Dru`boslovne razprave, XX (2004), 45 165 Recenzije angle{ki jezik). V tem smislu bi torej kazalo na za~etku uvesti pogovor ali anketo, s katero bi mentorji zaznali, katera podro~ja so za udele‘ence pomembna in jih tako lahko v ve~ji meri vklju~ili v program. Prav tako je program uspe{en pri oblikovanju poklicne identitete, kar je {e posebej pomembno glede na to, da je pri precej{njem delu udele‘encev eden od razlogov {olske neuspe{nosti neustrezna izbira poklicne poti. Zelo pozitivni pa so bili tudi psihosocialni in socialnointegracijski u~inki programa (pridobivanje novih prijateljev, ve~ja socialna prilagojenost, strpnost, bolj{e delovne navade, ve~ja samozavest, zaupanje vase, odgovornost itd.), ki jih kot take zaznavajo tako udele‘enci kot mentorji. V metodolo{kem smislu je pomembno poudariti, da je bila uporabljena tako kvalitativna kot kvantitativna metodologija, kar obogati interpretacijo rezultatov in ji da ve~jo veljavnost. Uporabljena metodologija je bila skrbno pripravljena in testirana, celoten postopek pa tudi podrobno opisan v posebnem poglavju V . Hlebec. [e posebej pomembno in pohvalno je dejstvo, da je bil kvantitativni del instrumentarija poglobljeno ovrednoten z vidika kakovosti merjenja, kar je {e vedno prej izjema kot pravilo. V. Hlebec in P. Nadrag tako v poglavju o zanesljivosti in veljavnosti podrobno preverita notranjo konsistentnost merjenih spremenljivk, zanesljivost merjenja po metodah enakovrednosti, vsebinsko, konvergentno in diskriminacijsko veljavnost. V analizi ugotovita, da merjene spremenljivke (anketna vpra{anja) v veliki ve~ini konsistentno merijo pri~akovane faktorje ter da z razli~nimi metodami pridemo do podobnih ugotovitev (kar tudi ka‘e na dobro veljavnost). Tudi zanesljivost merjenja uporabljenih sklopov merjenih spremenljivk je z nekaj izjemami zelo visoka. Skrbna priprava metodolo{kega instrumentarija se je torej obrestovala v njegovi dobri merski kakovosti. Dobrodo{el dodatek so tudi v prilogah publicirani vpra{alniki. Objava vpra{alnikov je po eni strani pomembna z vidika njihove avtorske za{~ite, po drugi strani pa metodolo{ko radovednemu bralcu omogo~a podroben vpogled v uporabljene merske instrumente. Knjiga je kakovostna, podrobna, pregledna in zelo informativna deskriptivna analiza zna~ilnosti in u~inkov programa PUM. V bodo~e bi spremljanje u~inkov programa in njegovo evalvacijo veljalo sistemati~no spremljati ter ju morebiti nadgraditi z bolj poglobljenimi, kompleksnej{imi metodami in {tudijami, podobno kot je v pri~ujo~i knjigi ‘e narejeno v poglavju o zanesljivosti in veljavnosti. Bla‘ Lenar~i~ Matej Kova~i~: Zasebnost na internetu/Privacy on the Internet. Ljubljana: Mirovni in{titut, In{titut za sodobne dru‘bene in politi~ne {tudije, zbirka Politike, 2003 111/105 strani (ISBN 961-6455-09-5), 2.900 SIT prevod Olga Vukovi} [e na za~etku devetdesetih let prej{njega stoletja je internet z vsemi storitvami, ki jih je tedaj omogo~al, veljal za odpornega proti nadzorovanju s strani dr‘ave. Danes velja povsem obratno, saj razli~ne dr‘avne zakonodaje s svojimi ukrepi in zakoni obvladujejo internet skupaj z vsemi storitvami, ki jih ta nudi. Primer tak{nega ukrepa je leta 2000 izvedla ameri{ka vlada, ko je na stre‘nike ponudnikov dostopa do interneta namestila sistem Carnivore. S pomo~jo tega programa vlada spremlja vse dejavnosti uporabnikov interneta, ki jih ti izvajajo v kibernetskem prostoru. Kljub temu, da je uvedba sistema Carnivore naletela na mo~an odpor javnosti, to ni ustavilo ameri{ke vlade pri nadaljnjem name{~anju programa na stre‘nike ponudnikov dostopa do interneta. 