e-n®vičke oktober 2014 Dragi bralci, pred vami je letošnja oktobrska številka e-Novičk Andragoškega centra Slovenije (ACS), v kateri pišemo o živahnem jesenskem dogajanju v slovenskem prostoru. Prijetno branje vam želim, Nevenka Kocijančič, izvršna urednica e-Novičk Domače novičke ............................................................................................................................3-4 Uspešni deseti Dnevi slovenskih svetovalnih središč 2014 ..............................................................................3 Mag. Zvonka Pangerc Pahernik, dobitnica nagrade RS na področju šolstva za leto 2014 ...............................3 PIAAC Slovenija...........................................................................................................................4-6 Anketiranje za raziskavo PIAAC v zadnji tretjini.............................................................................................4 Testiranje posameznikovih zmožnosti prek računalnika...................................................................................5 Teden vseživljenjskega učenja 2014............................................................................................6-7 Teden vseživljenjskega učenja na Hrvaškem....................................................................................................6 Andragoški center Slovenije in partnerji smo se predstavili na 14. F3ŽO........................................................6 Mednarodno sodelovanje.............................................................................................................7-9 Sodelovali smo na seminarju Imejte dober konflikt! ........................................................................................7 Konferenca o evropskih modelih usposabljanja učiteljev za izobraževanja odraslih .......................................8 Vabimo................................................................................................................................................9 Povabilo na predavanji prof. dr . Barryja Goldinga ...........................................................................................9 Pomembne publikacije...................................................................................................................10 Povzetki analize zadovoljstva udeleženc ev z usposabljanji v letu 2013 .........................................................10 Iz drugih virov...........................................................................................................................10-15 Izšla je letošnja peta številka glasila InfoNet Newsletter................................................................................10 EAEA opozarja, da je izobraževanje odraslih več kot le orodje za trg dela ...................................................11 Nova ministrica za izobraževanje, znanost in šport je dr. Stanka Setnikar Cankar ........................................12 Mednarodna konferenca Evropskega sveta za nadarjene v Ljubljani .............................................................12 Pirančani so se učili v Anbotovi šoli...............................................................................................................13 5. oktober - svetovni dan učiteljev .................................................................................................................13 Podelili so nagrade RS na področju šolstva za leto 2014................................................................................14 Kotiček je vaš ............................................................................................................................15-22 V pričakovanju novega.................................................................................................................................15 Novo združenje na področju izobraževanja odraslih v Sloveniji - ZiSS ........................................................16 Sodelovali smo na konferenci IFLA 2014 Lyon .............................................................................................16 Praznik učenja.................................................................................................................................................17 Ob zaključku projekta Uspešno vključevanje Romov v vzgojo in izobraževanje - UVRVI II......................18 Lady cafe za motivacijo ..................................................................................................................................19 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult Education Utrinki s konference Ustvarjalno razmišljanje - potencial za rast gospodarstva............................................19 Dobro obiskane prireditve ob desetih Dnevih slovenskih svetovalnih središč v Mariboru ............................20 Vloga svetovalke za kakovost v MOCIS Slovenj Gradec ..............................................................................21 V letu 2014 je izšla tretja e-knjiga o besedni igri BesedoVanja .....................................................................22 Posveti, konference...................................................................................................................22-24 Knjižnica ACS ..........................................................................................................................24-25 Uporabljene kratice..................................................................................................................25-26 Založnik: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana | Izvršna urednica: Nevenka Kocijančič (T: 01 5842 595, E: nevenka.kociiancic@acs.si) | Odgovorna urednica: mag. Zvonka Pangerc Pahernik (T: 01 5842 567, E: zvonka.pangerc@acs.si) | Drugi člani uredniškega odbora: mag. Andrej Sotošek, direktor ACS, dr. Tanja Možina, mag. Tanja Vilič Klenovšek in mag. Margerita Zagmajster | Jezikovni pregled: Simona Kavčič | Računalniška postavitev: Nevenka Kocijančič | Korektorici: Erika Brenk, mag. Zvonka Pangerc Pahernik | Oblikovanje: Larisa Hercog ISSN 1855-5942 | Številke je mogoče prebrati na: http://www.acs.si/e-novicke. Izdajo glasila e-Novičke denarno omogoča Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti. 2 DOMAČE NOVIČKE Uspešni deseti Dnevi slovenskih svetovalnih središč 2014 Med 24. in 26. septembrom 2014 so potekali že deseti Dnevi slovenskih svetovalnih središč. Vsa svetovalna središča (središča ISIO) so z različnimi dogodki in dejavnostmi promovirala učenje in izobraževanje (program dogodkov). Dogodki so bili povezani tako s promocijo možnosti vpisa v formalne in neformalne izobraževalne programe odraslih kot tudi z različnimi vsebinami s področja neformalnega učenja in izobraževanja. Kljub manjšemu financiranju delovanja središč ISIO se je v treh dneh zvrstilo kar 71 različnih dogodkov; omeniti velja, da so se nekateri zvrstili še pred uradnim datumom, nekateri tudi po uradnem zaključku. Središča so pripravila različne dogodke: • stojnice znanja na različnih javnih mestih, kjer so skupaj s partnerji promovirali možnosti izobraževanja; • brezplačne delavnice in tečaje, namenjene različnim skupinam odraslih; • strokovne dogodke in posvete; • kontaktne oddaje na lokalnih radijskih in televizijskih postajah; • dneve odprtih vrat v svetovalnih središčih idr. V skupnem časopisu Info-ISIO 2014-2015 smo poleg novosti v formalnem in neformalnem izobraževanju odraslih predstavili še možnosti svetovalne podpore in pomoči odraslim pred potekom izobraževanja in med njim, možnosti svetovanja za večjo zaposljivost ter možnosti sofinanciranja izobraževanja. Tudi letos niso manjkale zgodbe učečih se odraslih. Središča poročajo o zelo dobrih odzivih in obisku, dogodkov se je udeležilo več kot 1.900 udeležencev, zato lahko zaključimo, da s takšnimi skupnimi dogodki povečujemo prepoznavnost svetovalnih središč za izobraževanje odraslih v lokalnih okoljih, hkrati pa promoviramo možnosti izobraževanja in učenja, namenjenega različnim skupinam odraslih. V tokratni številki e-Novičk vtise predstavlja tudi Svetovalno središče Maribor, ki se je v letošnjih dogodkih osredotočilo še posebej na brezposelne v svoji regiji. Mag. Andreja Dobrovoljc (andreja.dobrovoljc@acs.si), ACS