ANNALES • Ser. bist, socio!. 10 • 2000 1 (20) pregledni znanstveni članek UDK 070(049.3) Slovenski Primorec: Primorski dnevnik prejeto: 2000-03-21 SLOVENSKI PRIMOREC IN RAZHAJANJA S PRIMORSKIM DNEVNIKOM Gorazd BA¡C IT-34128 Trst, Ulica Damiano Chiesa 61 IZVLEČEK V prispevku bo bralec dobii kompleksen prikaz, kako so se po vojni začela razhajanja med katoliškim tednikom Slovenski Primorec in glasilom primorske OF Primorski dnevnik. Avtor je uporabil takratno javno obveščanje ne le kot vir, temveč tudi kot posebej predmet proučitve: najprej je predstavil katoliški list in njegovo usmerjenost v luči konfrontacije s pisanjem Primorskega dnevnika, nato je s pomočjo arhivskega gradiva na kratko predstavil negativni odnos slovenskih oblasti in njenih struktur do tega verskega lista, ki se je izkazal, da je imel tudi funkcijo javne obrambe katoliške Cerkve in precejšnjo politično funkcijo, še posebno v času italijanskih parlamentarnih volitev aprila 1948, in nenazadnje pri formiranju miselnega zaledja opozicije povojni OF v coni A. Ključne besede: časniki, Slovenski Primorec, Primorski dnevnik, Trst, Cerkev, 1945-1948 IL SETTIMANALE SLOVENSKI PRIMOREC E LE DIVERCENZE CON IL PRIMORSKI DNEVNIK SINTESI Nell'articolo si da una spiegazione complessa su come siano iniziate, nel periodo post bellico, le divergente fra it settimanale cattolico Slovenski Primorec e il Primorski dnevnik, organo del Fronte di Liberazione del Litorale. L'autore ha usato ¡a pubblica informazione di que!periodo non solo come una fonte, ma anche come un particolare oggetto di studio: per prima cosa ha preséntalo il giornale cattolico e il suo orientamento, alia luce del confronto con quello che pubblica va il Primorski dnevenik, poi con l'aiuto del materiale d'archivio ha sintetizzato il rapporto negativo che le autoritá slovene e le relative strutture avevano nei confronti del foglio cattolico. Da tutto ció emerge che il giornale aveva anche la funzionc di difensore pubblico detla Chiesa cattolica, nonché un notevole molo político (soprattutto al tempo delle etezioni politiche ¡taliane dell'aprile 1948) e di tormazione del pensiero detle forze d'opposizione a! Fronte di Liberazione delta zona A. Parole chiave: giornaii, Slovenski Primoree, Primorski dnevnik, Trieste, Chiesa, 1945-1948 139 ANNALES Ser. hist. socio!. • 10 • 2000 1 (20) gt)ke ar», avgusta to«». Cen« !.. 3.- NAS LIST Xov lepi liaSlojia svojo pot v svel. Naslov sara pove. komu je namenjen. Saiemti ljudstvi) po širnem slover»k0 pisan iz ljubezni da rssnice i a naroda, lio pa naá list katoliški, ta »e pravi, da ¡>o áiri! in po-jamjtval re*nico kot jo uči katoliška. Cerkev, kateri je naá mrod ostal zveri «kozi dolgo tisočietje Odkar &(a preko neie jemlje apofctcia Sto vioov »v. brati Ciri! in Metod je butalo čez naie gore in dotine mnogo viharjev vseh vrsl. a ivealub« do Cerkve mu ni Je inhče vzel. Ila je (udi v bodoče ne bo, naj nam ?om»j|a '.a I"'!ni-*. obra na. viti v»a lula vprašanja, • ta katera ae mora katoličan za-cirasti, v vsa i>olj& bo ponegaí, kamor katoličan ame in mora jraiLČi, Tii (jOljj p» w liku u"u- Airna, kot je prostrano področje Cerkve same. Cerker pa. mora m fme posegati vae do tja. kjer se pojivijajo življen-sk» vprašanja, ki so v zvezi z neumrljivi lula m. Tudi v poliltko, saj je tudi ta pod božjim zakonom; tudi t politiki pride v poitev veji. Katoličan mora panud paziti, da radi skrbi za zemeljsko srečo i« blagostanj« ne zapravi večne-. Seveda ne bo ni» liat posegal v strankarsko dnevno politiko, kjer 5« uko rade spročjjo strasti. Zato ne bo glaailg nobene