79 55 za njim hodilo je ljudi krdelo; nikdar se nisem prej tega zavedal, da toliko ima jih smrti žrelo. 58 Med njimi znancev nekaj sem zagledal; spoznal plašljivo njega sem podobo, ki se je višnji službi odpovedal. 61 Razvidel sem takoj z duha svetlobo, da je to tolpa mevž in šlev boječih, ki so pred Bogom stud in pred hudobo. 64 Ni dičil jih na svetu znak živečih; zdaj so nagi in v divji beg jih drvi komarjev lačnih roj in os bodečih. 67 Opikan bednim je obraz do krvi, ki jo, pomešano z le-teh solzami, pij 6 na tleh gomzeči gnusni črvi. 70 Ko se naprej ozrem v visoki jami, uzrem breg reke in ljudi v števili velikem tam; srce miru ne da mi, 73 povprašam: ,,Kdo so ti in kaj jih sili, kateri zakon, da vse v čoln se gnete: V tem mraku hrepenim po pojasnili." 76 In on : ,,Reči ti bodo razodete, ko stopiva na breg in bode pusti ti segal Aheron do tvoje pete." 79 Povesil sem oči; moj govor grusti — sem bal se — in težko morda mu dene? Do reke nisem nič več mrdnil z usti. 82 V tem hipu proti nam svoj čoln prižene odonstran starec, belih las, ter zine in zakriči: ,,He, duše izgubljene, 85 slovo vzemite od neba modrine; na drugo stran vas hočem prepeljati, kjer krop in led in večne so temine. 88 A tebi, ki živiš, to ne velja ti; ti pa so mrtvi, z njimi mi ne hodi!" Pa nisem dal od čolna se odgnati. 91 Zato mi de: ,.Drugod, po drugi vodi, dospeš na breg, ne tod; in čolnič laži te vozil bo nekoč po onem brodi." 94 ,,Le Haron," de Vergil, „se potolaži; tam to hote, kjer i mogo to hkrati. Delj svoje radovednosti ne kaži!" 97 Zdaj se umiril je obraz kosmati in manj oči plamena so žarela brodarju na bledo-močvirnem blati. 100 A vboge duše, trudne, brez odela, so prebledele, v strahu vztrepetale — tak jih beseda trda je zadela. 103 Boga so, starše svoje preklinjale, človeštvo, rojstva kraj in čas in seme, ki s starši vred so iz njega pognale. 106 Zbežale so, hudo plačoč, na sleme obrežja divje-pustega, ki čaka sovražnike Boga vse brez izjeme. 109 A Haron — ogelj tli v očeh besjaka! — le migne, in že vse se pokorava; če ne, udari z veslom počasnjaka. 112 Kot listje se jeseni obletava, za listom list, in veja vzre pod sabo, da je na tleh nje praznična oprava; 115 tak vsiplje se Adama seme slabo z obrežja v čoln, na migljaj le brodnika, kot ptiči se love na svojo vabo. 118 Čoln ž njimi v temni vodi se premika, a preden so na drugo stran dospele, že nova truma čaka spet voznika. 121 Besede učenik mi reče te-le: ,,Vsak, kdor umrje v stanu božje jeze, vsi se snido iz vsake tu dežele 124 in si žele, da čoln jih prek odveze; tako pravica božja jih vzpodbada, da hrepenenja strah dobi poteze. 127 Duš dobrih Haron v barko ne naklada; če torej bes se krega, nate vpije, lahko umeš pomen tega napada." Z RAZSTAVE HRVAŠKEGA UMETNIŠKEGA DRUŠTVA „MEDULIČ": UMETNIKI PRED JAKOPIČEVEM PAVILJONOM 130 V tem hipu strese temne prostorije potres moči presilne in okrutne; če spomnim se, me mrzel pot oblije. 133 Iz solznih tal obenem vihra butne, vse križem rdeče bliskati se jame; postale misli moje so brezčutne 136 in zgrudim se — globok me sen objame. Opombe. V. 4—7 naznanjajo sv. Trojico. — V. 18: ki je razuma večno hrepenenje, t. j. Bog; saj je rekel: Jaz sem pot, res niča in življenje — V. 21: ki so bi 1 i, t. j. v kraljestvu umrlih. — V. 42 : u p orni bi nanje zlora do zrli, t. j. uporni angeli bi se primerjali z mlačnimi in bi imeli neko zadoščenje, neki ponos, češ da so bili boljši od teh; to pa bi bil že košček veselja in zato — nadstrankarji ne smejo mednje. — V. 47: da vsakemu zavidajo usodo, t. j. taki leni zložneži imajo čas opazovati usodo ljudi in