Robert Modrijan, Marija Ovsenik SPODBUJANJE DELOVNEGA POČUTJA NA ZAVODU REPUBLIKE SLOVENIJE ZA ZAPOSLOVANJE UVOD Priča smo kontinuiranemu tehnološkemu napred- ku, ki zahteva vse hitrejši tempo dela in vpliva na povečanje stresa in poklicne izgorelosti. Priklju- čitev toku napredka je neizogibna, saj je to oblika darwinizma, ki na trgu storitev in kapitala omo- goča uspeti oz. preživeti le tistim, ki se dovolj hitro in s pravim občutkom prilagajajo sodobnim tren- dom. Razmeroma lahko je slediti spremembam v tehnologiji, saj je ta na prostem trgu, vendar pa nobena tehnologija ne more in ne zna nadomestiti človeka. Tukaj pa že prihaja do odstopanj, saj rav- nanje s človeškimi viri v podjetju pogosto ne more držati koraka s tehnološkim napredkom. Ne gre le za pridobivanje novih znanj, temveč je pojav dosti kompleksnejši. Treba je spremeniti misel- nost, saj klasične, strogo hierarhično formalne ob- like vodenja in upravljanja niso dovolj fleksibilne za današnji nivo dela. Potreba po humanizaciji dela in po novih organizacijskih pristopih pri ravnanju s človeškimi viri je zato vedno večja. Supervizija in facilitacija sta obliki strokovne pomoči, ki se, prva na osebnem in druga na orga- nizacijskem nivoju, spopadata z obravnavo in pre- prečevanjem stresa na delovnem mestu. Namen naše raziskave (Vzpodbujanje delovnega počutja na Zavodu RS za zaposlovanje, 2001) je bil ugo- toviti prisotnost različnih oblik doživljanja stresa na delovnem mestu svetovalca zaposlitve v okviru Zavoda Republike Slovenije za zaposlovanje. Ob tem je bilo treba opozoriti tudi na možnost stro- kovne pomoči v skladu s sodobnimi trendi v orga- nizacijskem procesu. . s ! ,rt/ POTREBA PO STROKOVNI OBRAVNAVI STRESA NA DELOVNEM MESTU Strokovni delavci, ki se na svojih delovnih mestih iz dneva v dan srečujejo s človeškimi stiskami in težavami, boleznimi, psihičnimi motnjami, zasvo- jenostmi in materialnim pomanjkanjem, so po- sledično tudi sami izpostavljeni dejavnikom, ki lahko še kako načnejo njihovo psihično in somat- sko počutje. Ti pritiski se v Hteraturi najpogosteje delijo na dve skupini, in sicer stres in izgorelost. Težko je najti enotno, splošno sprejemljivo definicijo stresa na delovnem mestu (stresa, pove- zanega z delom, ki ga opravljamo). Veliko je poklicev, vsi pa imajo svojo lastno definicijo stre- sa, izraženo s specifičnostjo svojega dela. Naj- splošnejša definicija pravi, da je stres zahteva, ki temelji na prilagodljivosti telesa in duha. Če je ta zahteva zadovoljena, govorimo o prijetnem stre- su, ki je dobrodošel in spodbuden. V nasprotnem primeru govorimo o stresu, ki je neprijeten, neza- želen. Po definiciji avtorjev T. Lookerja in O. Gregsona (1993) je stres opredeljen kot »neskla- dje med dojemanjem zahtev na eni strani in spo- sobnostmi za obvladovanje zahtev na drugi stra- ni«. »Razmerje med dojemanjem zahtev in oceno sposobnosti za kljubovanje pritiskom odločilno vpliva na doživljanje stresa« (Covey 2000). Doživ- ljanje stresa je povsem subjektivna izkušnja, ki nikakor ni posplošljiva, saj lahko na videz ista situacija na nekoga deluje stimulativno, drugega pa zlomi. Looker in Gregson menita, da je posa- meznikovo dojemanje zahtev in ocena lastnih spo- sobnosti odločilno za obvladovanje položaja ob stresu. »Sodobno življenje in stres sta neločljivo povezana, zato se stresu nikakor ni mogoče pov- sem izogniti. Vse, kar pri tem lahko storimo, je, da se z vajo naučimo prehajati z območja škodlji- 203 ROBERT MODRIJAN, MARIJA OVSENIK vega na območje prijaznega stresa, ki ga lahko obdržimo z ustreznim individualnim razmerjem med zahtevami in zmožnostmi. Pri tem pa je po- trebno zapustiti izhojene poti, narediti korak naprej in znova pretehtati dojemanje okolja in medsebojnih odnosov, ki odločilno vplivajo na razmerje med sposobnostmi in