IX. letnik V Gorici, dno 25. julija 1901. 30. številka. l/.liiijn vsaki ivtrtvk uit 11. mi tl«i|»ililiiv. Rokopisi sv ur Via i'ajo. Nvliaiiku 'ima pisma sr n«' sprr-jvmajo. Cenil listu / i.iSa /a velo Irlo I liti ur, /a pol leta 2 kroni. Za m a n j pirnuO.no /a colo loto a krono, /a pol lota K I '50 Rokopise sprejema ineilništvo v liorivi, dvoiiSCo sv. I lilalij.'i Slev. 7. Z urednikom jo mogoče govorili vsak dan otl S 12 ilopol-dne v upravnistvoin sobi, >—0) ----1 slovcnsl % Z ta vero dom o?< Naroibiino in na-/.iiamla sprejo m a npravniitvo v Gorici, SeniriiiSka ulica šl. II. 1’osaiiie/ne Številko so piodajajo v loba-karnali v Šolski ulici, Nunski ulici in na Koroiijskom bregu (kiva Como) 51. I I po 8 vin. Oglasi in poslanice so rafuuijo po petil vistali, in sicer: če so liska enkrat I I vin., dvakrat 12 vin , trikrat 10 vin. Več-kiat po pogodbi. N a r o c' n i n o in oglase jo plačati v tjoiici. Izdajatelj in odgovorni vrednik: Ivan lliljt v Gorici. Tiska „Xartidna tiskarna41 (odgov. J. Marušič) v Gorici. 0 slu)! „Kat. pl. irnštva v Bovcn". Fred sltorloiti. „Kat. pol. društvo11 je sklenilo prirediti v nedeljo dne 21. I. m. javen, večinoma gospodarski shod, katerega je glavarstvo prepovedalo, »ker dnevni red ne vstreza in 2 točki ne določujeti natančno namena zborovanja11. Ker ni kazalo opustiti shoda, smo sklenili, da hodi zait p en na vstopnice — da se pa daj lo-la vsakomur iz bovškega okraja, kdor pride. Ker so pa »kat. pol. dr.“ sploh in torej tudi njegovi shodi umevno neljubi Gabrščeku in vsej »napredni11, zatorej se je ravno imenovani veliki zgagogoj po-žttril iz Gorice in privedel za sabo celo krdelo patentiranih mladih, vročekrvnih razsajačev in kričačev. Med tem, ko je drlo to krdelo proti Bovcu, so pa vže tudi po bovških vaseh na tiho razvijali zlasti ljudski n a-r o d n o - n a p r e d n i učitelji svoje ljudomilo delovanje. In pred shodom se jo pri „Huberju“ tako strobenlana vojska združila. D o m i c i j a n II u h e r nam je obljubil svojo dvorano. Tega moža pa je Gaberšček in učiteljska družba prvega naskočila. Vspeh le - lega je bila o '/2I uri pop. odpove d p rosi o r a , katerega je na lo mož pridno prirejal za — Gabrščeku! Na opomin in zahtevo, naj ostane mož-besoda, je slednjič vendarle zagotovil prostor nam. Komisar ukaže dvorano zapustiti. Po pop. službi božji so se začeli naši zbirali pri „Hiiberju“, a v svoje veliko začudenje in ogorčenost so našli dol vže polno nasprotnikov, in kar je glavno — dvorano zasedeno! Na klic kolovodij: »Kdor je proti delavcem, naj m*e gor“, so se v trenutku zbrali -vsi „napredni“ v dvorani. Zdaj smo še le prav videli, komu smo verjeli, zdaj smo še le spoznali g. Hub e rja, ki je vže v drugo snedel besedo. Go- spod II ub er, ogorčenje naših Ijttdij je bilo in je veliko! Le zapomnite si la korak svoj — Bovčanje, kmetje in delavci ga tudi gotovo ne z a h i j o, hodite prepričan! V dvorani je vladala med tem velika zmešnjava. Kaplan A hram je pozval, videč, da drugače ne more iti, vse, naj zapustijo soho, obljubil, kakor je bilo sklenjeno, dati vsakomur iz okrilja vstopnico, na kar naj bi vsi ti po izkazu postavne vstopnice zopet šli v zhorovalni prostor. Toda tega niso hoteli Gahrščkovci slišati, tirjajoč, naj se da vsem vstopnica, čemur nismo mogli ugoditi vže radi lega ne, ker hi to bilo p r o l i p os la v n o: videli smo namreč v dvorani vse polno do cela nepoznanih izvenbovških obrazov, katerih bi, kakor ve tudi Gabršček zelo dobro, ne mogli in ne smeli vabiti po 2. z b o r. z a k. Naše po pravici ogorčene, sicer mirne Bovčane so ua lo »napredni'4 izzivali na vse načine, da bi jih prisilili v kako ku z njivo dejanje, kričali so, pravcato tulili, nedostojno napadali z besedo, !n in