Posamezna številka stane 20 vlnarfev. Štev. 18. V Ljubljani, dne 2. aprila 1919. Izhaja vsako sredo. Leto XIV. ♦ ♦ ♦ ♦ * ♦ ♦ ♦ iRninimimniiiniiiniinnnmimmwnniuinimmiimmHMiOHii»uiinHWii!ii^iniiinimiimiiiMiuiniiuiiiuiutHinmvMimiiiiiimiinin»iiuuiiiiiiiwiiiiii!uiiiuiiiiiiiimiiiiiiiiii!!iiiit!iiiimiuiinHiiiiinHniiiiiiuiiitiiHiiiiiiiiitii!iiiiiiiiiiiiiiiiiii!niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiniiiinii«iinimniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinniiiiiii'iiiiiniiimiiiiiiimiiiiiiiiiiiriiniiiiiiiniiiiiiiiiiiiiriiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimro£':t2eno ojii^no stanje Pariz—Ljubljana—Bukarešta, Direktni vlak Pariz—Bukarešta je vozil pred ogrskim prevratom in stavko nemških železničarjev skozi te pokrajine, sedaj pa bo ta znamenita zveza šla preko naše domovine. V Ljubljano dospe vlak ob 11. uri ponoči. V Splita so se spopadli Hrvatje z Lahi in bo za ta slučaj sestavljena častniška komisija kot za »ljubljanske dogodke«. Malenkosti! Nemci groze z novimi boji in naznanjajo, da bodo zasedli kraje, kjer je sedaj jugoslovanska vojska. Naj gredo rajši delat, da bodo lažje in boljše živeli! Vrednost češke krone raste. Kurz se je dvignil na curiški borzi, nasprotno pa je padel kurz krone Nemške Avstrije. Dne 24. marca je znašala diferenca obeh kurzov pri 100 kronah že 7% frankov. Boj med češkimi Čeiami in ogrsko rdečo gardo so sc že pričeli. Ogri prodirajo proti Požunu. Razstrelili so most pri Ostrogonu. Kakšen mir je to? Ni li to navadno klanje? Pomislijo naj, kaj delajo ti ljudje! Papirna krona pada. Danes velja 100 dinarjev 305 K, 100 frankov 405 K, 100 drahem 395 K, 100 mark 185 K. Potrudimo se, da zboljšamo valuto! Dunajski socijalisti proti republiki sovjetov. Utemeljujejo ta sklep s tem, da bi v tem slučaju — kakor sedaj Ogrska — stopila zopet v vojno stanje z entento, ki bi vkorakala v deželo, ustavila vsak dovoz živil in surovin in bi bila tako država gmotno pokopana. Ogrska je postala komunistična republika. Preokret s» je izvršil v enem dnevu. Mednarodne komisije so odpoklicane. En-tenta misli zasesti dele Ogrske v varstvo miru in redu. Na Ogrskem so socializirali banke, ki 6toje pod nadzorstvom poverjenika Za finance. Kdor ima v banki ali hranilnici kako vlogo, mora najkasneje v 14 dneh, pri vsotah izpod 15.000 K v 30 dneh dokazati svojo istovetnost, drugače zapade njegova vloga v korist, državne blagajne. Pogoji za spojitev ogrskih socialistov s komunisti. Fuzija socialnodemokratične atranke s stranko komunistov se je izvršila z nastopnimi pogoji: 1. Vso oblast prevzame proletarijat. 2. Proletarijat se mora oborožiti. 3. Organizirati &e mora vojska delavcev, 4. Oblast izvaja svet delavcev, vojakov In kmetov proletarcev. 5. Zemljišča so skočna last. Posestva as ne razdele, produkcija se vrši po zadrugah. 6. Tvornice, rudokopi, banke in železnice se morajo socializirati. 