Primo Mavriè Glasbena šola Celje METODE VADENJA KLAVIRSKE SKLADBE OD PRVEGA BRANJA DO NASTOPA (povzetek magistrske naloge) Uèinkovito vadenje klavirja je dejavnost, ki je kljuènega pomena za dober napredek pianistov v vseh obdobjih, vendar jo kljub temu sistematièno obravnava le malo publiciranih del. Naloga predstavlja prvi poskus celovite obravnave te problematike v slovenskem prostoru. Velik poudarek je na praktiènosti in uporabnosti, saj je eden glavnih namenov naloge, da bi sluila tudi kot priroènik za vadenje. V prvem (glavnem) delu naloge so predstavljeni proces oz. faze uèenja klavirske skladbe in opisane metode vadenja, s katerimi se posamezne faze v tem procesu uresnièujejo. Pri tovrstnem procesnem opisovanju so veèkrat nastopili dvomi pri klasificiranju metod v posamezne skupine, saj je uèenje in izdelovanje klavirske skladbe organski in analogni proces, kar pomeni, da ne teèe vedno linearno, ampak se številne faze odvijajo hkrati. Vendar je morda vèasih prisilno izoliranje posameznih komponent edini naèin za njihovo podrobno obravnavo in pot k njihovi ozavestitvi in izboljšanju, tudi èe se v praksi odvijajo hkrati z drugimi komponentami. Pianisti se razlikujemo tudi po tem, v katerem vrstnem redu teèe proces uèenja skladbe – kdo drug bi morda izbral drugaèno zaporedje poglavij. Zaradi tega so v veèino poglavij vstavljene navzkrine povezave, tako da se lahko naloga bere v poljubnem vrstnem redu. Opisane metode prvega dela se dotikajo naslednjih podroèij uèenja in vadenja klavirske skladbe ter z njima povezanih aktivnosti: izbor skladbe in viri, uvodno spoznavanje skladbe (auditivno, intelektualno, vizualno, emocionalno, kinetièno), analiza (harmonska, oblikovna, auditivna, interpretacijska), prima vista igra, uèenje notnega teksta, glasbene igre, artikulacija, prstni redi in koreografija gibov, izdelovanje skladbe (dinamika, agogika, akcentuacija, fraziranje), pedalizacija, uèenje na pamet in spominsko utrjevanje skladbe glede na vrste spomina (auditivni, vizualni, kognitivni, motorièni, harmonski, oblikovni, jezikovni, èustveni), doseganje konènega tempa (metronomske metode, pozicijsko in verino vadenje), vadenje tehnièno zahtevnih mest (skoki, pasae, trilèki ipd.), tempo in pulz, poglobljeno izdelovanje interpretacije, snemanje, napake vadenja in metode za izboljšanje procesa vadenja, postavljanje ciljev in mikro- ter makroorganiziranje procesa vadenja, motivacija in motivacijske vaje, trema in psihološka priprava na nastop (tehnike sprošèanja, vizualizacija, generalke, vaje za izboljšanje koncentracije), nastop. 131 Primo Mavriè, METODE VADENJA KLAVIRSKE SKLADBE OD PRVEGA BRANJA DO NASTOPA V empiriènem delu je s pomoèjo anketnega vprašalnika raziskano poznavanje nekaterih izmed v nalogi opisanih metod vadenja in pogostost njihove uporabe pri delu z uèenci in dijaki. V raziskavi, ki je bila izvedena leta 2011, je sodelovalo 36 klavirskih pedagogov iz štajerske regije. Cilj raziskave je bil v prvi vrsti splošno preverjanje poznavanja in uporabe metod med glasbenimi pedagogi v prerezu celotnega osnovnega in srednjega glasbenega šolanja ter diagnosticiranje morebitnih niš za prihodnje izobraevanje pedagogov na tem podroèju. Na splošno veèino metod dobro poznajo in jih vsaj obèasno uporabljajo tudi pri pouku. Izsledki raziskave so pokazali, da pedagogi v povpreèju veè kot tretjino èasa pri uri z uèencem posvetijo dajanju navodil za vadenje. Zavedajo se pomena analize skladbe (delitev na dele, uporaba barv) in predstavitve ozadja skladbe (obdobje, skladatelj, pisanje zgodbe). V najveèji meri se posluujejo uporabe metronoma in ritmiènih naèinov (skoraj vedno), zelo malo èasa pa posvetijo dirigiranju oz. gibanju v ritmu skladbe. Manj pozornosti posveèajo sicer zelo uèinkoviti metodi snemanja (verjetno tudi zaradi pomanjkanja èasa in materialne opremljenosti), mentalnemu vadenju, psihološki pripravi na nastop in prima vista igri, kar je verjetno posledica pomanjkanja èasa na uri in ukvarjanja s »pomembnejšimi aspekti«, kot sta izdelovanje interpretacije (ki zavzame najveèji dele èasa na uri) in branje osnovnega notnega teksta (višine tonov, prstni redi, ritem). Za spominsko utrjevanje skladbe najpogosteje uporabljajo razdelitev na dele in uèenje zaèetkov teh delov, zelo poèasno igranje in posamezno uèenje na pamet. Po njihovem mnenju uèence k vadenju najbolj motivirajo skladbe, ki so jim všeè, nastopi/izpiti/tekmovanja ter pohvala pedagoga. Teh metod se tudi sami najpogosteje posluujejo. Pedagogi dnevno posvetijo vadenju inštrumenta 1,61 ure. Kot del priprave na nastop najpogosteje organizirajo generalke oz. poskusne nastope in uèence spodbujajo s pozitivnimi izjavami. Druge metode priprave na nastop (dihalne vaje, vizualizacijo, vaje za sprošèanje telesa, zapis skladbe po spominu, nemo in mentalno vadenje) uporabljajo v manjši meri. Pedagogi so daleè najbolj zainteresirani za izobraevanja s podroèja motivacije uèencev, novih naèinov vadenja in nove pedagoške literature. Prav nove metode vadenja in v veliki meri z njimi povezane motivacije je obravnavala tudi ta naloga. Pri vsaki fazi v procesu uèenja skladbe so v nalogi opisani nekateri izmed številnih monih naèinov vadenja. Vsako poglavje iz magistrske naloge bi tako lahko sluilo kot osnova za nadaljnje preuèevanje vadenja po posameznih podroèjih priprave skladbe. Zagovor: 28. septembra 2011 na Akademiji za glasbo Univerze v Ljubljani 132 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 16. zvezek