Mag. Zvonka Pangerc Pahernik, dobitnica nagrade RS na področju šolstva za leto 2014 Med letošnjimi enajstimi dobitniki nagrade RS na področju šolstva je tudi mag. Zvonka Pangerc Pahernik, vodja promocijskega in informacijskega središča ACS. Nagrado je prejela za izjemne dosežke na področju izobraževanja odraslih. V utemeljitvi so zapisali: »Magistra Zvonka Pangerc Pahernik, diplomirana ekonomistka in magistrica operacijskega raziskovanja, je začela delati na humanističnem področju, ko se je zaposlila na Andragoškem centru Slovenije. Tu se je po nekaj letih opravljanja drugih nalog posvetila snovanju in izpeljavi slovenskega Tedna vseživljenjskega 3 učenja. Za izhodišče projekta je preučila britanski teden učečih se odraslih, nato pa skupaj s sodelavci model prilagodila slovenskim razmeram, pri čemer je razvila izvirne rešitve za naše razmere. Projekt je po svojih količinskih in kakovostnih kazalnikih in kompleksnosti nenehno rasel in prerasel v stalen projekt andragoškega centra. Z vodenjem projekta Teden vseživljenjskega učenja intenzivno razvija in pospešuje kulturo učenja ter udejanja koncept in strategijo vseživljenjskosti učenja v praksi. Njeno delo je prepoznavno v Sloveniji in tujini. V zadnjih dveh letih vzbuja njen projekt Parada učenja - dnevi učečih se skupnosti veliko zanimanje v lokalnih skupnostih, kjer poteka, in spodbuja k inovativnim načinom učenja v skupnosti. Od leta 2003 je nagrajenka članica Stalne skupine za kazalnike in ciljne vrednosti pri Evropski komisiji. Tam zastopa Slovenijo pri pripravi letnega monitorja izobraževanja in usposabljanja. Njeno delo v Andragoškem centru Slovenija obsega tudi vodenje in usmerjanje promocijske dejavnosti, sodelovanje z mediji ter organiziranje domačih in mednarodnih dogodkov.« Težko je ubesediti vso širino, ki jo Zvonka premore. Z nalezljivim optimizmom nas navdihuje, da udejanjamo visoke standarde delovanja, ki jih s svojim delom postavlja. Polna novih, barvitih idej zagovarja izobraževanje odraslih v okolju, ki sicer pretežno prisega le na 'šolsko' izobraževanje, saj se zaveda, da je treba pritegniti prav tiste, ki se jim je šola zamerila. Sodelavci ACS ji iskreno čestitamo! Vir: spletna stran Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport (MIZŠ), 2. oktober 2014 Nevenka Kocijančič ( nevenka.koci jancic@acs.si), ACS PIAAC SLOVENIJA Anketiranje za raziskavo PIAAC v zadnji tretjini V Sloveniji v jesenskih mesecih nadaljujemo anketiranje odraslih v raziskavi PIAAC. Pooblaščeni sodelavci raziskave obiskujejo na domovih še preostale anketirance iz izbranega vzorca ter tiste, ki jih v preteklih mesecih niso našli doma ali pa doslej niso imeli časa sodelovati v raziskavi. V skladu z navodili morajo anketarji izbrane osebe večkrat osebno obiskati oziroma poskušati vzpostaviti stik po telefonu ali na družabnih omrežjih, če osebni stik ni mogoč. Sodelavci se kar najbolj prilagodijo anketirancem in njihovemu 4 času; tako ankete izpeljujejo ne le na domovih anketirancev, ampak velikokrat tudi na njihovih delovnih mestih in v javnih prostorih. Do začetka oktobra je v raziskavi sodelovalo več kot 4.000 odraslih iz vse Slovenije. Z zbiranjem podatkov na terenu bomo končali predvidoma decembra. Mag. Estera Možina ester.mozina@acs.si, ACS Testiranje posameznikovih zmožnosti prek računalnika OECD je prisluhnil državam, ki so doslej sodelovale v raziskavi PIAAC, in prilagodil raziskovalno metodologijo, ki je sicer namenjena testiranju na velikih vzorcih populacije, individualnemu testiranju prek posebne računalniške aplikacije. Gre za projekt Education and Training On-Line Assessment (E&S Online), ki ga podpira in spodbuja tudi Evropska komisija. Rezultati individualnega testiranja so primerljivi z nacionalnimi in mednarodnimi rezultati. Testiranje posameznikovih zmožnosti ima številne prednosti in omogoča takojšnje rezultate na ravni posameznika. Metodologija je potencialno koristna za številne uporabnike: • zavode za zaposlovanje za ocenjevanje spretnosti in izobraževalnih potreb brezposelnih; • delodajalce za ocenjevanje potreb po usposabljanju zaposlenih; • raziskovalce, ki bi želeli opraviti analize za izbrane manjše ciljne skupine in primerjati podatke z nacionalnimi ali mednarodnimi podatki; • izvajalce izobraževanja in usposabljanja, ki bi želeli ovrednotiti učinke usposabljanja ali pa bi orodje uporabljali pred vstopom v usposabljanje za ocenjevanje izobraževalnih potreb na različnih ravneh izobraževanja in usposabljanja; 5 • odrasle različnih starosti, ki se želijo ponovno vpisati v izobraževanje in usposabljanje oziroma želijo preveriti usposobljenost za delo ali pa preprosto želijo preveriti, koliko so se njihove zmožnosti spremenile. V projekt so že vstopile nekatere države prvega kroga PIAAC (skupaj 11 držav). V začetku prihodnjega leta bo OECD omogočil vstop v projekt drugim državam, ki jih to zanima; seveda gre za države, ki so že prilagodile mednarodno metodologijo PIAAC svojim nacionalnim jezikom. Tu vidimo priložnost tudi za Slovenijo kot majhno državo, ki bi lahko s tako metodologijo učinkoviteje načrtovala izobraževanje in usposabljanje izbranih ciljnih skupin odraslih. Seveda pa se nam vrata v navedeni projekt odpirajo zato, ker že sodelujemo v PIAAC. Mag. Estera Možina ester.mozina@acs.si, ACS TEDEN VSEŽIVLJENJSKEGA UČENJA 2014 Teden vseživljenjskega učenja na Hrvaškem Agencija za poklicno izobraževanje in izobraževanje odraslih (Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih - ASOO) je v sodelovanju s številnimi partnerji organizirala osmi hrvaški Teden vseživljenjskega učenja (Tjedan cjeloživotnog učenja - TCU). Slavnostno so ga odprli 29. septembra v Vukovarju (na fotografiji), trajal pa je do 5. oktobra 2014. Slogan letošnjega TCU je Dobro se je učiti. Podprli so ga številni posamezniki, med njimi: Ivica Kostelić, Goran Bogdan, Danijela Trbović, Blaženka Leib, Davor Pavuna, Martina Tomčić in Slaven Knezović. Na otvoritveni slovesnosti so podelili tri priznanja, poimenovana Maslačak znanja (Regratova lučka znanja), za izjemne učne dosežke odraslih. Več o dobitnikih si lahko ogledate v videofilmu. Več o hrvaškem festivalu učenja najdete na njihovi spletni in Facebook strani. Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Andragoški center Slovenije in partnerji smo se predstavili na 14. F3ŽO 14. Festival za tretje življenjsko obdobje (F3ŽO) je letos potekal med 29. septembrom in 1. oktobrom v Cankarjevem domu. ACS je s svojimi partnerji predstavil projekte in izdelke, ki so povezani z aktivnim staranjem in medgeneracijskim sodelovanjem. Naš razstavni prostor je s pisano paleto aktivnosti pritegnil številne obiskovalce, med njimi tudi častnega pokrovitelja festivala, 6 predsednika države Boruta Pahorja (na fotografiji), ministrico za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti, dr. Anjo Kopač Mrak, ter nekatere dobitnike priznanj ACS. Mimoidočim so se predstavili tudi ljudje, ki se učijo in imajo kaj pokazati. Najbolj so jih pritegnili predstavitev projekta Sadni gozd, igranje citer, ustvarjanje skupnega plakata in predstavitev lokavške kulturne dediščine. Na eni od stojnic smo predvajali video predstavitve dobitnikov Priznanj za promocijo učenja in znanja odraslih, ki jih podeljuje ACS. Štiri dobitnice Priznanja ACS (Jasmina Levičar, Marija Metlika, Dušica Kunaver, Lilijana Pahor - na fotografiji) so se v vlogi ambasadork učenja s svojim zgledom in zvokom citer odlično zlile s starejšimi in mlajšimi, saj se same nenehno učijo, premeščajo navidezne meje nezmožnega, so navdih drugim in se zavedajo pomena vseživljenjskega učenja. Verjamemo, da smo obiskovalce s pogovori in predstavljenimi primeri dobrih praks spodbudili za kakršno koli učenje. Veseli nas, da so nam nekateri svoje učne izkušnje zaupali v našo knjigo vtisov o učenju. Zadovoljni ugotavljamo, da je veliko ljudi zanimalo, kje vse se lahko izobražujejo/učijo. Mnogo starejših smo tako usmerili v svetovalna središča, ljudske univerze, univerze za tretje življenjsko obdobje, društva upokojencev in knjižnice ter jim predstavili povezavo do Pregleda ponudbe izobraževanja odraslih, izobraževalne ponudbe ACS in drugih projektov ACS. Festival smo izkoristili tudi za predstavitev priložnostne razstave Tedna vseživljenjskega učenja (TVU), poimenovane Praznik učenja. Festival je ponovno privabil nekaj več kot 15.000 obiskovalcev iz vse Slovenije in tujine. Glede na pozitivne izkušnje sodelovanja na tem dogodku v zadnjih treh letih upamo, da bomo k uspešni izpeljavi festivala s skupnimi močmi prispevali tudi naslednje leto. Galerijo fotografij s festivala objavljamo na Facebook strani ACS. Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS MEDNARODNO SODELOVANJE Slo delovali smo na seminarju Imejte dober konflikt! V začetku prejšnjega meseca (9. in 10. septembra) je v slikoviti istrski vasici Korte nad Izolo potekal mednarodni seminar z naslovom Imejmo dober konflikt! (Have a good conflict!). Bil je sklepno dejanje večletnega projekta z naslovom Community experiments through exploitation of social conflicts! (CONTEST), v katerem je sodeloval tudi Inštitut za razvojne in strateške analize (IRSA) iz Slovenije (koordinatorica Ivana Čančar). Seminar se je začel z uvodnim predavanjem Daniela Novare o maieutskem pojmovanju in razreševanju konflikta. Maieutika, ki je sinonim za Sokratsko metodo, izhaja iz teze, da se resnice ne moremo naučiti ali je spoznati skozi transmisivno poučevanje, temveč jo spoznavamo in ustvarjamo z dialogom (npr. z učiteljem) in z razmišljanjem ob lastni izkušnji. Učitelj torej ni vir in posredovalec znanja ali modrosti, pač pa učencem pomaga pri porajanju, razumevanju in preskušanju njihovih lastnih resnic. Deluje torej kot 7 C® n test Communiir *»p#fim«iWiHveu9h d» БфЫнбМ of bxul СллЛки ■ufl Programi pomočnik oziroma porodničar (maièutica iz gr. samostalnika цаггитгк^ (xéxvn), porodništvo oziroma umetnost porajanja, rojevanje), ki učence vodi k odkrivanju skupne resnice. Tudi v konflikt vstopamo z osebnimi prepričanji, vrednotami in izkušnjami, o katerih moramo v dialogu z drugimi premisliti in jih znova ovrednotiti. Konflikt torej izhodiščno ne pomeni nečesa slabega, niti ne rušilnega, temveč je priložnost, da razširimo lastne meje razumevanja skupnih problemov in skozi to poiščemo tudi ustrezne, skupne rešitve. Za to morajo biti izpolnjeni izhodiščni pogoji, ki med drugim vštevajo tudi posameznikovo svobodo in poznavanje različnih strategij pri upravljanju s konfliktom. Konflikt je del skupinske dinamike, pa tudi notranje stanje vsakega posameznika (t. i. notranji konflikti). Ustvarjalno upravljanje s konfliktom potemtakem zahteva neko temeljno znanje o konfliktu, človek pa si mora razviti tudi ustrezne kompetence, če želi biti pri upravljanju s konflikti uspešen. Prvi dan seminarja se je končal v tematskih skupinah, kjer so udeleženci razmišljali o različnih vidikih in dimenzijah konflikta ter o njegovem reševanju. Moderatoci skupinskega dela so uporabili različne tehnike, ki so vsakega udeleženca posebej spodbudile k sodelovanju. Drugi dan seminarja je bil posvečen razmišljanju o tem, kako učenje dobrega konflikta definirati v izobraževalnem kurikulu: kako definirati učne dosežke, standarde znanja, katerim ciljnim skupinam ga nameniti, kako izobraževati izobraževalce ipd. Slovenska skupina (dr. Angela Ivančič in dr. Darka Podmenik) je posebno pozornost namenila razmišljanju o tem, kako ga umestiti v kurikulum izobraževanja odraslih. Delo, ki se je začelo v projektu CONTEST, se bo pri nas nadaljevalo z dejavnostjo društva, ki smo ga s tem namenom ustanovili v Sloveniji. Natalija Žalec (natalija.zalec@acs.si), ACS Konferenca o evropskih modelih usposabljanja učiteljev za izobraževanja odraslih Mednarodne konference z naslovom Obuka predavača za obrazovanje odraslih -evropski modeli, ki je bila 17. in 18. septembra 2014 v Sarajevu, se je udeležilo več kot 80 udeležencev iz desetih držav (program). Prvi dan so udeležence nagovorili: Jens Wagnner, predstavnik nemške ambasade v BiH, Thekla Kelbert, predstavnica DVV International iz Bonna, Adnan Husić, predstavnik ministrstva za civilne zadeve BiH, Mira Bera, direktorica Zavoda za izobraževanje odraslih Republike srbske, in Damir Mašić, minister Federalnega ministrstva za izobraževanje in znanost. Sledile so predstavitve treh primerov dobre prakse razvoja sistema in izvajanja ter priznavanja usposabljanja in spopolnjevanja učiteljev v izobraževanju odraslih: • Susanne Lattke iz Nemškega inštituta za izobraževanje odraslih (Deutsches Institut für Erwachsenenbildung - DIE) je predstavila stanje in razvoj sistema in programov izobraževanja in usposabljanja učiteljev v izobraževanju odraslih v Nemčiji; 8 MEĐUNARODNA KONFERENCIJA: OBUKA PREDAVAČA ZA OBRAZOVANJE ODRASLIH EVROPSKI MODELI SARAJEVO. 17-18 09.2014. • Ruth Eckhardt, predstavnica Švicarskega združenja izobraževalcev odraslih (Schweizerischer Verband für Weiterbildung - SVEB), je spregovorila o projekta, v katerem so razvili tristopenjski modularni sistem usposabljanja učiteljev, standarde, programe, nadzor kakovosti ter certificiranje; • Karin Reisinger je predstavila Akademijo za nadaljnje izobraževanje, projekt, ki so ga razvili s pomočjo in sofinanciranjem Evropske unije (EU) s sredstvi Evropskega socialnega sklada (ESS). V popoldanskem programu je organizator pripravil devet okroglih miz za predstavitev devetih primerov dobrih praks iz Avstrije, Črne gore, s Hrvaške, Kosova, iz Makedonije, Nemčije, Slovenije, Srbije in Švice. Na eni od njih so predstavili slovenski sistem dodiplomskega izobraževanja učiteljev, program pedagoško-andragoškega izobraževanja, vlogo in razvoj področja usposabljanja in spopolnjevanja učiteljev in drugih strokovnih delavcev v izobraževanju odraslih na ACS ter razvoj kompetenčnega modela usposabljanja strokovnih delavcev. Zanimanje za slovenski primer dobre prakse je bilo zelo veliko, saj so bile vse tri predstavitve polno obiskane. Daljše poročilo s konference lahko preberete tukaj. Mag. Andrej Sotošek (andrej .sotosek@acs.si), ACS VABIMO Pb vabilo na predavanji prof. dr. Barryja Goldinga ddelek za pedagogiko in andragogiko Filozofske fakultete v Ljubljani bo v sodelovanju z Andragoškim centrom Slovenije gostil svetovno znanega strokovnjaka s področja skupnostnega in poklicnega izobraževanja odraslih z avstralske Univerze ( \ Ballarat, prof. dr. Barryja Goldinga. V zadnjem času se dr. Golding ukvarja zlasti s proučevanjem procesov učenja / moških v skupnosti. Tej temi bosta posvečeni tudi dve predavanji, ki ju bo imel v Ljubljani na: • Filozofski fakulteti, v ponedeljek, 27. oktobra 2014, od 9. do 11. ure: Raziskovanje učenja moških skozi življenje (Researching men's learning through life), • Andragoškem centru Slovenije, v torek, 28. oktobra 2014, od 10. do 12. ure: Gibanje 'Delavnice za moške': Kaj pomeni za izobraževalce odraslih? (The men's shed movement: What does it mean for adult educators?). Več o predavanjih in avtorju najdete na spletni strani. Udeležba je brezplačna, potrebna pa je predhodna prijava (prijavnica). Predavanji z razpravo bosta v angleškem jeziku. Toplo vabljeni! Vir: spletna stran dogodka Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS 9 POMEMBNE PUBLIKACIJE Povzetki analize zadovoljstva udeležencev z usposabljanji v letu 2013 naliza zadovoljstva udeležencev z izpeljavo izobraževalnih programov je ključna za vsako organizacijo, ki izvaja izobraževanja. Z njo pridobivamo mnenja o tem, kako so udeleženci zadovoljni z izobraževalno ponudbo, s posameznimi vsebinami v programu, z delom predavateljev, učnim gradivom, pa tudi o tem, ali so dovolj informirani in seznanjeni z dejavnostjo organizacije izvajalke. Na ACS vsako leto opravljamo analizo zadovoljstva udeležencev z usposabljanjem. Povzetke predstavljamo v nadaljevanju: 1. V Programoteki andragoškega spopolnjevanja smo do zdaj objavili skupaj 36 različnih programov andragoškega usposabljanja in spopolnjevanja, od tega 27 splošnih programov andragoškega usposabljanja in spopolnjevanja in 9 programov usposabljanja in spopolnjevanja za posebne vloge v andragoškem delu. 2. V okviru postopkov priznavanja že pridobljenega znanja smo od druge polovice leta 2011 do konca leta 2013 prejeli skupaj 49 vlog. Komisija ACS o priznavanju že pridobljenega znanja je izdala 47 sklepov, od tega največ v okviru projekta Usposabljanje za življenjsko uspešnost - UŽU. 3. V letu 2013 smo izpeljali skupaj 12 usposabljanj in spopolnjevanj ter 9 različnih programov, od tega je bilo 7 izvedb organiziranih v skladu z aktualnimi potrebami za zaključene skupine v podjetjih in drugih organizacijah. 