stresom« (Looker, Gregson 1993). Glede na to, da so posredni ude- leženci stresnih situacij tudi strokovni delavci, je koristno, pravzaprav nujno, da v poklicih dajanja pomoči »postanejo bolj senzibilni za lastno doživ- ljanje stresa in prepoznavajo svoje prevladujoče vzorce spoprijemanja z njim. Pomembno je, da [...] prevzamejo odgovornost za upoštevanje zna- kov, da je njihov mentalni in fizični sistem preo- bremenjen, in si v takih situacijah zagotovijo po- moč« (Milosevic Arnold 1995). Zelo primerna in uspešna pomoč pri tem je nedvomno super- vizija, ki kot način učenja na samem sebi strokov- nemu delavcu omogoča učenje iz lastne prakse, usmerja ga na njegove neizkoriščene in neznane možnosti ter seveda na primerne načine obvlado- vanja in premagovanja delovnih obremenitev. Ravno neustrezen poskus reševanja problema pri- vede do stresnih situacij, kakor tudi do izgore- vanja. Pravica do supervizije je strokovnim delav- cem javno priznana, izhaja pa iz pravice uporab- nikov do kvalitetnih strokovnih uslug, ki so jim zagotovljene že po ustavi. Korist uporabnika socialno varstvenih storitev je merilo uspešnosti stroke in supervizija ima pomembno nalogo pri razvoju celotne stroke, razvoj pa se mora odražati v dobro uporabnika. Pojem izgorelosti vključuje simptome na po- dročju telesnega delovanja, čustvenega delovanja, kognicij in stališč. Izgoreli strokovnjaki izgubijo zavzetost pri opravljanju dela, čustven odnos do oseb, s katerimi delajo, je osiromašen, začnejo jih obravnavati na distanciran ali brezoseben način. Vzrok izgorelosti je pogosto razočaranje, ki je rezultat nerealno postavljenih visoko letečih ciljev. »Ovira pri delu z ljudmi je lahko tudi identi- fikacija s karizmo profesije, ki jo zahtevajo tudi nekateri etični kodeksi pomagajočih strok. Kariz- matične predstave se lahko oblikujejo bodisi v izobraževalnem procesu bodisi v profesionalnih združenjih, kjer oblikujejo cilje profesionalnega delovanja in vsebino profesionalnih vlog« (Milosevic Arnold 1999). л-п;-^ FACILITACIJA Pojem facilitacije je težko prevedljiv v slovenščino; dobeseden prevod pojma pomeni olajšanje stvari, jih narediti lažje, uporabljata pa se tudi izraza moderatorstvo in opora, vendar sta za opis kon- cepta facilitacije nekoliko preozka, zato je raba pojma facilitacija še najbolj primerna. »Koncept facilitacije je star: Sam Kaner v knjigi Facilitator's Guide to Participatory Decision-Making zasleduje podobne prijeme pri plemenskih ljudstvih Alja- ske, filozofijo in veščine facilitacije pa povezuje s pristopi, ki so jih uporabljali kvekerji, Gandhi, Martin Luther King in ljudje, ki so sodelovali v gibanjih proti nasilju.« (Cunder 2001: 20-21.) Facilitacija je načrtovanje in olajševanje procesa, ki naj bi razprave z vsemi nasprotujočimi pogledi in mnenji vred v dialogu pripeljal do konsenzual- nih rešitev. V današnjem delovnem okolju je zato vloga facilitatorja olajšati delovni proces z upo- rabo široke palete veščin in metod, s katerimi se od ljudi dobi najboljše, da dosežejo dobre delovne rezultate, plod interaktivnega dela v skupini, ki pelje k sinergijskim učinkom. Po navadi se ob za- četku procesa facilitacije od izvajalca pričakuje, da bo pomagal članom skupine pri sprejemanju odločitev in doseganju zastavljenih ciljev. »Ob tem gre lahko za delovne sestanke že formirane skupi- ne, za formiranje skupine, reševanje točno določe- nega problema, ali pa usposabljanje za samostoj- no reševanje problemov.