166 Dru`boslovne razprave, XX (2004), 45 Recenzije Tak{en nadzor se je po teroristi~nih napadih na ZDA pri~el mo~no krepiti pod pretvezo ohranitve dr‘avne varnosti. Nadzoru posameznikov, ki je izveden za potrebe varnosti, se v kibernetskem prostoru pridru‘uje tudi nadzor potro{nikov za potrebe kapitala (prim. projekt Trusted Computing Platform Alliance). V zadnjem ~asu smo v zvezi s tem pri~a velikim diskusijam zaradi problematike internetne izmenjave (t.i. ekonomije obdarovanja) piratskih kopij glasbe in filmov, ki velikim zalo‘bam kradejo dobi~ek. Zaradi tega sku{ajo zalo‘be pod pretvezo prepre~evanja kraje uveljavljati dolo~ene ukrepe, ki posegajo globoko v zasebnost posameznikov. @e iz omenjenih primerov je razviden paradoks, da je nadzor hkrati dober in slab, zaradi ~esar problem zasebnosti nenehno niha med totalitarizmom in anarhijo. Bistveno vpra{anje, ki se pojavlja v zvezi s tem je, kako ujeti tisto pravo ravnote‘je oziroma mejo, do katere dru‘ba in posameznik lahko pose‘ejo v posameznikove zadeve. In to vpra{anje predstavlja enega izmed glavnih izzivov, s katerimi se bomo, kot ka‘e, intenzivno ukvarjali v ne tako oddaljeni prihodnosti. Dru‘beni nadzor je tesno povezan tudi s tehnologijo, ki v veliki meri prispeva k njegovi intenzivnosti in u~inkovitosti. V tem smislu imajo danes informati~ne tehnologije izjemen pomen za nacionalno varnost. Z nadzorom s pomo~jo novih tehnologij se sre~amo ‘e na ravni ~isto vsakdanjega ‘ivljenja: identifikacija dohodnih telefonskih klicev, ugotavljanje lokacije mobilnega telefona na podlagi radijskega signala (lokacijske storitve), identifikacijske, ban~ne, nakupovalne ipd. kartice, biometrija, videokamere, t.i. prijazno prislu{kovanje itd. Na tak{ni podlagi lahko o informati~ni dru‘bi govorimo kot o dru‘bi nadzora. Vsi ti primeri namre~ ka‘ejo na to, da je stopnja nadzora (~eprav se ga ve~inoma ne zavedamo) v dru‘bi, v kateri ‘ivimo, visoka. Zaradi tega se upravi~eno zastavlja vpra{anje: kak{en je dana{nji pomen nadzora in kak{ne so njegove pozitivne in negativne posledice? Odgovor na to vpra{anje podaja Matej Kova~i~ v knjigi Zasebnost na internetu, v kateri se posveti zlasti vpra{anju nadzora in zasebnosti v kibernetskem prostoru. Kova~i~ pri~enja svojo analizo s kratkim teoretskim pregledom nadzora z razli~nih podro~ij dru‘benega delovanja. Pri tem izhaja iz del naslednjih sociologov: Cooley, Ross, Marx, Weber in Foucault. Rde~a nit, ki jo Kova~i~ razvija skozi celotno knjigo in uspe{no umesti v informati~no dru‘bo, je Benthamova oziroma Foucaultova ideja Panoptikona. Bistvo panopti~nega nadzora je, da se z uporabo negotovosti dose‘e prostovoljno podrejanje posameznikov. ?Zavest, da smo nenehno vidni, zagotavlja samodejno delovanje oziroma vzpostavitev oblasti na mikroravni. Vidnost je zato neke vrste past. Panoptikon je po Foucaultovem mnenju politi~na tehnologija, ki deluje na podlagi subtilnih prisil in omogo~a vzdr‘evanje oblasti? (str. 21). Razlika med Benthamovim Panoptikonom iz leta 1791 