40. štev. V Ljubljani, dne 1. oktobra 1910. Leto II. Slovenski Dom Napredno kmetsko glasilo. Izhaja vsako soboto In velja za vse leto za Avstro-Ogrsko 3 krone, za Nemčijo in druge dežele 4 krone, za Ameriko 1 dolar. ; j Posamezne številke veljajo 10 vinarjev. lilito m Dolenjski. Možje volilci! Takoj, ko dobi glasovnico, naj vsak napiše na njo ime našega neodvisnega kandidata: Engelbert Gangl, deželni poslanec. Glasovnice ne more in ne sme od Vas zahtevati nobena posvetna in nobena cerkvena oblast. Napišite na njo ime našega neodvisnega kandidata, potem pa do dneva volitve glasovnico spravite. Kandidat vseh naprednih in samo-stojnoinislečih Dolenjcev je Engelbert Gangl, deželni poslanec. Ne dajte se pregovoriti od nikogar! Mislite s svojo glavo! Naš kandidat je Dolenjec in Belokranjec, mož dela in odločnosti. * Njega bomo volili vsi! Belokranjska železnica in državnozborske volitve. Dnevno časopisje je prineslo vest, da so natančni načrti za železnico Novome-sto - Črnomelj - Metlika skoraj izdelani. Politični ogled železniške proge in razlastitveno postopanje se bo uvedlo še to jesen. Natančni načtti so napravljeni za progo čez Preloge - Smuka - Crnomelj-Metlika. Ta vest bi nas iskreno razveselila, če bi bili prepričani, da so jo vladni krogi izdali v dobri volji, v resnici tudi ustreči dolgoletni želji belokranjskega prebivalstva. Toda ta vest se je porodila v takem času, da ji navzlic naši najboljši volji ne moremo verovati, temveč da jo moramo smatrati za popolnoma navadno laž in beganje javnega mnenja. Vlada in naši klerikalci so namreč v najtesnejšem Za oznanila se računa: tristopna petit-vrsta 14 vin., vsa stran 48 K, pol strani 24 K, četrt strani 12 K, osminka strani 6 K. Pri vseletni inserciji primeren popust. objetju. Čeprav klerikalci še tako vpijejo, da ne marajo te nemške in nam Slovencem skrajno sovražne vlade, vendar so pa ravno dogodki v poslednjem času popolnoma jasno dokazali, da gre vlada v vsakem oziru klerikalcem na roke. Kakor je vsem znano, je bil prejšnji župan Hribar in pa napredni občinski odbor zelo napoti našim klerikalcem. Iznebili bi se ga bili radi, naj stane, kar hoče. In tako so začeli klerikalci z najnižjimi in najpodlejšimi sredstvi pisati, da dela poslanec Hribar in drugi napredni Ljubljančani zoper cesarja, zoper državo, da se vežejo s tujimi državami itd. Natilioma so hodili na Dunaj, ter pi’inašali raznim ministrom najlažni-vejše novice in vesti o ljubljanskem prebivalstvu. In tako se jim je v resnici posrečilo, da vladar ni potrdil Hribarja za župana ljubljanskega in da je bil občinski svet ljubljanski razpuščen. S tem so pa hoteli klerikalci v prvi vrsti omogočiti, da je prišel na ljubljanski magistrat zagrizen nemški uradnik in da se bodo nove volitve vršile po novem volilnem redu, ki bije naravnost v obraz pravici in resnici. Po tem volilnem redu namreč ne bo imel meščan, ki plačuje največ davkov, prav nobene besede več. Prišli bodo pa v občinski odbor tudi Nemci. Ta volilni red ni odgovarjal državnemu zakonu, zatorej ga je minister vrnil, ter rekel, da ga naj dr. Lampe, oziroma deželni odbor, ki je po večini klerikalen, kar natilioma nekoliko popravi. To se pa ne sme zgoditi, ker ne dopušča tega zakon. Ker so pa napredni krogi izvedeli za to lumparijo, katero hočejo izvršiti klerikalci s pomočjo vlade, so objavili ta načrt. Zdaj so se pa vlada in klerikalci vendarle zbali. In tako pride volilni red še enkrat pred deželni zbor, kjer bo izpremenjen tudi sprejet, na kar ga bo ministrstvo takoj, in sicer še tisti dan predložilo vladarju v potrditev. To smo navedli zaradi tega, da se vidi, kako vlada pomaga našim klerikalcem pri njihovem nečednem delovanju. Ko smo pa uvideli in spoznali, v kakšni veliki ljubezni žive klerikalci in vlada, Dopisi se naj irankirajo In pošiljajo na uredništvo .Slovenskega Doma* v Ljubljani, Knaflova ulica št. 