7. TakojšnjA ločitev cerkve od države. Niso v židovskih rokah! Na Ogrskem je od 30 članov vlade zopet 24 judov. Kjer zmaguje rdeča črta, povsod zagospodari jud. Pa si še vedno upajo trdili, da niso fronta judovskih kapitalistov proti krščanstvu. Ne gre jim za delavske pravice, ampak za judovsko svetovno nadvlado! Rdeči gardisti pridigajo, da so mednarodni, a gorje ti, če eedaj na Ogrskem iz-pregovoriš besedo, ki ni mažarska. Pridigajo, da jim je vera zasebna stvar — cerkve pa so zaprli in duhovniki se na cestah niti pokazati ne smejo Ne po njihovih sladkih besedah, ampak »po sadovih jih boste spoznali«! Da na lažji način množe svoje vrste, obljubljajo zaslepljenemu proletari-jatu zlate gradove in jim zagotavljajo, da bodo lahko plenili. Kaj pa, če sc jim plen ne obnese? Če jih ne bodo več rabili, bo običajna judovska brca njih plačilo. Sedaj love z velikimi obljubami nevedne mas®, z obljubami, ki jih nikdar ne bodo izpolnili, kadar dosežejo svoj namen. Mislite, da bi bilo pri nas drugače, če zmagajo? Bivši avstrijski cesar Karo! Habsburški se je preselil v Švico, odkoder je rodbina doma. Potoval je s posebnim vlakom v spremstvu angleških častnikov. Rumunska je v nevarnosti pred bolj-Ževiki in zato se urno pripravlja na odpor. Pri tem ji hoče pomagati tudi ententa. Brzojavni promet s Švico je odprt. Minimum za brzojavko znaša 2 K 50 vin. Iz Pariza poročajo, da je v soboto zvečer nastopilo vojno stanje z Ogrsko. Albanci so proti Italiji, kakor so se izrazili njih voditelji nasproti ameriškemu konzulu v Korči. Ljudstvo je Italijanom neprijazno in so se vršili ponekod poboji. Srednja Evropa bo preskrbovana z živili. Zavezniki entente bodo dobili živila proti kreditu z dolgim rokom, druge države pa bodo morale plačati z zlatom. Delavsko gibanje po Franciji se je razširilo, Listi so zadnje čase precej pobeljeni. Gospodarstvo. Vojna zveza. Občni zbor Vojne zveze se bo vršil dne 14. aprila. Tekom pretečenega leta je Vojna zveza ožela nad 100 tisoč kron iz našega delavstva in sedaj namerava s temi žulji našega delavstva stvoriti kapitalistično dr u ž bo z omejeno zavezo, ki naj bi tvorila jedro naše soci-ialne demokratične ertfanizaciie. Misel de- la Čast njenemu spočefniku Antonu Kristanu. Vojna zveza je bila ves čas mačeha našemu delavstvu in je skrbela le za soci-jalistiČno delavstvo neoziraje se na krivičnost podlage same, ker je imela namen skrbeti le za delavstvo vojne industrije, kot bi bilo drugo delavstvo podpore kaj manj potrebno. Krona vsem krivicam naj bi bila pa postavljena s tem, da bi se z dobičkom, ki se ga je iztisnilo iz našega delavstva, ustvarila socijalistična kapitalistična trdnjava, ki naj po dosedanjem zgledu Vojne zveze še vnaprej gospodarsko zatira nesocijalistično delavstvo. Gospod Kristan je ravnatelj »Konsum-nega društva za Ljubljano in okolico«. To društvo naj spremeni, Če hoče, v družbo z omejeno zavezo; dobiček Vojne zveze, ki tvori tudi žu^e našega krščansko mislečega delavstva, naj pa pravično razdeli med člane, Vojno zvezo pa likvidira. Vojna zveza nam doslej sama od sebe ni preskrbela nobenega blaga, kar se pa dobi od Žitnega zavoda, vnovČevalnice za živino itd., pa lahko prehranjevalni urad sam razdeli med delavstvo ozir, zadruge brez kakega vmesnega posredovalca in podra-ževalca. Omejitev premoženja. t Na eni strani nakupičeno bogastvo, na drug; strani največje uboštvo, to je slika našega stoletja, katera slika se je pa tekom vojne premaknila na skrajne točke. Tek vojne je izžel delavski in uradniški stan popolnoma do zadnjega vinarja; da si ohrani življenje, je vsak izdal najprej zadnji vinar in sedaj se pričenja šele doba-pravega proletarijata. Pred vojno so bili orez prihrankov le očetje Številne družine, pijanci in zapravljivci oz. družine, ki so jjh doletele kake posebne nezgode, n. pr. bolezen, drugi in teh je b'lo