje. Filozofija v brezsvetnem času Alain Badiou, Deleuze, hrumenje Biti / Drugi manifest za filozofijo Gilles Deleuze: Razlika in ponavljanje/Difference and Repetition Prizma Giorgio Agamben: Izjemno stanje. Homo sacer, II,1 Jacques Ranciere: Nelagodje v estetiki Quentin Meillassoux: Po končnosti Filozofski vestnik Filozofski inštitut je izdajatelj znanstvene revije Filozofski vestnik (ISSN 0353-4510). Filozofski vestnik je znanstvena revija za filozofijo z interdisciplinarno in mednarodno usmeritvijo in je forum za diskusijo o širokem spektru vprašanj z različnih področij filozofske in humanistične misli. Odprt je za različne filozofske usmeritve, stile in šole ter vzpodbuja teoretski dialog med njimi. Filozofski vestnik izhaja v treh številkah letno. Dve številki letno prinašata članke v slovenščini. Ena številka letno je mednarodna in objavlja članke v tujih jezikih na naslovno temo, ki jo izbere uredništvo. Filozofski vestnik je vključen v A&HCI, EBSCO, Scopus, Open Humanities Press. Člani uredništva so naslednji člani projketne skupine: Aleš Erjavec, Peter Klepec, Rado Riha, Jelica Šumič Riha in Alenka Zupančič Žerdin. 9.Pomen raziskovalnih rezultatov projektne skupine8 9.1.Pomen za razvoj znanosti9 SLO_ Osrednja tema raziskovalnega projekta je bila retematizacija pojma aisthesis, torej pojma čutnosti in čutnega v sodobni filozofiji in širšem polju teorije v drugi polovici 20. stoletja. Retematizacija je odgovor na zlom skupnega sveta čutnega izkustva, ki je eden od osrednjih problemov našega časa, pri čemer se negativne posledice tega zloma manifestirajo kot dezorientacija, nihilizem, relativizem ali nostalgija na različnih področjih človekove dejavnosti: od znanosti, prek politike, etike in umetnosti do filozofije. Problematika projekta se nahaja v središču mednarodne filozofske diskusije o izzivih in nalogah, ki so danes postavljeni pred sodobno filozofijo tako v razmerju do nje same, kakor tudi do drugih družboslovnih in humanističnih ved. Projekt je zastavljen kot poskus preseganja nezadostnosti obeh dandanes prevladujočih odgovorov sodobne misli na fragmentacijo skupnega sveta čutnega izkustva: na eni strani »modernističnega« vztrajanja pri nekaterih ključnih filozofskih pojmih, kot so reprezentacija, objektivnost in realnost, s pomočjo katerih je filozofija tradicionalno mislila skupni svet čutnega izkustva, na drugi strani »postmodernistične« kritike teh pojmov. Novost projekta je predpostavka, da je potrebno pri obravnavi problematike čutnega, bolj kot je bilo to storjeno v doslejšnjih obravnavah, izhajati iz povezanosti dveh razsežnosti pojma aisthesis pri Kantu: tu označuje ta pojem na eni strani apriorne forme čutnosti, na drugi pa obliko razsojanja, ki se nanaša na specifične, singularne objekte. Takšna zastavitev omogoča projektu, da med seboj na nov način poveže dve področji, na katerih je danes operativen pojem aisthesis. Znotrajfilozofska razprava o problematiki čutnosti na podlagi subvertiranja razmerja med percipiens in percipium omogoča, da se na novo in ustrezneje kot doslej artikulira vrsta temeljnih problemov filozofije: razmerje med čutnim in pojmovnim, mišljenjem in telesom, subjektom in objektom, reprezentacijo in reprezentiranim, materijo in formo, reprezentacijo in pomenom itn. Po drugi strani gre za transfilozofsko razpravo, v kateri deluje pojem aisthesis kot točka srečevanja in povezovanja filozofije, umetnosti in politike. Ta razprava detektira točke srečevanj filozofije z drugimi področji vednosti in delovanja in analizira implikacije teh srečevanj na obeh področjih. Specifičnost tematizacije pojma aisthesis v pričujočem projektu in eden njegovih prispevkov k sodobni razpravi o skupnem svetu čutnega izkustva je, da dodaja vozlišču filozofije, politike in umetnosti še psihoanalizo S. Freuda in J. Lacana. ANG The central theme of the research project was a reworking of the notion of aisthesis, i.e. of the notion of the sensible in contemporary philosophy and within the broader realm of theory in the second half of the