tam tudi suvali, dokler ni slednjič prišel glavarstvom komisar ter ukazal vsem dvorano zapustiti. Shod pri „Ekselju“. Mirni in razsodni Bovčani, kateri so se učili po svetu »manire11 a ne pri »naprednjakih11, so bili vsled lega nedostojnega nastopa zelo razdraženi, in zalo so nekateri šli kar domov ali kam drugam, drugi pa so se na poziv jeli zbirali v dvorani pri »K k s olju11, kjer se jih je zbralo vendar le ša celili I 7 0. H red no smo jeli zborovali, jo došel še glavarstvom komisar g. Skoberne, ter pregledal — ali je vse v redu in postavno. Predsednik, g. J. Šuler, je nato pozdravil zborovalce in v kratkih besedah očrtal liberalce kot vedno jednake, kadar se gre za kako korist delavskih stanov. Tako je bilo tudi danes. Dr. Jan. K v. Krek je nato nastopil, burno pozdravljati, ter najprej izrazil LISTEK. Pogovori iz sedanjih dnij za današnje čase. 1. „77 si Kristus, Sin hozjiu, Ivsiii VI., 70. T one: No, Jurij, kaj pa li misliš? Ko sva hodila še v domačo šolo, sva rada molila in tudi pobožno, kaj pa zdaj slišim? T i, d a n e s p o z n a vaš v e č Boga! Prav res, ti napreduješ... Jurij: Kdo pravi, da ne spoznavam Boga? T o n e: Saj si rekel: K r i s l u s ni pravi Bog! J uri j: To je res; jaz pravim, da je bil Kristus le dober č I o v e k ! Tone: No, vidiš: če to trdiš, tudi nič več ne veruješ; kajti vera v Kristusa Boga je podlaga (temelj) v e r i v p r a v e ga B o g a. Jurij: Pa jaz sem prišel do prepričanja... Tone: Ali shiii, kaj ne? Jurij: Ne sam, drugi so m« prepričali... Tone: Pa če se »ti drugi11 m r-tijo, če te navlušč zapeljujejo? Ali si tudi prepričan, da imajo tvoji prepričevalci prav ? Jurij: Seveda! Jaz v e r u j e m ... T on e : Ha, v e r u j e š, pa imaš prepričanje. Zakaj pa tudi ne veruješ in nisi prepričan, kar te je mali učila, in se je tvoja mati učila od svoje matere, in tako nazaj? Jurij: Gel pridigar si, li ne spadaš v naš tabor, li si klerikalec, tudi v mestnih šolah si ostal pod komando gospodov v črni kuti, ti... Tone: S lem ne opraviš pri meni nič —• jaz sem tudi prepričan; in če hočeš — saj sva prijatelja prepričam tudi tebe, daje Kristus pravi Bog... Jurij: (Jem videti — bova vsaj govorila kaj, le začni ! Tone: Kakor si bral ti v kakem umazanem časopisu svojo trditev, bral sem tudi jaz svojo v sv. evangeliju, da je Kristus pravi Bog... Tudi sv. evangelij je knjiga, in če lo tajiš, moraš tajiti vsako zgodovino! In v tej knjigi bereš, če hočeš: »Ti si Kristus, Sin božji" — je rekel sv. Heter. In judovski višji duhovnik jo prašni Jezusa: »Zarotim te, da nam poveš, ali sili Kristus, Sin živega Boga?11 In Jezus je mirno, pa odločno odgovoril: »Ti si rekel, jaz sem11... Ha zopet: »Kdor mene (Kristusa) vidi. vidi očeta; jaz in Uče s v a e n u11. svoje posebno veselje nad tem, da smo zbrani skupaj jed ne haže ljudje — sami tepe i, same šeme! »Meni j e »S o č u“ o b lanske m shod u v II o v c u rekla, da sem osel, o vas seje dr. Tuma, vaš poslanec, ne-d a v n o izrazil v d e ž. z h o r u, d a ste š e »n e z r e I i'1, tor e j tudi n e-ku ki osli, tepci. Za lake ljudi s e m kakor n a I a šč ! N o r e c m e d norce! Modrih ljudi.j ni nič; izobražencev dela smo ravnokar videli — vsakega skušajo z upi tj e m premagati. Naši glasi so preslabi. Za tako delo treba večjih živali od oslov — morajo biti voli, biki! Kaj bomo mi reveži! Slišali sle divje vpitje, pri tem se ni moglo zborovati. Videli ste kako se boje »šem'1. To je napredek! Gospodje učitelji so igrali glavno ulogo — učitelji, kateri morajo vzgajati mladino — oni so nasprotovali. Iz G irice je prišel urednik »Soče41, kateremu se jaz čudim! Večkrat je pokazal da je mož, ki se ne boji najslrožjih pripomočkov do svojih namenov. Hriznanje mu! Prišel je iz Gorice,- žrloval