večina, so pa imeli večje ali manjše prihranke. Zato soc. demokracija med našim delavstvom ni našla ugodnih tal. Danes je pa položaj čisto drugačen, oni, ki so odirali, so si na-kupičili že večje premoženje kot so je imeli preje, drugi so pa popolnoma obubožali. Stojita si* nasproti dve armadi: armada oblagodarjenih in armada sestradanih. Boj se je ponekodi že pričel in se z vso lju-tostjo bije, drugje se pa še pripravlja A konec tega boja bo uničenje kulture in človeštva. Treba je torej kompromisa, treba je ta boj s pametno socialno zakonodajo preprečiti in med te vrste postav spa-j;udi omejitev premoženja bod’si v zemljišču ali posestvu aJj v premičninah oz. denarju. Milijonar, ki ima eto milijonov, ne more s temi nič bolj razkošno in udobno živeti kot oni, ki ima le enega. Čemu .torej kratiti blagodar premoženja drugim, če nima on sam od tega nobenega haska. Če bo milijonar vedel, da si nq more pridobiti več kot '1 milijon, ali bo potem še izsesaval delavca, ali mu ne bo mar dal del svojega imetja in dobička njemu in pa v druge občekoristne namene. Enako veleposestnik. Čemu mu je več »veta, kot ga zamore sam s svojo družino obdelati, čemu naj obdelujejo njegovo posestvo večni najemniki, da množe premoženje onemu, ki ga ima že dovolj. Ali ne bo lastnik zemljo obdeloval z večjo skrbjo ' in ljubeznijo kot najemnik. Omejitev premoženja je torej v naših sebičnih časih nujna in ne nasprotuje principu zasebne lasti ter je pameten korak k podružabljenju, seve v komun’stičnem smislu, kajti komunizem zamotava zasebno last ter hoče cel svet spremeniti v občinsko »gmajno«. • « # Nekoliko pred dvanajsto uro poživljamo vlado, da izda takoj brez odloga ostre odredbe, ki bodo onemogočile in zabranile verižnikom in navijalcem vsako kupčijo. Odredbe naj ne ostanejo samo na papirju, ampak naj se jih z vso strogostjo vrši! Ako ne bo v najkrajšem času konec neznosnim razmeram, smo upravičeni misliti, da imajo poklicani faktorji srah pred kapitalističnim, dasi včasih »zašpehanim« prekupcem. Čudno se nam namreč zdi, da se z vsemi tozadevnimi sumljivimi elementi tako obzirno postopa, med tem ko se goni delavce in druge ubožne sloje brezobzirno v obup. Samo pridigovanje, da naj ti ljudje opuste svoj nesramni posel, ne pomaga nič. Imamo dovolj temnih eksistenc, ki so opustile celo svoj posel, samo da so se lažje lotile mastnega verižen,‘a in umazanega navijanjav zgolj iz skrajno nesramne dobičkaželjnosti. Zadnji čas je že, da bi se storilo kaj odločnega v tem oziru. Teh ljudi ne bo spametovalo drugega, kot skrajna sila. Kdor je ppr-krat poskusil, kako se s pohajkovanjem udobno zasluži lOkrat toliko kot s poštenim delom, samim besedam seveda ni dostopen, Zato jim treba s silo odvzeti priliko za nepoštene manipulacijo. Nedvomno živimo v času revolucije, in v takih časih se ne vprašuje veliko, če so gotove odredbe utemeljene v zakonih ali ne, ampak če odgovarjajo narodnemu in državnemu blagru, — Le poglejmo na Češko, kicr sc jc vlada odločila za energičen čin. Ne bomo razpravljali o tem, ako naj se naša vlada odloči za ravno tako sredstvo ali za kako drugo — zahtevamo le, da s® navijaško te verižno rokodelstvo s silo zatre. Opetovano smo imeli priliko slišati, da vlada vsega ne zmore sama, ampak da treba pomoči od strani vsakega poštenega državljana. Da sama vlada res ne zmore vsega, to vemo, in nihče ne bo