5, I. nadstr. Rokopisi se ne vračajo. Karolnina in oglasi so naj pošiljajo upravnico Jot. Doma" i Ljubljani. tedaj presojamo tudi lahko ono vest o zgradbi belokranjske železnice. Vsakdo, ki le količkaj pozna naše politične razmere, je prepričan, da so naši klerikalci najhujši nasprotniki belokranjske železnice. To pa popolnoma iz sledečega enostavnega vzroka. Vfea Bela Krajina je naprednega mišljenja in se ne da ože-mati od raznih klerikalnih koristolovcev, ki ne poznajo drugega, nego svoj lastni žep. Bela Krajina je gospodarsko zelo zaostala in je zelo zapuščena. Ljudstvo se je vsled tega precej izselilo v Ameriko. Kakor hitro bi pa tekla železnica po Beli Krajini, bi se gospodarsko stanje belokranjskega kmeta zelo povzdignilo. Tisti, ki so se izselili v Ameriko, bi se vrnili v domovino, ter prinesli s seboj tiste nazore, tisto mišljenje, ki so si ga pridobili v napredni Ameriki. S tem bi se pa napredna in narodna misel v Beli Krajini le še bolj utrdila, ter se od tam razširjevala po celi Dolenjski. Izobraženega, gospodarsko krepkega naroda se pa klerikalci boje. In vsled tega so klerikalci nasprotniki belokranjske železnice. Dobro vedo, da bo prvi pisk lokomotive, ki bo sopihala po Beli Krajini, oznanjeval začetek konca klerikalnega samopašnega in za ljudstvo zelo škodljivega gospodarstva. Iz te bojazni so tudi klerikalni državni poslanci na Dunaju delali na vse mogoče načine zoper to železnico. Seveda se zdaj hvalijo, ter se sklicujejo na tisto vest, katero smo omenili v začetku svojega članka. Toda ravno ta vest kaže, kakih podlih sredstev so naši klerikalci zmožni. Klerikalcem se zelo hlače tresejo, da ne izgube državnozborskega mandata v novomeškem in belokranjskem volilnem okraju. Dobro vedo, da naš belokranjski kmet ni tako kratkoviden, da ne bi videl, kako ravno klerikalci spletkarijo proti belokranjski železnici. Da pa morejo nasuti belokranjskemu kmetu - volilcu peska v oči, so z vsemi silami delali pri vladi na to, da objavi neposredno pred državnozborsko volitvijo vest, da se bo ta železnica gradila. In res je vlada ustregla tej klerikalni želji, ter objavila tako vest, kakršne se skoraj vsak dan razširjajo — ki pa niso nič drugega, nego čisto navaden volilni manever, s pomočjo katerega se hoče volilce varati, ter jih imeti še nadalje v klerikalnih krempljih. Poživljamo volilce belokranjskega in novomeškega volilnega okraja, naj ne verujejo lažnjivim klerikalnim vestem in naj ne volijo kandidata tiste klerikalne stranke, t. j. prof. Jarca, ki je vedno nasprotovala belokranjski železnici. Ce ho vlada dala to železnico, tedaj jo bo dala proti volji naših klerikalcev. Če pa hočete, da se ho ta železnica čimpreje začela graditi, tedaj volite v državni zbor deželnega poslanca ENGELBERTA GANGLA, ki ho z vsemi svojimi močmi in v zvezi z mogočnimi slovanskimi zavezniki pospešil zgradbo te prepotrebne železnice. Naš kandidat Engelbert Gangl v sodbi — dr. Evgena Lampeta. Leta 1902. je izdala »Družba sv. Mohorja« povest »Včliki trgovec«, ki jo je spisal naš sedanji kandidat za državni zbor, gospod Engelbert Gangl. Bralci so se za to Ganglovo povest kar trgali, tako jim je ugajala. Zlasti Dolenjci in Belokranjci so jo čitali s pravo naslado. — »Dom in Svet«, to je list, ki mu je urednik dr. Evgen Lampe, je tedaj tudi ocenil to Ganglovo povest ter je pisal o nji med drugim tudi tako (glej »Dom in Svet,« 1. 1902, str. 689 in 690!): »Pisatelj nam popisuje zgodbo Zalokarjevega Janeza iz Metlike, nadarjenega belokranjskega dečka, kateri se z lastno pridnostjo povspne do »velikega trgovca« v Trstu. Doma v rojstnem kraju pa gospodarstvo vsled pijanosti očetove in raznih neprilik propade. Brat France se izseli v Ameriko. Janezu je žal, da ni rešil domačega doma. »Včliki trgovec« hipoma izgubi vso delavnost. Umreta mu žena in hči, v najlepši dobi pusti delo in se s prihranjenimi novci vrne v domači kiaj.