« (Bentley 1994.) Model učinkovitosti skupine vsebuje tri bist- vene elemente in v procesu facilitacije pomaga facilitator ju ugotoviti, kateri od teh dejavnikov manjkajo oz. so prisotni. Ob tem se facilitator odloči, kako intervenirati in pomagati skupini, da bo postala bolj učinkovita. Najprej bo določil pomanjkljivosti in napake, ki so razlog za ne- učinkovito delo skupine. Pri neučinkoviti skupini manjka oz. je nepopoln vsaj eden od treh bistve- nih kriterijev, zato mora facilitator nato opredeliti, na kakšen način si je pravzaprav treba postaviti vprašanje, kako ti manjkajoči oz. pomanjkljivi kriteriji vsak posebej prispevajo k neučinkovitosti. Model nakazuje potrebne spremembe, ki jih mora izvesti skupina, da poveča svojo učinkovitost. Vsak element modela učinkovitosti skupine (npr. jasno definirane vloge, norme skupine) pred- stavlja predviden problem, ki ga mora skupina rešiti in to trajno, v smeri njene učinkovitosti. Vsak faktor (struktura procesa in organizacijski kontekst) in vsak podelement ima svojo specifično 204 SPODBUIANIE DELOVNEGA POČUTJA NA ZAVODU RS ZA ZAPOSLOVANJE vlogo pri učinkovitosti skupine. Še tako dobro razvit posamezen faktor učinkovitosti skupine ne more kompenzirati pomanjkljivosti ali celo odsot- nosti ostalih. Kadar skupina ne zadovoljuje postavljenih kriterijev učinkovitosti, ni mogoče določiti, na katere elemente mora facilitator posebej usmeriti svojo pozornost. Delovna skupina je s svojo kom- pleksnostjo prezahteven subjekt, da bi se lahko facilitator zanašal zgolj na predvidevanja. Ele- menti, ki sestavljajo faktorje modela učinkovitosti delovne skupine, med seboj namreč tvorijo kom- binacijo, ki s spremembo le enega od elementov povsem spremeni delovanje celotnega sistema in bistveno vpliva na neučinkovitost skupine. Sku- pine so odprti sistemi, zato sprememba enega od elementov povzroči tudi spremembo ostalih. Na- loga modela je predvsem dati facilitatorju mož- nost, da ugotovi pomanjkljivosti, gledano na učin- kovitost skupine kot na celoto. Naslednja slika prikazuje tehnike intervencije, za katere se lahko na prej opisane kriterije in lastno presojo odloči facilitator, da bi pomagal skupini. Pristop je seveda individualen; vsaka sku- pina s svojimi edinstvenimi značilnostmi zahteva posebno obravnavo za oceno primernosti posre- dovanja, ki mora biti izvedeno pravilno, tako da se v skupini poudarijo njene dobre lastnosti in odpravijo ali vsaj do neke mere nevtrahzirajo po- manjkljivosti. Ko faciUtator določi, v kakšni meri bo posre- dovanje v skupini zanjo najbolj koristno in naj- manj stresno oz. optimalno glede na dane oko- liščine, lahko pristopijo k reševanju problema. Kako na široko se bo facilitator skupaj s skupino lotil obdelave problema, je odvisno od večjega števila dejavnikov, kakor tudi od narave problema samega. Naloga, pred katero je postavljena sku- pina, se lahko formulira kot problem, ki ga je treba kar najbolje rešiti. Na Zavodu RS za zaposlovanje se kaže vse več stresa, konfliktov in negotovosti, ne le v od- nosu strokovnih delavcev med seboj, ampak tudi v odnosu do stranke. Država, ki žeU stopiti v Evropsko Unijo, bi morala v smeri boljšega ob- vladovanja globalizacijskih tokov vzpostaviti me- hanizme, ki bi zaposlenim omogočali strokovno avtonomijo in osebno karierno rast. Le na ta način bi lahko zagotovili, da bi zaposleni tudi v odnosu s stranko odpirali probleme strpno in ustvarjalno. Prav tak pristop pa bi lahko v tej situaciji pomenil ključni imperativ za spodbudo in za boljše delov- no vzdušje v konkretnem delovnem okolju. Populacija, zastopana v raziskavi, so bili zapo- sleni na Zavodu RS za zaposlovanje, ki svoje delo opravljajo na delovnem mestu svetovalca zapo- slitve. STROKOVNO IZOBRAŽEVANJE SVETOVALCA ZAPOSLITVE Smer strokovne izobrazbe je pomemben podatek, saj lahko glede na kadrovanje posameznih pro- filov delavcev sklepamo, kaj je glavni poudarek pri delu svetovalca zaposlitve. Delo je interdis- ciplinarno, zato smer izobrazbe ni posebej opre- deljena, stopnja izobrazbe pa naj ne bi bila nižja od VL stopnje. Med zelo široko paleto poklicev je zanimivo izločiti tiste, ki imajo že