čas, denar. A divjaškega vpitja m1 moremo hvaliti, to zna vsak otrok. Odločen pa je ta mož, naravnost junašk! Tako odločnost bi morali mi povsod kazali. Povdarjali pa moram, — da je današnji ponesrečeni shod pokazal, kako potrebno, krvavo potrebno je »kat. pol. društvo41, zakaj očividno je, da je z ustanovitvijo lega društva zadet sovražnik v srce naravnost'1. Nato je jel g. doktor zelo temeljito razkladali v 1 /, ure dolgem govoru, zakaj se liberalci hoje, — govoril o liberalizmu in njega škodljivosti za delavske stanove. Badi krajšega objavimo ta govor v glavnih črtali prihodnjič. Resolucije. Po končanem dr. Krekovem govoru je kaplan Abram utemeljeval resolucijo o prošnji na vlado, da se zavzemi za izboljšanje gospodarskih hizmer na Vidiš, to pravi sv. evangelij in še več: K r i s l u s j e g I a v a c e I e m u evangeliju. In če poslušaš v cerkvi vsaj »berilo in evangelij11 — in ne misliš na umazane časopise, kakor nekateri, ki celo v cerkvi berejo laki* — pritrditi moraš, da ta nauk ni navaden nauk, da le niso človeške besede, ampak božje ... J u r i j: Seveda, takoj naj ti pritrdim! To je za stare ženice, ki rade verujejo, ki niso razsvetljene ... Tone. Tudi lo pride na vrsto — ne smemo skakati — zdaj imamo trditev : Kristus j e p r a vi Bog! To ti najprej dokažem: 1. poglejmo njegov nauk! Kristusove besede že veljajo PJOO let; bili so učenjaki, modrijani, sovražniki vsake baže — vsi ti so premišljevali, sodili, trgali božje besede, a besede božje so ostale božje besede: »Nebo in zemlja bosta prešla, moje besede ne bodo nehale11 tako je rekel Kristus; in zato, da so resnične te besede, priča dovolj: Kristus j e B o g. 2. kateri nauk je ljudem največ koristil ? Ali poganstvo, ali mohainedan-stvo, ali od novih nauk Lutrov? Zgodovina — če si jo bral vsaj od »Družbe sv. Mobora" je priča, da krščanski nauk, Bovškem. Vlada naj skrbi zlasti za ureditev in spopolnjenje in povsodno ustanovitev mlekarnic. Dr. K r e k jev kratkih potezah očrtal zastareli r u d a r s k i z a k o n, povdarjal potrebo rudarskih nadzornikov in pte-membo bratovskih skladnio. Dalje se je sklenilo po predlogu g. doktorja napravili peticijo (s posebnim ozirom na llen-kljev rudnik v Rablju), naj se na surovine, . katere privatno prepeljujejo iz naših rudnikov na Nemško, naloži carina. - Hlača delavcev-rudarjev naj rasle z leti —■ čim več let dela rudar in čim več vplačuje, tem večja naj ho pokojnina. G. Ivančič iz Srpenice slavi resolucijo proti c ig a n o m, ki delajo zlasti v jeseni po bovških poljih veliko škodo. Daljo, naj vlada dovoli krošnjarjem o p- 1 i k o m, da bodo smeli tudi iiudaljo še s tem kupčevati, ter naj se dovoli kroš-njarstvo tudi z galanterijo s 24 letom. Sprejme se dalje tudi z velikim navdušenjem resolucija, naj se pošlje z a -h vala Nj. ces. Visokosti, nadvojvodu in prestolonasledniku Francu Ferdi-n a n d u, ker je prevzel pokroviteljstvo nad avstrijskim katoliškim šolskim društvom, s tem naj krepkejšo obsodil vse protiavslrijsko in protikatoliško gibanje v Avstriji ter s tem tudi nevstrašeno javno pokazal, da je sedanji šolski zakon slab, i/, ( vega, Bovca, Podgore, Cerknega, Sežano, Tolmina, Šl. Andrica, Ccrvinjana, Trsla, Trnovega, Kopra, Vipavo, Pulja, Senožeč in Dupelj. Moška o hrt n a šola jo sklonila Sol. lelo slovesno I k I. m. K sklepu je došel ravnatelj g. Štefan Križnič, ob enem vladni zastopnik v Sol. odboru, r.ckoliko uk. profesorjev, učiteljev in mojstrov. Voditelj šole je v kratkem govoru povdarjal potrebo le šole, vnemal mladino k rednemu obisku in marljivemu učenju, ker brez prepotrebnih naukov, ki se uče v tej Soli, ni napredka v rokodelstvu in v ohrtniji. — Za tem poda nekoliko letne kronike, iz katere posnamemo studeče: Na Soli je učilo fi tiri-leljskih inočij. Poučevalo se je v vsakem razredu po H ur na leden in sicer 105-kral med tednom po 2 uri v vsakem razredu in 37-krat oh nedeljah po 3 ure. Šolo je nadzoroval enkrat vladni svetnik vitez Hesky in dvakrat dež. S. nadzornik vitez Klodič-Sabladoski. Vladni zastopnik v Šolskem odboru gosp. Štefan Križnič je počastil Solo med letom enkrat. Učencev se je vpisalo 110. Med letom se jih je preselilo in izostalo 28. Od 82 klasilikovanih je napredovalo 21 prav dobro, 30 dobro in 28 zadostno. Obdarjenih je bilo 30 učencev, in sicer: Brajnik Ludovik iz Št. Andreža, Kancler Anton iz Solkana, Bevčič Miha iz KviSkega Bratuž Al. iz Solkana, Poberaj Jožef iz Solkana, Srebrnič Štef. iz Soluana, Nanut Izidor iz Št. Andreža, Kancler Štef. iz Solkana, Ferlolja Franc iz Sela, Kustja Vencel iz Šempasa, Komel Alojz iz Solkana, Komel Andr. iz Solkana, Devetak Al. iz Opatjesela, Brajnik Emil iz Št. Andreža, Lutman Andr. iz Pevme s tem, da so je vpisalo na ime obdaro-vanca v hranilno knjižico znesek 4 do 10 K. Z »bonom-* v znesku 4 do 10 K so bili obdarovani ti-le: Terpin Al. iz Podgore, Kancler lv. iz Solkana, Plesničar Dan. iz Solkana, Rusjan Eduard iz Trsta in Vuga Daniel iz Gorice; s Šestilom pa Nanut Jožef iz Št. Andreža, Boltar Albert iz Solkana, Makuc Peter iz Solkana, Nemec Franc iz Vrtojbe, Vižintin Jožef iz Št. Andreža, Pintar Anton iz Pevme, Reščič Ludovik iz Št. Petra, Devetak Jožef iz Gaberj. Smrtna kosa. — V petek popoludne ob treh je umrla v Gorici znana krčmarica „pri belem zajcu11 gospa Katarina Č o S v 52-letu svoje dobe. Pogreb je bil v nedeljo yb 51/., uri pop. Truplo pokojnice so pripeljali na pokopališče v Št. Andrež. N. p. v. m.l kr. kmetijsko društvo je odprlo naročbo na R u d n i n s k i s u p e r fo s l a t s 12 — 14°/0 foslorove kisline, razstopljive v vodi; v Žakljih od 100 kg. Cena za celi v a g o n na vsaki postaji Primorskega je kron 5 20 za kvintal. Cena za manjše množine je 560 K; blago v našem magacinu. Pri naročbi je plačati varščine 1 krono za vsaki kvintal. Na-ročba ostane odprta do 10. avgusta t. t. Ker je to izvanredna priložnost po nizki ceni nakupiti ta superfoslat, priporočamo kmetovalcem naj se nanj naročijo. Razpis štipendije. — Tukajšna kupčijska zbornica naznanja, da je razpisana ustanova barona Hektorja Hitlerja v znesku letnih 400 K. Pravico do te ustanove imajo in lahko zanjo prosijo oni, ki so pripadni kaki občini goriške-gradiščanske pokrajine in ki obiskujejo kako kupčijsko, industrijsko - tehnično, politehnično Solo ali pa kake druge podobne učne zavode doma ali v inozemstvu. Prošnje je uložiti pri tej kupčijski zbornici do 31. avg. t. I. Iste morajo biti opremljene t. s potrdilom, da so npisani v kakem gori omenjenih zavodov ; 2. s spričevali zadnjih dveh semestrov, ali pa s spričevalom zrelosti in 3. z domovinskim listom in pa s spričevalom dotične občine, ki spričuje o premoženjskih odnošajih prosilca. Nova zdražba iz »Goriške Ijud. posojilnice1*. — „Soča“ je pisala o neki služabnici tercijalki, da je otroka samega pustila v mestnem vrtu ter se med lem zatekla molit v cerkev. Otrok je bil.potem ves preplaSen. „Take so tercijalke!