zahteval, kar je nemogočega. Kljub temu pa se sliši gorenji izgovor malo čuden. Pošteni državljani že davno vrše svojo dclžnost in opozarjajo vlado in policijo po listih na gostilniške in kavarniške borze, kjer je gnezdo današnje neznosne situacije. In kaj se je s tem doseglo? Nikomur še ni prišlo v glavo, da bi ta gnezda izčistil. Od posameznega državljana pa menda nihče ne bo zahteval več, kakor da izda javno tajnost in pokaže policiji in finančnim oblastim s prstom, kje sede sršeni. Kaj naj še stori? Ali naj jih sam aretira? Zato ni poklican in tudi nima dovoljenja. Kadar se bo pa policija lotila vršiti svojo dolžnost, jo bo vršila — kakor navadno — takrat, ko bo vse prepozno. Gospodje borzijanci bodo svarjeni po časopisju narbrž odnesli pravočasno pete in postavili drugje svoje Čedne hramove. Med tem pa se kazalci ure pomikajo naprej, in ne bo dolgo, ko bo ura bila dvanajst, če jo hitro ne ustavite! Sladkorja* masti in moke pri nas ni dobiti. Čc imiš zdravniško izpričevalo, kar mimogrede omenjeno stane 10 kron, in si od marfistratnega Poncija do aprovi-zacijskega Pilata zbrusiš par podplatov, potem se ti mogoče posreči, da si izr.rosiš in izjokaš pol kilograma teh eterskih dobrin. A glej soakal Ko se greš po tem tru-dapolnem delu za četrt ure odpočit v kavarno, pa prisede k tvoji mizi neznana trojica in ponudijo ti. en vagon sladkorja, dva vngora masti in tri vagone moke. In ti uboga para st za pel kilograma izhropel pcjovico pljuč! Budimo odkrili. Iz Tržiča. Slavno uredništvo! Z ozirom na Vaš uvodni članek »Kako bo« — z dne 12. m. rn. 1919, Vas prosim najvljudneje, blagovolite priobčiti v Vašem cenjenem listu sledečo izjavo: Kdor me pozna kot katoliškega človeka od detinskih dni do danes, kdor je videl moj ravni življenjski tek, kdor je vi-del mojo čisto družinsko življenje, me bo sodil cisto drugače, kot mc je namenoma ali nenamenoma obsodil pisec Vašega uvodnega članka. Poudarjam, da sem bil celo življenje načelen pristaš katoliške ideje, poudarjam, da sem vzgojil svoje otfoke v tem zmislu, poudarjam dalje, da me bo takega našla tudi smrt ob zadnji Uri. Če nisem bil sploh organiziran, ne more biti to nikak vidik za presojo mojega značaja, oziroma moje načelnosti ali brez-načelnosti, ker nisem bil do danes organiziran sploh v nikakem političnem ali nepolitičnem društvu, To pa je pripisovati samo posebnosti mojega značaja. Čc so zagnali Tržičanje krik, da sem postal čez' noč strasten pristaš socialne demokracije, se je zgodilo tq samo ob priliki organiziranja delavcev iz predilnice, ko je šlo za izboljšanje plače delavcem. Mislil sem, da gre samo za to stvar, zato sem jim izjavil, da sem v tem vedno ene misli z njimi. Sigurno! Kot delavec bom gotovo vedno za izboljšanje neznosnega delavskega stanja. Slovesno poudarjam, da sem jaz mislil sa-m?.n.a so Pa socialni demokratje iz- rabili moj glas v svoje agitatorične namene, ne morem biti odgovoren za ta korak jaz. To bi bilo brezsmiselno, kakor je tudi brezsmiselno blatenje moje osebe po časopisih, mar naj bi prišel dotičnik k meni, pa bi se pogovorila med seboj in si pogledala iz oči v oči. Poslanega pisma jaz nisem pokazal nikomur, če je prišlo v časopisje, je moralo priti zagonetnim potom. Dotičnik naj bi se pomenil z menoj. Bil sem katoliško vzgojen, vzgajal sem se katoliško in živel neoporečno v tem oziru, ostal bom tudi tak, ne glede