4. Udeležba po spolu je bila v korist ženskam (76 %), starostno pa so prevladovali udeleženci, stari med 31 in 50 let (skupaj 67 %). Večina, skoraj 70 %, je imela visoko ali univerzitetno izobrazbo, dobrih 40 % je imelo več kot deset let delovnih izkušenj, več kot 85 % je bilo redno zaposlenih v organizaciji, ki jih je napotila na usposabljanje. Prevladovali so organizatorji izobraževanja odraslih. Vabimo vas, da preberete povzetek v celoti in analizo. Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS IZ DRUGIH VIROV 1ж la je letošnja peta številka glasila InfoNet Newsletter Vabimo vas k branju zanimivih člankov v peti letošnji številki InfoNet Newsletter. En od ciljev Infoneta je premostiti razkorak med raziskavami in prakso v izobraževanju odraslih. Od zadnje številke glasila so bili na spletni strani Infoneta objavljeni štirje znanstveni članki, ki poročajo o rezultatih akademskega raziskovanja in jih razlagajo. Ti članki pokrivajo širok spekter izobraževanja odraslih, medgeneracijsko učenje pa je tema, ki je skupna več člankom v tej številki. Dva 10 prispevka predstavljata dva različna načina prepletanja kulture in izobraževanja. Opozarjamo na tri članke: • Skice urbanih risarjev kot analiza okolja, ki jih obdaja (Urban Sketchers draw to analyse the world around them), ki ga je napisal Andre Duarte Batista. Velike mestne ulice so zdaj privilegirano stičišče skupin ljudi, ki si delijo skupno strast - risanje. Urbani risarji opazujejo in upodabljajo svet, ki jih obdaja, in s tem preučujejo svojo okolico bolj usmerjeno. So novinci na mestnih javnih prostorih, ki si jih delijo s kulturnimi animatoci, promotori učenja in družbenimi aktivisti. Mestna središča spreminjajo v nove platforme skupnosti. • Zmogljivi elementi vseživljenjskega učenja (The powerful elements of lifelong learning) avtorja Maurica de Greefa. Tečaji za vseživljenjsko učenje so lahko vzvod za boljše mesto v družbi. To je pomembno v času, ko se nizko kvalificirani in nepismeni državljani v Evropi pogosteje soočajo z brezposelnostjo in imajo težave pri iskanju zaposlitve ali boljšega položaja v družbi. Vprašanje pa je, katere pomembne elemente bi morali vključiti v proces vseživljenjskega učenja, da bi bilo učno okolje za odrasle uspešno. • Strokovnost in etika sta pomembni za kakovost svetovalcev (Professionalism and ethics are importantffor quality counsellors), ki ga je napisala TanjaMožina, sodelavka ACS. »Jaz sem tista, ki daje zgled in pobude ter spodbuja druge k skrbi za kakovost svojega dela. « Te besede slovenske svetovalke za kakovost v izobraževanju odraslih opozarjajo na pomen identitete, vrednot, osebne in strokovne odgovornosti ter razvoj izobraževalcev odraslih. Obiščite tudi spletno stran in Facebook stran Infoneta. Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS EAEA opozarja, da je izobraževanje odraslih več kot le orodje za trg dela Odločitev Evropske komisije (EK), da izobraževanja odraslih iz Generalnega direktorata (GD) za izobraževanje in kulturo (The Directorate General for Education and Culture - DG EAC) prestavi v GD za zaposlovanje, socialne zadeve in vključevanje (The Directorate General for Employment, Social Affairs and Equal Opportunities - DG EMPL), ne sme ogroziti zavezanosti Komisije k vseživljenjskemu učenju, zahteva Evropsko združenje za izobraževanje odraslih (European Association for the Education of Adults - EAEA). »Izobraževanje odraslih je vsekakor odličen način za pridobivanje novih znanj in spretnosti ali nadgradnjo znanj na delovnem mestu«, pravi Gina Ebner, generalna sekretarka EAEA, »vendar pa pomeni več kot orodje za trg dela. Zajema osebni razvoj, učenje za starejše, učenje za aktivno državljanstvo, kulturno in umetniško izražanje in še veliko več.« Združenje EAEA je nad potezo zaskrbljeno in poziva bodočo komisarko za zaposlovanje,Marianne Thyssen, da znotraj DG EMPL zagotovi ohranitev širše vloge izobraževanja odraslih. Vabimo vas, da preberete celotno novico, ki objavljena na spletni strani EAEA (EAEA Media release: Adult education is more than just a tool for the labour market). 11 EUROPEAN ASSOCIATION FOR THE EDUCATION OF ADULTS Vir: spletna stran EAEA, 18. september 2014 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Nova ministrica za izobraževanje, znanost in šport je dr. Stanka Setnikar Cankar Državni zbor je 18. septembra 2014 imenoval novo vlado. Za ministrico za izobraževanje, znanost in šport je bila imenovana dr. Stanka Setnikar Cankar (na fotografiji). Nova ministrica je poznavalka srednješolskega, višješolskega, visokošolskega in fakultetnega izobraževanja. Pod njenim vodstvom je bilo uspešno izvedeno preoblikovanje Visoke upravne šole v Fakulteto za upravo. V obeh je delovala tudi kot dekanja in prodekanja, in sicer za mednarodno in študijsko dejavnost. Fakulteti je pomagala pridobiti evropsko akreditacijo za programe prve in druge stopnje na področju javne uprave EAPAA. Povezala jo je z več kot štiridesetimi tujimi univerzami, s čimer je šoli omogočila dodatno kakovost in mednarodno prepoznavnost. Uspešno je izpeljala tudi finančno konsolidacijo fakultete. Desetletje je bila članica Senata Univerze v Ljubljani, delovala pa je tudi kot članica Upravnega odbora mednarodne mreže inštitutov in šol za javno upravo v centralni in vzhodni Evropi - NISPAcee. Vira: Spletna stran MIZŠ, 19. september 2014, spletna stran Vlade RS Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Mednarodna konferenca Evropskega sveta za nadarjene v Ljubljani Osrednja tema 14. konference Evropskega sveta za nadarjene (European Council For High Ability - ECHA), ki je bila med 17. in 20. septembrom v Ljubljani, je bila nadarjenost v digitalni dobi. Udeleženci konference so spregovorili o možnostih in izzivih, ki jih prinaša digitalna doba za izobraževanje nadarjenih v vseh življenjskih obdobjih. Konferenca je osvetlila trenutne trende raziskovanja in prakse, kako najbolje podpirati in gojiti nadarjenost danes in v prihodnje. S formalnimi in z neformalnimi srečanji je ponudila možnosti za nadaljnji razvoj obstoječih vezi in vzpostavljanje novih povezav in mrež, ki bodo vodile k večjemu razumevanju nadarjenosti v digitalni dobi. Vabimo vas, da obiščete konferenčno spletno stran, kjer so objavljena različna gradiva. Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS 12 Pirančani so se učili v Anbotovi šoli Dneve evropske kulturne dediščine, ki so potekali od 27. septembra do 4. oktobra, že vrsto let - letos enajstič - prav zavzeto obeležijo v Piranu. Največ zaslug za to ima tamkajšnje društvo Anbot, ki je zadnjo soboto v septembru s svojim programom, ki so ga poimenovali Anke Anbot gre u šulo, napolnilo Tartinijev trg. Tema letošnjih Dni evropske kulturne dediščine (DEKD) je bila namreč Dediščina gre v šolo. Anbotovci so domiselno pripravili svojo šolo -učilnice (stojnice) za slovenščino, spoznavanje narave in družbe, tehnični pouk, gospodinjstvo, likovni pouk, glasbeni pouk, telovadbo ... Imeli so celo šolsko kuhinjo in zbornico, kabineta za matematiko pa ni bilo, ker je matematika - na veselje mnogih - odpadla. Učitelji Anbota so učencem vseh starosti 'vcepljali' znanja iz predmetov, ki so povezana z Anbotovim delovanjem: pri slovenščini so se učili lepopisja in kaligrafije ter poslušali pravljice, pri spoznavanju narave in družbe so spoznavali rože in zelišča (na fotografiji) ter ustvarjali herbarije, pri tehničnem pouku so poskusili restavrirati, pletli so ribice iz beke in celo izdelovali istrske krtače. Pri gospodinjstvu so se učili šivati gumbe in krpati nogavice, pri likovnem pouku so risali in pri glasbenem pouku spoznavali inštrumente iz kanele ter se učili igrati nanje. V šolski kuhinji so postregli s 'hroštolami' in drugimi dobrotami, pri telovadbi pa so izpeljali pohod po Piranu. Poleg tega so v Anbotovih prostorih na Tartinijevem trgu postavili na ogled razstavo starih šolskih predmetov iz zbirke Janeza Janežiča. Vrvenja na Tartinijevem trgu je bila vesela tudi predsednica društva Anbot, Natalija Planine: »Naša dejavnost je tesno vpeta v ohranjanje dediščine, pridobivanje znanj s tega področja in prenašanje naših znanj na druge. Tako smo rekli, da bomo naredili šolo od Anbot z učilnicami na prostem, kjer naši člani kot učitelji prenašajo znanje na vse, ki jih naše delo zanima. Vesela sem, da so se v dejavnosti vključili vsi naši člani, ki so prava zakladnica znanja, in da je za našo ustvarjalnost danes tu toliko zanimanja.