in nadzorom v informati~ni dru‘bi je v tem, da je Panoptikon predvideval opti~ni nadzor, medtem ko slednja deluje s pomo~jo nadzora (nevidnih) digitalnih signalov oziroma sledi. Zaradi tega avtor govori o dana{nji obliki nadzora kot o elektronskem Panoptikonu. S pojavom informati~nih tehnologij se je nadzorovanje posameznikov v dru‘bi poglobilo, okrepilo in nenazadnje postalo tudi precej prefinjeno. Delovanje tovrstnih tehnologij poteka ve~inoma nevidno, saj informati~ne tehnologije niso usmerjene k nekemu natan~no dolo~enemu cilju, ampak so decentralizirane. Zato je ve~ina dana{njega nadzora usmerjenega na podro~je digitalnih signalov, kar pomeni, da je nadzor neviden (elektronski Panoptikon). Tak{ne vrste nadzor omogo~ajo tako imenovane elektronske sledi, ki jih za seboj pu{~amo posamezniki s svojim delovanjem (telefonski klic, pla~ilo s kartico, dvig denarja, obisk zdravnika itd.). ?Elektronska sled je torej informacija, ki se shranjuje rutinsko in ka‘e dejavnost nekega posameznika? (str. 27). Mo~ nadzora s pomo~jo elektronskih sledi se je mo~no pove~ala {ele z mo‘nostjo medsebojnega povezovanja razli~nih podatkov, zbranih na tak{en na~in. Ko imamo opravka z nadzorom, nikakor ne moremo mimo vpra{anja zasebnosti. Zasebnost in njeno varovanje v kibernetskem prostoru predstavlja osrednji del Kova~i~eve knjige. Avtor najprej opi{e in predstavi informacije ter sledi, ki jih uporabniki storitev interneta pu{~amo s svojimi aktivnostmi v kibernetskem prostoru. Pri tem lo~i razli~ne akterje, ki sodelujejo v procesu Dru`boslovne razprave, XX (2004), 45 167 Recenzije izmenjevanja podatkov in informacij. To so: operater telekomunikacij, ponudnik dostopa do interneta, ponudnik internetnih storitev in uporabnik. Vsak izmed na{tetih akterjev ima na voljo svoje mehanizme nadzora, ki jih avtor tudi predstavi. Poudarek pri predstavitvi nameni zlasti elektronskim sledem, ki jih uporabniki pu{~amo pri ponudnikih dostopa do interneta, ter pri ponudnikih internetnih storitev in vsebin. V nadaljevanju Kova~i~eve analize sledi nazorna predstavitev tehnik nadzora, ki jih uporabljajo ogla{evalci. Glavna izmed tehnik, ki jo uporabljajo, je nadzor s pomo~jo paketkov s podatki, ki jih spletni stre‘nik po{lje spletnemu brskalniku, ta pa jih shrani na uporabnikov ra~unalnik ter jih vrne stre‘niku, ko ta od njega to zahteva. Te programe imenujemo pi{kotki (cookies). Pi{kotki navadno vsebujejo interno ID {tevilko uporabnika in ko se ta giblje po spletnem mestu, spletni stre‘nik te {tevilke bele‘i. Tovrstne ID {tevilke je mogo~e povezati z drugimi podatki in pri naslednjem obisku kateregakoli uporabnika spletni stre‘nik ugotovi, ~e je ta ‘e bil na spletni strani in kaj je tam po~el. Prvotna funkcija pi{kotkov je bila sestavljanje spletne nakupovalne ko{arice, vendar pa se jih sedaj mno‘i~no uporablja na vseh vrstah spletnih strani za pridobivanje razli~nih informacij o obiskovalcih. Najbolj prakti~no poglavje knjige Zasebnost na internetu obsega analizo varstva zasebnosti v kibernetskem prostoru. Poleg zlorabe informacijske zasebnosti v kibernetskem prostoru poznamo tudi zlorabo prostorske zasebnosti, ki se zgodi z vdorom v ra~unalni{ki sistem. Tak{ne posege Kova~i~ obravnava kot enega izmed najbolj neposrednih napadov na posameznikovo zasebnost. V tem poglavju