na to, kaj bodo pisali o meni časopisi, na katere se morejo zanašati samo ljudje s podlago dnevnega mnenja, poudarjam pa še poslednjič, kadar bo šlo za biti ali nebiti katoliški ideji in njenim propovednikom, tedaj me niste videli samo pod baldahinom, ampak v prvih vrstah v boju za Krista in njegovp veroizpoved s klicem: Z Bogom za narod! Koliko bom koristil socialni demokraciji, bodo povedali lahko isti sami, resnico bo pa pokazala bodočnost. Sklepam s trdnim prepričanjem, da sem bil, sem in da bom cel mož t— polovičarstvu pa boj! Juri} Schweiger. J. S. Z. Is pravil J. S. Z. Strokovni razred VI. se plačuje na teden po 16 vin. Tisli člani, ki plačujejo po 16 vin, na teden, se odrečejo podporni blagajni, kakor jo določa črka g § 3, društvenih pravil in ne veliaio za nie določila Poslovnega reda poglavja »Podporni red*, gre Jim pa pravica do vseh ostalih dobrot, ki jih nudi J. S. Z. osobito v strokovnem oziru in še posebno glede na pravno varstvo. Dobivati morajo zvezno glasilo. Podporni člani. Podporni člani (glej § 5. pravil »Strokovne Zveze«) plačujejo najmanjši znesek 6 (šest) kron na leto. Dobivati mo' rajo brezplačno strokovno glasilo. Iz Tržiča. Prvič smo se udeležili zastopniki delavstva občinske seje preteklo soboto. Vse tri stranke so imenovale po dva zastopnika v občinski odbor. S. L. S. je poslala načelnika in tajnika J. S, Z. Vi. dica in L, Vebra v ta zastop, Pri seji se je g. župnik toplo zavzel za življenske potrebščine delavstva, ki se nahaja v veliki stiski in bedi vsled draginje in vsled nizkih plač, ki niso v nikakem pravem razmerju s sedanjim položajem. Predlagal je, da se tržni občinski odbor »brne na deželno vlado za Slovenijo in jo prosi za večjo denarno podporo, da bo mogoče delavstvu dobiti moko in meso za nižjo ceno. Ožigosal je postopanje žitnega zavoda, ki celi mesec ni poslal občini moke, da mora ljudstvo stradati. Predlog je bil soglasno sprejet. Izvolila se je takoj deputadja, ki se bo oglasila pri deželni vladi in prosila omoči. V tej so zastopane vse tri stran-e. Na predlog g. župnika se je sklenilo, da se deputacija oglasi tudi pri žitnem zavodu, da izposluje pošiljatev moke pred prazniki, da bo imelo za velikonoč ljudstvo vsaj potrebni kruh. — Obenem se je sklenilo, ker so tukajšni mesarji tako znatno podražili meso, da prične občina sama klati v klavnici živino že v tem tednu. V Preski pri Medvodah je bil v nedeljo, dne 23. t. m. delavski shod. Govorila sta A. Komljanec in Anton Kogej iz Ljubljane, Delavstvo se je organiziralo pri Jugoslovanski Strokovni Zvezi. V D. M. v Polju je bil dne 19. t. 'm. o priliki revizije popoldne sestanek. Obrav* navalo se je o sedanjem delavskem polo žaju in o izobraževanju. Želimo, da s<. uresničijo vse dobre želje. Okrožje Kranj J. S. Z. je imelo dne 25. t. m. svoj občni zbor. Pomemben je sklep, da naj bo vsak delavec organiziran, če ne pri nas, pa pri social, demokratih. Mnogo jih je še, ki nočejo o organizaciji nič slišati, uživajo pa radi sad, katerega si pribori organizirano delavstvo. Proč ? mlačneži. Jeseniško soc. dem. delavstvo je prišlo do spregleda, da mora biti prepričanje svobodno. Le naj ne bode preveč nestrpno in videlo bode, da se s skupnim delom več in boljše doseže kot s terorjem. Idrijsko delavstvo trpi zelo pod Italijanom. Meseca februarja je dobilo v apro-vižaciji vsega vkup dve kili in pol moke ziaven