« Ako sodimo ta spis s stališča »povesti«, moramo pač reči, da pogrešamo v njem pravega razvoja. Prva polovica se dviga vedno višje, dotlej, ko postane Janez dedič velike trgovine. Potem pa povest hitro pada s svojim junakom navzdol, dokler prej tako delavni in podjetni mož ne izgubi vse energije ter ne opusti vsega dela. Nismo mogli najti prave krivde, ki bi opravičevala ta preobrat. Mož tolike navdušenosti za trgovino se pač ne more hipoma tako izpremeniti. Vsa povest ima bolj značaj kronike, v kateri so posamezni dogodki le bolj v zunanji, ne toliko v notranji zvezi. Zlasti proti koncu, ko sledi smrt za smrtjo, dobiva vsa povest bolj biografski značaj. Prva polovica ima očitno tudi vzgojevalni smoter, kar je za ljudsko povest velike važnosti. Druga polovica s svojo žalostno resignacijo pa mu nasprotuje. Pač pa je v posameznosti obilo prave leposlovne vsebine. Pisatelj je lirik, in ta struna odmeva iz vseh popisov in iz vsega pripovedovanja. Zato pa so najkrasnejša mesta v tej povesti ona, na katerih s« more pripovedovalec vglobiti v popisovanje čuvstev in notranjega duševnega življenja. Napredujoča pijanost starega Zalokarja je od pričetka do blaznosti popisana s pretresljivo istinitostjo. Proti koncu pa se vglablja pisatelj v žalost in obup, tako da dobi vsa povest nekak sentimentalen značaj, ki je temmanj v soglasju z realističnim naslovom, ker je v zgodbi Zalokarjevega Janeza ravno doba njegove »velike trgovine« popisana najkrajše in z najmanjšim vznosom. Prav ceniti bo pa znal to povest samo rojeni Belokranjec, pravo metliško dete. Zakaj, to je prava metliška povest. Osebe so skoro vse istinite. Župan Hes, narodnjak Navratil itd. so že umrli. Janko Stupar z več drugimi še travo tlači. Kraji, ki jih omenja pisatelj, so vsi istiniti. Od metliške proštije tje doli do Karlovca — vse to je prava rodna Bela Krajina. Središče pokrajine in povest pa je tam pri Materi Božji trifarški, kjer se tik Kolpe in hrvaške meje dvigujejo tri cerkve. Tam pri Treh farah so veliki cerkveni shodi, kjer se zbirajo Slovenci in Hrvatje v neštetih množicah od blizu in daleč. Ločen je ta kraj od druge slovenske zemlje ter pripada zemljepisno in deloma tudi etnografično bolj k hrvaškemu ozemlju, kakor k slovenskemu. Poseben rod prebiva tam, z lastnimi šegami in z jako razvitim blagoglasnim narečjem. Srce tega ljudstva je jasno kakor zlata vinska kapljica, ki jo rode njihove gorice. Beli Kranjec je mehke duše, poln mile narodne poezije. Borba za življenje pa ga dela tudi trdega in jeklenega v delu. Marsikatera jasna glava je že prišla čez Gorjance. Te lastnosti je združil pisatelj v svojem junaku tako, da nam je v njem pokazal res nekak vzor pravega Belokranjca: Meliko-čutna, skoro sanjava nrav, ki ljubi strastno svojo rodno grudo, se druži z bistrim razumom, ki mladeniča žene proti nagnjenju srca ven v življenje. Belokranjski mladenič prekosi vse vrstnike; svet se mu odpre in bogastvo sc mu vsuje v naročje. Pa v srcu mu spi spomin na milo majko Belo Krajino; in ko se ta zbudi, se mu zde puste palače in prazno zlato. Ubožna, bedna Bela Krajina mu je več kot vsa svetovna trgovščina, in on so vrne tja nazaj med siromake ob Kolpi, da jim izkazuje dobrote od svojega obilja. To je značilna poteza v nravi tega ljudstva, in to je pisatelj zadel, ker je sam v zrasel med Belokranjci. Rojaki pa bodo ■/. veseljem čitali to povest, ker jo bodo spoznali kot svojo tudi po slogu in po nekaterih jezikovnih posebnostih.