List za šolo in dom. ------ Izhaja 1. in 15. dne vsakega meseca, in velja za celo leto 3 gold. 50 kr. za pol leta 1 gold. 30 kr. Tečaj X. V Ljubljani 15. avgusta 1870. List 16. Brezserčnežu. i Poleg verta prek vodice Tužno gleda prazno gnjezdo Kaste mlada jablana, In prepeva tak milo, In po njenih šibkih vejah Da topi se serce moje Drobna tičica skaklja. In solzi se mi ok6. Oj, ti človek brezi serca, Ki si vmoril njeni rod, Tebe s šibo ostro kaznil Sam nebeški bo Gospod! Jože Prosen. Misli o učiteljih. +) Kakor se nahajajo dobre in velike glave za vsako umetnijo in obertnijo, tako najdemo tudi rojene učitelje, t. j. take, kterim je pravi takt za strahovanje prirojen, kterim nič ali celo malo truda prizadene storiti, da veje v njih šoli pravi duh; taki znajo tudi v tuji šoli v otrocih buditi pravo življenje — ne glede na to, da otroci novega učitelja raji poslušajo, ker no vina vabi —tako, da domači učitelj svojo šolo komaj spozna. To niso taki učitelji, ki bi nam morali odgovorni biti za svoje ravnanje, od kterih bi se mogli učiti, kako se mora prav ravnali; oni ne morejo in ne znajo drugače, vse to jim je tako rekoč po natornein nagibu lastno, da znajo z vsakim migljejem, z vsako besedo pri otrocih tako znameniti mir napraviti. Oni se čudijo kedar slišijo simtertje prav poštenega in pridnega učitelja tožiti ? da mu naj več truda prizadene, otroke v pravem strahu in *) Iz letnega sporočila černoineljske šole. Vredn. miru obderžati. Ako nam tudi povejo, kako v tej ali drugi reči ravnajo, jih vender ne moremo posnemati, kedar sami poskušamo; naj boljšega, kar jim je prirojeno, nam ne morejo dati, ne dopovedati. Oni morebiti še ne poznajo, kaj imajo, misleči, da ima vsak od natore vse to, kar ga dela pravega učitelja. Ako bi bilo mogoče videti njih duševno zlogo, kako dela, po tem bi si lahko drug pridni pa slabe glave izpeljal navode, po kterih bi lahko kaj enacega dosegel. Nočem pa tukaj pokazati, da se lahko to doseže in da se učitelj mnogo dobrega navadi, ako obiskuje veliko šol, česar pa ne more vsak storiti; kažem samo, na kteri način, po kterih pripomočkih, mislih in mnenjih more učitelj, kteri spozna, da ni na pravi poti, dospeti do edino blagovitega strahovanja iz ljubezni in resnobo. Tak učitelj se mora prav terdno prepričati, kar ga že skušnja uči, da vedno ropotanje, ojstro svarjenje nič ne pomaga, in da otročje serce tako oterpne, da se že komaj zmeni, ali se razsaja, ali sladko govori. Kar je rečeno o besedi, velja tudi o palici, ko o vsakdanjem pripomočku, strah in spoštovanje naglo obuditi; pa palice se malo bojijo, in kdor jo rabi, ta ima od otrok sovraštvo namesto spoštovanja pričakovati. Otrok se namreč da okregati, ojstro posvariti, posluša dolgo učenje lepih naukov, še celo tepsti se da, ali pri vsem tem on od svojih misel ne odstopi in ostane terdovratno pri svojem mnenji, ter misli po svojem krivem prepričanji, da se mu ko človeku godi krivica; vzrok tega krivega mnenja pa je, ker njega in učitelja ne veže ljubezen in spoštovanje. Ker se otrok zaveda ko podložnega, mora voljno prejeti, naj bo že svarjenje ojstro opominovanje, ali tudi tepenje, — pa pri vsem tem svojih misel kar nič ne spremeni, ker vedno napčno misli, da se mu krivica godi, in kmalu mu spet pride na um, svojega gro-zovitneža, kakor si misli učitelj, razjeziti; neprijetne ure kmalu pozabi. Ko se učitelj terdno prepriča in dobro premisli, da z ravno omenjenim ravnanjem nič ne opravi, naj si prizadeva, svoje delovanje pri učencih prav spoznati in misliti, kako bi mogel dobro stanje pri otrocih doseči in vterditi. Tako znanje, ki si ga sam pridobi, je neprecenljivo. Kdor svoj poklic visoko ceni, kdor je zanj prav vnet, ne bo slabo opravljal svoje službe. Kdor pomisli, da nima ne deržava, ne cerkev drajše reči, kakor so njemu izročeni mali; kdor prevdari, da očetje in matere nič željniše ne pričakujejo in nimajo slajšega upanja, kakor svoje otroke srečne videti, da so za boljši in srečniši zarod vsi dobri ljudje vneti, kar je vse v učiteljevi roki, ki ima otroke izrejati in podučevati; kdor tako misli o mladini in ima svoje delovanje vedno pred očmi, temu ne bo nobena reč pretežavna, nobena ovira prevelika, da bi je ne premagal v prid sebi izročene mladosti. Tako mora misliti vsak, kdor hoče zapustiti staro, priljubljeno pot navade in