par drobnarij. Gerent Štravs, ki je prevzel aprovizacijo za cel idrijski sodni okraj, ne more niti svojemu mestu dat: dosti hrane. Plače so sramotno nizke. Mengeško delavstvo je še vedno brezposelno, Mlajši moški, ki so znani kot dobri zidarji, so si dobili že delo. A kaj pa družine? Po nekje jedo samo enkrat na dan. Podpora je premajhna. Ali je ni druge pomoči? Kaj pa živila? Vladni zastopnik nam je obljubil, da bomo dobili na mesec po l kg masii po 20 kron in 7 kg moke na osebo po 2 kroni. A ni ne masii ne moke. Ja, če nas misliie tudi še sedaj z obljubami vleči za nes, se pošteno motite. »Svaka siladovrie-m e n a«. Delavstvo ni hotelo sprejeti v soboto, ko se mu je izplačevalo onih 10 odstotkov p9viška za moške in 30 odstotkov za ženske od akordnega dela. Ono ne sprejme, dokler 6e jim ne da še onih 30 odsiotkov, katere so bili obljubili tovarnarji, pod pogojem, da belgrajska vlada odpre izvoz v inozemstvo. Ker pa je dokaz tu (in kar lahko zopet s pričami po-trdimo|, da so tovarnarji izvažali svojo robo v inozemstvo do stavke južnih železničarjev od Špilja proti Dunaju in da oni izvažajo svojo robo v Srbijo dan za dnem, tedaj morajo plačati teh 30 odstotkov od dnevnega zaslužka, ne da bi vlada ustre* zala kakim pogojem, ki so jih ji stavili. Potrpežljivost mineva, postajamo nestrpni, in če se kaj zgodi, pripišite sami sebi. Domžalski dogodki. »JV V Domžalah se vozijo delavske razmere še vedno po slabi cesti. Tovarnar je prestavil dve delavki, ki sta imeli dosedaj stalno dnevno plačo, k delu na akord. To delo je pa tako, da tudi pri svoji najboljši volji ne dosežeta prejšnje plače. V drugi tovarni zopet je izpraševala tamkajšnja delodajalka (Nemka) po akordnih plačah delavcev. Baje mislijo tam zopet plačo regulirati, in sicer tako, da bi bilo slovensko delavstvo udarjeno. Delodajalka je vprašala neko nemško delavko (v domžalskih tovarnah dela krog 70 Nemcev), katera se je pa prestrašila, nakar ji je delodajalka zagotovila, da to ne bode zanje (za, Nemce) veljavno, ampak samo' za Kranjce (Slovence), nakar se je delavka zopet pomirila, To lahko s pričami dokažemo. Ni- mamo n 12 proti temu, S« delajo pA nalili tovarnah 'tudi Nemci, zahtevamo pa odločno, da se odpravijo vsake izjeme- Ako bodejo tovarnarji delali take izjeme in merili po narodnosti delavcem plačo, tedaj povemo mi enkrat za vselej, da tega ne trpimo in da bodemo porabili vsako sredstvo za odpravo takih izjem. Živeli smo z Nemci mirno, ako pa hočete, da razdremo medsebojno prijateljstvo, sc bodejo imeli nemški delavci edino vam zahvaliti. Da bi pa pustili še sedaj za nas take izjeme, da bi se nas še sedaj zapostavljalo, ko se nahajamo na svoji lastni zemlji, to je minilo enkrat za vselej. Gospica Jakobina, V Ladstatterjevi tovarni se nahaja 221etna delodajalka gospica Jakobina Vei-der. Ona je znala svoje gospodstvo izrabiti nad delavkami ter jih je ves čas tekom vojne izžemala. Ako ji ni prinesel kdo mleka, masla itd., tedaj je bil izgubljen. Gospica Pina je dala delavko k najsla! • šemu delu. Sedaj, ko se je delavstvo za-' vedlo in se pritožilo, se hodi umivati in prati k delavskemu odboru, da ona ni nobenemu nič žalega storila. Iz tega ne bode nič. Njeno delo stoji v delavskih srcih zaznamovano s črnimi črkami. Izgine naj iz svojega mesta. Hermina LadstMtter. Ona je hči tovarnarja Ladstatter-ja. Med celo vojno je vihtela bič