Uredništvo : JfL rfti B ir f TO I 1 L Gorica, Riva Piazzutta št. 18 JKLM JHJP Ji. Ml J. M JL JBLML Izhaja : SVEČENIKOV Sv. P. in ZAJEDNIC S. J. 1. dan vsakega meseca. Franc Švara. Bratovščine in cerkvene družbe. Podprefektura v Gorici je z okrožnico 11. 1. '924 št. 182 pozvala občinske predstojnike, da jej dopošljejo čim prej in čim natančnejši izkaz v njihovem delokrogu nahajajočih se bratovščin in tem Podobnih organizacij (confraternite ed altre con-Seneri istituzioni) z navedbo njihovega kakoršne-gakoli premoženja in dohodkov, obveznosti napram cerkvi in drugim javnim napravam. Stvar je za nas nova in važna. Dobrodelnost je rodilo krščanstvo. Od apostolskih časov pa do danes je ta panoga kršč. socializma bila lastna le kat. cerkvi. Tu so zagledale beli dan vse dobrodelne naprave od prvotnih skromnih poizkusov pa do današnje veličastne stavbe »Caritas«, ki je poleg nravnega preroda narodov gotovo najlepša cvetka na vrtu kat. cerkve. Ves srednji vek nosi na sebi pečat kršč. dobrodelnosti. In kar imamo še dandanes karitativnih naprav, so dedščina onih zlatih časov.1 Kar je pa cerkev dobila daril in volil za vzdrževanje duhovnikov, službe božje, šol, sirotišnic, ubogih in delanezmožnih itd., vse si je vsemogočna država pod vplivom protiverskih idej 18. in 19. stoletja prisvojila ter tako oropala cerkev najple-menitejšega vpliva dejanske ljubezni in ji zaprla Pot do mnogih človeških src. V nekaterih državah (Avstrija) pa je kljub proti-cerkvenemu duhu (Jožefinizem) ostala vsa dobro-aelnost v rokah cerkve, medtem, ko so italijanske državice že v prvi polovici preteklega stoletja iztrgale cerkvi vsako ingererico do dobrodelnih na-Prav, a zjedinjena Italija je podržavila vse karitativne organizacije in izključila z postavo 17. 7. 1890 duhovnika od sodelovanja pri javni dobrodelnosti.2 Italija je glede dobrodelnosti nekak tip socialne strukture srednjega vika. Državi kot taki ni nihče ?aupal, ampak le cerkvi. Zato se je nakopičilo pri 'lak cerkvenih občinah veliko premično in nepre-(ručno premoženje, (n. pr. v S. Margherita Ligure 19. neki Raimusso zapustil dotičnim kršč. organizacijam tri .milijone lir), s katerim so dvigali in vzdrževali^ vse dobrodelne zavode: sirotišnice, bolnišnic, šole, zabavišča, podporne sklade za bolne in brezposelne itd. S tem pa je veljava države padala, zato pa je hotela država zadati cerkvi udarec. ' To vprašanje bi zaslužilo več pažnje in globoke obravnave. Caterbini: Il diritto eccles. italiano str. 289 in Strigla je cerkv. organizacijam počasi peruti, dokler ni prišla na dan z kr. odlokom 1. 1890 in pozneje (9. 11. 1901, 22. 7. 1912), ki določa, da so vse bratovščine, tudi čisto cerkvenega značaju, podvržene nadzorstvu pokrajinske dobrodelne komisije. V teh komisijah imata prefekt in podprefekt neomejeno moč vsled postave. Ker se hoče država poenotiti, zato se je spomnila z uvodoma naznačen« okrožnico tudi naših bratovščin. Tqda i(?BP