V začetku gledališke sezone Z ZAČETKOM novega šolskega leta se je začela tudi nova gledališka sezona, torej čas, ko izbiramo in vpisujemo abonmaje. Zato smo se odločili, da vas bomo seznanili s pro-gramom Mestnega gledališča, Drame in Opere SNG ter Mladinskega gledališča. MG - LJUDSKO GLEDALIŠČE ZMERNE SODOBNE SMERI • V Mestnem gledališču so si letos po-stavili geslo »ljudsko gledališče zmerne so-dobne smeri« in si bodo prizadevali zadovo-ljiti potrebe delovnega človeka po razvedrilu, uprizorili pa bodo tudi tehtna, vendar komu-nikativna dela. • Mimogrede naj omenimo, da bomo letos že gledali predstave v »eni najlepših in naj-sodobnejših dvoran Jugoslavije«, kar Ljub-Ijana res potrebuje. Balkona in lož ne bo več, dvorana je preoblikovana v eno samo sklenjeno amfiteatralno celoto. Stoli so raz-porejeni v rahle loke in vsak sedež je usmer-jen natanko proti središču odra. Akustiko bodo uredili najboljši strokovnjaki za to področje. • Repertoar Mestnega gledališča obeta predvsem komunikativna dela. Uprizorili bo-do dve slovenski izvirni deli, tj. Hiengovo Lažno Ivano in Jovanovičevo življenje pode-želskih plejbojev ali Tuje hočemo — svojega ne damo. Nova Hiengova drama, ki jo pisa-telj v podnaslovu opredeljuje kot »roman-tično komedijo«, je dramsko upodabljanje sodobnih družbenih in človeških problemov v zgodovinski perspektivi in na zgodovinski snovi. Tokrat je Hieng vzel motiv Ivane Or-leanske, torej motiv rešiteljstva, odrešeni-štva, močne vere, velikega človeškega idejne-ga in družbenega poslanstva, ki niha med resničnostjo in utvaro, med močjo in ne-močjo, med smislom in nesmislom. Hiengova Lažna Ivana predstavlja eno najbolj po-membnih in najbolj zrelih del novejše slo-venske dramske umetnosti. • Jovanovičevo komedijo (skupna krstna uprizoritev s SG iz Trsta je že bila v Kranju) bi bilo moč najkrajše opredeliti takole: V brezhibno in neustavljivo vrteči se komedij-ski stroj stare italijanske commedie dell'arte vgrajena komedija erotike, ljubezni v nareko-vajih in današnjih človeških razmerij. • Iz svetovne dramske književnosti ne-dvomno največ obeta dramatiziran roman Thomasa Wolfa Ozri se proti domu, angel. Roman sodi med temeljna dela novejše ame-riške in svetovne književnosti. Dvajset let po pisateljevi smrti se je preoblikovanja ro-mana v dramo lotila pisateljica Ketti Frings in ustvarila dramsko delo izjemne vrednosti: mogočni in skrivnostni pretres, ki ga doživi gledalec, izvira iz mojstrsko vodene akcije, iz natanko odmerjenih trenj, spopadov in trenutkov počitka. • Pripovedke iz dunajskega gozda Odona von Honvatha so nesporno njegovo najzre-lejše in najbolj strnjeno odrsko delo. Avtor-jeva opredelitev, da je to ljudska igra, je mišljena ironično, čeprav na pogled preprosta temeljna dramska zgodba to opredelitev po-trjuje. Samostojno vlogo v tej igri imata glasba in petje, ki spremljata dejanje kot na-sprotna svetloba, v katere mehki in lepi rhe-lodiki (Johann Strauss) se ostro odražajo tudi resne in dramske črte življenja »ob lepi modri Donavi«. • Bulvarska komedija Ljubezen druge po-lovice Alana Ayckbourna se motivično veže na tradicionalno smer anglosaškega bulvar-skega humorja, ki je vsaj v daljnem sorodu z Wildom, se pravi, da gre za staro in vedno novo snov: sožitje med moškim in žensko duhovito prinaša na nov način. • Zadnja premiera bo Feydeaujeva Bolha v ušesu, vodvilska komedija, s katero je la-ni tako zelo uspešno gostovalo v Drami SNG Jugoslovansko dramsko pozorište iz Beo-grada. GLEDALIŠKA KOMUNA ^ T • V Drami SNG so letos septembra usta-novili Gledališko komuno, katere bistvo in namen sta, da se uveljavi kot »trajna oblika sodelovanja delovnih ljudi s Slovenskim na-rodnim gledališčem« za približevanje gleda-liške umetnosti delovnim ljudem, s tem pa tudi, da zagotovi gledališki umetnosti pri nas smotrnejši razvoj v družbenem smislu. V Drami so se pri načrtovanju smernic svoje-ga dela morali zavestno omejiti v dveh sme-reh. Drama se je odprla množičnemu občin-stvu, jfi skratka pretrgala s hermetičnostjo, ki je nekaj let nazaj odbijala gledalce od te hiše; razumljivo pa je tudi, da z repertoar-jem ne more nuditi samo razvedrila. Sodob-no gledališče se danes ne zapira med štiri stene in ne beži od gledalcev, temveč jim prihaja nasproti. S svojo izrazito politično in družbeno kritično angažiranostjo pa po-dira vse norme, ki mu jih je v zadnjih deset-letjih vsilila meščanska družba. Sodobno ev-ropsko gledališče je danes množično politič-no gledališče. • Drama se skuša poistpvetiti s temi na-prednimi sodobnimi tokovi v okviru reper-toarnega načrta za tako imenovani Levi oder (tako bo tudi lociran, hkrati