UVODNIK 1 Dr. Zora Rutar ilc, odgovorna urednica Zavod Republike Slovenije za šolstvo UČITELJI UČITELJEV Naša revija je namenjena pedagoškim delavcem, v prvi vrsti učiteljem. Učiteljem učencev. Največkrat pod učenci mislimo otroke in mladostnike in pod učitelji njihove učitelje. Redkokdaj pa pomislimo na učitelje - učiteljev! Pri čemer je njihova vloga nenadomestljiva, saj so vzor in vir učne izkušnje vseh bodočih učiteljev. Institut učiteljev učiteljev je izjemno pomemben, njihova vloga nenadomestljiva in njihovi učinki neizbrisljivi in nepozabni - v dobrem in slabem. Njihov domet pa je neomejen: segajo do vseh bodočih učiteljev svojega področja! Seveda je strokovno znanje učiteljev učiteljev na njihovem disciplinarnem področju nujni pogoj za odličnost, kar je splošno znan in privzet aksiom (četudi mu ni vedno zadoščeno). Ni pa edini in ni zadosten. Prav tako kot strokovne teme iz posameznih vsebinskih področij je za odličnost delovanja učiteljev učiteljev pomembno, kako jih bodoči učitelji doživljajo: • Ali jim njihovi učitelji predstavljajo strokovni, pedagoški in človeški vzor? • Kako vplivajo na njih? Kakšna so njihova temeljna izrečena in implicitna sporočila? • Kakšna sporočila o svoji disciplini in o tem, kako jo čim bolj uspešno poučevati, dajejo? • Kakšen pečat pušča na bodočih učiteljih njihovo pedagoško delovanje in to, kako predstavljajo svoj predmet? • Kako zelo znajo za svoj predmet in za poučevanje le-tega bodoče učitelje navdušiti? • Kakšne »zasluge« za to, da bodo v razrede vstopili zreli, kompeten-tni, uravnovešeni mladi ljudje, ima učitelj učiteljev? • Ali je zaradi študija pri ravno tem profesorju kaj bistveno drugače oz. ali bodo bodoči učitelji odšli od njega z nečim nenadomestljivim? • Ali navdušuje ali odbija, ali kaže, da mu je mar za študente in je zavzet za poučevanje, ali izraža ignoranco? • Ali naredi vse, kar je v njegovi moči, da bi svoje področje učiteljem približal tako, da bodo iz tega potegnili kar največ? Ali pa je samo predavatelj, ki odpredava svoje, kot da je na znanstveni konferenci, in ga ne zanima, kaj bodo s tem naredili njegovi študenti? • Ali je človeško dostopen in moder ali skrbi le za pravilnost postopkov in je odbojen in vzvišeno oddaljen? • Ali ima v vsem prav le on ali je pripravljen na refleksijo in spremembe? • Ali ima posluh za skrbi in težave študentov in jih je pri reševanju pripravljen podpreti ali pa je formalističen in birokratski in opravi le to, kar se od njega zahteva? • Ali bo bodoče učitelje navdihnil s pedagoškim erosom ali pa bodo - morda prav zaradi njega - še sami postali zlovoljni in cinični? Zaradi vsega tega in še česa je tokratna številka revije skoraj v celoti posvečena temu izzivu - v želji, da bi imeli čim več strokovnih, a hkrati didaktično kompetentnih in odnosno zrelih učiteljev učiteljev! Za prav takšne učitelje otrok in mladostnikov. Zato sta tokratno številko uredili visokošolski profesorici, ddr. Barica Marentič Požarnik in dr. Alenka Po-lak, katerih profesionalno poslanstvo je prav izboljševanje visokošolskega poučevanja. Glasu visokošolskih učiteljev smo dodali še glas njihovih »učencev« - študentov, ki najbolj prepričljivo sporočajo, kaj potrebujejo od svojih profesorjev za to, da bodo postali kar najboljši učitelji. Njihove misli najdete »potresene« po reviji. r Spoštovane bralke in bralci, tokrat smo vam poslali revijo brez zaščitne folije. Za to smo se odločili po premisleku zaradi škode, ki jo le-ta povzroča. Na leto namreč razpošljemo prek 14.000 izvodov revij, zavitih v folijo. Zavedamo se, da se nezaščitena revija lahko pri dostavi poškoduje, pa vendar se nam to zdi sprejemljivo v primerjavi s škodo, ki jo 14.000 zaščitnih folij povzroča okolju. Upamo, da boste našo odločitev sprejeli z razumevanjem. Na e-naslovu zalozba@zrss.si bomo veseli vašega odziva. "N | 2019 | št. 5-6 | VZGOJA & iZOBRAŽEVANJE 5