« In kdo je napisal to laskavo oceno Ganglove povesti? Nihče drugi, nego dr. Evgen Lampe, ki sedaj, ko je Gangl kandidat za državni zbor, Gangla blati, obrekuje in črni po »Slovencu« in »Domoljubu«! To so katoliški poštenjaki! Mi pa pravimo: Engelbert Gangl ima zaslugo, da je s peresom in knjigo razglasil širom sveta slavo in čast svoje ožje domovine, slavo in čast svojih belokranjskih rpjakov. Pred Ganglom ni tega storil nihče! Letos izda »Mohorjeva družba« zopet Ganglovo novo povest: »Trije rodovi«, katere dejanje se vrši na slovenski zemlji, v Beli Krajini. Ta povest je dobila od »Mohorjeve družbe«, ki jo v pretežni večini upravljajo duhovniki, častno nagrado. — Tudi v tej knjigi se opisujejo krasote in vrline Dolenjske in Bele Krajine, in tako si je pridobil Gangl novo zaslugo, da poveliča pošteno ime svojega pozabljenega rojstnega kraja! Hvala mu za to! Kaj pa je storil Jarc za dolenjski svet? Z eno besedo: nič! Zato pa ne bomo volili Jarca, ampak na glasovnice bomo vsi zapisali ime svojega rojaka: ENGELBERT GANGL, deželni poslanec. Ta' ki nas pozna, ki nas časti in proslavlja v svojih spisih, naj bo tudi naš državni poslanec! Zvest Mohorjan. Ljudstvo naj vidi resnico. Šolski zakon, o katerem je govoril Jarc svojim volilcem, izgleda vse drugače, nego ga je opisal prof. Jarc. Mi smo tudi za to, da sc da ljudstvu odločevati pri šoli, toda poglejmo si, kdo si je vzel pravico ljudstva za-se? Na Gorenjskem, v Dražgošah, je znani župnik Pfajfar. Ta župnik si je najel par fantičev, ter z njima napravil ovadbo na deželni šolski svet zoper ta-mošnjega učitelja g. Stupico. Kakšne reči so pisali v ovadbi zoper učitelja, je pokazalo sodišče v Škofji Loki, ki jo »krščanskega« župnika — vsled obrekljive in neresnične ovadbe — obsodilo na 50 K globe in vse sodne stroške. Oba fantiča, ki sta pa po hujskanju »krščanskih« poslancev in župnikov tudi krivo -pričala, je sodišče obsodilo vsakega na — 24 ur zapora. To ovadbo je pa podpisal tudi poslanec Demšar, katerega pa gotovo g. učitelj ne more tožiti, ker je imun. Zato pa se je tudi upal podpisati ovadbo, ker je vedel, da mu sodišče ničesar ne more. Poslanec Demšar se pa sklicuje v ovadbi na neka pisma — ki so bila ukradena nekomu v Železnikih — in ki jih ima prof. Jarc. Pri tej tatvini je torej soudeležen tudi prof. Jarc, kakor trdi poslanec Demšar, ki se sklicuje nanj v ovadbi na Stupica.Ce povemo še,da je bila pri deželnem šolskem svetu deputaeija Dražgošanov, ki je imela s seboj nad 100 podpisov od iamošnjih posestnikov in v njih imenu zahtevala, da mora učitelj g. Stupica ostati v Dražgošah, potem so nam besede prof. Jarca, da mora pri šoli tudi ljudstvo govoriti — jasne, kajti g. Stupico se še vedno od deželnega šolskega sveta disciplinarno preganja in prof. Jarc, ki je član deželnega šolskega sveta, noče upoštevati ljudske volje. Skrajno podlo je, da ime in voljo ljudstva na tako nesramen način izrabljajo župniki, ki s pomočjo tega napravljajo lažnjive in obrekljive ovadbe zoper pošteno učiteljstvo. Nesramno je, da ti ljudje izrabljajo in zapeljujejo mlade ljudi pri tem v greli, h krivemu pričanju in spravljajo pri tem mlade ljudi v nesrečo. Je - li to oni del šolskega zakona, ki daje ljudstvu pravico pri šoli govoriti? Nesramno je, da si prof. Jarc in posl. Demšar prisvajajo ljudsko voljo na ta način, da se poslužujejo ukradenih pisem in na ta način v imenu ljudstva, a proti volji ljudstva — krivično preganjajo pošteno učiteljstvo 1 Hinavščina in laž je vse, kar govore o pravicah, ki jih dajejo klerikalci pri šoli ljudstvu, kajti to, da poslanec Demšar podpiše lažnjivo in obrekljivo ovadbo zoper učitelja, to ni ljudska volja! To se pravi nesramno izrabljati ljudsko voljo in krasti ljudstvu čast in pošteno ime! Ljudstvo bode storilo prav, da samo pri volitvah pokaže poslancem Jarcu, Demšarju in Lampetu — kaj je ljudska volja in kaj se pravi ljudstvu se hliniti in hkrati krasti mu dobro in pošteno ime! Če ljudstvo postavi poslance na višje mesto, pa sme tudi od njih zahtevati, da so pošteni, ne pa, da z imenom ljudstva uganjajo lumparije. Tudi poslanci morajo biti pošteni! Ponavljalne šole, s katerimi se Jarc toliko hvali, so pa ravno po učiteljstvu samem nastale in jih je učiteljstvo, ono učiteljstvo, kateremu pripada tudi