pride do izraza zmotno (ve~insko) prepri~anje, da je delovanje v kibernetskem prostoru – razen v redkih primerih – popolnoma anonimno. Ve~ji del poglavja je namenjen uporabnikom storitev interneta z namenom, da bi se seznanili z za{~ito pred prestrezanjem podatkov, vdori in zasegom podatkov, brisanjem elektronskih sledi in za{~ito pred tempest napadi (prestrezanje elektromagnetnih signalov, ki jih oddajajo elektronske naprave). Na koncu poglavja avtor predstavi {e kriptografijo in gibanje za elektronsko zasebnost. Po navedbah Kova~i~a danes ogro‘ajo posameznikovo zasebnost trije pomembni trendi: globalizacija, konvergenca med tehnologijami in multimedialnost. Ti procesi so privedli tudi do potrebe po u~inkoviti zakonodaji za za{~ito zasebnosti posameznikov. Pravno za{~ito zasebnosti dr‘avljanov Slovenije avtor predstavi v zadnjem poglavju knjige. Analizo stanja pri~ne z obravnavo obstoje~e slovenske zakonodaje in prakse, ki sankcionirata posege v prostorsko zasebnost. O vdoru v ra~unalni{ki sistem govori v slovenski zakonodaji 242. ~len kazenskega zakonika, ki dolo~a, da je vdor kazniv samo pri gospodarskem poslovanju, in ~e je povzro~en z namenom, da bi storilec sebi ali komu drugemu pridobil protipravno premo‘enjsko korist ali drugemu povzro~il premo‘enjsko {kodo. Tak{na dikcija zakona, kot ugotavlja avtor, lahko privede do primera, da vdor v ra~unalnik, pri katerem ni povzro~ena nobena {koda, niti storilec ni pridobil nobene koristi, ostane nesankcioniran. Na tej podlagi avtor ugotavlja, da ({e) ni jasno, kako je v tej zakonodaji obravnavan kibernetski prostor. Po njegovem mnenju vdor v ra~unalni{ki sistem pomeni vstop v tuj prostor. Zato bi se, kot predlaga, v tak{nem primeru morali sklicevati na 152. ~len, ki prepoveduje neupravi~en vstop v tuje prostore, za kar pa bi sodi{~e moralo sprejeti dikcijo kibernetskega prostora. S tem se poka‘e ‘e ne{tetokrat omenjena slabost prava in sicer, da ne zmore slediti hitremu razvoju tehnologije. V tem poglavju izstopata predvsem tudi Kova~i~evi iz~rpni analizi komunikacijske in informacijske zasebnosti v Sloveniji. Pri analizi komunikacijske zasebnosti pride avtor do ugotovitve, da Zakon o kazenskem postopku natan~no dolo~a, za katera kazniva dejanja in v katerih primerih je mogo~e posegati v zasebnost komunikacij. Zakon o Slovenski obve{~evalno- varnostni agenciji pa ni tako natan~en, saj dolo~a, da se ogro‘anje varnosti dr‘ave lahko ka‘e v tajnih aktivnostih zoper strate{ke interese Republike Slovenije, te interese pa je mogo~e opredeliti ohlapneje. Za razliko od komunikacijske zasebnosti, je po Kova~i~evih ugotovitvah, informacijska zasebnost zakonodajno dobro urejena (zakon o varstvu osebnih podatkov in konvencija o varstvu 168 Dru`boslovne razprave, XX (2004), 45 Recenzije posameznikov glede na avtomatsko obdelavo osebnih podatkov). V endar smo kljub dobri zakonodaji in in{pekcijskemu nadzoru na tem podro~ju {e vedno pri~a precej{njemu neredu. Prepre~evanje zbiranja osebnih podatkov pa zaradi organizacijskih zahtev na nekaterih podro~jih ni uresni~ljivo. Zato bi bilo, po avtorjevih ugotovitvah, potrebno dose~i transparentnost zbiranja in uporabe osebnih podatkov, ter s tem tudi mo‘nost zmanj{anja njihove zlorabe. S tem namenom predlaga avtor razmislek o kadrovskih okrepitvah in{pektorata