hoditi po pravi poti, svojemu cilju naproti. Pa mora tudi, kakor je bilo rečeno, prav spoznati, po kterih sredkih mu je mogoče otrokom v prid delati. On več ne sme misliti, da je otrokom že dosti v prid delal, če je z ojstrimi kazni dosegel, da otroci o pravem času prihajajo v šolo, da se vsak useda na svoje mesto in da zopet v redu odhajajo. Vse to je res veliko vredno, in marsikteri učitelj bi si želel, to doseči, pa, ako se otrok tega vnanjega reda ne privadi iz ljubezni do učitelja, iz ljubezni do reda in natančnosti, in zato, ker ga dolžnost veže, temuč če otrok to dela le iz strahu, bi vender le rad drugače delal, kakor hitro se mu prilika ponudi. Prizadeva si sicer, dokler v šolo hodi, tega reda, ali za prihodnje življenje si nič ne pridobi, ker pozneje nima ojstrega pravilnika. Ko se tedaj učitelj prepriča, da strah, ki izhaja iz ojstrosti, nima teka, kedar se prepriča, kako imenitno je njegovo delo, kedar prav živo čuti, da si le z ljubeznijo more pridobiti serca svojih malih, le z ljubeznijo, ki vedno enaka ostane, more otrokom v časni in večni prid delati, — po tem naj se pa vpraša: „Kako si pridobiš pri otrocih ljubezen, zaupanje in spoštovanje?" Palica naj se zlomi, in naj se je nihče več ne spominja v šoli. Le sirovost sme in tudi mora učitelj ojstro kaznovati; pa take sirovosti je ložeje obvarovati, kakor pa dostojno kaznovati; dostikrat se pa tudi ne da obvarovati, če si tudi učitelj še toliko prizadeva, in take bi bilo naj boljše izključiti iz šole, ko bi se dalo to povsod izpeljati, ali naj se pa vsaj pokličejo starši, kterim naj učitelj previdno vse razloži. (Konec prih.) Stari in mladi Slovenec, c. Cvéliti. 8. Cvíliti ¡n cviléti imate Here, plangere; cvéliti pa tudi affligere. Cvisti. O. Cvit% - teši florere, germinare, luxuriare, ser. pvi turgere. S. Rabile bi mi razun evétü - kü. - tiči tudi cvolií m. folium, cvételü flos, cvétilo, - tivü, -tínikíí flores, -tovínü, -tostínü, - tlcinü - canü floridus; cvétoslovicí anthologium. Céstilo. O. Céstilo je piaculum, céstiti - štg, - štiši purgare (césta praep. gratia, cf. césta platea et germ, wegen). S. Mar ni to čistilo, čistiti purgare, čistilište res sacra, cistící tudi purgatorium, čistiteli kar čititeli sacerdos, -lískü sacerdotalis, - stvo sacerdotium (cf. tréba, trébiti); čistina sinceritas, - stota, - tinü itd. Č. Časti. O. Casü hora, časiei momentum, casovinikü i časo-slovü horologium. čašula. 8. In c e š e 1 j a pišete sensus ignotus, primerjate pa vendar z nsl. češulja racemus, ramus decerptus, ki se vjema s stsl. ii česati - - šeši avellere, nsl. cehati - hniti, odčehniti, odčesati; cf. česati pectere, radere, i colligere na pr. ne oti trlnie češjuti smokvi; če s lignum fissum, češmenije sarmenta. Cvrüstü. O. Na pr. kameni, solidus; crüstvü firmus, sincerus, principalis, gravis; cerstvü, -stvo fortiter, crüstvina res gravis, - stviti - vlj% - viši íirmari (rad. krdh sufT. tvü, uti mrütvü a rad. mr). Ceznqti. O. Cezn^-neši deficere, languescere, - neti moe lice; navadniše isčezati - zn^ti za izčezati tolli, evanescere. S. Pa ni iz nsi. čez, črez, čerez za stsl. čresii, črezi praep. a) cum acc. ultra p. črezi obycaj, volju, silu, čresii vremena nekaja, -moženije vaše, -dlni, sugrešihu čresl meru; b) cum gen. črezi vremene, — jestistva. O. Orez, čerez, kerez cf. gr. xciqoiog obliquus; stsl. čre-suzakoniti contra leges facere, -ninu legi contrarius, -merinu immodicus. C'elesinii. 1 » f 1 1 J> - ri - jo, ne - r \ * t==e be - šk r-J--- l-? —f— i du-h -^-fl-ft--U-l-f-1- V c-fci, J. i i rr ■X * •-----»• « l v dolce [_'-^ —H r f " r -H ho - vi, Vsi an - ge - h 1 J J - - , li Bož - ji, svet h J 1 « - ~ ~ li* m r - ni - ki ne-1- J h - f 1 1 —^—i *) Nadaljn e besede išči v „Danici", tečaj XVIII.. list 20,! I piu presto h f=rr r r besl In svo - ji kra - ]ji - ci ne - - ti sve- hči J. J /\ 1 1 ^ J- H j> »■ * ß —4— b 0 * F—F r «= •-F F—b a tempo , f. J. J /.-1. S J / L____J____v decresc. J Is ^ » 0 to - vi Slo - ves - no - sti pes - mi pre - pe I vaj f i J A f h u h J- ^ K ri i ft ♦ - Nl#>_ i •----; # ' ti • ----------- vmes: Oj ži - vi, Ma - ri f P f^f f P ja eve - ti - ca! in /> J J. m LJ- H" tTTfn ži - vi Na ve - ko-maj Je-zus, tvoj Sin lju - bez - nji - vi! ' J h »J h J. i r* =5 Odgovorni vrednik: Andrej Fraprotnik. Tiskar in založnik: Jož. Rudolf Ulli o.