„Slovenskega učiteljskega društva y Ljubljani". Urejuje: Jakob Dimnik, učitelj na II. mestni šoli v Ljubljani. St. I. Ljubljana, 1. prosinca 1897. XXXVII. leto. Vsebina: Ob novem letu. — Gmotiio stanje slovenskega učiteljstva. — J. M.: Narodna naobrazba in vzgoja. — Fr. Orožen: Ustavoznanstvo. — Josip Ciperle: Kulturne slike iz Kranjskega. — Pavel Križ: Prijateljeva pisma. — J. Ravnikar: Martin in Jera. — Vestnik. — Uradni razpisi učiteljskih služeb. — Listnica. Geslo: „Ne nazaj, ne navzdol, ampak naprej in navzgbi*". Ob novem letu. današnjo številko prestopi naš list v sedem in trideseto leto. Program, na katerega podstavi smo list urejevali v minulem letu, izvajali bodemo po svojih skromnih močeh tudi v novem letu — stvarno. Kdor bode pa hotel kratiti zakonito zajamčene pravice učiteljstvu ter napadati novo šolo in zaviral opravičene učiteljske težnje po zboljšanju gmotnega stanja, tega bomo pa brez ovinkov zavrnili; izzivali pa ne bomo nikogar. V programu imamo tudi versko šolo in sicer: „katoliški učitelj poučuj katoliške otroke, pouk se pričenjaj in končaj z molitvijo ter bodi prešinjen z duhom naše s V. vere." S č. duhovščino, s tisto miroljubno duhovščino, ki deluje in živi z nami, ki je uneta za izomiko mladine, ki pusti tudi učiteljstvo živeti — ki torej ne hrepeni po nadzorstvu in gospodstvu čez učiteljstvo, bodemo drage volje hodili z roko v roki. Gmotno stanje slovenskega uciteljstva. i. tem vprašanju se je že mnogo govorilo in pisalo, le žal, da zaman. Vendar odnehati ne smemo trkati toliko časa, da se nam odpre; odpreti se nam pa mora, ker je draginja leto za letom večja. V dosego tega namena pa ne smemo trkati samo po strokovnih listih, ampak pridobiti moramo tudi vse druge slovenske, nam naklonjene liste, da v tem oziru posredujejo med nami in narodom. Zadnji čas se to že dogaja, kar nas zelo veseli. Nedavno je prinesel slovenski list naslednje toplo pisane besede o zboljšanju gmotnega stanja slovenskega uciteljstva. Vredno in potrebno se nam zdi, da jih ponatisnemo, da zvedo naša oblastva in poslanci, da tudi narod naš sam že izprevidi, da so naše plače z ozirom na trud in uspehe naše res premajhne. Na Slovenskem je še najbolje plačan učitelj na Štajerskem, potem na Kranjskem, a najslabeje na Primorskem. Na Štajerskem znaša plača I. vrste 800 gld., II. vrste 700 gld., III. vrste 600 gld., IV. vrste 550 gld., a definitivni podučitelji imajo le 80°/o od zgoraj navedenih plač. Omeniti se mora, da je le bela vrana učitelj, ki dospe do I. vrste, da je ista vrsta le za — parado. Ogromna večina učiteljev na slovenskem Štajerskem ima le do 600 gld. Na Kranjskem je že slabeje, kajti I. vrsta znaša 700 gld., II. vrsta 600 gld., III. vrsta 500 gld., a četrta vrsta 450 gld. — Tudi tu je velika večina v nižjih vrstah, s plačo 450—500 gld. — z višjo plačo so le bele vrane. Najslabeje se godi na Primorskem — izvzemši Trst, kjer so take plače kakor na Štajerskem. Istrija in Goriška sta na zadnjem klinu, a vendar ima prvenstvo od zadaj le Goriška. Tu znaša plača I. vrste 600 gld., II. vrste 500 gld., III. vrste 400 gld. in sicer tako, da je le 1/i2 od vsega definitivno nameščenega moškega učiteljsta v I. vrsti, 3/i2 v II. in celih 8/12 v III. vrsti. Tedaj vidimo, da imajo skoro vsi učitelji na Goriškem po 400 gld. letne plače. Koliko časa? Mnogi do smrti, drugi do penzije, večina do osivelosti, kajti imamo učitelje, ki služijo že nad 20 let, a imajo še vedno le 400 gld. plače. — Poglejmo še, kako je z dokladami, do katerih imajo učitelji vsako peto leto pravico. Na Štajerskem imajo pravico do pet takih doklad po 60 gld. na