70 Didakta 198 UČENJE PREKO USTVARJALNOSTI Saša Klemenc, prof. razrednega pouka in dipl. vzgojiteljica predšolskih otrok, Osnovna šola Rodica Golo bralno drevo V prispevku predstavljava izhodišča in realizacijo didaktičnega koncepta tandema enakovrednih razrednikov. Tandem enakovrednih razrednikov pomeni, da ima en oddelek namesto enega razrednika dva enakovredna razrednika: cilj takega načina dela je pokritje širšega področja vzgojnih vprašanj v oddelku. NEKAJ UTRINKOV NAŠE USTVARJALNOSTI Bralno drevo Pred začetkom šolskega leta sem učencem naslikala bralno drevo. Drevo je bilo brez listov, imelo pa je 24 vej. Vsaka veja je bila namenjena enemu učencu. Vsaka prebrana knjiga ali pesem je kasneje pri učenčevi veji pomenila en drevesni list (prebrana knjiga/pesem = list na drevesu). Učenci postopoma spoznavajo, da vsako golo drevo skozi čas tudi zacveti. Ko bodo vsi učenci zaključili z bralno značko, bo tudi njihovo znanje bogatejše oz. bo zacvetelo. (Sliki 1 in 2). Ustvarjanje na temo jeseni Prvo naše skupno ustvarjanje je bilo na temo jeseni. Jesen nas vsako leto obdari s paleto različnih barv in dobrot. Drevesa za nas oblečejo pisana oblačila. Liste različnih dreves smo preobrazili v živali, naslikali in narisali smo drevesa v jesenskem času. Na okna učilnice sem učencem narisala golo drevo z vejami. Narisano drevo se bo na oknih spreminjalo glede na letni čas. Učenci so na šolskem igrišču nabrali liste različnih dreves, nekatere redke vrste pa so prinesli tudi od doma. Liste smo nato posušili, plastificirali ter nato dodali h golemu drevesu. Učenci so ustvarili tudi ježke s pomočjo tr-ganke in lepljenke ter jih dodali pod drevo. (Slika 3.) Naravoslovni dan na temo drevesa Izvedli smo tudi naravoslovni dan na temo drevesa. Odšli smo v bližnji drevored in si drevesa pobližje ogledali. Okoli njih smo tudi zaplesali in Bralno drevo, ki že zeleni (6 listkov na veji pomeni, da je učenec že opravil bralno značko). Ples in petje ob drevesu Didakta 198 71 jim zapeli pesem Kostanjček zaspan-ček. (Sliki 4 in 5.) Božično drevesce Jesensko drevo se je v zimskem času ponovno preobrazilo, in sicer nam je služilo kot božično drevesce. Učenci so iz papirja ustvarili prelepe božične okraske, ki so se kasneje prilepili na gole veje. Učenci ob naši dejavnosti spoznavajo, kako se drevesa/rastline spreminjajo skozi različne letne čase. (Slika 6.) Ptički v zimskem času Nikoli pa ne pozabimo tudi na živali, ki živijo v različnih življenjskih okoljih. Posebno skrb smo namenili ptičkom v prihajajočem zimskem času. Izdelali smo ptičje hišice iz ostankov lesa, iz kolobarjev breze so učenci naslikali sove itd. (Slika 7.) Drevesa spomladi in poleti V obdobju preostalega šolskega leta bodo učenci spoznali še lastnosti in značilnosti dreves v spomladanskem in poletnem času. Tako učenci prvošolčki skozi svojo igrivost in ustvarjalnost svoje znanje še bolj utrjujejo. SKLEPNA MISEL Ničkolikokrat se pojavljajo kritike o premalo učinkovitem delu, ki ga ponuja šola. Le-ta naj bi učencem še vedno ponujala preveč faktografske-ga znanja. Vzrok za to naj bi bil tudi v pretežno klasičnem poučevanju učnih predmetov, kar pomeni poučevanje vsakega predmeta posebej brez ustreznih povezav. To naj bi namreč učencem preprečevalo oz. oteževalo oblikovati celosten in kritičen pogled na svet, katerega del so tudi oni. Učni predmet spoznavanje okolja, ki se pojavi v prvem triletju devetletne osnovne šole, je vsekakor eden izmed tistih, v katerem najdemo značilnosti različnih predmetov. V svojem obsegu namreč zajema družboslovne, naravoslovne in tehnične vsebine, ki učencem omogočajo spoznavanje in razumevanje tako Reševanje učnega lista o opazovanem drevesu Jesenski pogled skozi okno 70 Didakta 198 naravnega kot kulturnega okolja. Menim, da bi znotraj omenjenih vsebin lahko našli dele pravzaprav vseh učnih predmetov, ki se poučujejo na osnovni šoli, kar pa pomeni tudi možnost medpredmetnega povezovanja. Mladi nadobudneži se seznanjajo s pojmom drevo, različnimi drevesnimi vrstami, z naravnimi materiali, z živalmi, s skrbjo za živali in njihovimi bivališči (življenjskimi okolji) ... Naravne materiale tudi preštevajo ter jih ločujejo po različnih skupinah. S sodelovanjem na raznih likovnih natečajih pa lahko še bolj izrazijo tudi svojo umetniško stran. Božično drevo (drevo, okrašeno z božičnimi okraski) Skrb za ptice v mestu (ptičje hišice s sovicami)