Franci Zore PLATONSKA APORETIKA BIVAJOČEGA KOT IZHODIŠČE HEIDEGGROVEGA DELA BIT IN ČAS Heidegger si v Biti in času zastavi cilj »ponovno postaviti vprašanje o smislu \ 23 biti«.1 Ker pa nam danes nerazumevanje biti ne daje niti več občutka zapadlosti v brezpotje in vprašljivosti - pozabljeno je namreč tudi to, daje bit pozabljena —je treba najprej sploh »zopet prebuditi razumevanje za smisel tega vprašanja«.2 Ne gre torej le za to, »da manjka le odgovor na vprašanje o biti, temveč daje tudi vprašanje samo temno in brez smeri«.3 Manjka nam že horizont razumevanja smisla biti.4 Heidegger moto k svojemu delu Bit in čas - torej prav moto, v katerem izrecno postavi zahtevo po ponovni zastavitvi vprašanja o smislu biti ter po razumevanju smisla tega vprašanja, vzpostavi pa tudi čas kot možni horizont 1 M. Heidegger, Sein und Zeit, Tübingen 111993, str. 1; navajam po slovenskem prevodu: Bit in čas, Ljubljana 1997, str. 17. - Za obnavljanje vprašanja biti se sicer zavzema že v predavanjih, ki predhodijo Biti in času; prim. npr. uvod k: M. Heidegger, Ontotogie (Hermeneutik der Fak-tiziUit), CA 63, Frankfurt am Main 1988, str. 1-2. 2 M. Heidegger, Sein und Zeit, Tübingen "1993, str. 1; slov. p rev., str. 17. 5 Isto, str. 4; slov. prev., str. 22. 4 Gl. isto, str. 15 in naprej; slov. prev., str. 36 in naprej. vsakega razumevanja biti - prične z navedkom iz Platonovega Sofista (244 A 7—8): »Zakaj očitno ste že dolgo domači s tem, kaj pravzaprav menite z izrazom 'bivajoč', mi pa smo nekoč sicer verjeli, da ga razumemo, sedaj pa smo zašli v zadrego.«5 »Smo zašli v zadrego« je prevod za grški r\Tto-piiKCqiev, kar pomeni »smo zašli v aporijo«. Tudi v svojem delu Kant in problem metafizike, ki izhaja iz istega obdobja in obzorja kot Bit in čas, Heidegger izpostavlja Platonovo in celo Aristotelovo dovzetnost za aporijo, ko pravi, da izvora zahodne metafizike ne moremo iskati v kontinuiteti z domnevnim Aristotelovim filozofskim sistemom (čeprav se ta nanj sklicuje), ampak prej v njenem nerazumevanju vprašljivosti in odprtosti glavnih filozofskih problemov pri Platonu in Aristotelu.6 Jasno je, da platonska in aristotelska vprašljivost in odprtost izvirata iz »stvari same«, saj je aporetična sama bit, mišljena kot in iz AA^ireia. Vprašanje, ki si ga na tem mestu zastavljamo, je: Kakšno zvezo ima platonska aporetika bivajočega s Heideggrovo zahtevo v Biti in času in v čem je sporno mesto Platonove ontološke giganlomahije (yvyavTop.axio'. 7iep\ xf)<; ouaiai;). Z drugimi besedami, na kakšen način gre v okvirih grške in posebej platonske aporetike za vprašanje »biti in časa« - seveda z vso previdnostjo in zavedanjem vseh razlik ter nevarnosti anahronizmov, ki jih nosi tako zastavljeno vprašanje. Aporija in bit Heidegger se najprej spopade s samoumevnostjo pomena biti, z uveljavljenimi mnenji in predsodki, ki vladajo o tem vprašanju: bitje najsplošnejši pojem — toda to ne pomeni, daje najjasnejši, ampak je najtemnejši; biti ni mogoče definirati - kar pa ne pomeni odvrnitve od vprašanja po smislu biti, ampak kvečjemu spodbudo za njegovo zastavitev; bit je samorazumljiv pojem - toda smisel tako razumljene biti je hkrati skrit v temi.7 5 isto, str. 1. 