OBRAZLOŽITEV Izvršni svet skupščine občine Ljubljana Vič-Rudnik je na svoji seji dne 25/3-1987 obravnaval obrazloženo pobudo komisije za družbeni nadzor pri SO Ljubljana Vič-Rudnik za uvedbo začasnih ukrepov družbenega varstva v DO »IGO« Ljubljana, zaradi bistve-nih motenj v samoupravnih odnosih po9. točki 619. členazakona o združenem delu (Ur. list SFRJ, št. 53/76). Komisijo je aktiviral izvršni svet skupščine občine Ljubljana Vič-Rudnik ob spremljanju položaja v DO »IGO« Ljubljana, zlasti ob obravnavi vlog za dvih osebnih dohodkov in ugotovljeni kršitvi družbenih usmeritev razporejanja dohodka v letu 1986, kar sov-pada tudi z zahtevo delavcev DO »IGO«, ki so na 4. izredni seji delavskega sveta dne 23/12-1986 sklenili, da s problematiko svoje DO seznanijo tudi komisijo za družbeni nadzor pri SO Ljubljana Vič-Rudnik. Izvršni svet je bil na isti seji seznanjen tudi z mnenjem Občin-skega sveta zveze sindikatov LjubljanaVič-Rudnik, ki v zvezi s stanjem v DO »IGO« ugotavlja: Že dlje časa, posebno pa v letu 1986, beležimo v DO »IGO« nesoglasja, tako v vodstvu delovne organizacije, kot tudi širše, v kolektivir. Posledica takšnih razmer je zmanjšana poslovna uspešnost ter učinkovitost dela samoupravnih organov in DPO. Zahteve po sanaciji razmer so v kolektivu prisotne že nekaj let, vendar je uspešno poslovanje v preteklih letih in zadovoljiv nivo OD takšne pobude zaviral. Ob koncu preteklega leta in v začetku letošnjega leta, pa so se razmere zaostrile do te mere, da so delavci na organih upravlja-nja, sejah DPO in kasneje ob prekinitvi dela, odločno zahtevali ureditev razmer z odstranitvijo vodstva DO. Predsedstvo OS ZS Ljubljana Vič-Rudnik, na osnovi znanih razmerv DO »IGO« meni, da je, davedajoč se negativnih vplivovv odnosu do poslovnih partnerjev, ukrep družbenega varstva edina realna pot za sanacijo razmer v tej DO. Na podlagi ugotovitev je izvršni svet sprejel predlog začasnih ukrepov družbenega varstva v DO »IGO< Ljubljana. Zakon o združenem delu v členu 616. določa družbeno varstvo družbene lastnine z namenom, da se zagotavlja varstvo pravice dela z družbenimi sredstvi in drugih pravic na podlagi družbene lastnine, če se onemogoča ali omejuje njihovo uresničevanje, uzurpirajo družbena sredstva ali kako drugače nezakonito z njimi razpolaga ali če se uporabljajo družbena sredstva v nasprotju s svojo naravo in namenom, če so huje prizadeti družbeni interesi pri njihovi uporabi, upravljanju in razpolaganju ali če se kako drugače onemogoča uresničevanje družbene funkcjje družbene lastnine. Naslednja določba zakona o združenem delu določa, da skupščina družbenopolitične skupnosti nastopa pri uresničeva-nju družbenega varstva z začasnimi ukrepi, če nastanejo v OZD bistvene motnje v samoupravnih odnosih ali so huje prizadeti družbeni interesi ali če OZD ne izpolnjuje z zakonom določenih obveznosti. Izvršni svet se je seznanil z gradivi, katera so bila dostavljena komisiji za družbeni nadzor, zaradi izvajanja nadzorstva. Komi-sija je individualnemu poslovodnemu organu in vodjem organiza-cijskih sektorjev naložila, da pripravijo poročilo in plan ukrepov in rešitev glede vodenja, zahtevala pa je tudi predložitev celotne dokumentacije delavskega sveta in samoupravnih organov DO ter samoupravne akte DO. Komisiji za družbeni nadzor so dostavili poročila direktor DO tov. Bedina, vodja komercialnega sektorja tov. Pavlin Slovodan, v. d. vodje finančno rečunovodskega sektorja tov. Siniša Nikola, vodja kadrovske službe Anton