“, kliče „Soča“. »Gospodinje naj zapode vse tercijalke od hiše, ker bi rade le po cerkvah letale“. Koliko se je dotična služabnica pregrešila, ne vemo, to pa smo izvedeli, da služi ona dekla v hiši, kjer je „tr- govsko obrtna zadruga" in sicer — pri b I a g a j n i k u „g o r. I j u d s k e p o-s o j i I n i c e**, kateri je — kakor sodimo — čutil potrebo udarili po dr. Pavlici in po tcrcijnlkah, d asi nima dr. Pavlica pri tretjem rodu ničesar op ra v i I i. V očigled takim nesramnim in laž-ii ji vini napadom, se mi prav nič ne čudimo, da so začele tudi služabnice jemati denar iz »Gor. ljudske posojilnice". Vidi s«*, da so gospodje pri posojilnici Se vodno preveč sili kruha, drugače hi ne napadali ubogih služabnic, katere imajo v „goriski ljudski posojilnici*1 in v ,.lrgovsko-obrlni zadrugi** naloženega Se mnogo trdo zasluženega denarja Hiliemberg. — ,.Soča“ St. 84. piše o rihemborškem ljudstvu, da je nevedno, malomarno in popustljivo, da slabo in nerodno gospodari, da je nezmerno v pijači, da je neumno itd. Tako pišejo naprednjaki o poštenem in pridnem rihemberSkem ljudstvu. Noben časnik se ni drznil Se tako poniževalno pisali kakor ,.Soča“. Vprašamo, koliko časa bode Se ljudstvo molče in krotko prenašalo tako poniževanje?! Možje ri-iiomberški, napravile konec lem naprednim lumparijam, ki vam pred svetom tako nečast delajo! Da, v resnici so v občini nekateri slabi gospodarji in ma-lomarneži, a to so ravno naprednjaki, ki delajo zdražbo Z nožem zabodel. — Iz Rihem-berga nam poročajo, da sta se v nedeljo po noči dva napredna mladeniča brala spila. Mlajši je starejšega z nožem v prsi zabodel, da so ga morali prenesli v goriško bolnico. — Tako napredujejo rihemberSki naprednjaki. Sramota! Možje, napravite konec tej razdivjanosti! Iz Šempasa. — Telefonada Dr. Tume Bimhotu: „Shod v Šempasu prihodnjo nedeljo bo za nas velevažen. Zberi vse naše zaupnike. Pomoč pride iz Prvačine 200 mož. Obljubil sem jim cesto iz Šempasa, katero sem kot deželni odbornik že pokopal. Pridejo Trnovčani, katerim bom obljubil cesto črez Rebro, ki so jo drugi pridobili. Pride 100 Crničanov, katerim bom obljubil telegraf, ki je že zagotovljen od druge strani. Pride goriški izvežbani kader (bokserji) napredne. Vabi Šempasce, katerim bom na shodu obljubil vseh onih 40.000 K za kanone, katere sem Pod-čavencem obljubil pri Repku. Popravljal boin ugled tamošnjega županstva, katerega uničuje Grča. Dnevni red: Politika in cesta. Obratno mi naznani uro in kraj:*. Dr. H. Tuma. Izjava. — Ker sem podpisani od več strani na sumu, da pišem ali da saj pomagam skladati dopise v »Soči'* proti preč. gosp. Juvančič-u, župniku v Dornbergu, izjavljam tem polom, da nisem do danes nikoli proli tamošnjemu župniku nič pisal in tudi nič k dopisom pripomogel, pač pa sem pripravljen precej plačati znesek 200 kron onemu, kateri zamore dokazati, da je neresnična ta moja izjava. Zalošče, 23. julija 1901. Ivan Budi n. Opazka uredništva: Vidi se, da se vsi sramujejo lažnjive pisarije „Soče“ in ,.Primorca“. Vogersko. — Novemu slikarju J. G. se je radi velikih skrbi o zadnjih občinskih volitvah, pri katerih je propal, močno v glavi zavrtelo. Namesto da bi bil skrbno obdeloval svoje vinograde, obdeloval je duhovnike in širil liberalizem s pomočjo vsevednega učitelja H. S e d e v-či ča. Njegov vinograd ga zdaj opominja: Kakoršna setev, takošna žetev. Namesto sladkega grozdja, prideluje robidnice. Revež leti v gospodarski propad. Pa v sili se marsikdo kaj umisli. Tako seje umislil tudi on, da bo za slikarja. Napravil je že tri slike novih starašin, ki mu delajo veliko čast. Za to ga danes ponovno priporočamo slavnemu občinstvu. Za svojo umetnost rabi le svinčnik in papir, kaj pa bode Se, ko bo moral »polento*4 plačevati! Na Vogerskem je umrl Jožef Žižmond, znani organist šempaski. Bolehal je že več časa. Hanjki je bil doma na Vogerskem iz poštene družine, kjer je tudi' bival. Od tod je hodil v Šempas opravljat svojo službo. Ni mraz ni slabo vreme ga ni zadrževalo od izvrševanja ljubega mu poklica. Bog mu povrni in podeli pokoj njegovi duši ! V Klancu pri Gorjanskem na | Krasu se je obesil dne 23. t. m. ob 4. uri zjutraj zakonski mož v starosti 08 let. Vzrok je bil družinski prepir, ker neko- liko, predenj se je obesil, rekel je svoji ženi : Danes boš pa zadovoljna. Obesil se je doma na dvorišču pod okrilo (lopo) z vrvjo, ki ju je privezal okolu grede pod streho. S Pečin, dne 21. julija 1901. — 1 Letina sploh kaže pri nas Se dobro, če nas ljubi Bog obvaruje pred elementarnimi nezgodami. Včeraj popoludne so se prikazali temni oblaki izza „Jalovnika'* ler pomikali so se dalje preko Tonikov, tako, da je bilo kmalu nebo prepreženo s temnimi oblaki, jelo je grometi m v oblakih bučati. Kmalu za lem sledila je toča, katera je padala preko Ponikev ,.