6 Gl. M. Heidegger, Kant und das Problem der Metaphysik, GA 3, Frankfurt am Main 1991, Str. 8. ' Gl. M. Heidegger, Sein und Zeit, Tübingen "1993, str. 3-4; slov. prev., str. 20-22. - Za Splošnost in samorazumljivost torej ne pomenita izvzetosti iz aporije, prav tako pa nezmožnost definiranja, torej načelna aporetičnost, ne opustitve spraševanja. Vnovično postavljanje vprašanja biti na raven aporije pa se mora tudi zavedati, da »bit bivajočega sama 'ni' ('ist' nicht) bivajoče«,8 zato zahteva drugačen način »odkrivanja« kot bivajoče. Nato Heidegger tematizira tubit, katere bistvenemu ustroju pripada razumevanje biti še predontološko, in siccr iz temporalnosti biti v svetu, torej v bivajočem, iz katerega tubit razume bit.'J »Tubit je bivajoče, ki je v svoji biti v razumevajočem razmerju do te biti«10 (namreč, se obnaša na način razumevanja), to pa — kot rečeno — še ne pomeni, da vnaprej razume smisel biti. Sama aporija (ccrcopia) pomeni temeljno brezpotje, neprehodnost, in lahko bi rekli, da na neki način pomeni nasprotje metodi (peüoöoi;), ustaljenemu načinu hoje po poti. Tako lahko pomeni tudi stanje, nasprotno samora-zumljivosti, torej stanje, ko se problema in njegove teže zavedamo in ko nas problem teži. Zato ni nenavadno, da so v starocerkvenoslovanščini grško besedo ircpv - ob vsej skrbi za dobesednosl prevoda - prevajali tudi kot »skrb« (6puea).u Poseben problem, ki se ga na tem mestu ne moremo lotili, predstavlja vprašanje povezave med faktično aporetičnostjo tubiti in smislom izraza »skrb« (die Sorge) v Heideggrovi Biti in času. Jasno pa je, da jc aporetičnost temeljna značilnost »sveta življenja«, ki njegovo izkušnjo ravno vzpostavlja kot hermenevtično izkušnjo - tu nerazumevanje ni le mogoče, ampak je pravzaprav vedno del razumevanja. Toda v čem je pravzaprav Platonova aporija? Kaj pomeni, če Platon reče, obširnejšo razdciavo tega vprašanja glej M. Heideooer, Grundbegriffe, GA 51, Frankfurt ara Main 21991, str. 49 in naprej. * M. Heidegger, Sein und Zeit, Tübingen "1993, str. 6; slov. prev., str. 24. 9 Gl. isto, str. 8-19; slov. prev., str. 27-41. "'/sto, str. 52-53; slov. prev., str. 84. " Gl. A. Kneževič, Najstcirije slovensko filozofsko nazivlje, Zagreb 1991, str. 103, op. 134. da ne ve (ali ne ve več), kaj je to bivajoče? Prvi problem, ki se razpira ravno v Sofistu, je v tem, da — kot bi rekel Aristoteles — to ov Aeyexai ixoA.Xaxw<;, o bivajočem lahko govorimo na več načinov: celo sofistovo nebivajoče je na neki način bivajoče. Platon se tu prvič resno sooči (si vzame v »skrb«) s problemom mnogoterosti bivajočega, bolje rečeno, s problemom, kako ohraniti enotnost bivajočega. Tudi rešitev, bivajoče v pravem pomenu besede, to ovt xpovcp öia pixpötrita cko-Tav; Phys. 222 b 15). Nenadnost je tu reducirana na zaznavni problem, medtem ko metafizični nivo Aristoteles ohranja s prej omenjenim dotikanjem, Za Platona je tö e£ai