Potočnik, medtem ko poročilo za tehnični sektor komlsija ni prejela. Iz vsebine poročil je razvidno, da med posameznimi sektorji ni enotne poslovne usmeritve in da med posameznimi sektorji pri-haja do konfliktnih situacij, ki se ne razrešujejo. Poročila enotno ocenjujemo tudi s tem, da predlagani ukrepi le globalno razrešu-jejo obstoječe stanje, niso pa ustrezno terminirani in opredeljeni z nosilci. Odgovornost za nastali položaj DO IGO nosijo v največji meri individualni poslovodni organ in delavci s posebnimi pooblastili in odgovornostmi, ker so prepozno in nedosledno ukrepali ob ugotavljenem slabšanju poslovnega rezultata in neuresničevanju plana. Pri tem niso zagotovili cjoslednega izvajanja akcijskih programov, izdelanih na podlagi analiz poslovanja, niti dogovo-rov strokovnega kolegija, niso pravočasno pripravili planskih usmeritev za leto 1987, niti zagotovili pravočasnega in celovitega obveščanja delavcev o stanju v DQ. To ne velja za v. d. vodjo tehnjčnega sektorja, ki je dolžnost sprejel šele v letu 1987. Posledica neenotnosti in neusklajenosti vodenja so slaba orga-nizacija dela, neizpolnjevanje sprejetih obvez, slaba kvaliteta izdelkov in s tem zmanjšanje ugleda DO. \z predložene dokumentacije v gelotnem poslovanju DO IGO je ugotovljeno, da je DO IGO prvič zašla v gospodarske težave ob obravnavi periodičnega obračuna za prvi kvartal leta 1986, ko se je izkazalo, da plan za leto 1986 np bo dosežen. Ob ugotovljenih odstopanjih od planskih zasnov so pripravili akcijski načrt, ki pa se navkljub kasnejšim izrednim akcijam in rebalansu lana ni realiziral v celoti, zlasti pri proizvodnji in prodaji. Vletu 1986je bil celotni prihodekDO IGO večji za67,6odstotka kot v letu 1985, dohodek pa za 61,1 odstotka,-kar ob upoštevanju inflacije pomeni realno znižanje obeh kategorij. Tako je tudi delež akumulacije v dohodku padel s 46 odstotkov v letu 1985 na 33,5 odstotka, kar pa je še vedno boljše od podskupine dejavnosti (v obdobju l-IX/86 je bil delež akumulacije v dohodku 25%). Planirani celotni prihodek za leto 1986 ni bil dosežen (IND 98), prav tako tudi ne dohodek (IND 93), količinski obseg proizvodnje (IND 81) in izvoz na konvertibilno tržišče (IND 83), presežena pa so bila planirana sredstva za OD (IND 123). V letu 1986 je v DO IGO bistveno upadel izvoz (v primerjavi z letom 1985 indeks izvoza 80, indeks konvertibilnega izvoza 8!), kar je povzročilo dodatne težave v proizvodnji. Zmanjšanje izvoza je posledica tržne usmerjenosti in tudi slabega dela. Prepočasno in okoste-nelo prilagajanje vseh sektorjev na spremenjene tržne pogoje in slaba kvaliteta proizvodov so povečevali odstopanja od planskih postavk. Stroški poslovanja pa so se tako zaradi izrednih ukrepov (nadure, premestitve režijskih delavcev v proizvodnjo), neu-strezne in nekoordinirane organizacije ter povečane fluktuacije strokovne delovne sile precej povečali. TABELA: Indeksi napovedanih ocen in doseženih rezultatov poslovanja v letu 1986 (v primerjavi z letom 1985) Celotni Dohodek OD+skup. Ak/Doh. v% prihodek poraba realizacijazaobd. I-III/86 155 105 204 23 ocenazal.polletje1986 160-165 140-144 10-12 akumulac. realizacijazal. polletje 156 139 215 13 celot. 