twentieth century. Such a return to aisthesis is a response to the fragmentation of the common world of experience of the sensible, with the negative consequences of such fragmentation manifesting themselves as disorientation, nihilism, relativism, or nostalgia in different realms of human activity: from science, ethics, and art to philosophy. The issues raised in the project proposal are currently at the center of international philosophical discourse on the challenges and tasks that today confront contemporary philosophy both in its relationship to itself and to the other humanities and social sciences. The project was conceived as an attempt at overcoming the insufficiencies of the two dominant responses of contemporary thought to the fragmentation of the common world of the experience of the sensible: of the "modernist" insistence on some key philosophical notions such as, on the one hand, representation, objectivity, and reality, with the help of which philosophy traditionally thought the common world of the experience of the sensible, and with the "postmodernist" criticism of such notions, on the other. One novelty of the project was also the hypothesis that in the theorising of the issues of the sensible it is necessary to start—more than in past discourses—from the two dimensions of the notion of aisthesis in Kant, wherein this notion designates a priori forms of the sensible, on the one hand, and a form of judgment that relates to specific singular objects, on the other. Such starting point should allow the project to connect in a new way two realms wherein today the notion of aisthesis is operational. The first relates to a discourse within philosophy itself on the issues of the sensible that on the basis of subversion of the relationship between percipiens and percipium makes possible an articulation of a series of basic issues in philosophy: the relationship between the sensible and the conceptual, mind and body, subject and object, representation and the represented, matter and form, representation and sense, etc. The second relates to a "transphilosophical" discussion in which the notion of aisthesis functions as a juncture of philosophy, art and politics. Our approach should detect points where philosophy meets with other realms of knowledge and acting and analyse the implications of such meetings in both realms. A specific interpretation of the notion of aisthesis in the proposed research project and a contribution to the contemporary discussion of the common world of the experience of the sensible was made possible by the addition of the psychoanalysis of S. Freud and J. Lacan to the knot of philosophy, politics, and art. 9.2. Pomen za razvoj Slovenije10 SLO_ V projektu smo obravnavali enega od ključnih problemov našega časa, namreč zlom skupnega sveta čutnega izkustva, in predstavlja poskus najti odgovor na negativne posledice tega zloma, ki se manifestirajo kot dezorientacija, nihilizem, relativizem ali nostalgija na različnih področjih človekove dejavnosti: od znanosti, prek politike, etike, umetnosti do filozofije. V projektu smo želeli s pomočjo razdelave filozofskih, političnih, estetskih, psihoanalitičnih in etičnih razsežnosti sodobnega problema fragmentacije skupnega sveta čutnega izkustva odgovoriti na izzive vedno bolj spreminjajočega se sveta, ter s pripravo ustreznih konceptov, teoretskih modelov in praks za dojetje kompleksnega problema globalnih interakcij ter ekonomske, politične, znanstvene in kulturne medsebojne odvisnosti. Eden od uresničeni ciljev projekta je bil tudi analizirati filozofske, politične, estetske in psihoanalitične vidike spreminjajočih se sovisnosti in interakcij v sedanji situaciji, zato da bi omogočil boljše razumevanje izzivov in nevarnosti, s katerimi se soočajo sodobne demokratične družbe. Projekt je bil zastavljen transdisciplinarno, saj se umešča na križišče filozofije, umetnosti, politike in psihoanalize, njegovi rezultati bodo tako uporabna osnova za artikulacijo družbenih ciljev, norm in