(>slrožnika-Kal“. S lužnim srcem je gledal ubogi kmetič, kako mu vničuje njegov celoletni trud novsiniljeiia — toča. Zraven drugega poljskega pridelka vni-čeno je tudi belo žito, katero je bilo še skoraj večji del na prostem. Pri nas na Pečinah, hvala Bogu, je padala le mala, lako, da ni napravila škode, prizadel je le zgornji del „Ostrožnik‘* in „Kal“. — Ko je prenehala, bilo je videti preko Ponikev, „Ostrožnik-Kal‘* kakor po zimi zapali sneg. Danes smo dobili poročilo s Pom-kev. Dopisnik nam naznanja, da je škoda velikanska. Pololkla je tndi tri kmete na Slapu in tri na Pečinah. St. Andrež. —■' V nedeljo dne 21. t. m. je Njega Em. kardinal slovesno posvetil novo cerkev. V govoru je Njega Km. večkrat povdarjal, da je cerkev lepa. V resnici lahko rečemo, da je mod vsemi cerkvami, kar jih ima slovenski del goriške dežele, . šlandrežka najlepša. Čestitamo vrlemu štandrežkemu ljudstvu, č. g. kuratu Kosovelu in pa slavnemu županstvu na prekrasni cerkvi, ki je prava krasota goriški okolici. Vsemogočni Bog naj dobremu in pridnemu ljudstvu obilo poplača ves trud in vse žrtve za novo cerkev. — Omenjamo še, da je bil na cesti poleg šole krasen slavolok iu da so bile hiše v zastavah. — Okrog cerkve so bila okna razsvetljena. .Nova sv. maša v Podgori. — Take slavnosti kakor je bila v nedeljo dne 21. t. m. ni Podgora že .davno videla. Zadnjikrat je bila nova sv. maša v Podgorski cerkvi pred 29 leti. Imel jo je č. g. B. Bandel, sedaj vikar v Cerovem. Po 29 letih smo imeli tedaj zopet prvo sv. mašo v nedeljo. Daroval jo je č. g. Ivan Drašček, naš rojak. Cel teden je veselo prilrkovanje naznanjalo izredno slovesnost. Pritrkovali so vrli podgorski mladeniči brezplačno. Podgorsko ljudstvo je kar tekmovalo v izkazovanja spoštovanja do č. novoinašnika. Napravili so tri lepe slavoloke, pred hišo novomašnikovo, pri Soli in pri cerkvi. Na mnogih hišah so vihrale zastave. Procesija je šla na prošnjo ljudstva iz novomašnikove hiSe pri Mohorajišču in ne iz vikarijšča, kakor je bilo prvotno določeno. Deklica Afra Trpin je s primernimi besedami podarila pri prvem slavoloku č. novoinašniku šopek cvetic. Ljudstva je bilo nešteta množica. Vrlo županstvo je v povišanje slavnosti oskrbelo streljanje s topiči, na večer pa umetne ognje. Slavnostni govor v cerkvi je imel č. g. dekan Filipič. Omenjamo Se, da je dobro podgorsko ljudstvo podarilo č. g. novoinašniku obilo potrebnega perila, posode itd. Bes, lep dan je bil v nedeljo za Podgoro! Naj bi spoštovanje in ljubezen, katero je podgorsko ljudstvo skazalo č. novoinašniku, dajalo njemu v življenju pogum in vztrajnost v težkem duhovskem poklicu! Slava č. g. novoinašniku, slava Podgorcem! Iz Škrbine smo dobili dva dopisa, v katerih se nam naznanja, da dopis v predzadnjem „Priin. Listu*1 iz Škrbine ni bil povsem resničen. Dopisnika se ne vjemljeta z onim dopisnikom v predzadnji številki glede laslike in glede murve; glede odpeljanega psa pa pravita, da se je oni Škrbinec le v tem pregrešil, da ni naznanil županstvu, da ima najdenega psa. V ostalem se dopisniki vjemajo. — Sicer pa izjavljamo, da nočemo delati nobenemu krivice iu da želimo le golo resnico pisati. Zato prosimo gg. dopisnike, da nam vselej le resnico pišejo. Hrvatski