Splošni učitcljski zbor v Gradcn. (Dalje.) Po nekterih vzajemnih pogovorih se o berilu tako le konečno določi: 1. Berilu naj učence uči razumno brati, naj jezik zbuja in razvija in jih sploh vneina za lepoto v jeziku. 2. Berilo naj požlahtnuje čulila in boljša serce. 3. Berilo naj se ravna po učencevi starosti in zinožnosti. 4. Vsaka berilna vaja naj obsega kaj celega in naj se splošno vjema z drugimi nauki. 5. Berilo naj ima tudi na vsaki stopnji kaj iz narodnega slovstva. 6. V perve berilne razdelke naj se jemlje več pesniških stvan. 7. Le ta, kdor je omikan in skusen v šolstvu, more pisati in sestavljati šolska berila. 8. Zapreka pri spisovanji beril in pri podučevanji je, da si učitelj ne sme sam prosto voliti šolskih beril. Na versto pride druga točka: ,,Ako pride življenje v šolo, gre šola v življenje*. 0 tem govori naj pred g. Kremer, vodja učilniške šole v Mariboru, in kaže, da učitelj oživlja šolo Ie takrat, kedar se sam čuti živega; učitelj naj ima tedaj veljavo pri družini in srenji. Tudi naj se zboljša učilni načert. Proč z vscmi nepotrebnimi šolskinii knjigami! \amesto mertve čerke naj bodo živa beseda! On nasvetnje: 1. Učitelji vsake posamesne dežele naj prosijo deželne zbore, da naj se učiteljska plača brez odloga in porazumljevanja tako vravna, da bode učitelj sam in s svojo družino mogel po svojem stanu spodobno živeti. 2. Cerkvenikova (mežnarjeva) služba se ne sme združevati z učiteljevo službo. 3. V vsaki šolski srenji naj se napravijo društva za lepo izrejo. 4. Solski okrajni ogledniki (Bezirksschulinspektoren) naj služijo kakor deželni šolski ogledaiki, da ne bodo še v kaki šoli podučevali. 5. Javna solska spraševanja naj se odpravijo, in nauiesto teh naj se obhajajo otroške slovcsnosti. Vse to se sprejme. C. deržavni poslanec Herrmann govori o nnalogi ljudske šole z uziroui naavstrijske razmere*, ter kaže, kako težaven je učiteljski stan še posebno sedanji čas, v ktereui se lii pa lam gibljejo razne stranke. Pravi, da naj bode učitelj nad vsemi, t. j. on naj iz višjega stališca opazuje vsako tako gibanje, in naj se povsod ravna kot moder mož, ki je vnet za pravico in resnico. 2. sept. t. j. tretji in zadnji dan zborovanja stopi na oder naj pred Ijubljeni starček g. Kohler iz Dunaja. Ta sivi govornik kaže v živih zgodovinskih čerticah kaj je bila šola nekdaj in kaj je sedaj za življenje, in kakošna mora biti, da bode prevagovala v novi eri. Poslednjič želi, da naj vlada razpiše darila za naj boljše pedagogične spise. Za tetn govornikom stopi pervikrat v učiteljskem zboru na oder ženska, gospodičina Ana Gr ossnig, učenica iz Gradca. Pravi, da bi bilo prav, ako bi se učiteljskih zborov in sploh učiteljskih društev in shodov vdeleževale tudi učiteljice, ktere bodo gotovo prav zveste tovaršice in učenke svojih skušenih sodelavcev. Zadnja in prav važna obravnava je bila: nKako naj se vredi učiteljska plača in stopnjevanji v uciteljskih službah"? Poročevalec o tej točki je bil g. učitelj in vrednik Jessen iz Uunaja, kteri je po pravici v zboru zvonec nosil. Naj pred kaže, da se učiteljem ne more nikakor očitati, da bi bili preveč sebični, da ne govore drugpga, kakor o svoji plači itd. Učilelji so v vseh dosedanjili zborih dostojno kazali , da jim je splošno šolstvo zpIo pri sercu, da pa se jim tudi ne more braniti, da bi o svoji lastni stvari ne suieli nič govoriti. Govori o novi šolski postavi, in pravi, da ni sicer popolna, vendar je delo, ktero učiteljstvu zagotovlja več samostojnosti, in da morauio vsi pripomoči, da se načela nove postave v duhu resnice uresničijo. Nova šolska postava pravi, da naj se učiteljem toliko daje plače, da bodo mogli brez vseh neprimernih postranskih opravil niogli po svojern stanu spodobno živeti; vendar je vse to Ie prazni glas, dokler se učiteljem njihovi stan resnično ne zboljša. Ako učitelji zahtevajo boljšo plačo. ne spolnujejo s