vrednot, ki prispevajo k večji socialni kohezivnosti skupnosti in k trajnostnemu razvoju človeškega naravnega in kulturnega okolja. Projekt je bil pomemben tudi za razmislek o sodobnih vsebinah naravne in kulturne dediščine, o njeni taksonomiji ter sedanjih možnostih koncipiranja in artikuliranja odnosa med nacionalnim, lokalnim, regionalnim na eni, ter globalnim in univerzalnim na drugi strani. Vprašanje, na katerega je odgovarjal projekt, je bilo: kje se v kontekstu naravne in kulturne dediščine pojavljajo politika, umetnost, in različna področja vednosti, od filozofske do psihoanalitične, in v kakšnem medsebojnem odnosu funcionirajo v tem kontekstu različna področja vednosti in delovanja? ANG The proposed project concerned one of the crucial problems of our time, namely the breakdown of our common world of sense experience and represents an attempt to find a response to the negative consequences of such a breakdown that manifest themselves as disorientation, nihilism, relativism, or nostalgia in different realms of human activity—from science, politics, and ethics to philosophy. With the aid of an analysis of the philosophical, political, aesthetic, psychoanalytic, and ethical dimensions of the contemporary fragmentation of the common world of sense experience, the project aimed to respond to the challenges of an increasingly changeable world. It aimed to respond to such challenges also with an elaboration of suitable concepts, theoretical models, and practices that would enable an understanding of the complex problem of global interactions and economic, political, scientific and cultural interdependence. One of the realized aims of the project was also to analyse the philosophical, political, aesthetic, and psychoanalytic aspects of interactions within the current situation, so as to facilitate a better understanding of the challenges and dangers with which democratic societies are confronted today. The project is interdisciplinary and located at the juncture of philosophy, art, politics, and psychoanalysis. Its results are to serve both as a useful basis for the articulation of the social aims, norms, and values that contribute to the strengthened social cohesion of the community and to the development of the natural and cultural environment. The project was also relevant for a reconsideration of the contemporary natural and cultural heritage, its taxonomy, and contemporary possibilities for conceptualising and articulating relations between the national, local, and regional, on the one hand, and the global and universal, on the other: Where in the context of the natural and cultural heritage do politics, art and various realms of knowledge appear, ranging from the philosophical to the psychoanalytic and in this context, in what mutual relation do various realms of knowledge and activity interact? 10.Samo za aplikativne projekte in podoktorske projekte iz gospodarstva! Označite, katerega od navedenih ciljev ste si zastavili pri projektu, katere konkretne rezultate ste dosegli in v kakšni meri so doseženi rezultati uporabljeni Cilj F.01 Pridobitev novih praktičnih znanj, informacij in veščin Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 v F.02 Pridobitev novih znanstvenih spoznanj Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.03 Večja usposobljenost raziskovalno-razvojnega osebja Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.04 Dvig tehnološke ravni Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 v F.05 Sposobnost za začetek novega tehnološkega razvoja Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 v F.06 Razvoj novega izdelka Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.07 Izboljšanje obstoječega izdelka Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.08 Razvoj in izdelava prototipa Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 - F.09 Razvoj novega tehnološkega procesa oz. tehnologije Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.10 Izboljšanje obstoječega tehnološkega procesa