gimnazij v Pazinu. - Na tem gimnaziju je bilo ob zaključku šolskega leta 122 učencev. V prvem razredu jih je bilo 54, 5 jil| je dobilo odliko, 38 prvi red, I je pripuščen k popravku, 7 drugi red, a trije tretji. V drugem razredu A je bilo 34 učencev, 5 jih je dobilo odliko, 21 prvi red, 1 popravek, 0 drugi red, 1 tretji red. V razredu B je bilo 34 dijakov, 6 jih je dobilo odliko, 21 prvi red, I popravek, 5 drugi red, I tretji red. Socijalne drobtinice. Brzojavka iz Nabrežine. — Tik pred sklepom lista smo dobili i/, Nabrežine sledečo brzojavko: „Pod vodstvom znanega Kopača začeli stavkati vsi k lesarji, ker gospodarji niso povišali plače**. St raj k v podgorski celulozi. — Kakili 30 delavcev je v podgorski celulozi v pondeljek ustavilo delo. Ti delavci so likali les iu so dobivali plačo po pogodbi. Zlikani les so potem z voli drugi vozili k stroju. Vodstvo pa je zdaj zahtevalo, da morajo dotični delavci sami spravljati los do stroja. Pri tein so jim hoteli zvišali plačo za 2 kr. pri metru. Delavci so spoznali, da bi se jim pri tem godila velika krivica in da je to nemogoče vršili. Zato so ustavili delo. Tvorniško vodstvo jih je hotelo nadomestiti z delavci, ki delajo pri kotlu, pa ti niso hoteli. Le nekateri (8) navadni delavci so se vdali. Vodstvo ^slovenskega kal. del. društva** se je obrnilo do tvorniškega vodstva, pa tudi do c. kr. glavarstva v Gorici s prošnjo, naj se krivice odpravijo. Upamo, da se to zgodi ! Kakor nam poročajo, šli so včerai vsi delavci, razun enega, zopet na delo. Vodstvo jim je povišalo na 2V, kr. pri metru. „Rdcči prapor" piše v zadnji številki v članku o prostituciji: »Pisateljica (v »Slovenki**) govori neprenehoma o »čistosti-1. Proti tej besedi se mora odločno protestirati, ker bi bilo po tem spolno občevanje samo po sebi nečisto... Na to stališče se sicer postavlja cerkev, ki si domišlja, da je njena pravica komandirati vse v življenju in ki je izmislila »nečistost-* zato, da bi prišli ljudje njo prosit, da jim naredi »čisto**, kar je bilo drugače »nečisto**. Ali dva spola sta bila na svetu, predenj je kdo sanjal, da bode sploh kdaj kakšna cerkev in imenovati nečisto, kar je prvi pogoj človeškega obstoja, je neumno ali pa frivolno1*. Na te jako konfuzne besede kratek odgovor: Ako misli »Rdeči prapor**, da je sveto čistost iznašla še-le sv. cerkev, se temeljito moti. Ne! Sveto čistost zahteva naravni razum. Še predenj je bila sv. katoliška cerkev, so ljudje poznali sveto čistost, poznali sojojudje, poznali so jo tudi pagani. Protestirati proti čistosti se pravi, kregati se s pametjo! Na drugi strani se „Rdeči prapor1* zopet temeljito moti, ako misli, da je zakon iznašla sv. cerkev. Ne! Zakon zahteva človeška narava, ker je pogoj človeškega obstoja. Še predenj je bila sv. cerkev, so ljudje poznali zakon v pravem pomenu besede, poznali so ga judje, poznali so ga tudi pagani. Jezus Kristus ni glede sv. zakona drugega storil nego povzdignil ga v sakrament. Socijalni demokratje naj nikar ne govorijo, da čistost nasprotuje zakonu. Čistost ne nasprotuje zakonu, pač pa nasprotuje nezakonskemu spolnemu občevanju. Tako ne uči le sv. cerkev, ampak tudi človeški razum. Nezakonsko spolno občevanje je proti človeškemu razumu, tedaj proti človeški naravi — torej greh ! Kol lako ne more biti prvi pogoj človeškega obstoja. Prvi pogoj človeškega obstoja je le zakonsko spolno občevanje. Ali razumete ? Toliko za danes v obrambo resnici, katero bi socijalni demokratje radi utajili. Starostno zavarovanje. — Francoska vlada je predložila parlamentu načrt zakona o zavarovanju delavcev. Po vladnem načrtu se mora vsaki delavec, ki ni štar še 65 let iu ki nima plače več ko 4000 frankov na leto, zavarovati. Pokojnina bo znašala največ 