« Vir: spletna stran regionalobala.si, 28. september 2014 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS ori d earners' ■ay 20 и 5. oktober - svetovni dan učiteljev Svetovni dan učiteljev, 5. oktober, obeležujemo v spomin na podpis Priporočil o položaju učiteljev leta 1966 (The ILO/UNESCO Recommendation concerning the Status of Teachers (1966) and The UNESCO Recommendation concerning the Status of Higher-Education Teaching Personnel (1997)). Leta 1993 ga je razglasil Unesco z namenom, da bi ljudem približal poslanstvo in dosežke učiteljev. Svetovni dan učiteljev, ki teče pod geslom Gradimo prihodnost: vlagajmo v učitelje!, priznava prizadevanja učiteljev v vse bolj zapleteni, večkulturni in tehnološko razviti družbi. Praznujejo ga v več kot 100 državah sveta. Unesco je obeležil letošnjo 20. obletnico z dvodnevnim forumom Poučevanje danes (Teaching today), ki je 6. in 7. oktobra v Parizu združil učitelje, univerzitetne profesorje, raziskovalce, strokovnjake, študente, ki se usposabljajo za učitelje, predstavnike zavodov za usposabljanje učiteljev in specializiranih medijev. Več lahko preberete na spletni strani Unesca. Svetovni dan učiteljev v Sloveniji obeležujemo s podelitvijo nagrad Republike Slovenije na področju šolstva, o čemer poročamo v nadaljevanju. Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Podelili so nagrade RS na področju šolstva za leto 2014 V dvorani Grand Hotela Union v Ljubljani so 2. oktobra slovesno podelili nagrade Republike Slovenije na področju šolstva za leto 2014. Udeležence je nagovorila dr. Stanka Setnikar Cankar, ministrica za izobraževanje, znanost in šport. V svojem govoru je med drugim dejala, da morajo učitelji poleg predaje kakovostnega znanja zanetiti tudi iskro radovednosti in željo po vseživljenjskem pridobivanju novega znanja. Dotaknila se je očitkov o neskladjih med potrebami trga in izobraževanjem ter ob tem poudarila, da so potrebe trga seveda pomembne, a da je cilj izobraževanja tudi krepitev moralne in intelektualne odločnosti za uspešno soočanje z izzivi življenja. Slavnostni govornik na podelitvi je bil predsednik SAZU, dr. Tadej Bajd. Svoj nastop je izkoristil za opozorilo o pomanjkljivem tehničnem izobraževanju v osnovnih šolah, ki posledično vodi v manjše zanimanje za vpis v srednje- in visokošolsko tehnično izobraževanje. Bajd je zatrdil, da je ravno poučevanje tehnike ključno za konkurenčnost in dolgoročno perspektivnost slovenskega gospodarstva. Odbor je odločil, da v letu 2014 podeli enajst nagrad. Štiri nagrade so podelili za življenjsko delo; prejeli so jih Ksenija Trotovšek Brlek, Svetlana Lučka Joksić - obe na področju glasbenega šolstva -, dr. Ivan Gerlič na področju visokega šolstva in dr. Anton Sepetavc na področju srednjega šolstva. Sedem nagrad je bilo podeljenih za izjemne dosežke na področju šolstva: Maja Cilenšek je nagrado prejela za dosežke na področju glasbe, Hiša eksperimentov in Marjan Prevodnik za dosežke na področju osnovnega šolstva, dr. Janez Demšar in dr. Vida Medved Udovič sta nagrado prejela za dosežke na področju visokega šolstva, mag. Zvonka Pangerc Pahernik za dosežke na področju izobraževanja odraslih, mag. Aleksander Vališer pa za dosežke na področju izobraževanja otrok s posebnimi potrebami. Vabimo vas, da preberete obrazložitve nagrajencev. Vsem nagrajencem iskreno čestitamo tudi sodelavci ACS. Vira: spletni strani MIZŠ, 2. oktober 2014, MMC RTV SLO, 3. oktober 2014 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS VI pričakovanju novega ... Jesen je čas, ko se za poletjem, ki je bolj ali manj ležerno in počitniško, začenjajo dnevi, ki jih ponovno zapolnijo obveznosti, novi načrti in pričakovanja, da bo drugače, kot je bilo. V to verjamemo celo večinoma pesimistično razpoloženi Slovenci. Letošnje poletje nas je že razočaralo, deževno in pusto, vremenoslovci in številni preroki pa nam ne obetajo nič lepše jeseni. Prava sreča, da se jeseni začenja tudi novo šolsko, izobraževalno in študijsko leto, ki je povezano tudi z novimi pričakovanji in začetki. O novi ministrici je bolj malo znanega, razen da je, kako razveseljivo, tokrat ženska, ki velja celo za precej sposobno. Od nje veliko pričakujemo, še posebej, da bo imela več posluha za na obrobje potisnjena področja, kot je izobraževanje odraslih. Vsa ta leta se je nabralo toliko (ne)narejenega, da bi bilo resnično zelo dobro, če bi na ministrstvu končno spet imeli svoj sektor za izobraževanje odraslih. To se seveda ne bo zgodilo, bi bilo pa že dovolj, če bi končno na ministrstvu razumeli, kaj izobraževanje odraslih sploh je, da bi doumeli, da potrebujemo nov ali vsaj prenovljen in posodobljen zakon za izobraževanje odraslih in modrega sekretarja za to področje, ki ne bo stregel enkrat enemu lobiju, drugič drugemu, ampak razmišljal strokovno in se tako tudi odločal. Pametno pa se lahko odločaš le, če znaš prisluhniti strokovnjakom in praktikom, ki najbolje poznajo probleme in tudi rešitve zanje. Toplo priporočamo, da na 'izobraževalnem' ministrstvu najprej pometejo z vso birokratsko navlako in začnejo delovati povezovalno, sodelovalno in transparentno. Sicer pa je šolam, srednjim in višjim, pa tudi fakultetam treba priznati, da so na začetku šolskega leta prava zakladnica marketinških idej, fraz in floskul, s katerimi obeležujejo obvezno vizijo svoje ustanove in skušajo privabiti k izrednemu vpisu, tudi odrasle, če jih sploh še lahko tako imenujemo. Besede, polne upanja in obetov za lepšo prihodnost, poti do poklica, do nezavidljive kariere, ki ji ni para v Evropi, vas pozdravljajo z jumbo plakatov, interneta, brošur, reklamnih oglasov v časopisih. Marketinška teorija pravi, da uspešni marketing zagotavlja, da dobiš, kar od šole in izobraževanja pričakuješ, šoli pa, da dosega zastavljene cilje. Šole in izobraževalne ustanove so, žal, v zadnjih letih vse podredile promociji, da bi si zagotovile vpis in preživetje. Storitve so sicer v večini primerov neotipljive in spremenljive, kar pa, še posebej za izobraževalne, ne bi smelo veljati. Rada bi namreč verjela, da ostaja vsaj izobraževanje zadnja trdnjava odgovornosti, ki tudi uresniči, kar obljublja. Prirejeno po kolumni, ki je bila objavljena v Šolskih razgledih. Ida Srebotnik (drustvoio@gmail.com), Ljubljana 15 Novo združenje na področju izobraževanja odraslih v Sloveniji - ZiSS Junija se je osem ljudskih univerz (LU) in zavodov, ki delujemo v izobraževanju odraslih v Sloveniji, odločilo, da se povežemo v novo združenje, s katerim bomo poskušali dejavneje vplivati na razvoj in sooblikovanje andragoškega področja v Sloveniji. Novo združenje smo poimenovali: ZiSS - Združenje izobraževalnih in svetovalnih središč Slovenije. Moto, ki nas povezuje, je Z izkušnjami preteklosti se pogumno soočamo z izzivi sedanjosti in ustvarjamo možnosti za vseživljenjsko učenje prihodnosti. Naše prednosti so v tem, da smo se že v preteklosti izkazali kot sodobna središča vseživljenjskega učenja za odrasle, spodbujevalci razvoja človeških virov v lokalnem, regionalnem in nacionalnem oko izobraževanju odraslih pa smo bili kompetenten, zanesljiv in odprt partner pri razvoju in izvajanju izobraževanja in svetovanja za odrasle. V letih 2000-2014 smo v projektu Razvoj Informiranja in Svetovanja v Izobraževanju Odraslih (ISIO), ki ga vodi Andragoški center Slovenije, vzpostavili lokalne mreže svetovalnih središč za izobraževanje odraslih s sedeži v naših izobraževalnih organizacijah z namenom, da vsem prebivalcem regij zagotovimo kakovostno, strokovno in celostno informiranje ter svetovanje kot podporo njihovemu izobraževanju in učenju. Novo združenje ZiSS sestavljamo: CDI Univerzum Ljubljana, LU Jesenice, LU Krško, LU Nova Gorica, MOCIS center za izobraževanje odraslih Slovenj Gradec, RIC Novo Mesto, UPI - LU Žalec in Zasavska ljudska univerza Trbovlje. Za predsednico smo izbrali Nado Uršič Debeljak, direktorico LU Nova Gorica, za podpredsednico pa Franjo Centrih, direktorico UPI - LU Žalec. Članice združenja odlikujejo regijska pokritost izobraževanja odraslih, zagotovljena kakovost storitev ter dolgoletne izkušnje. Prepričani smo, da bodo pristojni na resornih ministrstvih in v drugih