Kranjskem 40 gld. in na Primorskem brez Trsta pa znašajo 10°/o od plače. Končno še nekoliko besedij glede penzije. Vsak definitivno nameščen učitelj mora plačevati J/2 v penzijski sklad, iz katerega ima pravico dobivati penzijo, ako dosluži 10 let po drugi skušnji. Ako hoče zadobiti celo penzijo, mora služiti nič manj, nego celih 40 let po drugi skušnji, tedaj najmanje 42x/a leta. Pri trudapolnem poslu ne doseže take penzije nihče, ali ako je kdo tako srečen, uživa jo le zelo malo časa. Niti toliko penzije velika večina ne povžije, kolikor jo je sama vplačala. — Vdove in sirote pa dobivajo malenkost, katero ni skoro omenjati vredno. Ako pregledamo stanje ogromne večine učiteljev, prepričamo se, da zamore primerno shajati le samec. Kdor ima družino, gorje mu je. Beda in pomanjkanje sta njegov vsakdanji gost. Ako hoče učitelj z družino primerno shajati, mora si iskati postranskih zaslužkov. To pa ni lahka naloga. Postava pravi, da je učitelju prepovedano pečati se s postranskimi zaslužki, ako isti niso „častni" za učiteljski stan. Med take „častne" postranske službe se štejejo doslej: orgljanje, tajništvo in poučevanje otrok izven šole. Vsak učitelj sprejme prav rad vsako tako službo, ako jo le dobiti more, saj je prepričan, da le tako si more toliko prislužiti, da more shajati brez pomanjkanja. Da je pa opravljanje postranskih služeb zelo mučno in težavno, je jasno, kajti že sama šola izmuči učitelja tako, da nujno potrebuje po šoli počitka in razvedrila, a tega si ne more privoščiti ne po šoli, ne ob četrtkih in nedeljah, tako, da mora biti vedno uprežen kakor suženj. Da je to res, spoznavajo celo šolske oblastnije same. Časopisi vseh strank so poročali letos o prepovedi opravljati službo občinskega tajnika na Goriškem in sicer z razlogom, da šola potrebuje celega moža. Škoda, da šolske oblastnije ne izvajajo iz tega logičnih sklepov. Ker šola potrebuje celega moža, a cel mož tudi celo plačo, tedaj dajmo najprej učitelju pošteno, primerno plačo, šele potem naj se mu prepove tajništvo. Ne tako, ampak narobe. Ali bode šola potem kaj na boljšem? Nikakor ne, ampak celo na slabšem, kajti cel mož, a ta lačen z zanemarjeno, stradajočo družino, ne bode mogel v šoli niti toliko delovati, kolikor je deloval doslej, ko je bil vsaj deloma prost duha morečih skrbij. To so razmere, da se Bogu smili! (Dalje prih.) Narodna naobrazba in vzgoja. Spisal J. M. 1. Čitaj, kar predlagam brez predsodka in ako ti svetuje kdo kaj boljšega, zavrzi moje .... Pestalozzi. Ijfestokrat se čujejo pritožbe, da narodna naobrazba ne napreduje ^ v tisti meri, kakor rastejo troški zanjo. Pritožbe so utemeljene, a uzrokov temu pojavu ne iščemo na pravem mestu, če mislimo, da so temu krive naše šole. Ako uvažujemo priznano resnico, da H narodna šola položi samo temelj človekovi naobrazbi in vzgoji, na-daljno naobrazbo in vzgojo za življenje pa mu dajo socijalne razmere, v katere pride človek po izstopu iz narodne šole, potem moramo iskati uzrokov moralnemu in materijalnemu propadanju naroda drugje. Mladenič, izstopivši iz šole, ni še nravstveno dozorel in socijalne razmere, v katere pride slučajno, so več ali manj odločilne za njega nrav in značaj v moški dobi, kajti občeznano je, da leta od štirinajstega do dvajsetega so tisti čas, v katerem se človeški značaj izobražuje in lika; v kakoršnih razmerah živi človek v tej dobi, po teh se več ali manj uravna njegov značaj. Vsak dan vidimo lahko, da mladenič ali dekle v teh letih, za- šedši v razuzdano ali surovo druščino, postane večkrat sam razuzdan v ali surov. Življenja izkušnje so mu še tuje, ne zna še