nad delavkami ter jih šikanirala na vse načine. Po njeni samovolji se je nastavljalo delavke, a tudi odslavljalo. Le jajca, maslo, mleko itd. je bilo mazilo, ki jo je potolažilo in naredilo mehkejšo. Ona in gospica Pina sta bili gospodovalki v tej tovarni. Se danes se zaničljivo posmehujeta, ali tudi njima bo odklenkala urica. Ako nimajo tovarnarji pametnejših in izobraženejših oseb za delodajalk e, tedaj naj jo kar z njimi od-kurijo tja v blaženo Nemško Avstrijo. Železničar. Ali se mora držati danes železničar sam? Danes so mnogi spoznali potrebo organizacije in to jc dobro. Stanovsko se danes organizira vse. Pametni pospešujejo to misel. Kaj pa naj počne eden sam v teh valovih brez krmarja in brez veslačev. Stanovski tovariši so izprevideli, da eden drugega potrebujejo. Niso pa še vsi sprevideti, da potrebuje tudi stroka stroko. Tudi stroke se morajo strniti v skupnem središču. Del železničarjev je to spoznal. Ima svojo samostojno železničarsko organizacijo — železničarsko skupino Jugoslovanske strokovne zveze. Le želeti je, da se ta veja železničarjev izpopolni iu da se vsi zdravomisleči združijo v nji. Zdaj ni čas zgolj za sebične misli. Vse ljudstvo bo pomagalo železničarjem in železničarji se morajo organizirati ne samo zase, ampak tudi zato, da bodo mogli pomagati ostalemu ljudstvu. Edina pot pa je, da ne pretrgajo zveze z ostalimi strokovnimi organizacijami. Jugoslovanska strokovna zveza je ustanovljena v ta namen. Vsi za enega, eden za vse! Delavska pravo. OKROŽNICA JZ LETA 1891. Enakost in neenakost. To naj pribijemo najprej, da je treba ljudi motriti kakršni so: izenačiti vse od najnižjega do najvišjega v državni družbi ni mogoče. Socialisti sicer delajo na to; ali zoper naravo je zastonj ves trud. Med ljudmi je namreč že po naravi prav mnogo in prav veliko razlik: vsi niso enako nadarjeni, ne enako goreči, ne enako zdravi, ne enako močni: tem razlikam nujno sledi sama po sebi neenaka usoda. Sicer pa je to popolnoma primerno za zasebnike in za skupnost, ker skupno življenje potrebuje različnih zmožnosti in razn h darov, da more uspevati. Razlika, po kateri ima vsak nekaj sebi lastnega opravila, najbolj priganja ljudi, da vrše svojo dolžnost. Tudi kat tiče telesno delo, ni bil človek tudi v stanu svoje prvotne nedolžnosti povsem določen za brezdelje, ampak da se veseli, kar srce prosto zaželi; poznale pa je moral prati greh, za njegovo čutnost je postalo delo neprijetno, silila ga ja k delu nuja. »Prokleta bodi zemlja v tvojem delu: v trudu in znoju boš jedel od nje vse dni svojega življenja.«1 Na podoben način bo tudi čaša drugih trpkosti na zemlji vedno polna, ker zlo, ki sledi grehu in ki ga moramo prenašati, je trnjevo, trdo in težko: in spremljalo bo človeka do konca njegovih dni. Zato je človeško trpeti in pretrpeti. Ljudje naj poskusijo in podvzamejo karkoli, takih in enakih nadlog ne bodo mogli izruvati iz človeškega življenja z nobeno silo in z nobeno umetnostjo. Če kdo pravi, da to more, če kdo obliublja ubogemu ljudstvu življenje brez boli in težav, živlienie. polno * G“" 1. H miru in vedne slasti, ta slepari narod i» zida goljufijo, ki bo izbruhnila nekoč v hujše zlo, kot je sedanje. Najbolje, kar moremo storiti je, da gledamo razmere človeške take kot so, in da gremo iskat rešilni čoln, kot smo dejali drugam, da se otmemo nadlog. —i V zadevi, o kateri govorimo, je