800 frankov na leto ali pa 456 frankov na leto, če delavec hoče, da se izplača družini ob njegovi smrti tudi neki kapital. Zavarovalnina se bo odtrgovala od zaslužka. Kdor ni še dosegel 18. leto ali če zasluži manj kakor 2 franka na dan, se mu odtrga 5 vinarjev na dan; kdor zasluži 2 do 5 frankov, plača 10 vinarjev, kdor zasluži več kakor 5 frankov, plača 15 vinarjev na dan. Havno toliko mora plačali podjetnik. Ves denar bo sprejemala narodna blagajna za delavske pokojnine, ki bo za vsakega delavca imela poseben račun. Za tuje delavce, ki pa ne bodo imeli pravice do pokojnine, bo plačeval podjetnik 2b vinarjev. Pokojnino dobi vsaki zavaiovanec lehko od svoji'«« f»r». leta. če jo nesposoben za delo. A k«» poslane delavec prej nesposoben za delo, dobi bolniAko pokojnino, ako je bil vsaj 2000 dni zavarovan Najmanjša laka pokojnina znaša 200 frankov na lelo. 'I'isli. ki so že prekoračili (>f> lelo, ki lorej ne morejo bili zavarovani, dobijo pokojnino iz državne blagajne, ako dokažejo, da so bili ,'{ii lel kol delavci v službah. Kdaj dobimo v Avslriji kaj podobnega ? Zsi kratek Sas. Njepa ih*! — Oče svoji luVrki: Ako se hočeš poročili, nimam nič proti temu. Le nj« ga ne smeš vzeli, ker je poln dolgov. Hčerka: Ali, ljubi oče. saj sem vam že večkrat povedala, da dolgove lahko vi prej plačate! Mož in žena sla se hudo skregala. Ko žena vidi. da je mož srdit in da ue manjka mnogo, da se stepeta, začne bežati, a mož za njo. Nekaj časa tako le-čela. Naenkrat se žena obrne in reče možu: „Veš kaj? Ako hočeš, da še dalje beživa, pojdi poprej domov in zakleni hišo !w Na te besede se mož nasmeje in skupaj se vrneta v hišo. Dobra dedšftna. — Mož: ,.Kaj vedno godrnjaš, žena, da bom vse zapravil in sinu ničesar zapustil? Sin bo po meni podedoval velik zaklad-1. Žena: ,.Po tebi bo podedoval velik zaklad?“ Mož : „Da, po meni. največji zaklad: dober želodec**. — Latiaroar eve skladbe se dobe pri skladatelju na Št. Viškigori (p. Slap ob Idriji) in sicer po znižani ceni še sledeče: 1. „Sveta maša“ za mešani zbor. Op. 1. 80 vin. 2. „Gorske cvetlice". Slovonski napevi za čvetero in petero mešanih glasov. Op. 4. 90 vin. 3. „Poinladanski odmevi". Pesmi za sopran, alt, tenor in bas. Op. 6. 1 K 20 v. 4. „Glasi radosti". Za možki zbor (sopran in alt ad libitum). Op. 7. 50 vin. £>. „Gorski odmevi". Zbirka možkih zborov in čveterospevov. Op. 8. 1 K 40 v. Anton Breščak Gorica, gosposka ulica št. 14, (blizu lekarne Gironcoll). Ima v zalogi vsakovrstno pohištvo za vsak slan. — Oprava po najmodernejih slogih, posebno za spalne, jedilne in posetne sobe je po nemškem slogu. Bogata zaloga podob na platno in šipo z različnimi okvirji. Belgijska brušena ogledala vsake velikosti. Različno pohištvo, kakor: toaletne mize, različna obešala, preproge za okna itd. Različne stolice z trsja in celuloida, posebno za jedilne sobe. Blazine iz strune, afriške trave, z ži-mami in platnom na izbiro ter razne tapecarije. Reči, katere se ne nahajajo v zalogi, preskrbijo se po izbiri cenikov v najkrajšem času. — Daje se tudi na obroke, bodisi tedenske ali mesečne. — Pošilja se tudi izven Gorice po železnici in parobrodih. V zalogi ima najelegatnejso sobno opravo, na katero sc še posebej opozarja p. n. občinstvo! Žrebanje nepreklicno 30. dec 190L Efektna loterija za zgradbo zavetišča in od-gojevališča v Ljubljani. Srečka 50 v. Srečke se dobivajo vodboro\i pisarili v Ljubljani, (iosposke ulice. Raaprodajalcem popust. OZNANILO. Oskibnišlvo stolne cerkve v (Juriči proda za dober kup dele starih orgelj. j ki so popolnoma še za rabo, n pr. kla-vijalnro. pedal, dva meha, abstrakli drugo Natančnejše se o Inn pni/.vr pri stolnem župniku dr. Kr Sedeju „Krojaška zadruga1; vpisana zadruga z omejeno zavezo * 4