razločevati dobrega od slabega, z jedno besedo: on plava v struji, v katero je slučajno zašel, ne brigaje se, je-li struja prava ali napačna, vede ga li k pravemu zmotru ali k pogubi. Opomini starišev, opomini učiteljev in duhovnov ne hasnejo mnogo, kajti mladina potrebuje družbe in zabave in ako ne najde dobre, zadovoljuje se tudi s slabo. — Znano je n. pr. ponočevanje na kmetih, takoimenovano „sleparjenje", kjer hodijo mladeniči „dekleta klicat". Romantično je sicer to tavanje v črno noč, ali na drugi strani pa mlado življenje mladeničev trpi ne samo moralno, temveč tudi fizično škodo, ker nimajo potrebnega počitka in spanja in ker se pri takih nočnih ekskurzijah mladina čestokrat zbira po beznicah pri žganju ter prinese vrh tega čestokrat tudi krvave glave domov. — „Sleparjenje" je sicer stara in zanimiva razvada naše selske mladine, a v interesu moralnega in materijalnega dobrobitja naroda se mora omejiti kolikor moči. — Nadalje je tudi znano, da se selska mladina ob nedeljah zbira po službi božji v krčmah, kjer je poleg plesa največja zabava pijančevanje. Ne sodimo sicer strogo teh izgredov mladostne kipeče glave, saj smo tudi sami živeli to fazo človeškega razvoja, a ko nam teža let in skrbij ohladi vročo mlado kri, tedaj nam je vendar žal marsikatere prečute noči in marsikaterega zapravljenega krajcarja. Vsled tega bodemo opominjali svoje otroke in jih svarili, da ne pobirajo stopinj po poti naših bedarij — a žal večkrat zaman, kajti vzgledi vlečejo. Odkrito pa povem, da mladini ne zamerim, ako je živahna, ker nenaravno bi bilo, ko bi se vedli dekleta in mladeniči, kakor zreli možje in nič mi ni zopernejega, kakor če osemnajstletni mladenič ali dekle kaže nekako moško zrelost in modrost — kar je pa prav za prav največkrat hinavščina — zamerim in obsojam pa, da narodni vzgojitelji posvetnega in duhovskega stanu ne skrbe za to, da mladini poskrbimo zdrave zabave, kjer si naj s petjem in čitanjem blaži um in srce, s telovadbo in tudi s — plesom krepi in vežba telo. Da! tudi ljubkovanju med mladino ne gradimo ovir, ker skušnja uči, da je tako ravnanje brezuspešno: blažimo pa mladini srce, bistrimo ji um in to ljubkovanje, ki se sedaj kaj cesto dejstvuje med ljudstvom na surov način, bode dobilo potem dostojnejšo, plemenitejšo obliko. (Dalje prih.) Ustavoznanstvo. (Spisal Fr. Orožen.) H. O zgodovini avstrijsko-ogerske pogodbe. (Dalje.) dogodbah 1. 1848. in 1849. smo izpregovorili že na drugem mestu. Izmed različnih točk, katere so bile povod ogerskemu uporu, je pač bila skoraj najvažnejša ona o „skupnih rečeh" med Ogersko in Avstrijo. Ogerski zakoni z leta 1847. in 1848. nimajo jasne določbe o tej zadevi, četudi priznavajo take skupne reči. Tako omenja ogerski zakon z 1. 1848. skupne reči z dostavkom, da ima pri razpravi o tej reči vplivati kot odgovorni ogerski zastopnik eden ogerskih ministrov. Ogerski zakoni so tudi odobrili pragmatično sankcijo in nerazrušno edinstvo vseh dežel naše države. Pomanjkanje nedvomnih določb o skupnih rečeh v zadnjih ogerskih zakonih pa je uporabljal Košut v to, da razruši dosedanje vezi med Ogersko in Avstrijo. Ogri so uvedli narodno stražo in zahtevali, da se vrnejo ogerski vojaki iz Italije in drugih avstrijskih pokrajin domu, avstrijski vojaki pa zapuste Ogersko. Kralj Ferdinand se je sicer upiral ti zahtevi, a naposled je vendar Ogrom vse dovolil. Ogerska vlada se je preselila iz Požuna v Budapešto, kjer se je odslej tudi shajal državni zbor. Košutov časopis „Kossuth Lapja" je že dne 30. mal. srpana proglasil neodvisnost Ogerske od Avstrije s pripomnijo, da odslej le še osebno edinstvo ali vladarjeva oseba veže Ogersko z drugimi deli naše države. S tem se je očividno kršila pragmatična sankcija, a ogerski uporniki niso bili zadovoljni s to pridobitvijo. Ošabno je izjavil Košut v državnem zboru: „Priprost državljan sem, ali osoda je tako hotela, da samo z roko mahnem, in habsburške vladarske rodovine ne bode več." Te besede so bile jako značilne za tedanji položaj na Ogerskem. Ogri so od dne do dne brezobzirnejši postajali, in o končnem namenu ni bilo več nikake dvombe. Dne 14. mal. travna 1. 