glavno zlo domneva, da je en družabni razred drugemu sam po sebi sovražen, narava sama sili k kljubovalnemu boju, v katerem naj razsodi meč med bogatimi in nemaniči. To pa je tako nerazumno in tako neresnično, da je ravno nasprotno res. Kakor soglašajo v telesu različni udje, vsled česar obstoja ono razmerje in razpoloženje, katero prav imenuješ somerje — simetrijo, ravnotako narekuje narava državi, naj soglašata oba omenjena razreda med seboj in naj obdržita vzajemno ravnotežje. Eden drugega potrebujeta brezpogojno. Obstati ne more ne kapital brez dela, ne delo brez kapitala. Vzajemnost rodi lepoto in red med stvarmi: nasprotno iz vednega boja se nujno rodi divjaška krvoločnost in zmeda. Da pa zabranite boj in mu izpodrežete same korenine, dobite čudovito moč v krščanskih odredbah in prav mnogovrstno. Obljubljena dežela Socijalija. (Dalje.) Grilc: »Kam pa misliš! Tega pri nas v Soci,aliji ni. Vse se kuha državnim potom. Za vsakih 100 oseb je posebna gostilna, kjer dobivaš svoje jedi in pijače.« Kordeš: »Ali je kuha dobra?« Grilc: » S kuho bi šc bilo, Seveda bi imel raje, če bi bilo kakor v Trstu, kjer mi je kuhala žena, ki je dobro vedela, kaj rad jem in kaj ne. S pijačo je pa zelo slabo; imamo neke vrste pivo, ki pa ni vžitno.« Kordeš: »Zakaj pa ne pošlješ v drugo gostilno ponj?« Grilc: »Tega ne smem. Vsak se mora držati gostilne, kateri je od države dodeljen. Sploh pa bi si z izbiro prav nič ne pomagal. Vse gostilne dobivajo namreč £ivo iz velike državne pivovarne, ta pa vari neko neokusno mešanico.* Kordeš: »Zakaj pa nihče ne ustanovi kake zasebne pivovarne, ki bi varila dobro pivo? Saj bi imel ck>ličnik vendar ogromne dobičke!« i Grilc: »-Človek, ti še vedno ne razumeš, da si v Socijaliji! Pri nas gre vse po socijalnodemokraških načelih; po teh načelih pa mora vso produkcijo imeti v rokah država, produkcijo p.va ravno tako kakor produkcijo hiš«, oblek in oevljev.« Kordeš: »Pa pij vino! Saj imate gotovo dobra vina.« , Grilc: »Celo izvrstna vina imamo. Tega pa si morejo privoščiti le boljši gospodje.« , . Kordeš: »Kaj je v Socijaliji tudi kaj boljših gospodov? Jaz menim, da po socijalnodemokraških načelih ne sme biti nobenega socijalnega in političnega razločka med prebivalstvom!« . Grilc: »Ti si pa res zelo naiven! Kaj misliš, da gospodje, ki sto e na čelu ljudske države, potem ravnatelji pivovarne i° drugih velikih državnih podjetij pe 6krbc za to, da prejemajo boljših plač kakor mi prostaki?« Kordeš: »To je vendar popolnoma proti socijalncdemokratičo.im načelom! Take razmere vendar diše po starih razrednih državah.« Grilc: »Diši sem, diši tja! Kako pa nai bi bilo drugače, dokler ljudje ostanejo ljudje? Ali mar hočeš, da dobijo vsi enako plačo, smetar s svojim zoprnim delom in umetni vrtnar s svojim duhtečim poklicem? Zdravnik, ki se mora za svojo stroko pripravljati leta in leta in čuvaj, kateremu za svoj poklic ni treba prav nobene pred- izobrazbe?« Kordeš: ‘ »O tem ne dvomim, da morajo biti zaslužki različni; ampak to različnost je treba pravično razdeliti'.« Grilc: 'Kdo pa naj se bavi z razdelitvijo?« Kordeš: »Vsekakor višje državne ob- lasti.« Grilc: »Kaj pa nai jih spodbada k pravični razdelitvi? Strah božji ali strah pred policijo?« Kordeš: »Ti že zopet začenjaš s svojim nadležnim ali — ali!« Grilc: »No seveda, saj hočem priti stvari na dno!« Kordeš: »Jaz grem stvari še globl