v sklopu izo- braževanja poudarek na znanjih in veščinah dela z ljudmi. Ti so v manjšini. To napeljuje na skle- panje, da je pri kadrovanju poleg pomembnih osebnih značilnosti večji poudarek na področjih dela, ki niso direktno vezana na delo s strankami in zahtevajo zelo širok profil delavca. Ob tem je treba omeniti, da mora vsak svetovalec pred na- stopom svojega dela opraviti interno izobraže- vanje o tehnikah intervjuja, ki je osnovna metoda pri delu s strankami. Izobraževanje traja delovni teden, kar je seveda občutno premalo za prido- bitev potrebnih znanj in veščin, ki jih zahteva delo s strankami. 205 ROBERT MODRIJAN, MARIJA OVSENIK DOŽIVLJANJE OBREMENITEV PRI DELU Rezultati prikaza doživljanja obremenitev pri delu kažejo, da so neuresničena osebna pričakovanja in slabo delovno vzdušje v več kot polovici pri- merov navedeni kot največja obremenitev sveto- valcev zaposlitve pri delu, šele na petem mestu je navedena pretirana delovna obremenitev. Iz teh rezultatov se kaže potreba po podrobni analizi obremenitev, na podlagi katerih bi se lahko pri- pravili organizacijski ukrepi za reševanje. Slabo delovno vzdušje s četrtinskim deležem je vseka- kor zaskrbljujoče, zato je načrtno delo na podro- čju delovnega vzdušja nujno. Iz njega namreč izhaja delovno počutje, ki je naravnano pozitivno ali negativno, to pa se konkretno odraža na delovni uspešnosti in učinkovitosti. Posledica tega je lahko tudi nezadovoljstvo strank, ki se kot vzrok obremenitev kaže v 11%. LASTNO PREPOZNAVANJE ZNAKOV STRESA V POVEZAVI Z DELOVNIM MESTOM IN NAČINI SPOPADANJA S STRESNIMI SITUACIIAMI Podatki potrjujejo tezo, da je današnje delovno okolje zelo stresno. Z različnimi organizacijskimi oblikami strokovnega vrednotenja in obravnave stresa na delovnem mestu se bo treba podati na pot omejevanja in odpravljanja stresnih dejav- nikov, ki se pojavljajo na delovnem mestu. Seveda se stresa iz delovnega okolja ne da popolnoma pregnati, veliko pa lahko naredimo na usposab- ljanju zaposlenih, da znajo stres prepoznati, ga oceniti, si pomagati s tehnikami samopomoči ali pa poiskati strokovno pomoč, ki mora biti insti- tucionalno organizirana in stalno na voljo. Zelo dobrodošla oblika strokovne pomoči je facilita- cija, ki z anahzo delovnega procesa in odpravlja- njem motečih elementov v njem pomaga izboljšati delovni proces kot celoto. Presenetljivo velik je delež destruktivnega reše- vanja občutenega stresa, ki se v več kot polovici primerov hote ali nehote prenaša na druge. Strokovno podporo kot odgovor na stres je na prvo mesto rangiralo 14% vprašanih, prav toliko pa jih za spopad s stresom uporablja razne tehnike sproščanja. PREDLAGANI MODEL SPREMEMB Ob ugotavljanju potreb po spremembah pri delu je zlasti izrazit poudarek na prevelikem številu strank in preobremenjenosti z administrativnim delom. Svetovalci so zaradi tega prisiljeni močno omejiti čas, namenjen posamezni stranki. Za kva- litetno posredovanje na primerno zaposlitev je odločilno prav dobro poznavanje brezposelnih oseb, kar pa zahteva ogromno dela ter seveda s tem povezanega časa. To je kontinuiran proces in ne enkratno delo. Kot hud problem se kaže tudi velik delež povsem administrativnega dela, ki s svojim obsegom dosega ali celo presega nepo- sredno svetovalno delo s strankami. Pri svojem delu se svetovalec zaposlitve srečuje tudi z veli- kanskim številom predpisov in navodil, ki jih mora poznati, saj so v skladu z njegovo interdiscipli- narno naravo dela. Navodila so včasih tudi težko razumljiva, zelo pogosto se menjajo in dopolnju- jejo, tako da je čas, namenjen preučevanju in urejanju navodil, za delo pomemben element v sklopu celotnega delovnega časa. Kot problem se kažejo tudi neprimerne računalniške aplikacije, ki bi jih bilo treba za potrebe svetovalcev zapo- slitve modificirati, da