1849. so se zbrali ogerski poslanci v protestantski cerkvi v Debrečinu, kjer je Košut slovesno proglasil popolno nezavisnost Ogerske in naznanil zbrane zbornice sklep, da Madjari ne priznavajo več habsburško-lotarinških vladarjev. Košut je sedaj postal predsednik novi ogerski republiki. Madjari so oblegali Budapešto ter se je polastili dne 21. vel. travna in peljali Košuta v slovesnem sprevodu v glavno mesto. Košutova slava ni dolgo trajala, odstopil je že 11. vel. srpana in bežal v Turčijo. Dva dni pozneje se je pa udala glavna ogerska vojska v Vilagošu ruskemu generalu Paskieviču. Ogerska je sedaj izgubila vse svoje predpravice in je bila združena z drugimi avstrijskimi deželami. Odpravili so ogersko ustavo in uvedli absolutistični način vladanja. Šele z oktobersko diplomo 1. 1860. je tudi Ogersko dobilo novo ustavo, ki je veljala tudi za ostalo državo. Schmerling je trdil v dunajskem državnem zboru 1. 1861., da si sme cesar pri potrjenju obstoječih zakonov pridržati posebne pravice, kajti obnovitev ogerske ustave je čin slobodne volje cesarjeve. Ta izjava cesarske vlade ni bila Ogroin nikakor po volji. Navzlic temu pa je bila oktoberska diploma tudi za Ogre velika pridobitev, ker je podrla absolutizem. Schmerling je nameraval izvesti ustavo s februarskim patentom a našel mnogo ovir. Najhuje so se uprli februarskemu patentu Ogri na ogerskem državnem zboru meseca mal. travna 1. 1861. Franc Deäk je sestavil adreso, v kateri so poslanci cesarju razložili vzroke, zaradi katerih ne morejo sprejeti oktoberske diplome in februarskega patenta. (Dalje prih.) Kulturne slike s Kranjskega. (Spisal Jos. Ciperle.) 1. Uvod. svoji knjigi „Narodna vzgoja" sem pisal v 55. poglavju sledeče besede: „Lepa in dična je naša slovenska domovina. Ponosen bodi Slovenec nanjo. Kateri kos zemlje neki Še hrani toliko milobe, toliko krasote, kot naša domovina. Prekrasna je nje lega, prekrasne in veličastne so naše goré in ravnine, bogati so zakladi, koje hranijo v sebi naša tla, bogati so pridelki, ki nam jih daré naša polja, jasno je naše nebó, čil, bister in razumen je narod, ki biva po naši domovini, narod slovenski. A med drugimi napakami ima naš narod še to, da se premalo briga za svojo domovino. Koliko je pač ljudi pri nas, ki se tako trdno drž0 svojega rojstnega kraja, da so jim prav sosedni kraji španjske vasi. Kako naj bi se pa tudi navduševali za njo! Znano je pa tudi, da se ravno v našem jeziku, po naših knjigah in Časopisih tako malo piše o naših krajih, tedaj ti ljudje tudi prilike nimajo citati kaj o domovini. Naravna posledica temu je pa, da se jim jame dozdevati, da v naši domovini sploh ni ničesa, o čemur bi se splačalo govoriti ali pisati. — Le poglejmo v tem obziru druge narodnosti. Vsak kotiček, vsak še tako preprost košček njih zemlje opisuje in slika se s tako natančnostjo in obširnostjo, ki bi bila vredna predostikrat boljšega predmeta. Dosega se pa s tem to, da se govori mnogo več o njih domovinah, nego o naši, ki je pa vendar mnogo lepša, nego marsikatera druga. — In potem dalje. Vsakdo lehko čuje na svoja ušesa k nam