Prvi in edini možni način filozofove biti1 ^ BORIS ŠINIGOJ riftoq avflpdmcx ScajKOv Heraklit (DK22B119) V pričujočem motrenju te, za vsakega filozofa prav gotovo neogibne, iz njega samega vznikajoče in njemu samemu prvenstveno zadane teme, izhajam iz nujnosti korenitega, resnični koren (pl£a) zadevajočega prevpraševanja lastnega mišljenja in s tem tudi lastne biti. Nujnosti, ki se mi, filozofu (če naj bom filozof) postavlja kot osnovno bivanjsko vprašanje. Gre mi namreč za filozofsko iskrenost, ki je v prvi meri etične narave in izvora ter kot taka odločujoče stopa že pred samo filozofijo in ki jo razumem kot neprestano samopreiskovanje in samoprisluškovanje, kot nenehno prebujanje lastne zavesti. Ko pravim neprestano, hočem predvsem poudariti nujnost tega in takega početja. Nočem se slepiti, da filozof more neprestano, to je prav vsak trenutek izrekati svoj "cogito, ergo sum", se pravi samega sebe kot filozofa, pač pa se ravno iz tega nenehnega samoprevpraševalnega nemira šele lahko porodi temeljni filozofski samopremislek. Prvi bližnji filozof, ki se docela zave prave nuje takega samopremisleka (a ne še morda tudi njenega zadnjega dna) je Descartes. Njegove Meditacije nosijo v sebi vzor filozofskega samopremisleka; z njimi poskuša izreči principielno nujen začetek ne le samemu sebi kot filozofu, temveč tudi filozofiji kot uni- verzalni, k-resničnemu-enemu (principu principov)-zaobračajoči-se znanosti. 1.) Pričujoči spis jc prvi in uvodni del Siršc zasnovanega dela z naslovom "Temeljnost in breztemeljnost mišljenja", ki izhaja predvsem iz filozofskega prevpraševanja prvih vprašanj mišljenja s posebnim ozirom na starogrško filozofsko misel. Pri tem nima pretenzije po strogem historično-filološkem pristopu k starogrški filozofiji, temveč poskuša prej porajati današnji filozofski odgovor in razmejevanje tega odgovora v smeri izoblikovanja lastne filozofske drže ob soočanju s prvimi izkustvi mišljenja, kolikor želi vtem dotikanju razpreti nove poti mišljenja in občutenja ter na ta način povrniti dignitetosami spekulativni strasti mišljenja. Že od Hegla naprej namreč zgodovina filozofije ne pomeni navadne historiografijc, marveč filozofijo samo, to je dajanje filozofskega odgovora na temeljna filozofska vprašanja in zavzemanje lastnih stališč in njihovih razmejevanj v odnosu do filozofske tradicije. Začetki filozofskega samoprevpraševanja pa se razvijejo že znotraj antične filozofije. Sem spada že delfski jvw&i oceanov, kot morda začetni impulz sploh zahodni filozofiji, ali pa Heraklitova izjava: " E5i^Tis avpama* Satjxajv (DK22B119), kolikor uvideva, da v njem ne gre za nikakršen etos kot neko čud, posebnost, ki bi bila človeku njegov demon oziroma usoda, kakor to rada razume novodobna filološka znanost (prim, že DK;S.177), marveč nahaja zgodnji oziroma izvorni pomen, ki ga nosi prej v smislu bivališča (Aufenthalt), kraju prebivanja (Wohnen) oziroma odprtega okoliša, v katerem prebiva človek vedno že v bližini Boga. To bivališče vsebuje in varuje prihod tistega, kateremu človek po svojem bistvu pripada in to je 5od|iarv (Bog), ki je tu še brez negativne konotacije padlega boga, katero zadobi šele mnogo kasneje s krščanstvom, in tudi še brez platonskega pomena srednjega boga (eros), poosebljenja posredovalne moči med bogovi in ljudmi. Izrek po Heidcggru pravi: "Človek prebiva, kolikor je človek, v bližini Boga". (Glej Heidegger;1954,S.106-lll, slov. prev. str. 224-228.) Ta in taka razlaga se opira predvsem na mesto iz Aristotelovega dela "De Partibus Animalum" (PA,A5,645al7), kjer je podana anekdota o Heraklitu, ki ga je nekoč presenetil obisk, ko se je ravno grel ob krušni peči. Tedaj je namreč obiskovalce spričo njihovega obotavljanja, ki ga je povzročilo razočaranje nad prav nič filozofskim prizorom, povabil naj le vstopijo: "eivca yap tcoci čvtauda fteo\S{udi tu bivajo bogovi" sebe v iskanju poslednje gotovosti, bolje rečeno, poslednjega dna, svojih, v svetlem žaru resnicoljubnosti kalečih se, spoznanj. Naperjenost mojega začenjajočega izvajanja tako ni zgolj protizdravorazumska; usmerjena je predvsem proti zdravorazumarstvu znotraj vsake teorije, kolikor pozablja na svojo lastno neprevprašano poslednjo bit, ki torej more nazadnje biti utemeljena le v pristni filozofiji. Navajana literatura Barbarič, D. (1980), Vježbe u filozofiji, Zagreb. DK = Diels.H., Kranz,W., Die Fragmente der Vorsokratiker, Bd.I, Berlin 19345. Heidegger, M. (1954), Platons Lehre von der Wahrheit (Mit einem Brief iiber den "Humanismus", slov.prev.: O humanizmu, prev. Urbančič,I. v Izbrane razprave, CZ, Lj. 1967), Francke Veri., Bern. Husserl, E. (1975), Kartezijanske meditacije, prev. Urbančič, I. in Hribar, M., Ljubljana.