oz. tehnologije Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 - F.11 Razvoj nove storitve Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 - F.12 Izboljšanje obstoječe storitve Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.13 Razvoj novih proizvodnih metod in instrumentov oz. proizvodnih procesov Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.14 Izboljšanje obstoječih proizvodnih metod in instrumentov oz. proizvodnih procesov Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.15 Razvoj novega informacijskega sistema/podatkovnih baz Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.16 Izboljšanje obstoječega informacijskega sistema/podatkovnih baz Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 - F.17 Prenos obstoječih tehnologij, znanj, metod in postopkov v prakso Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F 18 Posredovanje novih znanj neposrednim uporabnikom (seminarji, forumi, konference) Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 - F .19 Znanje, ki vodi k ustanovitvi novega podjetja ("spin off") Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F . 20 Ustanovitev novega podjetja ("spin off") Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.21 Razvoj novih zdravstvenih/diagnostičnih metod/postopkov Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 - F.22 Izboljšanje obstoječih zdravstvenih/diagnostičnih metod/postopkov Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 - F.23 Razvoj novih sistemskih, normativnih, programskih in metodoloških rešitev Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F 24 Izboljšanje obstoječih sistemskih, normativnih, programskih in metodoloških rešitev Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 - F.25 Razvoj novih organizacijskih in upravljavskih rešitev Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.26 Izboljšanje obstoječih organizacijskih in upravljavskih rešitev Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.27 Prispevek k ohranjanju/varovanje naravne in kulturne dediščine Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 v F.28 Priprava/organizacija razstave Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 v F.29 Prispevek k razvoju nacionalne kulturne identitete Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.30 Strokovna ocena stanja Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.31 Razvoj standardov Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.32 Mednarodni patent Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 v F.33 Patent v Sloveniji Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.34 Svetovalna dejavnost Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.35 Drugo Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v Komentar ll.Samo za aplikativne projekte in podoktorske projekte iz gospodarstva! Označite potencialne vplive oziroma učinke vaših rezultatov na navedena področja Vpliv Ni vpliva Majhen vpliv Srednji vpliv Velik vpliv G.01 Razvoj visokošolskega izobraževanja G.01.01. Razvoj dodiplomskega izobraževanja O o o o G.01.02. Razvoj podiplomskega izobraževanja o o o o G.01.03. Drugo: o o o o G.02 Gospodarski razvoj G.02.01 Razširitev ponudbe novih izdelkov/storitev na trgu O O O O G.02.02. Širitev obstoječih trgov o o o o G.02.03. Znižanje stroškov proizvodnje o o o o G.02.04. Zmanjšanje porabe materialov in energije O O O O G.02.05. Razširitev področja dejavnosti o o o o G.02.06. Večja konkurenčna sposobnost o o o o G.02.07. Večji delež izvoza o o o o G.02.08. Povečanje dobička o o o o G.02.09. Nova delovna mesta o o o o G.02.10. Dvig izobrazbene strukture zaposlenih O O O O G.02.11. Nov investicijski zagon o o o o G.02.12. Drugo: o o o o G.03 Tehnološki razvoj G.03.01. Tehnološka razširitev/posodobitev dejavnosti O O O O G.03.02. Tehnološko prestrukturiranje dejavnosti O O O O G.03.03. Uvajanje novih tehnologij o o o o G.03.04. Drugo: o o o o G.04 Družbeni razvoj G.04.01 Dvig kvalitete življenja o o o o G.04.02. Izboljšanje vodenja in upravljanja o o o o Izboljšanje delovanja administracije