stranke, temveč hoče le primereko ljudstvo vzgajati v resničnem krščanskem duhu Ojíati hoče na viimi, ki jo mora imeti resnica. Resnico pa ho po-_jedal brez slrjlm, brez kompromisov. /ivitflo v demo-t k rabini dobi in zato mora hiti v tem popolna prostost. Upamo, da ho list povsod dobrodošel, iutli posrgajle po njem, da bo dvigal vaSe mi- Govor Pija XI o trpljenju nemških katolifanav One T. ¿umu je govoril SV. oče a S'trníí¡i in o križevetn potu nemSkih katoličanov y dobi, ko ¡t vladal narodni socializem. Najprej je podat zgodovino kon< korčaia in pokazal, kako je narodni scciaiiiern ¡o sloiesno pc-godbo med Cerkvijo in dlžavo teptil in Uvajal nad nemikimt katoličani prave pltgananje. Tako nrj vi: Hoj prptl (~f rini je parlajat rodna Óo't ¡agripen tn rtrpptn ,-oniHrno io 6itt SotatUia orfia' a/:aet/4. portopamo aStnJofítt Cíf taio ceeiott In*:'a tn peioolne iota-tili* iare. mfodino odtrgana od dratínv irt t?orfao. pritlsf na mtitjo-ojr ífrlaotjoncu. poroAnp drjanntti . tdan poc/t, patom tiellt i/t úrgantairano prpoeipondr lo ti- r.jo potite/a t pazljtaa čultftasfjo ht t aitlpptia pai.'ptJfJítHjttjv, et tod! t funniàc ne vitra I eno tifo, 9Co t» viotl, do oí* ptoptiieoafno dota nie oo ¡otile In ]t Sila (rima ioniaedalo oítotdao tte poetSa prf-¡anjanje oillua ¡o <10 tifo nrdttju i. Mí. Mat oíroIoím .'Jfht S'tir-Çorgt*. i¡tt í* pofotat ict-tv. So/ ¡o p flintel narod'!- voclotT-tem, (Martí pttutítv odpad ad yCrittuSa.. tanltonjc nlegüoogo nuit-io A; n/teome" od'ntitntQa Jtto, ofoltPüHl« pito, mot/iopon/o raid bj uplenit ipoOodo Clcvrio «ya dooloíontloa. Niti vojna, pravi sv. oče, ni omejit« iovutnasti orali Cerkvi. Če bi bil narodni socializem imagil. jc Imet za Cerkev pri. pravljene še hude načrte, Papef H Ktuicillt sn ?>r<;lli:liilli iivimri, ¡iruiulliitln sil slrnšfiii (¡reznli: : n»i knnčii Indi imrnšlvo v vsaki nhliki. vsak pnliltili pr» olilasti. naj prtueha vsaka prnoldasliiusl fiiiiinujšiti. v .stiki t /nliriiiijh silikilt. itn j vslrmn svat i/ sviifi!) rriV'VÎt! in i»t'J s«' «tpo.-iíüvi «lir. •• -.lliírii'ii !;iid<¡ tispiivaH isnnidl k nI hratjii. Ilf Kil. ftnw ilni oifliitfcf 1015 itimaUino oretitt L'*'ktv, dufioont-t*, fn/tn* uuonoe*. tr/oa aavC, nftno t&odattino: zapffPi nd- ! in Htp/jenjorro rtl 6tf* rodaamo A/io In drvgt eortponj 14-oadl: vnlčtn ¡t bft tak In opaio iataH&io injtinn praizoadnla. Pojasnjuje nadalje, kako sc biti aemiki katoličani strnjeni okrog .svojih Ikeisv, ki so odločno protestirali ptoii krSenju n»jsve(ejtib pravic in skuiali rtáili, kar je ie dalo, C>m«ija pa tu dl, kaj je Cerkev napravita, da bi vse io.preganjanje prepiečUa in kako j« s posebno okrožnico obsodila rmoia narodnega so-ciatiiira. Tako govori dobesedno; Se. pionca ¡o ponaono proiutirata pel nadltpl/ifi JTtm¿IJo Irt odtoéno in /Cinv taMrwatp. da o* opaítuíéjo dotíAciH noroeaoffo prora. fl to 6Ho pnUírao p Sentar Jatam. "O II,M arodnH ton* It pni petdnlf -Jtl X/. ar lit ataftt oehae- sli k duhovnim dobrinam rta-ili, ker naa v sedanji dobi vse vleče k 'lom in reže na zemljo. sam im3 v rokah telilna poročil» o namenih v povojni dobi, ki so se deloma že iudi javno pokarali r ravnanjem v Avslriji, Akaciji in drugod, posebno in najhiijj« pa na Poljskem, tn nadaljnje: 3Ut tena nadatUvalt dot» loa/ogo, prodniia mod sJA oootctmo oa/tta. ó paolonlcaml tma poodorjat! lafi-topo tn nt/ipodSIme naitta ¿ínaf Sanitpa tn krSCanoto ogro tn lata po&lol! iraai namdntgrt »octaitvna tn - njtgppo troittU pop/tdkt, itr po ra poptuíopaU nat&otf ja/tnlra* niti snanttprfíífi ewCtnao. do to ata-čllt In poionfcpall aojetčiral taino aodtiflna..-.