g. Gangl, še tedaj vodilo in pospeševalo, ko se Jarcu o poslanstvu še sanjalo ni. Torej je to, da je S. L. S. vse naredila za ponavljalne šole — nesramna laž, kakor je to obrekovanje in laž, da se napredno učiteljstvo nič ne briga za sadjarstvo in strokovni pouk ljudstva. Poglejte, kaj so naredili g. nadučitelju Žirovniku, ki je priznano marljivo vodil pouk in pospeševal sadjarstvo niecf ljudstvom v Št. Vidu nad Ljubljano. Prestavili so ga, in sicer zato, ker ga je ljudstvo ravno vsled njegovega dela preveč čislalo in spoštovalo in mu je bilo preveč vdano. Bali so se, da bi g. Žirovnik ne odkril tudi ljudstvu lumparij, ki jih uganjajo klerikalni poslanci in bi ljudstvo potem poslancem ne pokazalo — hrbta pri volitvah. In kdo ga je preganjal, ker je delal za blagor ljudstva in le v korist ljudstva? Bil je to profesor Jarc in tisti kleri- kalni poslanci, ki sede v deželnem šolskem svetu. Pa naj še rieče prof. Jarc, da: »Časih so gojili stari učitelji z vso vnemo sadjarstvo, današnji liberalni učitelji pa raje hujskajo.« Mi pa odgovorimo: Gasili so poslanci bili pošteni, danes pa niso več! časih so poslanci delavne učitelje podpirali, danes jih pa preganjajo! Časih so bili klerikalci in poslanci dostojni, danes pa oni, kakor poroča zadnji »Domoljub« — zmerjajo delavno učiteljstvo z barabami! Ljudstvo glej, a ne strmi, kajti to so malenkosti proti velikim lumparijam, ki jih počenjajo klerikalci v imenu ljudstva in oni so še tako predrzni, da se upajo še ljudstvu pred oči. Ven s hinavci, poštenjakov nam treba! Zatorej ljudstvo, voli poštenjaka; in Dolenjci, pokažite pri volitvah, da spoštujete le poštenjake in poštenost, ter oddajte svoj glas ENGELBERTU GANGLU, deželnemu poslancu, c. kr. učitelju, ki mu na poštenosti nihče ničesar očitati ne more, ki najbolje pozna vaše težnje in jih bode znal zastopati, ker je vaš rojak! § Klerikalci in Velika Loka. Laž in neumnost je vzel v zakup klerikalni »Domoljub«. Razširja ju povsod in razumljivo je, da se je spravil tudi na naprednjake občine Velike Loke. Smo jim trn v peti, ker klerikalcem prečrtamo premnogo zanje lepih računov. Veliko se trudijo in strastno žele padca naprednjakov pri volitvah, ker potem bi imeli svobodne roke in skubili bi ljudi čisto po klerikalni navadi. Tla jim pa niso pripravna, četudi jim dajeta znani župnik Oblak in Povše svoj blagoslov, kateri naj bi pa nosil sad le njima. Polagoma prihajajo ljudje do spoznanja, da občinska uprava nima nobenega stika z vero. Saj so čutili in videli neštetokrat, da zaženejo duhovni divji krik o nevarnosti vere vedno le takrat, kadar občinski odbor ne ugodi predlogom v korist župnika Oblaka, oziroma Povšeta. Samo zahtevajo, a ne dajo nič. Kdor ne ugodi njih zahtevi in mu je na srcu le bla-gobit občine, ta je v njih očeh brezverec, slab gospodar, ki dela le v svojo korist. Vse to naj bi govorili, pisali, ko bi bila resnica; toda laž za lažjo, neumnost za neumnostjo grmadijo v svojih časopisih. Ljudje vse to vidijo in tiho prenašajo. Pokazali pa bodo pri volitvah, da jim je resnica sveta in hočejo odbornike, ki bodo pri občinskih sejah zastopali koristi kmetov, ne pa župnikov. lllačice se jim tresejo za odborniška mesta. Da jih ne stresejo raz stolčkov, so posegli po zdravilih. Toda, kako so umazana in nevredna mož, naj kaže naslednje: Dne 15. septembra je izšel v »Domoljubu« dopis iz Velike Loke, ki je popol- noma vreden svojega očeta. Častiti dopisnik ima tak strah pred naprednimi Ločani, da vidi v dveh ali treh že cel shod. Pravi, da se vrši shod za shodom pri gosp. Šlajpalm, v resnici sta se vršila le dva javna shoda. Vse druge trditve so laž. Pravite, da želimo k jaslim. Delate in sodite vse po sebi. Ljudstvo samo naj sodi, komu se je privezalo srce k občinskim jaslim, iz naslednjega »slučaja«. Župnik Oblak je zgubil tožbo radi motenja posestva proti okrajnemu cestnemu odboru. Precej