bi bile res v pomoč pri delu in ne bi, kot se pogosto dogaja, podvajale dela. Operativno povsem nepotrebnih podatkov in ru- brik, ki kljub svoji obširnosti (ali prav zaradi tega) ne omogočajo celovitega pregleda nad osebami v evidenci brezposelnih oseb, je obilo. Prav vse podatke o brezposelni osebi poskušajo šifrirati, kar kaže na mehanicistični pogled ob obravnavi brezposelnih oseb, računalnik pa namesto orodja, ki naj bi olajšalo delo, vse bolj spominja na Or- welovo fikcijo. Iz slike potrebnih sprememb je po mnenju sve- tovalcev zaposlitve razvidno, da predlogi segajo v vse segmente dela, koncentrirani pa so, kot je bilo že omenjeno, pri preobremenjenosti z admi- nistrativnimi opravili, kar gre na škodo dela s strankami. Predvidevanja, da je stres, povezan z delom, močno prisoten pri svetovalcih zaposlitve, so se v empirični raziskavi potrdila. Kaže se potreba po uvajanju novih, v svetu že dokazanih metodah organiziranja, motiviranja in spremljanja zapo- slenih. Metodi facilitacije in supervizije sta le dve od metod, katerih naloga je omogočati, da korak z razvojem tehnologije držijo tudi kadri. Nikakor to nista edini in vsemogočni obliki pomoči. Faci- litacija na nivoju formiranja in vodenja delovnih 206 SPODBUIANIE DELOVNEGA POČUTIA NA ZAVODU RS ZA ZAPOSLOVANIE skupin in supervizija na osebnem nivoju sta v praksi že potrjeni in preverjeni učinkoviti obliki. Uvajanje teh in podobnih oblik suporta zaposle- nim ima dolgoročne rezultate na osebnem zado- voljstvu zaposlenih, iz česar izhaja ugodna delov- na klima, ki je pogoj za učinkovito, kreativno in inovativno delo. Iz opravljene raziskave je mogo- če potegniti ugotovitev, da je poznavanje oblik strokovne pomoči ob stresu, ki se neizbežno po- javlja ob delu, slabo. Osnovni namen raziskave, ki je bil tudi dosežen, je bil predvsem ozavestiti stres, ki smo mu vsi izpostavljeni, saj le, če se stresa zavedamo in ga sprejmemo kot dejstvo, brez poskusov zanikanja, lahko smiselno vpelju- jemo metode pomoči, tako preventivne kot kura- tivne. Tako supervizija kot facilitacija bi bili v kontekstu del in nalog, ki jih opravljajo svetovalci zaposlitve in drugi zaposleni v okviru Zavoda Republike Slovenije za zaposlovanje, dobrodošli obliki institucionalno organizirane podporne mre- že, ki bi bila zaposlenim v oporo ob zahtevnem in odgovornem delu. LITERATURA T. Bentley (1994), Facilitation. Gloucestershire: McGraw-Hill International. L. C. Cooper, J. M. Smith (1985), fob Stress and Blue Collar Work. Chichester: John Wiley & Sons. K. CuNDER (2001), Ustvarjam okolje, v katerem vsakdo razkrije svojo resnico. Sobotna priloga Dela, 3. marec: 20-21. R Hawkins, R. Shohet (2000), Supervision in the Helping Profesions: An Individual, Group and organizational Approach (2. izd.). Buckingham: Open University Press. http://med.over.net/za_boInike/bolezni_clanki/stres_clanek_l.htm T. Looker, O. Gregson (1993), Obvladajmo stres. Ljubljana: Cankarjeva založba. V. Milosevic Arnold, M. Vodeb Bonač, D. Erzar (1995), Uvajanje supervizije na področju socialnega varstva v Sloveniji. Ljubljana: VŠSD (Raziskovalno poročilo). V. Milosevic Arnold, M. Vodeb Bonač, D. Erzar Metelko, M. MoŽna (1999), Supervizija - znanje za ravnanje. Ljubljana: Socialna zbornica Slovenije. R. Modrijan (2001 ), Vzpodbujanje delovnega počutja na Zavodu Republike Slovenije za zaposlovanje. Kranj: Fakulteta za organizacijske vede (Magistrska naloga). M. OvsENiK, M. Ambrož (2000), Ustvarjalno vodenje poslovnih procesov. Portorož: Turistica, Visoka šola za turizem. M. OvsENiK (2001), Globalizacija, etika in človekove pravice. Management in globalizacija: Zbornik posvetovanja z mednarodno udeležbo (2. knjiga). Kranj: Moderna organizacija. M. R. Schwarz (1994), The Skiled FaciUtator. San Francisco: Jossey-Bass Publishers. 207