pa ima še idejni prizvok), s simultanimi in če bo potrebno tudi z gibljivimi scenskimi prostori. Levi oder se bo spoprijemal z novejšimi izsledki _so-dobnega gledališkega izraza in bo skupaj z eksperimentalno dejavnostjo Male drame prispeval svoj delež k oblikovanju jutrišnje odrske estetike velikega odra. • Repertoar Levega odra zajema dela iz svetovne in domače dramske književnosti z značilnostmi »Ijudskega odra« v žlahtnem pomenu besede. • Brechtov Clovek je človek (Mann ist Mann), eden njegovih zgodnejših dramskih tekstov, prikazuje, kako kolonializem ko-rumpira in si s svojimi neizprosnimi pravili podreja proletariat imperialističmh dežel. • »Improvizacije« predstavljajo v dramski literaturi gledališko obliko eseja o posamez-nih problemih gledališča, gledališke estetike ali dramaturgije. Javorškova Improvizacija v Ljubljani je gledališki esej o položaju Dra-me SNG v času njene krize in o njenem da-našnjem stanju. • Avgust, avgust sodobnega češkega dra-matika Pavla Kohouta je komedija o neunič-ljivosti človeških sanj ali komedija o dej-stvu, da velike, resnične sanje uniči tisti, ki jih sanja. • Shakespearova drama Koriolan ima več pomenov — političnega, moralnega in ne na-zadnje tudi filozofskega. Koriolan je antična tragedija samo na videz. Zgodovina, kot jo prikazuje Shakespeare, ni več demonična, sa-mo tragično-ironična je še. In v tem je izra-žena vsa sodobnost Koriolana. • V Mali drami bodo letos štiri premiere. Najprej bomo yideli Lombardove Zgubljene korake. življenje, siva vsakdanjost z ozad-jem neprecenljivih dogodkov. Taintajevo u-piranje, njegovo prizadevanje, da ne bi zgu-bil korakov v čakalnici sveta, umerjenega po merilih poštnih razglednic. • Aristofanovi Ptiči zavzemajo po pesni-ški vrednosti eno najodličnejših mest Aristo-fanove dramatike. Ptiči so humoristična kri-tika helenske Ijudske religije, komedija zo-per bogove. • Tržaški avtor Josip Tavčar y svoji fanta-ziji Luna y megli na ekspresionističen način pripoveduje o odnosih med ljudmi, o odno-sih, ki niso več odnosi, prej izkoriščanje, podrejanje, zapostavljanje. Kočljive situacije samo nakazuje — z namenom, da bi se gle-dalci samo osvestili in našli pravo pot do sočloveka. • Pintarjev tekst Nekdanji čas predstav-lja novo smer v dramatikovem opusu — fan-tazijsko retrospektivo; govori o razvoju ne-kega poznanstva — prijateljstvu nekoč in danes. • Letošnji repertoar velikega odra napo-veduje dramatiko odprtega tipa, ki ne senti-mentalizira, gre predvsem za družbeno pro-blematiko, široke freske, vizijo, zgodovinske slike, ki odražajo današnji čas. • Prva premiera bo Ruzantejeva Vdova iz Ancone, ki je ena njegovih najboljših ko-medij in hkrati pomeni prehod od ljudske igre k antični komediji. • Biichner je v svoji romantično ekspre-siyni drami Vojček odlično predstavil situa-cijo, iz katere se rodi zločin. Vojček kot pred-stavnik proletariata je prehitel svoj čas. Ne-pripravljen na splošni upor je omagal. Zato je položil Biichner v Vojčka ves svoj revolu-cionarni duh. Ob tem delu se srečamo z lite-raturo, ki je imela velik vpliv in odmev v zgodovinskih dogodkih prejšnjega stoletja. • Shakespearova Ijubezenska tragedija Romeo in Julija je verjetno eno najbolj zna-nih avtorjevih del. Velika ljubezen Romea in Julije, njuna tragična smrt in sovraštvo raz-prtih družin pritegujejo gledališke umetnike in seveda gledalce, zato tudi vedno nova gle-dališka iskanja idealne uprizoritve. • Družbena satira sodobnega angleškega dramatika Petra Barnesa Vladajoči razred, napisana leta 1968, prikazuje na videz sicer odmaknjeni svet visoke angleške družbe, de-jansko pa z razgaljanjem občih problemov opozarja in smeši nesmisle družbenega siste-ma, ki se dandanes krčevito oklepa svoje tra-dicionalne veljave. • V času, ko slavimo štiristoletnico kmeč-kih uporov, bodo v Drami ponovno predsta-vili dramsko historijo Bratka Krefta Velika puntarija. Dramska kronika oživlja vse po-membne zgodovinske dogodke, nakazuje pa tudi zgodovinsko motivacijo in socialno ute-meljenost naših kmečkih uporov. • Toller, dramsko delo Takreda Dorsta, napisano leta 1968, prikazuje obdobje revo-lucionarne nemške zgodovine iz leta 1919, t. i. obdobje miinchenske sovjetske republike. Vzporedno se razvija tudi osebna drama pe-snika in dramatika Ernsta Tollerja, ki je bil v tem času tudi predsednik centrajnega sve-ta, po propadu miinchenske republike pa ob-sojen na večletno zaporno kazen. • Inclanova dramska igra Božje besede, ki jo je leta 1920 napisal ta španski dramatik, obravnava v goyevskih vizijah groteskno tra-gičnost človeka in španskega naroda ter je hkrati tudi absurdna komedija človeštva.