velike stroške, okoli 3000 K, je hotel po predlogu župnika Povšeta pri znani burni seji pri Gorcu zvrniti na občino. Šlo bi, toda v veliko žalost župnikov sedita v odboru tudi dva naprednjaka. Stisnile so se pesti in zaropotale so mize in nad predlogom se je izreklo smrtno obsodbo. Zmagala sta napredna odbornika, dasi so nekateri odborniki pljuvali v svojo lastno skledo, ker niso možje, pač pa kimavci. Za razsodne volilce je to dovolj. Cestnemu odboru se očita, da je zadolžen do vratu. V resnici pa je stvar sledeča: Nove ceste Čatež - Moravče je polovica že splačana, za drugo polovico je denar na razpolago. Dovozno cesto na Mirni je treba splačati (dovolil je deželni odbor) šele meseca avgusta 1911. Vse delo v Čatežu pod cerkvijo se je ponudilo gosp. Lončariču za 2000 K. Ker ni hotel prevzeti, je cestni odbor sam vodil delo in vsi stroški znašajo 1061 K 78 vin. Tako je z onim nadzornikom, ki je imel 6 K — kakor pravi dopisnik — da se je delo izvrši- lo jako dobro za 938 K 22 vin. cenejše, kakor če bi delal gosp. Lončarič. Onemogla jeza vas tare radi, izbornega gospodarstva načelnika cestnega odbora in ker ne najdete druge rešilne bilke, se oprijemlje-te — laži. To je slab znak in cenjenemu bralcu zadostuje, da s studom obsodi taka očitanja. Na Veliki Loki imamo gasilno društvo. Društvo ni klerikalno, zato se vanj zaletuje častiti dopisnik. Kdor ve, kolike važnosti so gasilna društva kmetom ob nesrečah, jih mora z veseljem gojiti in podpirati. Klerikalno sovraštvo je pa tako podlo in brezmejno, da jim v svoji slepi, strankarski strasti nasprotuje in hoče uničiti. Ne najdemo besedi, da bi zadostno obsodili tako početje. Dopisnik se pritožuje, da nam je za cerkev vsega škoda. Bog se usmili, kako daleč smo prišli! Župnik Oblak ima mlekarno in vsled tega veliko odpadkov, s katerimi bi lahko redil več prašičev. Hoče torej še osem novih svinjakov. Napredni odborniki pa stoje na tem-le stališču: Župnik ima kot trgovec, mlekar itd. sam dobiček in naj tudi sam zida svinjake. Pride znabiti — Bog daj, škof gotovo ne — drugi župnik, ki bo duhovnik in ne trgovec in prazni svinjaki bi bili v večno proslavo previdnim odbornikom, klerikalci zamenjajo že cerkev s sv...........Žalostno! Sedaj pa občinske doklade! Te naj po dopisnikovem mnenju pričajo o vzornem klerikalnem gospodarstvu. Številke naj govore: Za časa naprednega odbora je bilo občinskih doklad 22% in od teh so znašale akcije dolenjskih železnic 10%, kakor hitro so pa prevzeli klerikalci vajeti občinske uprave, so doklade takoj v prvem letu poskočile na 29%, sedaj pa niso nikdar pod 30%. Ne bodite na dan s hvalo, ker številke dovolj jasno govorijo, kako slabo je klerikalno gospodarstvo. Glede zavarovanja opomnimo to - le: Bili smo odločni nasprotniki tega klerikalnega gibanja. Delali smo pa proti le takrat z vsemi silami, ko je imela biti vaša nakana v našo škodo uresničena. Sedaj se pa ne ukvarjamo s takimi stvarmi, ker nimamo 24 ur prostega časa na dan,kakor vi, duhovni dopisnik. Trdo moramo delati in nočemo porabiti dragega prostega časa po dopisnikovi maniri — za laži. Najhujši udarec se jim je zadal z odkupom bere. Ne morejo ga preboleti. Najmanj ne dvomimo, da si večkrat mislijo: »Ti prokleti liberalci, pa so nas dali.« — Lahko to razumemo, ako upoštevamo, da se je dosegel odkup v Št. Lovrencu v znesku 8000 K in pride na posameznika enkrat za vselej najmanj 24 K in največ 48 kron. Sedaj naj pa vsak preračuna, koliko jim mora dati vsako leto v naturi in vzkliknil bo: »Ni čuda, da se tako krčevito drže bere in preganjajo radi tega vse zavedne kmete!