1986 prih. v% ocenazaobd. l-IX/86 163 220 40 realizacijazaobd. I-IX'86 147 214 37 ocenazaobd.l-XII/86 166 205 35 realiz.zaobd.l-XH/86_______161 202_______33 ' VIR: Analize poslovanja, akcijski načrt za II. in III. kvartal in vloge ob dvigih za OD Iz navedenih podatkov je razvidno, da napovedane ocene o posameznih elementih za obdobje 1986 odstopajo od dejansko doseženih in sicer tako, da je dejansko dosežena rast dohodka in doseženi delež akumulacije v dohodku nižji od ocenjene, rast OD in SP pa večja od ocenjene tako za devetmesečje, kot za leto 1986 in s planiranimi kazalci za leto 1986 glede na leto 1985. V DO IGO se je zato zmanjševala delovna disciplina in odgovor-nost pri delu. Posledica je neizpolnjevanje sprejetih planskih 29 obveznosti in slabšanje rezultatov, kar se je odrazilo zlasti ob izplačevanju OD. Izvršni svet je že v prvem kvartatu pri spremljanju izvajanja dogovora o uresničevanju družbene usmeritve razporejanja dohodka in čistega dohodka v letu 1986 ugotovil, da DO IGO pri planu razporejanja dohodka in delitvi sredstev za osebne dohodke odstopa od usmeritev resolucije za leto 1986, prav tako pa tudi razporejanje dohodka v prvem tromesečju leta 1986 odstopa od resolucijskih usmeritev. Odstopanja od resolucijskih usmeritev predstavljajo v skladu z določili 152. člena Zakona o združenem delu motnje v reprodukciji in oškodovanje družbenih interesov. Navkljub zahtevam izvršni svet ni bil seznanjen o uskladitvi plana DO IGO za leto 1986 z resoluci|skimi usmeri-tvami. Iz vlog za dvig OD, ki so bile opremljene s podatki o realizaciji planskih postavk, pa je moč ugotoviti, da je bil rebalans plana sprejet. Navkl|ub ukrepom za povečanje kvalitete dela in poslovanja v smeri povečanja dohodka je DO IGO v prvem polletju 1986 kršila resolucijske usmeritve na področju razporejanja dohodka in sredstev za OD, saj je za osebne dohodke in skupno porabo delavcev po periodičnem obračunu za prvo polletje izplačala za 17,5 mio din preveč sredstev. Preveč izplačana sredstva za osebne dohodke je morala DO IGO poračunavati v višini I/6 preveč izplačanih osebnih dohodkov v vseh naslednjih mesecih do konca leta 1986. Izvršni svet občine je tudi v devetih mesecih leta 1986 ugotovil, da so v DO IGO z doseženo razporeditvijo sredstev za osebne dohodke odstopali od resolucijskih okvirov, vendar je izvršni svet ni obravnaval kot kršitelja ob upoštevanju ugotovljenih vzrokov odstopanj in predvidenih ocen do konca leta 1986. Ob tem je izvršni svet sprejel sklep, da DO IGO ne more dvigati akontacij osebnih dohodkov brez sklepa izvršnega sveta o ugotovljenih boljših rezultatih dela. Izvršni svet je obravnaval vlogi DO IGO za dvig osebnih dohod-kov za mesec september in oktober ter izdal soglasje za dvig. Ob izdanem soglasju za dvig v oktobru pa je izvršni svet še ugotovil: a) da se napovedi, ki so bile dane ob zahtevi za dvig OD za september niso uresničile, ker rezultati niso bili doseženi, b) da postopek DO IGO v zvezi z izplačevanjem OD za mesec oktober ni sprejemljiv, saj so bili strokovni delavci in individualni poslovodni organ seznanjeni s postopkom za dvig OD, vendar kljub temu niso posredovali vloge za soglasje k dvigu OD in s takim postopkom postavili izvršni svet v nemogoč položaj. Zato je izvršni svet zahteval od DO IGO, da ugotovi odgovornost za tako ravnanje in proti odgovornim ukrepa. c) da absolutno ni možno kakršnokoli nadaljnje dviganje OD v letu 1986 in da bodo eventualna odstopanja od resolucijskih okvirov po zaključnem računu opredeljena kot kršitev z zahtevo po vračilu preveč izplačanih OD. Izvršni svet je ponovno obravnaval vloge DO IGO za dvig OD za mesec december, januar in februar, vendar je ugotovil, da dose-ženi rezultati v DO IGO ne opravičujejo dviga OD, hkrati pa podatki iz vlog za dvig vzbujajo