G.04.03. in javne uprave O o o o G.04.04. Razvoj socialnih dejavnosti o o o o G.04.05. Razvoj civilne družbe o o o o G.04.06. Drugo: o o o o G.05. Ohranjanje in razvoj nacionalne naravne in kulturne dediščine in identitete O O O O G.06. Varovanje okolja in trajnostni razvoj O O O O G.07 Razvoj družbene infrastrukture G.07.01. Informacijsko-komunikacijska infrastruktura O O O O G.07.02. Prometna infrastruktura o o o o G.07.03. Energetska infrastruktura o o o o G.07.04. Drugo: o o o o G.08. Varovanje zdravja in razvoj zdravstvenega varstva O O O O G.09. Drugo: o o o o Komentar 12.Pomen raziskovanja za sofinancerje11 Sofinancer 1. Naziv Naslov Vrednost sofinanciranja za celotno obdobje trajanja projekta je znašala: EUR Odstotek od utemeljenih stroškov projekta: % Najpomembnejši rezultati raziskovanja za sofinancerja Šifra 1. 2. 3. 4. 5. Komentar Ocena 13.Izjemni dosežek v letu 201412 13.1. Izjemni znanstveni dosežek Modernism Revisited [Ponovno obiskani modernizem], ur. Aleš Erjavec in Tyrus Miller, Fv 2/2014, Založba ZRC, Ljubljana 2014. Zvezek vsebuje uvodnik urednikov Aleša Erjavca in Tyrusa Millerja ter 15 originalnih znanstvenih člankov. Namen številke je »ponovno obiskati« modernizem v luči sedanjih paradoksnih procesov: modernizem velja za relikt preteklosti, saj naj bi predhodil postmodernizmu (ki pa naj bi tudi že bil stvar preteklosti). Po drugi strani pa doživlja modernizem oživljanje ali krepitev teorije in modernističnih ekspresivnih in stilističnih praks. Razmere še dodatno zaplete dejstvo, da je v zadnjih dveh desetletjih vzniknilo mnoštvo regionalnih modernizmov (ali pa so bili proglašeni za take), ki dandanes nastopajo vzporedno s »tradicionalnim« modernizmom ali zliti z njim. Zvezek potrjuje hipotezo, da je modernizem danes še vedno (ali znova) propulziven in aktualen, kar meče drugačno luč tudi na vse druge sočasne ali zgodnejše pojave in teorije z istim imenom. 13.2. Izjemni družbeno-ekonomski dosežek / C. IZJAVE Podpisani izjavljam/o, da: • so vsi podatki, ki jih navajamo v poročilu, resnični in točni • se strinjamo z obdelavo podatkov v skladu z zakonodajo o varstvu osebnih podatkov za potrebe ocenjevanja ter obdelavo teh podatkov za evidence ARRS • so vsi podatki v obrazcu v elektronski obliki identični podatkom v obrazcu v pisni obliki • so z vsebino zaključnega poročila seznanjeni in se strinjajo vsi soizvajalci projekta Podpisi: zastopnik oz. pooblaščena oseba i vodja raziskovalnega projekta: raziskovalne organizacije: Znanstvenoraziskovalni center Aleš Erjavec Slovenske akademije znanosti in umetnosti ZIG Kraj in datum: Ljubljana |12.3.2015 Oznaka poročila: ARRS-RPROJ-ZP-2015/40 1 Napišite povzetek raziskovalnega projekta (največ 3.000 znakov v slovenskem in angleškem jeziku) Nazaj 2 Napišite kratko vsebinsko poročilo, kjer boste predstavili raziskovalno hipotezo in opis raziskovanja. Navedite ključne ugotovitve, znanstvena spoznanja, rezultate in učinke raziskovalnega projekta in njihovo uporabo ter sodelovanje s tujimi partnerji. Največ 12.000 znakov vključno s presledki (približno dve strani, velikost pisave 11). Nazaj 3 Realizacija raziskovalne hipoteze. Največ 3.000 znakov vključno s presledki (približno pol strani, velikost pisave 11) Nazaj 4 V primeru bistvenih odstopanj in sprememb od predvidenega programa raziskovalnega projekta, kot je bil zapisan v predlogu raziskovalnega projekta oziroma v primeru sprememb, povečanja ali zmanjšanja sestave projektne skupine v zadnjem letu izvajanja projekta, napišite obrazložitev. V primeru, da sprememb ni bilo, to navedite. Največ 6.000 znakov vključno s presledki (približno ena stran, velikost pisave 11). Nazaj 5 Navedite znanstvene dosežke, ki so nastali v okviru tega projekta. Raziskovalni dosežek iz obdobja izvajanja projekta (do oddaje zaključnega poročila) vpišete tako, da izpolnite COBISS kodo dosežka - sistem nato sam izpolni naslov objave, naziv, IF in srednjo vrednost revije, naziv FOS področja ter podatek, ali je dosežek uvrščen v A'' ali A'. Nazaj 6 Navedite družbeno-ekonomske