nacionalnih ustanovah prepoznali in izkoristili naše strokovno znanje in izkušnje ter nas vključili v konstruktivno soustvarjanje podlag in pogojev za uspešen razvoj andragoškega področja v Sloveniji. Sonja Lakovšek (sonja.lakovsek@mocis.si), ZiSS ju, s svojimi dolgoletnimi izkušnjami v Sodelovali smo na konferenci IFLA 2014 Lyon Med 16. in 22. avgustom je v francoskem Lyonu potekal 80. svetovni kongres Mednarodne zveze bibliotekarskih društev in ustanov (IFLA 2014). Že podnaslov letošnjega kongresa - Knjižnice, državljani in družba - sotočje za znanje (angl. Libraries, Citizens, Societies: Confluence for Knowledge) - odslikava tematike učenja, izobraževanja in znanja. Približno 4.000 udeležencev je na raznovrstnih predavanjih, delavnicah, forumih, predstavitvah na stojnicah in posterjih ter na obiskih knjižnic imelo priložnost spoznati različne vidike izobraževanja odraslih v knjižnicah. Poudarjena so bila 16 IFLA 2014 LYON vprašanja izobraževanja uporabnikov knjižnic in tudi zaposlenih v knjižnicah, vprašanja vloge knjižnic v vseživljenjskem učenju, dileme množičnega spletnega izobraževanja, problem prenosa znanja med sodelavci in (ne)uporabe pridobljenih znanj v praksi. Del kongresa je bila tudi predstavitev posterjev, na kateri je bil med 211 posterji predstavljen tudi poster Mestne knjižnice Ljubljana (MKL). Predstavili smo Borzo dela, informacijski servis, namenjen iskalcem zaposlitve in dela, kjer uporabniki dobijo informacije o zaposlovanju, izobraževanju in sociali ter lahko uporabljajo računalnik. S ponudbo brezplačnih delavnic, predavanj in motivacijskih srečanj ter individualnega kariernega coachinga smo Borzo dela predstavili tudi kot prostor različnih oblik neformalnega izobraževanja odraslih. Kongres je odprl številna vprašanja izobraževanja odraslih, zanimiva tako za knjižnice kot tudi za druge organizacije za izobraževanje odraslih. Nekateri prispevki so dostopni v spletni knjižnici IFLE. Simona Šinko (simona.sinko@mklj .si), MKL Praznik učenja Ob vaškem prazniku Semenj na rokovo smo odprli razstavo Praznik učenja pod okriljem Andragoškega centra Slovenije. Enajst velikih panojev je obiskovalce razstave vabilo, da se je vredno vedno znova potruditi in pristopiti k dejanju učenja, saj zdajšnji trenutki kličejo po usvajanju prepotrebne zmožnosti na področju maternega jezika, informacijske tehnologije in kulturne ozaveščenosti. Nikakor ne smemo prezreti področja vzgoje, predvsem pomoči mladim, da bodo na poti v življenje stopali svobodno in odgovorno. Študijski krožek, ki je ena od oblik vseživljenjskega učenja, Cerkljani usvajamo z veseljem, ob tem pa tkemo medsebojne vezi, s katerimi pripomoremo k razvoju našega okolja s predstavitvijo akcijskega cilja v obliki predavanj, razstav, literarnih večerov, gledaliških predstav, zgibank, brošur, ekskurzij. NASA DEDIŠČINA OB DNEVIH EVROPSKE KULTURNE DEDIŠČINE IN PRAZNIKU OBČINE CERKLJE KULTURNI HRAM IGNACIJA BORŠTNIKA, SOBOTA, 20. 9. 2014, OB 18. URI MèM Med turobnimi poletnimi dnevi smo izbrali sončni 22. avgust in se podali na ekskurzijo iz Cerkelj do Belih Vod, kjer smo ob prijaznih koroških gostiteljih na Ravnah in Prevaljah ter v Kotljah Prežihove zgodbe dojeli kot izpovedno delo s stvarnim ozadjem. Septembrski kulturni koledar pa smo zapolnili s fotografsko razstavo ob 200. obletnici rojstva Janeza Puhaija, duhovnika in izumitelja fotografije na steklo, ter koncertom Naša dediščina gre v šole ob DEKD 2014 in prazniku občine Cerklje na 17 Gorenjskem. V sodelovanju z več kulturnimi ustvarjalci smo v besedi, pesmi in glasbi počastili spomin na rojake, snovalce naše kulturne dediščine iz sredine 19. stoletja, ki so s svojim življenjem in delom pustili neizbrisen pečat, predvsem v vzgoji in izobraževanju. Spremljajočo brošuro bogatijo prispevki Blaža Močnika, prof. Janeza Močnika in dr. Mladene Prelić z Etnografskega inštituta Srbske akademije znanosti in umetnosti iz Beograda. Daniela Močnik (daniela.mocnik@guest.arnes.si), Bralni študijski krožek Liberius pri Unescovem klubu Cerklje Ob zaključku projekta Uspešno vključevanje Romov v vzgojo in izobraževanje - UVRVI II. V petek, 29. avgusta 2014, je v prostorih Šeškovega doma v Kočevju potekala zaključna konferenca projekta Uspešno vključevanje Romov v vzgojo in izobraževanje II«, ki ga je tri leta vodila LU Kočevje. Projekt, ki sta ga denarno omogočila EU s sredstvi ESS in MIZŠ, je spodbujal uspešno vključevanje romskih otrok v vzgojo in izobraževanje na 31 osnovnih šolah (OŠ) in vrtcih po Sloveniji. Novico o dogajanju na zaključni konferenci (na fotografiji) lahko pre bi radi predstavili rezultate projekta. Od septembra 2011 do konca avgusta 2014 je LU Kočevje v okviru projekta zaposlovala od 26 (leta 2011) pa do 21 (leta 2014) romskih pomočnikov. Ti delujejo na OŠ in v vrtcih po Sloveniji ter predstavljajo temeljno vez med šolo, romskimi otroki in njihovimi starši. Njihova primarna vloga je reševanje jezikovnih ovir romskih otrok v šoli, pomoč pri reševanju njihovih vzgojnih in učnih problemov ter motiviranje za uspešno vključevanje v vzgojno-izobraževalno delo. Projekt je temeljil tudi na dvigu izobrazbene ravni romskih pomočnikov, saj so le-ti opravljali module programa Predšolska vzgoja. Velik pomen pri projektu smo namenili pripravi dokumentarnega filma o delu romskih pomočnikov, pripravi dveh didaktičnih pripomočkov, izvajanju projektnih timov mentorjev in romskih pomočnikov, spletne strani projekta in pripravi zbornika projekta. Mednarodna izmenjava dobrih praks v Oxfordu je vsem romskim pomočnikom predstavljala pozitivno izkušnjo. V skladu z načrtom projekta smo oblikovali smernice OŠ oziroma vrtca za učinkovito vključevanje Romov v vzgojo in izobraževanje. Projekt ocenjujemo kot zelo uspešen, saj je delo romskega pomočnika v šoli in vrtcu za romske otroke nepogrešljivo. Delo romskih pomočnikov se v letu 2014 nadaljuje z nadgradnjo novega projekta Skupaj do znanja - Uresničevanje ciljev strategije vzgoje in izobraževanja Romov v RS, ki ga koordinira Center za šolske in obšolske dejavnosti. Maja Rupnik (maja.rupnik@lu-kocevje.si), LU Kočevje 18 Lady cafe za motivacijo V MKL smo septembra končali projekt Lady Cafe - motivating activities for women aged 45+, v katerem smo partnerji iz osmih držav v dvoletnem programu Grundtvig učna partnerstva izmenjevali izkušnje in razvijali izobraževalne aktivnosti za ženske po 45. letu. Projekt smo v e-Novičkah predstavili že januarja 2013. Izmenjevanju primerov dobrih praks je bilo namenjenih sedem srečanj partnerjev. Eno od njih smo gostili v Ljubljani (na fotografiji), za druga smo izvedli 13 mobilnosti zaposlenih v MKL in 4 mobilnosti udeleženk naših dejavnosti. Partnerji smo v svojih organizacijah oblikovali in izpeljali tudi različne učne in motivacijske dejavnosti za ženske po 45. letu s poudarkom na računalniškem opismenjevanju. V MKL smo posebej promovirali dejavnosti Borze znanja, Borze dela in Središča za samostojno učenje. Pomemben rezultat partnerstva je priročnik z naslovom Lady cafe approaches. Vsebuje primere izobraževalnih in motivacijskih dejavnosti za ženske po 45. letu ter tudi splošnejše značilnosti projekta: diseminacijo, evalvacijo, cilje projekta ipd., kar lahko pomaga drugim organizacijam pri pripravi podobnega projekta. Prispevki so delo kolegov iz partnerskih organizacij, tudi iz MKL, uvodnik pa je napisala dr. Nevenka Bogataj z ACS. Vabljeni k branju in k uporabi. Projekt je bil za MKL spodbuda za to, da svoje programe izobraževanja odraslih razvijamo v sodelovanju s partnerji iz tujine, npr. v programu Erasmus+. Priročnik in druge rezultate projekta predstavljamo z željo, da k takšnemu sodelovanju motivirajo tudi druge izobraževalce odraslih. Simona Šinko (simona.sinko@mklj .si), MKL Utrinki s konference Ustvarjalno razmišljanje - potencial za rast gospodarstva Javni sklad RS za razvoj kadrov in štipendije (JSRKŠ) je septembra organiziral konferenco, ki je v naslovu obetala veliko: poiskati odgovore na večna vprašanja, kaj je ustvarjalnost, ali je lahko vsak izmed nas ustvarjalen, kako razumemo ustvarjalnost, kako ustvarjalnost pretvoriti v poslovni rezultat ipd. V zgolj enodnevnem srečanju je udeležencem ponudila le vrsto zelo kratkih predstavitev, za poglobljene razprave, predloge in dejavnejše sodelovanje udeleženih pa je tudi tokrat