dvom o utemeljenosti nekaterih ocen poslovanja, zlasti v obdobju januar-februar 1986. V takem položaju je prihajalo do neusklajenega, netočnega in nepravočasnega informiranja delavcev o stanju v DO ter v zvezi s tem do neuresničevanja sklepov samoupravnih organov. \z zapis-nikov delavskega sveta in drugih samoupravnih organov ugotav-Ijamo, da so se delavci odzivali na te pojave z zahtevami po konkretnih poročilih in predlogih za razrešitev od vodilnih in vodstvenih delavcev. Le-ti pa se na zahteve niso odzivali, odgo-vori pa so bili pripravljeni tako, da so bili premalo konkretni in delavcem nerazumljivi; tudi na to dejstvo opozarjajo delavci. Kezadovoljstvo delavcev do vodilnih in vodstvenih delavcev v DO se je stopnjevalo, delavci so terjali ugotavljanje odgovornosti (4. izrednasejadelavskegasveta 13/11). Sledi neusklajena reakcija vodstva DO; delavski svet na 4. seji sprejme odpoved delovnega razmerja direktorja in odstop od delovnega mesta vodje splošno kadrovskega sektorja, nadalje umik odpovedi direktorja in znova glasovanje o umiku odpovedi, ter glasovanje o nezaupnici vodij sektorjev na predlog direktorja in imenovanje v. d. vodji sektorjev (predlogi za razrešitev so bili podani ustno na sami seji delav-skega sveta), 6. in 9. 3.1987 pride do prekinitve dela in izsiljenega 30 zbora delavcev DO IGO s predstavniki občine Ljubljana Vič-Rudnik, na katerem delavci znova izpostavijo vso problematiko okrog zamenjave vodilnih kadrov in sploh kadrovske probleme v DO in terjajo ureditev slabih osebnih dohodkov in v zvezi s tem ukrepe za boljše doseganje plana. Vzporedno se je celotna prikazana problematika odražala tudi v zmanjševanju delovne discipline in odgovornosti pri delu, kar je povratno vplivalo na neizpolnjevanje sprejetih planskih obvezno-sti in slabšanje rezultatov, to pa se je odrazilo v problematiki v zvezi z OD. Neučinkovito nagrajevanje in slabosti v medseboinih odnosih so povzročile tudi visoko stopnjo fluktuacije predvsem strokov-nega kadra, kar se je ponovno odrazilo v rezultatih DO. Individualnemu poslovodnemu organu in strokovnim sodelav-cem gre poočitati tudi to, da plana za leto 1987 do pregleda komisije za družbeni nadzor niso izdelali, kar so po 150. členu zakona o družbenem planirnaju (Ur. list SRS, št. 1/80) dolžni storiti do (31/12) konca predhodnega leta. Vzroki za neizdelan plan za leto 1987 so, kot je razvidno iz materialov in dokumenta-cije DO IGO, v nekoordinaciji posameznih sektorjev in individual-nega poslovodnega organa, kar pa utegne imeti ne samo kratko-ročne posledice, marveč lahko vpliva tudi na nadaljnji razvoj in delo te organizacije. Pričujoča neusklajena akcija med posameznimi vodilnimi delavci ter nekoordinirana funkcija vodenja DO pričajo o tem, da obstoječi vodilni in vodstveni kadri v DO situacije ne obvladujejo in da je za DO izhod v novem konceptu organiziranošti, katerega naj zagotovi nov poslovodni organ. Situacija v DO se je stopnje-vala do te mere, da je brez posegov družbenopolitične skupnosti ni možno rešiti. Predlagamo, da se začasnemu kolektivnemu poslovodnemu organu omogoči odločanje tudi na samoupravnih področjih, ki imajo odločilen pomen za ureditev stanja v DO, predvsem: - na kadrovskem področju (imenovanje in razrešitev delavcev s posebnimi pooblastili in vodstvenih delavcev) ter zagotavljanju usklajenosti denarne politike z družbenimi usmeritvami. Predlog sestave začasnega kolegijskega poslovodnega organa bomo delegatom posredovali naknadno. IZVRŠNI SVET