za varstvo osebnih podatkov. Knjiga Mateja Kova~i~a Zasebnost na internetu je dobrodo{el, aktualen ter izviren prispevek k razumevanju razvoja, vloge in na~ina nadzora v dana{nji dru‘bi. Poleg vsebine je potrebno pohvaliti tudi avtorjev jasen in razumljiv jezik, ter prilo‘en slovar uporabljenih pojmov. Zato knjiga ni namenjena zgolj ozki javnosti, ki se profesionalno ukvarja z obravnavano tematiko, ampak tudi posameznikom, ki na kakr{enkoli na~in delujejo v kibernetskem prostoru. Tatjana Rakar Zinka Kolari~, Andreja ^rnak-Megli~, Maja Vojnovi~: Zasebne neprofitno-volonterske organizacije v mednarodni perspektivi. Ljubljana: Zalo‘ba FDV, zbirka Politi~ni procesi in in{titucije, 2002 186 strani (ISBN 961-235-084-1), 2.800 SIT Znano je, da pred sistemskimi spremembami v letu 1990 v tako imenovanem »dr‘avno- socialisti~nem sistemu blaginje«, ki se je v svojih razli~icah oblikoval v dr‘avah Srednje in Vzhodne Evrope, formalno ni bilo prostora za zasebne neprofitne organizacije pri zagotavljanju storitev za dr‘avo blaginje. Avtorice ugotavljajo, da je bila vloga zasebnih neprofitnih organizacij v nekdanjem dr‘avno-socialisti~nem sistemu blaginje predvsem v tem, da so podpirale potenciale in sposobnost neformalnih socialnih mre‘, da so te skrbele za svoje ~lane. Skladno s spremembami vloge zasebnih neprofitnih organizacij v obdobju tranzicije, saj nastopajo tudi kot producentke storitev na razli~nih podro~jih dr‘ave blaginje (vendar {e vedno v majhnem obsegu, kar podrobno prikazuje pri~ujo~a knjiga), nara{~a tudi pomembnost prou~evanje razvoja tovrstnih organizacij tako s stali{~a njihove vloge v dru‘bi kot prou~evanja njihovih zna~ilnosti. Gre za {irok spekter organizacij, ki niso niti tr‘ne niti dr‘avne, v javnosti pa so ozna~ene z razli~nimi imeni kot so neprofitne, prostovoljne, neodvisne, civilnodru‘bene, pri nas pa se najpogosteje uporablja izraz nevladne organizacije. Avtorice so se na podlagi temeljne zna~ilnosti obravnavanih organizacij – njihova raznovrstnost – odlo~ile za uporabo skupnega termina »zasebne neprofitno-volonterske organizacije« tako, da je sam termin tudi hkrati njihova definicija ter opredeljuje njihove skupne zna~ilnosti. Te so po definiciji avtoric naslednje (str. 6): so zasebne, kar pomeni, da so institucionalno lo~ene od dr‘ave, oziroma, da so njihovi ustanovitelji zasebne fizi~ne ali pravne osebe; so neprofitne, kar pomeni, da je osnovni smisel njihovega obstoja delovanje v splo{ne dru‘beno koristne namene; so organizacije, kar pomeni, da imajo izoblikovano osnovno organizacijsko strukturo in pravila; so prostovoljne, kar pomeni, da ~lanstvo v njih ni zakonsko obvezno, pritegnejo pa ve~ji ali manj{i ~asovni ali denarni vlo‘ek volonterjev. Raziskovalne pristope prou~evanja zasebnih neprofitnih organizacij lahko v grobem razdelimo na dve raziskovalni usmeritvi (DiMaggio & Anheier 1990): prou~evanje zasebnih neprofitnih organizacij s stali{~a institucionalne izbire (obravnavajo vpra{anje obstoja zasebnih neprofitnih organizacij in temeljijo na pojasnjevanju razlik v razvoju in vlogi zasebnega neprofitnega sektorja v posameznih dru‘bah) ter prou~evanje zasebnih neprofitnih organizacij s stali{~a delovanja in zna~ilnosti samih organizacij (prou~ujejo zna~ilnosti strukture in delovanja organizacij ter njihovo