« — V dopisu se še celo tako daleč poniža, da nas imenuje radi tega »uboge kmete«. Vraga, zakaj ste pa vzeli 8000 K, če nas imate tako radi1? Dajte jih nazaj in pokažite v dejanjih srce za kmeta in ga ne božajte samo z besedami in obljubami ! Isto smo hoteli doseči v trebanjski fari. Toda gospodje duhovni so začeli obdelovati ženske in jih ščuvati j>roti odkupu. Kimavci so se vdali temu pritisku in svojega namena v veliko škodo kmetov nismo dosegli. Stavimo ponižno vprašanje: Zakaj ste se pa v trebanjski fari uprli z vso silo? Vi, ki nas ljubite le takrat, kadar imate od nas dobiček! — Odgo' brite odkrito, kakor govorimo odkrito mi z vami! Možakar je zaključil svoj dopis iz Velike Loke z neumnostjo. No, saj od laži do neumnosti je prav kratka pot. Revež ima od same strasti do naprednjakov tako skisane možgane, da ne razume več navadnega stavka: »Mi smo ta veliki davkoplačevalci.« S tem hočemo povedati, da smo kot posamezniki največji davkoplačevalci in ne kot celotna podobčina Velika Loka. Glejte, in ta ljubi duhovni dopisnik gre na podlagi tega dokazovat, da je tri več ko ena. Gospodu priporočamo, da se kam daleč preseli, ker neumnost je nalezljiva bolezen. Odgovorili smo, ker smo bili izzvani v »Domoljubu«. Imamo mnogo drugega gradiva za javnost, toda omejili smo se le na ona podtikanja, s katerimi se nam hoče krasi i čast in očitati nepoštena dejanja, češ, da mi kmetje odiramo tovariše kmete. V tem oziru bi duhovnemu dopisniku lahko vrgli v obraz, da je podel lažnik, toda prepuščamo to bralcu samemu, da sodi in obsodi pravično po dejanjih nas in druge. Naš namen je pač drug: Naj bi tem potom spoznali tudi drugi kmetje vse laži, s katerimi jih slepijo duhovni gospodje v »Domoljubu«. Kdor izmed kmetov ima količkaj samostojnosti, bo takim lažem odgovoril tako, kot odgovori pošten mož. Ares dopis v »Domoljubu« mrgoli samih laži. Edina resnica je trditev, da se bližajo občinske volitve. Da, občinske volitve so pred durmi in duhovniki bodo porabili vso silo, da bi zmagali in s pomočjo občinskega denarja spravili svoja zadolžena podjetja na noge. Toda kakor je Št. Rupert pomel z vsemi škodljivci občine, tako naj stori tudi Velika Loka. Na svoji zemlji moramo biti kmetje gospodarji. — Upamo, da pridejo vsi volilci do spoznanja, da iz naših krvavih žuljev si ne bo nikdo v lenuharjenju koval kapitala in naj je to Peter ali Pavel. —lj. Politični pregled. Štajerski deželni zbor. Štajerski deželni zbor je najbrže obsojen na smrt. Med slovenskimi klerikalci, vlado in Nemci se še vedno vrše pogajanja. Če bodo ta pogajanja rodila za Slovence kak uspeh, je zelo dvomljivo, dvomljivo toliko bolj, ker slovenski klerikalci ne pridejo z barvo na dan. Kriče o krivicah, ki se gode Slovencem, jasno in odločno pa nečejo povedati, kaj pravzaprav zahtevajo. Da se na ta način vleče za nos Nemce in vlado, proti temu ne bi nihče ugovarjal, ali da se na ta način vleče za nos tudi slovenske kmete, proti temu se mora odločno ugovarjati. Da ta klerikalna taktika ne bo rodila prav nikakega uspeha, je ravno tako gotovo, kakor je gotovo tudi to, da bo slovenski kmet plačal stroške obstrukcije. Klerikalci ne bodo s svojim delovanjem slovenskemu kmetu prav nič koristili, pač pa mu bodo napravili ogromno škodo. O tem se bodo slovenski volilci prepričali, ko bo prepozno. Nižjeavstrijski deželni zbor. Zvišanje davkov — samo na to se razumejo klerikalni zastopniki avstrijskih narodov. V prvi seji nižjeavstrijske-ga deželnega zbora so klerikalni poslanci zvišali davek na pivo. Doslej se je plačevalo deželnega davka od hektolitra 1 K 70 vin., odslej se bo plačevalo od hektolitra 4 K, torej kar za 2 K 30 vin. več. Davek zvišati, to pač ni nikaka umetnost, ampak plačevati ga, to je težje. Sicer pa klerikalci itak ne znajo nič drugega, kakor zviševati davke. Kmetje volilci! V nedeljo, dne 2. oktobra, se vrše v novomeškem okraju trije shodi in sicer v Brusnicah t« Pi o. o o. ■o o ■a «1 P P —*• JU* 3 3 O -O 05 2 3 S o 2. • o* 7b sc n O o< 3 O % l n« mm m nežni domačega izdelka priporoča 3 52-29 Josip Vidmar = v Ljubljani = Pred Škofijo 19, Stari trg 4, Prešernova ulica 4. o CT5 cO CD 0—H v— X) h- LO E - OJ •4-» CSJ co" K« OJ cT OJ C JU TD LO oo Vi vs IZ? o TU -*-» o co o" OJ Xi CA CO O O J co • • • • > u CD C/) n C CD H 3 O pH 0 T—« « CO co X3 E . OJ CO o. « Q Q J2 "ao © a >N * ^ Ms * s * « J S c ■§ O (*■ ’E? 0) cs ,§ s | 2^o rt p _ CJ 00 H k s Jj * §... CA M< aa © d •r* 5$ - - 0) TD 4 CA O . ® 2 t £ 0 g„ .