prihajajoče tujce, koliko vedó praviti o svoji domovini, kako laskavo in idejalno se izražajo o nji. Mi Slovenci pa sedimo tiho, vlečemo pač vse na ušesa, sem ter tje tudi vskliknemo: „Oh, to je tam lepo in dobro!" toda o naši domovini ne izustimo niti glasu. Kako pa naj rečemo tudi katero, saj se ne brigamo in zato tudi ne vemo nič." In o naši zgodovini sem pisal v omenjeni knjigi v 58. poglavju sledeče: „Rekel sem že, da Slovenci premalo poznamo svojo lepo domovino, ravno tako malo nam je znana naša zgodovina. A zgodovina je ravno najboljša učiteljica vsakega naroda in najboljši pripomoček, gojiti in vtrjevati narodno zavest in naroden pogum. Po šolah se učimo le skromnih odlomkov naše zgodovine, in vedno le takih odlomkov, ki nam kažo naše prednike v onih slučajih, kedar so prišli v dotiko s kakim mogočnejšim narodom. Da je pa takrat naš narod dobil vselej kako zaušnico, to nas pa ravno lehko ne prepriča o sijajnosti naše zgodovine, marveč navdaja naša srca le z bridkostjo in maloduŠnostjo. Navdušiti nas ne more to nikakor. Saj je pa tudi umevno to. Naši pradedje, ki se nam slikajo kot orjaki, podlegajo vselej, kedar nam jih pokaže zgodovina. Kako naj se borimo mi njihovi slabi potomci vspešno za svoj obstanek! — A vendar ima zgodovina naša mnogo sijajnih dob, v kojih so se venčali naši junaški pradedje z nevenljivo slavo — toda tega se ravno ne najde nikjer po naših občih zgodovinah. Zato bi bilo jako koristno in umestno, ako bi se jeli [Slovenci vendar le resno in strogo pečati s svojo zgodovino. Videli bi, da ona ni nič manj slavna, nego kakega drugega naroda; videli bi, da smo imeli dostikrat celó veče vspehe, nego drugi narodi; videli bi dalje, kakov ugled smo imeli v preteklih dobah celó pri svojih sedanjih nasprotnikih in zatiralcih; videli bi pa tudi, kaj bil je vzrok sedanjemu položaju našega naroda. A ravno napake, koje so zagrešili naši pradedje, bile bi mogočno navodilo nam, Česa se izogibljimo. Da, zgodovina je modra učiteljica narodov, a znati in umeti se jo mora pred vsem." 2. Vsebina temu spisu. S- tem spisom, ki izide pod naslovom „Kulturne slike iz Kranjskega", hpčgm pričeti opisovanje naše mile domovine. Začenjam, kakor s,e vidi z opisovanjem najbolj slovenske dežele, z opisovanjem Kranjskega. Opisoval Ipodem lego te dežele, nje veličastne gore in ravnine, njje mile kraje, zaklade, koje hranijo v sebi nje tla; pridelke, koje prideluje iz nje Slovenec? y potu svojega obraza, nje zgodovino in še marsikaj drugega. Mnogo t.xt,«i x+x xV xV x*x xtx xjx. x}x . xl£. xjx. ,xt>. X- Zahtevajte svinčnik in užigalice „Družbe sv, Cirila in Metoda!" pCVJV >ix">ix" ' V|X' VJx' Vix' VJx' VJx- VJx' VJx' >ix" V{x' VJ->' VJx' V{x"xJx"xJV Vix"xix'Vix'Vix'VJx'>i, Spominjajte se „učiteljskega konvikta" pri raznih prilikah in zborovanjih! «Učiteljski Tovariš» izhaja na 1 poli male osmerke 1. in 16. dan vsakega meseca; ako je pa na ta dan nedelja ali praznik, izide dan poprej ali pa dan pozneje. — List stoji za vse leto 3 gld., za pol leta 1 gld. 50 kr. Udje «Slovenskega učiteljskega društva» plačajo na leto 2 gld. naročnine in 1 gld. udnine. Spisi naj se blagoizvolijo pošiljati uredništvu v Ljubljani, Šubičeve ulice št. 3; naročnino pa prejema gospod Fran Crnagoj v Ljubljani (na Barju). Vse pošiljatve naj se pošiljajo frank o. Oznanila in poslanice se računijo za celo stran 10 gld., pol strani 6 gld., strani 4 gld., V* strani 3 gld., x/s strani 2 gld. Manjši inserati po 15 kr. petit-vrsta. Večkratno objavljanje po dogovoru. Ldavatelj in lastnik: Slovensko učiteljsko društvo v Ljubljani. Tisek R. Miličeve tiskarne v Ljubljani.