dosežke, ki so nastali v okviru tega projekta. Družbeno-ekonomski rezultat iz obdobja izvajanja projekta (do oddaje zaključnega poročila) vpišete tako, da izpolnite COBISS kodo dosežka - sistem nato sam izpolni naslov objave, naziv, IF in srednjo vrednost revije, naziv FOS področja ter podatek, ali je dosežek uvrščen v A'' ali A'. Družbeno-ekonomski dosežek je po svoji strukturi drugačen kot znanstveni dosežek. Povzetek znanstvenega dosežka je praviloma povzetek bibliografske enote (članka, knjige), v kateri je dosežek objavljen. Povzetek družbeno-ekonomskega dosežka praviloma ni povzetek bibliografske enote, ki ta dosežek dokumentira, ker je dosežek sklop več rezultatov raziskovanja, ki je lahko dokumentiran v različnih bibliografskih enotah. COBISS ID zato ni enoznačen, izjemoma pa ga lahko tudi ni (npr. prehod mlajših sodelavcev v gospodarstvo na pomembnih raziskovalnih nalogah, ali ustanovitev podjetja kot rezultat projekta ... - v obeh primerih ni COBISS ID). Nazaj 7 Navedite rezultate raziskovalnega projekta iz obdobja izvajanja projekta (do oddaje zaključnega poročila) v primeru, da katerega od rezultatov ni mogoče navesti v točkah 6 in 7 (npr. ni voden v sistemu COBISS). Največ 2.000 znakov, vključno s presledki. Nazaj 8 Pomen raziskovalnih rezultatov za razvoj znanosti in za razvoj Slovenije bo objavljen na spletni strani: http://sicris.izum.si/ za posamezen projekt, ki je predmet poročanja Nazaj 9 Največ 4.000 znakov, vključno s presledki Nazaj 10 Največ 4.000 znakov, vključno s presledki Nazaj 11 Rubrike izpolnite / prepišite skladno z obrazcem "izjava sofinancerja" http://www.arrs.gov.si/sl/progproj/rproj/gradivo/, ki ga mora izpolniti sofinancer. Podpisan obrazec "Izjava sofinancerja" pridobi in hrani nosilna raziskovalna organizacija -izvajalka projekta. Nazaj 12 Navedite en izjemni znanstveni dosežek in/ali en izjemni družbeno-ekonomski dosežek raziskovalnega projekta v letu 2014 (največ 1000 znakov, vključno s presledki). Za dosežek pripravite diapozitiv, ki vsebuje sliko ali drugo slikovno gradivo v zvezi z izjemnim dosežkom (velikost pisave najmanj 16, približno pol strani) in opis izjemnega dosežka (velikost pisave 12, približno pol strani). Diapozitiv/-a priložite kot priponko/-i k temu poročilu. Vzorec diapozitiva je objavljen na spletni strani ARRS http://www.arrs.gov.si/sl/gradivo/, predstavitve dosežkov za pretekla leta pa so objavljena na spletni strani http://www.arrs.gov.si/sl/analize/dosez/. Nazaj Obrazec: ARRS-RPROJ-ZP/2015 v1.00a 31-15-51-9E-CF-FC-4F-29-A7-E3-73-CE-59-95-51-48-D4-0D-AE-CB Priloga 1 6 HUMANISTIKA 6.10 Filozofija Dosežek: Posebna številka revije Filozofski vestnik: Modernism Revisited Vir: COBISS.SI-ID 276483072 Modernism Revisited [Ponovno obiskani modernizem], ur. Aleš Erjavec in Tyrus Miller, Fv 2/2014, Založba ZRC, Ljubljana 2014. Zvezek vsebuje uvodnik urednikov Aleša Erjavca in Tyrusa Millerja ter 15 originalnih znanstvenih člankov. Namen številke je »ponovno obiskati« modernizem v luči sedanjih paradoksnih procesov: modernizem velja za relikt preteklosti, saj naj bi predhodil postmodernizmu (ki pa naj bi tudi že bil stvar preteklosti). Po drugi strani pa doživlja modernizem oživljanje ali krepitev teorije in modernističnih ekspresivnih in stilističnih praks. Razmere še dodatno zaplete dejstvo, da je v zadnjih dveh desetletjih vzniknilo mnoštvo regionalnih modernizmov (ali pa so bili proglašeni za take), ki dandanes nastopajo vzporedno s »tradicionalnim« modernizmom ali zliti z njim. Zvezek potrjuje hipotezo, da je modernizem danes še vedno (ali znova) propulziven in aktualen, kar meče drugačno luč tudi na vse druge sočasne ali zgodnejše pojave in teorije z istim imenom. modernism revisited Filozofski vestnik Zbornik zadeva status modernizma in modernizmov. Članki obravnavajo področja, večina katerih je imela v preteklih sto letih pomembno vlogo v razvoju filozofije, humanistike, umetnosti in kulture na splošno. Zbornik prispeva k ovrednotenju tega osrednjega kulturnega pojava preteklega stoletja.