-H H3 M O 1 'S O a a •M ■O .3 ® te k O te h a e. a a l. Šf » Oj p N 1 I ce g ~ j- o. 2 a ,2 « >(0 A ir • | dosežejo odrasli in otroci, |4 JTI T bolni in zdravi. — Polo-^ • vico stroškov prihranite v ja« v | gospodinjstvu na kavi, j|l r* J sladkorju in mleku, ako llKU V • pijete jf2g» SLADIN, “Ž35 j • a to je dr. pl. Zdravje fer En zavoj velja 50 vin. Dobiva se povsod. Po pošti se naroča najmanj pet zavojev po .•. povzetju pod naslovom v glavni zalogi. .•. Lekarna pl. Trnk6czy v Ljubljani zraven rotovža. .•. Za slabokrvne in prebolele je zdravniško priporočeno čl* n O dalmatinsko vino |Kuči sWF • najboljše sredstvo. 47 32 18 4 steklenice (5 kg) franko K 4"—. Br. Novakovič, Ljubljana. j parna opekarna g ^ 77 Josip Lavrenčič v Postojni N N M % priporoča razno opekoy kakor zarezani strešnik I. In II. vrste, strojni strešnik (kavler), strojna korita (žlebake), opeko za tlak ln zidno opeko najboljše kakovosti, po nizkih cenah in ' " v poljubni množini. ..-"-—L—------------- K N N N WMMMMMXXMXXMWEUXK P Umetna gnojila za jesensko, kakor tudi spomla- «5 dansko e i 0) % gnojenje ima vedno v S. zalogi po najnižjih cenah: «' f Milan Žnideršič s g Matenja vas - Prestranek K TS £ « Na zahtevanje dobi vsak zastonj gj Mi P* i in franko brošurico: Ml' i I l Jkč lJkč iMč 'jjtm ^ ^ ^M£ set sitf Mg/* 2MC tftč mv«* MfM «Jk£ Mkr* * »V* r|r5 N* ^5 m m m m m m m m m m m m m m lijubljanska kreditna banka V lijubljani Stritarjeve ulice štev. 2.®“ Podružnica v Celovcu. Podružnica v Sarajevu. Del. glavnica K 5,000.000. Podružnica v Spljetu. Rezervni fond K 450.000. Podružnica v Trstu. Sprejema vloge na knjižice in na tekoči račun ter jih obrestuje od dne vloge po čistih 41|2°/o Kupuje in prodaja srečke in vrednostne papirje vseh vrst po dnevnem kurzu. 74 20- 8 m m m m m m m m m m m * m m Vinske sode nove iz klane in žagane domače in slavonske hrastovine izparjene in ovinjene, porabne takoj za vsako vino prodaja zadruga Agro-Mei*kur v Ljubljani- Kupujte pri narodni tvrdki domači izdelek. Moko otrobe in druge mlinske izdelke izvrstne kakovosti dobavlja zadruga Agro- Mer kur, Ljubljana. Umetna gnojila kakor žlindro, kalijevo sol, kajnit, rudninski superfosfat naročite za pomladansko gnojitev takoj pri zadrugi Agro-Merkur v Ljubljani. Vino kakor ljutomersko, haloško, bizeljsko, dolenjsko, metliško, vipavsko, gorlško, Istrijansko, zanesljivo pristno, izborno kapljico dobavlja od 56 1 naprej zadruga Agro-Merkur, Ljubljana. Kose: iz najboljšega avstrijskega jekla, ki ustreza različnim željam posameznih pokrajin, kaljene in klepane, ponuja io 48—35 zadruga Agro-Merkur po najnižjih cenah. — Vsaka kosa ima vtisnjeno ime »Agro Merkur«. Ustanovljena 1882. Pošt. hranllnični račun št. 828.406. Telefon štev. 185. Kmetska posojilnica ljubljanske okolice registrovana zadruga z neomejeno zavezo v Ljubljani, na Dunajski cesti v lastnem zadružnem je Imela koncem leh 1909 denarnega prometa K 81,116.121-11 upravnega premoženja K 20,775.510-59 Obreituje hranilne vloge brez vsakega odbitka rentnega davka, katerega plačuje posojilnica sama za vložnike. Uradne ure vsak dan Dl 1,—12. In til 3.-4. štev. 18, V Ljubljani domu. €T\ Sprejema tudi vloge v tekočem računu v zvezi s čekovnim prometom ter jih obrestuje od dne vloge do dne dviga. Stanje hranilnih vlog nad kron 20,000.000. Posojuje na zemljižča po 5*/«°/0 z '/,°/o na amortizacijo ali pa po 5y4°/o brez amortizacije. Na menice pa po 6°/0. Posojilnica sprejema tudi vsak drug načrt glede amortizacije dolga Uradne ure vsak dan .-12. in od 3.-4. 3 52-39 Tisk »Narodne tiskarne* v Ljubljani,