zmanjkalo časa. 19 Veliko smo pričakovali od nastopa 'guruja' ustvarjalnega mišljenja, dr. Edvarda de Bona, ki je že pred mnogimi leti izkoristil svoj ustvarjalni potencial in s svojimi tehnikami ustvarjalnega mišljenja osvojil globalni trg. V vodenem enournem pogovoru mu je mag. NastjaMulej zastavila kar 60 vprašanj, na katera je odgovarjal kratko in precej splošno, povedal pa nič novega. Občutek sem imela, da so njegovi odgovori po tolikih nastopih že kar Copy Paste'. Še najzanimivejši je bil njegov predlog, da bi se moral učinkovit parlament preimenovali v pensament' (parlare = govoriti; pensare = razmišljati). Podjetjem je priporočil, da zaposlijo t. i. ustvarjalnega menedžerja. S svojim nastopom me je presenetila in najbolj navdušila gospa Francka Mravlje, ravnateljica osnovne šole Poljčane, ki je zelo nazorno in upravičeno kritično ocenila napake in pomanjkljivosti našega šolskega sistema, ki v otroku ustvarjalnost ubija namesto spodbuja. Na primerih iz svoje šole je konkretno prikazala, kako je lahko tudi šolski prostor odprt za ustvarjalnost, ki omogoča otrokom, da razvijajo svoje sposobnosti in uresničujejo ideje, ki jih ni malo. Samo želimo si lahko, da bi bilo v naših izobraževalnih ustanovah čim več Franck Mravlje. Vabim vas, da preberete članek v celoti. Gradiva s konference so objavljena na spletni strani JSRKŠ. Ida Srebotnik (drustvoio@gmail.com), Ljubljana Dobro obiskane prireditve ob desetih Dnevih slovenskih svetovalnih središč v Mariboru V Mariboru smo vsebino letošnjih Dni namenili v prvi vrsti brezposelnim osebam in posledično promociji dejavnosti informiranja in svetovanja med brezposelnimi ter tudi med strokovnimi delavci, ki se pri svojem delu prvenstveno srečujejo s to ciljno skupino. Že lanskoletne izkušnje z organizacijo stojnice informacij na naslovu Centra za socialno delo Maribor so nam dale zagon, da se moramo za dober obisk svetovalnih aktivnosti povezovati s partnerji. Lokalno/regionalno svetovalno omrežje je namreč posebnost nacionalnega modela svetovalnih središč. Zgodba programa letošnjih Dni se je začela s pobudo Centru za socialno delo (CSD) Maribor, da za njihove uporabnike ponovno izvedemo kakšno svetovalno aktivnost. Skupaj smo se odločili, da pripravimo kratko motivacijsko delavnico Uspešen bom, za katero je posebno promocijo opravil CSD Maribor in kasneje tudi Zavod RS za zaposlovanje, Območna služba Maribor. Motivacijski pečat so delavnici podali izseki iz filma o Helen Keller, ki je slepa in gluha diplomirala na fakulteti. Delavnice se je udeležilo 25 udeležencev. Glede vsebine Dni smo se povezali tudi z območno enoto zavoda za zaposlovanje. Mlajšim brezposelnim osebam - tudi tistim z višjo izobrazbo od srednješolske - smo namenili delavnico Pritegnem, ko napišem. Osrednja tema delavnice je bila pravilnost elektronske komunikacije v povezavi z iskanjem zaposlitve, dotaknili smo se tudi najpogostejših slovničnih napak pri pisanju ponudb za delo ipd. Odziv nad temo je presegel vsa pričakovanja, saj smo z intenzivno promocijo območne službe zavoda za zaposlovanje zapolnili kar dve skupini s skupno 90 udeleženci. 20 Skupno je torej tri navedene dogodke obiskalo 115 udeležencev, ki so se v večini prvikrat seznanili s storitvami in dejavnostjo Svetovalnega središča Maribor. Če vas zanima, kako smo še obeležili letošnje Dneve slovenskih svetovalnih središč in kaj načrtujemo v prihodnje, preberite daljšo različico članka. Alenka Sagadin Mlinarič (alenka.sagadin.mlinaric@azm-lu.si), AZM - LU Vloga svetovalke za kakovost v MOCIS Slovenj Gradec V javnem zavodu MOCIS vidimo svoje poslanstvo v spodbujanju učenja in izobraževanja v vseh življenjskih obdobjih in izvajanju kakovostnih izobraževalnih oblik, prilagojenih posameznikom in različnim ciljnim skupinam, v skladu z razvojnimi težnjami regije, v kateri delujemo. Kakovost je postala stalnica oziroma način našega dela in razmišljanja. Če želimo kot organizacija izpolnjevati svojo vizijo in poslanstvo, smo zavezani k temu, da kakovost svojega dela nenehno preverjamo in izboljšujemo v zadovoljstvo naših strank in v svoje zadovoljstvo. Kot svetovalka za kakovost dejavno sodelujem v teh procesih in se trudim pri tem s svojim strokovnim znanjem svetovati vodstvu in sodelavcem pri načrtovanju in izpeljavi postopkov presojanja in razvijanja kakovosti ter vpeljevanju izboljšav. Pomen svetovalca za kakovost vidim predvsem v njegovem ekspertnem znanju s področja kakovosti, dobrem poznavanju izobraževalnega področja in organizacije, v kateri deluje. Kot tak je na področju presojanja in razvijanja kakovosti dober svetovalec vodstvu, sodeluje pa tako s komisijo za kakovost kot z drugimi zaposlenimi, ki so v izobraževalni ustanovi vključeni v procese presojanja in razvijanja kakovosti. Svetovalec za kakovost lahko deluje bodisi kot svetovalec, ki svetuje sodelavcem v kolektivu pri načrtovanju dejavnosti v zvezi s celostnim in sistematičnim presojanjem in razvijanjem kakovosti ter jim nudi pomoč pri izpeljavi teh postopkov, bodisi kot dejavni sodelavec v nekaterih postopkih za presojanje in razvijanje kakovosti. Dogovorjene dejavnosti pa izpeljuje tudi samostojno. Sama vidim težišče svojega dela v spremljanju področja, izpeljevanju konkretnih dejavnostih s področja presojanja in razvijanja kakovosti, pripravi na svetovalno delo ter samem svetovalnem delu z ljudmi, ki se obračajo name v zvezi s kakovostjo. Vabim vas, da preberete daljši članek. Bernarda Mori Rudolf (bernarda.morirudolf@mocis.si), MOCIS Slovenj Gradec УГУ OMREŽJE SVETOVALCEV ZA KAKOVOST 21 V letu 2014 je izšla tretja e-knjiga o besedni igri BesedoVanja S podporo Mestne občine Murska Sobota sem v samozaložbi izdala BesedoVanja 3. Vse tri e-knjige lahko najdete v knjižnicah in v nekaterih središčih za samostojno učenje po Sloveniji. Pri nastanku knjige BesedoVanja 3 so mi pomagali dijaki Gimnazije Murska Sobota in Gimnazije Franca Miklošiča Ljutomer. Sodelovali so tudi dijaki Ekonomske šole Murska Sobota, smer trgovec, ki so sodelovali na delavnicah o kreativnem pisanju. Predstavitve e-knjige sem letos popestrila s pogovorom o temah, o katerih pišem v knjigi, in sicer o šolski kulturi, medijih, samoevalvaciji, času, ciljih, motivaciji, prostovoljstvu in posebnih priložnostih. Vesela sem, da sem e-knjigo v Tednu vseživljenjskega učenja lahko predstavila na stojnici v Mariboru. Sodelovala sem z društvom Mars. V Vetrinjskem dvoru sem skupaj z AZM - LU pripravila predstavitev za skupino v programu Projektno učenje za mlajše odrasle (PUM). Ustvarili smo literarne izdelke in se po umskem poigravanju preizkusili v besedni igri TekmoVanja. Besedno igro sem predstavila tudi na 4. konferenci o kreativnosti, ki je bila 12. septembra 2014 v Murski Soboti, in sicer v večernem programu, ki so ga organizatorji poimenovali De Bono After party v MIKK-u. Povedali smo vse o besedni igri, vrteli seznam besed, se poigrali v parih, se preizkusili v so- in nadpomenkah, iz ene besedne oblike naredili sedem, na koncu pa s pomočjo mag. Nastje Mulej razkrili še super trik neskončnosti. In vse to v 15 minutah. Z veseljem pridem predstavit besedno igro tudi k vam, če me boste povabili. Vanja Lebar (lebarorama@gmail.com), Lebarorama POSVETI, KONFERENCE № brika Posveti, konference na spletni strani ACS V e-Novičkah kakšen mesec ali dva vnaprej napovedujemo konference, posvete in druge dogodke, namenjene različnim strokovnjakom v izobraževanju odraslih. Celoten pregled strokovnih dogodkov se kar nekako porazgubi, zato vas vabimo, da obiščete spletno stran ACS in pregledate rubriko Posveti, konference: http : //www.acs. si/posveti konference, ki jo najdete v razdelku O izobraževanju odraslih: http : //www.acs. si/izobrazevanj e_odraslih. Dogodki so kronološko urejeni. Veseli bomo tudi vaših informacij o dogodkih, ki jih nismo zajeli, pa bi morali biti na objavljenem seznamu. Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS * * * 22 Zaključna konferenca projekta Spodbujamo zelena delovna mesta Ljubljana, Slovenija, 4. november 2014 spodbujamo zelena delovna mesta Pridružite se zaključnemu dogodku projekta Spodbujamo zelena delovna mesta in prisluhnite ekonomistu, podjetniku in pobudniku Modre ekonomije, Gunterju Pauliju, ter spoznajte nagrajence javnega natečaja - dobre partnerske prakse na področju zelenih delovnih mest. Program konference je bil objavljen septembra. XXIII. strokovno srečanje ravnateljic in ravnateljev osnovnega šolstva Portorož, Slovenija, 10. in 11. november 2014 Program strokovnega srečanja je bil objavljen 8. oktobra, prijava pa bo mogoča od 18. oktobra do 4. novembra 2014. Vse informacije najdete na spletni strani dogodka. The 2014 Unesco World Conference on Education for Sustainable Development (ESD) (Svetovna konferenca Unesco 2014 o izobraževanju za trajnostni razvoj) Nagoya, Japonska, 10. do12. november 2014 13th International Congress of Educating Cities: The Educating City is an inclusive city (13. mednarodni kongres o učečih se mestih: Učeče se mesto je vključujoče mesto) Barcelona, Španija, 13. do 15. november 2014 solidarnosti. Več informacij lahko dobite v Mednarodnem združenju učečih se mest (International Association of Educating Cities - IAEC: T: +34 93 3427 720, F: Fax +34 93 3427 729, E: edcities@bcn.cat, W: http://www.edcities.org) ali na spletni strani kongresa. Na konferenci, ki jo pripravljata Unesco in japonska vlada, bodo obeležili konec Desetletja Združenih narodov za izobraževanje za trajnostni razvoj, 2005-2014 (UN Decade of Education for Sustainable Development - DESD), predstavili dosežke in začeli nove dejavnosti na tem področju. Na spletni strani lahko deležniki prispevajo vire in podatke, s katerimi bodo oplemenitili poročilo o DESD, ki bo objavljeno na konferenci. Podrobnejše informacije o konferenci najdete na spletnih straneh Unesca. 13'" International Congress of Educating Citi«» 2014 Bactlonj 13-16 Novtmbtr Konference, predstavitve dobrih praks, okrogle mize županov in strokovnjakov ter študijski obiski se bodo osredotočili na razumevanje izobraževanja v širšem smislu: kot bistven instrument za socialno vključenost, spodbujanje k osebnemu in kolektivnemu razvoju ter sožitju in 23 XXI. strokovno srečanje ravnateljic in ravnateljev srednjega šolstva Portorož, Slovenija, 24. in 25. november 2014 № Program strokovnega srečanja bo objavljen 22. oktobra, prijava pa bo mogoča od 22. oktobra do 18. novembra 2014. Vse informacije najdete na spletni strani dogodka. 9th EAPRIL annual conference (9. letna konferenca združenja EAPRIL) Nikozija, Ciper, 25. do 28. november 2014 Evropsko združenje za praktične raziskave o izboljšanju učenja (The European Association for Practitioner Research on Improving Learning - EAPRIL) prireja letno konferenco, o kateri lahko več preberete na konferenčni spletni strani. Younger Staff Training 2014 (Usposabljanje mlajših zaposlenih v letu 2014) Bruselj, Belgija, 2. do 5. december 2014 Usposabljanje, ki ga organizira EAEA, omogoča mladim strokovnjakom v izobraževanju odraslih, da spoznajo evropski razvoj izobraževanja odraslih in vseživljenjskega učenja ter razumejo njihovo delovanje na evropski ravni, izmenjavo informacij in znanja med organizacijami, da spoznajo delovanje združenja EAEA in drugih ključnih organizacijah civilne družbe. Več informacij poiščite na spletni strani EAEA. EUROPEAN ASSOCIATION FOR THE EDUCATION OF ADULTS 2014 ICL International Conference (Mednarodna konferenca ICL 2014) Dubaj, Združeni arabski emirati, 3. do 6. december 2014 International Conference Konference o interaktivnem sodelovalnem učenju (Interactive Collaborative Learning - ICL) so namenjene multidisciplinari izmenjavi trendov in rezultatov raziskav ter predstavitvam praktičnih izkušenj, pridobljenih med razvojem in testiranjem elementov interaktivnega, računalniško podprtega učenja. Letošnja konferenca bo del Svetovnega inženirskega izobraževalnega foruma (World Engineering Education Forum - WEEF). Podrobnejše informacije so objavljene na spletni strani ICL. 24 KNJIŽNICA ACS Obveščamo vas, da je knjižnica odprta vsako sredo od 10.00 do 12.00 in četrtek od 14.00 do 16.00. Morebitne spremembe bodo objavljene na spletni strani http : //www .acs. si/knj iznica. Za dodatne informacije nas pokličite ali nam pišite (T: 01 5842 575, E: knj iznica@acs.si). Vodenje knjižnice je prevzela naša nova sodelavka, Simona Kavčič. Ob tej priložnosti se zahvaljujemo Petru Monettiju, ki je to delo uspešno opravljal vse od leta 1992. Fond knjižnice je uvrščen v COBISS/OPAC kooperativni online bibliografski sistem. UPORABLJENE KRATICE S - Andragoški center Slovenije ASOO - Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih (Agencije za poklicno izobraževanje in izobraževanje odraslih) ZM - LU - Andragoški zavod Maribor - Ljudska univerza CDI Univerzum - Center za dopisno izobraževanje Univerzum COBISS/OPAC - spletna aplikacija, ki knjižnicam in končnim uporabnikom omogoča dostop do različnih podatkovnih zbirk CONTEST - Community experiments through exploitation of social conflicts! CSD - center za socialno delo DEKD - Dnevi evropske kulturne dediščine DESD - Decade of Education for Sustainable Development (Desetletje za izobraževanje za trajnostni razvoj) DG EAC - The Directorate General for Education and Culture (Generalni direktorat za izobraževanje in kulturo) DG EMPL - The Directorate General for Employment, Social Affairs and Equal Opportunities (Generalni direktorat za zaposlovanje, socialne zadeve in vključevanje) DIE - Nemški inštitut za izobraževanje odraslih (Deutsches Institut für Erwachsenenbildung) EAEA - European Association for the Education of Adults (Evropsko združenje za izobraževanje odraslih) EAPAA - European Association for Public Administration Accreditation (Evropska zveza za akreditacijo v javni upravi) EAPRIL - The European Association for Practitioner Research on Improving Learning (Evropsko združenje za praktične raziskave o izboljšanju učenja) ECHA - European Council for High Ability (Evropski svet za nadarjene) EK - Evropska komisija E&S Online - Education and Skills Online (spletna aplikacija Izobraževanje in spretnosti) ECD - Education for Sustainable Development (izobraževanju za trajnostni razvoj) ESS - Evropski socialni sklad EU - Evropska unija F3ŽO - Festival za tretje življenjsko obdobje GD - Generalni direktorat IAEC - Internacional Association of Educating Cities (Mednarodno združenjo učečih se mest) 25 ICL - Interactive Collaborative Learning (interaktivno sodelovalno učenje) IFLA - International Federation of Library Associations (Mednarodne zveze bibliotekarskih društev in ustanov) ILO - International Labour Organisation (Mednarodna organizacija dela) InfoNet - Evropski InfoNet o izobraževanju odraslih III (European InfoNet Adult Education III) IRSA - Inštitut za razvojne in strateške analize ISIO - Informativno-svetovalna dejavnost v izobraževanju odraslih JSRSRKŠ - Javni sklad RS za razvoj kadrov in štipendije LU - Ljudska univerza MIKK - Mladinski informativni in kulturni klub Murska Sobota MIZŠ - Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport MKL - Mestna knjižnica Ljubljana MMC RTV SLO - Multimedijski center Radiotelevizije Slovenija MOCIS - Javni zavod MOCIS, Center za izobraževanje odraslih Slovenj Gradec NISPAcee - The Network of Institutes and Schools of Public Administration in Central and Eastern Europe (mednarodna mreža inštitutov in šol za javno upravo v centralni in vzhodni Evropi) OECD - Organisation for Economic Co-operation and Development (Organizaciji za gospodarsko sodelovanje in razvoj) OŠ - osnovna šola PIAAC - Programme for International Assessment of Adult Competences (Program za mednarodno ocenjevanje kompetenc odraslih) PUM - program Projektno učenje za mlajše odrasle RIC Novo mesto - Razvojno izobraževalni center Novo mesto RS - Republika Slovenija SAZU - Slovenska akademija znanosti in umetnosti Središča ISIO - svetovalna središča za izobraževanje odraslih SVEB - Schweizerischer Verband für Weiterbildung (Švicarska zveza za nadaljnje izobraževanje) TCU - Tjedan cjeloživotnog učenja (Teden vseživljenjskega učenja) TVU - Teden vseživljenjskega učenja Unesco - United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation (Organizacija Združenih narodov za izobraževanje, znanost in kulturo) UPI - LU Žalec - UPI - Ljudska univerza Žalec UVRVI - projekt Uspešno vključevanje Romov v vzgojo in izobraževanje UŽU - programi Usposabljanje za življenjsko uspešnost WEEF - World Engineering Education Forum (Svetovni inženirski izobraževalni forum) ZiSSS - Združenje izobraževalnih in svetovalnih središč Slovenije 26